حمید رضا نوربخش رئیس و سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در گفت‌و‌گو با «ایران»:

نقش خانه موسیقی درجشنواره سی و سوم پر رنگ‌تر خواهد بود


ندا سیجانی


با آغاز سال جدید هم و غم برگزارکنندگان سی و سومین جشنواره موسیقی فجر هم بیشتر شده تا با وجود انتقاداتی که اهالی موسیقی نسبت به دوره قبل داشتند، زمینه برگزاری بهتر دوره جدید را با رفع مشکلات فراهم کنند.
سی و دومین جشنواره موسیقی فجرباتجربه دو دوره مدیریت حمیدرضا نوربخش اول بهمن ماه سال 95 به کار خود پایان داد. جشنواره‌ای که کوشید با پرمحتوا کردن برنامه‌ها نقطه ضعف‌ها را کاهش دهد؛ اما تا روزی که مسئولان دوره سی و سوم آن را برگزار کنند این نیاز وجود دارد تا اهالی هنر به وحدت و همدلی برسند. گفت‌و‌گوی کوتاه ما را با حمیدرضا نوربخش رئیس جشنواره سی و سوم موسیقی فجر درباره جشنواره امسال و برنامه‌های آتی او در ادامه می‌خوانید:
برآورد شما ازکم و کیف جشنواره موسیقی فجردردوره‌ای که ریاست آن را برعهده داشتید چیست؟
جشنواره سی و دوم درادامه برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و خط و مشی‌های جشنواره سی و یکم با همت و زحمات دوستان وهنرمندان به پایان رسید. البته جشنواره امسال دریک مقطع تاریخی ویژه قرار گرفت. حوادثی مثل درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که موجب تأسف وتأثرهمگان بود جشنواره را هم تحت تأثیر قرار داد و به همین سبب مجبور شدیم با اعلام عزای عمومی تاریخ دو روزجشنواره را تغییر دهیم؛ بعد از آن، حادثه غم‌انگیزساختمان پلاسکو به وجود آمد که طبیعتاً اجراهای جشنواره را تحت تأثیر خود قرارداد ولی درمجموع جشنواره خوبی بود و توانست با تمام این تعهدات خود را وفق بدهد و بخوبی ازپیچ و خم‌ها عبورکند.
البته مسائل و مشکلاتی دراین مسیر قرارداشت ولی به عقیده من، نقاط مثبت آن و محتوای جشنواره در ژانرهای مختلف بسیارخوب و قابل اعتنا بود. همچنین تعداد اجراهای ارکسترها در جدول امسال یک رکورد محسوب می‌شد. دربخش موسیقی سنتی و ایرانی نیزیک تم نوستالژیک وجود داشت که بخش زیادی از آن موسیقی انقلاب بود. دربخش موسیقی نواحی نیزاجرای حدود 13 گروه باعث پررنگ و خوب دیده شدن این بخش ازموسیقی بود. در بخش موسیقی بین‌الملل هم گروه‌های شاخصی حضور داشتند؛ همچنین بخش موسیقی پاپ نیز مثل سال‌های گذشته به روال خود ادامه داد.
اما بعد از تغییراتی که درجدول ایجاد شد تعداد اجراهای پاپ افزایش یافت؛ این اتفاق برای کمک کردن به جشنواره صورت گرفت؟
بخش موسیقی پاپ چندان رویکرد هنری ندارد و قرارنیست دراین بخش اتفاق خاصی بیفتد. طبیعتاً بخشی ازموسیقی است که به جهت اشتیاق وعلاقه مخاطبان برگزار می‌شود وهر قدر که بیشتر بتواند مخاطب را جذب کند جذاب‌ترخواهد بود البته به لحاظ اینکه شور و نشاط را بیشتر می‌کند می‌تواند کمکی به جشنواره محسوب شود.
در تعدادی از برنامه‌های جشنواره صندلی‌های خالی بسیاری به چشم می‌خورد. آیا به این دلیل است که نوع بلیت فروشی بخوبی انجام نگرفته است؟
خیر. نوع بلیت فروشی مشکلی نداشت. درواقع برگزاری بیش از80 اجرا دریک جشنواره موسیقی فجرآن هم دریک مقطع زمانی تفاوت بسیاری با یک زمان خاص و یک برنامه موسیقی دارد، به این سبب که تعداد مخاطبان دراین برنامه‌ها مشترک هستند. بنابراین طبیعی است اولویت‌هایی وجود داشته باشد و نمی‌توان انتظار داشت همه بلیت‌ها به اتمام برسد. اما به هرحال رقم وعدد نشان می‌دهد استقبال خوبی صورت گرفته وما توانستیم به میزان سال گذشته تقریباً فروش خوبی داشته باشیم و این نشان می‌دهد جشنواره سی و دوم موسیقی فجر درمجموع خوب بوده است.
سامانه آنلاین (حام) در بیشتر دیده شدن برنامه‌های جشنواره موسیقی فجر چقدر توانسته موفق عمل کند؟
به نظرمن اتفاق بسیارخوبی است و مطمئناً درطولانی مدت تأثیرات مثبت وهم‌افزایی خواهد داشت. اینکه ما بتوانیم برنامه‌های جشنواره را ازچارچوب سالن‌های کنسرت خارج کنیم وهمزمان عده کثیری از مردم درشهرهای مختلف یا حتی خارج ازکشور بتوانند برنامه را ببینند نکته بسیار مثبتی است.
چرا بخش موسیقی پاپ وموسیقی تلفیقی که ازمخاطبان بیشتری برخوردارند تحت پوشش این سامانه قرار نگرفتند؟
 به این دلیل که امکان نرم افزاری این سامانه درهمه سالن‌ها مهیا نشد و طبیعتاً چون مدت زمان مذاکره تا عملیاتی شدن، به طول انجامید لذا امکان آن فراهم نشد ولی قطعاً این بخش‌ها ازسال آینده اضافه خواهد شد. اما نباید اینگونه تلقی شود که درشهرها همه موسیقی پاپ دوست دارند بلکه همه بخش‌های جشنواره جذاب است؛ یعنی باید بگوییم مخاطبان مختلفی درشهرهای ایران وجود دارد که تشنه موسیقی ایرانی، نواحی، پاپ و تلفیقی هستند.
ازسال آینده تمرکز برگزاری جشنواره موسیقی فجر تنها در تهران خواهد بود یا در دیگر شهرها همزمان برگزار می‌شود؟
این اتفاق بستگی به اراده، انگیزه، توانایی و پوشش دادن خود منطقه دارد. 50درصد این مسأله مربوط به ماست اما 50 درصد دیگر منوط به امکانات و شرایط آنها است؛ اگر تقاضایی ازسوی شهرها واستان‌ها برسد حتماً استقبال خواهیم کرد.
در بخشی از پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در اختتامیه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر قرائت شد بر«تقویت نهاد‌های صنفی» تأکید شده است. شما به‌عنوان مدیرعامل خانه موسیقی در این باره چه برنامه‌ریزی‌هایی خواهید داشت؟
قطعاً درسال‌جاری نقش خانه موسیقی دربرگزاری جشنواره بسیار پررنگ ترخواهد بود و از پتانسیل همه اهالی موسیقی و خانه موسیقی استفاده خواهیم کرد و امیدوارم شاهد جشنواره خوب و پر رونقی باشیم.
در جایی دیگر آقای صالحی امیری اشاره داشتند که «جشنواره موسیقی باید نماد آشتی، اتحاد و انسجام باشد» این پیام به همدلی و همراهی هنرمندان تأکید دارد، در این باره چه نظری دارید؟
همانطور که پیش از این اشاره کرده بودم جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان یک جشنواره ملی و بین‌المللی باید یک ویترین جدی و تمام عیار از بخش حرفه‌ای موسیقی ما باشد بنابراین هرچقدراین جشن پر رنگ‌تر و پرشورتر برگزارشود طبیعتاً به نفع کلیت موسیقی ما خواهد بود و باید ازاین بسترحداکثر استفاده را داشته باشیم. البته لازمه این امر همدلی وهمگرایی اهالی موسیقی است. اهالی موسیقی باید با یک احساس مشترک دست به دست هم بدهند و این اتفاق را هر چقدر با شکوه‌تر برگزار کنند. از زمانی که مسئولیت جشنواره را برعهده گرفتم همه تلاش و اهدافم درهمین راستا بوده است و بارها اعلام کردم ازهمه دوستان برای شرکت در جشنواره دعوت می‌کنیم وازایده‌ها، نظرات و نقد‌های سازنده استقبال می‌شود. اینها نشان دهنده این است که ما نیز خواستار انسجام، وحدت و همدلی هستیم و دوست داریم این مسأله شکل بگیرد و اهالی موسیقی به دور هم جمع شوند و همه برای شکوهمند‌تر شدن این اتفاق دست به دست هم بدهند.
اگر تعداد روزهای جشنواره افزایش یابد شاید ظرفیت اجراهای بیشتری برای گروه‌هایی که علاقه‌مند هستند در جدول جشنواره حضور داشته باشند فراهم شود؟
بله، اما به نظر من حداکثر تعداد روزهای جشنواره موسیقی فجر باید 10 روز باشد و بیش از آن لازم نیست چرا که ممکن است موجب  لوث شدن قضیه شود. البته اگر حجم بیشتری لازم بود بهتر است سالن‌های بیشتری  در اختیار داشته باشیم. گروه‌های بسیاری هم که علاقه‌مند به شرکت در جشنواره هستند باید به ظرفیت موسیقی و بخش حرفه‌ای موسیقی توجه داشته باشند. همچنین نباید ازاستانداردها عبور کنیم؛ اگرعبور کردیم همانی می‌شویم که قبلاً بودیم. درواقع کیفیت مداری یکی از اصول ما درجشنواره است و اگر می‌خواهیم جشنواره‌مان معتبر باشد باید حتماً به این موضوع بیندیشیم که آیا هر اتفاقی جایش در جشنواره است یا خیر؟
بخش انتخاب مردمی در داوری جشنواره اضافه خواهد شد؟
اگر بتوانیم ممکن است این اتفاق بیفتد ضمن اینکه در جشنواره سال بعد اجراهای کنسرت را هم داوری خواهیم کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6465/22/409919/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها