ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از لزوم پایش آسیبهای روانی - اجتماعی دانشآموزان در مدارس گزارش میدهد
اجرای طرح نماد برای پایش سلامت روان دانش آموزان
بیش از 20 هزار مدرسه در سال تحصیلی جدید طرح «نماد» را اجرا می کنند
مهسا قوی قلب
خبرنگار
پس از دو سال و اندی، مهرماه سالجاری شاهد حضور صددرصدی دانشآموزان در مدارس هستیم، از آنجا که از نام آموزش و پرورش پیداست، بجز مقوله آموزش، پرورش و ارتقای سطح روانی و اجتماعی دانشآموزان نیز از همان روزهای اول ورود به مدرسه باید مدنظر کادر فعال در مدارس باشد چرا که دو سال دانشآموزان از محیط مدرسه دور بودهاند و مشاورهها و پایش معلمان نیز در دسترس نبوده است. با پایش بهنگام در سه ماهه پاییز میتوان دانشآموزانی را که نیازمند مراقبتهای بیشتر هستند پیدا کرد. در این راستا آموزش و پرورش سالهاست طرحی به نام «نماد» را کلید زده است که قرار بود با این طرح گامهای مؤثری در این راستا بردارد. در طرح نماد از طریق ارائه مشاوره و مداخلات اجتماعی زمینه مصونسازی دانشآموزان از آسیبهای اجتماعی فراهم میشود و مراقبت از دانشآموزان در مقابل رفتارهای پرخطر، آموزش 10 مهارت زندگی، غربالگری، حمایت روانی و اجتماعی، خدمات مشاوره و مددکاری و مهارتآموزی به دانشآموزان، والدین و معلمان در دستور کار قرار دارد. چند روز پیش هم معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم همکاری بیشتر دستگاههای دیگر جهت مراقبت بهتر از دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی، بیان کرد که در سال تحصیلی پیش رو بیش از ۲۰ هزار مدرسه طرح «نماد» را اجرایی خواهند کرد. سهم آموزش و پرورش در طرح نماد این بوده که ۵ هزار مدرسه را غربالگری کند، بنابراین ضروری است، سایر دستگاهها نیز به کمک آموزش و پرورش بیایند و نقش خود را بدرستی و با قوت ایفا کنند.
پایشها باید مستمر باشند
دکتر سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم مدارس، تربیت نسل سالم است، به «ایران» میگوید: وقتی از نسل سالم حرف میزنیم، سلامت روانی - اجتماعی هم شامل میشود، از آنجایی که جامعه دانشآموزی بیش از یک دهه (12 سال) بهصورت مستمر در مدرسه حضور دارد، این زمان فرصتی است که باید برای ارتقای سلامت روانی - اجتماعی برنامه وجود داشته باشد. برای هر برنامهای در ابتدا نیازمند رصد و پایش وضعیت روانی - اجتماعی دانشآموزان هستیم، گاهی مواقع بحرانهایی مانند کرونا اهمیت انجام این کار را به مراتب بیش از پیش نشان میدهد.
به گفته او، با توجه به اینکه تقریباً پس از سه سال دانشآموزان به روال عادی مدرسه برمیگردند، آنچه مسلم است، گام اول، ارزیابی وضعیت سلامت روانی - اجتماعی دانشآموزان بر مبنای علمی است. بعد از رصد و پایش، غربالگری دانشآموزانی که به هر دلیل نیاز به توجه بیشتر دارند تا سلامت آنها تهدید جدی نشود، باید مورد نظر قرار گیرد. بهعنوان مثال، دانشآموزی که بدسرپرست است یا عزیز نزدیک خود را از دست داده یا دانشآموزی که بواسطه طلاق تک والد شده، نیازمند توجه بیشتری است. گام بعدی بچههایی هستند که نشانههای جدیتری از تهدید وضعیت سلامت اجتماعی و روانی دارند و باید برای ایشان، مداخلاتی انجام شود.
موسوی چلک در ادامه میافزاید: گاهی مواقع، ظرفیتهای درونسازمانی کافی است و آموزش و پرورش میتواند خدمات و مداخلات لازم را انجام دهد اما همیشه این طور نیست و نیاز است که از سایر سازمانها کمک گرفته شود. در پارهای موارد، دانشآموزی درگیر سوء مصرف موادمخدر میشود یا به او خشونت اعمال میشود، در خصوص این دانشآموزان باید با پایش و غربالگری مستمر، اثربخشی لازم را داشته باشیم. آموزش و پرورش محیطی است که دانشآموزان و اولیا به آن اعتماد دارند. دانشآموز، اولیای مدرسه و اولیای خانه سه ضلعی هستند که در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند و نظام پایش به برنامههای ارتقایی کمک میکند. در ابعاد کلان تر، آموزش و پرورش در استانها میتواند، آسیبها را شناسایی کرده و برنامهریزی دقیقتری در خصوص وضعیت روانی – اجتماعی دانشآموزان داشته باشد.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به ظرفیتهای مددکاری اجتماعی تأکید کرده و توضیح میدهد: مددکاری جامعهای با روشهای گروهی یا چهره به چهره میتوانند برنامههای لازم را اجرا کنند و همکاری خوبی با آموزش و پرورش داشته باشند، از این طریق بیشک میتوان مسبب امید به آیندهای بهتر بود. در این خصوص طرح نماد هم راهاندازی شده است که طرحی ائتلافی است و در آن، سازمانها توافق کردهاند که در راستای مراقبت اجتماعی – روانی دانشآموزان با موضوعات بین بخشی بتوانند ورود کنند، این در حالی است که باید در این طرح، مددکاران اجتماعی هم در مدارس مستقر شوند.
موسوی چلک در زمینه کارکرد طرح نماد معتقد است: این طرح ایده خوبی است، چون آموزش و پرورش مورد وثوق است اما حاکمیت نیز برای این سازمان باید ظرفیتهای جدید ایجاد کند. سازمان امور استخدامی هم باید ورود کند تا مددکاران اجتماعی همانند کشورهای پیشرفته در مدارس به کار گرفته شوند. به یاد داشته باشیم، بودجه، ساختار و نیروی انسانی لازم میتواند کار اجتماعی، بزرگ و نهادینهای انجام دهد.
علت اصلی افزایش آسیبها، نبود متخصص و روانشناس در مدارس است
دکتر مهسا شریف راز، روانشناس کودک نیز با بیان اینکه بعد از حدود سه سال مدارس به طور کامل بازگشایی میشود، به «ایران» توضیح میدهد: برای گروه سنی که کلاس اول و دوم را مجازی خواندهاند، مشکلات بیشتر است. اتفاقی که خیلی شاهد هستیم این است که والدین بیشتر از نسلهای گذشته کتاب میخوانند و اطلاع رسانیها نیز بیشتر شده است، اما وابستگی بین مادر و فرزند بشدت وجود دارد و مقصر این وابستگی خارج از اندازه نیز مادر است، ناتوانی در خصوص جدا شدن کودک از مادر معضلی است که باید آسیبشناسی شود. آسیب بعدی، مسأله افزایش تک فرزندی است، معلم نمیتواند آن میزان از توجهی را که کودک از والدین میگیرد همزمان به 20 کودک ارائه دهد، در نتیجه بعضاً دیده میشود که دانشآموزان ردههای سنی پایین به هیچ عنوان تمایل رفتن به مدرسه ندارند.
به گفته این روان شناس، به کرات دیده میشود که مدارس از والدین دانشآموز میخواهند، مشکلات را با ایشان در میان بگذارند، فی نفسه این درخواست بد نیست اما متأسفانه در مدارس دولتی یا غیردولتی در حال حاضر متخصصان حوزه روان شناسی وجود ندارند و با مشکلات و مسائل روانی و اجتماعی دانشآموزان بهصورت سلیقهای برخورد میشود و سبب آسیب بیشتر به کودک میشود، اینجاست که میتوان به پدر و مادر حق داد که مشکلات کودک خود را با اولیای مدارس در میان نگذارند چون حتی ممکن است کودک تا مرز انگشت نما شدن در مدرسه پیش برود. علت اصلی افزایش آسیبها، نبود متخصص و روان شناس در مدارس است.
شریف راز معتقد است که مدارس از همان ابتدای امر باید به لحاظ روانی دانشآموزان را پایش کنند، اما حالا روان شناسان زرد با برگزاری دورههای مختلف و مهارت آموزیهای گوناگون سبب میشوند، مشکلات افزایش پیدا کنند باید مراقب این قبیل افراد هم باشیم، مقابله با استرس و اضطراب بشدت با ارزش است اما دقت داشته باشیم که تمامی مواردی که سبب آسیبهای روانی و اجتماعی میشوند، باید با روشهای صحیح علمی و روان شناسی از میان برداشته شوند، بهعنوان مثال، در بحث مقابله با استرس و اضطراب در کودکان در وهله اول مشکل باید شناسایی شده و منبع را پیدا کرد، نمیتوان یک نسخه کلی را به کار بست، در هر بچهای میبایست جدا جدا مسائل را بررسی کرد. کاری که مدارس میتوانند، انجام دهند، این است که با مشاهده و پایش کودکان نیازمند به روان شناس، حتماً از یک روان شناس بهره بگیرند. مشکلات روانی و آسیبهای روحی مانند یک سرماخوردگی است و همه افراد را درگیر میکند و تنها یک متخصص است که میتواند آن را درمان کند. با درمانهای خانگی بیماری بیشتر میشود. باید همگان به این باور برسیم تا از میزان آسیبهای روانی– اجتماعی در سطح دانشآموزان و در سطح جامعه کاسته شود.
نیم نگاه
در طرح نماد از طریق ارائه مشاوره و مداخلات اجتماعی زمینه مصونسازی دانشآموزان از آسیبهای اجتماعی فراهم میشود و مراقبت از دانشآموزان در مقابل رفتارهای پرخطر، آموزش 10 مهارت زندگی، غربالگری، حمایت روانی و اجتماعی، خدمات مشاوره و مددکاری و مهارتآموزی به دانشآموزان، والدین و معلمان در دستور کار قرار دارد.
خبرنگار
پس از دو سال و اندی، مهرماه سالجاری شاهد حضور صددرصدی دانشآموزان در مدارس هستیم، از آنجا که از نام آموزش و پرورش پیداست، بجز مقوله آموزش، پرورش و ارتقای سطح روانی و اجتماعی دانشآموزان نیز از همان روزهای اول ورود به مدرسه باید مدنظر کادر فعال در مدارس باشد چرا که دو سال دانشآموزان از محیط مدرسه دور بودهاند و مشاورهها و پایش معلمان نیز در دسترس نبوده است. با پایش بهنگام در سه ماهه پاییز میتوان دانشآموزانی را که نیازمند مراقبتهای بیشتر هستند پیدا کرد. در این راستا آموزش و پرورش سالهاست طرحی به نام «نماد» را کلید زده است که قرار بود با این طرح گامهای مؤثری در این راستا بردارد. در طرح نماد از طریق ارائه مشاوره و مداخلات اجتماعی زمینه مصونسازی دانشآموزان از آسیبهای اجتماعی فراهم میشود و مراقبت از دانشآموزان در مقابل رفتارهای پرخطر، آموزش 10 مهارت زندگی، غربالگری، حمایت روانی و اجتماعی، خدمات مشاوره و مددکاری و مهارتآموزی به دانشآموزان، والدین و معلمان در دستور کار قرار دارد. چند روز پیش هم معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم همکاری بیشتر دستگاههای دیگر جهت مراقبت بهتر از دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی، بیان کرد که در سال تحصیلی پیش رو بیش از ۲۰ هزار مدرسه طرح «نماد» را اجرایی خواهند کرد. سهم آموزش و پرورش در طرح نماد این بوده که ۵ هزار مدرسه را غربالگری کند، بنابراین ضروری است، سایر دستگاهها نیز به کمک آموزش و پرورش بیایند و نقش خود را بدرستی و با قوت ایفا کنند.
پایشها باید مستمر باشند
دکتر سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم مدارس، تربیت نسل سالم است، به «ایران» میگوید: وقتی از نسل سالم حرف میزنیم، سلامت روانی - اجتماعی هم شامل میشود، از آنجایی که جامعه دانشآموزی بیش از یک دهه (12 سال) بهصورت مستمر در مدرسه حضور دارد، این زمان فرصتی است که باید برای ارتقای سلامت روانی - اجتماعی برنامه وجود داشته باشد. برای هر برنامهای در ابتدا نیازمند رصد و پایش وضعیت روانی - اجتماعی دانشآموزان هستیم، گاهی مواقع بحرانهایی مانند کرونا اهمیت انجام این کار را به مراتب بیش از پیش نشان میدهد.
به گفته او، با توجه به اینکه تقریباً پس از سه سال دانشآموزان به روال عادی مدرسه برمیگردند، آنچه مسلم است، گام اول، ارزیابی وضعیت سلامت روانی - اجتماعی دانشآموزان بر مبنای علمی است. بعد از رصد و پایش، غربالگری دانشآموزانی که به هر دلیل نیاز به توجه بیشتر دارند تا سلامت آنها تهدید جدی نشود، باید مورد نظر قرار گیرد. بهعنوان مثال، دانشآموزی که بدسرپرست است یا عزیز نزدیک خود را از دست داده یا دانشآموزی که بواسطه طلاق تک والد شده، نیازمند توجه بیشتری است. گام بعدی بچههایی هستند که نشانههای جدیتری از تهدید وضعیت سلامت اجتماعی و روانی دارند و باید برای ایشان، مداخلاتی انجام شود.
موسوی چلک در ادامه میافزاید: گاهی مواقع، ظرفیتهای درونسازمانی کافی است و آموزش و پرورش میتواند خدمات و مداخلات لازم را انجام دهد اما همیشه این طور نیست و نیاز است که از سایر سازمانها کمک گرفته شود. در پارهای موارد، دانشآموزی درگیر سوء مصرف موادمخدر میشود یا به او خشونت اعمال میشود، در خصوص این دانشآموزان باید با پایش و غربالگری مستمر، اثربخشی لازم را داشته باشیم. آموزش و پرورش محیطی است که دانشآموزان و اولیا به آن اعتماد دارند. دانشآموز، اولیای مدرسه و اولیای خانه سه ضلعی هستند که در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند و نظام پایش به برنامههای ارتقایی کمک میکند. در ابعاد کلان تر، آموزش و پرورش در استانها میتواند، آسیبها را شناسایی کرده و برنامهریزی دقیقتری در خصوص وضعیت روانی – اجتماعی دانشآموزان داشته باشد.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به ظرفیتهای مددکاری اجتماعی تأکید کرده و توضیح میدهد: مددکاری جامعهای با روشهای گروهی یا چهره به چهره میتوانند برنامههای لازم را اجرا کنند و همکاری خوبی با آموزش و پرورش داشته باشند، از این طریق بیشک میتوان مسبب امید به آیندهای بهتر بود. در این خصوص طرح نماد هم راهاندازی شده است که طرحی ائتلافی است و در آن، سازمانها توافق کردهاند که در راستای مراقبت اجتماعی – روانی دانشآموزان با موضوعات بین بخشی بتوانند ورود کنند، این در حالی است که باید در این طرح، مددکاران اجتماعی هم در مدارس مستقر شوند.
موسوی چلک در زمینه کارکرد طرح نماد معتقد است: این طرح ایده خوبی است، چون آموزش و پرورش مورد وثوق است اما حاکمیت نیز برای این سازمان باید ظرفیتهای جدید ایجاد کند. سازمان امور استخدامی هم باید ورود کند تا مددکاران اجتماعی همانند کشورهای پیشرفته در مدارس به کار گرفته شوند. به یاد داشته باشیم، بودجه، ساختار و نیروی انسانی لازم میتواند کار اجتماعی، بزرگ و نهادینهای انجام دهد.
علت اصلی افزایش آسیبها، نبود متخصص و روانشناس در مدارس است
دکتر مهسا شریف راز، روانشناس کودک نیز با بیان اینکه بعد از حدود سه سال مدارس به طور کامل بازگشایی میشود، به «ایران» توضیح میدهد: برای گروه سنی که کلاس اول و دوم را مجازی خواندهاند، مشکلات بیشتر است. اتفاقی که خیلی شاهد هستیم این است که والدین بیشتر از نسلهای گذشته کتاب میخوانند و اطلاع رسانیها نیز بیشتر شده است، اما وابستگی بین مادر و فرزند بشدت وجود دارد و مقصر این وابستگی خارج از اندازه نیز مادر است، ناتوانی در خصوص جدا شدن کودک از مادر معضلی است که باید آسیبشناسی شود. آسیب بعدی، مسأله افزایش تک فرزندی است، معلم نمیتواند آن میزان از توجهی را که کودک از والدین میگیرد همزمان به 20 کودک ارائه دهد، در نتیجه بعضاً دیده میشود که دانشآموزان ردههای سنی پایین به هیچ عنوان تمایل رفتن به مدرسه ندارند.
به گفته این روان شناس، به کرات دیده میشود که مدارس از والدین دانشآموز میخواهند، مشکلات را با ایشان در میان بگذارند، فی نفسه این درخواست بد نیست اما متأسفانه در مدارس دولتی یا غیردولتی در حال حاضر متخصصان حوزه روان شناسی وجود ندارند و با مشکلات و مسائل روانی و اجتماعی دانشآموزان بهصورت سلیقهای برخورد میشود و سبب آسیب بیشتر به کودک میشود، اینجاست که میتوان به پدر و مادر حق داد که مشکلات کودک خود را با اولیای مدارس در میان نگذارند چون حتی ممکن است کودک تا مرز انگشت نما شدن در مدرسه پیش برود. علت اصلی افزایش آسیبها، نبود متخصص و روان شناس در مدارس است.
شریف راز معتقد است که مدارس از همان ابتدای امر باید به لحاظ روانی دانشآموزان را پایش کنند، اما حالا روان شناسان زرد با برگزاری دورههای مختلف و مهارت آموزیهای گوناگون سبب میشوند، مشکلات افزایش پیدا کنند باید مراقب این قبیل افراد هم باشیم، مقابله با استرس و اضطراب بشدت با ارزش است اما دقت داشته باشیم که تمامی مواردی که سبب آسیبهای روانی و اجتماعی میشوند، باید با روشهای صحیح علمی و روان شناسی از میان برداشته شوند، بهعنوان مثال، در بحث مقابله با استرس و اضطراب در کودکان در وهله اول مشکل باید شناسایی شده و منبع را پیدا کرد، نمیتوان یک نسخه کلی را به کار بست، در هر بچهای میبایست جدا جدا مسائل را بررسی کرد. کاری که مدارس میتوانند، انجام دهند، این است که با مشاهده و پایش کودکان نیازمند به روان شناس، حتماً از یک روان شناس بهره بگیرند. مشکلات روانی و آسیبهای روحی مانند یک سرماخوردگی است و همه افراد را درگیر میکند و تنها یک متخصص است که میتواند آن را درمان کند. با درمانهای خانگی بیماری بیشتر میشود. باید همگان به این باور برسیم تا از میزان آسیبهای روانی– اجتماعی در سطح دانشآموزان و در سطح جامعه کاسته شود.
نیم نگاه
در طرح نماد از طریق ارائه مشاوره و مداخلات اجتماعی زمینه مصونسازی دانشآموزان از آسیبهای اجتماعی فراهم میشود و مراقبت از دانشآموزان در مقابل رفتارهای پرخطر، آموزش 10 مهارت زندگی، غربالگری، حمایت روانی و اجتماعی، خدمات مشاوره و مددکاری و مهارتآموزی به دانشآموزان، والدین و معلمان در دستور کار قرار دارد.
«ایران» به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان از مسائل و مشکلات ناشنوایان گزارش میدهد
دستان ما سخن میگوید
سمیه افشین فر
خبرنگار
سکوت را با کمک دستانشان میشکنند، با همین دستها سدهای سکوت را شکستهاند چرا که دستان گویایشان تبلور زبان است و اشاره برای آنها هجی کلمات است. به مدد همین اشاره و با همت دستان گویاست که از سکوت گذشتهاند و با جامعه ارتباط گرفتهاند، بر اساس آخرین آمارهایی که در سال ۹۸ اعلام شده، بیش از ۵ درصد و حدود ۴۶۶ میلیون نفر در سراسر جهان از نعمت شنوایی محروم هستند و ۳۴ میلیون نفر از این تعداد را کودکان شامل میشوند. تخمین زده میشود تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۹۰۰ میلیون نفر دچار کمشنوایی ناتوانکننده شوند. بر اساس اعلام سازمان بهزیستی کشور حدود ۲۵۸ هزار و ۷۴۱ نفر از افراد دارای آسیب شنوایی و تحت پوشش این سازمان هستند. هر سال و بر اساس تقویم جهانی ۸ مهر مصادف با ۳۰ سپتامبر برابر است با هفته جهانی ناشنوایان، برای آگاهسازی افراد جامعه به نیازها و خواستههای این قشر از جامعه یک هفته را به مسائل و مشکلات افراد دارای آسیب شنوایی اختصاص دادهاند. هفته جهانی ناشنوایان امسال با شعار«فرصت حضور در جامعه برای همه» نامگذاری شده است. انجمنهای فعال در حوزه ناشنوایان معتقدند که جامعه ناشنوایان در کشور با مشکلات متعددی روبهرو هستند و باید برای رفع این مشکلات اقدام شود، اما انتقاد مشترک همه این انجمنها به یک موضوع ختم میشود و آن: «بیتوجهی جامعه نسبت به ناشنوایان» است. آمارهای مطرح شده از ناشنوایی نشان میدهد که ناشنوایان بخش قابل توجهی از جامعه را تشکیل میدهند، اما در حال حاضر این قشر از جامعه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکنند.
احسان شاهوردی، مدیرعامل شبکه ملی ناشنوایان ایران که مؤسسهای غیر دولتی و غیر تجاری و مشتمل از نمایندگان مؤسسات ناشنوایان سراسر کشور است مهمترین مشکل خود را در دسترسی و ارتباط کامل با جامعه میداند و به «ایران» میگوید: عدم توانایی شنیداری در ناشنوایان، به عنوان عاملی در کم شدن یا قطع ارتباط ناشنوایان با جامعه شده و این گروه مهمترین مشکل خود را در دسترسی و ارتباط کامل با جامعه میداند. بنابراین از نظر حقوق انسانی، دسترسی کامل و برابری برای حضور در اجتماع حق ناشنوایان است. چرا کهعدم دسترسی مناسب، موجب کاهش اشتغالزایی و بیکاری و در نتیجه افزایش مشکلات زندگی برای ناشنوایان شده است همچنین در ایام شیوع کرونا خصوصاً در محیط کار یا خدمات عمومی از جمله بیمارستانها، درمانگاهها و... دچار مشکلات عدیدهای بودیم. طبق ماده ۵ حقوق شهروندی و همچنین قانون حمایت از معلولان و کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، معلولان بایستی از حق زندگی مستقل برخوردار باشند. جهت دسترسی به این حق موارد زیادی موجود است که اولویت آنها دسترسی به مترجم زبان اشاره، حمایتهای شغلی و آموزشی، امکانات توانبخشی و حمایت از استارتاپ ها و نرم افزارها در راستای دسترسی به خدمات مختلف برای ناشنوایان است.
وی با اشاره به اینکه همه افراد دارای معلولیت در سازمان بهزیستی ثبت نمیشوند و بنابراین آمار ناشنوایان کشور که از سوی بهزیستی اعلام میشود چندان دقیق نیست، میگوید: طبق اعلام معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۲۲ هزار نفر دارای معلولیت شنوایی (ناشنوا یا کم شنوا) هستند که حدود ۱۳ درصد جامعه معلولان را شامل میشود. چون همه افراد دارای معلولیت در سازمان بهزیستی ثبت نمیشوند و در آنجا پرونده ندارند، بنابراین آمار بهزیستی همه افراد دارای معلولیت در کشور را شامل نمیشود و آمار دقیقی نیست. در مورد آمار سرشماریها نیز کارشناسان آماری معتقدند که آمار واقعی معلولیت بیشتر است، زیرا بویژه در روستاها و شهرهای کوچک، برخی خانوارها معلولیت را نوعی نقص برای کل خانواده میدانند و آن را پنهان میکنند. با توجه به گستردگی و پنهانی بودن معلولیت شنوایی و همچنین سایر انواع معلولیت، جمعآوری آمار جامعه معلولان بایستی با دقت بیشتری انجام شود که با همکاری سازمان بهزیستی کشور و مرکز آمار در سرشماری بعدی لحاظ شود تا از دادههای آماری در بررسی راهکارها و تصمیمگیری در راستای ارتقای خدمات و بهبود کیفیت زندگی و شغلی جامعه معلولان استفاده شود. لازم به یادآوری است طی چند سال اخیر تعداد ناشنوایان دو معلولیتی هم رو به افزایش رفته بخصوص ناشنوای کم بینا، که بایستی در سرشماری به دو معلولیتیها و نوع آن توجه بیشتری شود.
مدیرعامل شبکه ملی ناشنوایان ایران در خصوص حمایتهای سازمان بهزیستی از افراد ناشنوا میگوید: سازمان بهزیستی خدماتی مانند غربالگری شنوایی، شنواییسنجی کودکان، توانبخشی گفتاری و شنیداری، تجهیزات توانبخشی، کاشت حلزون و... را ارانه میدهد و این خدمات برای کودکان ناشنواست. برای بزرگسالان تحت پوشش حمایت خود اشتغالی از طریق وام، تجهیزات توانبخشی به صورت محدود، پرداخت شهریه دانشگاهی جهت برخی از مددجویان و... است که با توجه به گستردگی و شدت معلولیت و نظرات مددکاری متفاوت است. لازم به ذکر است طبق گفتههای ناشنوایان و مؤسسات مرتبط با ناشنوایان اکثراً از خدمات بهزیستی گلهمند و ناراضی هستند.
وی در ادامه به گران بودن تجهیزاتی مثل سمعک و ملزومات آن اشاره میکند: متأسفانه با وجود تحریم ناجوانمردانه، واردات سمعک، باتری و قطعات یدکی با مشکل مواجه شده است و بسیاری از شرکتهای توزیع کننده در آستانه ورشکستگی قرار گرفتهاند. سمعک به سختی تهیه میشود و خرید آن بر اساس دلار است که با توان اقتصادی ناشنوایان همخوانی ندارد. طبق اطلاعات به دست آمده، سازمان بهزیستی در صورت موجودی سمعک، آن را به صورت اولویت در اختیار ناشنوایان قرار میدهد و در غیر این صورت با ارائه مستندات و فاکتور خرید سمعک به مددکاران، در صورت وجود اعتبار به صورت تعرفهای پرداخت میشود. در تحویل سمعک اولویت با کودکان، محصلان، دانشجویان و مادران ناشنوای دارای فرزند شیرخوار است. البته سازمان بهزیستی کشور از شروع فعالیت این دولت تلاش کرده تا بتواند با شرکتهای تولیدکننده داخلی و شرکتهای دانشبنیان، تجهیزات توانبخشی با کیفیت و قیمت مناسب را برای مددجویان تأمین کند که سمعک هم قرار است برای اولین بار در داخل کشور تولید شود. امیدواریم با تولید سمعک با کیفیت و قیمت مناسب یکی از مشکلات ناشنوایان کشور حل شود.
شاهوردی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها راههای دسترسی به جامعه را برای افراد ناشنوا هموار میکنند، میگوید: کشورهای زیادی در جهان هستند که دسترسی را به نحو مناسبی در اختیار ناشنوایان گذاشتهاند. این دسترسیها موارد زیادی را شامل میشود مثلاً دسترسی به مترجم در بیمارستانها و مطب دکتر به نحوی است که قبل از مراجعه فرد ناشنوا، با مترجم هماهنگ و در محل حاضر میشود. جهت مراجعه به ارگانها یا انجام اموراداری همواره مترجم حضور دارد و حضور مترجم هزینهای برای فرد ناشنوا ندارد. آموزش در مدارس ناشنوایان دو زبانه است و زبان اشاره نیز به عنوان یک زبان پذیرفته شده است حتی ناشنوایان در دانشگاهها نیز مترجم و سیستمهای ارتباطی و... دارند. تلویزیون اکثر کشورها برای ناشنوایان به صورت دائم زیرنویس دارد ولی متأسفانه ما از دسترسی کامل به بسیاری از برنامههای رسانه ملی محروم ماندهایم. حتی مترجمان زبان اشاره صداوسیما دارای ایرادهای زیادی هستند که با پیگیری زیاد مؤسسات ناشنوایان به تازگی کمی اصلاح شدهاند و هنوز جای اصلاح بیشتر دارد. در شبکه ملی ناشنوایان اقدامات زیادی درخصوص ترویج زبان اشاره ایرانی و توسعه مترجم، آموزش، اطلاعرسانی و همچنین پیگیریهایی در حوزه احقاق حقوق ناشنوایان و... انجام شده است. یکی از اقدامات مهم که با همکاری مؤسسات ناشنوایان و قوه قضائیه به نتیجه رسیده و در مراحل پایانی اجرایی است، استفاده از مترجمان رسمی زبان اشاره در سیستم قضایی است که امری بسیار مهم و حیاتی در دسترسی ناشنوایان به روند دادرسی است و مترجمان زبان اشاره پس از برگزاری آزمون کتبی و شفاهی توسط قوه قضائیه برگزیده و به عنوان مترجم رسمی پذیرفته میشوند. امید است با تربیت و توسعه مترجمان زبان اشاره در آینده دسترسی بیشتر برای ناشنوایان در ارگانها و خدمات عمومی امکانپذیر شود. مدیرعامل شبکه ناشنوایان ایران در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدوارم با پیشرفت دانش اینترنت و استارتاپها و عزم و ارادهای که در دولت وجود دارد بتوان از طریق شرکتهای دانش بنیان نرم افزارهایی جهت دسترسی بهتر و کم هزینهتر، برای کمک به افراد ناشنوا را تولید و حمایت کرد تا بستر حضور اجتماعی این افراد بیش از پیش فراهم شود.
خبرنگار
سکوت را با کمک دستانشان میشکنند، با همین دستها سدهای سکوت را شکستهاند چرا که دستان گویایشان تبلور زبان است و اشاره برای آنها هجی کلمات است. به مدد همین اشاره و با همت دستان گویاست که از سکوت گذشتهاند و با جامعه ارتباط گرفتهاند، بر اساس آخرین آمارهایی که در سال ۹۸ اعلام شده، بیش از ۵ درصد و حدود ۴۶۶ میلیون نفر در سراسر جهان از نعمت شنوایی محروم هستند و ۳۴ میلیون نفر از این تعداد را کودکان شامل میشوند. تخمین زده میشود تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۹۰۰ میلیون نفر دچار کمشنوایی ناتوانکننده شوند. بر اساس اعلام سازمان بهزیستی کشور حدود ۲۵۸ هزار و ۷۴۱ نفر از افراد دارای آسیب شنوایی و تحت پوشش این سازمان هستند. هر سال و بر اساس تقویم جهانی ۸ مهر مصادف با ۳۰ سپتامبر برابر است با هفته جهانی ناشنوایان، برای آگاهسازی افراد جامعه به نیازها و خواستههای این قشر از جامعه یک هفته را به مسائل و مشکلات افراد دارای آسیب شنوایی اختصاص دادهاند. هفته جهانی ناشنوایان امسال با شعار«فرصت حضور در جامعه برای همه» نامگذاری شده است. انجمنهای فعال در حوزه ناشنوایان معتقدند که جامعه ناشنوایان در کشور با مشکلات متعددی روبهرو هستند و باید برای رفع این مشکلات اقدام شود، اما انتقاد مشترک همه این انجمنها به یک موضوع ختم میشود و آن: «بیتوجهی جامعه نسبت به ناشنوایان» است. آمارهای مطرح شده از ناشنوایی نشان میدهد که ناشنوایان بخش قابل توجهی از جامعه را تشکیل میدهند، اما در حال حاضر این قشر از جامعه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکنند.
احسان شاهوردی، مدیرعامل شبکه ملی ناشنوایان ایران که مؤسسهای غیر دولتی و غیر تجاری و مشتمل از نمایندگان مؤسسات ناشنوایان سراسر کشور است مهمترین مشکل خود را در دسترسی و ارتباط کامل با جامعه میداند و به «ایران» میگوید: عدم توانایی شنیداری در ناشنوایان، به عنوان عاملی در کم شدن یا قطع ارتباط ناشنوایان با جامعه شده و این گروه مهمترین مشکل خود را در دسترسی و ارتباط کامل با جامعه میداند. بنابراین از نظر حقوق انسانی، دسترسی کامل و برابری برای حضور در اجتماع حق ناشنوایان است. چرا کهعدم دسترسی مناسب، موجب کاهش اشتغالزایی و بیکاری و در نتیجه افزایش مشکلات زندگی برای ناشنوایان شده است همچنین در ایام شیوع کرونا خصوصاً در محیط کار یا خدمات عمومی از جمله بیمارستانها، درمانگاهها و... دچار مشکلات عدیدهای بودیم. طبق ماده ۵ حقوق شهروندی و همچنین قانون حمایت از معلولان و کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، معلولان بایستی از حق زندگی مستقل برخوردار باشند. جهت دسترسی به این حق موارد زیادی موجود است که اولویت آنها دسترسی به مترجم زبان اشاره، حمایتهای شغلی و آموزشی، امکانات توانبخشی و حمایت از استارتاپ ها و نرم افزارها در راستای دسترسی به خدمات مختلف برای ناشنوایان است.
وی با اشاره به اینکه همه افراد دارای معلولیت در سازمان بهزیستی ثبت نمیشوند و بنابراین آمار ناشنوایان کشور که از سوی بهزیستی اعلام میشود چندان دقیق نیست، میگوید: طبق اعلام معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۲۲ هزار نفر دارای معلولیت شنوایی (ناشنوا یا کم شنوا) هستند که حدود ۱۳ درصد جامعه معلولان را شامل میشود. چون همه افراد دارای معلولیت در سازمان بهزیستی ثبت نمیشوند و در آنجا پرونده ندارند، بنابراین آمار بهزیستی همه افراد دارای معلولیت در کشور را شامل نمیشود و آمار دقیقی نیست. در مورد آمار سرشماریها نیز کارشناسان آماری معتقدند که آمار واقعی معلولیت بیشتر است، زیرا بویژه در روستاها و شهرهای کوچک، برخی خانوارها معلولیت را نوعی نقص برای کل خانواده میدانند و آن را پنهان میکنند. با توجه به گستردگی و پنهانی بودن معلولیت شنوایی و همچنین سایر انواع معلولیت، جمعآوری آمار جامعه معلولان بایستی با دقت بیشتری انجام شود که با همکاری سازمان بهزیستی کشور و مرکز آمار در سرشماری بعدی لحاظ شود تا از دادههای آماری در بررسی راهکارها و تصمیمگیری در راستای ارتقای خدمات و بهبود کیفیت زندگی و شغلی جامعه معلولان استفاده شود. لازم به یادآوری است طی چند سال اخیر تعداد ناشنوایان دو معلولیتی هم رو به افزایش رفته بخصوص ناشنوای کم بینا، که بایستی در سرشماری به دو معلولیتیها و نوع آن توجه بیشتری شود.
مدیرعامل شبکه ملی ناشنوایان ایران در خصوص حمایتهای سازمان بهزیستی از افراد ناشنوا میگوید: سازمان بهزیستی خدماتی مانند غربالگری شنوایی، شنواییسنجی کودکان، توانبخشی گفتاری و شنیداری، تجهیزات توانبخشی، کاشت حلزون و... را ارانه میدهد و این خدمات برای کودکان ناشنواست. برای بزرگسالان تحت پوشش حمایت خود اشتغالی از طریق وام، تجهیزات توانبخشی به صورت محدود، پرداخت شهریه دانشگاهی جهت برخی از مددجویان و... است که با توجه به گستردگی و شدت معلولیت و نظرات مددکاری متفاوت است. لازم به ذکر است طبق گفتههای ناشنوایان و مؤسسات مرتبط با ناشنوایان اکثراً از خدمات بهزیستی گلهمند و ناراضی هستند.
وی در ادامه به گران بودن تجهیزاتی مثل سمعک و ملزومات آن اشاره میکند: متأسفانه با وجود تحریم ناجوانمردانه، واردات سمعک، باتری و قطعات یدکی با مشکل مواجه شده است و بسیاری از شرکتهای توزیع کننده در آستانه ورشکستگی قرار گرفتهاند. سمعک به سختی تهیه میشود و خرید آن بر اساس دلار است که با توان اقتصادی ناشنوایان همخوانی ندارد. طبق اطلاعات به دست آمده، سازمان بهزیستی در صورت موجودی سمعک، آن را به صورت اولویت در اختیار ناشنوایان قرار میدهد و در غیر این صورت با ارائه مستندات و فاکتور خرید سمعک به مددکاران، در صورت وجود اعتبار به صورت تعرفهای پرداخت میشود. در تحویل سمعک اولویت با کودکان، محصلان، دانشجویان و مادران ناشنوای دارای فرزند شیرخوار است. البته سازمان بهزیستی کشور از شروع فعالیت این دولت تلاش کرده تا بتواند با شرکتهای تولیدکننده داخلی و شرکتهای دانشبنیان، تجهیزات توانبخشی با کیفیت و قیمت مناسب را برای مددجویان تأمین کند که سمعک هم قرار است برای اولین بار در داخل کشور تولید شود. امیدواریم با تولید سمعک با کیفیت و قیمت مناسب یکی از مشکلات ناشنوایان کشور حل شود.
شاهوردی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها راههای دسترسی به جامعه را برای افراد ناشنوا هموار میکنند، میگوید: کشورهای زیادی در جهان هستند که دسترسی را به نحو مناسبی در اختیار ناشنوایان گذاشتهاند. این دسترسیها موارد زیادی را شامل میشود مثلاً دسترسی به مترجم در بیمارستانها و مطب دکتر به نحوی است که قبل از مراجعه فرد ناشنوا، با مترجم هماهنگ و در محل حاضر میشود. جهت مراجعه به ارگانها یا انجام اموراداری همواره مترجم حضور دارد و حضور مترجم هزینهای برای فرد ناشنوا ندارد. آموزش در مدارس ناشنوایان دو زبانه است و زبان اشاره نیز به عنوان یک زبان پذیرفته شده است حتی ناشنوایان در دانشگاهها نیز مترجم و سیستمهای ارتباطی و... دارند. تلویزیون اکثر کشورها برای ناشنوایان به صورت دائم زیرنویس دارد ولی متأسفانه ما از دسترسی کامل به بسیاری از برنامههای رسانه ملی محروم ماندهایم. حتی مترجمان زبان اشاره صداوسیما دارای ایرادهای زیادی هستند که با پیگیری زیاد مؤسسات ناشنوایان به تازگی کمی اصلاح شدهاند و هنوز جای اصلاح بیشتر دارد. در شبکه ملی ناشنوایان اقدامات زیادی درخصوص ترویج زبان اشاره ایرانی و توسعه مترجم، آموزش، اطلاعرسانی و همچنین پیگیریهایی در حوزه احقاق حقوق ناشنوایان و... انجام شده است. یکی از اقدامات مهم که با همکاری مؤسسات ناشنوایان و قوه قضائیه به نتیجه رسیده و در مراحل پایانی اجرایی است، استفاده از مترجمان رسمی زبان اشاره در سیستم قضایی است که امری بسیار مهم و حیاتی در دسترسی ناشنوایان به روند دادرسی است و مترجمان زبان اشاره پس از برگزاری آزمون کتبی و شفاهی توسط قوه قضائیه برگزیده و به عنوان مترجم رسمی پذیرفته میشوند. امید است با تربیت و توسعه مترجمان زبان اشاره در آینده دسترسی بیشتر برای ناشنوایان در ارگانها و خدمات عمومی امکانپذیر شود. مدیرعامل شبکه ناشنوایان ایران در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدوارم با پیشرفت دانش اینترنت و استارتاپها و عزم و ارادهای که در دولت وجود دارد بتوان از طریق شرکتهای دانش بنیان نرم افزارهایی جهت دسترسی بهتر و کم هزینهتر، برای کمک به افراد ناشنوا را تولید و حمایت کرد تا بستر حضور اجتماعی این افراد بیش از پیش فراهم شود.
اخبـــــار
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
مرجعیت علمی ایران در منطقه، افقی دستیافتنی است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرجعیت علمی ایران بخصوص در حوزه پزشکی و سلامت را افقی دستیافتنی دانست و خواستار حفظ و ارتقای جایگاه فعلی حوزه سلامت ایران در منطقه شد.
به گزارش ایرنا، دکتر بهرام عیناللهی روز پنجشنبه در جریان سفر به استان اردبیل، سطح خدمات حوزه سلامت و علوم پزشکی ایران را در منطقه قابل قبول و مطلوب ارزیابی کرد و با اشاره به دیدار خود با وزیر بهداشت ۹ کشور منطقه گفت: همه آنها به قوی بودن سیستم بهداشت و درمان ایران اذعان دارند. وی که در آیین گشایش نشستهای تخصصی بیست و سومین کنگره ملی سالانه و نهمین کنگره بینالمللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور سخن میگفت، توسعه رشتههای مختلف علوم پزشکی در ایران را با وجود ۴۳ سال فشار و تحریم، ستودنی خواند و افزود: این دستاوردها و جایگاه فعلی حوزه سلامت کشور ما در سایه مجاهدت همگانی به دست آمده است.
دکتر عیناللهی با بیان اینکه نظام آموزشی مبتنی بر جزوه و حفظ یافتههای دیگران نیست، تأکید کرد: دانشگاه محل ضبط و بیان نیست بلکه مکانی برای تولید علم محسوب میشود و باید به محلی برای شکوفایی و تولید علم تبدیل شود. وی دانشجوپروری و کمک به تولید علم را مهمترین وظیفه استادان دانشگاه دانست و اضافه کرد: بایستی به ابتکار و تولید علم در دانشگاه امتیاز، نمره و رونق دهیم.
۵ فوتی و ۳۲۸ بیمار جدید کرونایی در کشور
براساس اعلام وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، پنج بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند. براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۸۸ نفر از آنها بستری شدند. ۱۵۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
تاکنون ۶۵ میلیون و ۸۴ هزار و ۳۹۵ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۶۸۷ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۴۳ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۱۲۵ دوز رسید.
سخنگوی وزارت علوم اعلام کرد
کلاسهای درس همه دانشگاههای کشور حضوری است
سخنگوی وزارت علوم و مدیرکل حوزه وزارتی، گفت: کلاسهای درس همه دانشگاههای کشور حضوری است.به گزارش وزارت علوم، دکتر علی شمسیپور اظهار کرد: کلاسهای درس همه دانشگاههای کشور در همه مقاطع از امروز، ۹ مهرماه ۱۴۰۱ به صورت حضوری برگزار میشود.
هلال احمر پارک بحران میسازد
رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از برنامهریزی برای ایجاد پارکهای بحران به منظور آموزش اصول ایمنی و امداد و نجات به شهروندان خبر داد.
پیرحسین کولیوند درباره راهاندازی یک مرکز آموزشی شبیهسازی شده برای آموزش مقابله و پیشگیری از مخاطرات به ایسنا گفت: ایجاد پارکهای بحران و مرکز آموزش شبیهسازی شده یکی از اقدامات خوبی بود که پیگیری شده و ساخت آن تا مرحلهای نیز پیش رفته است. وی ادامه داد: تقریباً اقداماتی که باید درخصوص راهاندازی این پارک انجام شود، انجام شده است.
یکی از اقداماتی که قرار است در این پارکها صورت گیرد آموزش مقابله با مخاطرات از طریق عینکهای سه بعدی است که مخاطرات را شبیهسازی کردیم و قصد داریم شیوه مقابله با آن را در مساجد، مدارس، محلات و... آموزش دهیم. رئیس جمعیت هلال احمر اظهار کرد: در این پارکها همچنین مخاطراتی ماننده زلزله را شبیهسازی کردیم و حتی در موقعیت زلزله قرار میگیریم و بعد از وقوع آن دیگران را نجات میدهیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی:
کیفیت عملکرد مدارس غیر دولتی رصد و پایش می شود
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی گفت: رتبهبندی مدارس غیردولتی براساس شاخصهای آموزشی و پرورشی انجام میشود و تعیین شهریه این مدارس هم به رتبهبندی گره زده شده است.
احمد محمودزاده درباره رتبهبندی مدارس غیردولتی به ایرنا گفت: ۴۳ شاخص در اسناد بالادستی از جمله مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین داریم که براین اساس شاخصهای آموزشی و پرورشی مشخص شده است.وی افزود: مجموعه این شاخصها در حوزه آموزش و پرورش در سامانه مشارکت بارگذاری میشود و هر مدرسه متناسب با این مشخصهها، عددی را به خود اختصاص میدهد که براساس آن عدد مدارس در رتبههای مختلف از جمله رتبه یک، دو و سه قرار میگیرند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حال بارگذاری شاخصها هستیم تا رصد و پایش مدارس غیردولتی توسط این شاخصها انجام شود. براساس این رتبهبندی، به مدرسهای که در حوزه آموزش و پرورش فعالیت مناسبی نداشته باشد از مدیر منطقه یا استان خواهان بهبود عملکرد مدرسه براساس شاخصهای آموزشی، پرورشی و فرهنگی میشویم. محمودزاده خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه مدیریتی هم شهریه مدارس غیردولتی به شاخصهای درنظر گرفته شده و رتبهبندیها گره زده میشود و افزایش و کاهش شهریه مدارس غیردولتی به رتبه مدارس بستگی پیدا میکند.
مرجعیت علمی ایران در منطقه، افقی دستیافتنی است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرجعیت علمی ایران بخصوص در حوزه پزشکی و سلامت را افقی دستیافتنی دانست و خواستار حفظ و ارتقای جایگاه فعلی حوزه سلامت ایران در منطقه شد.
به گزارش ایرنا، دکتر بهرام عیناللهی روز پنجشنبه در جریان سفر به استان اردبیل، سطح خدمات حوزه سلامت و علوم پزشکی ایران را در منطقه قابل قبول و مطلوب ارزیابی کرد و با اشاره به دیدار خود با وزیر بهداشت ۹ کشور منطقه گفت: همه آنها به قوی بودن سیستم بهداشت و درمان ایران اذعان دارند. وی که در آیین گشایش نشستهای تخصصی بیست و سومین کنگره ملی سالانه و نهمین کنگره بینالمللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور سخن میگفت، توسعه رشتههای مختلف علوم پزشکی در ایران را با وجود ۴۳ سال فشار و تحریم، ستودنی خواند و افزود: این دستاوردها و جایگاه فعلی حوزه سلامت کشور ما در سایه مجاهدت همگانی به دست آمده است.
دکتر عیناللهی با بیان اینکه نظام آموزشی مبتنی بر جزوه و حفظ یافتههای دیگران نیست، تأکید کرد: دانشگاه محل ضبط و بیان نیست بلکه مکانی برای تولید علم محسوب میشود و باید به محلی برای شکوفایی و تولید علم تبدیل شود. وی دانشجوپروری و کمک به تولید علم را مهمترین وظیفه استادان دانشگاه دانست و اضافه کرد: بایستی به ابتکار و تولید علم در دانشگاه امتیاز، نمره و رونق دهیم.
۵ فوتی و ۳۲۸ بیمار جدید کرونایی در کشور
براساس اعلام وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، پنج بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند. براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۸۸ نفر از آنها بستری شدند. ۱۵۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
تاکنون ۶۵ میلیون و ۸۴ هزار و ۳۹۵ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۶۸۷ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۴۳ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۱۲۵ دوز رسید.
سخنگوی وزارت علوم اعلام کرد
کلاسهای درس همه دانشگاههای کشور حضوری است
سخنگوی وزارت علوم و مدیرکل حوزه وزارتی، گفت: کلاسهای درس همه دانشگاههای کشور حضوری است.به گزارش وزارت علوم، دکتر علی شمسیپور اظهار کرد: کلاسهای درس همه دانشگاههای کشور در همه مقاطع از امروز، ۹ مهرماه ۱۴۰۱ به صورت حضوری برگزار میشود.
هلال احمر پارک بحران میسازد
رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از برنامهریزی برای ایجاد پارکهای بحران به منظور آموزش اصول ایمنی و امداد و نجات به شهروندان خبر داد.
پیرحسین کولیوند درباره راهاندازی یک مرکز آموزشی شبیهسازی شده برای آموزش مقابله و پیشگیری از مخاطرات به ایسنا گفت: ایجاد پارکهای بحران و مرکز آموزش شبیهسازی شده یکی از اقدامات خوبی بود که پیگیری شده و ساخت آن تا مرحلهای نیز پیش رفته است. وی ادامه داد: تقریباً اقداماتی که باید درخصوص راهاندازی این پارک انجام شود، انجام شده است.
یکی از اقداماتی که قرار است در این پارکها صورت گیرد آموزش مقابله با مخاطرات از طریق عینکهای سه بعدی است که مخاطرات را شبیهسازی کردیم و قصد داریم شیوه مقابله با آن را در مساجد، مدارس، محلات و... آموزش دهیم. رئیس جمعیت هلال احمر اظهار کرد: در این پارکها همچنین مخاطراتی ماننده زلزله را شبیهسازی کردیم و حتی در موقعیت زلزله قرار میگیریم و بعد از وقوع آن دیگران را نجات میدهیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی:
کیفیت عملکرد مدارس غیر دولتی رصد و پایش می شود
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی گفت: رتبهبندی مدارس غیردولتی براساس شاخصهای آموزشی و پرورشی انجام میشود و تعیین شهریه این مدارس هم به رتبهبندی گره زده شده است.
احمد محمودزاده درباره رتبهبندی مدارس غیردولتی به ایرنا گفت: ۴۳ شاخص در اسناد بالادستی از جمله مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین داریم که براین اساس شاخصهای آموزشی و پرورشی مشخص شده است.وی افزود: مجموعه این شاخصها در حوزه آموزش و پرورش در سامانه مشارکت بارگذاری میشود و هر مدرسه متناسب با این مشخصهها، عددی را به خود اختصاص میدهد که براساس آن عدد مدارس در رتبههای مختلف از جمله رتبه یک، دو و سه قرار میگیرند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حال بارگذاری شاخصها هستیم تا رصد و پایش مدارس غیردولتی توسط این شاخصها انجام شود. براساس این رتبهبندی، به مدرسهای که در حوزه آموزش و پرورش فعالیت مناسبی نداشته باشد از مدیر منطقه یا استان خواهان بهبود عملکرد مدرسه براساس شاخصهای آموزشی، پرورشی و فرهنگی میشویم. محمودزاده خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه مدیریتی هم شهریه مدارس غیردولتی به شاخصهای درنظر گرفته شده و رتبهبندیها گره زده میشود و افزایش و کاهش شهریه مدارس غیردولتی به رتبه مدارس بستگی پیدا میکند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اجرای طرح نماد برای پایش سلامت روان دانش آموزان
-
دستان ما سخن میگوید
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین