چک پشت نویسی شده در وجه حامل به صاحب آن بازگردانده شد

درس امانتداری پلیس بوشهری

شر ح عکس: از راست : ستوان‌دوم حسین راستگو - صالح ملاثانی(صاحب کیف)- سرهنگ عرب زاده (فرمانده انتظامی بوشهر)

سحر اسدی

مأمور پلیس وظیفه شناس که کیف 19 میلیارد ریالی را پیدا کرده بود، با تلاش زیاد آن را به صاحبش بازگرداند تا در آزمون امانتداری سربلند باشد.این مأمور بوشهری هنگام گشت زدن در پارک ساحلی متوجه کیف دستی شد که در آن مدارک و همچنین چکی به مبلغ 19 میلیارد ریال قرار داشت.

ستوان دوم حسین راستگو در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه زندگی با مرور زندگی خود، گفت: از کودکی علاقه زیادی داشتم که پلیس بشوم و 19 سال قبل بعداز پایان تحصیلات وارد نیروی انتظامی شدم. همیشه در لباس پلیس خودم را برابر همه مردم مسئول می‌دانستم و همه سعی و تلاش من این بود که بتوانم وظیفه‌ام را بخوبی انجام بدهم. سالهاست که در فرماندهی انتظامی شهرستان بوشهر مشغول خدمت هستم و ایام نوروز امسال نیز مثل سالهای گذشته به جای بودن در کنار خانواده سعی کردم مثل همه مأموران پلیس دراجرای طرح نوروزی حضور داشته باشم.
این پلیس 39 ساله با تشریح نحوه بازگرداندن این کیف میلیاردی به صاحبش، ادامه داد: روز 9 فروردین ماه به همراه یکی از همکارانم مشغول گشت زنی در پارک سیادت شهر بودیم و با توجه به اینکه مسافران زیادی به این منطقه می‌آیند، با دقت همه نقاط پارک را بررسی می‌کردیم تا اگر اشیایی به جا مانده باشد، آن را به صاحبش بازگردانیم. در میان سبزه‌های پارک متوجه کیف پولی شدم که کنار درختی افتاده بود. داخل کیف تعداد زیادی مدارک شناسایی از جمله گواهینامه و کارت ملی و پایان خدمت و همچنین یک فقره چک به مبلغ 19 میلیارد ریال که پشت‌نویسی شده بود قرار داشت. از آنجایی که این چک پشت نویس شده بود صاحب چک می‌تواند با ارائه آن به بانک چک را نقد کند. در آن لحظات چهره نگران صاحب کیف مقابل چشمانم تداعی شد و می‌دانستم او در جست‌و‌جوی کیف گمشده‌اش است. از سوی دیگر من پلیس بودم و وظیفه داشتم امانتدار مردم باشم. در آن لحظه اجازه ندادم چیزی جز پیدا کردن صاحب کیف در ذهنم نقش ببندد. بلافاصله از طریق گواهینامه و کارت پایان خدمت مشخصات او را استعلام کردیم اما آدرس یا شماره تماسی از او ثبت نشده بود. پس از ساعتها تلاش سرانجام مشخصات و شماره تماس صاحب کیف را که در کرج زندگی می کرد پیدا کردیم و با منزل آنها تماس گرفتم. صاحب کیف باور نمی‌کرد کیف باارزش او پیدا شده است و بلافاصله به سوی بوشهر حرکت کرد. من کیف را در اختیار فرماندهی قرار دادم و روز بعد وقتی صاحب کیف آمد با ارائه مشخصات آن را گرفت. لبخند و برق خوشحالی چشمان او بهترین هدیه‌ای بود که گرفتم. این چک بابت فروش یک قطعه زمین بود و با پشت‌نویسی کردن آن می‌خواست تا چک را نقد کند اما همراه با مدارک دیگر آن را گم کرده بود. راستگو با بیان اینکه درستکاری را در خانواده‌اش آموخته است گفت: از آنجایی که این کار را بر اساس وظیفه‌ام انجام دادم هیچ درخواستی مبنی بر پاداش نکردم و خوشحالم که دل یک خانواده را شاد کردم. دوست دارم دو فرزندم نیز همیشه امانتدار باشند و فراموش نکنیم که بادآورده را باد می‌تواند با خود ببرد.
صالح ملاثانی صاحب کیف میلیاردی نیز با بیان اینکه رسم امانتداری را این مأمور وظیفه شناس بخوبی انجام داد، گفت: به همراه یکی از دوستانم به اهواز رفته و از آنجا نیز به بوشهر رفتیم. چند ساعتی در پارک بودیم و آنجا بود که کیف پولم را گم کردم. تا لحظه پیدا شدن کیف اطلاعی نداشتم که چک 19 میلیارد ریالی که بابت فروش زمین گرفته بودم، داخل کیف قرار دارد. از بوشهر به شیراز بازگشتیم و آنجا بود که متوجه گم شدن کیف شدم. مدارک هویتی و شناسایی‌ام را بتازگی گرفته بودم و گم شدن آنها ضربه روحی بدی به من وارد کرد. دوبار مسیر شیراز به بوشهر را جست‌و‌جو کردیم تا شاید سرنخی از کیف به دست بیاوریم، اما موفق نشدیم. به ناچار به کرج بازگشتم و لحظه‌ای که رسیدم متوجه شدم که مأمور پلیس بوشهر با منزل‌مان تماس گرفته است. بلافاصله به بوشهر بازگشتم. لحظه‌ای که کیف پول را تحویل گرفتم متوجه چک داخل آن شدم. چند روز قبل از آن با پشت‌نویسی چک به بانک رفته بودم اما حساب چک خالی بود و قرار بود تا چند روز دیگر مبلغ چک واریز شود. مأمور وظیفه شناس هیچ درخواستی مبنی بر پاداش مطرح نکرد و با این کار خود درس بزرگی به من داد.

 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6465/14/409890/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها