نهضت اتمام طرحهای نیمهتمام مازندران شتاب گرفت
سید محمود حسینیپور
استاندار مازندران
رئیسجمهور در جریان هفدهمین سفر استانی هیأت دولت میهمان مردم مازندران بودند. این سفر بدونشک نهضت اتمام طرحهای نیمهتمام استان را بسیار شتاب داد. در سفر رئیسجمهور به مازندران تکمیل ۱۷۶ طرح نیمهتمام در دستور کار قرار گرفت و یک طرح جدید هم تعریف نشد که این مسأله نشاندهنده رویکرد دولت سیزدهم در حل مشکلات استان و پرهیز از اقدامات نمایشی است.
این اتفاق بزرگی در تکمیل طرحهای نیمهتمام به شمار میرود تا جایی که نمیتوان دستاوردها و تحولات مهمی که انشاءالله تکمیل این طرحها برای بخشهای اقتصادی و مردم خواهد داشت را نادیده گرفت.
این سفر آخرین سفر دولت در سال ۱۴۰۰ بود و بررسی میزان اعتبارات نشان میدهد اعتبارات تخصیص داده شده به مازندران نسبت به دیگر استانها قابل توجهتر است. در جریان این سفر در مجموع ۱۷ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که ۱۱ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات تکلیفی به بانکها بوده است. از بین این مصوبات ۸۴ طرح پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد داشته و زمان تکمیل آن طی سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ است.
ذکر این نکته لازم است که دربرخی از طرحهای مصوب سفر رئیسجمهور به مازندران، پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی، آن هم در مدت چهار ماه گذشته پیامد قابل قبولی بوده است.
مشکل زباله در مازندران به دلیل شکنندگی و حساسیتهای محیطزیستی و همچنین گردشگرپذیر بودن، همواره یکی از مهمترین دغدغه های مردم استان و دوستداران محیطزیست به شمار میرود که خوشبختانه رئیسجمهور مردمی نیز توجه ویژهای به این مسأله داشتند و مصوبات خوبی در این بخش داشتیم، به گونهای که با تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی به طرح زبالهسوزی ساری و با پیگیریهایی که بویژه از طرف استانداری مازندران انجام شد، در دهه فجر ۱۴۰۱ گام آزمایشی این نیروگاه راهاندازی خواهد شد.
نیروگاه زبالهسوز نوشهر حدود 8 سال بلاتکلیف مانده بود و شیرابهاش در تمام نوشهر پخش شده بود که سفر رئیسجمهور برای این طرح نیز پربار بود به گونهای که ۱۵.۵ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه در نظر گرفته شد و نیمی از این میزان اعتبار تخصیص پیدا کرد و تا پایان شهریورماه جاری افتتاح خواهد شد.
از دیگر دستاوردهای سفر رئیسجمهور مربوط به اسکله رو- رو ریلی بندر امیرآباد بود که ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و بعد از حضور رئیسجمهور با اعتباراتی که جذب خواهیم کرد تا پایان امسال تکمیل شده و میتوانیم با کشورهای همسایه تجارت را توسعه دهیم.
یکی از دغدغههای استان، ورزشگاه شهید وطنی بود که رئیسجمهور مأموریت دادند این مهم پیگیری شود که نشاندهنده توجه بالای ایشان به طرحهای مردمی است. در زیر بخش ورزش استان، چندین طرح دیگر نیز چند سال بلاتکلیف بود که با تعیین کارگروه ویژه سرانجام پیدا کرد، از جمله چمن این ورزشگاه کاشته شد، بهسازی ساخت و جایگاه ویژه نصب پروژکتورها هم در مرحله نهایی است.
طبق دستور رئیسجمهور برای ورزشگاه شهید وطنی ضربالاجل تعیین شد که بهرهبرداری از این پروژه پایان تیرماه بود، ولی به دلیل تأخیر در تخصیص اعتبارات و برخی مسائل نیاز به زمان بیشتری خواهیم داشت.
این ورزشگاه هماکنون آمادگی برقراری بازی را دارد که اقدامات برای تکمیل نهایی جایگاه ویژه را در دستور کار داریم و برای لیگ برتر، تیم نساجی در این ورزشگاه بازی خواهد داشت. سالن ورزشی کشتی شهرستان جویبار نیز از دستاوردهای سفر رئیسجمهور بود که این طرح از حالت تعلیق خارج شد. رقم خوردن اتفاقات خوب برای میانکاله هم از دیگر دستاوردهای سفر رئیسجمهور به مازندران بود و در کنار ایجاد پایگاه مهار آتش، بحث طبیعتگردی در طبیعت میانکاله محقق شد که نشان از دید بالای رئیسجمهور دارد.
البته آزادسازی سواحل هم از مهمترین گامهای دولت سیزدهم در استانهای ساحلی بوده است. عقبنشینی از حریم ۶۰متری دریا، اقدامی که همیشه از آن سخن به میان میآمد ولی اتفاق نمیافتاد که این کار بزرگ در این دولت محقق شد و برای استان مازندران و گردشگری اتفاقات خوبی را رقم زد. در مجموع باید اذعان داشت دستاوردهای سفر رئیسجمهور به مازندران مرهمی بر زخمهای استان بود. درست است که برخی طرحها باید در طول عمر دولت به سرانجام برسد اما نکته مهم این است که این دستاوردها برای مردم ملموس و عینی بوده است.
ازسرگیری عملیات اجرایی پروژهای که از سال 1397 متوقف شده بود
خروج طرح تکمیل راهآهن دورود -خرم آباد از بنبست
ایران زمین – پروژههای نیمه تمام از معضلات اصلی استان لرستان است که مانعی عمده در مسیر توسعه این استان به شمار میآید. یکی از این پروژههای نیمه تمام راهآهن دورود – خرم آباد است که با وجود پیشرفت 40 درصدی از سال 1397 اجرای پروژه متوقف شده بود. این در حالی است که استان لرستان با ۱۱ شهرستان و بیست و هشت هزار کیلومتر مربع وسعت و یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت سهم بسیار ناچیزی از شبکه ریلی کشور دارد (۲۰۰ کیلومتر در محدوده مرزی شرق و جنوب شرقی لرستان) و با تکمیل این طرح خرم آباد، بروجرد، پلدختر و چگنی از مواهب راهآهن بهرهمند میشوند. رفع تنگناهای ترافیکی در مسیر راهآهن قدیم، اتصال به راهآهن غرب کشور، قابلیت جابهجایی مسافر و کاهش تصادفات جادهای از مزایای ساخت راهآهن لرستان است.
طرح راهآهن دورود- خرمآباد با طول ۱۱۴ کیلومتر با اعتبار ۴۶۹ میلیارد تومان در سال ۹۲ با هدف اتصال راهآهن سراسری شمال به جنوب غربی کشور کار خودش را آغاز کرد.این طرح ۳۳ کیلومتر تونل، ۱۳ میلیون متر مکعب خاکبرداری و ۱۰ میلیون مترمکعب خاکریزی دارد. از سرگیری عملیات ساخت راهآهن لرستان جزء مصوبات آذرماه پارسال سفر رئیس جمهور به لرستان بود که قرار است از محل تهاتر نفت یا صندوق ذخیره ملی تأمین اعتبار شود.
آغاز به کار پروژه از روز یکشنبه
سرانجام عملیات اجرایی راهآهن خرمآباد – دورود بهعنوان یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان لرستان روز یکشنبه در آیینی آغاز شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در آیین از سرگیری طرح راکد راهآهن خرمآباد – دورود گفت: سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایرنا، خیرالله خادمی با بیان اینکه یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت ریلی و جادهای کشور از تهران به خوزستان، همین پروژه است، اظهار داشت: مسیر ریلی لرستان با صرفه ترین، ارزانترین و بهترین مسیر حمل و نقلی و اتصال آبهای جنوب به مرکز کشور است و در برنامه کاری وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که سالهای گذشته به دلایل اعتباری و مسائل دیگری متوقف بود اما با حضور آیتالله رئیسی در استان و تأکید وی در جلسه هیأت دولت، موظف شدیم این طرح را دوباره آغاز کنیم. وی مسائل مالی و قراردادی را دو مشکل اصلی این طرح در سال های گذشته برشمرد و گفت: مشکل قراردادی با پیگیری استاندار لرستان، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) و سازمان برنامه و بودجه حل شد، به نحوی که استاندار بیش از ۱۰ بار برای حل این مشکلات که ریشه آن موانع مالی بود به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کرد.
خادمی افزود: مرحله اول تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان تصویب شد و اعتبار سالانه طرح ۲۰۰ میلیارد تومان است که با تخصیص آن، امسال ۷۰۰ میلیارد تومان برای طرح تأمین میشود و برای سایر بخشها نیز تأمین مالی به دستور وزیر راه و شهرسازی از کانالهای مختلف پیشبینی شده است.
وی تصریح کرد: حداکثر زمان سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل راهآهن دورود - خرم آباد ۴۰ ماه است اما باید پس از آن به ریل جنوب اتصال یابد ،بنابراین برنامه بعدی، انجام کارهای مطالعاتی، برآوردی و قراردادی راهآهن خرم آباد – پلدختر - اندیمشک است تا ترافیک گلوگاه ریلی جنوب کشور را با احداث مسیر جدید رفع کنیم و ظرفیت بالای بنادر خوزستان به مرکز و غرب کشور منتقل شود. عملیات اجرایی راهآهن خرم آباد – دورود با قرارداد اولیه چهار هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال به طول 114 کیلومتر سال ۹۲ آغاز شد اما با پیشرفت کمتر از ۴۰ درصد طی سالهای گذشته متوقف ماند.
این طرح که جزو مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان است بیش از ۲۰ پل بزرگ و ۳۳ هزار و ۴۷ متر تونل و هفت ایستگاه دارد و اعتبار مورد نیاز برای اتمام آن ۳۶ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
ناجیان غریق شاغل در سواحل مازندران بیمه حوادث شدند
ساری - بیمه حوادث و مسئولیت که همواره بهعنوان یکی از مطالبات یکهزار و ۲۰۰ ناجی غریق مستقر در سواحل مازندران مطرح بود به گفته رئیس هیأت غریق نجات و غواصی استان با وعده وزیر کشور و پیگیری اداره کل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران محقق شده است.
احمد وحیدی وزیر کشور ۲۱ تیرماه امسال در جریان سفر کاری یک روزه به منظور ارزیابی نحوه اجرای آزادسازی سواحل مازندرانی خزر در نشستی در استانداری مازندران وعده داد تا در کمترین زمان ممکن یکهزار و ۲۰۰ ناجی غریق مستقر در سواحل این استان بیمه حوادث و مسئولیت شوند.
به گزارش ایرنا ، رئیس هیأت نجات غریق و غواصی مازندران گفت: متأسفانه در سالهای گذشته حرفهای زیادی در ارتباط با بیمه حوادث و مسئولیت ناجیان غریق فعال در سواحل مازندران مطرح بود، ولی بهدلیل تصویب نشدن و تخصیص نیافتن اعتبار در عمل راه به جایی نمیبرد.
نقی کریمیان افزود: دولت سیزدهم با تصویب و تخصیص ۲۸ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای طرح آزادسازی و ساماندهی سواحل، اقدام خوبی را امسال برای افزایش رفاه ناجیان غریق انجام داد و اکنون هم با تحقق بیمه حوادث و مسئولیت بخشی از مطالبات بر زمین مانده این قشر زحمتکش محقق شد.
وی ادامه داد: برای اولین بار از زمان اجرای طرح سالمسازی سواحل در مازندران، امسال دستمزد ناجیان غریق به روز پرداخت شد و مشکلی در واریز حقوق پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی ماههای خرداد، تیر و مرداد به ازای هر ناجی بروز نکرد.
کریمیان گفت: مشکلی هم در پرداخت حقوق شهریور ماه ناجیان غریق استان وجود ندارد و حق بیمه ۴۰۰ هزار تومانی حوادث و مسئولیت ناجیان از حقوق آنان کسر نخواهد شد و پرداخت حق بیمه بر عهده استانداری مازندران است.