تک خبر



مجوز خزانه‌داری امریکا به ایران و «بی‌پی» برای فعالیت در میدان گازی «رام»


شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم اعلام کرد که بی‌پی و شرکت ملی نفت ایران مجوز فعالیت مشترک در میدان گازی «رام» در دریای شمال را از وزارت خزانه‌داری امریکا گرفته است. روز گذشته، خبرگزاری رویترز این خبر را منتشر کرد. میدان گازی رام یک میدان گازی فراساحلی  مشترک بین ایران و انگلیس است که در ۴۰۰ کیلومتری شهر ابردین در آب‌های ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد. بر اساس گزارش فارس، قرارداد اکتشاف این میدان در سال ۱۹۷۳ منعقد شد و در سال ۱۹۷۷ به کشف میدان انجامید ولی به دلیل مشکلات فنی پیچیده استخراج گاز از این میدان، استخراج آن تا سال ۲۰۰۶ به طول انجامید.
 عملیات استخراج مشترک از این میدان از نوامبر ۲۰۱۰ و در پی تصویب تحریم‌های تصویبی اتحادیه اروپا علیه صنایع نفت و گاز ایران تا اکتبر ۲۰۱۴ متوقف شده بود که از همان زمان، دولت انگلیس که دریافت گاز این میدان را برای کشورش حیاتی ارزیابی کرده بود، به دنبال راهکاری جهت مستثنی شدن استخراج گاز از این میدان از بندهای تحریم‌های اعمالی بود. در نهایت در دسامبر ۲۰۱۲ معاهده‌ای در جلسه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصویب شد که به موجب آن، فعالیت روی این میدان از مفاد تحریم‌های یکجانبه علیه ایران معاف شد. با وجود برداشته شدن تحریم در دسامبر ۲۰۱۲ اما راه‌اندازی دوباره آن نزدیک به دو سال طول کشید، مشکلات فنی یکی از مهمترین علت‌های به تعویق افتادن بهره‌برداری مجدد از میدان رام عنوان شد.
در جریان مذاکرات میان انگلیس و ایران که شهریور سال ۱۳۹۴ میان کاردار انگلیس در تهران و معاون وزارت نفت برگزار شد، مقام‌های انگلیسی تعهد کرده بودند که سهم ایران از میدان مشترک گازی رام را بعد از لغو تحریم‌ها بپردازند. در شهریور ۱۳۹۵ علی کاردر، معاون وزیر نفت ایران و مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت که بریتانیا «پول حاصل از مشارکت ایران در بهره‌برداری میدان گازی رام را به حساب شرکت نفت واریز کرده، اما فعلاً این پول قابل برداشت نیست.»

 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6465/6/409943/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها