روی وب

اعتماد بین المللی به حوزه فضایی ایران






معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران از فراهم شدن اعتماد بین‌المللی در حوزه فضایی خبرداد و گفت: لازم است از این اعتماد استفاده بهینه کنیم.
به گزارش «ایران»، محمد همایون صدر معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران درخصوص تأثیرات برجام بر فعالیت‌های فضایی کشور، با اشاره به اینکه ارتباط ایران در حوزه فضایی در هیچ زمانی با کشورهای خارجی قطع نشده است، گفت: تعداد جلساتی که با شرکت‌های غربی بعد از برجام انجام شد شاید صدها برابر سال‌های قبل بوده است. شرکت‌های غربی در بحث انتقال مالی و ارتباطات بانکی، مشکل داشتند که از طریق دولت ایران با همکاری مراکز بین‌المللی، در حال رفع مشکل هستند.
 وی با بیان اینکه ارتباط زمینی و فضایی در اعتماد میان کشورها به وجود می‌آید، تأکید کرد: باید با مذاکراتی که بعد از برجام سرعت گرفته است از این اعتماد استفاده کنیم. درحال حاضر قرارداد ساخت ماهواره سنجشی بسته شده و جلو می‌رود که این موضوع نشان از ایجاد اعتماد دارد.
 صدر درباره کاربردهای ماهواره سنجشی نیز با اشاره به اینکه این کاربردها در زمینه‌های حاکمیت کشور می‌تواند نقش داشته باشد، اظهار داشت: به این معنی که می‌تواند اطلاعات مکملی را برای تمام مدیریت‌ها در تمام سطوح و به تمام وزارتخانه‌ها ارائه کند. وی گفت: به طور مثال در حال حاضر یکی از طرح‌های در حال اجرا پایش محصولات کشاورزی است یعنی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای می‌توان تولیدات محصولات کشاورزی سال بعد را پیش‌بینی کرد که این طرح به‌ صورت آزمایشی در 3 استان اصفهان، خراسان رضوی و گلستان نتایج مثبتی داشته است و طرح پایش محصولات کشاورزی را در سطح کل کشور برای سال آینده در دست اجرا داریم.
 معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران از پیشنهاد طرح ساخت ماهواره با همکاری دانشگاه و صنعت به تمام دانشگاه‌های این حوزه نیز خبر داد و گفت: دانشگاها می‌توانند در قالب یک گروه مشترک کاری و با همکاری پژوهشگاه فضایی و صنایع مرتبط، در این طرح همکاری نزدیک داشته باشند.  صدر با اشاره به وظایف سازمان فضایی ایران پیرو مصوبه شورای عالی فضایی کشور اظهار داشت: این سازمان طبق مفاد اساسنامه باید برنامه‌های فضایی کشور را اجرا کند، برهمین اساس چنین طرح‌هایی از طرف سازمان فضایی ایران تدوین می‌شود و با مشارکت تمام بخش‌هایی که پتانسیل انجام چنین کارهایی را دارند به اجرا می‌رسد.
 وی افزود: نقش سازمان فضایی آن است که در راستای برنامه‌های مصوب شورای عالی فضایی برنامه‌های اجرایی خود را توسط بخش خصوصی یا به وسیله پژوهشگاه‌ها یا دانشگاه‌های کشور اجراکند و باید تمام این پتانسیل‌ها در این حوزه به کار گرفته شود.
این مسئول همچنین در پاسخ به سؤالی در حوزه صادرات تجهیزات فضایی با اشاره به اینکه بازار فضایی بازار محدودی در کشور است، تصریح کرد: موضوع صادرات از گذشته هم مطرح بوده است، به‌ طوری که پتانسیل صادرات در این حوزه به صورت بالقوه وجود دارد ولی برای عملیاتی کردن آن نیاز به زمان زیادی داریم.
 وی با تأکید بر اینکه باید در تمام برنامه‌های توسعه‌ای به فناوری فضایی نگاه اقتصادی داشت، به امکان بازاریابی برای محصولات فضایی اشاره کرد و گفت: باید به بازار بیرون هم توجه کرد و برنامه‌هایی وجود دارد که بتوانیم از همین سطح فناوری فضایی به کشورهای دیگر هم ارائه سرویس کنیم.

 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6465/8/409982/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها