ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مأموریت رئیس جمهور به شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44:
سازکارهای معینی برای قیمتگذاری شرکت های دولتی تدوین شود
گروه سیاسی/ نخستین جلسه شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در دولت سیزدهم، روز گذشته به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد؛ جلسه ای که خروجی آن در آینده نزدیک میتواند ایجاد ضوابط بهینه و کارآمد برای واگذاری شرکتهای دولتی باشد. در این جلسه، آیتالله رئیسی ضمن بررسی نواقص و کاستیهای اجرای این اصل در سالهای گذشته، بر ایجاد دبیرخانه برای شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ تأکید و درعین حال دو خواسته مشخص هم داشت؛ تعیین سازکارهای قیمت گذاری و دیگری مشخص کردن شاخصهای اهلیت سنجی.
تشویق مردم به سرمایهگذاری
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله رئیسی، پیامها و اهداف مهم اجرای این سیاستها را شتاب بخشی به رشد اقتصادی، شکستن انحصارها، ایجاد اشتغال و رونق تولید دانست و گفت: هدف اجرای سیاست واگذاری بنگاههای اقتصادی دولت به بخش خصوصی تشویق مردم به سرمایهگذاری و تولید بود.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید بررسی شود چه میزان از اهداف اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی در زمینه «تأمین عدالت اجتماعی»، «گسترش مالکیت عمومی» و «ارتقای کاری بنگاههای اقتصادی» محقق شده است، اظهار کرد: اگر شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در زمان خودش تشکیل و به وظایفش در زمینه تبیین سیاستها، خط مشیهای سالانه، نظارت بر اجرای قوانین، آسیبشناسی و آسیبزدایی در روند واگذاریها عمل میکرد، شاهد انحرافات و ایجاد بدبینیها و نارضایتی از ناظرین، مجریان و خریداران بنگاههای اقتصادی نبودیم.
واگذاری سهام بدون کاهش مدیریت دولتی
آیتالله رئیسی به نواقص اجرای سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی در گذشته اشاره و تصریح کرد: در این روند مدیریت دولت کاهش پیدا نکرده، بلکه سهام به جای دیگری واگذار شده است؛ اگر چه بخشی از مالکیت از دولت جدا شده اما همچنان دولتی است.
رئیس جمهور با طرح پیشنهاد ایجاد دبیرخانهای برای شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ در راستای تحقق سیاست واگذاری بنگاههای اقتصادی و ایجاد شرح وظایف برای دستگاهها در این زمینه، اظهارکرد: این دبیرخانه میتواند زیرنظر وزارت امور اقتصادی و دارایی برای بهبود روند واگذاریها تشکیل شود.
آیتالله رئیسی با ابراز ناخرسندی از اینکه وقتی یک بنگاه یا شرکت دولتی در لیست واگذاری قرار میگیرد پس از مدتی با اعمال نظر آن سازمان یا وزارتخانه از این لیست خارج میشود، تأکید کرد: در زمینه واگذاریها اجرای درست قانون و سیاستها ملاک باشد.
سازکار قیمتگذاری مشخص شود
رئیس جمهور در مورد قیمتگذاری بنگاههای اقتصادی و شرکتهای دولتی برای واگذاری تصریح کرد: در مورد سازکار قیمتگذاری باتوجه به اینکه کارشناسان عموماً یک بازه قیمتی را مشخص میکنند و نظرات متفاوتی در این زمینه دارند، باید یک سازکار واحد برای قیمتگذاری با حضور نمایندگان دستگاههای نظارتی در هیأت واگذاری ایجاد شود تا آسیبهای مربوط به آن کاهش یابد.
توبیخ دستگاههای کمکار در بهبود کسب و کار
آیتالله رئیسی با تأکید بر اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار از سوی دستگاههای اجرایی اظهارکرد: دستگاههای جامانده در اجرای این قانون توبیخ شوند.
اهلیت سنجی در واگذاریها
رئیس جمهور با تشریح اهمیت توجه به مسأله اهلیتسنجی در واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی، گفت: باید مشخص شود ملاک اهلیتسنجی چیست، در این زمینه نیازمند ایجاد یک آییننامه برای تشخیص بهتر این موضوع هستیم تا دیدگاهها نسبت به سنجش اهلیت به هم نزدیکتر شوند. یکی از اقدامات هیأت واگذاری نوشتن شاخصها برای این موضوع است.
میدان دادن به تعاونیها
آیتالله رئیسی با تأکید بر ضرورت میدان دادن به تعاونیها در اقتصاد کشور تصریح کرد: قانون، سیاستها و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه فعالسازی بخش تعاون است. اینکه به دلیل تخلف چند تعاونی این حوزه فعال نشود صحیح نیست و لازم است سهم تعاونیها در اقتصاد حتماً افزایش پیدا کند.
وی، وزارت امور اقتصادی و دارایی را هم مکلف کرد برای تحقق «منابع ۲۳۶ هزار میلیاردی در نظر گرفته شده از واگذاریها» برنامه ریزی کرده و اموال مازاد را شناسایی و آنها را برای تأمین منابع واگذار کند.
آیتالله رئیسی تأکید کرد: یکی از وظایف دولت توانمندسازی بخش خصوصی با ایجاد بستر ارائه تسهیلات و حمایتهای حقوقی و قضایی است.
در ابتدای این جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان خصوصیسازی به شکل جداگانه گزارشهایی از آخرین وضعیت واگذاری شرکتهای مشمول قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و نیز مشکلات و موانع پیشروی اجرای این طرح از جمله شیوه و مرجع قیمتگذاری، تعیین تکلیف ساختار و نیروی انسانی شرکتها در پروسه واگذاری، اصلاحات ساختاری شرکتهای در نوبت واگذاری، امکانسنجی واگذاری مدیریت شرکتهای دولتی به جای واگذاری مالکیت، اهلیتسنجی و نظارت پس از واگذاری ارائه کردند.
تشویق مردم به سرمایهگذاری
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله رئیسی، پیامها و اهداف مهم اجرای این سیاستها را شتاب بخشی به رشد اقتصادی، شکستن انحصارها، ایجاد اشتغال و رونق تولید دانست و گفت: هدف اجرای سیاست واگذاری بنگاههای اقتصادی دولت به بخش خصوصی تشویق مردم به سرمایهگذاری و تولید بود.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید بررسی شود چه میزان از اهداف اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی در زمینه «تأمین عدالت اجتماعی»، «گسترش مالکیت عمومی» و «ارتقای کاری بنگاههای اقتصادی» محقق شده است، اظهار کرد: اگر شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در زمان خودش تشکیل و به وظایفش در زمینه تبیین سیاستها، خط مشیهای سالانه، نظارت بر اجرای قوانین، آسیبشناسی و آسیبزدایی در روند واگذاریها عمل میکرد، شاهد انحرافات و ایجاد بدبینیها و نارضایتی از ناظرین، مجریان و خریداران بنگاههای اقتصادی نبودیم.
واگذاری سهام بدون کاهش مدیریت دولتی
آیتالله رئیسی به نواقص اجرای سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی در گذشته اشاره و تصریح کرد: در این روند مدیریت دولت کاهش پیدا نکرده، بلکه سهام به جای دیگری واگذار شده است؛ اگر چه بخشی از مالکیت از دولت جدا شده اما همچنان دولتی است.
رئیس جمهور با طرح پیشنهاد ایجاد دبیرخانهای برای شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ در راستای تحقق سیاست واگذاری بنگاههای اقتصادی و ایجاد شرح وظایف برای دستگاهها در این زمینه، اظهارکرد: این دبیرخانه میتواند زیرنظر وزارت امور اقتصادی و دارایی برای بهبود روند واگذاریها تشکیل شود.
آیتالله رئیسی با ابراز ناخرسندی از اینکه وقتی یک بنگاه یا شرکت دولتی در لیست واگذاری قرار میگیرد پس از مدتی با اعمال نظر آن سازمان یا وزارتخانه از این لیست خارج میشود، تأکید کرد: در زمینه واگذاریها اجرای درست قانون و سیاستها ملاک باشد.
سازکار قیمتگذاری مشخص شود
رئیس جمهور در مورد قیمتگذاری بنگاههای اقتصادی و شرکتهای دولتی برای واگذاری تصریح کرد: در مورد سازکار قیمتگذاری باتوجه به اینکه کارشناسان عموماً یک بازه قیمتی را مشخص میکنند و نظرات متفاوتی در این زمینه دارند، باید یک سازکار واحد برای قیمتگذاری با حضور نمایندگان دستگاههای نظارتی در هیأت واگذاری ایجاد شود تا آسیبهای مربوط به آن کاهش یابد.
توبیخ دستگاههای کمکار در بهبود کسب و کار
آیتالله رئیسی با تأکید بر اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار از سوی دستگاههای اجرایی اظهارکرد: دستگاههای جامانده در اجرای این قانون توبیخ شوند.
اهلیت سنجی در واگذاریها
رئیس جمهور با تشریح اهمیت توجه به مسأله اهلیتسنجی در واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی، گفت: باید مشخص شود ملاک اهلیتسنجی چیست، در این زمینه نیازمند ایجاد یک آییننامه برای تشخیص بهتر این موضوع هستیم تا دیدگاهها نسبت به سنجش اهلیت به هم نزدیکتر شوند. یکی از اقدامات هیأت واگذاری نوشتن شاخصها برای این موضوع است.
میدان دادن به تعاونیها
آیتالله رئیسی با تأکید بر ضرورت میدان دادن به تعاونیها در اقتصاد کشور تصریح کرد: قانون، سیاستها و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه فعالسازی بخش تعاون است. اینکه به دلیل تخلف چند تعاونی این حوزه فعال نشود صحیح نیست و لازم است سهم تعاونیها در اقتصاد حتماً افزایش پیدا کند.
وی، وزارت امور اقتصادی و دارایی را هم مکلف کرد برای تحقق «منابع ۲۳۶ هزار میلیاردی در نظر گرفته شده از واگذاریها» برنامه ریزی کرده و اموال مازاد را شناسایی و آنها را برای تأمین منابع واگذار کند.
آیتالله رئیسی تأکید کرد: یکی از وظایف دولت توانمندسازی بخش خصوصی با ایجاد بستر ارائه تسهیلات و حمایتهای حقوقی و قضایی است.
در ابتدای این جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان خصوصیسازی به شکل جداگانه گزارشهایی از آخرین وضعیت واگذاری شرکتهای مشمول قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و نیز مشکلات و موانع پیشروی اجرای این طرح از جمله شیوه و مرجع قیمتگذاری، تعیین تکلیف ساختار و نیروی انسانی شرکتها در پروسه واگذاری، اصلاحات ساختاری شرکتهای در نوبت واگذاری، امکانسنجی واگذاری مدیریت شرکتهای دولتی به جای واگذاری مالکیت، اهلیتسنجی و نظارت پس از واگذاری ارائه کردند.
در پیام آیتالله رئیسی به «شی جین پینگ» به مناسبت فرارسیدن روز ملی جمهوری چین تأکید شد
ضرورت همکاری کشورهای مستقل برای مقابله با چالشهای جهان
گروه سیاسی/ «ایران و چین به عنوان دو کشور مستقل و مخالف یکجانبهگرایی و مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، زمینههای فراوانی برای گسترش همهجانبه مناسبات دارند.» این بخشی از پیام تبریک روز گذشته آیتالله رئیسی، به رئیس جمهور و مردم چین به مناسبت فرارسیدن روز ملی این کشور بود. رئیس جمهور کشورمان در پیام به «شی جین پینگ» رئیس جمهور خلق چین، به چالشهای جهان کنونی نیز اشاره کرد؛ چالشهایی که فائق آمدن بر آنها نیازمند همکاری کشورهای مستقل است. از این رو میتوان این پیام را در راستای سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر دنبال کردن نظم جدید جهانی، نظمی مبتنی بر همکاریهای چندجانبه اقتصادی ارزیابی کرد؛ سیاستی که از اجلاس شانگهای در سمرقند تا سازمان ملل در نیویورک، همواره از سوی آیتالله رئیسی و دستگاه سیاست خارجی دولت دنبال شده است.
نزدیکی سیاستها و ارتقای همکاریهای دوجانبه
این پیام و محورهای مورد تأکید در آن، تأییدکننده واقعیتی است به نام نزدیکی سیاستها و همکاریهای دوجانبه چین و ایران. در همین راستا بود که آیتالله رئیسی و «شی جین پینگ» در دیدار دوجانبه در سمرقند، محورها و زمینههای همکاری دوجانبه اقتصادی و سیاست خارجی را مرور کردند. مخالفتهای مکرر وزارت خارجه چین با تحریمهای یکجانبه امریکا علیه ایران و نیز تأکید بر غیرقانونی بودن و دوربودن از هنجارهای بینالمللی این تحریمها، خود جلوه دیگری از نزدیکی دیدگاههای دو کشور در سیاست بینالملل، بویژه مقابله با رویکردهای یکجانبهگرای امریکا است.
همکاری برای مهار چالشها
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله رئیسی در پیام تبریک فرارسیدن روز ملی جمهوری خلق چین به «شی جین پینگ» رئیس جمهور و مردم این کشور تصریح کرد: جهان کنونی با چالشهایی روبهروست که برای فائق آمدن بر آنها ضرورت دارد همکاریهای کشورهای مستقل افزایش یابد و راهکارهایی جهانشمول برای تأمین منافع مشترک بشری اندیشیده شود.
ایران و چین، مخالف یکجانبهگرایی
رئیس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتکارات «توسعه جهانی» و «امنیت جهانی» رئیس جمهور چین پشتیبانی کرده و از آنها به عنوان ایدههایی که مبتنی بر منافع جمعی ملتها و معطوف به بهبود رفاه و تقویت صلح و ثبات جهانی استقبال میکند، افزود: «ایران و چین به عنوان دو کشور مستقل و مخالف یکجانبهگرایی و مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، زمینههای فراوانی برای گسترش همه جانبه مناسبات دارند.»
مشارکت جامع راهبردی
آیتالله رئیسی تأکید کرده است: «بیتردید اراده جدی دو طرف برای اجرای مشارکت جامع راهبردی، چشمانداز روشنی برای تحکیم پیوندها و تحقق اهداف و منافع مشترک دو کشور ترسیم میکند، لذا مایلم آمادگی جمهوری اسلامی ایران را جهت تقویت هر چه بیشتر همکاریهای همهجانبه با جمهوری خلق چین در قالب سازکارهای دوجانبه و در چهارچوب ترتیبات و نهادهای چند جانبه مورد تأکید قرار دهم.»
مخالفت چین با دست درازیهای قضایی امریکا
از جمله نشانههای نزدیکی و چه بسا راهبردی بودن سیاست بینالملل ایران و چین، مخالفت مکرر این کشور با سیاستهای یکجانبه گرایانه امریکا، به ویژه مخالفت با تحریمهای غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران است. در آخرین نمونه از این دست، پس از تحریمهای نفتی اخیر امریکا علیه ایران، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری، در واکنش به این تحریمها گفت: «چین همواره با تحریمهای غیرقانونی و غیرقابل توجیه و اصطلاحاً دستدرازیهای قضایی امریکا بشدت مخالف بوده است.»
وی با بیان اینکه جامعه بینالملل، از جمله چین، در چهارچوب حقوق بینالملل با ایران همکاری داشته، تصریح کرد: «این همکاری، منطقی و قانونی بوده و هیچ آسیبی به شخص ثالثی نرسانده است؛ در نتیجه، مستحق احترام و حفاظت است.»
سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد: «لازم است طرف امریکایی رویه غلط توسل به تحریمها در هر مقطع را کنار بگذارد و اقدامات بیشتری برای ثمر دادن مذاکرات بازگشت به پایبندی برجام انجام دهد.»
حمایت چین از پاسخهای ایران در مذاکرات
در زمینه مذاکرات رفع تحریمها نیز، دولت چین، بویژه در یک سال اخیر، از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای رفع بن بستها حمایت کرده است. از جمله، شهریورماه امسال، پس از ارائه پاسخ ایران به متن پیشنویس توافق احیای برجام، این پاسخ را مطابق با موضع همیشگی ایران در جریان مذاکرات توصیف کرد. در این باره «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت: «ما پاسخ ایران را به دقت دنبال میکنیم. به نظر میرسد که پاسخ ایران مطابق با موضع منطقی و قاطعانه این کشور درخصوص مسائل مربوطه است.» وی ادامه داد: «ما امیدواریم که تمام طرفها، بویژه ایالات متحده به گونهای مؤثر به نگرانیهای مشروع ایران پاسخ دهند تا توافق نهایی هرچه زودتر حاصل شود.»
هرچند در نهایت، برخلاف انتظار مقامهای چین، امریکا پاسخ مؤثری به نگرانیهای ایران نداد، اما این امر مانع پیشبرد روابط دوجانبه دو کشور چین و ایران نشد؛ کشورهایی که به تأکید رئیس جمهور، مستقل که در پی «راهکارهایی جهانشمول برای تأمین منافع مشترک بشری» هستند.
نزدیکی سیاستها و ارتقای همکاریهای دوجانبه
این پیام و محورهای مورد تأکید در آن، تأییدکننده واقعیتی است به نام نزدیکی سیاستها و همکاریهای دوجانبه چین و ایران. در همین راستا بود که آیتالله رئیسی و «شی جین پینگ» در دیدار دوجانبه در سمرقند، محورها و زمینههای همکاری دوجانبه اقتصادی و سیاست خارجی را مرور کردند. مخالفتهای مکرر وزارت خارجه چین با تحریمهای یکجانبه امریکا علیه ایران و نیز تأکید بر غیرقانونی بودن و دوربودن از هنجارهای بینالمللی این تحریمها، خود جلوه دیگری از نزدیکی دیدگاههای دو کشور در سیاست بینالملل، بویژه مقابله با رویکردهای یکجانبهگرای امریکا است.
همکاری برای مهار چالشها
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله رئیسی در پیام تبریک فرارسیدن روز ملی جمهوری خلق چین به «شی جین پینگ» رئیس جمهور و مردم این کشور تصریح کرد: جهان کنونی با چالشهایی روبهروست که برای فائق آمدن بر آنها ضرورت دارد همکاریهای کشورهای مستقل افزایش یابد و راهکارهایی جهانشمول برای تأمین منافع مشترک بشری اندیشیده شود.
ایران و چین، مخالف یکجانبهگرایی
رئیس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتکارات «توسعه جهانی» و «امنیت جهانی» رئیس جمهور چین پشتیبانی کرده و از آنها به عنوان ایدههایی که مبتنی بر منافع جمعی ملتها و معطوف به بهبود رفاه و تقویت صلح و ثبات جهانی استقبال میکند، افزود: «ایران و چین به عنوان دو کشور مستقل و مخالف یکجانبهگرایی و مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، زمینههای فراوانی برای گسترش همه جانبه مناسبات دارند.»
مشارکت جامع راهبردی
آیتالله رئیسی تأکید کرده است: «بیتردید اراده جدی دو طرف برای اجرای مشارکت جامع راهبردی، چشمانداز روشنی برای تحکیم پیوندها و تحقق اهداف و منافع مشترک دو کشور ترسیم میکند، لذا مایلم آمادگی جمهوری اسلامی ایران را جهت تقویت هر چه بیشتر همکاریهای همهجانبه با جمهوری خلق چین در قالب سازکارهای دوجانبه و در چهارچوب ترتیبات و نهادهای چند جانبه مورد تأکید قرار دهم.»
مخالفت چین با دست درازیهای قضایی امریکا
از جمله نشانههای نزدیکی و چه بسا راهبردی بودن سیاست بینالملل ایران و چین، مخالفت مکرر این کشور با سیاستهای یکجانبه گرایانه امریکا، به ویژه مخالفت با تحریمهای غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران است. در آخرین نمونه از این دست، پس از تحریمهای نفتی اخیر امریکا علیه ایران، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری، در واکنش به این تحریمها گفت: «چین همواره با تحریمهای غیرقانونی و غیرقابل توجیه و اصطلاحاً دستدرازیهای قضایی امریکا بشدت مخالف بوده است.»
وی با بیان اینکه جامعه بینالملل، از جمله چین، در چهارچوب حقوق بینالملل با ایران همکاری داشته، تصریح کرد: «این همکاری، منطقی و قانونی بوده و هیچ آسیبی به شخص ثالثی نرسانده است؛ در نتیجه، مستحق احترام و حفاظت است.»
سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد: «لازم است طرف امریکایی رویه غلط توسل به تحریمها در هر مقطع را کنار بگذارد و اقدامات بیشتری برای ثمر دادن مذاکرات بازگشت به پایبندی برجام انجام دهد.»
حمایت چین از پاسخهای ایران در مذاکرات
در زمینه مذاکرات رفع تحریمها نیز، دولت چین، بویژه در یک سال اخیر، از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای رفع بن بستها حمایت کرده است. از جمله، شهریورماه امسال، پس از ارائه پاسخ ایران به متن پیشنویس توافق احیای برجام، این پاسخ را مطابق با موضع همیشگی ایران در جریان مذاکرات توصیف کرد. در این باره «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت: «ما پاسخ ایران را به دقت دنبال میکنیم. به نظر میرسد که پاسخ ایران مطابق با موضع منطقی و قاطعانه این کشور درخصوص مسائل مربوطه است.» وی ادامه داد: «ما امیدواریم که تمام طرفها، بویژه ایالات متحده به گونهای مؤثر به نگرانیهای مشروع ایران پاسخ دهند تا توافق نهایی هرچه زودتر حاصل شود.»
هرچند در نهایت، برخلاف انتظار مقامهای چین، امریکا پاسخ مؤثری به نگرانیهای ایران نداد، اما این امر مانع پیشبرد روابط دوجانبه دو کشور چین و ایران نشد؛ کشورهایی که به تأکید رئیس جمهور، مستقل که در پی «راهکارهایی جهانشمول برای تأمین منافع مشترک بشری» هستند.
«ایران» از بیانیه یکی از سران فتنه 88 در حمایت از اغتشاشات گزارش میدهد
بیانیه تکراری و بازی در زمین تروریست ها!
گروه سیاسی/ میرحسین موسوی از سران فتنه سال 88 طی بیانیهای واکنشی به اغتشاشات اخیر و با عصبانیت از جانفشانی نیروهای انتظامی گفته است نیروهای مسلح کنار آنچه او «مردم» مینامد، بایستند. گرچه بیش از دو هفته از فوت مرحومه مهسا امینی میگذرد اما وی اکنون زمان را مناسب یافته تا به این بهانه در قالب پیامی از مأموران نیروهای امنیتی و انتظامی بخواهد به جای تأمین امنیت در کنار آشوبگرانی بایستند که موسوی پیشتر در جریان حوادث عاشورای 88 آنها را «امت خداجو»! نامیده بود. این موضع مخدوش از سوی عنصری که اکنون حتی نامش هم از ذهن مردم ایران پاک شده، حداکثر شاید بتواند او را به عنوان تکرار تاریخ از نوع کمدی تلخ قابل ارزیابی کند. اما سؤالی که پیش میآید آن است که چرا وی در چنین شرایطی دوباره به بیانیهنویسی از پیش شکست خورده دست زده است؟ چه کسانی مأموریت تحریک او برای فرورفتن بیشترش در منجلاب خودساخته را طراحی و اجرایی کردهاند؟
آغازی بر یک خونریزی
بیش از دو هفته از فوت مهسا امینی میگذرد. فوتی که گرچه بسیاری را ناراحت کرد اما عدهای به دلیل آنکه احتمالاً بستری برای پیگیری اهداف ضدایرانی خود پیدا کردهاند شادمان شدند. گرچه مردم و مسئولین در کنار یکدیگر برای این اتفاق ابراز ناراحتی کرده و خواهان روشن و شفاف شدن ابعاد ماجرا شده بودند اما جریانهای اپوزیسیون با به انحراف کشاندن خواستههای مشروع و قانونی تلاش کردند آن را مأمنی برای ناامنی و آشوب در راستای پروژههای ضدایرانی خود یا همان «سوریهسازی» ایران کنند. هرچه گذشت زمان از کمیت افرادی که به صورت خیابانی عصبانیت و ناراحتی خود را نشان دادند کاست ولی بر چگالی خشونت و اقدامات رادیکال افزوده شد. حجم قابل توجهی کلت کمری، انواع مسلسل، فشنگهای مربوطه، تفنگهای ساچمهزنی و ورود تمام قد گروهکهای تروریستی چون منافقین و کومله و حتی جیشالظلم نشان داد ایران نه با یک اعتراض یا حتی اغتشاش ناخواسته که با یک طراحی هدفمند و سازماندهی شده روبهروست که شباهت بالایی با پروژه سوریهسازی یا لیبیسازی دارد.
از همین رو هرگاه از حجم آشوبها کاسته شد و مردم برای اعلام موضع به خیابانها آمدند تا حمایت خود از جمهوری اسلامی ایران را نشان دهند، دشمنان در مقابل با طراحی جدید سعی کردند تا احساسات مردم را جریحهدار کرده و از آن سوءاستفاده کنند. انتشار اخباری جعلی مانند کشته شدن دختری که با بستن موهای خود در میانه اغتشاشات مورد توجه در فضای مجازی قرار گرفت یا استمرار خشونتآمیز پروژه کشتهسازی و تحریک کردن چهرههای رسانهای برای اعلام موضع و دعوت مردم به آشوب از جمله اقداماتی بود که تلاش داشت تا هر بار آتش آشوبها را روشن نگه دارد و از سرد شدن آن جلوگیری کند. همزمان با فروکش کردن قابل توجه و جدی اغتشاشات و عصبانیت مردم از افزایش ناامنی و هرج و مرج و بیاثر شدن تلاشهای گروههای مختلف اپوزیسیون، تلاش شد تا بخت یکی از گزینههای ضدانقلاب که از آن در این آشوبها استفاده نشده بود بار دیگر آزموده شود. از همین رو میتوان بیانیه میرحسین موسوی را اقدامی در جهت تقلای ضدانقلاب برای روشن نگه داشتن وضعیت هفته گذشته مورد توجه قرار دارد. به بیان دیگر کفگیر جریان اپوزیسیون آنقدر به ته دیگ خورده است که پس از شکست سازماندهی مردم توسط برخی سلبریتیهای خارجنشین به دنبال مهرههایی مطرود، شکستخورده و آزمون داده رفتند.
کمک پروژه جدید امریکا
هرچند تأخیر دو هفتهای موسوی در اعلام موضع درخصوص اتفاقات اخیر را میتوان به بازی خوردن مجدد او و تبدیل وی به یک عروسک خیمهشببازی در بین اپوزیسیون مرتبط دانست اما هنرنمایی وی برای دشمن در جریان تلاش برای اجرای پروژه سوریهسازی ایران در کنار شواهدی مختلف نشان میدهد که او همچنان اهداف ضدایرانی خود را پیگیری میکند. این شواهد عبارتند از:
یکم؛ گروههای تروریستی و تجزیهطلب چه در سال 88 و چه اکنون همصدا با سران فتنه شدند. گروه تروریستی جند الشیطان ریگی در سال 88 با پوشش گسترده اخبار فتنه از فتنهگران اعلام حمایت کرد. ماهها بعد و شروع جنگ داخلی سوریه نشان داد که این سناریو قرار بوده ابتدا در ایران رقم بخورد که با هوشیاری مردم و مسئولان ناکام ماند. بازماندگان این گروه در جیشالظلم اکنون و در روزهای اخیر با انجام عملیات تروریستی گسترده در زاهدان و کشته و مجروح کردن دهها نفر عملاً تلاش دارند تا در کنار دوگانههای دشمنساز کرد و فارس، دوگانه شیعه و سنی را دامن زده و با بازطراحی شکافهای قومی و مذهبی جنگ داخلی را به مرحله عملیاتی برسانند.
دوم؛ موسوی در نوشتاری که در مردادماه منتشر کرده بود با حمله به شهید مدافع حرم سردار حاج حسین همدانی و توهین آشکار به وی خشم خود از شکست پروژه سوریهسازی ایران را نشان داد. اکنون نیز در بیانیه خود با توهین به نیروهای انتظامی و با ادبیاتی دستوری، آنها که برای جوگیری از ناامنی در حال مجاهدت هستند را «چشم بسته» و «نوکران قدرت» معرفی کرده است.
ســــوم؛ حمایتهــــای مجـــــدد صهیونیستها، امریکاییها و برخی کشورهای اروپایی و متحجر منطقه که سال 88 با توهم براندازی یا ایجاد فرسودگی و ناامنی به میدان آمده بودند گواهی از یک سناریوی تکراری بر بسترهای جدید دارد. نتیجه این وضعیت نیز همان نتیجه تکراری یعنی پناه بردن دشمن به ابزار تحریم و شکست پروژه آشوب خواهد بود.
آغازی بر یک خونریزی
بیش از دو هفته از فوت مهسا امینی میگذرد. فوتی که گرچه بسیاری را ناراحت کرد اما عدهای به دلیل آنکه احتمالاً بستری برای پیگیری اهداف ضدایرانی خود پیدا کردهاند شادمان شدند. گرچه مردم و مسئولین در کنار یکدیگر برای این اتفاق ابراز ناراحتی کرده و خواهان روشن و شفاف شدن ابعاد ماجرا شده بودند اما جریانهای اپوزیسیون با به انحراف کشاندن خواستههای مشروع و قانونی تلاش کردند آن را مأمنی برای ناامنی و آشوب در راستای پروژههای ضدایرانی خود یا همان «سوریهسازی» ایران کنند. هرچه گذشت زمان از کمیت افرادی که به صورت خیابانی عصبانیت و ناراحتی خود را نشان دادند کاست ولی بر چگالی خشونت و اقدامات رادیکال افزوده شد. حجم قابل توجهی کلت کمری، انواع مسلسل، فشنگهای مربوطه، تفنگهای ساچمهزنی و ورود تمام قد گروهکهای تروریستی چون منافقین و کومله و حتی جیشالظلم نشان داد ایران نه با یک اعتراض یا حتی اغتشاش ناخواسته که با یک طراحی هدفمند و سازماندهی شده روبهروست که شباهت بالایی با پروژه سوریهسازی یا لیبیسازی دارد.
از همین رو هرگاه از حجم آشوبها کاسته شد و مردم برای اعلام موضع به خیابانها آمدند تا حمایت خود از جمهوری اسلامی ایران را نشان دهند، دشمنان در مقابل با طراحی جدید سعی کردند تا احساسات مردم را جریحهدار کرده و از آن سوءاستفاده کنند. انتشار اخباری جعلی مانند کشته شدن دختری که با بستن موهای خود در میانه اغتشاشات مورد توجه در فضای مجازی قرار گرفت یا استمرار خشونتآمیز پروژه کشتهسازی و تحریک کردن چهرههای رسانهای برای اعلام موضع و دعوت مردم به آشوب از جمله اقداماتی بود که تلاش داشت تا هر بار آتش آشوبها را روشن نگه دارد و از سرد شدن آن جلوگیری کند. همزمان با فروکش کردن قابل توجه و جدی اغتشاشات و عصبانیت مردم از افزایش ناامنی و هرج و مرج و بیاثر شدن تلاشهای گروههای مختلف اپوزیسیون، تلاش شد تا بخت یکی از گزینههای ضدانقلاب که از آن در این آشوبها استفاده نشده بود بار دیگر آزموده شود. از همین رو میتوان بیانیه میرحسین موسوی را اقدامی در جهت تقلای ضدانقلاب برای روشن نگه داشتن وضعیت هفته گذشته مورد توجه قرار دارد. به بیان دیگر کفگیر جریان اپوزیسیون آنقدر به ته دیگ خورده است که پس از شکست سازماندهی مردم توسط برخی سلبریتیهای خارجنشین به دنبال مهرههایی مطرود، شکستخورده و آزمون داده رفتند.
کمک پروژه جدید امریکا
هرچند تأخیر دو هفتهای موسوی در اعلام موضع درخصوص اتفاقات اخیر را میتوان به بازی خوردن مجدد او و تبدیل وی به یک عروسک خیمهشببازی در بین اپوزیسیون مرتبط دانست اما هنرنمایی وی برای دشمن در جریان تلاش برای اجرای پروژه سوریهسازی ایران در کنار شواهدی مختلف نشان میدهد که او همچنان اهداف ضدایرانی خود را پیگیری میکند. این شواهد عبارتند از:
یکم؛ گروههای تروریستی و تجزیهطلب چه در سال 88 و چه اکنون همصدا با سران فتنه شدند. گروه تروریستی جند الشیطان ریگی در سال 88 با پوشش گسترده اخبار فتنه از فتنهگران اعلام حمایت کرد. ماهها بعد و شروع جنگ داخلی سوریه نشان داد که این سناریو قرار بوده ابتدا در ایران رقم بخورد که با هوشیاری مردم و مسئولان ناکام ماند. بازماندگان این گروه در جیشالظلم اکنون و در روزهای اخیر با انجام عملیات تروریستی گسترده در زاهدان و کشته و مجروح کردن دهها نفر عملاً تلاش دارند تا در کنار دوگانههای دشمنساز کرد و فارس، دوگانه شیعه و سنی را دامن زده و با بازطراحی شکافهای قومی و مذهبی جنگ داخلی را به مرحله عملیاتی برسانند.
دوم؛ موسوی در نوشتاری که در مردادماه منتشر کرده بود با حمله به شهید مدافع حرم سردار حاج حسین همدانی و توهین آشکار به وی خشم خود از شکست پروژه سوریهسازی ایران را نشان داد. اکنون نیز در بیانیه خود با توهین به نیروهای انتظامی و با ادبیاتی دستوری، آنها که برای جوگیری از ناامنی در حال مجاهدت هستند را «چشم بسته» و «نوکران قدرت» معرفی کرده است.
ســــوم؛ حمایتهــــای مجـــــدد صهیونیستها، امریکاییها و برخی کشورهای اروپایی و متحجر منطقه که سال 88 با توهم براندازی یا ایجاد فرسودگی و ناامنی به میدان آمده بودند گواهی از یک سناریوی تکراری بر بسترهای جدید دارد. نتیجه این وضعیت نیز همان نتیجه تکراری یعنی پناه بردن دشمن به ابزار تحریم و شکست پروژه آشوب خواهد بود.
ناکامی دشمن در پشت سد زیست عفیفانه ملت ایران
کمال لطفی
چندی پیش رئیسجمهور در گفتوگو با شبکه سیبیاس امریکا تحلیلی از جامعه ایرانی ارائه کرد که با مرور اتفاقات اخیر بیش از پیش میتوان به عمق نگاه درست آیتالله رئیسی و شناخت دقیق ایشان از مردم شریف ایران پی برد. آیتالله رئیسی در این گفتوگو با مروری بر تاریخ سبک زندگی ریشهدار و تمدنی ملت ایران در قرون گذشته، عفاف و حجاب و رعایت حریمهای لازم را جزوی لاینفک از باورهای عمومی معرفی و تأکید کردند «این مسائل را اصلاً کسی به آنها یاد نداده و تکلیف شخصی هم نکرده، بلکه خودشان را مقید میدانند. این باورهای مردم است، شما ببینید زندگی مردم این مرز و بوم همواره اینطور بوده یعنی در باور و اعتقادشان این قضیه ریشه دارد.» برخی رسانههای داخلی و معاند خارجی با توجه به حواشی پس از فوت مرحومه مهسا امینی، با متوسل شدن به حربههای تقطیع و تحریف، تلاش کردند تا این سخنان را محدود به بحث رعایت حجاب کرده و ماهی خود را در این آب گلآلود کشور بگیرند. اما گذشت زمان آن هم در کمتر از چند روز و مهار فتنهای که در کشور بهراه افتاده بود، نشان داد که رئیسجمهور چگونه در معرفی چهرهای غیر قابل خدشه و درست از ملت ایران موفق عمل کرده است. در فتنه اخیر، محور عملیات روانی و میدانی دشمن برای همراه کردن مردم مسأله حجاب بوده است. موضوعی که دشمن در ظاهر تصور میکرد قابلیت بسیج عمومی مردم علیه نظام را دارد و به همین دلیل با همه توان و به میدان آوردن تمام ظرفیت داخلی و خارجی خود، بهدنبال تحقق رؤیای شوم خود راه افتاد. اما علیرغم بیسابقهترین عملیات روانی، عدم همراهی مردم که از همان روز اول اتفاق افتاد، نشان داد که ملت ایران همچنان برای دشمن شناخته نشده و بههمین دلیل تمام تیرهای فتنههای آنان در سالیان اخیر به سنگ خورده است. این عدم همراهی ملت در خیابان، بسیار معنادار بوده و بهنحوی دشمن را عاجز کرده که در این شبها شاهد عجز و لابه و التماس برای همراه کردن مردم هستیم!
در تحلیل این عدم همراهی میتوان ۲ دلیل را ذکر کرد:
۱. مردم ماهیت غیردلسوزانه این جماعت را شناختهاند و ممکن است نسبت به بسیاری از مسائل و نحوه حکمرانی و شیوه اجرای قوانین و... انتقاد داشته و معترض باشند اما هیچگاه با این طیف همراه و همدل نمیشوند و با درک عمیق از بزرگترین و مهمترین شاخصه جمهوری اسلامی یعنی تأمین امنیت (آن هم در وسط بحرانهایی که تمام کشورهای همسایه و... با آن مواجه هستند)، ثبات این امنیت را بر هر مسأله دیگری ترجیح میدهند.
۲. حجاب و آزادی پوشش مسأله اول مردم نیست و اکثریت مردم با موضوع بیحجابی موافق نیستند. با وجود تبلیغات و ایجاد توهمات در فضای مجازی، مردم ایران چون ذاتاً متدین هستند؛ با بیحجابی و کمپینها و جنبشهای مترتب بر آن همراهی نمیکنند.
ممکن است بخشی از جامعه معتقد به این باشند که مواجههای با عدم رعایت حجاب صورت نگیرد یا اینکه با مدل برخورد گشت ارشاد مخالف باشند؛ ولی هنوز برای جامعه ایرانی بیحجابی جا نیفتاده و حداقل این مسأله آن است که با بیحجابها «همراه» نمیشوند.نمونهاش همین که در برخی کلانشهرها مانند تهران که بر طبل موهوم تمام شدن رعایت حجاب در آن کوبیده میشود، بسیاری از بانوان همچنان با پوشش روسری تردد کرده و استنکافی از استفاده از آن ندارند. دلیل این مسأله همان تحلیل دقیق و عمیق رئیسجمهور از سبک زندگی ریشهدار و تمدنی ملت ایران است. به این معنا که اولاً هنوز باورهای مذهبی در ذهن مردم ایران مؤثر بوده و ثانیاً به لحاظ عرفی هم گزاره غیرت بین مردان و گزاره عفت بین زنان قابل قبول هست. مؤید اینکه رئیسجمهور در مصاحبه خود با شبکه امریکایی سیبیاس نه فقط بر مسأله حجاب بلکه «عفت و رعایت حریمهای لازم» تأکید کردند؛ را میتوان در کنشهای مختلف جامعه ایرانی مشاهده کرد. در لغتنامههای مختلف مترادف کلمه «عفاف» با معانیای چون «پاکدامنی، پرهیزکاری، شرم» تعریف شده است. در تشریح بهتر این مسأله باید گفت که شاید بهزعم آنانکه در آنسوی مرزها به استناد عدم رعایت حجاب از سوی بخشی از جامعه، مدعی مخالفت آنان با اساس زیست عفیفانه و در نتیجه مخالفت با حاکمیت را داشته باشند اما با کمی دقت در نوع نگاه این بخش از جامعه هم میتوان تأیید کرد که بسیاری از مظاهر بیعفتی و رذائل اخلاقی مغایر با زیست عفیفانه (مانند برهنگی محض، روابط جنسی آزاد و بدون قید، همجنسبازی و...) که امروز بهصورت پرحجم از سوی غربیها در حال تبلیغ و ترویج است، حتی نزد این بخش از جامعه ایرانی نیز منفور و مذموم و بشدت محکوم میباشد که این مسأله ریشه در همان عفاف و پرهیزکاری و شرم جامعه ایرانی از آلوده شدن به این مسائل دارد.
برهمین اساس اکنون میتوان بر این مسأله مهر تأیید زد علیرغم اینکه عامل اصلی اغتشاشات با دال مرکزی موضوع «حجاب» نتوانست بخش عظیمی از مردم را با خود همراه کند این است که جامعه ایرانی هنوز در کنه خود معتقد به این مسأله است یا لااقل هنوز از دل با بیحجابی کنار نیامده یا در کمترین حالت، با این نوع تفکر همدل نیست. ممکن است آنان را درک کند ولی همدل و همقدم نمیشود. در جامعهای که در کمتر از ۱۰ روز قریب به ۴ میلیون زائر اربعینحسینی و نزدیک به ۵ میلیون زائر ایام شهادت امام رضا(ع) را به خود میبیند، جامعهای که بدون فراخوان عمومی شاهد حضور جمعیت بینظیری در تهران برای برگزاری جشن عید غدیر در خیابانهای تهران میباشد، مشخص است که اکثریت هنوز متدین هستند یا لااقل دارای باورهای مذهبی و زیست عفیفانه مؤثری میباشند.
طبیعی است در این جامعه، خیلی زود است که بخواهیم بگوییم قاطبه مردم با کمپین یا اعتراض بیحجابها همراه و همدل بشوند!
هرچند این سخنان رئیسجمهور در معرفی و ترسیم صحیح از زیست جامعه ایرانی بهدلیل حاشیهسازی معاندین درست و دقیق تفسیر نگردید، اما اتفاقات روزهای اخیر و عدم همراهی مردم بار دیگر ثابت کرد که دشمنان ایران همچون ۴۳ سال گذشته باز هم در مواجهه با ایران اسلامی و مردم شریف آن، دچار خطای محاسباتی شده و برای چندمین بار این مردم بودند که دشمن را ناکام گذاشتند.
چندی پیش رئیسجمهور در گفتوگو با شبکه سیبیاس امریکا تحلیلی از جامعه ایرانی ارائه کرد که با مرور اتفاقات اخیر بیش از پیش میتوان به عمق نگاه درست آیتالله رئیسی و شناخت دقیق ایشان از مردم شریف ایران پی برد. آیتالله رئیسی در این گفتوگو با مروری بر تاریخ سبک زندگی ریشهدار و تمدنی ملت ایران در قرون گذشته، عفاف و حجاب و رعایت حریمهای لازم را جزوی لاینفک از باورهای عمومی معرفی و تأکید کردند «این مسائل را اصلاً کسی به آنها یاد نداده و تکلیف شخصی هم نکرده، بلکه خودشان را مقید میدانند. این باورهای مردم است، شما ببینید زندگی مردم این مرز و بوم همواره اینطور بوده یعنی در باور و اعتقادشان این قضیه ریشه دارد.» برخی رسانههای داخلی و معاند خارجی با توجه به حواشی پس از فوت مرحومه مهسا امینی، با متوسل شدن به حربههای تقطیع و تحریف، تلاش کردند تا این سخنان را محدود به بحث رعایت حجاب کرده و ماهی خود را در این آب گلآلود کشور بگیرند. اما گذشت زمان آن هم در کمتر از چند روز و مهار فتنهای که در کشور بهراه افتاده بود، نشان داد که رئیسجمهور چگونه در معرفی چهرهای غیر قابل خدشه و درست از ملت ایران موفق عمل کرده است. در فتنه اخیر، محور عملیات روانی و میدانی دشمن برای همراه کردن مردم مسأله حجاب بوده است. موضوعی که دشمن در ظاهر تصور میکرد قابلیت بسیج عمومی مردم علیه نظام را دارد و به همین دلیل با همه توان و به میدان آوردن تمام ظرفیت داخلی و خارجی خود، بهدنبال تحقق رؤیای شوم خود راه افتاد. اما علیرغم بیسابقهترین عملیات روانی، عدم همراهی مردم که از همان روز اول اتفاق افتاد، نشان داد که ملت ایران همچنان برای دشمن شناخته نشده و بههمین دلیل تمام تیرهای فتنههای آنان در سالیان اخیر به سنگ خورده است. این عدم همراهی ملت در خیابان، بسیار معنادار بوده و بهنحوی دشمن را عاجز کرده که در این شبها شاهد عجز و لابه و التماس برای همراه کردن مردم هستیم!
در تحلیل این عدم همراهی میتوان ۲ دلیل را ذکر کرد:
۱. مردم ماهیت غیردلسوزانه این جماعت را شناختهاند و ممکن است نسبت به بسیاری از مسائل و نحوه حکمرانی و شیوه اجرای قوانین و... انتقاد داشته و معترض باشند اما هیچگاه با این طیف همراه و همدل نمیشوند و با درک عمیق از بزرگترین و مهمترین شاخصه جمهوری اسلامی یعنی تأمین امنیت (آن هم در وسط بحرانهایی که تمام کشورهای همسایه و... با آن مواجه هستند)، ثبات این امنیت را بر هر مسأله دیگری ترجیح میدهند.
۲. حجاب و آزادی پوشش مسأله اول مردم نیست و اکثریت مردم با موضوع بیحجابی موافق نیستند. با وجود تبلیغات و ایجاد توهمات در فضای مجازی، مردم ایران چون ذاتاً متدین هستند؛ با بیحجابی و کمپینها و جنبشهای مترتب بر آن همراهی نمیکنند.
ممکن است بخشی از جامعه معتقد به این باشند که مواجههای با عدم رعایت حجاب صورت نگیرد یا اینکه با مدل برخورد گشت ارشاد مخالف باشند؛ ولی هنوز برای جامعه ایرانی بیحجابی جا نیفتاده و حداقل این مسأله آن است که با بیحجابها «همراه» نمیشوند.نمونهاش همین که در برخی کلانشهرها مانند تهران که بر طبل موهوم تمام شدن رعایت حجاب در آن کوبیده میشود، بسیاری از بانوان همچنان با پوشش روسری تردد کرده و استنکافی از استفاده از آن ندارند. دلیل این مسأله همان تحلیل دقیق و عمیق رئیسجمهور از سبک زندگی ریشهدار و تمدنی ملت ایران است. به این معنا که اولاً هنوز باورهای مذهبی در ذهن مردم ایران مؤثر بوده و ثانیاً به لحاظ عرفی هم گزاره غیرت بین مردان و گزاره عفت بین زنان قابل قبول هست. مؤید اینکه رئیسجمهور در مصاحبه خود با شبکه امریکایی سیبیاس نه فقط بر مسأله حجاب بلکه «عفت و رعایت حریمهای لازم» تأکید کردند؛ را میتوان در کنشهای مختلف جامعه ایرانی مشاهده کرد. در لغتنامههای مختلف مترادف کلمه «عفاف» با معانیای چون «پاکدامنی، پرهیزکاری، شرم» تعریف شده است. در تشریح بهتر این مسأله باید گفت که شاید بهزعم آنانکه در آنسوی مرزها به استناد عدم رعایت حجاب از سوی بخشی از جامعه، مدعی مخالفت آنان با اساس زیست عفیفانه و در نتیجه مخالفت با حاکمیت را داشته باشند اما با کمی دقت در نوع نگاه این بخش از جامعه هم میتوان تأیید کرد که بسیاری از مظاهر بیعفتی و رذائل اخلاقی مغایر با زیست عفیفانه (مانند برهنگی محض، روابط جنسی آزاد و بدون قید، همجنسبازی و...) که امروز بهصورت پرحجم از سوی غربیها در حال تبلیغ و ترویج است، حتی نزد این بخش از جامعه ایرانی نیز منفور و مذموم و بشدت محکوم میباشد که این مسأله ریشه در همان عفاف و پرهیزکاری و شرم جامعه ایرانی از آلوده شدن به این مسائل دارد.
برهمین اساس اکنون میتوان بر این مسأله مهر تأیید زد علیرغم اینکه عامل اصلی اغتشاشات با دال مرکزی موضوع «حجاب» نتوانست بخش عظیمی از مردم را با خود همراه کند این است که جامعه ایرانی هنوز در کنه خود معتقد به این مسأله است یا لااقل هنوز از دل با بیحجابی کنار نیامده یا در کمترین حالت، با این نوع تفکر همدل نیست. ممکن است آنان را درک کند ولی همدل و همقدم نمیشود. در جامعهای که در کمتر از ۱۰ روز قریب به ۴ میلیون زائر اربعینحسینی و نزدیک به ۵ میلیون زائر ایام شهادت امام رضا(ع) را به خود میبیند، جامعهای که بدون فراخوان عمومی شاهد حضور جمعیت بینظیری در تهران برای برگزاری جشن عید غدیر در خیابانهای تهران میباشد، مشخص است که اکثریت هنوز متدین هستند یا لااقل دارای باورهای مذهبی و زیست عفیفانه مؤثری میباشند.
طبیعی است در این جامعه، خیلی زود است که بخواهیم بگوییم قاطبه مردم با کمپین یا اعتراض بیحجابها همراه و همدل بشوند!
هرچند این سخنان رئیسجمهور در معرفی و ترسیم صحیح از زیست جامعه ایرانی بهدلیل حاشیهسازی معاندین درست و دقیق تفسیر نگردید، اما اتفاقات روزهای اخیر و عدم همراهی مردم بار دیگر ثابت کرد که دشمنان ایران همچون ۴۳ سال گذشته باز هم در مواجهه با ایران اسلامی و مردم شریف آن، دچار خطای محاسباتی شده و برای چندمین بار این مردم بودند که دشمن را ناکام گذاشتند.
برنامه کمیسیونهای تخصصی مجلس در هفته جاری
7 وزیر نزد نمایندگان میروند
دراین هفته، هفت وزیر دولت برای شرکت در جلسات کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی شرکت خواهند کرد. به گزارش ایرنا، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در روز دوشنبه آخرین وضعیت سامانه املاک و اسکان، آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن، تأخیر پرواز هواپیماها و اقدامات و نحوه هزینه کرد اعتبارات برای ایمنی و بهسازی جادهها و نقاط حادثه خیز را مورد بررسی قرار میدهد.
کمیسیون اجتماعی مجلس امروز بررسی صلاحیت انطباق مدارک سوابق برنامههای زاهدی وفا وزیر پیشنهادی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اسناد بالادستی را بررسی میکند. کمیسیون اقتصادی نیز امروز با دعوت از سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دستاوردهای نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در حوزه تجارت خارجی و آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده در این خصوص را بررسی میکند. کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها امروز ابعاد انتظامی و امنیتی وقایع اخیر در کشور را با حضور فراجا، دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی بررسی میکند و حجتالاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات نیز روز سهشنبه برای پاسخگویی به سؤالات تعدادی از نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور مییابد.
کمیسیون اجتماعی مجلس امروز بررسی صلاحیت انطباق مدارک سوابق برنامههای زاهدی وفا وزیر پیشنهادی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اسناد بالادستی را بررسی میکند. کمیسیون اقتصادی نیز امروز با دعوت از سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دستاوردهای نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در حوزه تجارت خارجی و آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده در این خصوص را بررسی میکند. کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها امروز ابعاد انتظامی و امنیتی وقایع اخیر در کشور را با حضور فراجا، دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی بررسی میکند و حجتالاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات نیز روز سهشنبه برای پاسخگویی به سؤالات تعدادی از نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور مییابد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سازکارهای معینی برای قیمتگذاری شرکت های دولتی تدوین شود
-
ضرورت همکاری کشورهای مستقل برای مقابله با چالشهای جهان
-
بیانیه تکراری و بازی در زمین تروریست ها!
-
ناکامی دشمن در پشت سد زیست عفیفانه ملت ایران
-
7 وزیر نزد نمایندگان میروند
اخبارایران آنلاین