«ایران» از افزایش تجارت و ترانزیت کریدور شمال - جنوب در مرز شمالغربی گزارش میدهد
رشد 70 درصدی تردد کامیونها در مرز ایران - آذربایجان - نخجوان
تردد کامیونها (ترانزیتی، صادرات و واردات) در 10 ماهه 2022 از ایران به سمت آذربایجان از کل تردد سال گذشته (2021) بیشتر است
گروه اقتصادی/ حمل کالا در بخشهایی از محورهای ارتباطی در کریدور شمال- جنوب و شرق به غرب، رو به افزایش است، این موضوع موجب رشد عبورکالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی بویژه از مرز ایران-آذربایجان و نخجوان شده است.
آمارها در حمل بار با بارنامه نشان میدهد، میزان بار حمل شده (با بارنامه) در ۷ ماه امسال ۲۹۰ میلیون تن است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۲۸۵ میلیون تن) ۲ درصد افزایش داشته است. افزایش تجارت با روسیه در کنار راهاندازی کریدور شمال-جنوب موجب افزایش تردد کامیونها در مرز ایران و آذربایجان و در مرز روسیه و آذربایجان شده است.
با بررسی روند ۱۰ ساله حمل بار مشخص میشود که بیشترین حمل بار در۷ ماه تا پیش از این، سال ۱۴۰۰ و به میزان ۲۸۵ میلیون تن ثبت شده است. همچنین در بخش ترانزیت جادهای آمارها حاکی است که میزان ترانزیت توسط بخش جادهای در ۷ ماه امسال 5.7 میلیون تن است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (5.1 میلیون تن) 11.7 درصد افزایش داشته است.
جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت کالا در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در گفتوگو با «ایران»با اشاره به رشد فرایند تجاری و ترانزیتی میان ایران و آذربایجان گفت: کل تردد کامیونها از سمت ایران به طرف آذربایجان در سال گذشته میلادی برابر با 73 هزار کامیون بود که این آمار در 10 ماه امسال به 76 هزار دستگاه رسیده است. به عبارتی در 10 ماه امسال تعداد کامیونهای عبوری از مرز ایران به آذربایجان 4 درصد از کل کامیونهای عبوری در سال گذشته میلادی بیشتر بوده است.
مدیرکل دفتر ترانزیت کالا، همچنین تعداد کامیونهایی که از آذربایجان وارد ایران شدهاند را در 10 ماه سال میلادی جاری 36 هزار دستگاه عنوان کرد در حالی که این عدد در کل سال گذشته میلادی (2021) برابر با 30 هزار دستگاه بوده است. با توجه به آمار 10 ماه تردد کامیونهای باری میان ایران -آذربایجان و نخجوان، مدیرکل دفتر ترانزیت کالا پیشبینی کرد تا پایان سال میلادی، تردد کامیونها از ایران به آذربایجان 25 درصد و از آذربایجان به ایران 45 درصد افزایش داشته باشد. این میزان هم در ارتباط با حمل به مقصد (صادرات و واردات) و هم مربوط به حمل ترانزیتی است.
از مجموع 76 هزار کامیونی که از ایران به آذربایجان در 10 ماه ابتدایی امسال تردد داشته 35 هزار دستگاه حمل بار ترانزیتی بوده است. مدیرکل دفتر ترانزیت کالا با اشاره به افزایش تردد کامیونها میان ایران و آذربایجان گفت: میزان تردد در هر دو سمت مرزی (ایران به آذربایجان و آذربایجان به ایران) افزایش یافته است. روند حمل کالا میان دو کشور صعودی است و رشد دو رقمی را نشان میدهد.
وی افزود: افزایش تردد باری میان ایران و آذربایجان نشان میدهد ارتباط تجاری دو کشور بیشتر شده است که بخشی از آن شامل تأمین نیاز حوزههای تولیدی است که نیاز به تأمین مواد اولیه دارد. از طرف دیگر ترانزیت دو کشور نیز افزایش دارد که مربوط به عبور کالاهای روسی از آذربایجان به سوی ایران است. همچنین از مرز نخجوان افزایش چشمگیر ترانزیت را داریم که بخشی از آن مربوط به جایگزینی ترانزیت از مرز بازرگان است. ترکیه بخشی از این مرز را در حال بازسازی دارد به همین دلیل تردد از مرز بازرگان به نصف تقلیل یافته و به مرز نخجوان انتقال یافته است.
75 درصد پیشرفت ساخت پل آستراچای
با توجه به اینکه در مرز ایران و آذربایجان، تردد کامیونها از پل آستارا است، این پل قدیمی ظرفیت تردد در منطقه را کاهش داده است. از اینرو ساخت پل جدید در منطقه در دستور کار قرار گرفته است، به گفته مدیرکل دفتر ترانزیت کالا، ساخت این پل که پل آستراچای نام دارد در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 75 درصدی دارد.
در حال حاضر تنها پل عبوری (باری- مسافری) بین ایران و جمهوری آذربایجان، پل فلزی است که حدود نیم قرن پیشساخته شده است. با توجه به توسعه ترانزیت و تجارت به کشورهای منطقه، بیشترین حمل ترانزیتی در کشور از منطقه مرزی آستارا انجام میشود. با توجه به افزایش حجم تردد و با توجه به اینکه پل قدیمی در بافت شهری آستارا قرار گرفته است، پل جدید در مرز، در شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور در حال ساخت است.
با توجه به اینکه مرز ایران و آذربایجان، در مسیر یکی از مهمترین کریدورهای کشور، کریدور شمال - جنوب قرار دارد، احداث پل جدید ظرفیتهای ترانزیتی ایران را گسترش میدهد. پل آستاراچای، متصلکننده ایران به قفقاز، روسیه و شمال اروپا و همچنین متصلکننده آذربایجان به خلیج فارس و دریای عمان است. تکمیل راهآهن رشت -آستارا که بخش انتهایی کریدور ریلی شمال - جنوب، است نیز در کنار شقوق دیگر حمل و نقل، نقش مهمی در افزایش ترانزیت در مرز ایران و آذربایجان دارد. راهآهن آستارا در حال حاضر به راهآهن کشور آذربایجان متصل است، با اتصال راه آهن آستارا به راهآهن رشت و از آن طرف ساخت پل جادهای در مرز ایران و آذربایجان، تحول بخش حمل و نقل در کشور را شاهد خواهیم بود.
مدیرکل دفتر ترانزیت کالا همچنین به ساخت پایانه مرزی جدید در آستارا اشاره کرد و گفت: این پایانه مکانیابی شده و ساخت آن بزودی آغاز میشود. پایانه مرزی آستارا در شمال غربی استان گیلان یکی از پایانههای مهم و پرتردد ایران در زمینه مسافری، تجارت و ترانزیت کالا است.
برنامه روسیه، ترانزیت 15 میلیون تن کالا در کوتاه مدت (2 سال) و ترانزیت 50 میلیون تن کالا در بلندمدت (10سال) از مسیر ایران است. برای اجرای این برنامه تقویت تجاری، ترانزیتی و حمل و نقلی دو کشور مورد توافق قرار گرفته است. ازجمله این توافقات، سرمایهگذاری روسیه در زیرساختهای حمل و نقلی ایران مانند تکمیل راهآهن رشت - آستارا، برقیسازی ریل گرمسار- اینچه برون (بخش شرقی کریدور شمال - جنوب) و همچنین سرمایهگذاری در توسعه زیرساختهای بندری در بنادر جنوبی و شمالی است. بر اساس اعلام اخیر سازمان سرمایهگذاری خارجی از زیرمجموعههای وزارت اقتصاد، در سال 1401 کشور روسیه با برنامهریزی برای ورود بیش از 3 میلیارد دلار سرمایهگذاری مستقیم خارجی در صدر کشورهایی قرار دارد که اقدامات لازم برای ورود سرمایه ارزی به کشور را انجام دادهاند.
بر اساس گزارش تسنیم، بررسیهای آماری نشان میدهد، فدراسیون روسیه با احتساب سرمایهگذاری در دست انجام اولین کشور خارجی سرمایهگذار در ایران، در ششماهه نخست سالجاری بوده است ،چراکه طرحهای سرمایهگذاری روسیه در بخشهای مذکور وارد مراحل اجرایی شده و بخشی از سرمایه مورد اشاره نیز وارد کشور شده است. درباره تکمیل خط آهن رشت ـ آستارا، طرف روسی طرح مالی این طرح را ارائه کرده است و مقرر شد مسئولان کشورمان آن را بررسی و نتیجه را اعلام کنند. بر اساس اعلام مسئولان دولتی هماکنون یک روز در میان یک قطار روسی وارد بندر شهیدرجایی میشود با این حال این امکان وجود دارد که در روز، پنج قطار روسی از مسیر منطقه ویژه سرخس وارد ایران شود که در اینباره مذاکرات مفصلی انجام شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اعلام کرد
ارسال ۹ میلیون تن کالای اساسی از بندر امام(ره)
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از ارسال ۹ میلیون تن کالای اساسی در شبکه توزیع کشور از سایتهای انبارش مجتمع تجاری بندر امام خمینی(ره) به مبادی مصرف از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.
بهروز آقائی، گفت: با ورود ۱۷۵ فروند شناور حامل کالای اساسی به بندر امام خمینی(ره) از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی در این بندر بزرگ تجاری تخلیه شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع کالای اساسی در انبارهای این مجتمع بزرگ بندری موجود است، عنوان کرد: با احتساب بیش از سه میلیون تن کالای اساسی موجود در لنگرگاه و موجودی پای اسکلههای مجتمع بندری امام خمینی(ره)، شش میلیون و ۳۰۰ هزار کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندری امام خمینی(ره) وجود دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به سهم ۵۲ درصدی صاحبان کالای دولتی از مجموع سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی موجود در انبارهای این مجتمع بندری افزود: صاحبان کالا باید برای افزایش ظرفیت حمل محموله کالاهای اساسی استفاده از حمل و نقل ریلی را در دستور کار قرار دهند.
آقائی با تأکید براینکه پرداخت مطالبات مربوط به شرکتهای تخلیه و بارگیری، صاحبان کالا، صاحبان سایتهای نگهداری، شرکتهای حمل و نقلی و دستگاههای خدماتدهنده (دامپزشکی، استاندارد، قرنطینه، بنادر و دریانوردی) توسط بخش دولتی نیز باید با برنامهریزی دقیق انجام گیرد، اظهار کرد: یکی از راهکارهای مهم برای کاهش رسوب کالا در بندر امام خمینی(ره) استفاده از ظرفیت انبارهای خارج از این مجتمع بندری است و بهرهگیری از ظرفیت انبارهای خارج از محوطه بندری تا شعاع ۳۰ کیلومتر (با قرار گرفتن تحت کلید گمرک) میتواند در روند افزایش ظرفیت انبارش حمل کالاهای اساسی تأثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: لازم است تسریع در انجام آزمایشها و صدور مجوزها (استاندارد، قرنطینه، بهداشت و دامپزشکی) با حداقل زمان باید مورد توجه دستگاههای مربوطه قرار گیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین ایجاد جذابیت تشویقی برای سوق دادن کامیونها جهت انتقال کالای اساسی از مجتمع بندری امام خمینی(ره) را ضروری دانست و گفت: ارائه برنامه زمانبندی ورود کشتیهای کالاهای اساسی توسط دستگاههای مربوطه از جمله اقدامات کاربردی دیگر برای افزایش بهرهوری و ارتقای سطح خدمات بندری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
آقائی با تأکید بر ضرورت تسریع روند خروج کالاهای اساسی از مجتمع تجاری بندر امام خمینی(ره)، بیان کرد: با تلاش بیوقفه و شبانهروزی کارکنان مجتمع تجاری این بندر، ۹ میلیون تن کالای اساسی در شبکه توزیع کشور از سایتهای انبارش مجتمع تجاری بندر امام خمینی(ره) به مبادی مصرف ارسال شد.
وی با بیان اینکه هماهنگی و تسهیل در فرایند خروج، باعث کاهش رسوب کالا در اماکن بندری و پایداری امنیت غذایی کشور خواهد شد، بر رشد ۳۵ درصدی موجودی کالاهای اساسی تأکید کرد و گفت: با تمهیدات صورت گرفته و سیاستگذاریهای لازم برای افزایش توان عملیاتی و تجهیزاتی از طریق افزایش بهرهوری، امکان ارائه خدمات لجستیک بندری با وجود محدودیتهای موجود، به کشتیهای ورودی میسر شده است.
آقائی افزود: با وجود تخلیه و واردات صددرصدی شکرخام و مشتقات سویا اعم از کنجاله و دانه روغنی، بندر بزرگ تجاری امام خمینی(ره) به صورت مناسب و مطلوب پاسخگوی افزایش قابل توجه آن بوده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه بندر امام خمینی(ره) از اسکلههایی با آبخور مناسب، خدمات دریایی شبانهروزی و تجهیزات تخلیه و بارگیری پرقدرت و آماده به کار برخوردار است، خاطرنشان کرد: این امر موجب شده تخلیه و انبارش کالاهای اساسی بدون خلل انجام شود و با وجود افزایش قابل توجه کشتیهای وارده به مجتمع بندری امام خمینی(ره)، توان و آمادگی برای پذیرش و تخلیه آن موجود باشد.
گزارش شرکت فرودگاهها نشان میدهد
کاهش تأخیر پرواز ایرلاینهای داخلی
براساس آخرین گزارش رسمی از شرکت فرودگاهها، متوسط زمان تأخیر پروازهای تأخیردار از سوی شرکتهای هواپیمایی داخلی در شهریورماه، به ۸۶ دقیقه رسید که ۲۹ درصد پروازها را شامل میشود.
بر اساس گزارش منتشرشده توسط مرکز اطلاعات و آمار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، کل پروازهای فرودگاههای تحت نظارت یا مالکیت این شرکت در مهرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، در تعداد نشست و برخاست ۱۱ درصد کاهش و در اعزام و پذیرش مسافر ۸ درصد افزایش داشته است، همچنین ارسال و پذیرش بار و پست 5 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش داشته است. کل پروازهای فرودگاههای تحت نظارت یا مالکیت شرکت در مهرماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه گذشته در نشست و برخاست، یک درصد و در اعزام و پذیرش مسافر 5 درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست 8درصد کاهش داشته است. از این میان پروازهای بینالمللی فرودگاهها در مهرماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال گذشته در نشست و برخاست ۴۸ درصد، اعزام و پذیرش مسافر ۵۳ درصد و ارسال و پذیرش بار و پست ۲۹ درصد افزایش داشته است. پروازهای بینالمللی فرودگاهها در مهرماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه گذشته در نشست و برخاست ۲۰ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۲۵ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۲۱ درصد کاهش داشته است. پروازهای داخلی فرودگاههای تحت نظارت یا مالکیت شرکت در مهرماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه گذشته در نشست و برخاست، یک درصد افزایش، در اعزام و پذیرش مسافر 3 درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست 5 درصد کاهش داشته است. همچنین پروازهای داخلی نسبت به ماه مشابه سال گذشته در نشست و برخاست ۱۴ درصد کاهش، در اعزام و پذیرش مسافر 5 درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست 2 درصد افزایش داشته است. همچنین پرترددترین مسیر در پروازهای داخلی در مهرماه امسال، مشهد-تهران با ۸۴۷ پرواز بوده و بیشترین نشست و برخاست داخلی در 5 فرودگاه مهرآباد، مشهد، شیراز، اهواز و اصفهان انجام شده است. پرترددترین مسیر در پروازهای بینالمللی نیز نجف-مشهد با ۱۶۲ پرواز بوده و بیشترین مسافر نیز در همین مسیر بوده است.
حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست کل پروازها به ترتیب در ۹ فرودگاه مهرآباد، مشهد، شیراز، کیش، اهواز، اصفهان، تبریز، بندرعباس و یزد انجام شده است، از این میان حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست پروازهای بینالمللی در چهار فرودگاه مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان انجام شده است؛ همچنین حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست پروازهای داخلی به ترتیب در ۱۰ فرودگاه مهرآباد، مشهد، کیش، شیراز، اهواز، اصفهان، بندرعباس، تبریز، یزد و خلیج فارس (عسلویه) انجام شده است.
پروازهای تأخیردار یک درصد کاهش یافت
در جدول منتشرشده شرکت فرودگاهها، نام ۲۰ شرکت هواپیمایی فعال آمده است که در مهرماه سال ۱۴۰۱، مجموعاً ۱۳ هزار و ۶۴۰ پرواز را انجام دادهاند و 3 هزار و 947 پرواز با تأخیرهای بیشتر از ۳۰ دقیقه داشتهاند و میزان تأخیر پروازهای خروجی تأخیردار، ۳۴۰ هزار و ۴۹۸ دقیقه معادل ۵۶۷۴ ساعت و ۲۳۶ روز بوده که ۲۹ درصد پروازها را شامل میشود و در مقایسه با شهریورماه ۱۴۰۱، با ۱۳ هزار و ۶۰۳ پرواز خروجی و 4 هزار و 159 پرواز خروجی تأخیردار که ۳۱ درصد پروازها را شامل میشد، دو درصد کاهش یافته است. در حالی که متوسط زمان تأخیر پروازهای تأخیردار در شهریورماه ۹۳ دقیقه بود، این رقم در مهرماه به ۸۶ رسیده که نشان از کاهش میانگین تأخیرهاست؛ با وجود این، چهار شرکت هواپیمایی متوسط پروازهای تأخیردارشان بیشتر از ۱۰۰ دقیقه بود که در این میان بیشترین متوسط زمان تأخیر با ۱۱۸ دقیقه متعلق به ایرانایر بود و پس از آن، کیشایر با متوسط تأخیر ۱۱۶ دقیقه، فلایپرشیا ۱۱۲ و پویاایر با ۱۰۶ دقیقه در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند و آساجت با ۳۸ دقیقه و ماهان با ۵۹ دقیقه کمترین متوسط زمان تأخیر را داشته است.
اجرایی شدن دستورالعملهای ابلاغی برای راهداری زمستانی
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: با توجه به مشکلات و موانع موجود و فرسودگی ناوگان راهداری، اجرای دستورالعملهای ابلاغی برای راهداری زمستانی ضروری است.
رضا اکبری گفت: تشریح و اجرای دستورالعملهای راهداری زمستانی که از سوی ستاد مرکزی به رؤسای ادارات استانها ابلاغ شده ضروری و لازمالاجرا است. وی گفت: در نشستهای منطقهای، دستورالعملهای لازم به رؤسای ادارات شهرستانها منتقل شده و همچنین آموزشهای لازم برای اپراتورها از طریق فیلمهای آموزشی تهیه و به نمایش گذاشته شده است.
اکبری عنوان کرد: با توجه به حضور رؤسای راهداری چند استان برفگیر در نشست تخصصی رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستانهای منطقه ۶ کشور در استان کرمانشاه، ضروری است ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای نسبت به تهیه سند برنامه راهداری زمستانی استان خود با توجه به پیشبینی بارشها، نقشه راهها و برنامههای اجرایی، محورهای دارای بارش و مسئولان عملیات هر محور اقدام و این سند را هرچه سریعتر به ستاد مرکزی ارسال کنند. معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: در این نشست مقرر شد، برنامهریزی و تعامل سریع با استانهای مجاور در امتداد توده در حال بارش انجام شود تا نسبت به اعزام ماشینآلات راهداری به استان مجاور اقدام شود تا همراه با موج بارش برف و باران مشغول فعالیت باشند. این در حالی است که ارتباط و همکاری نیروهای راهداری استانهای مجاور و همیاری آنها، نقش مؤثری در پوشش فعالیتهای کاری و عملیاتی موفق و بموقع راهداری زمستانی خواهد داشت. وی در پایان با اشاره به برگزاری نشستهای تخصصی بیان داشت: برای ارتقای سطح خدماترسانی، نشستهایی با حضور اساتید مجرب، مدیران ارشد سازمان و کارشناسان حوزه راهداری و حمل نقل جادهای در سطح کشور برای رؤسای ادارات شهرستانها برگزار شده است.
برقراری پرواز در مسیر ساری- چابهار و بالعکس
مدیرکل فرودگاههای استان مازندران گفت: برای نخستین بار مسیر پروازی ساری- چابهار- ساری از فرودگاه شهدای ساری برقرار شد.
سعدالله وطنخواه اظهار کرد: با توجه به تقاضای مردم و پیگیری مسئولان ارشد استان و با همکاری شرکت هواپیمایی وارش، مسیر پروازی ساری- چابهار- ساری از تاریخ ۳۰ آبانماه از فرودگاه ساری برقرار خواهد شد. وی با بیان اینکه از ۲۲ آبانماه مقدمات فروش بلیت روی سامانههای مجازی فراهم شده است، گفت: با توجه به رویکرد دولت مبنی بر توسعه صنعت گردشگری و بومگردی، پیگیریهای لازم درخصوص مطالعه میدانی و بازاریابی مسیرهای مختلف پروازی انجام شد و با توجه به نبود ارتباط هوایی بین حوزه شمال و جنوب شرق کشور، مسیر پروازی ساری به چابهار و بالعکس برقرار شد. مدیرکل فرودگاههای مازندران با اشاره به ساعت پروازهای جدید فرودگاه ساری به مقصد چابهار و بالعکس گفت: این پروازها در روزهای دوشنبه ساعت ۰۸:۴۵ از فرودگاه چابهار و ساعت ۱۱:۴۵ از فرودگاه ساری، روزهای جمعه ساعت ۱۱:۳۰ از فرودگاه ساری و ساعت ۱۴:۳۰ از فرودگاه چابهار به مقصد ساری انجام میشود. وطنخواه با بیان اینکه به صورت هفتگی پروازهای مختلف از مسیر فرودگاه شهدای ساری به شهرهای تهران، مشهد، بندرعباس، شیراز، اهواز، کیش و عسلویه برقرار است، گفت: در حال رایزنی هستیم تا در آینده نزدیک در مسیرهای دیگر نیز خطوط پروازی دایر شود. این درحالی است که در طول هفته سه پرواز رفت و برگشت در مسیر ساری – بغداد (نجف)- ساری خدمات پروازی زیارتی به زائران عتبات عالیات ارائه میشود.
احداث ۲۴ بیمارستان در 3 استان شمالی
سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات عمومی و دولتی در سه استان شمالی کشور شامل مازندران، گیلان و گلستان ۲۴ بیمارستان با ۲ هزار و ۸۴۶ تخت بیمارستانی احداث کرد. بخشی از مسئولیتهای سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات عمومی و دولتی به عنوان یکی از زیرمجموعههای وزارت راه و شهرسازی احداث بیمارستانها و ساختمانهای مهم و دولتی در اقصی نقاط کشور است. احداث بیمارستانها و ساختمانهای عمومی در ایام کرونا در مناطق مختلف کشور از جمله مناطقی که سرانه بهداشتی و درمانی آنها پایین است، بخش مهم اقدامات سازمان مجری طی سالیان گذشته تاکنون به شمار میرود. سازمان مجری در دوران فعالیت خود ساخت ساختمانهای مهم از جمله ساختمان دیوان محاسبات، سالن سران اجلاس، فرهنگستان، کتابخانه ملی و بخش دیگری از ساختمانها را در برنامه قرار داده است. در همین راستا سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات عمومی و دولتی در سه استان شمالی کشور شامل مازندران، گیلان و گلستان ۲۴ بیمارستان با ۲ هزار و ۸۴۶ تخت بیمارستانی احداث کرد.
رشد ۲۸ درصدی جابهجایی مسافر
طبق آمار، حمل و نقل جاده ای کشور در هفتماهه سالجاری بخش جابهجایی مسافر ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. عملکرد هفتماهه حمل و نقل جادهای در بخش جابهجایی مسافر نشان میدهد، در هفتماهه سالجاری در بخش جابهجایی مسافر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد افزایش ثبت شده است. آمارها در بخش جابهجایی مسافر حاکی است که تعداد مسافر جابهجا شده (با صورت وضعیت) طی هفتماهه سالجاری ۷۴ میلیون نفر است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۵۸ میلیون نفر) ۲۸ درصد افزایش داشته است.
سازمان هواشناسی نسبت به آلودگی هوا
در شهرهای پرجمعیت هشدار داد
سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از سکون هوا و افزایش غلظت آلایندههای جوی در شهرهای صنعتی خبر داد.
سامانه پایداری هوا از دیروز (شنبه) تا روز سهشنبه (اول آذرماه) سبب سکون هوا و افزایش غلظت آلایندههای جوی در شهرهای اراک، اصفهان، تبریز، ارومیه، کرج و تهران میشود. این سامانه با افزایش غلظت آلایندهها و افزایش شاخصهای آلودگی هوا موجب کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروههای حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک) در بعضی از ساعتها در حد ناسالم برای تمام گروهها میشود. سازمان هواشناسی کشور به مدیریت بهینه در استفاده از سوختهای فسیلی، کاهش تردد غیرضروری و حرکات ورزشی در فضای باز، بویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماریهای قلبی و تنفسی توصیه کرده است.