بانک مرکزی: شایعه‌سازان ورشکستگی بانک‌ها در حال پیگرد قانونی هستند




بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مردم به شایعات ورشکستگی بانک‌ها توجه نکنند. در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به آگاهی هموطنان گرامی می‌رساند؛ در روزهای اخیر برخی افراد و گروه‌ها با اهداف و اغراض شخصی و سیاسی، از طریق برخی رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی به انتشار شایعاتی از قبیل ورشکستگی بانک‌ها و در خطر بودن سپرده‌های مردمی اقدام می‌کنند. انتشار این شایعات با هدف تشویش اذهان سپرده‌گذاران و ایجاد نگرانی در بین آنها انجام می‌شود. بانک مرکزی ضمن تأکید بر سلامت و صحت نظام بانکی در بانک‌ها و مؤسسات مجاز، اعلام می‌کند عوامل تولید این شایعات و بازنشرکنندگان آن از سوی مراجع ذی صلاح در حال پیگرد قانونی است.


چتر نظارت بانک مرکزی بر بانک‌های مجاز
سپرده‌گذاران مؤسسه اعتباری «ثامن» نگران سپرده‌های خود نباشند و حسب نیاز برای دریافت خدمات به این مؤسسه مراجعه کنند. ضمن آنکه بانک مرکزی همچون گذشته حمایت لازم را از این مؤسسه و مدیران آن به عمل آورده و در آینده نیز از این مؤسسه حمایت خواهد کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، معاون نظارتی این بانک با بیان اینکه مؤسسه ثامن از مدت‌ها پیش درخواست مجوز خود را به بانک مرکزی ارائه کرده است، تصریح کرد: به تازگی در فضای مجازی مباحثی درخصوص مؤسسه ثامن عنوان شده است، در این خصوص باید یادآورشد که این مؤسسه از سال‌های قبل درخواست خود را برای اخذ مجوز از بانک مرکزی ارائه کرده بود و در این باره اقداماتی نظیر سپرده نویسی در بورس و پرداخت سپرده قانونی به بانک مرکزی را انجام داده بود.
فرشاد حیدری ریشه مطالب انتشار یافته در فضای مجازی درباره بانک‌ها و مؤسسات اعتباری طی روزهای اخیر را در شایعات دانست و گفت: بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می‌کنند از سلامت نسبی و کافی برخوردار هستند. از این رو جای هیچ‌گونه نگرانی برای هموطنان درخصوص سپرده‌گذاری در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز کشور وجود ندارد. معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه شایعاتی درخصوص برخی بانک‌های مجاز نیز در فضای مجازی منتشر می‌شود، گفت: این پیام‌ها و محتواهای تولید شده عموماً متعلق به سال‌های پیش و یا برای مثال مرتبط با صف فروش سکه در سال‌های ۱۳۹۰ بوده است؛ اما در شرایط فعلی با انتشار مجدد این پیام‌ها با عناوینی چون «خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و مؤسسات»، نیت خاصی را دنبال می‌کنند که هموطنان ما به خوبی نسبت به مقاصد این افراد آگاه هستند. بر این اساس مردم عزیز اطمینان داشته باشند که شبکه بانکی ایمن است و با نظارت بانک مرکزی هیچ خلل و خدشه‌ای به سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها و مؤسسات دارای مجوز، وارد نمی‌شود.


آغاز پرداخت سپرده‌های تا مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان
تعیین تکلیف سپرده‌های تا مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعاونی منحله فرشتگان پیش از عید سعید فطر آغاز خواهد شد.
معاون نظارتی این بانک از صدور مجوز ۶۰ شعبه جدید برای مؤسسه اعتباری کاسپین خبر داد و گفت: تا روز چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۶۰ شعبه به چرخه فعالیت مؤسسه کاسپین اضافه خواهند شد و با آغاز به کار این شعب، تعداد شعب این مؤسسه به ۸۰ شعبه می‌رسد. بر این اساس این مؤسسه قادر خواهد بود با سرعت بیشتری سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان را تعیین تکلیف کند. فرشاد حیدری درخصوص تعیین تکلیف سپرده سپرده‌گذاران تعاونی منحله غیرمجاز فرشتگان خاطرنشان کرد: در دو مرحله پیشین و از ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری پرداخت سپرده‌های تا مبالغ ۱۰۰ میلیون ریال و از ۹ خرداد پرداخت سپرده‌های تا ۲۰۰ میلیون ریال آغاز شده بود. در ادامه روند ساماندهی تعاونی منحله فرشتگان تا پیش از عید سعید فطر، تعیین تکلیف مبالغ تا مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال از طریق مؤسسه اعتباری کاسپین آغاز خواهد شد و با اجرای این طرح، ۹۳ درصد سپرده‌گذاران فرشتگان تعیین تکلیف می‌شود. تعیین تکلیف ۷ درصد باقی مانده نیز در آینده اعلام خواهد شد.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6524/1/416284/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها