دگرخوان


«تکذیب یک دروغ»

در ماجرای بازداشت بقایی و مطالبی که درباره او منتشر شد، احمدی‌نژاد در نشست خبری خود مدعی عذرخواهی مدیرمسئول روزنامه «شرق» شد. او گفت «مدیرمسئول روزنامه «شرق» و عضو حزب کارگزاران عذرخواهی کرد، چرا؟ خیال می‌کنید از ترس این کار را کردند؟ خیر من چنین اعتقادی ندارم. عطریانفر عذرخواهی کرد.» سخنان احمدی‌نژاد در حالی بود که نه عطریانفر، مدیرمسئول روزنامه «شرق» است و نه مدیرمسئول، عضو حزب کارگزاران. مهدی رحمانیان، مدیرمسئول «شرق» در توضیحی که دیروز در کانال روزنامه «شرق» هم منتشر شد، گفت: «با توجه به اینکه تاکنون موضوعی اختلافی بین روزنامه‌ «شرق» و آقای بقایی رخ نداده، عذرخواهی از ایشان بلاموضوع است و بیان آقای احمدی‌نژاد در این ‌خصوص کذب محض است.»
 

 

 



 تیتر عکس: «انصراف از کاندیداتوری حمله به روحانی»

محمدباقر قالیباف حالا ٥٦ ساله است. از روزهای نیروی انتظامی تلاش کرده است که فاصله ملموسی داشته باشد. با این همه اما او در تمام این سال‌ها یک تجربه مشترک داشته است. قالیباف هیچ گاه شخصیت محبوب و شماره یک اصولگرایان نبوده است. نه در انتخابات ٨٤ که اصولگرایان انتخاب شماره یک‌شان علی لاریجانی بود و محمود احمدی‌نژاد انتخاب شد و نه در انتخابات ٩٢ که او هرچند نفر دوم شد، اما صف طولانی کاندیداهای اصولگرا باعث شد فاصله او با حسن روحانی بسیار زیاد باشد. درست چهار سال پیش در همین روزها بود که هیچ یک از کاندیداهای اصولگرا از محسن رضایی و علی اکبر ولایتی تا سعید جلیلی حاضر نشدند تا به نفع او از صحنه انتخابات کنار بروند. در تمام این سال‌ها تنها جایی که اصولگرایان پای محمدباقر قالیباف ایستاده‌اند، انتخاب شهردار بوده است. آن هم شاید به این خاطر که آنچنان گزینه دیگری برای این کار نداشتند. درست از دو سال پیش بود که قالیباف به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌ جمهوری ٩٦ تصور می‌شد. قالیباف اما خیلی از ملاک‌های اصولگرایان را نداشت. تجربه دو شکست را در کارنامه خود داشت و مدیریتش در شهر تهران با انتقادهای بسیاری مواجه شده بود. از سوی دیگر ماجرای املاک نجومی هم از نگاه اصولگرایان یک امتیاز منفی محسوب می‌شد. این اما تمام ماجرا نبود. قالیباف هنوز هم در آشفته‌بازار بدون کاندیدا و چهره اصولگرایان در مقایسه با سعید جلیلی گزینه بهتری محسوب می‌شد اما ظهور یک گزینه جدید در مخیله اصولگرایان بود که همه محاسبات را برای محمدباقر قالیباف که از چند ماه پیش هم با دستور کار حمله به دولت وارد گود انتخابات شده بود، تغییر داد. «ابراهیم رئیسی» همشهری خراسانی محمدباقر قالیباف گزینه جدید اصولگرایان بود. گزینه‌ای که ترجیح اصلی اصولگرایان هم بود تا با یک چهره جدید شکست نخورده به میدان بیایند.

 




 سرمقاله: «عراق، شبانی گرگ»؛ سعدالله زارعی

سفر دوشنبه دو مقام ارشد سیاسی و نظامی امریکا به عراق، گمانه‌زنی‌هایی را در فضای منطقه پدید آورده... امریکایی‌ها به میزانی که در جفت و جور کردن قواعد سیاسی تبحر و اعتماد به نفس دارند، از ظرفیت ایران برای خنثی کردن سیاست‌ها و اقدامات خود بیمناک هستند. بر این اساس همین دو روز پیش یک مقام نظامی ارشد امریکا گفت هم‌اینک ایران بیش از صد هزار نیروی نظامی وفادار به خود را در عراق ایجاد کرده است و این در واقع اعتراف به این است که در برابر هر برگ امریکا، ایران برگ‌های قدرتمندتری را در اختیار دارد. اما در اینجا یک سؤال اساسی وجود دارد حضور نظامی امریکا در عراق تا چه حدودی و تحت چه شرایطی از سوی ایران تحمل می‌شود. امریکایی‌ها خیلی مایلند از سیاست چندلایه امنیتی ایران سر دربیاورند و وضع خود را متناسب با آن تنظیم نمایند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6465/21/410002/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها