معاون ساخت و توسعه راهآهن در گفتوگو با «ایران» خبر داد
تکمیل راهآهن چابهار- زاهدان تا سال آینده و رشت - آستارا تا 3 سال دیگر
ظرفیت ترانزیت کشور 15 میلیون تن افزایش می یابد / توان و ظرفیت کشور احداث هزار کیلومتر خط ریلی در سال است اما بهدلیل محدودیت منابع، این عدد در حال حاضر 200کیلومتر است
ساخت هزار کیلومتر راهآهن، در برنامه توسعه کوتاه مدت دولت قرار گرفته است. این برنامه در راستای رشد ترانزیت و افزایش مبادلات منطقهای، یکی از اولویتهای مهم دولت است. در برنامه توسعه ریلی، تکمیل و اجرای مسیرهای بینالمللی که نقش مهمی در رشد ترانزیت دارد در دستور کار قرار گرفته است. راهآهن چابهار-زاهدان و رشت-آستارا، دو مسیر ریلی مهم است که در انتظار اتصال به شبکه راهآهن ایران و شبکه بینالمللی کریدورهای کشور قرار دارد. در این خصوص، عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی به «ایران» گفت: متولی اجرای این دو پروژه شرکت ساخت است و شرکت راهآهن مسئولیت اجرای برخی دیگر از پروژهها مانند راهآهن شلمچه-بصره را برعهده دارد.
وی با اشاره به ساخت راهآهن چابهار-زاهدان افزود: راهآهن چابهار-زاهدان یکی از پروژههای مهم ریلی کشور است. این پروژه عملاً در راستای کریدور شمال-جنوب در شرق کشور قرار دارد که با طول 628کیلومتر در دست ساخت است،300 میلیون یورو مجوز برداشت برای پیشبرد پروژه، از صندوق توسعه ملی داده شده است و تاکنون از این مبلغ 250 یورو را دریافت کردهایم. 50 میلیون یورو نیز باید تأمین شود. پیشرفت کل پروژه در حال حاضر 62درصد و پیشرفت زیرسازی 73درصد است. راهآهن در محدوده زاهدان تا خاش با طول 150کیلومتر تقریباً آماده است و برنامه افتتاح آن در هفته دولت است. برای قسمت باقیمانده نیز تأمین مالی 250میلیون یورویی نیاز است. با تأمین این مبلغ تا پایان1402 کل پروژه به بهرهبرداری خواهد رسید. اخیراً منابع اولیه طرح (300میلیون یورو)به پروژه تزریق شده و کار با روند قابل قبولی پیش میرود.
4 روش تأمین مالی رشت-آستارا
مسیر ریلی مهم دیگر که در دست ساخت است، راهآهن رشت تا آستارا است. معاون شرکت ساخت در خصوص اقدامات انجام گرفته برای این پروژه نیز گفت: پروژه راهآهن قزوین-رشت با طول 185کیلومتر، اسفند سال 97 به بهرهبرداری رسید. همان روز تفاهمنامه ای با قرارگاه خاتمالانبیا منعقد شد تا ادامه مسیر در محدوده رشت -آستارا نیز ساخته شود. این مسیر در حال حاضر بهصورت محدود در حال اجرا است. در این فاصله 10 کیلومتر ابتدایی طرح که با راهآهن رشت-کاسپین مشترک است، ساخته شده است؛ از سمت آستارا نیز 14 کیلومتر خط در دست احداث است. با توجه به دستور مقامات در خصوص تکمیل راهآهن رشت-آستارا، تلاش ما این است که محدوده باقیمانده مسیر 162 کیلومتری هر چه سریعتر با تأمین بودجه به اجرا درآید. تأمین منابع را هم از طریق سیستم بانکی و هم با ظرفیت تهاتر نفت و فاینانس خارجی در دستور کار داریم. ممکن است منابعی از محل وام کشور روسیه نیز برای این طرح تخصیص داده شود. در مجموع 4کانال تأمین مالی برای محدوده 140 کیلومتری باقیمانده راهآهن رشت-آستارا در حال بررسی است.
خطیبی با اشاره به سرمایه مورد نیاز تکمیل این طرح مهم زیربنایی خاطرنشان کرد: سرمایه مورد نیاز برای تکمیل طرح حدود 20هزار میلیارد تومان است. این یکی از پروژههای مهم کشور است و حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب است که در امر ترانزیت نقش مهمی دارد. در سفرهای مختلف مسئولان به روسیه و دیدارهای دوجانبه در مورد وام روسیه برای تکمیل راهآهن رشت-آستارا صحبت شده است. البته تأمین منابع این طرح از چند راه در حال بررسی است و هر کدام از روشهای تأمین مالی که زودتر به نتیجه برسد ما آن را پیگیری میکنیم. این یکی از پروژههای اولویتدار در بخش ریلی است. از 162 کیلومتر مسیر، 24کیلومتر در دست اجرا است ولی برای اینکه کل پروژه به اجرا گذاشته شود باید منابع پایدار تأمین شود. در تلاش هستیم این مباحث را هر چه سریعتر به نتیجه برسانیم، مقدمات تأمین مالی فراهم شده است، مذاکرات خوبی با سیستم بانکی شده و از ظرفیتهای قانون بودجه مانند تهاتر نفت نیز استفاده میکنیم.
خودکفایی در ساخت راهآهن
معاون ساخت شرکت ساخت در ادامه تأکید کرد: کشور ما از نظر صنعت راهآهنسازی به خودکفایی قابل قبولی رسیده است. در زمینههای مختلف مانند تولید تجهیزات تا ریلگذاری خودکفا هستیم و توانایی و ظرفیت ساخت سالانه هزار کیلومتر راهآهن را داریم. عمده مشکل ما در اجرای برنامههای ریلی، محدودیت در تأمین منابع است. تجربه کار اجرایی با توجه به موجودی 14 هزار و 500 کیلومتر راهآهن در کشور، تجربه غنی است که میتواند در هر بعدی پوشش دهنده باشد. هیچ نگرانی بابت صنعت احداث راهآهن نداریم. هر چقدر بیشتر منابع را برای پروژههای مهم و تأثیرگذار ریلی، با توجه به موقعیت ژئواستراتژیک و تبدیل آن به موقعیت ژئواکونومیک استفاده کنیم ظرفیت ترانزیت افزایش مییابد اما محدودیت منابع اجازه نمیدهد بیشتر از متوسط سالی 200 کیلومتر راهآهن بسازیم و به نتایج ایده آل برسیم.
رشد ترانزیت با تکمیل دو خط
خطیبی افزود: ظرفیت خط چابهار-زاهدان 7.7میلیون تن در سال است. ظرفیت بندر چابهار در حال حاضر 8میلیون تن مبادله کالا است با این خط آهن همه این ظرفیت قابل استفاده است البته توسعه بخشهای نگهداری، انتقال و سیستمهای پشتیبانی باید همسو با ساخت راهآهن باشد. یک خط ریلی به تنهایی تضمینکننده این ظرفیت نیست.
وی گفت: ظرفیت راهآهن رشت-آستارا نیز 7 میلیون تن در جابهجایی بار است. با توجه به پیچیدگی راهآهن رشت-آستارا در ملاحظات زیستمحیطی، فنی، اجرایی تلاش ما این است بخش زیادی از مسیر پلسازی شود پیشبینی ما احداث 43کیلومتر پل است.اگر منابع قطعی تأمین شود اجرای راهآهن رشت-آستارا 4سال زمان میبرد.
وی با اشاره به اهمیت حملونقل ریلی در اقتصاد کشور گفت: 25 درصد تولید ناخالص داخلی هر کشور از حملونقل تأمین میشود. حمل ونقل ریلی با محیط زیست سازگار است، مصرف سوخت را کاهش میدهد، بار را عمده جابهجا میکند و بسترساز توسعه صنایع و رشد اقتصادی مناطق و استانها است. به همین دلیل حملونقل ریلی در اولویت توسعه قرار دارد. ما نیز در ساخت راهآهن در این راستا قدم برداشتیم. غیر از جنبههای مسافری پروژههای ریلی، در ارتباط با بار نیز پروژهها فضای مناسبی برای توسعه هر منطقه است. اگر نتوانیم به دلایل متعدد از یک زیرساخت استفاده کنیم، دلیلی بر این نیست که پروژه زیربنایی مفهومی ندارد.
وی در خصوص اتصال استانها به شبکه ریلی سراسری گفت: اتصال مراکز استانها به راهآهن بهعنوان یکی از دستور کارهای توسعه ریلی کشور است. از 31 مرکز استان، 22 مرکز استان به شبکه ریلی متصل است و اتصال مابقی استانها نیز در دستور کار است. کردستان، اردبیل و چهارمحال و بختیاری سه مرکز استانی است که امسال و سال آتی به شبکه ریلی متصل میشوند و سایر استانها نیز در دستور کار اتصال ریلی قرار دارند. یکی از اهداف توسعه ریلی، اتصال مراکز استانی است اما تکمیل کریدورهای ترانزیتی، اتصال مبادی ورودی و خروجی کشور به شبکه ریلی، اتصال به کشورهای همسایه اولویتهای مهم دیگر ساخت راهآهن است و رویکرد در ساخت ریل صرفاً اتصال مراکز استانی نیست. اتصال مراکز استانها یکی از هدفگذاریها برای اتصال مسیرهای ریلی است.
تأمین مصالح نهضت ملی مسکن با تشکیل زنجیره بین دو وزارتخانه
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تشکیل زنجیره تأمین مصالح ساختمانی طرح نهضت ملی مسکن بین وزارت راه و وزارت صمت خبر داد. محمدمهدی حیدری با اعلام تشکیل زنجیره تأمین مصالح ساختمانی فولاد و سیمان بین وزارت راه و وزارت صمت از جایگزینی سیمان آمیخته که انطباق با محیط زیست دارد به جای سیمان پرتلند در ساخت و ساز خبر داد. سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: دو مصالح مهم پرمصرف در ساخت و ساز، سیمان و فولاد است که در این خصوص زنجیره تأمین مصالح ساختمانی در همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت تشکیل شده است. مقرر شده تا ترویج سیمان آمیخته به جای سیمان پرتلند که هماکنون مورد استفاده بوده و هم انرژیبر و هم آلودگی محیط زیست دارد، مورد استفاده قرار بگیرد.
نرخهای جدید عوارض آزادراهی تعلیق شد
رئیس روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: نرخهای جدید عوارض آزادراههای کشور به منظور بررسی بیشتر در این خصوص تعلیق و تردد در آزادراههای کشور با نرخهای گذشته خواهد بود. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، امین کیانی اعلام کرد: در پی برگزاری نشست ویژه برای بررسی نرخهای جدید عوارض آزادراههای کشور در ستاد وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر نرخهای جدید عوارض آزاد راههای کشور به منظور بررسی بیشتر در این خصوص تعلیق و تردد در آزادراههای کشور با نرخهای گذشته خواهد بود. پیش از این اعلام شده بود که نرخ عوارض آزاد راههای کشور به طور متوسط ۲۸ درصد افزایش یافته است.
تأمین لکوموتیوهای جدید در دستور کار راه آهن است
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: موضوع لکوموتیوهای شرکتهای مسافری بسیار مهم است و باید حل شود، البته شاید تعارض منافعی در این بخش وجود داشته باشد، اما با جدیت حذف لکوموتیوهای فرسوده و تأمین لکوموتیوهای جایگزین را دنبال میکنیم. «سید میعاد صالحی» گفت: حمل و نقل مسافری بهنوعی پیشانی راه آهن است و بایستی با مغتنم شمردن حضور مسافران در قطار، از این فرصت به صورت حداکثری استفاده کرد.
گرانی بلیت پروازهای عتبات به خاطر فرودگاه نجف است
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: فرودگاه نجف از هر مسافر ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان هزینه خدمات فرودگاهی دریافت میکند که از وزارت خارجه میخواهیم با طرف عراقی برای کاهش این رقم مذاکره کند. مقصود اسعدی سامانی درباره علت گرانی بلیت پروازهای نجف گفت: قیمت بلیت پروازهای خارجی تابع دو فاکتور عرضه و تقاضا و نرخ تسعیر ارز است و نرخ دستوری برای پروازهای خارجی نداریم.