رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با «ایران» خبر داد
بلیت پروازهای برگشت زائران اربعین با نرخ 3 میلیون تومان
با وجود افزایش تقاضای پروازهای برگشت از عراق، بلیت بازگشت، با نرخ مصوب فروخته میشود
گروه اقتصادی / با ازدحام زائران اربعین در مرزها برای ورود به عراق و کندی عبور و مرور و تقاضا برای پروازهای برگشت از عراق بشدت افزایش یافته است. پیش از این پروازهای یک سر خالی پیشبینی میشد اما در حال حاضر پروازهای اربعین در برگشت نیز خالی نیست. محمدمحمدیبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با «ایران» گفت: برای جلوگیری از زیان ایرلاینها تصمیم بر این بود که بلیت پروازهای رفت و برگشت با نرخ مصوب 6میلیون تومان باشد اما اکنون که تقاضا برای بازگشت از عراق با حمل و نقل هوایی افزایش دارد، بلیتهای برگشت (یک سر) نیز با همان نرخ مصوب و به قیمت 3 میلیون تومان فروخته میشود. محمدیبخش افزود: در اوایل شروع سفرهای اربعین روزانه 30 پرواز رفت و برگشت به عراق انجام میشد اما اکنون روزانه 50 پرواز داریم که ظرفیت افزایش آن تا 200 پرواز وجود دارد، البته فرودگاه بغداد و نجف باید گنجایش افزایش تعداد پروازها را ایجاد کنند.
تمدید یک هفتهای پروازهای اربعین
کمبود ناوگان عمومی جادهای مهمترین دلیل افزایش تقاضای پروازهای اربعین نسبت به سالهای قبل است. با توجه به هزینه کمتر سفر زمینی، تخمین زده میشد که حدود 100 هزار نفر برای پروازهای اربعین متقاضی باشند اما اکنون تقاضا در این بخش رو به بالا است.
برای پاسخگویی به افزایش تقاضا در بخش هوایی در سفرهای اربعین، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از توافق با عراق برای رفع محدودیت تعداد پروازها به نجف و بغداد تا پایان ماه صفر خبر داد و گفت: سفرهای اربعین تا آخر ماه صفر ادامه دارد و به این ترتیب یک هفته به زمان پروازهای اربعین افزوده شده و مسافران نگرانی از بابت بازگشت از عراق نداشته باشند. محمدیبخش درخصوص مذاکرات اخیر با عراق برای تسهیل و افزایش پروازها بین دو کشور افزود: توافق همیشگی ایران و عراق ۱۲۰ پرواز هفتگی بود. به دلیل ایام اربعین این عدد در ابتدا به ۲۵۰ پرواز و سپس ۷۵۰ و مجدداً به هزار پرواز افزایش یافت.
رئیس سازمان هواپیمایی گفت: با این حال تقاضای سفر به عراق از مبدأ ایران بیش از هزار پرواز است و طی جلسات مستمر با مسئولان سازمان هواپیمایی عراق و همینطور فرودگاه نجف و بغداد مقرر شد تا پایان ماه صفر محدودیتی برای سیکل و تعداد پرواز نداشته باشیم.
به گفته محمدیبخش تنها عامل محدودکننده ظرفیت فرودگاه نجف است که قرار شد بدون محدودیت تا حداکثر ظرفیت فرودگاه نجف و بغداد از پروازهای ایرانی پذیرایی شود. عراق تسهیلات لازم را برای پروازهای ایرانی قرار خواهد داد و در عین حال تجهیزات فرودگاهی از ایران در اختیار فرودگاه نجف قرار دادیم. وی با اشاره به بازدید اخیر خود از فرودگاه نجف و بغداد افزود: در پروازهای بازگشت ظرفیت کاملی را در اختیار زائران قرار دادیم اما پیشبینی افزایش استفاده از ناوگان هوایی را به دلیل بسته بودن مرزهای زمینی داریم. مردم حتماً قبل از عزیمت به سمت فرودگاه نجف و بغداد بلیت تهیه کنند و از ظرفیت خالی پرواز مطمئن باشند. مسئولان فرودگاهی نجف و بغداد به هیچ وجه به زائران بدون بلیت اجازه ورود به داخل فرودگاه را نمیدهند.
محمدیبخش خاطرنشان کرد: برای بازگشت زائران از تمام ظرفیت خالی استفاده میکنیم، فقط به زوار توصیه میکنیم مدیریت زمان بازگشت را تنظیم کنند؛ چرا که اولویت با زائرانی است که بلیت بازگشت را پیشتر خریداری کردهاند.
محمدیبخش گفت: تقاضای بلیت پروازهای بازگشت تا یکی دو روز آینده بسیار افزایش مییابد و توصیه ما به زائران این است که بازگشت خود را به روز اربعین یا بعد از آن موکول نکنند و سفر خود را کوتاه کنند تا بتوانند بموقع به کشور برگردند.
معافیت پروازهای اربعین از پرداخت هزینه خدمات فرودگاهی
با توجه به مشکلات خروج زائران از مرزها و ازدحام جمعیت، استفاده از ظرفیت هوایی برای بازگشت زائران در دستور کار قرار گرفته است. با توجه به اینکه برخی ایرلاینها برنامه پروازی برای اربعین ندارند برای تشویق این ایرلاینها به انجام پروازهای اربعین، طبق دستور وزیر راه و شهرسازی تمامی شرکتهای هواپیمایی داخلی مشارکتکننده در پروازهای اربعین از پرداخت هزینه خدمات فرودگاهی به شرکت فرودگاهها و شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) معاف شدند. این تصمیم همچنین به دلیل تقدیر از شرکتهای هواپیمایی داخلی که نسبت به فروش بلیت اربعین با نرخ مصوب (6 میلیون تومان) در بازه زمانی اعلام شده (۱۵ تا ۳۰ شهریور) اهتمام ویژه داشتند، گرفته شده است.
2,7 میلیون زائر در راه بازگشت
مهدی مخبر، معاون مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز در گفتوگو با «ایران» گفت: در حال حاضر سفرهای ورودی در مرزهای زمینی بیشتر از سفر خروجی است. تاکنون 2 میلیون و 300 هزار نفر زائر وارد عراق شدهاند و 300 هزار نفر به کشور برگشتهاند. با توجه به بسته شدن مرزها و کاهش مراجعه برای خروج، پیشبینی ما این است 3 میلیون زائر اربعین داشته باشیم و با توجه به بازگشت 300 هزار نفر، 2,7 میلیون نفر در روزهای آینده بازمیگردند. وی افزود: از امشب بازگشت زائران اوج میگیرد و برای مرزهای ششگانه تعداد ورود زائران مانند خروج آنها متفاوت است و بیشترین تردد با حدود 50 درصد از مرز مهران، 30 درصد از مرز چذابه و شلمچه، 10 درصد مرز خسروی و مرزهای باشماق و تمرچین نیز 3 درصد تردد زائران را ثبت کردهاند. مخبر گفت: به زائران توصیه میکنیم برنامه بازگشت را از مرزهایی انجام دهند که تردد در آنها کمتر است. ما سامانه پیامکی 2000141 را فعال کردهایم که زائران میتوانند پیش از بازگشت، مرز ورودی را به این سامانه پیامک کنند تا برای ورود مشکلی نداشته باشند.
مخبر گفت: در حال حاضر ورود و خروج در مرزها به تعادل رسیده است اما در روزهای آینده، ورودی به مرزهای ششگانه افزایش مییابد. به همین دلیل اتوبوسها برای انتقال زائران به داخل کشور در مرزها مستقر شدهاند اما با توجه به کمبود ناوگان، تعداد کمی از اتوبوسهای متعلق به ارگانهای دیگر برای انتقال زائران به مرزها وارد خاک عراق شدهاند.
افزایش تعداد ناوگان عمومی جادهای برای بازگشت مسافران
برای جلوگیری از تکرار مشکلات سفر رفت، هشتمین جلسه ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با حضور معاونان وزیر و سایر مدیران وزارت راه و شهرسازی، به منظور اتخاذ تصمیمات برای تسهیل جابهجایی مسافران اربعین باتوجه به ازدحام ورود زائرین به مرزها و ترافیک سنگین وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی به پایانههای مرزی در محل این وزارتخانه برگزار شد. در این جلسه، تصمیماتی برای تأمین ناوگان حمل و نقل مورد نیاز برای بازگشت مسافران به کشور اتخاذ شد. با توجه به آمار ارائه شده، از روز هفتم شهریور تا روز هجدهم شهریور ماه ۱۴۰۱، بیش از 2میلیون زائر به عراق سفر کردند و بیش از 3۰۰ هزار زائر نیز تا این تاریخ به کشور بازگشتهاند.
در این بازه زمانی، بیش از ۳۱ هزار سرویس ناوگان عمومی جادهای شامل اتوبوس، مینیبوس و سواری نسبت به حمل و نقل زائران اربعین اقدام کردهاند که بیشترین اعزام زائران از استانهای تهران، اصفهان و خراسان رضوی بوده است. در این جلسه بر ضرورت افزایش تعداد ناوگان عمومی جادهای برای بازگشت مسافران اربعین حسینی و ایجاد آمادگی کامل ناوگان حمل و نقل کشور بر بازگشت هرچه سریعتر زائران به کشور به دلیل محدودیتهای زیرساختی عراق تأکید و تمهیداتی لازم به منظور رفاه حال زائرین در پایانههای مرزی، ایستگاههای راهآهن و فرودگاههای کشور، در نظر گرفته شد.
نگاهداری، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس:
طی سالهای 97 تا 1400 میانگین قیمت مسکن جهش 7 برابری داشت
گروه اقتصادی / رئیس مرکز پژوهشهای مجلس فرایند تأمین زمین در قانون جهش تولید مسکن را مهمترین مشکل این قانون ارزیابی کرد و گفت: طراحی و مدل تعریف شده در قانون جهش تولید مسکن، پاسخگوی شرایط جاری بازار مسکن نیست.
بابک نگاهداری در تشریح روند اجرای قانون جهش تولید مسکن و چالشهای پیش روی اجرای این قانون، گفت: در طول دهههای اخیر قیمت مسکن همواره در مقاطع زمانی متناوب با افزایش روبهرو بوده است؛ اما طی سال 97 تا 1400 با جهش ۷ برابری میانگین قیمت مسکن و اثرگذاری آن بر بازار اجاره، بخش عمده درآمد خانوارها به واسطه هزینه مسکن بلعیده شده و بسیاری از مستأجران به حاشیههای شهر رانده شدهاند. وی افزود: طرح خانهدار کردن مردم و ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در طول چهار سال، توسط دولت سیزدهم ازجمله وعدههایی بود که اقشار فاقد مسکن را امیدوار به خانهدار شدن کرد، از آنجایی که این شعار یکی از برنامههای محوری دولت سیزدهم است، تحقق آن بر بازار مسکن تأثیر مثبت میگذارد.
اجرای قانون جهش تولید مسکن عقبتر از برنامه
وی در تشریح یکی از نکات مهم در قانون جهش تولید مسکن، گفت: عملکرد معاونت سابق مسکن و ساختمان در اجرای قانون جهش تولید مسکن، با وجود تمامی تلاشها و حمایتهای همه جانبه دولت، کند و عقبتر از برنامه بوده است.
نگاهداری ادامه داد: به دلیل ضعف اطلاع رسانی نمیتوان آمار دقیقی ارائه کرد اما آمارهای ارائه شده درخصوص فرایند ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکونی، عمدتاً ناظر به تأمین زمین است و تعداد واحد ساختمانی دارای پیشرفت فیزیکی در احداث بنا بعد از مرحله پیکنی و فونداسیون، کمتر از ۲۰۰هزار واحد مسکونی برآورد میشود.
وی یادآور شد: در زمان بررسی طرح جهش تولید مسکن مرکز پژوهشهای مجلس با مطالعه و برآورد، پیشنهاد کرد که سالانه ۸۰۰۰ هکتار و در مجموع 5 سال، ۴۰ هزار هکتار الحاق در نظر گرفته شود تا از تبعات منفی احتمالی اجتناب شود. رئیس مرکز پژوهشهای مجلس موضوع تأمین اعتبارات و مشارکت اندک بانکها غیر از بانک مسکن را یکی دیگر از مشکلات عمده پیش روی اجرای قانون جهش تولید مسکن دانست و توضیح داد: با وجود تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱برای اعطای 30 هزار میلیارد تومان به صندوق ملی مسکن، میزان تخصیص تا ابتدای تابستان صفر بوده و اخیراً خبری درخصوص تخصیص ۳ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی منتشر شده است.
وی گفت: تجربه توسعه مسکن در شهرهای جدید در مقیاس انبوه، مشکل مسکن را حل نکرده و این موضوع باعث شده است که بر سهم مستأجران و خانههای خالی اضافه گردد و بیشترین سوداگری مسکن را در پی داشته باشد که برخی مصادیق آن بویژه در شهر جدید پردیس محسوس است.
وی ابهام و نامشخص بودن پروژهها را یکی دیگر از موارد بااهمیت قانون جهش تولید دانست و تصریح کرد: شاید انتظار اینکه بعد از ثبتنام، موقعیت، مشخصات، قیمت و زمان تحویل به متقاضی اعلام شود، بدیهیترین حق متقاضیان باشد که بعضاً حتی با واریز حداکثری ۱۶۰ میلیون تومان هم از آن محروم هستند. از سوی دیگر این ابهام، برای سازندگان نیز درخصوص هزینه ساخت هر مترمربع، سازکار پرداخت با قیمت ثابت یا متغیر و نحوه تکمیل پرداخت متقاضیان وجود دارد.
نگاهداری در تشریح پیشنهادهای مرکز پژوهشهای مجلس در راستای بهبود فرایندهای اجرای قانون جهش تولید مسکن، گفت: یکی از این پیشنهادها این است که ارکان اجرای قانون شامل تأمین مالی، مدل مشارکت، نحوه تأمین و تخصیص زمین و فرایند شناسایی و غربالگری متقاضیان بازنگری شود، ضمن آنکه بستههای حمایتی مؤثر و هدفمند برای مستأجران در دستور کار قرار گیرد. همچنین سیاست مکان یابی و توزیع و تخصیص نیز بازنگری شود و تسهیل صدور پروانه ساختمانی، توسعه ساخت و ساز شخصی و خصوصی و خودمالکی و نوسازی حداکثری در بافت فرسوده در اولویت اقدام قرار گیرد. وی افزود: پیشنهاد دیگر مرکز پژوهشهای مجلس این است که با مشارکت بخش خصوصی و فعالین حوزه ساخت مسکن، مدلهای مشارکتی جدیدی با بهرهمندی از ظرفیت بخش خصوصی و تأکید بر روشهای صنعتیسازی و فناوریهای نوین ساختمانی تدوین گردد. ضمن آنکه استحکام و دوام و عمر بنا و پایداری در برابر بلایای طبیعی مستلزم تدوین و بازنگری مقررات ملی ساختمان بر اساس نیازهای کشور و با تکیه بر پژوهشها و تحقیقات ملی و نه به صورت ترجمه برخی مدارک خارجی میباشد.
استقرار 2000 دستگاه اتوبوس در پایانه مهران
گروه اقتصادی / مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: روزانه در پایانه برکت مهران جمعاً 1200 تا 2000 دستگاه اتوبوس تا پایان وقت، زوار را به داخل کشور منتقل میکنند.
داریوش باقرجوان درباره آخرین وضعیت انتقال زوار اربعین از مرزها به داخل کشور و سفرهای برگشت، اظهار داشت: در حال حاضر در پایانه مرزی مهران حضور داریم و موضوع تأمین اتوبوس برای بازگشت زوار را به صوت جدی دنبال میکنیم.
وی افزود: روزانه مقرر است 150 هزار زائر از مرز مهران وارد کشور شوند. در این راستا اتوبوسها وارد پایانه برکت شدهاند و تعداد اتوبوسها رفته رفته در حال افزایش است.
مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار داشت: طبق مصوبات ستاد مرکزی اربعین تلاش میکنیم ناوگان برای بازگشت زوار در حد ظرفیت اختصاص یابد، روز شنبه از ساعت 12 تا 24 تعداد 600 دستگاه اتوبوس در پایانه مهران استقرار یافت و زوار را به کشور بازگرداندند.
وی ادامه داد: در پایانههای مرزی شملچه و چذابه ناوگان اتوبوسی استقرار یافته است و با رسیدن اتوبوسها به تدریج افزایش مییابد.
مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در این باره که در حال حاضر اعزام از مبادی کشور به پایانههای مرزی توسط اتوبوسها وجود دارد؟ گفت: در این باره تابع دستورات ستاد مرکزی اربعین هستیم و اگر به ما دستور بدهند که ناوگان خالی به مرز اعزام شود حتماً این کار را میکنیم.
باقرجوان افزود: در حال حاضر تقاضای سفر از مبادی کشور به سمت پایانههای مرزی عراق کاهش یافته و بیشترین تقاضا از سمت پایانههای مرزی به سمت شهرهای کشور است.
باقرجوان تأکید کرد: زوار حتماً برای تهیه بلیت برگشت به شرکتهای حمل و نقل مراجعه کنند، در پایانههای مرزی تابلوهای قیمت نصب شده است.
بنا بر این گزارش طرح سفرهای جادهای اربعین از 11 شهریور آغاز شد و تا پایان ماه جاری ادامه دارد.
120 هزار صندلی پرواز برای بازگشت زائران اربعین آماده شد
وزیر راهوشهرسازی گفت: برای سفر بازگشت زائران اربعین، صد هزار صندلی پروازی در نظر گرفته شده بود اما با همکاری طرف عراقی و شرکتهای هواپیمایی این ظرفیت را به 120 هزار نفر رساندیم.
رستم قاسمی افزود: با توجه به اینکه بخشی از زائران برای سفر زیارتی اربعین در سامانه سماح ثبتنام نکرده و بدون گذرنامه از مرز عبور کردهاند، اطلاع دقیقی از حجم و زمان سفرهای برگشت نداریم، اما سازمان راهداری و حملونقل جادهای برای تأمین ناوگان برگشت برنامهریزی کرده است و از سوی دیگر تعدادی از زوار هم با حملونقل هوایی به کشور برمیگردند. وی با بیان اینکه پیشبینی میکنیم در زمان اوج بازگشت زائران مشکلاتی داشته باشیم، گفت: از آن منظر که عدهای در سالهای گذشته بدون گذرنامه از مرز عبور کردهاند، امسال نیز همان روش را به کار بردند و وارد عراق شدند که امیدواریم برای اوج بازگشت برنامهریزی شود تا مردم کمتر دچار مشکل شوند. وزیر راهوشهرسازی از برنامهریزی برای سفر بازگشت صد هزار زائر خبر داد و گفت: به همین میزان صندلی پروازی در نظر گرفته شده است. وی درباره امکان افزایش ظرفیت صندلیهای پروازی گفت: با همکاری نیروهای مسلح این ظرفیت را به 120 هزار نفر میرسانیم و این حداکثر توان ما در سفرهای هوایی اربعین است و بقیه زائران از طریق حملونقل جادهای به کشور برمیگردند. قاسمی درباره بسته شدن مرزها و آخرین وضعیت اعزام اتوبوسها گفت: در حال حاضر مرزها بسته است. به ما دستور داده شده برای بازگرداندن زائران، اتوبوسها به مرزها اعزام شوند، البته امکان بازگشایی مرزها وجود دارد. با وزیر کشور صحبت کردیم که اعلام کرد فعلاً برای اعزام زائران دست نگه دارید تا به شما اطلاع دهیم، بنابراین ممکن است مرزها هم باز شود.
دستور وزیر راهوشهرسازی مبنی بر تسهیل در تردد زائران اربعین
وزیر راهوشهرسازی همچنین از مدیران کل راهداری و حملونقل جادهای استانهای مرزی خواست با بهرهگیری از تمامی امکانات رفاهی به منظور تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی اقدام کنند.
ایمنسازی ۱۶۰۰ کیلومتر از جادههای منتهی به مرزهای ششگانه
معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای از ایمنسازی جادههای منتهی به مرزهای ششگانه کشور برای اربعین حسینی در سالجاری خبر داد. رضا اکبری از ایمنسازی جادههای منتهی به مرزهای ششگانه کشور برای اربعین حسینی در سالجاری خبر داد و گفت: از ابتدای امسال پروژههای ایمنسازی در یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر از جادههای منتهی به شش پایانه مرزی برای اربعین حسینی اولویتبندی و برنامهریزی شده است. وی افزود: این پروژهها شامل نگهداری راهها، خطکشی، تکمیل حفاظ بتنی، نصب تابلوی علائم و روکش آسفالت جهت رفع نقاط پرحادثه هستند که با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان اجرایی شده است. معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه بازدیدهای انجام شده در هفتههای گذشته از سوی مدیران سازمان بیانگر آن است که اقدامات انجام شده بهرغم اینکه با شرایط ایدهآل فاصله دارد بسیار خوب بوده است، ابراز امیدواری کرد با تداوم برنامهریزیها، کیفیت ایمنی جادهها برای سالهای آینده بیش از حال حاضر ارتقا یابد. اکبری خاطرنشان کرد: علاوه بر این، برای اربعین حسینی امسال اعتباری جهت تکمیل و تجهیز پایانههای مرزی، اجاره ماشینآلات و تأمین سوخت آنها و دیگر هزینههای جاری از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در نظر گرفته شده که با اعتبار ایمنسازی جادهها، حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.
افزایش قیمت بلیت اتوبوس اربعین
در حالیکه معاون وزیر راهوشهرسازی از افزایش ۷۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین خبر داده بود، نرخ بلیت برای برخی مسیرها تا ۵۰ درصد دیگر افزایش یافته است. معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی گفت: قیمت بلیت اتوبوسهای ۲۵، ۳۲ و ۴۴ نفره از تهران به مهران به ترتیب ۴۰۴ هزار تومان، ۳۳۶ هزار و ۲۴۵ هزار تومان تعیین شد. قیمت بلیت اتوبوس از تهران به مرز خسروی نیز برای اتوبوسهای ۲۵ نفره، ۳۲ و ۴۴ نفره به ترتیب به ۲۹۶ هزار تومان، ۲۵۶ و ۱۷۲ هزار تومان افزایش یافت. شهریار افندیزاده گفت: همچنین قیمت بلیت اتوبوس از تهران به چذابه برای اتوبوس ۲۵ نفره ۴۱۸ هزار تومان، اتوبوس ۳۲ نفره ۳۵۲ هزار تومان و اتوبوس ۴۴ نفره ۳۲۸ هزار تومان تعیین شد. افندیزاده با اشاره به پیشبینی ۵ میلیون مسافر زائر عتباتعالیات در ایام اربعین اظهار کرد: در مجموع ۳۵۰ هزار مسافر از طریق ناوگان هوایی و ریلی و ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر نیز از طریق ناوگان جادهای جابهجا خواهند شد. معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: در حملونقل جادهای برای ۱۵ تا ۳۰ شهریور مسیر یک سر خالی را خواهیم داشت، به همین منظور در سال ۹۸ افزایش صددرصدی برای قیمت بلیت در نظر گرفته شد، اما برای امسال این عدد به ۷۵ درصد رسیده است.