برگزاری نخستین دوره مسابقات <دوی پارس> در حضور نهاوندیان و سلطانی‌فر با حواشی جذاب


حاشیه

محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری که به طور نمادین در این مسابقات شرکت کرده بود، در توئیتی نوشت: با توجه به اینکه مشغله کاری بسیار است ولی تا حد امکان سعی می‌کنم که ورزش را انجام دهم. باید سعی کنیم که خودمان را به جوانان نزدیک کنیم.
مائوریو والاما، دونده 72 ساله فنلاندی که در بیش از 700 ماراتن دنیا حاضر بود، در این مسابقات به دویدن پرداخت و از خط پایان نیز عبور کرد.
بانوانی که در اعتراض به مسیر تعیین شده به دریاچه آزادی نرفتند، دور میدان آزادی دویدند و برخی از بانوان نیز از حسن‌آباد به سمت میدان آزادی دویدند و در آنجا به تشویق دوندگان پرداختند.
حضور دوقلوهای هلندی با کلاه نارنجی و یک دونده ایرلندی که همسر و فرزندش را نیز به ایران آورده بود، از نکات جالب این مسابقات بود.
یک دونده 85 ساله قزوینی که پیرترین دونده این رقابت محسوب می‌شد، به دویدن کنار سایر نفرات پرداخت.
در حالی که عنوان شده بود ورزشکاران امریکایی نیز در مسابقه شرکت خواهند کرد، اما به دلیل مشکلات صدور ویزا هیچ ورزشکاری از این کشور شرکت نکرده بود.
در مسابقه بانوان، به هر نفر یک بسته شامل مقنعه، بلوز آستین بلند و شلوار اهدا کردند تا آنها به صورت متحدالشکل رقابت کنند.
در حالی که پیش‌تر اعلام شده بود در پوشش خبری مسابقه بانوان محدودیتی وجود ندارد اما دیروز از ورود عکاسان رسانه‌ها از جمله عکاس روزنامه ایران جلوگیری شد.

نخستین دوره مسابقه دو بین‌المللی پارس در مسافت‌های 10، 21 و 42 کیلومتر با حضور 200 دونده از 40 کشور خارجی و 500 دونده ایرانی در حالی از صبح دیروز از ورزشگاه آزادی به سمت میدان آزادی و بالعکس برگزار شد که نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری و سلطانی‌فر،  وزیر ورزش و جوانان در محل آغاز مسابقه یعنی ورزشگاه آزادی حاضر شدند. این رقابت‌ها  با شلیک تپانچه توسط سلطانی‌فر و حضور نهاوندیان، به عنوان دونده افتخاری در ابتدای این مسابقه شروع شد. در پایان این مسابقات در ماده 10 کیلومتر، حسین کیهانی، ملی‌پوش استقامتی کشورمان توانست به عنوان قهرمانی دست پیدا کند و بیرانوند در جایگاه دوم ایستاد. در ماده 21 کیلومتر برزی از خراسان رضوی به مقام قهرمانی رسید و چرخی و حسن شیرقوی هر دو از آذربایجان شرقی در جایگاه دوم و سوم ایستادند و در ماده 42 کیلومتر هم جعفر مرادی ملی‌پوش المپیکی کشورمان قهرمان شد.
جوایز:  10 کیلومتر:   1- حسین کیهانی - جایزه 1000 دلاری 2- مرتضی بیرانوند - جایزه 700 دلاری 3- رحیم دیبایی - جایزه 500 دلاری.  21 کیلومتر: 1- علی اکبر برزی - جایزه 1500 دلاری 2- صابر چرخی - جایزه 1000 دلاری 3- حسن شیرقوی - جایزه 500 دلاری. 42 کیلومتر: 1- محمد جعفر مرادی - جایزه 3000 دلاری 2- محمد فرجی - جایزه 2500 دلاری 3- احسان زینی وند - جایزه 2000 دلاری
 پریسا عرب قهرمان رقابت زنان شد
مسابقه بین‌المللی دوی پارس بانوان به مسافت 10 کیلومتر با حضور187 دونده (32 دونده خارجی از 12 کشور و 155 دونده از ایران) ساعت 16 دیروز با شلیک تپانچه توسط فریبا محمدیان، معاون امور ورزش بانوان وزارت و ‌جوانان آغاز شد. دوندگان مسیر 10 کیلومتری را از مقابل  سالن 12 هزار نفری  و  پیمودن اطراف دریاچه آزادی به طور رفت و برگشت آغاز کردند که در پایان  پریسا عرب، رکورددار ایران موفق شد با زمان  ۳۸ دقیقه و ۱۹ ثانیه از خط پایان بگذرد. بعد از عرب، زیمانتا زند به مقام دوم رسید. زهرا رئیسی نیز از استان  اصفهان به مقام سوم این رقابت‌ها دست یافت.
 سلطانی‌فر: پیشرفت‌هایمان را به دنیا نشان می دهیم
مسعود سلطانی‌فر در افتتاحیه مسابقات دیروز با بیان اینکه باید از برجام برای توسعه ورزش استفاده کرد، گفت: «بعد از اجرای برجام شرایط خوبی به وجود آمده که ما بتوانیم از ظرفیت‌های  بین‌المللی ورزش و فدراسیون‌های جهانی و همچنین ظرفیت کشورهای دیگر استفاده کنیم. هدف وزارت ورزش، گسترش مطلوب ارتباطات بین‌المللى با کشورهاى جهان در زمینه رویدادهاى ورزشى، اعزام ورزشکاران و مربیان، تبادل دانش فنى برگزارى دوره‌هاى داورى و آموزشى و در نهایت مراودات مؤثر ورزشى در سطح جهان است.»
وی با اشاره به اینکه برگزاری دو بین‌المللی پارس اتفاق خوبی است که فدراسیون جهانی به ایران واگذار کرد، اظهار داشت: «ما برخلاف بعضی کشورها که سیاست خاصی درخصوص اتباع برخی کشورها اعمال می‌کنند با توجه به امنیت پایدار و باثباتی که کشورمان دارد، میزبان همه مردم دنیا از جمله ورزشکاران و گردشگران و هر کسی که در هر عرصه‌ای با ما تعامل دارد هستیم. آماده‌ایم تا دستاوردها و پیشرفت‌های کشورمان را در عرصه‌های مختلف به دنیا نشان دهیم و از طریق گسترش تعاملات، هم دنیا را از ظرفیت‌های خودمان منتفع کنیم و هم بتوانیم از ظرفیت‌های دیگران استفاده کنیم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6465/23/409997/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها