ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از چرایی حمله جریان غربگرا به روابط تهران - پکن گزارش می دهد
شراکت راهبردی ایران و چین علیه تحریم ها
فائزه سادات یوسفی /یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم را میتوان تحقق همگرایی اقتصادی منطقهای در ازای به صفر رساندن مداخلات بیگانگان در مناسبات منطقهای عنوان کرد. این عمل هم موجب خنثیسازی کنشهای محدودسازی چون تحریمهای غرب و هم موجب همافزایی در برابر تهدیدات منطقهای خواهد شد. یکی از زمینههای موجود، دیدگاه نگاه به منطقه و شرق است که تاکنون با اجرایی شدن فرایندهای آن توانسته به این امر کمک کند. بر این اساس، چین بهعنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و مهمترین شریک ایران در شرق، در صدر این فهرست قرار دارد. با اینکه در دولت قبل بهدلیل بیتوجهی به ظرفیتهای موجود منطقهای، تمام نگاهها معطوف به غرب و وعدههای غرب گشت، اما دولت سیزدهم در جریان رقابتهای انتخاباتی، با نگاه واقع بینانه و به کارگیری پتانسیل عینی موجود، ریلگذاری جدیدی را رقم زد که دیدگاه جدید و مبسوطی از سیاستگذاریهای خارجی را بر همگان عرضه داشت. بازخورد این دیدگاه در موضعگیریها و تمایل به ارتقای روابط با ایران در سخنان مقامات منطقه و حتی جهان کاملاً مشهود است.
شکلگیری جبهه جدید ضدتحریمی
یکی از مهمترین اقدامات سیاست خارجی ایران تعمیق روابط با چین بوده است. در این مدت، چین به اولین همکار تجاری، اقتصادی، مالی و فناوری ایران تبدیل شده است. در واقع، چین اکنون شریک بیش از 30 درصد تجارت خارجی ایران است. این کشور همچنین یک شریک سیاسی کلیدی و اولین کشوری است که پس از انقلاب اسلامی با ایران قرارداد مشارکت راهبردی جامع امضا کرد.در سطح منطقهای، آینده روابط دو کشور متأثر از نظم منطقهای در حال تحول در غرب آسیا، چشمانداز عضویت کامل ایران در سازمانهایی چون همکاری شانگهای و بریکس و کنش چین در برابر تهدیدات امریکا خواهد بود. در دولت سیزدهم سیاست منطقهای ایران ارتقا یافته و ایران در تلاش برای همراستایی چین و روسیه از این سیاست خواهد بود. در مقابل هم شرایط منطقه بهگونهای است که چین و روسیه را به همکاری با ایران ترغیب میکند. نقش فعال و فزاینده چین در منطقه عامل مهمی است، بویژه ابتکار پیشنهادی این کشور برای ثبات در غرب آسیا که همپوشانیهای قابل توجهی با دکترین امنیت جمعی دولت جدید ایران دارد.
با روی کار آمدن دولت جدید، عزم سیاسی دو کشور برای گسترش روابط تنها تقویت شد. توافقنامه مشارکت راهبردی جامع که به گفته کارشناسان در توسعه اقتصادی مثمر ثمر خواهد بود، چهارچوبی را برای توسعه روابط دوجانبه فراهم کرده که دولت رئیسی اجرای آن را در اولویت قرار داده است. هسته اصلی در ابتدا توافقنامه همکاری نظامی یا سیاسی نیست، بلکه اقتصادی است که سرمایه، فناوری و تجارت چین در قلب آن قرار دارد.
گام دوم و یکی دیگر از اقدامات مهم در همین راستا، عضویت ایران در پیمان شانگهای است که به پیریزی جدیدی از همکاریهای چندجانبه بین دو کشور و سایر اعضا منجر خواهد شد. بر این اساس، با ارتقای همکاری به وجود آمده، زنجیر اتصال کشورهای منطقه مستحکمتر گشته و آنها را به هدفی مشترک سوق خواهد داد. ارتقای سطح همکاری، موازنه و رقابت با قدرت امریکا را برقرار میکند و همافزایی برای مشکلات منطقه را خارج از بازیگری امریکا در پی خواهد داشت. از طرفی گروههای مختلف اقتصادی مانند شانگهای، بریکس و... میتواند زمینهسازی همکاریهای امنیتی را در مقابل تهدیدات مشترک فراهم و افزون سازد. بویژه که هجمهها و تعرضات غرب از کانون غرب آسیا به سمت روسیه و چین تغییر مسیر داده و قابلیت درگیر کردن کشورهای دیگر را نیز داراست. بنابراین الزام به همکاریهای مختلف منطقهای، بیشتر از گذشته برای دو قدرت چین و روسیه و سایر دولتها خود را نشان داده است. غرب با فرضیه غلبه یا حتی قبضه کردن این دو قدرت در تلاش است تا تسلط خود به کل منطقه را تسهیل کرده و هژمونی خود را در کل جهان تثبیت کند.
چین، ایران را بخشی از راهحل در غرب آسیا و توافق هستهای را پایه ثبات در خلیج فارس میداند. این کشور حتی پیشنهاد میانجیگری بین ایران و عربستان را داده است. ایران بهعنوان قدرت منطقهای و نقش تعیینکننده بهنوبه خود همواره چین را به ایفای نقش فعال در شکل دادن به نظم منطقهای تشویق کرده است.
عزم ایران برای بازگشایی مسیرهای جدید تجاری و تشکیل جبهه تحریمی بر ضد تصمیمات غربی، کشورهای منطقه را به سمت همکاری بیشتر سوق داده است. اکنون که کارآمدی و توانایی تحریمها بهعنوان ابزار بازدارنده، زیر سؤال رفته، غرب را به این تکاپو انداخته که به موازات آن از روشهای نظامیگری که آخرین حربه به شمار میآید علیه چین و روسیه استفاده کند.
در همین حال، چین، در پی تشدید رقابت استراتژیک خود با ایالات متحده، تمایل بیشتری برای تعامل با بازیگرانی مانند ایران دارد. چین مهمترین حامی ایران در دوران سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران بویژه در شورای امنیت سازمان ملل بود. این کشور نقش مهمی در کمک به ایران برای مقاومت در برابر تحریمهای امریکا و حتی امضای توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع در این دوره ایفا کرد. شی جین پینگ دومین رئیسجمهور پس از پوتین بود که پیروزی ابراهیم رئیسی را تبریک گفت و در تماس خود بر تقویت روابط راهبردی دو کشور تأکید کرد.در سطح دوجانبه، دولت جدید ایران گسترش تعامل با شرق را بهعنوان یک اولویت کلیدی میبیند زیرا گسترش روابط با شرق در برابر دیپلماسی اجباری غرب، آزادی عمل ایران را ارتقا میدهد و نشاندهنده همکاری استراتژیک با قدرتهایی است که دارای منافع و ارزشهای مشترک با ایران هستند.
از طرفی تبلیغات سیاسی رسانههای معاند علیه همکاری ایران با چین و پویایی و رشد این تبلیغات در روند تشریک مساعی، نمودی از ثمربخش بودن آن و در خلاف منافع غرب بودن آن است.
ناکامی تلاش امریکا برای انزوای چین
تقابل امریکا با چین محدود به فعالیتهای اقتصادی و برای تحت انزوا قرار دادن و کور کردن بازارهای چین در جهان بهطور صرف نیست. بودجه نظامی تخصیص یافته برای مقابله با پکن بهعنوان طرح بازدارندگی در اقیانوس آرام تلاش برای تحریک چین و استقلالیابی تایوان است. علت تحریک چین برای جنگ با تایوان به کاربردن راهبرد جدید غرب، برای تضعیف قطبهای قدرتی چون چین است. در این راهبرد علاوهبر تحریم که اقتصاد را از درون متلاشی میکند، با درگیری جنگی، امنیت را از بیرون مختل کرده و کشور را به ورطه تسلیمپذیری میرساند.چین به بزرگترین شریک تجاری کشورهای متحد امریکا چون عربستان مبدل شده که از این رو، از دست رفتن سهم تجارت منطقهای امریکا و عدم تمایل کشورهای منطقه با مشارکت با آن، نگرانی ایالات متحده را در پی داشته است. فروش تسلیحات جنگی در کنار سرمایهگذاری و تجارت تعمیق روابط منطقهای را نشان میدهد. تجمیع این نگاهها به چین و کنار زدن امریکا، سیر وابستگی حتی وابستگی امنیتی به غرب در قالب ناتو و امریکا را کاهش داده و به سمت جبهه
شرقی-منطقهای میکشاند. از این رو، با توجه به تنشآفرینیهای غرب احتمال اینکه آنها، به سد امنیتی علیه غرب مبدل شوند وجود دارد که لزوم بازدارندگی را در غرب روشن کرده است. بر این اساس، سناریوی احتمالی غرب برای شکستن این سد، میتواند اعمال تحریمها و اقدامات تنش آفرین فیمابین باشد که در بستر مناقشات منطقهای چون آسیای مرکزی تحققپذیر میشود.
با نگاه به اوضاع غرب آسیا و شکست سیاستهای امریکا در سالهای اخیر، میتوان دید که مکانیسم خروج امریکا از غرب نیز دچار تحول شده چرا که به اذعان مقامات کاخ سفید، این کار موجب سپردن منطقه به چین و روسیه و ایران خواهد بود. جایگزینی سه کشور برای ایالات متحده متعرض صورتبندی امنیتی امریکا در منطقه است و میتواند تمام راهبردهای آن را به قهقرا ببرد. از اینرو تعاملات سازنده و ارتقای سطوح همکاری بین سه کشور و سایر دولتهای منطقه میتواند هم به خنثیسازی سیاستهای غرب منجر شود و هم آنها را به عقبنشینی و عدم حضور در منطقه وادار سازد.
هم رسانههای بیگانه و هم برخی رسانههای همسو با غرب در داخل کشور، سعی دارند اینگونه القا کنند که چین قید روابط با ایران را زده و پس از بیان این مطلب، سعی دارند با هجمه به سیاست خارجی کشور، اینگونه القا کنند که ایران تکیه مطلق به شرق داشته است؛ این نگاه سطحی و سیاستزده را شاید بتوان یکی از آفتهایی دانست که چند سالی است سعی دارد موفقیتهای ایران در سیاست خارجی را کمرنگ جلوه دهد. این زاویه دید، نه درکی از منافع ملی دارد و نه مناسبات عرصه بینالملل را بهدرستی میفهمد. ریشه چنین نگاهی عدم درک درست از جایگاه منافع ملی در روابط بینالملل برای کشورها است که خود ریشه در مطلقانگاری سیاست دارد. چین یا هر کشور دیگری مناسبات و روابط خود را بر مبنای کسب منافع بنا میکنند و این قاعدهای لایتغیر است؛ همانگونه که ایران نیز همواره بر اساس این اصل عمل کرده و میکند. هم قرارداد ۲۵ ساله با ایران تأمینکننده منافع چین در حوزههای مختلف است و هم همکاری با عربستان بهعنوان یکی از متحدین امریکا، به سود چین است.بهنظر میرسد این قسم از تحلیلها و فضاسازیها غیر از توجیه و تئوریزه کردن رابطه با امریکا و تعمیق گرایشهای غربگرایی قابل تفسیر و تبیین نباشد. جریانها و گروههای سیاسی آمریکوفیل منافع و حتی حیاتشان به تئوریزه کردن و تعمیق رابطه با امریکا گره خورده است، اما عموم جامعه و افکار عمومی باید آگاه باشد که قاعده روابط بینالملل، کسب منافع توسط کشورهاست؛ چین و عربستان و امریکا و ایران هم ندارد و همکاری کشورها غالباً در این چهارچوب قابل تفسیر و تبیین است. در مناقشه کنونی که بحثهای پیرامونی آن فراوان است، باید بپذیریم که چین به دنبال بهرهبرداری از شکافهای موجود بین ایران و امریکا، ایران، عربستان و امریکا است و این هیچگونه ارتباطی به مفاهیمی چون دور زدن و خیانت و این قسم عبارات ندارد. چین برای پیشبرد کلانطرحهای خود همچون «راه ابریشم جدید» به تمام قدرتهای منطقهای غرب آسیا ازجمله ایران و عربستان نیاز دارد و نباید انتظار داشت که به دلیل رابطه با ایران و معاهده ۲۵ ساله از رابطه و قرارداد با دیگر کشورها صرفنظر کند.
شکلگیری جبهه جدید ضدتحریمی
یکی از مهمترین اقدامات سیاست خارجی ایران تعمیق روابط با چین بوده است. در این مدت، چین به اولین همکار تجاری، اقتصادی، مالی و فناوری ایران تبدیل شده است. در واقع، چین اکنون شریک بیش از 30 درصد تجارت خارجی ایران است. این کشور همچنین یک شریک سیاسی کلیدی و اولین کشوری است که پس از انقلاب اسلامی با ایران قرارداد مشارکت راهبردی جامع امضا کرد.در سطح منطقهای، آینده روابط دو کشور متأثر از نظم منطقهای در حال تحول در غرب آسیا، چشمانداز عضویت کامل ایران در سازمانهایی چون همکاری شانگهای و بریکس و کنش چین در برابر تهدیدات امریکا خواهد بود. در دولت سیزدهم سیاست منطقهای ایران ارتقا یافته و ایران در تلاش برای همراستایی چین و روسیه از این سیاست خواهد بود. در مقابل هم شرایط منطقه بهگونهای است که چین و روسیه را به همکاری با ایران ترغیب میکند. نقش فعال و فزاینده چین در منطقه عامل مهمی است، بویژه ابتکار پیشنهادی این کشور برای ثبات در غرب آسیا که همپوشانیهای قابل توجهی با دکترین امنیت جمعی دولت جدید ایران دارد.
با روی کار آمدن دولت جدید، عزم سیاسی دو کشور برای گسترش روابط تنها تقویت شد. توافقنامه مشارکت راهبردی جامع که به گفته کارشناسان در توسعه اقتصادی مثمر ثمر خواهد بود، چهارچوبی را برای توسعه روابط دوجانبه فراهم کرده که دولت رئیسی اجرای آن را در اولویت قرار داده است. هسته اصلی در ابتدا توافقنامه همکاری نظامی یا سیاسی نیست، بلکه اقتصادی است که سرمایه، فناوری و تجارت چین در قلب آن قرار دارد.
گام دوم و یکی دیگر از اقدامات مهم در همین راستا، عضویت ایران در پیمان شانگهای است که به پیریزی جدیدی از همکاریهای چندجانبه بین دو کشور و سایر اعضا منجر خواهد شد. بر این اساس، با ارتقای همکاری به وجود آمده، زنجیر اتصال کشورهای منطقه مستحکمتر گشته و آنها را به هدفی مشترک سوق خواهد داد. ارتقای سطح همکاری، موازنه و رقابت با قدرت امریکا را برقرار میکند و همافزایی برای مشکلات منطقه را خارج از بازیگری امریکا در پی خواهد داشت. از طرفی گروههای مختلف اقتصادی مانند شانگهای، بریکس و... میتواند زمینهسازی همکاریهای امنیتی را در مقابل تهدیدات مشترک فراهم و افزون سازد. بویژه که هجمهها و تعرضات غرب از کانون غرب آسیا به سمت روسیه و چین تغییر مسیر داده و قابلیت درگیر کردن کشورهای دیگر را نیز داراست. بنابراین الزام به همکاریهای مختلف منطقهای، بیشتر از گذشته برای دو قدرت چین و روسیه و سایر دولتها خود را نشان داده است. غرب با فرضیه غلبه یا حتی قبضه کردن این دو قدرت در تلاش است تا تسلط خود به کل منطقه را تسهیل کرده و هژمونی خود را در کل جهان تثبیت کند.
چین، ایران را بخشی از راهحل در غرب آسیا و توافق هستهای را پایه ثبات در خلیج فارس میداند. این کشور حتی پیشنهاد میانجیگری بین ایران و عربستان را داده است. ایران بهعنوان قدرت منطقهای و نقش تعیینکننده بهنوبه خود همواره چین را به ایفای نقش فعال در شکل دادن به نظم منطقهای تشویق کرده است.
عزم ایران برای بازگشایی مسیرهای جدید تجاری و تشکیل جبهه تحریمی بر ضد تصمیمات غربی، کشورهای منطقه را به سمت همکاری بیشتر سوق داده است. اکنون که کارآمدی و توانایی تحریمها بهعنوان ابزار بازدارنده، زیر سؤال رفته، غرب را به این تکاپو انداخته که به موازات آن از روشهای نظامیگری که آخرین حربه به شمار میآید علیه چین و روسیه استفاده کند.
در همین حال، چین، در پی تشدید رقابت استراتژیک خود با ایالات متحده، تمایل بیشتری برای تعامل با بازیگرانی مانند ایران دارد. چین مهمترین حامی ایران در دوران سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران بویژه در شورای امنیت سازمان ملل بود. این کشور نقش مهمی در کمک به ایران برای مقاومت در برابر تحریمهای امریکا و حتی امضای توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع در این دوره ایفا کرد. شی جین پینگ دومین رئیسجمهور پس از پوتین بود که پیروزی ابراهیم رئیسی را تبریک گفت و در تماس خود بر تقویت روابط راهبردی دو کشور تأکید کرد.در سطح دوجانبه، دولت جدید ایران گسترش تعامل با شرق را بهعنوان یک اولویت کلیدی میبیند زیرا گسترش روابط با شرق در برابر دیپلماسی اجباری غرب، آزادی عمل ایران را ارتقا میدهد و نشاندهنده همکاری استراتژیک با قدرتهایی است که دارای منافع و ارزشهای مشترک با ایران هستند.
از طرفی تبلیغات سیاسی رسانههای معاند علیه همکاری ایران با چین و پویایی و رشد این تبلیغات در روند تشریک مساعی، نمودی از ثمربخش بودن آن و در خلاف منافع غرب بودن آن است.
ناکامی تلاش امریکا برای انزوای چین
تقابل امریکا با چین محدود به فعالیتهای اقتصادی و برای تحت انزوا قرار دادن و کور کردن بازارهای چین در جهان بهطور صرف نیست. بودجه نظامی تخصیص یافته برای مقابله با پکن بهعنوان طرح بازدارندگی در اقیانوس آرام تلاش برای تحریک چین و استقلالیابی تایوان است. علت تحریک چین برای جنگ با تایوان به کاربردن راهبرد جدید غرب، برای تضعیف قطبهای قدرتی چون چین است. در این راهبرد علاوهبر تحریم که اقتصاد را از درون متلاشی میکند، با درگیری جنگی، امنیت را از بیرون مختل کرده و کشور را به ورطه تسلیمپذیری میرساند.چین به بزرگترین شریک تجاری کشورهای متحد امریکا چون عربستان مبدل شده که از این رو، از دست رفتن سهم تجارت منطقهای امریکا و عدم تمایل کشورهای منطقه با مشارکت با آن، نگرانی ایالات متحده را در پی داشته است. فروش تسلیحات جنگی در کنار سرمایهگذاری و تجارت تعمیق روابط منطقهای را نشان میدهد. تجمیع این نگاهها به چین و کنار زدن امریکا، سیر وابستگی حتی وابستگی امنیتی به غرب در قالب ناتو و امریکا را کاهش داده و به سمت جبهه
شرقی-منطقهای میکشاند. از این رو، با توجه به تنشآفرینیهای غرب احتمال اینکه آنها، به سد امنیتی علیه غرب مبدل شوند وجود دارد که لزوم بازدارندگی را در غرب روشن کرده است. بر این اساس، سناریوی احتمالی غرب برای شکستن این سد، میتواند اعمال تحریمها و اقدامات تنش آفرین فیمابین باشد که در بستر مناقشات منطقهای چون آسیای مرکزی تحققپذیر میشود.
با نگاه به اوضاع غرب آسیا و شکست سیاستهای امریکا در سالهای اخیر، میتوان دید که مکانیسم خروج امریکا از غرب نیز دچار تحول شده چرا که به اذعان مقامات کاخ سفید، این کار موجب سپردن منطقه به چین و روسیه و ایران خواهد بود. جایگزینی سه کشور برای ایالات متحده متعرض صورتبندی امنیتی امریکا در منطقه است و میتواند تمام راهبردهای آن را به قهقرا ببرد. از اینرو تعاملات سازنده و ارتقای سطوح همکاری بین سه کشور و سایر دولتهای منطقه میتواند هم به خنثیسازی سیاستهای غرب منجر شود و هم آنها را به عقبنشینی و عدم حضور در منطقه وادار سازد.
هم رسانههای بیگانه و هم برخی رسانههای همسو با غرب در داخل کشور، سعی دارند اینگونه القا کنند که چین قید روابط با ایران را زده و پس از بیان این مطلب، سعی دارند با هجمه به سیاست خارجی کشور، اینگونه القا کنند که ایران تکیه مطلق به شرق داشته است؛ این نگاه سطحی و سیاستزده را شاید بتوان یکی از آفتهایی دانست که چند سالی است سعی دارد موفقیتهای ایران در سیاست خارجی را کمرنگ جلوه دهد. این زاویه دید، نه درکی از منافع ملی دارد و نه مناسبات عرصه بینالملل را بهدرستی میفهمد. ریشه چنین نگاهی عدم درک درست از جایگاه منافع ملی در روابط بینالملل برای کشورها است که خود ریشه در مطلقانگاری سیاست دارد. چین یا هر کشور دیگری مناسبات و روابط خود را بر مبنای کسب منافع بنا میکنند و این قاعدهای لایتغیر است؛ همانگونه که ایران نیز همواره بر اساس این اصل عمل کرده و میکند. هم قرارداد ۲۵ ساله با ایران تأمینکننده منافع چین در حوزههای مختلف است و هم همکاری با عربستان بهعنوان یکی از متحدین امریکا، به سود چین است.بهنظر میرسد این قسم از تحلیلها و فضاسازیها غیر از توجیه و تئوریزه کردن رابطه با امریکا و تعمیق گرایشهای غربگرایی قابل تفسیر و تبیین نباشد. جریانها و گروههای سیاسی آمریکوفیل منافع و حتی حیاتشان به تئوریزه کردن و تعمیق رابطه با امریکا گره خورده است، اما عموم جامعه و افکار عمومی باید آگاه باشد که قاعده روابط بینالملل، کسب منافع توسط کشورهاست؛ چین و عربستان و امریکا و ایران هم ندارد و همکاری کشورها غالباً در این چهارچوب قابل تفسیر و تبیین است. در مناقشه کنونی که بحثهای پیرامونی آن فراوان است، باید بپذیریم که چین به دنبال بهرهبرداری از شکافهای موجود بین ایران و امریکا، ایران، عربستان و امریکا است و این هیچگونه ارتباطی به مفاهیمی چون دور زدن و خیانت و این قسم عبارات ندارد. چین برای پیشبرد کلانطرحهای خود همچون «راه ابریشم جدید» به تمام قدرتهای منطقهای غرب آسیا ازجمله ایران و عربستان نیاز دارد و نباید انتظار داشت که به دلیل رابطه با ایران و معاهده ۲۵ ساله از رابطه و قرارداد با دیگر کشورها صرفنظر کند.
امیرعبداللهیان در سومین مجمع گفتوگوی تهران تأکید کرد
آمادگی ایران برای میزبانی گفتوگوهای منطقهای
سومین مجمع گفتوگوی تهران پیرامون محور «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران؛ رهیافتی به دوستی و اعتمادسازی» با حضور وزیر امورخارجه ایران، سفرا، مقامات سیاسی و قریب به 70 اندیشمند از ۳۶ کشور برگزار شد.
علاوه بر مقامات عالی سیاست خارجی کشورمان «عادل عبدالمهدی» نخستوزیر پیشین عراق، «دنیس مونکادا» وزیر امورخارجه نیکاراگوئه از جمله سخنرانانی بودند که به بیان دیدگاه خود پرداختند. به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در سخنرانی خود مجمع تهران را مجمعی برای گفتوگو، اشتراکگذاری و ایجاد فضای مفاهمه دانست و با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این گفتوگوها به ایجاد منطقهای آرام و با ثباتتر و جهانی صلحآمیزتر کمک کند، گفت: این مجمع در سالجاری با مفهوم محوری سیاست همسایه محور ایران با رهیافتی به سوی دوستی و اعتمادسازی برگزار میشود تا یادآوری کند دولت ایران مفهوم همسایگی را محور سیاست خود قرار داده و با تمام توان به اعتمادسازی و تقویت پایههای دوستی در منطقه میاندیشید و با قوت گام برمیدارد.
امیرعبداللهیان سپس با یادآوری نقش ایران به عنوان یکی از پایههای امنیت و ثبات در منطقه و خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش و دیگر انواع تروریسم در منطقه و جهان یاد شهید ابومهدی المهندس و شهید سردار حاج قاسم سلیمانی،
دو قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم را گرامی داشت و اظهار داشت: ما همواره اطمینان دادهایم که آماده اعتمادسازی و همکاری در همه ابعاد و سطوح با همسایگان خود در منطقه، از جمله همسایگان خود در حوزه خلیج فارس هستیم تا یک بار برای همیشه، تفکر «تأمین امنیت از خارج از منطقه» کنار رود و همکاری و همیاری کشورهای منطقه، امنیت پایدار را به ارمغان آورد. وی در همین چهارچوب ادامه داد: مایلم اعلام نمایم که آمادهایم نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع را میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر همسایگان برگزار نماییم.امیرعبداللهیان سپس تأکید کرد: دولت آقای رئیسی از ابتدای کار دست همسایگان را به گرمی فشرده و آمادگی داریم که از مسیر گفتوگو و همکاریهای سازنده و رو به جلو بر گامهای عملی هر چه بیشتر در مسیر توسعه همه جانبه همکاریهای دوجانبه، منطقهای و بینالمللی بیش از پیش تمرکز یابیم.
هشدار ایران به کشورهای میزبان تروریسم و مروج خشونت
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با اشاره به حوادث اخیر کشور و مواضع و دخالتهای غیرمسئولانه و سبکسرانه امریکا و برخی کشورهای غربی در تحریک اغتشاشات از طریق ابزارهای سیاسی، جنگ شناختی و رسانهای و جنگ ترکیبی برای بیثباتسازی ایران، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر گونه مداخله در امور داخلی خود به طرفهای مداخله گر هشدار داده و با دقت این گونه مداخلات نامشروع را زیر نظر دارد و با آن قویاً برخورد میکند. امیرعبداللهیان ادامه داد: کشورهایی که میزبان تروریستها بوده یا مشوق تروریسم اقتصادی و رسانهای و مروج خشونت هستند، باید توجه داشته باشند که تروریسم و ناامنی یک تهدید جهانی است. نمیشود در خانه شیشهای نشست و به دیگران سنگاندازی کرد و خود آسیبی ندید.
امریکا از سیاست ریاکارانه درمورد بازگشت به برجام دست بردارد
امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به موضوع مذاکرات هستهای ایران اظهار داشت: امریکا از سویی امروز صحبت از مذاکرات هستهای و رسیدن به گامهای نهایی توافق میکند و از سوی دیگر از ایجاد ناامنی و بیثبات کردن ایران حمایت میکند. این سیاست ریاکارانه باید پایان یابد و اگر چنین شود و ایالات متحده واقعبینانه و در مسیری عملی و واقعی به دنبال رسیدن به توافق و بازگشت به تعهدات خود در برجام باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد از مسیر گامهای پایانی توافق برای رفع تحریمها و بازگشت همه طرفها به تعهدات، استقبال کند.
وی ادامه داد: اکنون ما در مسیر استمرار تبادل پیامها، مشورت و تعامل مستمر با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستیم. روز گذشته نیز معاون مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفتوگوهای سازنده و رو به جلویی را با همکارانم در سازمان انرژی اتمی به عمل آوردند.
خرازی: ایران قصد ساخت سلاح هستهای ندارد
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، دیگر سخنران بخش آغازین سومین مجمع گفتوگوی تهران، در ابتدا به ادراکاتی که به واسطه بمباران خبری-سازمانی غرب درباره وضعیت ایران و ناآرامیهای اخیر در بیرون مرزها ایجاد شده اشاره کرد و در تبیین جنگ به راه افتاده علیه ایران گفت: این جنگ شامل همه اضلاع نظامی، سیاسی، خبری و اجتماعی بوده و تخریب افکارعمومی از وجهههای این جنگ هیبریدی است که به آن جنگ شناختی میگویند که تغییر ذهنیت مردم یک کشور نسبت به جامعه، حکومت و کشور خود است.
خرازی سپس با یادآوری اینکه طرفهای اروپایی حتی با فعالیت ۱۵ سانتریفیوژ در ایران موافقت نمیکردند اما اکنون با همت دانشمندان ایرانی ۱۹ هزار سانتریفیوژ در چرخش است و آنها ناچار به مذاکره برای حل مسأله هستهای ایران شدند، گفت: ما امروز از توانایی لازم هستهای برخورداریم اما قصدی برای ساخت سلاح هستهای نداریم.ریاست شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان با اشاره به دو گزاره حرام بودن سلاح هستهای از نظر اعتقادی و نیز راهگشا ندانستن آن از نظر راهبردی به عنوان دلایل اصلی به دنبال سلاح هستهای نبودن، افزود: اگر ایران به سمت سلاح هستهای حرکت کند در منطقه مسابقه هستهای آغاز میشود. این در حالی است که ما دههها است خواهان منطقهای عاری از سلاحهای هستهای هستیم و معتقدیم سلاحهای هستهای اسرائیل هم باید نابود شده و به پادمان بپیوندد. وی در عین حال داشتن فناوری هستهای را بازدارنده و نشاندهنده توانایی ایران دانست و تصریح کرد: ایران آمادگی بازگشت به تعهدات برجامی را دارد و تاکنون مشکلات بسیاری حل شده و فقط موضوع پادمانی مانده که امیدواریم در سفر کارشناسان این موضوعات حل شود.خرازی در بخش دیگری از سخنرانیاش توسعه را نیازمند همکاری کشورهای منطقه دانست و با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی مخالف دخالت سیاسی و نظامی بیگانگان و باجدهی برخی کشورها به قدرتهای جهانی است، افزود: ایران آماده ایجاد زمینه برای گفتوگو میان کشورهای منطقه است وشرط موفقیت گفتوگو عدم تجاوز و دخالت بیگانگان است.
وی همچنین درباره جنگ اوکراین با یادآوری اینکه غرب در تلاش بود دو کشور را به جنگ بکشاند و حرکت نیروهای ناتو، روسیه را وادار به واکنش کرد، گفت: ما جنگ و خسارات آن را تجربه کردیم و میدانیم جنگ امر مطلوبی نیست.
درگیری اوکراین هم باید از طریق گفتوگو پایان بپذیرد و ایران آماده ایجاد زمینه برای این گفتوگوها است.
الخلیفی: قطر تلاش میکند باب گفتوگو را باز نگه دارد
محمد بن عبدالعزیز الخلیفی معاون وزیر خارجه قطر و کارلوس مارتینز معاون وزیر خارجه ونزوئلا دو سخنران دیگر نشست دیروز بودند. الخلیفی در سخنانی با بیان اینکه قطر جدا از این منطقه نیست، گفت کشورش تلاش میکند باب گفتوگو را باز نگه دارد.
مارتینز نیز با بیان اینکه بحرانها موجب بیثباتی و جنگ در سطح بینالملل میشود، اظهار داشت: امیدواریم گفتوگوها و صلح، متجلی در چندجانبهگرایی شود و در حوزه امریکایلاتین نیز باید صلح را نهادینه کنیم.
مونکادا: افول ایالاتمتحده امریکا نزدیک است
دنیس مونکادا، وزیر خارجه نیکاراگوئه با بیان اینکه افول ایالاتمتحده امریکا نزدیک شده است، دنیا را در آستانه چندجانبهگرایی دولتهای مستقل دانست و با بیان اینکه شعار سیاست ایران شامل سیاست و همسایگی است و بر حقوق بینالملل و توسعه روابط بر پایه اعتماد تأکید دارد، اظهار داشت: ما پرچمهای عادلانه را برای خیر بشریت افراشته میکنیم.مونکادا با تأکید بر حمایت نیکاراگوئه از دولت و ملت ایران بر اعتقاد کشورش به دوستی چندجانبهگرایانه و برای صلح، امنیت و پیشرفت تأکید و نشست تهران را فرصتی برای گشایش راه همکاری ملتهای دنیا توصیف کرد.
درخواست سردار سلیمانی
عادل عبدالمهدی نخستوزیر اسبق عراق در سخنانی با بیان اینکه جهان در حال تغییر است و قدرتهای جدیدی در حوزه موشکی، هستهای و پهپادی ظهور کردهاند، گفت: قدرتهای غربی بسیاری از توانمندیهای نظامی از جمله قدرت هستهای، موشکی و پهپادی خود را از دست دادهاند.
نخست وزیر پیشین عراق در سخنان خود با اشاره به مذاکرات دوجانبه ایران و عربستان گفت: در اواخر سال ۲۰۱۹ در چنین روزهایی بود که شهید سلیمانی از من خواست که به عربستان بروم و میان تهران و ریاض میانجیگری کنم، من نیز درخواست او را قبول کردم و به عربستان رفتم. موضوع یمن یکی از موضوعات مهم و اساسی در این زمینه بود و کلید حل بسیاری از مشکلات به شمار می رفت.
عبدالمهدی تأکید کرد که گفتوگوهای مهمی با مسئولان سعودی در آن زمان انجام شد و بعد از آن نیز بغداد گفتوگوها و نشستهای متعددی با برادران ایرانی و سعودی برگزار کرد و موضوع یمن همواره در این نشستها بود.
نخست وزیر پیشین عراق در بخش دیگری از اظهارات خود درخصوص شخصیت شهید سپهبد قاسم سلیمانی گفت: شخصیت شهید سلیمانی عصاره تلاشهای فراوان در جنگ تحمیلی صدام و جنگ با تروریسم در عراق، سوریه، لبنان و منطقه و مقابله با طرحهای استکباری است. شخصیت شهید سلیمانی تک قطبی نبود بلکه تمام ویژگیهای مثبت چه در عرصه فرماندهی و چه میدانی و جهادی و چه در زمینه مقاومت را شامل میشد.
وی ادامه داد: ما شاهد این ویژگیهای شهید سلیمانی در سوریه، لبنان، یمن، عراق و تمام میدانها بودیم، شخصیت شهید سلیمانی یک شخصیت بزرگ بود و هر روز بزرگتر میشود. حقیقتاً شهید سلیمانی تاریخ سازی کرد و در آینده نامش ثبت خواهد شد و ما امروز نیز شاهد تأثیرات گسترده این شخصیت هستیم.
گفتنی است در نشستهای چهارگانه این مجمع با حضور اندیشمندان کشورهای مدعو، آخرین تحولات غرب آسیا و امنیت در خلیجفارس، اتصالات منطقهای و امنیت انرژی، بحران اوکراین و پیامدهای منطقهای و جهانی آن و چشمانداز صلح و دولت فراگیر در افغانستان بررسی و تبادلنظر شد.
برش
وزیر امور خارجه با اعلام ابلاغ رسمی اعتراض ایران به مواضع چین در مورد جزایر سه گانه:
در حفظ تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی تعارف نداریم
وزیر امور خارجه ضمن اشاره به استقبال ایران از همکاریهای چین با کشورهای منطقه گفت: تهران و پکن در سالهای اخیر سطح مناسبات خود را به همکاریهای بلندمدت راهبردی ارتقا دادهاند وهفته گذشته دو نماینده عالی ایرانی و چینی برای پیگیری اجرای برنامه جامع مشترک همکاریهای راهبردی دو کشور در تهران گفت و گو کردند . ما در این فضای همکاری انتظار نداشتیم که بیانیه سال ۲۰۱۴ نشست وزرای خارجه منطقه و چین در مورد جزایر تعلق داشته ابدی و تاریخی به جمهوری اسلامی ایران کپی - پیست و تکرار شود. مراتب ناخرسندی و اعتراض خود را از مجاری دیپلماتیک به شکل رسمی و ارسال یادداشت رسمی به طرف چینی اعلام و ابلاغ کردیم.امیرعبداللهیان ضمن تأکید بر تداوم روابط راهبردی با چین اظهار داشت: به صراحت اعلام کردیم که در مسیر حفظ تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم. از این که مقامات ذی ربط چین در دیدارهای رسمی فرستاده چین با رئیس جمهور و معاون اول کشورم و دیدارهای سفیر چین و مقامات عالی رتبه چین در پکن با سفیر کشورمان در این کشور نسبت به اصلاح این خطا اقدام کردهاند، سپاسگزاریم.
علاوه بر مقامات عالی سیاست خارجی کشورمان «عادل عبدالمهدی» نخستوزیر پیشین عراق، «دنیس مونکادا» وزیر امورخارجه نیکاراگوئه از جمله سخنرانانی بودند که به بیان دیدگاه خود پرداختند. به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در سخنرانی خود مجمع تهران را مجمعی برای گفتوگو، اشتراکگذاری و ایجاد فضای مفاهمه دانست و با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این گفتوگوها به ایجاد منطقهای آرام و با ثباتتر و جهانی صلحآمیزتر کمک کند، گفت: این مجمع در سالجاری با مفهوم محوری سیاست همسایه محور ایران با رهیافتی به سوی دوستی و اعتمادسازی برگزار میشود تا یادآوری کند دولت ایران مفهوم همسایگی را محور سیاست خود قرار داده و با تمام توان به اعتمادسازی و تقویت پایههای دوستی در منطقه میاندیشید و با قوت گام برمیدارد.
امیرعبداللهیان سپس با یادآوری نقش ایران به عنوان یکی از پایههای امنیت و ثبات در منطقه و خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش و دیگر انواع تروریسم در منطقه و جهان یاد شهید ابومهدی المهندس و شهید سردار حاج قاسم سلیمانی،
دو قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم را گرامی داشت و اظهار داشت: ما همواره اطمینان دادهایم که آماده اعتمادسازی و همکاری در همه ابعاد و سطوح با همسایگان خود در منطقه، از جمله همسایگان خود در حوزه خلیج فارس هستیم تا یک بار برای همیشه، تفکر «تأمین امنیت از خارج از منطقه» کنار رود و همکاری و همیاری کشورهای منطقه، امنیت پایدار را به ارمغان آورد. وی در همین چهارچوب ادامه داد: مایلم اعلام نمایم که آمادهایم نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع را میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر همسایگان برگزار نماییم.امیرعبداللهیان سپس تأکید کرد: دولت آقای رئیسی از ابتدای کار دست همسایگان را به گرمی فشرده و آمادگی داریم که از مسیر گفتوگو و همکاریهای سازنده و رو به جلو بر گامهای عملی هر چه بیشتر در مسیر توسعه همه جانبه همکاریهای دوجانبه، منطقهای و بینالمللی بیش از پیش تمرکز یابیم.
هشدار ایران به کشورهای میزبان تروریسم و مروج خشونت
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با اشاره به حوادث اخیر کشور و مواضع و دخالتهای غیرمسئولانه و سبکسرانه امریکا و برخی کشورهای غربی در تحریک اغتشاشات از طریق ابزارهای سیاسی، جنگ شناختی و رسانهای و جنگ ترکیبی برای بیثباتسازی ایران، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر گونه مداخله در امور داخلی خود به طرفهای مداخله گر هشدار داده و با دقت این گونه مداخلات نامشروع را زیر نظر دارد و با آن قویاً برخورد میکند. امیرعبداللهیان ادامه داد: کشورهایی که میزبان تروریستها بوده یا مشوق تروریسم اقتصادی و رسانهای و مروج خشونت هستند، باید توجه داشته باشند که تروریسم و ناامنی یک تهدید جهانی است. نمیشود در خانه شیشهای نشست و به دیگران سنگاندازی کرد و خود آسیبی ندید.
امریکا از سیاست ریاکارانه درمورد بازگشت به برجام دست بردارد
امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به موضوع مذاکرات هستهای ایران اظهار داشت: امریکا از سویی امروز صحبت از مذاکرات هستهای و رسیدن به گامهای نهایی توافق میکند و از سوی دیگر از ایجاد ناامنی و بیثبات کردن ایران حمایت میکند. این سیاست ریاکارانه باید پایان یابد و اگر چنین شود و ایالات متحده واقعبینانه و در مسیری عملی و واقعی به دنبال رسیدن به توافق و بازگشت به تعهدات خود در برجام باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد از مسیر گامهای پایانی توافق برای رفع تحریمها و بازگشت همه طرفها به تعهدات، استقبال کند.
وی ادامه داد: اکنون ما در مسیر استمرار تبادل پیامها، مشورت و تعامل مستمر با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستیم. روز گذشته نیز معاون مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفتوگوهای سازنده و رو به جلویی را با همکارانم در سازمان انرژی اتمی به عمل آوردند.
خرازی: ایران قصد ساخت سلاح هستهای ندارد
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، دیگر سخنران بخش آغازین سومین مجمع گفتوگوی تهران، در ابتدا به ادراکاتی که به واسطه بمباران خبری-سازمانی غرب درباره وضعیت ایران و ناآرامیهای اخیر در بیرون مرزها ایجاد شده اشاره کرد و در تبیین جنگ به راه افتاده علیه ایران گفت: این جنگ شامل همه اضلاع نظامی، سیاسی، خبری و اجتماعی بوده و تخریب افکارعمومی از وجهههای این جنگ هیبریدی است که به آن جنگ شناختی میگویند که تغییر ذهنیت مردم یک کشور نسبت به جامعه، حکومت و کشور خود است.
خرازی سپس با یادآوری اینکه طرفهای اروپایی حتی با فعالیت ۱۵ سانتریفیوژ در ایران موافقت نمیکردند اما اکنون با همت دانشمندان ایرانی ۱۹ هزار سانتریفیوژ در چرخش است و آنها ناچار به مذاکره برای حل مسأله هستهای ایران شدند، گفت: ما امروز از توانایی لازم هستهای برخورداریم اما قصدی برای ساخت سلاح هستهای نداریم.ریاست شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان با اشاره به دو گزاره حرام بودن سلاح هستهای از نظر اعتقادی و نیز راهگشا ندانستن آن از نظر راهبردی به عنوان دلایل اصلی به دنبال سلاح هستهای نبودن، افزود: اگر ایران به سمت سلاح هستهای حرکت کند در منطقه مسابقه هستهای آغاز میشود. این در حالی است که ما دههها است خواهان منطقهای عاری از سلاحهای هستهای هستیم و معتقدیم سلاحهای هستهای اسرائیل هم باید نابود شده و به پادمان بپیوندد. وی در عین حال داشتن فناوری هستهای را بازدارنده و نشاندهنده توانایی ایران دانست و تصریح کرد: ایران آمادگی بازگشت به تعهدات برجامی را دارد و تاکنون مشکلات بسیاری حل شده و فقط موضوع پادمانی مانده که امیدواریم در سفر کارشناسان این موضوعات حل شود.خرازی در بخش دیگری از سخنرانیاش توسعه را نیازمند همکاری کشورهای منطقه دانست و با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی مخالف دخالت سیاسی و نظامی بیگانگان و باجدهی برخی کشورها به قدرتهای جهانی است، افزود: ایران آماده ایجاد زمینه برای گفتوگو میان کشورهای منطقه است وشرط موفقیت گفتوگو عدم تجاوز و دخالت بیگانگان است.
وی همچنین درباره جنگ اوکراین با یادآوری اینکه غرب در تلاش بود دو کشور را به جنگ بکشاند و حرکت نیروهای ناتو، روسیه را وادار به واکنش کرد، گفت: ما جنگ و خسارات آن را تجربه کردیم و میدانیم جنگ امر مطلوبی نیست.
درگیری اوکراین هم باید از طریق گفتوگو پایان بپذیرد و ایران آماده ایجاد زمینه برای این گفتوگوها است.
الخلیفی: قطر تلاش میکند باب گفتوگو را باز نگه دارد
محمد بن عبدالعزیز الخلیفی معاون وزیر خارجه قطر و کارلوس مارتینز معاون وزیر خارجه ونزوئلا دو سخنران دیگر نشست دیروز بودند. الخلیفی در سخنانی با بیان اینکه قطر جدا از این منطقه نیست، گفت کشورش تلاش میکند باب گفتوگو را باز نگه دارد.
مارتینز نیز با بیان اینکه بحرانها موجب بیثباتی و جنگ در سطح بینالملل میشود، اظهار داشت: امیدواریم گفتوگوها و صلح، متجلی در چندجانبهگرایی شود و در حوزه امریکایلاتین نیز باید صلح را نهادینه کنیم.
مونکادا: افول ایالاتمتحده امریکا نزدیک است
دنیس مونکادا، وزیر خارجه نیکاراگوئه با بیان اینکه افول ایالاتمتحده امریکا نزدیک شده است، دنیا را در آستانه چندجانبهگرایی دولتهای مستقل دانست و با بیان اینکه شعار سیاست ایران شامل سیاست و همسایگی است و بر حقوق بینالملل و توسعه روابط بر پایه اعتماد تأکید دارد، اظهار داشت: ما پرچمهای عادلانه را برای خیر بشریت افراشته میکنیم.مونکادا با تأکید بر حمایت نیکاراگوئه از دولت و ملت ایران بر اعتقاد کشورش به دوستی چندجانبهگرایانه و برای صلح، امنیت و پیشرفت تأکید و نشست تهران را فرصتی برای گشایش راه همکاری ملتهای دنیا توصیف کرد.
درخواست سردار سلیمانی
عادل عبدالمهدی نخستوزیر اسبق عراق در سخنانی با بیان اینکه جهان در حال تغییر است و قدرتهای جدیدی در حوزه موشکی، هستهای و پهپادی ظهور کردهاند، گفت: قدرتهای غربی بسیاری از توانمندیهای نظامی از جمله قدرت هستهای، موشکی و پهپادی خود را از دست دادهاند.
نخست وزیر پیشین عراق در سخنان خود با اشاره به مذاکرات دوجانبه ایران و عربستان گفت: در اواخر سال ۲۰۱۹ در چنین روزهایی بود که شهید سلیمانی از من خواست که به عربستان بروم و میان تهران و ریاض میانجیگری کنم، من نیز درخواست او را قبول کردم و به عربستان رفتم. موضوع یمن یکی از موضوعات مهم و اساسی در این زمینه بود و کلید حل بسیاری از مشکلات به شمار می رفت.
عبدالمهدی تأکید کرد که گفتوگوهای مهمی با مسئولان سعودی در آن زمان انجام شد و بعد از آن نیز بغداد گفتوگوها و نشستهای متعددی با برادران ایرانی و سعودی برگزار کرد و موضوع یمن همواره در این نشستها بود.
نخست وزیر پیشین عراق در بخش دیگری از اظهارات خود درخصوص شخصیت شهید سپهبد قاسم سلیمانی گفت: شخصیت شهید سلیمانی عصاره تلاشهای فراوان در جنگ تحمیلی صدام و جنگ با تروریسم در عراق، سوریه، لبنان و منطقه و مقابله با طرحهای استکباری است. شخصیت شهید سلیمانی تک قطبی نبود بلکه تمام ویژگیهای مثبت چه در عرصه فرماندهی و چه میدانی و جهادی و چه در زمینه مقاومت را شامل میشد.
وی ادامه داد: ما شاهد این ویژگیهای شهید سلیمانی در سوریه، لبنان، یمن، عراق و تمام میدانها بودیم، شخصیت شهید سلیمانی یک شخصیت بزرگ بود و هر روز بزرگتر میشود. حقیقتاً شهید سلیمانی تاریخ سازی کرد و در آینده نامش ثبت خواهد شد و ما امروز نیز شاهد تأثیرات گسترده این شخصیت هستیم.
گفتنی است در نشستهای چهارگانه این مجمع با حضور اندیشمندان کشورهای مدعو، آخرین تحولات غرب آسیا و امنیت در خلیجفارس، اتصالات منطقهای و امنیت انرژی، بحران اوکراین و پیامدهای منطقهای و جهانی آن و چشمانداز صلح و دولت فراگیر در افغانستان بررسی و تبادلنظر شد.
برش
وزیر امور خارجه با اعلام ابلاغ رسمی اعتراض ایران به مواضع چین در مورد جزایر سه گانه:
در حفظ تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی تعارف نداریم
وزیر امور خارجه ضمن اشاره به استقبال ایران از همکاریهای چین با کشورهای منطقه گفت: تهران و پکن در سالهای اخیر سطح مناسبات خود را به همکاریهای بلندمدت راهبردی ارتقا دادهاند وهفته گذشته دو نماینده عالی ایرانی و چینی برای پیگیری اجرای برنامه جامع مشترک همکاریهای راهبردی دو کشور در تهران گفت و گو کردند . ما در این فضای همکاری انتظار نداشتیم که بیانیه سال ۲۰۱۴ نشست وزرای خارجه منطقه و چین در مورد جزایر تعلق داشته ابدی و تاریخی به جمهوری اسلامی ایران کپی - پیست و تکرار شود. مراتب ناخرسندی و اعتراض خود را از مجاری دیپلماتیک به شکل رسمی و ارسال یادداشت رسمی به طرف چینی اعلام و ابلاغ کردیم.امیرعبداللهیان ضمن تأکید بر تداوم روابط راهبردی با چین اظهار داشت: به صراحت اعلام کردیم که در مسیر حفظ تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم. از این که مقامات ذی ربط چین در دیدارهای رسمی فرستاده چین با رئیس جمهور و معاون اول کشورم و دیدارهای سفیر چین و مقامات عالی رتبه چین در پکن با سفیر کشورمان در این کشور نسبت به اصلاح این خطا اقدام کردهاند، سپاسگزاریم.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
شراکت راهبردی ایران و چین علیه تحریم ها
-
آمادگی ایران برای میزبانی گفتوگوهای منطقهای
اخبارایران آنلاین