اوباما: مرگ رهبر طالبان «نقطه عطف مهمی» برای صلح در افغانستان است




باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با صدور بیانیه‌ای کتبی حمله پهپادی امریکا علیه ملا اختر منصور، رهبر طالبان افغانستان و کشته شدن وی را تأیید و آن را بخشی از یک تلاش مهم برای «برقراری صلح و آرامش» در افغانستان توصیف کرد و گفت: «باید از این فرصت برای ترغیب طالبان به مذاکره با دولت کابل استفاده کرد. مرگ رهبر طالبان نقطه عطف مهمی در برقراری صلح در افغانستان است.»
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، رئیس جمهوری امریکا در بیانیه خود تأکید کرد، طالبان همچنان هدفی برای امریکا است زیرا آنها هنوز توطئه چینی می‌کنند و امریکایی‌ها و نیروهای ائتلاف را هدف حمله قرار می‌دهند. وی افزود: ما با پاکستان در خصوص اهداف مشترک همکاری می‌کنیم و هیچ پناهگاه امنی نباید برای تروریست‌ها وجود داشته باشد.  این در حالی است که دیروز برخی منابع از انتشار نواری صوتی خبر دادند که در آن فردی مدعی می شود ملااختر منصور بوده و زنده و سالم است.
«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز با انتشار بیانیه‌ای، ملااختر منصور را تهدیدی همیشگی برای نظامیان امریکایی و متحدان ناتو خواند.این در حالی است که وزارت امور خارجه پاکستان حمله واشنگتن به رهبر طالبان در خاک پاکستان را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت و استقلال این کشور دانست.  


چرا امریکا «ملا اختر» را کشت؟


پیتر برگن، تحلیلگر مسائل امنیتی امریکا: معمولاً اگر در جریان مذاکره با یک گروه باشید و این انتظار را داشته باشید که مذاکرات به نتیجه برسد، رهبر آن گروه را نمی‌کشید. اما اینکه چرا باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به مقامات امریکا دستور داد، ملا اختر منصور، رهبر طالبان را هدف حملات پهپادی قرار دهند و بکشند، حکایت از برخی دلایل و تحولات مهم در افغانستان دارد. نخست اینکه، بحث مذاکرات صلح دولت کابل و طالبان سال‌هاست که در دستور کار قرار دارد  و امریکا فعالانه از این مذاکرات حمایت می‌کرد اما هیچ نتیجه‌ای نداشته و به نظر هم نمی‌رسد که به این زودی‌ها نتیجه بدهد. دوم اینکه، حمله پهپادی امریکا نشان از این واقعیت دارد که طالبان در حال بازگشت مقتدرانه به افغانستان است. این گروه دست کم در سه منطقه افغانستان یا حضور بسیار چشمگیر دارد یا آن مناطق را تحت کنترل خود قرار داده است و این میزان توسعه ارضی از زمان سرنگونی رژیم طالبان به دست نیروهای امریکایی تا کنون بی‌سابقه بوده است. سوم اینکه، یکی از نخستین تصمیمات امنیتی مهمی که رئیس جمهوری آینده امریکا به محض رسیدن به قدرت باید اتخاذ کند تعیین سرنوشت نظامیان امریکایی در افغانستان است. دولت اوباما سال‌ها درصدد خارج کردن آنها از افغانستان بود و قصد داشت همزمان با پایان دوره ریاست جمهوری‌اش تمام نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج کند اما در ماه اکتبر به خاطر تشدید عملیات‌ طالبان موقتاً دست نگه داشت.



همه جانشینان احتمالی ملااختر منصور

ملا قیوم ذاکر

‌ سراج الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی که امریکا خواستار برخورد جدی پاکستان با او شده است به عنوان یکی از دو معاون ملااختر منصور، یکی از گزینه‌های اصلی و پیش‌ روی طالبان برای رهبری جدید این گروه است.  سراج الدین حقانی در ماه‌های گذشته با متقاعد کردن برخی رهبران مخالف طالبان برای بیعت کردن با ملا اختر منصور، توانسته موقعیت خود را در این گروه تثبیت کند. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند مرگ ملا اختر منصور، نگاه‌ها را به سمت سراج الدین حقانی معطوف کرده است.


مولوی هیبت الله آخوندزاده


‌ مولوی هیبت الله آخوندزاده یکی دیگر از معاونان ملا اختر منصور است. بسیاری اعتقاد دارند این فرد به دلیل برخوردار بودن از پیشینه مذهبی، از احترام بالایی در گروه طالبان برخوردار است. او در زمان حکومت طالبان در افغانستان، یک مدرسه مذهبی در جنوب این کشور داشت و شاگردان او اکنون از موقعیت و جایگاه بالایی در طالبان برخوردارند. رحیم الله یوسف زی، تحلیلگر پاکستانی می‌گوید سراج الدین حقانی و مولوی هیبت الله بیشترین شانس انتخاب شدن به عنوان رهبر آینده طالبان را دارند.


ملا یعقوب


 ملا یعقوب، فرزند ملا عمر رهبر پیشین طالبان است. ملا یعقوب سال گذشته از جمله کسانی بود که بعد از انتخاب ملااختر منصور به جانشینی ملا عمر، در ابتدای کار با این انتخاب مخالفت کرد اما گویا این مخالفت با گذشت زمان برطرف شد. ملا یعقوب از حمایت خوبی در طالبان برخوردار است حتی گروه «طالبان ناراضی» که با ملا اختر منصور مخالف بودند، از ملا یعقوب حمایت می‌کنند. با وجود این، برخی اعضای طالبان با انتخاب احتمالی ملا یعقوب مخالف هستند چون معتقدند نظام طالبان نباید خاندانی باشد.



ملا قیوم ذاکر


‌ ملا قیوم ذاکر، نقش وزیر دفاع طالبان و فرماندهی ارشد نظامی این گروه را برعهده داشت. وی از زندانیان سابق گوانتانامو است و حدود دو سال پیش برخی منابع در ولایت هلمند افغانستان از انتصاب وی پس از کشته شدن «ملا عبدالرئوف» به عنوان سرکرده جدید حامیان داعش در افغانستان خبر داده‌ بودند.


ملا عبدالمنان


‌ ملا عبدالمنان، برادر کوچک‌تر ملا محمد عمر، بنیانگذار طالبان افغانستان است که پس از مرگ ملاعمر حاضر به بیعت با ملااختر منصور نشد و ماه‌ها در قالب گروه «طالبان ناراضی» به همراه ملا یعقوب، پسر ملاعمر به مخالفت خود با ملااختر ادامه داد اما سرانجام حاضر به بیعت با وی شد.





 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6220/20/374608/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها