مدیر مجموعه تئاتر شهر درباره تعطیلی اجرای آثار نمایشی:
آرامش، اصل اول تماشای تئاتر است
طی چند روز اخیر شرایطی به وجود آمد که باعث شد اجرای آثار نمایشی در تئاترهای مرکز شهر برای حفظ امنیت تماشاگران و گروههای اجرایی تعطیل شوند و مجموعه تئاتر شهر بهعنوان مهمترین مجموعه تئاتری کشور اولین مکانی بود که تعطیلی اجراهای خود را اعلام کرد. در این مجموعه ۵ گروه نمایشی مشغول اجرای آثار خود بودند که وضعیت اجتماعی کشور آنان را از اجرا بازداشت. حالا این گروهها بخشی از اجراهای خود را از دست دادهاند و از سوی دیگر تغییر جدول اجراهای تئاتر شهر همواره کاری دشوار بوده است. بنابراین،این پرسش وجود دارد که مدیریت این مجموعه برای جبران خسارت گروههایی که اجرایشان متوقف شده چه راهکاری میتواند داشته باشد.
به گزارش ایرنا، سیدمحمدجواد طاهری، مدیر تئاتر شهر میگوید که برای تغییر جدول برنامههای این مجموعه قدرت مانور زیادی ندارد اما تلاشش را به کار میگیرد که تا حد ممکن با گروههای نمایشی همکاری کند تا کمتر دچار زیان شوند. او توضیح میدهد: «متأسفانه برای تغییر جدول اجراها قدرت مانور زیادی نداریم زیرا در صورت تغییرات زیاد، گروههایی که اجراهایشان در ماه پایانی سال روی صحنه میرود، دچار مشکل خواهند شد. از سوی دیگر مجموعه تئاتر شهر میزبان جشنوارههای نمایش عروسکی، صاحبدلان و فجر هم خواهد بود که همین موضوع هم اجازه نمیدهد جدول اجراها را دستخوش تغییراتی جدی کنیم.» طاهری اضافه میکند: «نظر شخصی من این است که از اجرای هر گروه نمایشی دو سه روزی کم شود تا گروهها کمتر متضرر شوند.» او ادامه داد: «مسأله فقط جدول نیست. موضوع اینجاست که اغلب بازیگران بجز تئاتر در پروژههای سینمایی و سریالهای تلویزیونی یا شبکه نمایش خانگی هم فعالیت میکنند و برای تغییر جدول، باید برنامه بازیگران هر یک از اجراها را در نظر داشته باشیم. بهعنوان نمونه بعد از اجرای نمایش «پدر» در تالار اصلی تئاتر شهر، نمایش «گالیله» با بازی فرهاد آییش در این تالار نوبت اجرا دارد. آقای آییش بعد از اجرای این نمایش برای حضور در پروژهای تصویری متعهد شده است. بنابراین اگر برنامه را خیلی جا به جا کنیم، ایشان به تعهد خود نمیرسد. این به عنوان مثال گفته شد و نشان میدهد دستمان برای تغییرات زیاد، باز نیست.» این مدیر هنری تأکید میکند که تا یکی دو روز آینده به راهکاری اجرایی برای حل این مشکل خواهند رسید. او همچنین درباره از سرگیری اجراهای مجموعه تئاتر شهر که همچنان تعطیل هستند، توضیح میدهد: «فعلاً چیزی اعلام نشده ولی حدسمان این است که از اوایل هفته آتی اجراها آغاز شود مگر اینکه شرایط خاصی رخ بدهد و ناچار شویم برای رعایت حال تماشاگران و گروههای نمایشی، دوباره اجراها را تعطیل کنیم.» طاهری با اشاره به اینکه مهمترین نکته، تأمین امنیت تماشاگران است، تأکید میکند: «همه تلاش ما این است که تماشاگران در آرامش به تماشای تئاتر بنشینند اما در چند روز اخیر این شرایط فراهم نبود. بنابراین اگر اجرای نمایشها ادامه پیدا میکرد، تماشاگر نمیتوانست با فراغ بال نظارهگر آثار نمایشی باشد. از طرف دیگر گروههای نمایشی هم بهدلیل شرایط خاص اینترنت، امکان اطلاعرسانی و تبلیغ آثار خود را نداشتند، بنابراین بهترین کار این بود که برای حفظ آرامش تماشاگران و ایجاد شرایط مناسب برای اطلاعرسانی و تبلیغ گروههای نمایشی، چند روزی اجراها را تعطیل کنیم تا وضعیت بهتری ایجاد شود. تعطیلی تئاتر شهر، تنها به این دلیل بوده و معنای دیگری ندارد.»
گپ و گفتی با دکتر بِرنا کاراگوزلو، نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک
موضوعات کتاب کودک، باید از آینده انتخاب شود
مینا نبئی
روزنامه نگار
بسیاری از والدین همواره بهدنبال این هستند که برای فرزند خود چه کتابی تهیه کنند. روشن است که کتاب کودک باید به گونهای باشد که خواندن آن به دانستههای کودکان که تجربیات چندانی ندارند، برای رویارویی با موقعیتهای گوناگون بیفزاید. اما ابعاد دیگری نیز در انتخاب کتاب کودک وجود دارد که در شمار دغدغه والدین امروزی برای کتابخوان کردن فرزندانشان قرار میگیرد. بِرنا کاراگوزلو، پژوهشگر حوزه کودک ، اهل ترکیه معتقد است که «موضوعات کتاب کودک، باید از آینده انتخاب شود».وی در پاسخ به این سؤال که «چه نوع کتابهایی را انتخاب کنیم که بچهها خسته نشوند و پیوسته مشتاق خواندن کتاب باشند؟» گفت: موضوعات کتاب باید دارای تکنیک و ماجرا باشد و بچههای امروزی دنیای خود را در کتاب ببینند و با آن رابطه برقرار کنند، یعنی اینکه هم کتاب با درک و فهم آنها متناسب باشد، هم دنیای کتاب با دنیای کودکانه آنها مرتبط باشد. در غیر این صورت از کتاب دور میشوند.کاراگوزلو افزود: آشنایی با دوران گذشته مهم است، اما موضوعات کتاب کودک، باید از آینده انتخاب شده باشد که تازگی و جذابیت داشته باشد. کودک معاصر بهدنبال ماجراجویی و تکنیک است. از آن گذشته بچههای قدیمی صبورتر بودند ولی کودکان امروزی نابردبار و عجولند و حتی طاقت ندارند تا به نتیجه داستان برسند.
انتخاب کتاب کودک از وظایف فرزندپروری
این نویسنده و مترجم که زمینه گفتوگو با ایشان به یاری انجمن تخصصی کودک و رسانه مهیا شد، معتقد است که در انتخاب کتاب برای کودک، پیش از هر چیز، طراحی جلد اهمیت دارد. جذابیت و رنگارنگی جلد کتاب، کودکان را به سمت دنیای مطلوب آنان میکشد. بچهها با کتاب در مییابند که دنیا هم رنگارنگ است و آدمهای مختلف، زندگیهای متفاوت و احساسات متفاوت دارند. وی با تأکید بر اینکه کودکی یکی از مهمترین دوران های زندگی هر انسان است، اظهار داشت که خوراک روح کودک هم مانند خوراک جسم او باید سالم باشد و کتابهای کودک، اولین دریچه ورود کودک به آینده هستند و با قرار دادن کودک در موقعیتهایی که تا کنون در آنها نبوده است، او را برای چالشهای زندگی آماده میکنند و بر ذهن کودک و شکلگیری دنیای ذهنی آن بسیار مؤثر هستند. از اینرو انتخاب کتاب برای کودک در شمار اصلیترین وظایف فرزندپروری و آموزشی والدین است.
این مترجم افزود: کتاب خوب، کتابی است که کودک ما را با جهان متنوع و متکثر آشنا کند. جهانی که ما امروز در آن زندگی میکنیم، فقط به جغرافیای محلی خودش محصور نیست. کتاب کودک باید برای آینده کودک مفید باشد، یعنی کودک را با آموختن مهارتها در قالب داستان برای ورود به جامعه بزرگسالی آماده و مجهز کند.
نویسندگان کودک چگونه نویسنده شدند؟
این پژوهشگر ادبیات کودک در خصوص این پرسش که «نویسندگان کودک چگونه نویسنده شدند؟» میگوید: من طی پژوهشی دریافتم که بیشتر این نویسندگان وقتی که میخواستند یک تغذیه خوب فکری برای فرزند خویش مهیا کنند یا به هنگام خواب هم برای فرزندان خود آموزشی داشته باشند، نویسنده شدند.
وی افزود: نکته مهم دیگر بحث احترام به انتخاب کودک است. والدین گاهی کودکان را موجوداتی منفعل میپندارند و به گونهای مستبدانه برای آنها تصمیم میگیرند، در حالی که باید اجازه بدهیم کودکان به تناسب موقعیت، فعالانه برای خود در دنیای کودکانه خود تصمیم بگیرند. این سخن بدان معنا نیست که کودک را آزاد بگذاریم تا هر محتوایی که متناسب با گروه سنی وی نیست، انتخاب کند. در واقع والدین در عین حال که میبایست به فرزند خود در انتخاب کتابِ متناسب با سن و مقتضیات فرهنگی یاری برسانند، باید بدون تحمیل غیرمنطقی، به کودک خود اجازه انتخاب بدهند.
رشد شناختی و عاطفی کودک با کتاب
این دانشیار رشته تاریخ اظهار کرد: فرزندان ما تا 18 سالگی طبق قوانین کمیسیون بینالمللی حقوق کودک، کودک به شمار میآیند. کودک ضمن لذت بردن از کتاب، رشد دیداری، شنیداری و لامسه و... را نیز از طریق حواس تجربه میکند. از اینرو والدین میتوانند با قصه گویی سبب رشد ذهنی و شناخت عاطفی، ادبی و همچنین تقویت ارزشها، تقویت زبان و گسترش دایره واژگان و مهارتها در فرزند خود باشند. در واقع تعامل بین والدین و فرزندان که یکی از ثمرات فراهم شدن فضای قصهگویی و کتابخوانی است، در خاطر کودک نقش میبندد و روشن است که خاطرات کودکی، خاطراتی ماندگارهستند.
در آستانه پایان مهلت ارسال آثار به اسکار ۲۰۲۳
تکلیف فیلمهای ۸۰ کشور روشن شد
در حالی که ۱۱ مهر فرصت معرفی نمایندگان کشورهای مختلف برای حضور در رقابت اسکار بینالمللی ۲۰۲۳ به پایان میرسد، شمار کشورهایی که تاکنون وارد این رقابت شدهاند به ۸۰ کشور رسیده است. به گزارش «ایران»، فیلیپین با فیلم برنده جشنواره ونیز «در کار: گمشده ۸» به رقابت اسکار وارد شد. این فیلم ساخته اریک متی اولین بار در جشنواره ونیز سال پیش به نمایش درآمد و جایزه بهترین بازیگری را برای جان آرسیلا دریافت کرد. فیلم دنبالهای بر فیلم «در کار» ساخته همین کارگردان است که در بخش دو هفته کارگردانهای جشنواره کن در سال ۲۰۱۳ به نمایش درآمد و داستانش با الهام از وقایع واقعی، درباره یک روزنامهنگار فاسد است که بهدنبال عدالت برای همکارانش است. پاکستان با «جوی لند» ساخته سعیم صادق به اسکار میرود. این فیلم امسال در کن به نمایش درآمد و در بخش نگاه جایزه برد. داستان فیلم درباره خانوادهای مردسالار است که آرزویشان داشتن فرزندی پسر برای ادامه نسل خانواده است.
مکزیک با «باردو، وقایع نگاری دروغین یک مشت حقیقت» فیلم جدید آلخاندرو گونزالس ایناریتو به اسکار میرود. این فیلم اولین بار در جشنواره ونیز امسال دیده شد و اولین ساخته ایناریتو بعد از سال ۲۰۰۰ است که در مکزیک زادگاه این کارگردان ساخته شده و داستانش درباره یک روزنامهنگار و مستندساز مکزیکی است که به زادگاهش برمیگردد و با مسائلی مربوط به هویت و خانواده روبهرو میشود. مکزیک سال ۲۰۱۸ با فیلم «رُما» به کارگردانی آلفونسو کوارون برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بینالملل شد. مراکش با «خفتان آبی» ساخته مریم توزانی به اسکار میرود. این فیلم اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و برنده جایزه فیپرشی شد و در تورنتو هم در بخش نمایشهای ویژه دیده شد. داستان درباره زوجی است که یک فروشگاه سنتی خفتان را در یکی از قدیمیترین بخشهای شهر مراکش اداره میکنند. هنگکنگ «جایی که باد میوزد» ساخته فلیپ یونگ را به اسکار معرفی کرده است. این کارگردان پیشتر با «بندر تماس» در سال ۲۰۱۵ در اسکار شرکت کرده بود. این فیلم با بودجه ۳۸ میلیون دلاری با همکاری چینیها ساخته شده و از گرانترین فیلمهای ساخته شده در هنگکنگ است و داستانش درباره موضوع جنایی جنجالی درباره ۴ افسر پلیس فاسد است. استونی فیلم بسکتبالی «کالِف» را به اسکار معرفی کرد. این فیلم ساخته اوه ماستینگ درباره سفر تیم بسکتبال استونی به دور نهایی مسابقات قهرمانی این ورزش در اتحاد جماهیر شوروی در حال فروپاشی است و با الهام از رویدادهای واقعی سال ۱۹۹۱ ساخته شده است. تیم استونی آخرین جام بسکتبال شوروی را به دست آورد. آرژانتین «آرژانتین ۱۹۸۵» را به اسکار معرفی کرده که ساخته سانتیاگو میتره و برنده جایزه فیپرشی فیلم ونیز امسال است و جایزه منتخب تماشاگران جشنواره سنسباستیان را هم به دست آورده است. این درام بر اساس رویدادهای واقعی ساخته شده و درباره مبارزات وکیلی جوان با یک تیم حقوقی حتی جوانتر با حکومت نظامی آرژانتین است که در نهایت دیکتاتوری نظامی خورخه ویدلا را به توقیف، شکنجه و قتل مخالفان محکوم کرد. ایتالیا هم با فیلم «نوستالژی» ساخته ماریو مارتونه راهی اسکار میشود. این فیلم که در کن امسال حضور داشت با نقدهای مثبت بسیار تحسین شده و درباره مردی میانسال است که پس از ۴۰ سال زندگی در مصر به شهر زادگاهش ناپل برمیگردد و با خاطرات مجرمانه دوران جوانی احاطه میشود. هند «آخرین نمایش فیلم» ساخته پان نالین به زبان گجراتی را برای اسکار برگزید. داستان با پسزمینههای سینمایی درباره انتقال از سلولوئید به دیجیتال و درباره پسر ۹ سالهای به نام سامی است که عاشق سینماست و با تماشای اولین فیلم، زندگیاش تغییر میکند. ویتنام نیز «۵۷۸: شلیک دیوانه» را که فیلمی اکشن به کارگردانی لونگ دین دون است به اسکار فرستاده است. داستان درباره پدری راننده است که هدف آزار گروهی غریبه شده و در تعقیب آنهاست. آخرین مهلت معرفی فیلمهای منتخب کشورها برای رقابت در بخش بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۳، سوم اکتبر (۱۱ مهر) است.
از سینمای ایران فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی برای رقابت در این بخش معرفی شده است. رأیگیری برای تعیین نامزدهای اسکار از ۱۲ تا ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳ انجام میشود و نامزدهای امسال ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی میشوند و در نهایت مراسم اختتامیه اسکار نود و پنجم هم یکشنبه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) برگزار خواهد شد.
نویسنده و تهیهکننده نمایش «خورشید کاروان» از راز موفقیت آن میگوید:
سیویک سال در اوج
گروه فرهنگی: نویسنده و تهیهکننده نمایش «خورشید کاروان» که امسال هم برای سی و یکمین سال متوالی در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی روی صحنه رفت، معتقد است: راز ماندگاری این اثر این است که همیشه در اوج اجرا شده است. مهدی متوسلی نویسنده نمایش «خورشید کاروان» و سرپرست گروه فرهنگی و هنری «فدک» در گفتوگو با مهر، درباره شرایط اجرای این نمایش در سالجاری گفت: «واقعیت این است که در ۳۱ سالی که نمایش «خورشید کاروان» روی صحنه رفته است شرایط بدون اضطراب و استرس نداشتیم و این روند اتفاق همیشگی بوده است.» او یادآور شد: «معتقدم که مفهوم تئاتر با موضوع اضطراب و استرس همراه است زیرا پارامترهای زیادی باید برای اجرای یک تئاتر مهیا باشند. در این کلیت، شرایط تئاتر در کشور ما بهدلیل کمبود سالنهای نمایش، مشغله متعدد هنرمندان و عوامل و کمبود امکانات، اضطراب و استرس را برای گروه و عوامل آن دوچندان میکند.» متوسلی با بیان اینکه این استرس با ما همزاد بوده است، افزود: «سالهای زیادی پس از پایان «خورشید کاروان» کارمان به بیمارستان کشیده است.» تهیهکننده «خورشید کاروان» همچنین گفت: «حقیقت امر این است که امسال از اجرای «خورشید کاروان» برای سی و یکمین سال ناامید شده بودیم و ذهنیتمان این بود که امکان اجرای این نمایش فراهم نمیشود. جلسهای خدمت معاون هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد داشتیم و طی صحبتهایی که شد دیدم آنها جلوتر از من فکر میکنند که «خورشید کاروان» اجرا خواهد شد. ولی من زیاد این موضوع را جدی نگرفتم. دوستان تلاش کردند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تأکید مضاعفی داشتند که بعد از ۳۰ سال، وقفهای در اجرای «خورشید کاروان» ایجاد نشود و نمایش برای سی و یکمین سال روی صحنه برود.» او درباره انتخاب سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی برای اجرای «خورشید کاروان» توضیح داد: «کارهای اداری سریع انجام شد و صورتجلسه برای اجرای نمایش در تالار وحدت تنظیم شد ولی مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی به ما اعلام کردند که تالار وحدت امکان پشتیبابی از اجرای «خورشید کاروان» را ندارد که دلایلشان برای من مقبول نبود ولی مجبور بودیم تسلیم این ماجرا باشیم. موضوع به معاونت هنری و ادارهکل هنرهای نمایشی منتقل شد و معاونت هنری نظرش بر این شد که پشتیبانی معاونت و ادارهکل برای هر سالن دیگری که بخواهیم وجود خواهد داشت. با توجه به سابقه همکاری ما با آقای بیآزار که پیش از این در برج میلاد تجربه اجرای «خورشید کاروان» را داشتیم و در حال حاضر در نمایشگاه بینالمللی حضور دارند، موضوع مطرح و مورد قبول ایشان قرار گرفت و هماهنگیهای لازم برای اجرای «خورشید کاروان» انجام شد.» متوسلی تأکید کرد: «اجرای اخیر «خورشید کاروان» در حوزه اجرا یکی از موفقترین اجراهای ما طی ۳۱ سال گذشته بود ولی در حوزه تماشاگر توقع ما برآورده نشد که البته با توجه به شرایطی که در سطح شهر تهران وجود داشت، حضور مخاطبانی که برای دیدن نمایش به سالن آمدند، قابل تقدیر بود.»
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت رحلت حاج محسن لبانی
یک عمر نقشآفرینی با اخلاص و تقوا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت حاج محسن لبانی، یار دیرین امام(ره) و رهبری را تسلیت گفت. به گزارش ایرنا در پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: درگذشت مرحوم محسن لبّانی، یار دیرین امام و رهبری و از سابقون نهضت امام خمینی(ره) موجب تأثر و تأسف شد. آن مرحوم از چهرههای مؤثر نهضت انقلاب و در زمره وفاداران صدیق امام راحل و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بود که از ابتدای دوران جوانی تا پایان عمر شریفش در عرصههای مهمی با اخلاص و تقوا نقشآفرینی کرد. فقدان این شخصیت ارزشمند را به محضر رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، جامعه متدین بازاریان، علاقهمندان و دوستان آن بزرگوار بویژه خانواده محترم تسلیت میگویم و رحمت و رضوان الهی را برای این پیرغلام خدوم و نجیب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مسألت دارم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با صدور پیامی درگذشت فرزانه پزشکی بانوی جهادگر و هنرمند جبهه فرهنگی انقلاب را تسلیت گفت. در متن پیام اسماعیلی آمده است: «خبر درگذشت بانوی هنرمند و جهادگر سرکار خانم فرزانه پزشکی موجب تأثر و تألم شد. بانوی مؤمنه زنده یاد پزشکی از مجاهدان بصیر جبهه انقلاب فرهنگی بود که با نگاهی عمیق و تلاشی مستمر در عرصههای فرهنگی و هنری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، سالها مثمر بود اما به حکم تقدیر و مشیت الهی با ترک زندگی خاکی، برای زندگی ابدی به دیدار معبود شتافت. اینجانب این ضایعه مولمه را به همسر گرامی و فرزندان دلبند، خانواده داغدار و همکاران و همسنگران ایشان در جبهه فرهنگی انقلاب بویژه عزیزانم در هیأت هنر تسلیت عرض میکنم و برای آن بانوی مؤمنه علو درجات در محضر الهی و برای بازماندگان و خانواده ایشان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه خداوند مسألت دارم.»
پوستر هفته ملی کودک ۱۴۰۱ منتشر شد
پوستر هفته ملی و روز جهانی کودک سال ۱۴۰۱ با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» طراحی و منتشر شد. به گزارش ایرنا، این پوستر با توجه به شعار این هفته طراحی شده است؛ شعاری که سال گذشته نیز برای هفته ملی کودک انتخاب شده بود. محسن میرزایی طراح و گرافیست این پوستر در گفتوگو با ایرنا، گفت: در طراحی پوستر هفته ملی کودک سعی کردم به این موضوع بپردازم که شادی و بازی کردن حق هر کودکی در هر موقعیت مالی، جسمی و... است و کودکان در هر شرایطی حق دارند بازی کنند و شاد باشند.
میرزایی در ادامه افزود: با توجه به شعار هفته ملی کودک امسال، سعی کردم رنگهای شاد و پرانرژی در این طرح استفاده کنم و عناصری مثل پرنده، پروانه، گل، خرگوش و... حس شاد بودن و امیدوار بودن به آینده را تداعی میکند. طراح پوستر هفته ملی کودک گفت: ایده اصلی پوستر این است که همه کودکان، چه با نیازهای ویژه، چه فقیر، چه بچههای کار و همه، حق طبیعیشان است که کنار هم شاد باشند و بازی کنند و برای ما بزرگترها هم یک الگو است که کودکان فارغ از هر موقعیتی با همدیگر دوست میشوند و بازی میکنند.
او در پایان یادآور شد: سعی کردم شادی و انرژی را در طرح پوستر نشان بدهم و این شادی میتواند در زندگی بزرگترها، والدین و خانوادهها انتقال پیدا کند و مسری باشد. برنامههای هفته ملی کودک در سال ۱۴۰۱ روزهای ۱۶ تا ۲۲ مهر در تهران و سراسر کشور از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با مشارکت سازمانها و نهادهای مختلف برگزار میشود.
یادبود پدر موسیقی نوین ایران برگزار میشود
بهنام موحدان از نوازندگان و پژوهشگران موسیقی ایرانی که طی سالهای اخیر مسئولیت بهسازی و مرمت آرامگاه مرحوم علینقی وزیری (پدر موسیقی نوین ایران) را نیز به عهده گرفته در گفتوگو با خبرنگار مهر، از تلاش خود برای برگزاری مراسم نکوداشت برای این استاد موسیقی ایرانی و رونمایی از آرامگاه بازسازی شده این هنرمند فقید طی روزهای آینده خبر داد و اظهار کرد: بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته در تلاش هستیم روز پنجشنبه چهاردهم مهرماه آیین نکوداشت مرحوم علینقی وزیری را که بسیاری از علاقهمندان موسیقی از او بهعنوان پدر موسیقی نوین ایران یاد میکنند در فرهنگسرای اندیشه برگزار کنیم. حسن ناهید، میلاد کیایی، بهرام گودرزی، محمد مقدسی، فرهاد فخرالدینی، جهانشاه صارمی، لوریس چکناواریان، هادی منتظری و مسعود حبیبی از جمله هنرمندانی هستند که از آنها برای حضور در این مراسم دعوت به عمل آمده است.
وی در ادامه توضیحات خود افزود: از جمله اهدافی که برای این آیین نکوداشت برنامهریزی شده، به نوعی رونمایی از آرامگاه استاد وزیری نیز هست که طی سالهای گذشته تلاش شده نسبت به مقام هنری و والای این هنرمند ارزنده موسیقی، اقداماتی برای بازسازی و مرمت مزار او صورت پذیرد.
«اتاق آبی» آماده نمایش شد
مستند «اتاق آبی» به کارگردانی میلاد خالقیمنش و با موضوع نوجوانان زبالهگرد افغانستانی آماده نمایش شد. این فیلم ماجرای زندگی چند نوجوان زبالهگرد افغانستانی است که با وجود کشمکشهای فراوان با مافیای زباله، پلیس، سختیهای فراوان کار در زبالهها و دوری از سرزمین مادری، در جستوجوی یک زندگی معمولی هستند. تصویربرداری این فیلم که تحقیق و انتخاب کاراکتر آن با وقفههای طولانی بیش از ۸ سال به طول انجامیده، در زمستان ۱۴۰۰ به پایان رسید. تدوین این فیلم به تازگی به پایان رسیده و هماکنون در حال به پایان رساندن مراحل فنی است و بزودی وارد فرایند پخش میشود.