ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سینمای ایران امروز 122 ساله میشود
گروه فرهنگی/ 100 سال پس از ورود نخستین دوربین فیلمبرداری به ایران توسط مظفرالدین شاه قاجار با همراهی ابراهیم خان عکاسباشی، زمانی که مسئولان خانه سینما (سال 79) در تدارک برگزاری جشن سینما به همین مناسبت بودند، این ایده مطرح شد که «سینما» میتواند یک «روز ملی» به نام خود داشته باشد. پس از رایزنیهای بسیار بالاخره این روز یعنی 21 شهریورماه بهعنوان روز ملی در تقویم رسمی کشور ثبت شد.
خانهای بدون جشن
اگر چه از زمان ورود نخستین دوربین فیلمبرداری به ایران تا ساخته شدن اولین فیلم سینمایی حدود 30 سال طول کشید اما بر اساس همین مبدأ زمانی ثبت شده در تقویم، امروز در حالی سینمای ایران 122 ساله میشود که خبری از جشن بزرگ سینما یا جشن خانه سینما نیست. جشن سینمای ایران هر ساله توسط خانه سینما و با هدف انتخاب فیلم برتر سال توسط اصناف سینمایی برگزار میشود و اعضای هر صنف، بهترینهای رشته خود را انتخاب میکنند. بیست و یکمین دوره از این جشن که سال ۱۳۹۸ در برج میلاد برگزار شد، آخرین دوره آن تا امروز بوده و با شیوع کرونا دو سال است که خبری از جشن سینمای ایران نیست. امسال علاوه بر همزمانی با ماه محرم و صفر، تأخیر در انتخابات هیأت مدیره خانه سینما در برگزار نشدن جشن بیتأثیر نبوده است. حال باید دید آیا با معرفی هیأت مدیره و رئیس آن تکلیف انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران برای یکی از جشنهای مهم سینمایی کشور مشخص میشود و احتمالاً بیست و دومین دوره این جشن با تأخیر برگزار میشود یا اینکه امسال نیز تصمیم خانه سینما، موکول کردن آن به سال آینده است. طبق اخباری که به گوش میرسد امسال در پاییز شاهد گردهمایی اهالی سینما خواهیم بود.
اولین جلسه شورای سینما
آن طور که روابط عمومی سازمان سینمایی در هفته گذشته وعده داده، امروز قرار است بالاخره اولین جلسه شورای سینما البته بدون حضور رئیسجمهور و با حضور معاون اول رئیسجمهور برگزار شود. این در حالی است که محمد خزاعی در مهرماه سال گذشته و از همان روزهای نخستین که ریاست سازمان سینمایی را بر عهده گرفت از «احیای شورای عالی سینما» و برگزاری اولین جلسه این شورا با حضور آیتالله رئیسی رئیسجمهور در آذرماه همان سال خبر داده بود. بر خلاف وعدههای داده شده اما این شورا تشکیل نشد تا اینکه محمد مهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- در اسفندماه سال قبل خبر داد که هیأت وزیران در جلسه خود با حضور ابراهیم رئیسی - رئیسجمهور - با هدف مصونسازی، ساماندهی، شکوفایی و هدایت سینمای کشور به سمت ارزشها و اهداف انقلاب اسلامی با تشکیل «شورای سینما» موافقت کرده است. در اطلاعیه سازمان سینمایی اعضای حقیقی و حقوقی این شورا مشخص نشده اما آن طور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اوایل شهریور ماه گفته: «وزیر امور خارجه بهدلیل مسائل بینالمللی و وزیر آموزش و پرورش بهدلیل ظرفیتی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سینمای رشد وجود دارد، بهعنوان اعضای حقوقی شورا انتخاب شدند.»
جشن مخاطبان با بلیت نیمبها
مخاطبان سینما اما در جشن سینما حضور دارند و امروز بلیت سینماها نیم بها است. آن طور که شورای صنفی نمایش در جلسه اخیرش مصوب کرده دوشنبه ۲۱ شهریور ماه طبق روال هر ساله همزمان با روز ملی سینما، بلیت سینماها نیمبها میشود. «شین» میثم کزازی، «نمور» داوود بیدل، «پسر دلفینی» محمد خیراندیش، «شب طلایی» یوسف حاتمیکیا، «ابلق» نرگس آبیار، «دوزیست» برزو نیکنژاد، «تیتی» آیدا پناهنده، «رؤیای سهراب» علی قویتن، «زالاوا» ارسلان امیری و... از جمله فیلمهای روی پرده هستند.
خانهای بدون جشن
اگر چه از زمان ورود نخستین دوربین فیلمبرداری به ایران تا ساخته شدن اولین فیلم سینمایی حدود 30 سال طول کشید اما بر اساس همین مبدأ زمانی ثبت شده در تقویم، امروز در حالی سینمای ایران 122 ساله میشود که خبری از جشن بزرگ سینما یا جشن خانه سینما نیست. جشن سینمای ایران هر ساله توسط خانه سینما و با هدف انتخاب فیلم برتر سال توسط اصناف سینمایی برگزار میشود و اعضای هر صنف، بهترینهای رشته خود را انتخاب میکنند. بیست و یکمین دوره از این جشن که سال ۱۳۹۸ در برج میلاد برگزار شد، آخرین دوره آن تا امروز بوده و با شیوع کرونا دو سال است که خبری از جشن سینمای ایران نیست. امسال علاوه بر همزمانی با ماه محرم و صفر، تأخیر در انتخابات هیأت مدیره خانه سینما در برگزار نشدن جشن بیتأثیر نبوده است. حال باید دید آیا با معرفی هیأت مدیره و رئیس آن تکلیف انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران برای یکی از جشنهای مهم سینمایی کشور مشخص میشود و احتمالاً بیست و دومین دوره این جشن با تأخیر برگزار میشود یا اینکه امسال نیز تصمیم خانه سینما، موکول کردن آن به سال آینده است. طبق اخباری که به گوش میرسد امسال در پاییز شاهد گردهمایی اهالی سینما خواهیم بود.
اولین جلسه شورای سینما
آن طور که روابط عمومی سازمان سینمایی در هفته گذشته وعده داده، امروز قرار است بالاخره اولین جلسه شورای سینما البته بدون حضور رئیسجمهور و با حضور معاون اول رئیسجمهور برگزار شود. این در حالی است که محمد خزاعی در مهرماه سال گذشته و از همان روزهای نخستین که ریاست سازمان سینمایی را بر عهده گرفت از «احیای شورای عالی سینما» و برگزاری اولین جلسه این شورا با حضور آیتالله رئیسی رئیسجمهور در آذرماه همان سال خبر داده بود. بر خلاف وعدههای داده شده اما این شورا تشکیل نشد تا اینکه محمد مهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- در اسفندماه سال قبل خبر داد که هیأت وزیران در جلسه خود با حضور ابراهیم رئیسی - رئیسجمهور - با هدف مصونسازی، ساماندهی، شکوفایی و هدایت سینمای کشور به سمت ارزشها و اهداف انقلاب اسلامی با تشکیل «شورای سینما» موافقت کرده است. در اطلاعیه سازمان سینمایی اعضای حقیقی و حقوقی این شورا مشخص نشده اما آن طور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اوایل شهریور ماه گفته: «وزیر امور خارجه بهدلیل مسائل بینالمللی و وزیر آموزش و پرورش بهدلیل ظرفیتی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سینمای رشد وجود دارد، بهعنوان اعضای حقوقی شورا انتخاب شدند.»
جشن مخاطبان با بلیت نیمبها
مخاطبان سینما اما در جشن سینما حضور دارند و امروز بلیت سینماها نیم بها است. آن طور که شورای صنفی نمایش در جلسه اخیرش مصوب کرده دوشنبه ۲۱ شهریور ماه طبق روال هر ساله همزمان با روز ملی سینما، بلیت سینماها نیمبها میشود. «شین» میثم کزازی، «نمور» داوود بیدل، «پسر دلفینی» محمد خیراندیش، «شب طلایی» یوسف حاتمیکیا، «ابلق» نرگس آبیار، «دوزیست» برزو نیکنژاد، «تیتی» آیدا پناهنده، «رؤیای سهراب» علی قویتن، «زالاوا» ارسلان امیری و... از جمله فیلمهای روی پرده هستند.
گفتوگوی «ایران» با علی نصیریان به بهانه روز ملی سینما به همراه یادداشتهای اهالی سینما در بزرگداشت او
اتکاء به گذشته، اعتماد به آینده
نرگس عاشوری/ بیستویکمین برگه از ششمین ماه سال به نام سینما و روز ملی سینما است؛ روزی برای تجلیل از جایگاه سینما، شنیدن مطالبه اهالی سینما، نگاهی به مسیر آمده و نظری به چشمانداز آینده و پرداختن به سهم ملت از سینما و.... در میان همه اینها اما تکریم بزرگان سینما و آنهایی که سهم زیادی در ساختن خاطرات ما از سینما و البته جایگاه امروز آن دارند، نه تنها دلچسبترین بهانه بلکه تکلیف است. لابد اگر قرار باشد فهرستی از سرمایههای ارزنده سینما، تئاتر و فرهنگ ایرانزمین تهیه کرده و امروز از آنها یاد کنیم، نامی معتبر که در صدر این فهرست قرار میگیرد علی نصیریان است؛ مردی که از ستونهای تئاتر و سینمای ایران است و هر شخصیتی در هر ژانری از فیلمهای کمدی مثل «آقای هالو» و «جایزه» یا «کفشهای میرزا نوروز» گرفته تا درامهای تاریخی مثل «ستارخان»، «کمالالملک»، «هزاردستان»، «سربداران» و «شهرزاد» و درامهای روستایی مثل «گاو»، «آفتابنشینها» و «جادههای سرد» تا شخصیتهای نوآرگونه در تریلرهای جنایی مثل «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی و... حاضر شده، به نحو باورپذیری در نقش فرو رفته است.
نسل نو اندیشه نو
اگر موج نو سینما را مبدأ تحول در سینمای ایران بدانیم، علی نصیریان جزو لاینفک این موج در عرصه بازیگری است. او که علاوه بر بازیگری در سینما از چهرههای شاخص و پیشگام نمایشنامهنویسی مدرن در ایران است و با نمایشنامههایی که نوشته و روی صحنه برده سهم مهمی در ایجاد جریان نوین و متفاوت با نمایشنامههای لالهزاری در تئاتر ایران در دهه 40 داشته، با اشاره به تاریخچه ورود سینما و تئاتر به ایران، از سهم بزرگ موج نو سینما برای ایجاد تغییر و رفتن به مسیر تعالی سینما به «ایران» میگوید: « در بین فیلمفارسیها هم که جزئی از تاریخچه و سینمای ما است فیلمهای خوب پیدا میشد ولی آن نگاه بینالمللی به سینما یعنی تکنیک و ساختارهای سناریو و فیلم از دهه 50 با موج نو سینمای ایران و به همت چهرههایی چون ابراهیم گلستان، داریوش مهرجویی و... به ایران آمد. کارهای آقای مهرجویی که من هم در آنها مشارکت داشتم مثل «گاو»، «آقای هالو»، «دایره مینا»، «پستچی»، «مدرسهای که میرفتیم» و... واقعاً کارهای قابل مقایسهای با فیلمهای بزرگ دنیا بود. به همین دلیل فیلم «گاو» در جشنوارههای جهانی حضور یافت و جوایزی هم کسب کرد.»نصیریان که در دهه شصت و پس از حذف ستارههای سینمای پیش از انقلاب با وجود ایجاد عرصهای برای بیشتر دیده شدن او و همنسلانش، همچنان وسواس در انتخاب را حفظ کرده صحبتهایش را با تأکید بر رشد سینمای ایران در این دهه و در سالهای پس از انقلاب ادامه میدهد:«معتقدم بعد از انقلاب سینما رشد کرد. فیلمفارسی به کلی کنار گذاشته شد و آن روال نو و تازهای که در سینما به وجود آمده بود بیشتر رشد کرد بخصوص با ظهور نسل جوان، تازهنفس و پرانرژی که با فکرها و ایدههای تازه و نو وارد حیطه سینما شدند. درست است که سینما هنر صنعت است ولی جنبه هنر که محصول خلاقیت و کار انسان است و نه ابزار، بر وجه صنعت چیره است. جوانهایی که وارد این حیطه شدند با استعداد و صاحب فکرهایی تازه بودند. ضمن اینکه با گسترش اینترنت، ارتباط با دنیا راحتتر شد و بیشتر توانستیم از ایدهها، فکرها و ساختارهای آن آگاه شویم. نسل نو خیلی خوب پیشرفت کرد.»
تحسین نسل جوان به عنوان خلف شایسته
این بازیگر که خود ترکیبی از هوش، جدیت در کار و دانش است، بر نوآوری، تفکر و اندیشه فراتر از ابزار و تکنولوژی در سینما تأکید دارد و در ادامه میگوید: «اندیشه و فکرهای تازه، سینما را ساخت. از داریوش مهرجویی تا همین احمدرضا معتمدی که در آیین بزرگداشتش در اختتامیه جشنواره فیلم فجر از تعالی سینمای ایران گفتم، فلسفه خواندهاند. بازهم میگویم ابزار، سرمایهگذاری و تکنیک مهم است اما انسان است که سینما را میسازد، اما خب یک مقدار گیر ممیزی برای این فعالیتها ایجاد خلل و مانع میکند که اگر این موانع کمتر شود، فکر میکنم خلاقیتها خیلی مؤثرتر بروز خواهند یافت.»
نصیریان به شخصیت آبزورد کاظم خان در فیلم «مسخره باز» بهعنوان یکی از نمونههای موفق کارنامه کاریاش در همکاری با فیلمسازان جوان اشاره میکند و در ادامه نسل نو را چه در زمینه فیلمسازی و چه بازیگری، خلف شایسته برای پیشکسوتان این حوزه میخواند: «نسل جوان امروز پرچمدارهای خوب این حوزه هستند. این جوانها هستند که فکرهای تازه و انرژیهای تازه را به سینما میآورند و یکی دو تا هم نیستند. در بازیگری، کارگردانی و در نویسندگی درخشان هستند. همیشه گفتهام هر دوره و نسلی استعدادهای خودش را به سینما میآورد. حضور همین جوانها و توجه به پیشرفت تکنولوژی، ابزار و سرمایهگذاری باعث شده کم کم سینمای ایران در جشنوارههای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد و از کن و ونیز تا اسکار جوایز درخشان کسب کند.»
عطر و طعم ایرانی و اخلاق انسانی
اما همانطور که خود نصیریان تأکید دارد متر و معیار موفقیت را صرفاً نمیشود در خارج از مرز ایران و دیده شدن در مجامع بینالمللی جستوجو کرد. بهعنوان نمونه مگر میشود در همین روز از سینمای ملی صحبت کرد و در جستوجوی آدرس آن به علی حاتمی، ایرانیترین فیلمساز ایران نرسید. نصیریان به بهانه روز ملی سینما از علی حاتمی یاد کرده و میگوید: «آقای حاتمی از تئاتر آمد، بچه تئاتر بود. نمایشنامه مینوشت و اجرا میکرد و همین اندوختهها را به سینما آورد. با او انس و الفتی داشتم. افکار بسیار ظریفی داشت. خیلی ایرانی بود. ایراندوست بود. داستانهای ملی و فرهنگ ایرانی را وارد سینما کرد. برای فرهنگ ایران و تمام اشیای آن ارزش قائل بود. در چیدمان آنها با وسواس و دقت عجیبی کار میکرد. خیلی برای من جذاب بود. فارغ از تمام اینها و هنر فیلمسازی، رفتار حاتمی بهعنوان یک انسان تحسینبرانگیز بود؛ مهربان بود، نه با من بلکه با همه. نمونهاش کاری بود که در بخش بازی من در نقش ابوالفتح در «هزاردستان» کرد؛ تعدادی از مطربها و ساززنهای کافههای لالهزار که به خاطر شرایط مشاغل قبلیشان بیکار شده بودند را بهعنوان هنرور و سیاهی لشکر سر کار آورد تا چند ماهی زندگیشان تأمین شود. حدود 6-5 ماه با اتوبوس از نقطهای در تهران آنها را همراه زن و بچههایشان سوار میکردند و به شهرک میآوردند تا بهعنوان هنرور در بازارچه و... حضور داشته باشند. حاتمی با محبت، انساندوست و محترم بود. فکر، قلم و زبان دیالوگ نویسیاش فوقالعاده بود. کارهایش عطر و طعم ایران داشت ولی خب هیچکدام راهی به جشنوارههای جهانی پیدا نکرد.»
نصیریان که خود بازیگری با تواناییها و قابلیتهای بازیگری در حد استانداردهای جهانی است اما در همین جشنواره فیلم فجر هم تنها یک بار آن هم در ادوار اخیر جایزه این رویداد ملی را کسب کرده، ادامه میدهد: «البته این اتفاقها هم میافتد که علاوه بر فیلمسازها، خیلی بازیگرهای درجه یک داشتیم که از مواهب جشنوارههای دنیا بهرهمند نشدند که چیزی از ارزششان کم نمیشود ولی خب پارهای هم که بهرهمند شدند باعث افتخار و خشنودی ما هستند.»
پول و ابزار سینما نمیسازد، انسان سینما را میسازد
آرزوی نصیریان در روز ملی سینما برطرف شدن موانع برای بروز خلاقیت در نسل جوان است: «آرزویم این است که گرفت و گیرهای ممیزی کم شود تا بچههای ما بتوانند استعداد و خلاقیت درونیشان را ابراز کنند. سرمایهگذاری در سینما جدیتر شود و ابزارهای به روز و تکنیکهای نو وارد سینما شوند، البته گفتم که ابزار و پول و اینها سینما نمیسازد؛ سینما را انسان میسازد یعنی خلاقیتهای انسانی، فکر و اندیشه.»
این بازیگر پیشکسوت در پاسخ به سؤالی مبنی بر توصیهاش به نسلهای تازه با تأکید بر این موضع که اهل موعظه و پند نیست بهعنوان تحفهای از گنجینه کارنامه چند دهه بازیگریاش میگوید: «برخی حرفها و ضربالمثلها در گذشته بود که وقتی پدر و مادرهای ما میگفتند ما که جوان بودیم و نمیفهمیدیم، میخندیدیم. حرف من به نسل جوان از همین دست حرفها و یکی از همین ضربالمثلها است؛ همان جمله معروف «نابرده رنج گنج میسر نمیشود.» باید زحمت کشید تا به جایی رسید. این جوانهایی که به واسطه اسم و رسم و امکانات مالی وارد سینما میشوند هرگز هنرمند نخواهند شد. کسی که با عشق و دلبستگی به هنر نمایش و سینما میآید یک آدم دیگر است؛ دلسپرده است. بچههای جوان ما باید بدانند هنر و خلاقیت به این سادگی نیست که با چند صباح کار در این حوزه به دست بیاید. باید زحمت کشید، مطالعه کرد، اندوخته تجربی و فکری و اندیشه داشت. پاسخ من به نسل جوان علاقهمند، تمرین و تمرین و تمرین است. هنرمند شدن سهل و سادهانگارانه نیست. زحمت و رنج دارد.»
لذت کار خلاقانه قابل قیاس با هیچ دستمزدی نیست
در کارنامه کاری نصیریان اگرچه نقاط درخشان کم نیست اما مثل هر بازیگری فیلم و سریال ضعیف هم دیده میشود با وجود این واضح است که کوشیده امتیاز گزیدهکاری را حفظ کند و وسوسه دریافت دستمزد بیشتر یا موقعیتهای خاص در بازیگری نشود. این بازیگر صحبتهایش را با این تکمله به پایان میرساند:«اگر میخواهی به آن گنج خلاقیت هنری برسی، باید رنج ببری. باید تلاش کنی و استمرار داشته باشی. کار گروهی کنی، در کار گروهی است که میتوانید همدیگر را نقد کنید، با هم صحبت کنید و از همین صحبتها ایدهها و تجربههای تازه خلق شود. اگر به خاطر هنر آمده باشی همین خلاقیت و آفرینش لذتی به هنرمند میدهد که دستنیافتنی است و با هیچ پولی کسب کردنی نیست. اولین کسی که از کار خلاقانه لذت میبرد خود هنرمند است.»
نسل نو اندیشه نو
اگر موج نو سینما را مبدأ تحول در سینمای ایران بدانیم، علی نصیریان جزو لاینفک این موج در عرصه بازیگری است. او که علاوه بر بازیگری در سینما از چهرههای شاخص و پیشگام نمایشنامهنویسی مدرن در ایران است و با نمایشنامههایی که نوشته و روی صحنه برده سهم مهمی در ایجاد جریان نوین و متفاوت با نمایشنامههای لالهزاری در تئاتر ایران در دهه 40 داشته، با اشاره به تاریخچه ورود سینما و تئاتر به ایران، از سهم بزرگ موج نو سینما برای ایجاد تغییر و رفتن به مسیر تعالی سینما به «ایران» میگوید: « در بین فیلمفارسیها هم که جزئی از تاریخچه و سینمای ما است فیلمهای خوب پیدا میشد ولی آن نگاه بینالمللی به سینما یعنی تکنیک و ساختارهای سناریو و فیلم از دهه 50 با موج نو سینمای ایران و به همت چهرههایی چون ابراهیم گلستان، داریوش مهرجویی و... به ایران آمد. کارهای آقای مهرجویی که من هم در آنها مشارکت داشتم مثل «گاو»، «آقای هالو»، «دایره مینا»، «پستچی»، «مدرسهای که میرفتیم» و... واقعاً کارهای قابل مقایسهای با فیلمهای بزرگ دنیا بود. به همین دلیل فیلم «گاو» در جشنوارههای جهانی حضور یافت و جوایزی هم کسب کرد.»نصیریان که در دهه شصت و پس از حذف ستارههای سینمای پیش از انقلاب با وجود ایجاد عرصهای برای بیشتر دیده شدن او و همنسلانش، همچنان وسواس در انتخاب را حفظ کرده صحبتهایش را با تأکید بر رشد سینمای ایران در این دهه و در سالهای پس از انقلاب ادامه میدهد:«معتقدم بعد از انقلاب سینما رشد کرد. فیلمفارسی به کلی کنار گذاشته شد و آن روال نو و تازهای که در سینما به وجود آمده بود بیشتر رشد کرد بخصوص با ظهور نسل جوان، تازهنفس و پرانرژی که با فکرها و ایدههای تازه و نو وارد حیطه سینما شدند. درست است که سینما هنر صنعت است ولی جنبه هنر که محصول خلاقیت و کار انسان است و نه ابزار، بر وجه صنعت چیره است. جوانهایی که وارد این حیطه شدند با استعداد و صاحب فکرهایی تازه بودند. ضمن اینکه با گسترش اینترنت، ارتباط با دنیا راحتتر شد و بیشتر توانستیم از ایدهها، فکرها و ساختارهای آن آگاه شویم. نسل نو خیلی خوب پیشرفت کرد.»
تحسین نسل جوان به عنوان خلف شایسته
این بازیگر که خود ترکیبی از هوش، جدیت در کار و دانش است، بر نوآوری، تفکر و اندیشه فراتر از ابزار و تکنولوژی در سینما تأکید دارد و در ادامه میگوید: «اندیشه و فکرهای تازه، سینما را ساخت. از داریوش مهرجویی تا همین احمدرضا معتمدی که در آیین بزرگداشتش در اختتامیه جشنواره فیلم فجر از تعالی سینمای ایران گفتم، فلسفه خواندهاند. بازهم میگویم ابزار، سرمایهگذاری و تکنیک مهم است اما انسان است که سینما را میسازد، اما خب یک مقدار گیر ممیزی برای این فعالیتها ایجاد خلل و مانع میکند که اگر این موانع کمتر شود، فکر میکنم خلاقیتها خیلی مؤثرتر بروز خواهند یافت.»
نصیریان به شخصیت آبزورد کاظم خان در فیلم «مسخره باز» بهعنوان یکی از نمونههای موفق کارنامه کاریاش در همکاری با فیلمسازان جوان اشاره میکند و در ادامه نسل نو را چه در زمینه فیلمسازی و چه بازیگری، خلف شایسته برای پیشکسوتان این حوزه میخواند: «نسل جوان امروز پرچمدارهای خوب این حوزه هستند. این جوانها هستند که فکرهای تازه و انرژیهای تازه را به سینما میآورند و یکی دو تا هم نیستند. در بازیگری، کارگردانی و در نویسندگی درخشان هستند. همیشه گفتهام هر دوره و نسلی استعدادهای خودش را به سینما میآورد. حضور همین جوانها و توجه به پیشرفت تکنولوژی، ابزار و سرمایهگذاری باعث شده کم کم سینمای ایران در جشنوارههای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد و از کن و ونیز تا اسکار جوایز درخشان کسب کند.»
عطر و طعم ایرانی و اخلاق انسانی
اما همانطور که خود نصیریان تأکید دارد متر و معیار موفقیت را صرفاً نمیشود در خارج از مرز ایران و دیده شدن در مجامع بینالمللی جستوجو کرد. بهعنوان نمونه مگر میشود در همین روز از سینمای ملی صحبت کرد و در جستوجوی آدرس آن به علی حاتمی، ایرانیترین فیلمساز ایران نرسید. نصیریان به بهانه روز ملی سینما از علی حاتمی یاد کرده و میگوید: «آقای حاتمی از تئاتر آمد، بچه تئاتر بود. نمایشنامه مینوشت و اجرا میکرد و همین اندوختهها را به سینما آورد. با او انس و الفتی داشتم. افکار بسیار ظریفی داشت. خیلی ایرانی بود. ایراندوست بود. داستانهای ملی و فرهنگ ایرانی را وارد سینما کرد. برای فرهنگ ایران و تمام اشیای آن ارزش قائل بود. در چیدمان آنها با وسواس و دقت عجیبی کار میکرد. خیلی برای من جذاب بود. فارغ از تمام اینها و هنر فیلمسازی، رفتار حاتمی بهعنوان یک انسان تحسینبرانگیز بود؛ مهربان بود، نه با من بلکه با همه. نمونهاش کاری بود که در بخش بازی من در نقش ابوالفتح در «هزاردستان» کرد؛ تعدادی از مطربها و ساززنهای کافههای لالهزار که به خاطر شرایط مشاغل قبلیشان بیکار شده بودند را بهعنوان هنرور و سیاهی لشکر سر کار آورد تا چند ماهی زندگیشان تأمین شود. حدود 6-5 ماه با اتوبوس از نقطهای در تهران آنها را همراه زن و بچههایشان سوار میکردند و به شهرک میآوردند تا بهعنوان هنرور در بازارچه و... حضور داشته باشند. حاتمی با محبت، انساندوست و محترم بود. فکر، قلم و زبان دیالوگ نویسیاش فوقالعاده بود. کارهایش عطر و طعم ایران داشت ولی خب هیچکدام راهی به جشنوارههای جهانی پیدا نکرد.»
نصیریان که خود بازیگری با تواناییها و قابلیتهای بازیگری در حد استانداردهای جهانی است اما در همین جشنواره فیلم فجر هم تنها یک بار آن هم در ادوار اخیر جایزه این رویداد ملی را کسب کرده، ادامه میدهد: «البته این اتفاقها هم میافتد که علاوه بر فیلمسازها، خیلی بازیگرهای درجه یک داشتیم که از مواهب جشنوارههای دنیا بهرهمند نشدند که چیزی از ارزششان کم نمیشود ولی خب پارهای هم که بهرهمند شدند باعث افتخار و خشنودی ما هستند.»
پول و ابزار سینما نمیسازد، انسان سینما را میسازد
آرزوی نصیریان در روز ملی سینما برطرف شدن موانع برای بروز خلاقیت در نسل جوان است: «آرزویم این است که گرفت و گیرهای ممیزی کم شود تا بچههای ما بتوانند استعداد و خلاقیت درونیشان را ابراز کنند. سرمایهگذاری در سینما جدیتر شود و ابزارهای به روز و تکنیکهای نو وارد سینما شوند، البته گفتم که ابزار و پول و اینها سینما نمیسازد؛ سینما را انسان میسازد یعنی خلاقیتهای انسانی، فکر و اندیشه.»
این بازیگر پیشکسوت در پاسخ به سؤالی مبنی بر توصیهاش به نسلهای تازه با تأکید بر این موضع که اهل موعظه و پند نیست بهعنوان تحفهای از گنجینه کارنامه چند دهه بازیگریاش میگوید: «برخی حرفها و ضربالمثلها در گذشته بود که وقتی پدر و مادرهای ما میگفتند ما که جوان بودیم و نمیفهمیدیم، میخندیدیم. حرف من به نسل جوان از همین دست حرفها و یکی از همین ضربالمثلها است؛ همان جمله معروف «نابرده رنج گنج میسر نمیشود.» باید زحمت کشید تا به جایی رسید. این جوانهایی که به واسطه اسم و رسم و امکانات مالی وارد سینما میشوند هرگز هنرمند نخواهند شد. کسی که با عشق و دلبستگی به هنر نمایش و سینما میآید یک آدم دیگر است؛ دلسپرده است. بچههای جوان ما باید بدانند هنر و خلاقیت به این سادگی نیست که با چند صباح کار در این حوزه به دست بیاید. باید زحمت کشید، مطالعه کرد، اندوخته تجربی و فکری و اندیشه داشت. پاسخ من به نسل جوان علاقهمند، تمرین و تمرین و تمرین است. هنرمند شدن سهل و سادهانگارانه نیست. زحمت و رنج دارد.»
لذت کار خلاقانه قابل قیاس با هیچ دستمزدی نیست
در کارنامه کاری نصیریان اگرچه نقاط درخشان کم نیست اما مثل هر بازیگری فیلم و سریال ضعیف هم دیده میشود با وجود این واضح است که کوشیده امتیاز گزیدهکاری را حفظ کند و وسوسه دریافت دستمزد بیشتر یا موقعیتهای خاص در بازیگری نشود. این بازیگر صحبتهایش را با این تکمله به پایان میرساند:«اگر میخواهی به آن گنج خلاقیت هنری برسی، باید رنج ببری. باید تلاش کنی و استمرار داشته باشی. کار گروهی کنی، در کار گروهی است که میتوانید همدیگر را نقد کنید، با هم صحبت کنید و از همین صحبتها ایدهها و تجربههای تازه خلق شود. اگر به خاطر هنر آمده باشی همین خلاقیت و آفرینش لذتی به هنرمند میدهد که دستنیافتنی است و با هیچ پولی کسب کردنی نیست. اولین کسی که از کار خلاقانه لذت میبرد خود هنرمند است.»
مجید مجیدی
علی نصیریان مردی برای تمام فصول
چطور میشود هنرمندی در هفت دهه فعالیت هنری همچنان در اوج بماند. راز این ماندگاری در چیست؟ بی شک علی نصیریان هنر خوب زندگی کردن را بدرستی آموخته. همیشه درست انتخاب کرده. اسیر حاشیهها نشده. برای هنرش ارزش زیادی قائل شده و از همه مهمتر به مردم و مخاطبانش احترام گذاشته و چه خوب است جوانان از چنین الگوی سترگ و ماندگار درس هنر زندگی کردن را بیاموزند. علی نصیریان، مردی برای تمام فصول، انشاءالله که همچنان برقرار باشی و پایدار. به شما میبالیم و افتخار میکنیم که در سایه شما هستیم.
پرویز پرستویی
درخشان در بازیگری و اخلاق
سلام بر سینما.
روز سینما بر خانواده سینما مبارک
از قدیم الایام رسم بر این بوده و هست که کوچکترها، در مناسبتها و ایام عید به دیدن بزرگترها میرفتند و این روز خاص را به او تبریک میگفتند.
سالها پیش در مصاحبهای بزرگانی چون عزتالله انتظامی، محمدعلی کشاورز، داوود رشیدی و جمشید مشایخی را در کنار علی نصیریان پنج تن سینمای ایران نامیدم و عقیده داشتم و دارم برای بنده مرجع هنر و سینما بوده و هستند.
چهار نفر از این بزرگان شوربختانه دیگر در میان ما نیستند و جایشان همچنان خالی است. تنها یک نفر از آنها در قید حیات هست که وجودش مایع دلگرمی است، همیشه چه در تئاتر و چه در سینما خوش میدرخشد و هنوز میتواند تماشاگر را مجذوب قدرت بازیگریاش کند. وجودشان مبارک است و از جهت منش و آداب و اخلاق از جایگاه ویژهای برخوردار و قابل ستایش است.
بنده به رسم ادب روز سینما را به بزرگ آقای سینما استاد علی نصیریان تبریک میگویم و از خداوند آرزوی سلامتی و تندرستی برایشان دارم و در نهایت امیدوارم در سال جدید، حال سینما خوب و چراغش روشن و پر رونق باشد که بتواند در خدمت مردم باشد.
روز سینما بر خانواده سینما مبارک
از قدیم الایام رسم بر این بوده و هست که کوچکترها، در مناسبتها و ایام عید به دیدن بزرگترها میرفتند و این روز خاص را به او تبریک میگفتند.
سالها پیش در مصاحبهای بزرگانی چون عزتالله انتظامی، محمدعلی کشاورز، داوود رشیدی و جمشید مشایخی را در کنار علی نصیریان پنج تن سینمای ایران نامیدم و عقیده داشتم و دارم برای بنده مرجع هنر و سینما بوده و هستند.
چهار نفر از این بزرگان شوربختانه دیگر در میان ما نیستند و جایشان همچنان خالی است. تنها یک نفر از آنها در قید حیات هست که وجودش مایع دلگرمی است، همیشه چه در تئاتر و چه در سینما خوش میدرخشد و هنوز میتواند تماشاگر را مجذوب قدرت بازیگریاش کند. وجودشان مبارک است و از جهت منش و آداب و اخلاق از جایگاه ویژهای برخوردار و قابل ستایش است.
بنده به رسم ادب روز سینما را به بزرگ آقای سینما استاد علی نصیریان تبریک میگویم و از خداوند آرزوی سلامتی و تندرستی برایشان دارم و در نهایت امیدوارم در سال جدید، حال سینما خوب و چراغش روشن و پر رونق باشد که بتواند در خدمت مردم باشد.
شهاب حسینی
انسانیت شما در هنرتان جلوهگر شد
استاد بزرگوار جناب آقای علی نصیریان، شاکرم که سعادت داشتم در پروژههایی در محضر شما شاگردی کنم.
و پس از این سعادت و شناخت گوهر وجود شما از نزدیک، یافتم این انسانیت و مرام شماست که در هنر شما جلوهگر شده و نام شما را در تاریخ هنر این سرزمین خوش درخش و ماندگار کرده.
سایهسار درخت تنومند وجودتان بر سر ما مستدام.
ارادتمند همیشگی شما، سید شهابالدین حسینی.
و پس از این سعادت و شناخت گوهر وجود شما از نزدیک، یافتم این انسانیت و مرام شماست که در هنر شما جلوهگر شده و نام شما را در تاریخ هنر این سرزمین خوش درخش و ماندگار کرده.
سایهسار درخت تنومند وجودتان بر سر ما مستدام.
ارادتمند همیشگی شما، سید شهابالدین حسینی.
سعید آقاخانی
فرصت انسان برای تأثیرگذاری پایان ندارد
استاد نصیریان در زمینه بازیگری و اخلاق حرفهای و شخصی الگوی بسیار درخشانی برای ما هستند اما برای شخص بنده حضور و تمرکزشان روی حرفه بازیگری پیام بسیار بزرگتری دارد، حضورشان امیدبخش و مایه خوشحالی است و دیدنشان در این سن و سال و با این توانمندی این امید را به ما میدهد که هیچ وقت فرصت انسان برای تأثیرگذار بودن پایان ندارد و در هر سنی میشود تأثیرگذار بود. ما در میانسالی گاهی شاید احساس خستگی و اتمام توانایی سراغمان بیاید ولی با دیدن استاد و درخشششان دوباره امید به ما برمیگردد و تلاشمان بیشتر میشود… سایه استاد نصیریان همچنان بر سر سینمای ایران مستدام و هنرشان پاینده.
اخبار
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
تعزیه رویدادی کمنظیر در عرصه فرهنگ و هنر است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعزیه را هنری ملی، دینی و نمادی از همنشینی زیبای هنر و دین دانست و تأکید کرد:«باید با ترویج تعزیه، هنرهای نمایشی را به تراز مورد نظر جامعه دینی نزدیکتر کنیم.»محمدمهدی اسماعیلی شامگاه شنبه در آیین نکوداشت تعزیهخوانان در تماشاخانه سنگلج با اشاره به اینکه تعزیه از هنرهای دینی و اصیل کشور است و نقطهای از ایران عزیز وجود ندارد که طی سال رنگ هنر تعزیه به خود نبیند، افزود: «این هنر نمایشی، رویدادی کمنظیر در عرصه فرهنگ و هنر به شمار میرود. هنر تعزیه یک نمایش عادی محسوب نمیشود، مردم به قصد تقرب و تبرک در مراسم شبیه خوانی حضور پیدا میکنند.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «فعالیت نهادهای حاکمیتی و دولتی در عرصه هنرهای دینی همچون هنر تعزیه معطوف به تسهیل گری برای حضور هنرمندان و درخشش آنها است تا با رفع موانع شاهد رونق هر چه بیشتر نمایش دینی در عرصه هنر کشور باشیم.»
اسماعیلی با بیان اینکه گرامیداشت هنرمندان تعزیه در ادامه جشنواره تئاتر صاحبدلان رویدادی مبارک است، افزود: «جمع حاضر در این مراسم، بخش کوچکی از اجتماع بزرگ تعزیه خوانان کشور به شمار میرود؛ به گونهای که اگر قصد گردآوری همه اهالی تعزیه را داشته باشیم، شاهد اجتماعی چند صد هزار نفری خواهیم بود. بنابراین، این مراسم تقدیری نمادین از نمایندگان هنر فاخر تعزیه است که ریشه در اعتقادات عمیق دینی مردم دارد و از مزایای مطلق ایرانیان در عرصه نمایش به حساب میآید.»گفتنی است در ادامه این مراسم شماری از پیشکسوتان و دست اندرکاران تعزیه کشور تجلیل شدند. /ایرنا
سهم سینمای ایران از جوایز جشنواره ونیز
محسن تنابنده برای بازی در فیلم «جنگ جهانی سوم» و هومن سیدی برای کارگردانی این فیلم، به ترتیب موفق به کسب جایزه بهترین بازیگری مرد و بهترین فیلم بخش افقهای جشنواره ونیز شدند.
محسن تنابنده این جایزه را به همسرش که در زمان فیلمبرداری فیلم باردار بوده، همچنین جایزهاش را به تمام جامعه کارگران ایران تقدیم کرد وگفت: «آنقدر خوشحالم که میتوانم پیاده تا تهران بروم!»هومن سیدی نیز جایزهاش را به مردم ایران تقدیم کرد. در فیلم «جنگ جهانی سوم» بازیگرانی چون محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطفالله سیفی و حاتم مشمولی به ایفای نقش پرداختهاند.
گفتنی است که مراسم اختتامیه هفتاد و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز، شامگاه شنبه به پایان رسید و شیر طلایی این رویداد به مستند «آن همه زیبایی و خونریزی» ساخته «لورا پویترس» رسید./ایسنا
آغاز ثبتنام شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان
مرحله اول ثبتنام شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از صبح دیروز یکشنبه ۲۰ شهریورماه جاری آغاز شده و تا هفتم مهرماه نیز ادامه خواهد داشت. علاقهمندان برای حضور در این جشنواره بعد از مطالعه فراخوان و ضبط آثار خود بهصورت تصویری میتوانند به آدرس www. bamak.nay.ir مراجعه کرده و ثبتنام خود را انجام دهند.شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری دکتر حمیدرضا اردلان و مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود./ روابط عمومی جشنواره
«voice» فیلم برگزیده
دو جشنواره امریکایی و ایتالیایی
فیلم کوتاه «voice» به نویسندگی و کارگردانی علی عبداللهی و تهیهکنندگی حامد قریب به جشنواره اتوپیای امریکا و جشنواره سانداسکرین ایتالیا راه پیدا کرد.هجدهمین دوره جشنواره مستقل اتوپیای امریکا در تاریخ ۱۸ تا ۲۱ نوامبر برگزار شده و برگزیدگان خود را معرفی میکند. هفتمین دوره جشنواره سانداسکرین ایتالیا نیز در تاریخ ۲۷ سپتامبر تا ۲ اکتبر در راونا ایتالیا برگزار شده و برگزیدگان خود را معرفی میکند.
این فیلم برشی از زندگی یک صدابردار سینما است که در حین رساندن مسافران، شب و روز را در یک ماشین و باشنیدن صداهایی که از زندگی عاشقانه خود ضبط کرده است، سپری میکند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «هانا: اگه یه روز دلت برام تنگ شه چیکار میکنی؟ ابی: صدات رو گوش میدم...»/ روابط عمومی فیلم
حضور نادر سلیمانی در «عشق کوفی»
بازیگران جدید سریال «عشق کوفی» معرفی شدند و بر این اساس نادر سلیمانی و حسین سلیمانی دو بازیگر جدید این سریال هستند که در ادامه راه فیلمبرداری، به جمع این مجموعه پیوستند.این سریال به کارگردانی حسن آخوندپور، تهیه کنندگی سعید سعدی و نویسندگی فائزه یار محمدی و یزدان کاظمی، همزمان با شروع ماه محرمِ امسال فیلمبرداری اش شروع شده بود و همچنان در شهرک غزالی ادامه دارد.«عشق کوفی» قرار است روایتگر یک عشق در کوفه سال ۶۱ هجری قمری باشد و ماجرای آن تا واقعه کربلا و شهادت سیدالشهدا(ع) ادامه پیدا کند./ روابط عمومی سازمان اوج
تعزیه رویدادی کمنظیر در عرصه فرهنگ و هنر است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعزیه را هنری ملی، دینی و نمادی از همنشینی زیبای هنر و دین دانست و تأکید کرد:«باید با ترویج تعزیه، هنرهای نمایشی را به تراز مورد نظر جامعه دینی نزدیکتر کنیم.»محمدمهدی اسماعیلی شامگاه شنبه در آیین نکوداشت تعزیهخوانان در تماشاخانه سنگلج با اشاره به اینکه تعزیه از هنرهای دینی و اصیل کشور است و نقطهای از ایران عزیز وجود ندارد که طی سال رنگ هنر تعزیه به خود نبیند، افزود: «این هنر نمایشی، رویدادی کمنظیر در عرصه فرهنگ و هنر به شمار میرود. هنر تعزیه یک نمایش عادی محسوب نمیشود، مردم به قصد تقرب و تبرک در مراسم شبیه خوانی حضور پیدا میکنند.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «فعالیت نهادهای حاکمیتی و دولتی در عرصه هنرهای دینی همچون هنر تعزیه معطوف به تسهیل گری برای حضور هنرمندان و درخشش آنها است تا با رفع موانع شاهد رونق هر چه بیشتر نمایش دینی در عرصه هنر کشور باشیم.»
اسماعیلی با بیان اینکه گرامیداشت هنرمندان تعزیه در ادامه جشنواره تئاتر صاحبدلان رویدادی مبارک است، افزود: «جمع حاضر در این مراسم، بخش کوچکی از اجتماع بزرگ تعزیه خوانان کشور به شمار میرود؛ به گونهای که اگر قصد گردآوری همه اهالی تعزیه را داشته باشیم، شاهد اجتماعی چند صد هزار نفری خواهیم بود. بنابراین، این مراسم تقدیری نمادین از نمایندگان هنر فاخر تعزیه است که ریشه در اعتقادات عمیق دینی مردم دارد و از مزایای مطلق ایرانیان در عرصه نمایش به حساب میآید.»گفتنی است در ادامه این مراسم شماری از پیشکسوتان و دست اندرکاران تعزیه کشور تجلیل شدند. /ایرنا
سهم سینمای ایران از جوایز جشنواره ونیز
محسن تنابنده برای بازی در فیلم «جنگ جهانی سوم» و هومن سیدی برای کارگردانی این فیلم، به ترتیب موفق به کسب جایزه بهترین بازیگری مرد و بهترین فیلم بخش افقهای جشنواره ونیز شدند.
محسن تنابنده این جایزه را به همسرش که در زمان فیلمبرداری فیلم باردار بوده، همچنین جایزهاش را به تمام جامعه کارگران ایران تقدیم کرد وگفت: «آنقدر خوشحالم که میتوانم پیاده تا تهران بروم!»هومن سیدی نیز جایزهاش را به مردم ایران تقدیم کرد. در فیلم «جنگ جهانی سوم» بازیگرانی چون محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطفالله سیفی و حاتم مشمولی به ایفای نقش پرداختهاند.
گفتنی است که مراسم اختتامیه هفتاد و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز، شامگاه شنبه به پایان رسید و شیر طلایی این رویداد به مستند «آن همه زیبایی و خونریزی» ساخته «لورا پویترس» رسید./ایسنا
آغاز ثبتنام شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان
مرحله اول ثبتنام شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از صبح دیروز یکشنبه ۲۰ شهریورماه جاری آغاز شده و تا هفتم مهرماه نیز ادامه خواهد داشت. علاقهمندان برای حضور در این جشنواره بعد از مطالعه فراخوان و ضبط آثار خود بهصورت تصویری میتوانند به آدرس www. bamak.nay.ir مراجعه کرده و ثبتنام خود را انجام دهند.شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری دکتر حمیدرضا اردلان و مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود./ روابط عمومی جشنواره
«voice» فیلم برگزیده
دو جشنواره امریکایی و ایتالیایی
فیلم کوتاه «voice» به نویسندگی و کارگردانی علی عبداللهی و تهیهکنندگی حامد قریب به جشنواره اتوپیای امریکا و جشنواره سانداسکرین ایتالیا راه پیدا کرد.هجدهمین دوره جشنواره مستقل اتوپیای امریکا در تاریخ ۱۸ تا ۲۱ نوامبر برگزار شده و برگزیدگان خود را معرفی میکند. هفتمین دوره جشنواره سانداسکرین ایتالیا نیز در تاریخ ۲۷ سپتامبر تا ۲ اکتبر در راونا ایتالیا برگزار شده و برگزیدگان خود را معرفی میکند.
این فیلم برشی از زندگی یک صدابردار سینما است که در حین رساندن مسافران، شب و روز را در یک ماشین و باشنیدن صداهایی که از زندگی عاشقانه خود ضبط کرده است، سپری میکند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «هانا: اگه یه روز دلت برام تنگ شه چیکار میکنی؟ ابی: صدات رو گوش میدم...»/ روابط عمومی فیلم
حضور نادر سلیمانی در «عشق کوفی»
بازیگران جدید سریال «عشق کوفی» معرفی شدند و بر این اساس نادر سلیمانی و حسین سلیمانی دو بازیگر جدید این سریال هستند که در ادامه راه فیلمبرداری، به جمع این مجموعه پیوستند.این سریال به کارگردانی حسن آخوندپور، تهیه کنندگی سعید سعدی و نویسندگی فائزه یار محمدی و یزدان کاظمی، همزمان با شروع ماه محرمِ امسال فیلمبرداری اش شروع شده بود و همچنان در شهرک غزالی ادامه دارد.«عشق کوفی» قرار است روایتگر یک عشق در کوفه سال ۶۱ هجری قمری باشد و ماجرای آن تا واقعه کربلا و شهادت سیدالشهدا(ع) ادامه پیدا کند./ روابط عمومی سازمان اوج
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سینمای ایران امروز 122 ساله میشود
-
اتکاء به گذشته، اعتماد به آینده
-
علی نصیریان مردی برای تمام فصول
-
درخشان در بازیگری و اخلاق
-
انسانیت شما در هنرتان جلوهگر شد
-
فرصت انسان برای تأثیرگذاری پایان ندارد
-
اخبار
اخبارایران آنلاین