فهرست نهایی پنج نفره «جمنا» اعلام شد

حاشیه های پررنگ رونمایی از نامزدهای اصولگرا


علی رضایی

در حاشیه

فتاح با وجود قرار گرفتن در فهرست  پنج نفره اصولگرایان  مجدداٌ  نامزدی خود را تکذیب کرد
حامیان جلیلی:  دلیل اصلی کناره گیری جلیلی از «جمنا» تعهدگرفتن آنان از نامزدها برای انتخاب کادر دولت آینده  توسط این گروه بود
قالیباف تأکید کرده بود  قصد کاندیداتوری ندارد اما در فهرست نهایی «جمنا» نام او پس از زاکانی و بذرپاش در رتبه چهارم قرار گرفت
حضور شهردار مشهد  در این میتینگ انتخاباتی
همزمان با وقوع زلزله در استان خراسان رضوی انتقادهایی  را برانگیخت
‌ در بیانیه‌ای که در آغاز جلسه «جمنا» منتشر شد، تأکید شد تمام ۱۰ چهره‌ای که به رأی گذاشته شده‌اند، پذیرفته‌اند تابع سازوکار مورد نظر جمنا باشند.
‌ مهدی چمران با بیان اینکه پنج نامزد جمنا وقتی به گزینه نهایی رسیدند از فرد نهایی حمایت خواهند کرد، گفت: رقابتی بین این پنج نامزد در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نخواهد بود.
‌ در بیانیه‌ای که در آغاز جلسه «جمنا» منتشر شد، تأکید شد تمام ۱۰ چهره‌ای که به رأی گذاشته شده‌اند، پذیرفته‌اند تابع سازوکار مورد نظر جمنا باشند.


بالاخره از 5 نامزد نهایی اصولگرایان ائتلافی موسوم به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» رونمایی شد؛ صبح پنجشنبه، دومین مجمع عمومی «جبهه مردمی» که به اختصار «جمنا» نامیده می‌شود، در مجموعه شهر آفتاب برگزار شد و بر اساس آرای پارلمان عمومی اصولگرایان ائتلافی، سیدابراهیم رئیسی با 2 هزار و 147 رأی، علیرضا زاکانی با هزار و 546 رأی،  مهرداد بذرپاش با هزار و 404 رأی، محمدباقر قالیباف با هزار و 373 رأی و  پرویز فتاح با 994 رأی برای رقابت با حسن روحانی انتخاب شدند. اگر چه «جبهه مردمی»‌ها اعلام کرده‌اند در نهایت 4 نامزد این گروه به نفع یکی از کاندیداها که در مجمع عمومی سوم بالاترین رأی را کسب کند، کنار خواهد رفت، اما از ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی به عنوان نامزد قطعی و نهایی اصولگرایان ائتلافی یاد می‌کنند.
 سفر انتخاباتی شهردار شهر زلزله‌زده
اگر چه ششم اسفند سال گذشته متعاقب برگزاری نخستین مجمع عمومی «جمنا»، رئیس دفتر رئیسی درباره نامزدی وی گفته بود رئیسی مسئولیت فعلی خود را «مهم‌تر از هر مسئولیت» دیگر می‌داند، اما روز پنجشنبه سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد به نمایندگی از وی خبر داد: «سیدابراهیم رئیسی به طور رسمی داوطلبی خود در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام کرده و حضورش جدی است.» حضور صولت مرتضوی در این جلسه البته با حاشیه‌هایی همراه شد؛ از جمله انتقاد برخی رسانه‌ها از اینکه شهردار مشهد بدون توجه به وقوع زلزله و وضعیت ویژه‌ای که بر مشهد حاکم است، برای شرکت در یک میتینگ انتخاباتی راهی تهران شده است.
این در حالی بود که بر اساس پیام رئیسی که در این همایش قرائت شد، او «به دلیل وقوع زلزله در مشهد و نیاز استان خراسان رضوی به کمک‌های آستان قدس رضوی به فرآیند امدادرسانی، نتوانسته که در دومین مجمع عمومی حضور یابد.» توضیحی که این پرسش را پیش آورد که با این اوصاف، سفر شهردار مشهد که به مراتب نقشی کلیدی‌تر از تولیت آستان قدس رضوی در بحرانی چون زلزله دارد، به تهران برای شرکت در یک میتینگ انتخاباتی چه ضرورتی داشته است؟ شاید بر اساس همین حواشی بود که ساعتی بعد یک منبع آگاه در دفتر رئیسی به فارس گفت: «رئیسی سخنگویی برای اعلام نامزدی انتخاباتی در همایش نداشته و صرفاً در پیامی شفاهی به چندین نفر از اعضای حاضر در همایش از حسن ظن برادران انقلابی تشکر و قدردانی و اظهار امیدواری کرده که بزودی توفیق زیارت آنان میسر شود.» به گفته وی، «رئیسی ضمن ارج نهادن به اتحاد، انسجام و همدلی همه نیروهای انقلابی و احترام به تلاش‌های گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در این زمینه، تصمیم نهایی درباره حضور در انتخابات را مستقلاً اخذ کرده است و در وقت مقتضی بی واسطه با مردم در میان خواهد گذاشت.»
افشاگری حامیان جلیلی درباره «جمنا»
دومین نکته‌ای که در فهرست 10 نفره نامزدهای «جمنا» برای انتخاب 5 کاندیدای نهایی خودنمایی می‌کرد، حذف نام سعید جلیلی و مصطفی میرسلیم بود.  هر چند نام جلیلی در فهرست ابتدایی «جمنا» دیده می‌شد و در نخستین مجمع عمومی «جبهه مردمی» هفتمین منتخب بود، اما اسمش در لیست 10 نفره‌ای که روز پنجشنبه به رأی گذاشته شد، درج نشده بود. مهدی چمران از اعضای هیأت مؤسس و شورای مرکزی «جمنا» در این باره گفت که از جلیلی هم برای حضور در این جبهه دعوت شده بود، اما وی گفته که «نمی‌خواهد بیاید و مستقل وارد خواهد شد.» با این حال، برخی رسانه‌ها افشاگری حامیان جلیلی درباره «جمنا» را در واکنش به حذف نام او از لیست نامزدهای اصولگرایان ائتلافی تعبیر کردند. چند ساعتی بعد از برگزاری دومین مجمع «جبهه مردمی» یکی از کانال‌های منتسب به حامیان او نوشت: «جمنا طراحی شده بود که به بدنه حزب‌الله در راستای منافع قدرت‌طلبانه قبایل مختلف اصولگرایی به اسم منافع مردم لگام بزند. علاوه بر مکانیزم معیوب و غیرشرعی جمنا، دلیل اصلی عدم پذیرش جلیلی، تعهدگیری جمنا مبنی بر انتخاب کادر دولت آینده توسط این گروه بوده است. در نتیجه این نامزد که سومین رأی در رأی‌گیری اولیه بدنه جمنا داشته است را به بهانه‌های واهی کنار می‌گذارند چون قائل به سهم‌دهی به قبایل قدرت نبوده است... مردم برای عبور از روحانی نیاز به وحدت اصولگرایان ندارند،‌ بلکه منتظر پاسخ معتبر به نیازها و سؤالاتی که کاملاً مشروع هستند و اگر این پاسخ ارائه نشود یا موکول به وحدت اصولگرایان شود، ‌توفیقی در پیش نخواهد بود. دوستان جمنا همان طور که از قبل واضح به نظر می‌رسید، خودشان معترفند دولت‌شان یک دولت سهامی خواهد بود و به جا مانده‌ها می‌گویند نگران نباشید، سهم شما خواهد رسید.»
پیش از این تنها پیش شرط‌های «جمنا» برای نامزدها، تمکین به ساز و کار رأی‌گیری مجمع عمومی همچنین تعهد کتبی برای انصراف به نفع نامزد نهایی این تشکل اعلام شده بود، نه «انتخاب کادر دولت.»
میرسلیم به اصولگرایان تعهد نداد
مصطفی میرسلیم نامزد حزب مؤتلفه اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 92، دیگر غایب فهرست 10 نفره «جمنا» بود که بر اساس رأی‌گیری در مجمع عمومی نخست «جبهه مردمی» در رتبه 14 ایستاده و نتوانسته در زمره 10 نفر نخست باشد. اگر چه دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی پیش‌تر اعلام کرده بود تشکل متبوعش خود را ملزم به حمایت از ائتلاف اصولگرایان می‌داند، اما مهدی چمران اعلام کرد میرسلیم نیز میثاق نامه «جمنا» را امضا نکرده و تأکید داشته است تابع تصمیمات حزبی است. پیش از این اجلاس حمید رضا ترقی از اعضای حزب مؤتلفه در گفت‌و‌گویی با تأیید حذف مصطفی میرسلیم، نامزد این حزب از فهرست نامزدهای نهایی جمنا تأکید کرده بود «بر اساس توافق‌های صورت گرفته میرسلیم باید تا پایان مناظرات در صحنه انتخابات حضور داشته باشد و پس از پایان آن در صورتی که تصمیم بر حضور یک فرد گرفته شد، حزب مؤتلفه تغییراتی در تصمیم گیری‎های خود خواهد داد.»
تکذیب مجدد کاندیداتوری فتاح
یکی دیگر از نکات قابل تأمل فهرست منتخبان «جمنا» حضور سه چهره‌ای بود که پیش‌تر اعلام کرده بودند تصمیمی برای کاندیداتوری ندارند؛ نفر نخست پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی بود که اسفندماه سال گذشته به صراحت اعلام کرده بود قصد کاندیداتوری ندارد؛ اما «جبهه مردمی»‌ها باز هم نام او را در فهرست گذاشته و او را به‌عنوان 5 نامزد نخست نیز انتخاب کردند. این در حالی بود که بر اساس گزارش‌ها وی یک روز قبل از برگزاری مجمع عمومی با ارسال پیامکی به دو تن از اعضای هیأت رئیسه «جمنا» تأکید کرده بود: «با همه احترامی که به دوستان جمنا قائلم، پیرو صحبت‌های قبلی و تصمیم قاطع بر عدم ورود به انتخابات، از حضور در همایش فردا (پنجشنبه)معذور خواهم بود. ولی از ارادت ما به آن جمع چیزی کم نخواهد کرد.» با این همه دست اندرکاران «جمنا» هم نام او را به‌عنوان یکی از نامزدها به رأی گذاشتند و هم به نقل از پرویز فتاح این پیام را قرائت کردند که «به علت معذوراتی که شورای مرکزی از آن مطلع‌اند از حضور در دومین مجمع عذرخواهی می‌کنم اما سازوکار انتخاب کاندیدا را قبول دارم و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنم.» اما ساعتی بعد بود که هم کاندیداتوری و هم این پیام تکذیب شد. چه کمیته امداد امام خمینی(ره) در اطلاعیه‌ای تأکید کرد:«رئیس کمیته امداد امام(ره)،  خدمتگزاری به ولی نعمتان و اقشار مستضعف جامعه را از مهم‌ترین رسالت‌های نظام اسلامی می دانند...
بر همین اساس هیچ گونه قصد و برنامه‌ای برای نامزدی در انتخابات نداشته و نخواهند داشت.» این اطلاعیه ادامه داد: «همچنین یادآوری می‌کند هیچگونه پیام و اظهار نظری جهت طرح در مجمع از سوی ایشان ارسال نشده و حضور نیافتن در این جلسه به دلیل اعلام قبلی رئیس کمیته امداد مبنی بر عدم تمایل به نامزدی در انتخابات آتی ریاست جمهوری بوده است.»
افشاگری سردبیر تابناک علیه «جمنا»
دیگر نتیجه‌ای که نگاه محافل رسانه‌ای را معطوف خود کرد، حضور نداشتن محسن رضایی در زمره 5 نامزد نهایی «جمنا» بود؛ اگر چه محسن رضایی پیش‌تر اعلام کرده بود« تصمیمی به نامزدی ندارد اما اگر جبهه مردمی تکلیف کند به آن فکر خواهد کرد»، با این حال گویا رأی نیاوردن وی در اولین و دومین مجمع عمومی به مذاق حامیانش خوش نیامد؛ چنانکه به گزارش ایران آنلاین محمود ملکی سردبیر تابناک دست به افشاگری زد و نوشت: «گروه جمنا را تیم دوستان علیرضا زاکانی عضو جمعیت ایثارگران و دبیر کل گروه موسوم به رهپویان اداره می‌کند و از این گروه نباید انتظار داشت نام محسن رضایی بیرون بیاید.»
محسن رضایی خود نیز در پیامی به «جمنا» با تأکید بر اینکه «تصمیم من تغییر نکرده است و تقاضایی برای کاندیداتوری ندارم» به برخی انتقادها اشاره و تصریح کرد: «اگر دیروز و امروز من و آقای رئیسی و دیگر نیروهای انقلاب را تخریب می‌کنند حق دارند چرا که تروریست‌ها و کودتاچیان و صدامیان و شورشگران را که آستین آنها به خون ملت انقلابی و مظلوم ما بوده  سرکوب کردیم. ما از انجام کارهایی که کرده‌ایم نه تنها پشیمان نیستیم که به آنها افتخار می‌کنیم.»
قالیباف، بعد از زاکانی و بذرپاش
سومین اصولگرایی که اعلام کرده بود قصد کاندیداتوری ندارد اما در فهرست نامزدهای «جمنا» قرار داشت؛ محمد باقر قالیباف شهردار تهران بود. اگر چه او روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای تأکید کرده بود، «هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم»، اما مرضیه وحید دستجردی سخنگوی «جمنا» در ابتدای نشست اعلام کرد بیانیه قالیباف به معنای انصراف از کاندیداتوری نبوده است. شهردار تهران در رأی‌گیری نخست مجمع عمومی با کسب 1573 رأی بعد از رئیسی و فتاح قرار داشت، در انتخابات پنجشنبه گذشته با 1373 رأی بعد از علیرضا زاکانی و مهرداد بذرپاش ایستاد. مجموعه تحولاتی که روز پنجشنبه در مجموعه شهر آفتاب رخ داد، اوضاع اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان را از برخی جهات روشن و از برخی جهات پیچیده‌تر کرد؛ واضح‌ترین رویداد همایش اخیر اصولگرایان، قطعیت کاندیداتوری رئیسی بود اما با توجه به تکذیب‌ها و توضیح‌ها، معلوم نیست 4 نامزد بعدی، همان 4 منتخب نخست مجمع عمومی دوم باشند؛ زیرا فتاح و قالیباف اعلام کرده‌اند قصد کاندیداتوری ندارند و با این اوصاف تنها 3 نامزد در فهرست 5 نفره باقی می‌مانند. حال باید منتظر ماند و دید آیا با حذف این نامزدها، «جبهه مردمی»‌ها تکلیف این دو نامزد را تمام شده می‌دانند یا هنوز به تلاش‌های خود برای حضور آنان ادامه می‌دهند. از سوی دیگر با اعلام حضور مستقل سعید جلیلی و احتمال حضور میرسلیم، همچنین اعلام کاندیداتوری بقایی در کنار 5 نامزد جمنا، تا اینجای کار دست کم 8 نامزد اصولگرا آماده کارزار انتخاباتی شده‌اند.

 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6465/3/410004/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها