«ایران» از تأثیر راهاندازی محورهای کریدور شمال - جنوب بر ترانزیت گزارش میدهد
15 میلیون تن کالای ترانزیتی روسیه و آذربایجان در راه ایران
روسیه برنامه خود را برای سرمایهگذاری در تکمیل راهآهن رشت -آستارا بهعنوان بخش پایانی کریدور شمال -جنوب ارائه داده است
گروه اقتصادی/ هدفگذاری سهجانبه ترانزیت ایران، روسیه و آذربایجان تا سال ۲۰۳۰ برابر 15 میلیون تن است. مقدمات دستیابی به این میزان ترانزیت در حال فراهم شدن است و رشد جابهجایی کالا از مرزهای مشترک رقم خورده است. راهاندازی محورهای مختلف کریدور شمال - جنوب نیز نقش مهمی در افزایش ترانزیت دارد.
تکمیل بخشهای مختلف کریدور شمال - جنوب در حملونقل ریلی، جادهای و دریایی اجرای برنامه رشد ترانزیت را به جلو میاندازد. برنامه توسعه دیپلماسی اقتصادی که دولت در حال اجرا دارد موجب افزایش تقاضا برای تجارت و همچنین ترانزیت کالا از مسیر ایران شده است که برای پاسخگویی به این تقاضا، زیرساختهای حمل و نقلی نیاز به تحول جدیدی دارد.
علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، از افزایش «چشمگیر تجارت با روسیه» خبر داده است اما به این نکته هم اشاره کرده که «زیرساختهای موجود در مسیر زمینی ایران به روسیه که از جمهوری آذربایجان عبور میکند، آماده پذیرش این حجم از تجارت نیست و مشکلاتی ایجاد میکند.»
با توجه به این که بیشتر تجارت ایران با روسیه از سمت غرب و از مرز آستارا انجام میگیرد، تکمیل خط آهن رشت -آستارا، پایانه مرزی و پل عبوری جدید در این منطقه، مشکلات تردد کالا را تا حدودی حل می کند. ساخت راهآهن رشت -آستارا که قطعه پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب است در حال حاضر وارد مرحله تازهای شده است و روسیه برای سرمایهگذاری در احداث و تکمیل این خط برنامه خود را ارائه داده است.
شهریارافندیزاده، معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در این خصوص از اعلام جزئیات نحوه مشارکت روسیه در ساخت راهآهن رشت – آستارا تا یک ماه آینده خبر داده بود.
هیأت کارشناسی فنی روسی تابستان امسال از پروژه راهآهن رشت - آستارا بازدید کرد و بعد از آن مذاکرات برای مشارکت روسیه در طراحی، احداث و تأمین مالی این مسیر ریلی آغاز شد. بنابر این گزارش اعتبار مورد نیاز ساخت راهآهن رشت- آستارا ۲۰ هزار میلیارد تومان است و در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر مسیر از سمت رشت در شرف پایان یافته و آماده ریلگذاری است و عملیات زیرسازی۱۱.۵ کیلومتر مسیر از سمت آستارا نیز آغاز شده است. یک دوره چهار ساله برای اتمام این پروژه برنامهریزی شده است که برای رسیدن به آن باید منابع مالی این طرح در تمام طول ۱۶۰ کیلومتر این مسیر بهصورت پایدار تأمین شود.
برای پیشبرد پروژه، دستیار رئیسجمهور روسیه بر اساس دستور پوتین برای اجرای خط آهن رشت - آستارا و افزایش ظرفیت همکاریهای حمل و نقلی، هفته گذشته به ایران سفر کرده بود. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که «در خصوص تکمیل خط آهن رشت - آستارا، طرف روسی طرح مالی این طرح را ارائه کرد و مقرر شد تا بعد از بررسی ایران نتیجه نهایی اعلام شود.» کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی و استراتژیک مهم برای ترانزیت بار از طریق ایران میان هند، روسیه، کشورهای CIS و شمال اروپا است که تکمیل راهآهن رشت - آستارا حلقه مفقوده این کریدور است. این مسیر ریلی در ادامه راهآهن قزوین - رشت، مرکز استان گیلان را به منطقه ویژه اقتصادی کاسپین متصل میکند که از نظر مبادلات بازرگانی با کشورهای همجوار منطقه دارای اهمیت ویژه است.
راهاندازی مناطق آزاد مشترک با روسیه در انزلی، چابهار و لوتوس آستاراخان
در اقدامی دیگر برای افزایش تجارت و ترانزیت ایران با کشورهای منطقه، بویژه با کشور روسیه، مناطق آزاد مشترک با روسیه در انزلی، چابهار و لوتوس آستاراخان راهاندازی میشود. پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و شانگهای یکی از ظرفیتهایی است که باعث شده تحرکات بیشتری میان کشورهای منطقه برای تسهیلات تجارت و ترانزیت کالا انجام شود.
منطقه آزاد انزلی به واسطه نزدیکی به ساحل، بندر و فرودگاه بینالمللی سردار جنگل در افزایش تعامل تجاری با کشورهای دارای مناطق آزاد حاشیه دریای خزر بویژه کشور روسیه بسیار حائز اهمیت است. به همین منظور و بهدلیل اهمیت ارتباط مناطق آزاد تجاری میان ایران و روسیه، جلسه مشترکی میان دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه و نایب رئیس دومای روسیه برگزار شد.
به گفته حجتالله عبدالملکی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و دریای خزر، بهدلیل شرایط ژئوپلیتیکی، دارای ظرفیت و امکانات خوبی به منظور توسعه صادرات هستند، لذا باید اتحادیه مشترک مناطق آزاد با کشورهای حاشیه دریای خزر ایجاد شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور برتشکیل کارگروههای تخصصی بین ۲ کشور ایران و روسیه تأکید دارد و بیان کرد: ایران اراده قطعی دارد تا در حوزه ترانزیت امنترین، سریعترین و به صرفهترین مسیر را برای روسیه و سایر کشورها فراهم کند و مأموریت ما در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد این است که زمینههای لازم را فراهم کنیم.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه با اشاره به امضای موافقتنامه سهجانبه بین مناطق آزاد انزلی، چابهار و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه، معتقد است یکی از بندهای این موافقتنامه برای توسعه کریدور شمال ـ جنوب و حملونقل بار از این کریدور است که باید به آن توجه شود.
نایب رئیس دومای روسیهاعتقاد دارد تشکیل مرکز هماهنگی با حضور منطقه آزاد لوتوس روسیه و مناطق آزاد انزلی و چابهار یک اصل مهم در رونق صادرات میان ۲ کشور است و میگوید پیشنهاد میشود مرکز هماهنگی با حضور منطقه آزاد لوتوس روسیه و مناطق آزاد انزلی و چابهار تشکیل شود تا بتوانیم با تعامل ۲ کشور کریدور شمال ـ جنوب را هر چه سریعتر راهاندازی کنیم و به بهرهبرداری برسانیم.
آغاز روابط ترانزیتی ایران با کشورهای آسیای میانه
برنامه دیگر برای افزایش روابط تجاری و ترانزیتی با کشورهای منطقه، گشایش کریدورهای مسدود شده و غیرفعال بخصوص در بخش شمال شرقی کشور است. در این خصوص، جواد هدایتی مدیرکل حملونقل بینالملل و ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه تسهیل شرایط عبور مرزی ناوگان باری ایران از کشورهای آسیای میانه از مسیر دیپلماسی مورد پیگیری قرار گرفت، گفت: تردد عادی مرزی بین ایران و ترکمنستان پس از ۳۲ ماه وقفه برقرار شد. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به تردد دوباره کامیون میان ایران و ترکمنستان گفت: تسهیل شرایط عبور مرزی از موضوعات جدی ایران در اجلاس ترانزیتی آسیای میانه بود که محقق شد.
هدایتی بیان کرد: توجه به عضویت ایران در شانگهای که اکثریت کشورهای آسیای میانه عضو آن هستند فضایی را ایجاد میکند تا در قالب همکاریهای منطقهای بویژه با کشورهای حوزه آسیای میانه این همکاریها را تقویت کنیم. در چند ماه گذشته نشستها و مذاکرات متعددی را برای فعالسازی کریدور شمال - جنوب با کشور فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان داشتیم که ناظر بر شاخه غربی دریای خزر میشود؛ در اجلاس ترانزیتی آسیای میانه مسیر شرق دریای خزر را به موازات مسیر غربی فعال میکنیم چون ظرفیت مرزی بیشتری داریم و امکان اتصال ریلی را در چند نقطه مثل سرخس و اینچهبرون همراه با امکان حملونقل ترکیبی داریم.
هدفگذاری ایران و کشورهای آسیای مرکزی ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالاست که ایران برای دستیابی به آن تحول در زیرساخت های حملونقل و روابط تجاری با همسایگان را در دستور کار قرار داده است.
رتبه بالای ایران در منطقه از لحاظ نگهداری و تعمیر تجهیزات هواپیمایی
مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی در حوزه نگهداری و تعمیرات تجهیزات حرف اول در منطقه را میزنند، از پیشرفت ۷۰ درصدی ساخت رادار ثانویه توسط دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد.
سیامک بهنام اظهار کرد: در سطح جهان پنج شرکت معتبر رادارهای غیرنظامی متناسب با استانداردهای هواپیمایی تولید میکنند و با تولید این رادار در ایران میتوان نام ایران را تحت عنوان ششمین کشور تولیدکننده رادار ثانویه غیرنظامی نام برد.
وی با بیان اینکه ایران و کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس در شرایط برابر با هم رقابت نمیکنند، افزود: ایران سالهاست که با تحریمهای ناجوانمردانه در عرصه هوانوردی مقابله میکند و برای در اختیار داشتن تجهیزات نوین و بهروز، با دشواریهای مختلف روبهرو بودهایم، با این حال هیچگاه با وجود مشکلات از پای ننشسته و برای کشورهای دیگر نیز عجیب بوده که متخصصان ما در تعمیر و نگهداری تجهیزات خاص هوانوردی به دلیل نبود پشتیبانی شرکتهای سازنده خارجی، خودکفا شدهاند.
بهنام خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس و همچنین برخی کشورهای دنیا در اجرای عملیات هوانوردی به طور کامل وابسته به غرب و تولیدکنندگان سامانههای هوانوردی بوده و کلید تحول در فرودگاهها و مسیرهای هوایی خود را به آنان سپردهاند و اگر تجهیزاتشان دچار نقص سختافزاری شود، قبل از تعمیر، بسرعت جایگزین میشود و به همین دلیل از تجهیزات بهروز برخوردار هستند اما با توان و خلاقیت متخصصان شرکت و توانمندی شرکتهای دانشبنیان توانستهایم تمامی استانداردهای لازم را رعایت کنیم.
وی ادامه داد: آسمان ایران، یکی از ایمنترین و امنترین نقاط برای پرواز در منطقه است و تمام تجهیزات مورد نیاز برای انجام یک پرواز ایمن با وجود میانگین 15 سال از شرایط استاندارد برخوردار است.
بهنام با اشاره به اقدامات یکسال گذشته ادارهکل ارتباطات و ناوبری هوایی در حوزههای مختلف کاری گفت: در مدت یکسال اخیر اقدامات زیادی در حوزه CNS و تجهیزات کمک بازرسی صورت پذیرفته و در این راستا هفت دستگاه کمک ناوبری ILS به منظور هدایت فرود پروازها برای فرودگاه های مهرآباد تهران، شهید هاشمینژاد مشهد، سردار جنگل رشت، شهدای ساری، شهید سلیمانی اهواز، بندرعباس و فرودگاه امام خمینی(ره) خریداری شد که در دو فرودگاه مهرآباد و فرودگاه سردار جنگل رشت نصب، راهاندازی و به بهرهبرداری رسید. در فرودگاه امام خمینی(ره) نیز نصب سامانه ILSدر حال انجام است و برای تجهیز فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد نیز در سال 1402 برنامهریزی شده است.
وی ادامه داد: سامانه ILS در فرودگاههای شهدای ساری و بندرعباس نیز نصب شده و اکنون آماده وارسیپروازی (Flight Check) است.همچنین نصب سامانه ILS فرودگاه شهید سلیمانی اهواز تا 70 درصد پیش رفته است و در هفته جاری سامانه ILS قدیم آن فرودگاه به مدت دو ماه خاموش میشود و در این مدت از سایر تجهیزات کمک ناوبری مانند DVOR استفاده خواهد شد و پیشبینی میشود تا قبل از شروع سال جدید به بهرهبرداری برسد.
وی ادامه داد: امسال مناقصه خرید ۵۰ دستگاه فرستنده و گیرنده رادیویی را خواهیم داشت و همچنین 5 سامانه برج متحرک (Mobil Tower) که از سال ۱۳۹۷ برنامهریزی و طی قراردادی با شرکت صاایران منعقد شده بود در پنج نقطه از کشور به منظور مدیریت مقابله با شرایط بحران مستقر خواهد شد تا در مواقع بحرانی بتوان فرودگاههای اطراف آن سامانهها را پوشش داد.
قیمت بلیت پروازهای جام جهانی تغییر نکرده است
رئیس سازمان هواپیمایی گفت: بلیت پرواز به قطر برای تماشای مسابقات جام جهانی براساس قیمت مندرج در سایت ایرانایر به فروش میرسد.
محمد محمدیبخش در واکنش به تغییر قیمت پروازهای جام جهانی گفت: ملاک قیمت بلیت جام جهانی براساس سایت ایران ایر است و هنوز به قیمتگذاری آژانسها ورود نکردیم. رئیس سازمان هواپیمایی گفت: امروز جلسهای با وزارت ورزش برای نهایی شدن تعداد تماشاگران ایرانی جام جهانی و درخواست پروازها خواهیم داشت چنانچه تعداد کافی برای پروازهای شاتل وجود داشته باشد این امکان را در اختیار مسافران جام جهانی قرار میدهیم. وی بیان کرد: ۸۴ پروازی که برای ایران ایر در نظر گرفته شده از هرنقطهای که متمایل باشیم صورت میگیرد و هیچ محدودیت مبدأ وجود ندارد بلکه براساس میزان درخواستها برنامهریزی صورت میگیرد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای برنامهریزی سفر کمی دیر اقدام نکردید، گفت: زمان کافی موجود است و در حال بررسی ظرفیت مسافران جام جهانی هستیم.
اساسنامه 18 مادهای صندوق ملی مسکن ابلاغ شد
اساسنامه صندوق ملی مسکن در چهار فصل، ۱۸ ماده و ۹ تبصره از سوی معاون اول رئیسجمهور برای اجرا به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد.
صندوق ملی مسکن با هدف همافزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن تأسیس میشود و وابسته به وزارت راه و شهرسازی است. سرمایه اولیه این صندوق هزار میلیارد ریال است که از محل بودجه عمومی تأمین میشود. ارکان این صندوق شامل هیأت امنا، هیأت عامل و بازرس قانونی به عنوان حسابرس است که براساس تصویب هیأت وزیران در هیأت امنای صندوق ۹ نفر شامل وزرای راه و شهرسازی، کشور، تعاون، اقتصاد و نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، یک نفر از کمیسیون عمران مجلس و یک نفر از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان ناظر و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. تجمیع منابع مالی بخش مسکن، تشویق، حمایت و مشارکت در تأمین مالی و سرمایهگذاری صنعت ساخت و ساز، جلب، جذب و هدایت منابع مالی سرمایهگذاران داخلی و خارجی و تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه از جمله وظایف صندوق ملی مسکن است. ارائه تضمینهای لازم برای خانوارهای کم درآمد و ساکنین بافت فرسوده و ناکارآمد شهری جهت دریافت تسهیلات بانکی، ارائه تضمینهای لازم برای دریافت و بازپرداخت سود این تسهیلات در طرحهای حمایتی مسکن و حمایت و تشویق کلیه طرحهای حمایتی در بخش مسکن بخصوص پیشفروش، خدمات بیمهای، شرکتهای دانشبنیان مرتبط با حوزه مسکن و ساختمان از دیگر وظایف تعیین شده برای این صندوق است.
تشریح عملیات اجرایی ساخت ۴ میلیون مسکن
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: پروژه ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی یک پروژه بسیار بزرگ و زمانبر است و اکنون برای به نتیجه رسیدن این طرح زود است و نتایج این طرح در ۲ یا ۳ سال آینده نمود پیدا خواهد کرد.
حمیدرضا سهرابی در خصوص روند اجرایی طرح نهضت ملی مسکن اظهار کرد: در هر جایی از کشور که زمین مناسب تأمین شده و متقاضیان مؤثر معرفی شدهاند، تلاش شده تا اجرای پروژههای مسکن ملی با بیشترین سرعت اجرایی شوند.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور آغاز شده است، افزود: در این طرح حدود ۱۱۰ هزار متقاضی معرفی شده و زمین برای آنها تأمین شده است.
وی گفت: با توجه به اقدامات انجامشده در بحث عملیات اجرایی این ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور، بزودی و مرحله به مرحله شاهد افتتاح این واحدها در سراسر کشور خواهیم بود. سهرابی عنوان کرد: در تیرماه امسال اولین مرحله افتتاح واحدهای نهضت ملی مسکن در کشور انجام شد و با توجه به روندی که در حال انجام است تا پایان سال ۳ هزار واحد مسکونی در این طرح افتتاح خواهند شد. وی در خصوص عملیاتی شدن وعده دولت در خصوص ساخت ۴ میلیون مسکن در دولت سیزدهم عنوان کرد: براساس برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، ساخت ۴۰۰ هزار واحد به بنیاد مسکن واگذار شده است. در این زمینه در بحث ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی مردم پای کار هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. سهرابی ادامه داد: در بخش شهری نیز معادل پروژههایی که به ما زمین تخصیص داده و متقاضی مؤثر معرفی شده است کار ساخت واحدهای مسکونی اجرایی شده است. سهرابی عنوان کرد: دیگر دستگاههای اجرایی مسئول در ساخت واحدهای مسکونی نیز در حال انجام پروژههای خود هستند. پروژه ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی یک پروژه بسیار بزرگ و زمانبر است و اکنون برای به نتیجه رسیدن این طرح زود است و نتایج این طرح در ۲ یا ۳ سال آینده نمود پیدا خواهد کرد.