تلاش دولت برای مهار منشأ ریزگردها در خوزستان

معاون اول رئیس‌جمهوری: یکی از مسائلی که به صورت جدی بخشی از کشور بویژه خوزستان را درگیر کرده بحث ریزگردهاست که حتی مردم استان‌های ایلام و لرستان نیز با این مشکل روبه‌رو شده‌اند

اهواز- محمد علاف‌پور/  «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری که به‌ منظور افتتاح و کلنگزنی چند طرح اقتصادی از چهارشنبه گذشته در سفری 2 روزه به خوزستان رفته بود، در بازدید از کانون ریزگردهای جنوب شرق اهواز اعلام کرد: یکی از مسائلی که به‌صورت جدی بخشی از کشور بویژه خوزستان را درگیر کرده بحث ریزگردهاست که حتی مردم استان‌های ایلام و لرستان نیز با این مشکل روبه‌رو شده‌اند. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ریزگردها 2 منشأ خارجی و داخلی دارد، اظهار داشت: منشأ خارجی ریزگردها در کشورهای عراق، عربستان و سوریه است و حل آنها نیاز به گفت‌و‌گوهای بین‌المللی و مذاکرات در سازمان ملل دارد. همچنین مشکلات ریزگردها با منشأ خارجی باید با گفت‌و‌گوهای دوجانبه با کشورهای منشأ و منبع اصلی ریزگردها حل شود که وزارت امور خارجه و سازمان محیط زیست مشغول انجام این کار و مذاکره هستند. وی با اشاره به کانون‌های داخلی ریزگرد در کشور، افزود: این کانون‌ها بویژه در سال‌های اخیر، مردم اهواز و خوزستان را آزار داده و حتی در برخی مواقع منجر به قطع آب و برق هم شده است .جهانگیری با اشاره به اینکه دولت به صورت کامل بسیج شد تا منشأ داخل کشور ریزگردها را شناسایی و با روش‌های علمی آن را متوقف کند و مبارزه لازم را با آن انجام دهد، تصریح کرد: یکی از کارهایی که برای مهار این پدیده کمترین ضرر را دارد و هزینه کمتری نسبت به سایر روش‌ها می‌خواهد طرح کشت جنگل در بیابان‌ها و کانون‌های داخلی ریزگردها بود که این مناطق را تحت پوشش قرار می‌دهد. در این شرایط جهاد کشاورزی مثل دوران دفاع مقدس خوش درخشید و یک طرح جهادی خوبی را آغاز کرد و به صورت شبانه روزی نیز در حال فعالیت است. تمامی امکانات را برای انجام این طرح بسیج کرده‌ایم و حتی کانالی از کارون هم در حال حفاری است تا آب موردنیاز را به این دشت‌ها و مراکز کانون اصلی منتقل کند. وی با اشاره به مسأله درختکاری بیان کرد: 700 هزار نهال تاکنون در کانون‌های فوق بحرانی ریزگردها در خوزستان غرس شده که امیدواریم این طرح با کمک مردم سرعت بیشتری بگیرد هرچند مردم روی برخی از اراضی این منطقه مالکیت و ادعا دارند که باید حقوق آنان هم رعایت شود. مردم باید اطمینان پیدا کنند که دولت نمی‌خواهد به قیمت حل یک مشکل در مقابل، یک مشکل دیگر هم برای آنها ایجاد کند به همین دلیل تمام حق و حقوق قانونی مردم را رعایت می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم بخشی از روستاهایی که در این منطقه قرار دارند و از برخی امکانات رفاهی مثل آب آشامیدنی و جاده یا حتی آب کشاورزی محروم هستند از امکانات رفاهی برخوردار شوند. جهانگیری با تأکید بر اینکه همزمان با مبارزه با ریزگردها به مسائل و مشکلات مردم هم رسیدگی می‌کنیم، گفت: ریزگردها بهانه‌ای شد تا حضور بیشتری در منطقه پیدا کنیم و برای همین می‌توانیم مشکلات روستاها را به‌صورت جدی تری حل کنیم تا مردم ماندگاری بیشتری در این روستاها داشته باشند و جوانان کار مناسبی پیدا کنند و این مسأله اولویت دولت است.
بازدید معاون اول رئیس جمهوری از طرح کانال انتقال آب به کانون ریزگردها
معاون اول رئیس جمهوری روز پنجشنبه گذشته همراه وزیران جهاد کشاورزی و نیرو از طرح ایجاد کانال انتقال آب به عرصه‌های فوق بحرانی گرد و غبار در جنوب شرق اهواز بازدید کرد و در جریان روند اجرای این طرح قرار گرفت. این کانال که در منطقه مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان واقع شده، قرار است به عرصه‌های فوق بحرانی گرد و غبار در جنوب شرق اهواز آبرسانی کند.این کانال 44 کیلومتر طول و30 تا 50 متر عرض  دارد و بخشی از آب کارون را به این مناطق انتقال خواهد داد. همچنین معاون اول رئیس جمهوری و هیأت همراه، از مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان بازدید کردند.
اختصاص اعتبار برای نهال کاری
در کانون‌های ریزگرد
همچنین محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم اعلام کرد: در سال گذشته با وجود همه محدودیت‌ها ۳۰ میلیارد تومان به اضطرار برای طرح نهال کاری در خوزستان در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت. تاکنون بیش از یک و نیم میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری شده و آب را تا روزهای آینده به کانال کوت امیر می‌رسانیم.
افتتاح فاز نخست کارخانه فولاد
در دزفول
فاز نخست مجتمع فولاد «روهینا جنوب» به‌عنوان بزرگترین کارخانه فولاد شمال خوزستان در جریان سفر معاون اول رئیس جمهوری به این استان در دزفول به بهره‌برداری رسید.ظرفیت این مجتمع تولید‌کننده میلگرد فولادی در گام نخست حدود 500 هزار تن میلگرد در سال است که این ظرفیت در سه گام 1تا 5 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
عملکرد درخشان اقتصاد مقاومتی در سال 95
معاون اول رئیس جمهوری عملکرد اقتصاد مقاومتی در سال 95 را درخشان ارزیابی کرد و افزود: در بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی دستاوردهای بزرگی در سال 95 حاصل شد که مهم‌ترین آن خودکفایی در تولید گندم بود و امروز 3 میلیون تن گندم مازاد برای صادرات داریم. جهانگیری با اشاره به دستاوردها و پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه صنعت، پتروشیمی و نفت و گاز خاطرنشان کرد: اینکه عده‌ای این دستاوردها را زیر سؤال می‌برند، یعنی یا این پیشرفت‌ها را نمی‌بینند یا نمی‌خواهند قبول کنند اما دولت به وظیفه خود ادامه می‌دهد تا باری را که بر دوش گرفته به مقصد برساند.
گفتنی است، معاون اول رئیس جمهوری عصر پنجشنبه گذشته خوزستان را به مقصد تهران ترک کرد.


اقدامات دولت در خوزستان به روایت استاندار


غلامرضا شریعتی استاندارخوزستان گفت: از آنجایی که توسعه کشور وابسته به توسعه این استان است لازم است دولت تدبیر و امید اقدام‌های مؤثرتری برای بهره‌وری از ظرفیت‌های این استان انجام دهد. خوزستان با ظرفیت‌های بسیاری مانند مرزهای آبی، دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی، سد و نیروگاه‌های بزرگ، فرودگاه‌ها، همجواری با بازارهای منطقه و حوزه خلیج فارس، کشاورزی و نفتی نیازمند اقدام‌هایی برای بهره‌وری از آنهاست. استاندار خوزستان ادامه داد: مصوبه‌ای شامل پنج بند اساسی برای زیرساخت‌های اصلی استان با اهتمام هیأت دولت در نخستین جلسه امسال تصویب شده که از دولت تقاضا داریم برای عملیاتی کردن آن به ما کمک کند تا آن را با سرعت تمام در خوزستان اجرایی کنیم. تصویب حقابه تالاب‌ها به‌عنوان اولویت اصلی، تکمیل بیمارستان سوانح سوختگی و طرح 550 هزار هکتاری، توسعه منطقه آزاد اروند به 2شهرستان آبادان و خرمشهر، آبرسانی طرح غدیر که به غرب و شرق اهواز، خرمشهر و آبادان رسیده، مصوبه فاضلاب، ثابت نگه داشتن رشد درآمدهای مالیاتی، تبدیل 2 درصد درآمدهای نفتی به سه درصد و احیای کارون را می‌توان از مصادیق توجه دولت و مجلس به خوزستان نام برد. مصوبه ایجاد توازن منطقه‌ای در طرح 550 هزار هکتاری نیز یکی دیگر از طرح‌های دولت برای خوزستان است. وی با اشاره به آلودگی‌های زیست محیطی در خوزستان تصریح کرد: این آلودگی‌ها ناشی از دستکاری در طبیعت و اقلیم خوزستان است.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6465/19/409928/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها