ویژهبرنامههای نمایشی سوگواران حسینی در ماههای محرم و صفر
تهران، میزبان سوگنمایشهای حسینی
باغ موزه قصر با برگزاری پنج عنوان برنامه شاخص در ماههای محرم و صفر (مرداد و شهریورماه ۱۴۰۱) تحت عنوان «به رهبری حسین(ع)» میزبان عزاداران حسینی(ع) است.
به گزارش ایران تئاتر، باغموزه قصر در دهه اول ماه محرم با دو ویژهبرنامه با عنوانهای «روضه عشق» در ضلع شرقی مجموعه و «بر مدار آفتاب» در مسجد و در جوار مزار شهدای گمنام مجموعه هر شب از ساعت ۲۱ تا ۲۴ با اقامه مجلس سوگواری در رثای سید و سالار شهیدان(ع) و قرائت زیارت عاشورا میزبان عزاداران حسینی(ع) است. در دهه سوم ماه صفر ویژهبرنامه «تعزیت خورشید» با اجرای نمایش گروه تعزیهخوانان شاخص کشور در ضلع جنوبی محوطه باغموزه قصر، هر شب از ساعت ۱۹ الی ۲۱ برگزار میشود. برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر سوگواره عاشورایی با نمایش بیش از ۳۰ اثر از هنرمندان برجسته کشور از دیگر برنامههای باغموزه قصر است که در ایام ماه محرم در نگارخانه ملکالشعرای بهار باغموزه قصر برای علاقهمندان دایر است. همچنین مجموعه مستند تاریخ شفاهی «محرم در قصر» در ایام محرم از طریق فضای مجازی پخش میشود. هر قسمت از مستند محرم در قصر به مرور خاطرات عاشورایی یکی از زندانیان سیاسی پیش از انقلاب محبوس در زندان قصر میپردازد. گفتنی است اسدالله بادامچیان، جواد منصوری، محمدمهدی عبدخدایی، احمدعلی برهانی، علی حسینی و داوود اسعدی خامنه ازجمله روایتگران خاطرات محرم در زندان قصر هستند. علاقهمندان برای حضور در ویژهبرنامههای باغموزه قصر میتوانند به نشانی انتهای خیابان شهید مطهری، خیابان شهدای ناجا مراجعه کنند.
همچنین همزمان با ایام سوگواری گروه تعزیهخوانی «کانون کهربای تعزیه» دهه اول ماه محرم در باغ هنر خانه هنرمندان ایران به اجرای تعزیه میپردازند. این مجالس تعزیهخوانی همزمان با دهه نخست ماه محرم و با تعزیه «شهادت حضرت شاهچراغ» در روز اول آغاز و با تعزیه «شهادت حضرت هانی ابن عروه» در روز دوم دنبال شد. مجالس تعزیه «شهادت حضرت مسلم»، «شهادت طفلان مسلم»، «شهادت حر ریاحی»، «شهادت طفلان زینب(س)» و «شهادت حضرت علیاکبر(ع)» نیز از روزهای ۳ تا ۷ محرم اجرا میشود.
همچنین قرار است اجرای «اُپرای عاشورا» با بازآفرینی و طراحی جدید با طراحی و کارگردانی غریبپور برای نخستین مرتبه در تالار وحدت روی صحنه برود. بهزاد عبدی آهنگساز و محمد معتمدی، مصطفی محمودی، محمدرضا صادقی و... آواگران اپرای عاشورا هستند که از ۱۹ مرداد روی صحنه خواهد رفت.
در مراسم یادبود زندهیاد حبیبالله صادقی، نقاش فقید انقلابی مطرح شد
راوی هنر متعهد به حقیقت
«درباره حبیب حرفهای بسیاری میتوان زد، اما مراقب باشیم حبیبالله صادقی در خودش محصور و تمام نشود. حبیبالله صادقی در کدام آیینه نگاه کرد که اینگونه آثاری را قلم زد؛ قطعاً در آیینه فرشتگان نگاه کردند و به قلمش حرکت دادند. حبیب هیچ منیتی نداشت و محرم و صفر سال ۱۴۰۱ را بدون تابلوی عاشورایی جدید با بوسه بر امام حسین علیهالسلام و در آغوش ایشان آغاز کرد.» اینها بخشی از جملاتی است که در مراسم یادبود حبیبالله صادقی ـ هنرمند فقید کشورمان ـ توسط دوستان و خانوادهاش بیان شد.
راوی هنر متعهد به حقیقت
به گزارش ایسنا، در این مراسم محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با بیان اینکه همه ما داغدار و عزادار درگذشت حبیبالله صادقی هستیم، گفت: هرکسی فرصتی برای آشنایی با حبیبالله صادقی داشت ویژگیهای خاص او را درک میکرد. صادقی همیشه حاضر بود و در هر اتفاقی که برای هویت تاریخی کشور داشته حضور و بروز جلوه هنر متعهد به حقیقت داشت. او راوی هنر متعهد به حقیقت بود. ایران معاصر ما حقایقی را به خود دیده که باید تا سالهای سال دیده شود و مورد تأمل قرار گیرد. ما با آثار صادقی این سالهای مهم ایران را بهتر درک میکنیم. آثار نقاشی صادقی و دوستان او در نسل اول انقلاب روایت صحیحی از ایران را برای نسلهای امروز داشت. او افزود: صادقی معلم مهربانی بود که با همه پدرانه و با ظرافت نکات موردنظر خود را ارائه میکرد. حتی تذکری را هم با لطافت میداد. دادمان در ادامه گفت: حبیبالله صادقی جان ناآرامی داشت. ناآرام بود برای آنچه به عهده خود میدید و تکلیف بر خود میدانست. حبیب، دُر نابی را فهم کرده و نوشیده بود به همین دلیل آرام و قرار نداشت تا بتواند آن را ثبت و منتقل کند.
حبیب جانش را برای نقاشی داد
کاظم چلیپا، هنرمند نقاش و از دوستان دیرینه زندهیاد صادقی نیز در این مراسم ضمن عرض تسلیت به خانواده مرحوم و دوستان و هم قلمان وی گفت: دوستی من با حبیب به پیش از انقلاب مربوط میشود که او را در هنرستان با دغدغههای اجتماعی و عدالتخواهانهاش دیدم. بعدها در دانشگاه نیز همراه و دوست او بودیم. چلیپا افزود: خاطرات بسیاری با حبیب دارم. از ویژگیهای او ارادت به اهل بیت علیهم السلام بود و همواره در حال کار صدای نوحه و مداحیهایی که گوش میداد میآمد. این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: عالم عرفانی، صداقت درونی و پاکی در آثار حبیب دیده میشود. همچنین کش و قوسهای اجتماعی در آثارش دیده میشود. چلیپا افزود: حبیب توجه بسیاری به انقلاب و دفاع مقدس در کنار آدمهای بیدرد و بیدغدغه داشت و سعی داشت این دو را کنار هم به تصویر بکشد. او در ادامه گفت: زندگی این هنرمند چه از نظر زیبایی شناسی، موضوعیت، معرفت و ویژگیهای هنری باید شناسایی و شناسانده شود. حبیب بهعنوان کسی که با قلم خود در راه انقلاب سخن گفت باید مورد بررسی و تعمق قرار گیرد. چلیپا با بیان اینکه امیدوارم نسل جوان با تماشای این همه آثاری که حبیب خلق کرد قلم او را ادامه دهد، گفت: حبیب جانش را برای نقاشی داد و زحمات بسیاری کشید و هرجا پرچم امام حسین(ع) برپا بود حبیب زیر آن پرچم تلاش میکرد. راهش پر رهرو باد.
جوشش بسیار و دغدغهمندی
عبدالحمید قدیریان، هنرمند پیشکسوت نقاش و چهره سال هنر انقلاب اسلامی نیز در این مراسم گفت: چقدر حرفهای نگفته در مسیر انقلاب داریم و چقدر به تبیین هنرمندان انقلاب و آثارشان نیازمندیم. زمان بسیار زود میگذرد و وقت بسیار کمی برای دستیابی به دورنمای ارائه شده حضرت امام خمینی داریم. او ادامه داد: میدانم که در مورد حبیب حرفهای بسیاری داریم اما مراقب باشیم حبیبالله صادقی در خودش محصور و تمام نشود. حبیب جوشش بسیاری داشت و دغدغهمند بود. یادمان نرود که تمامی آثار حبیب حاصل فرهنگ و ایمان او است. اگر میخواهیم حبیب را تبیین کنیم روی ایمان و غایت نورانی حبیب کار کنیم. بیشک هر کسی این غایت نورانی و الهی را داشته باشد همانند حبیب ناآرام میشود. حبیب صداقت بسیاری داشت و با تمام وجود به اهل بیت علیهمالسلام ارادت داشت و امکان نداشت حرف از عاشورا شود و گریه نکند. غیرممکن است هنرمندی با تمام وجود مطلبی را حس نکند و بهخوبی آن را اجرا کند. همه هستی حبیب عاشورا را درک کرده بود و این درک در آثارش کاملاً دیده میشود. او با تسلیت به خانواده زنده یاد حبیبالله صادقی و دوستان او گفت: سوره نحل آیه ۳۲ میگوید: هنگامی که ملائک با مؤمنین همنشین میشوند میگویند سلام علیکم، بفرمایید وارد بهشت شوید. این آیه هنگامی که به نیت حبیبالله صادقی قرآن را باز کردم، آمد.
نقاشی در آغوش امام حسین(ع)
امیرحسین صادقی، فرزند زنده یاد حبیبالله صادقی هم در بخشی از این مراسم با قدردانی از حوزه هنری بهعنوان خانه پدریاش گفت: مقابل مادر و خواهرم که همواره در کنار پدرم بودند هیچ جایگاهی ندارم به همین دلیل از مادرم و خواهرم میخواهم در مورد پدرم حرف بزنند. خوشحالم که پدرم دوستان خوبی مثل شما دارد تا به یادش باشید. همسر حبیبالله صادقی نیز در این مراسم گفت: حبیب هیچ منیتی نداشت و محرم و صفر سال ۱۴۰۱ را بدون تابلوی عاشورایی جدید با بوسه بر امام حسین علیه السلام و در آغوش ایشان آغاز کرد. همچنین دختر زنده یاد حبیبالله صادقی در سخنانی با یادی از پدرش از زحمات و برنامهریزیهای حوزه هنری برای برپایی این مراسم قدردانی کرد. در پایان این مراسم تابلویی منقش به تمثال زنده یاد حبیبالله صادقی از سوی حوزه هنری به خانواده صادقی اهدا شد.
محمدمهدی عسگرپور در مراسم تودیع مجید رجبیمعمار مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران:
تشریح زیستبومهای فرهنگی کار دشواری است
گروه فرهنگی: مراسم تودیع مجید رجبیمعمار، مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش ایلنا، در ابتدای این مراسم ایرج راد رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران گفت: «چقدر زمان زود میگذرد، شش سال و اندی پیش از زمان تودیع مجید سرسنگی و معارفه مجید رجبیمعمار تا به امروز بسرعت گذشت، در حالی که در این مدت مسائل و مصایب بسیاری بر ما گذشت، بویژه در ایام کرونا که فشارهای روحی، روانی و کاری بسیاری بر هنرمندان وارد شد. او افزود: مجید رجبیمعمار از زمانی که تصدی مدیریت خانه هنرمندان را بر عهده گرفت تلاش کرد تا به سمت آنچه در اساسنامه پیشبینی شده بود حرکت کند و به سوی اجرایی شدن تمام اهداف آن برود. به همین ترتیب در این زمینه کارهای فراوانی انجام گرفت. وقوع کرونا و مسائل بعدی آن در ابتدا توقف عجیب و غریبی به وجود آورد، اما خانه هنرمندان ایران تنها مکانی بود که از نظر استفاده از فضای مجازی برای اجرای برنامهها فعال بود و در این زمینه حرکتهای فراوانی صورت گرفت که قابل تحسین است. راد همچنین به این نکته اشاره کرد که «خانه هنرمندان ایران بعد از کرونا با مشکلات زیادی رو به رو بود، چون کافیشاپ، فروشگاه و رستورانی که متعلق به این خانه است تعطیل شد و این موضوع فشارهای فراوانی به خانه هنرمندان وارد کرد، در این بین آقای رجبیمعمار بهدنبال این بود که حداقل بتواند حقوق کارکنان را بپردازد. با همه اینها توانست این مجموعه را بچرخاند، او از هیچچیزی پا پس نکشید و در ادامه امکاناتی فراهم شد تا برنامههایی بهصورت مجازی اجرا شود.» راد ادامه داد: جا دارد از زحمات و خدمات ایشان و بابت مشکلاتی که به دوش کشید تشکر کنم. امروز در این مراسم از زحمات چندساله ایشان قدردانی میکنیم، به این امید که هرجا هستند خدمات ارزندهای در فضای فرهنگی هنری ارائه دهند.
به الگوی ترویج «خانه» کمک کنیم
در بخشی دیگر از این برنامه حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی هم روی صحنه آمد و گفت: چه خوب شد که این جلسه برگزار شد، چون نگران بودیم که نکند مشمول مرور زمان شود. با توجه به سفری که مجید رجبیمعمار داشت نگران بودیم که این فاصله زمانی باعث فراموشی این آیین شود، اما حالا این جلسه یک رخداد خجسته است. ما نباید این سنت حسنه را فراموش کنیم. حافظه تاریخی ش گرچه ضعیف است اما نباید بگذاریم زحمات دوستان فراموش شود، باید کارهای کسانی را که آمدند خدمت کردند و تأثیرگذار بودند همواره به یاد داشته باشیم. باید بگوییم حاصل زحمات شما در ذهن و ضمیر ما میماند ،اما به قول آقای راد چقدر زود میگذرد. به یاد دارم زمانی را که ما به همراه جمعی از دوستان به دفتر آقای قالیباف شهردار وقت رفتیم. آقای قالیباف در آن جلسه گفت آقای رجبیمعمار کسی است که زود با شما رفیق میشود و او را دوست خواهید داشت؛ همین هم شد. آقای رجبیمعمار توانست بسرعت با همه ارتباط بگیرد. او با اشاره به اینکه مجید رجبیمعمار چهل سال سابقه کار فرهنگی دارد اظهار کرد: یکی از ویژگیهای او ارتباط با بدنه صنوف بود ،چون بسیار آدم با اخلاقی است، ضمن اینکه سعه صدر باورنکردنی دارد که این ویژگی را در کمتر کسی دیدهام. آقای رجبیمعمار همواره آرام و منعطف بود و سعی میکرد تعامل و مسأله را با بردباری حل کند. نوربخش گفت: این خانه مواقع بسیاری در بحران بود؛ خانهای که نگین فرهنگ و هنر کشور است اما با بیتوجهیها و کملطفیها همراه شد. در این چند سال همه بلایا نازل شد و خانه هنرمندان ایران سختترین دوران را تجربه کرد و مجموع این فشارها باعث شد مجید رجبیمعمار حتی عارضه قلبی پیدا کند تا اینکه او دیگر مجالی برای ادامه مسیر ندید با این حال شورای عالی اصرار داشت آقای رجبیمعمار در سمت اش بماند، اما این امر از تحمل ایشان خارج بود. مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به مدیریت محمدمهدی عسگرپور مطرح کرد: آقای عسگرپور مدیری ارجمند، توانا، با تدبیر، سرد و گرم چشیده تمشیت امور را به دست گرفته ،اما یک دغدغه همراه ماست و آن تماشاخانه ایرانشهر است. در واقع برخی سعی دارند با بیمهری و کم لطفی تماشاخانه ایرانشهر را بعد از سالها از خانه هنرمندان ایران جدا کنند که امیدواریم با تدبیر مسئولان شهری این مجموعه در کنار خانه هنرمندان بماند و بخشی از پیکره آن باشد، چون یکی از مجموعههای با آبرو، محترم و ارزشمند است که در حوزه تئاتر فعال است و مدیریتاش بهصورت سنتی در اختیار خانه هنرمندان بوده است. امیدواریم دوباره این مسئولیت به خانه هنرمندان ایران سپرده شود.
شناخت زیستبومهای فرهنگی
در بخش پایانی برنامه نیز محمدمهدی عسگرپور (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران) روی صحنه آمد و گفت: این نوع جلسات، جلسه تودیع محسوب نمیشود ،چون قرار نیست وداعی صورت بگیرد. آقای رجبیمعمار بیش از ۶ سال مسئولیت این مرکز مهم را بر عهده داشتند و بسیار کار کردند. من افتخار آشنایی با آقای رجبیمعمار را از قدیم دارم. درباره اخلاق و منش او میخواهم به زبان دیگر صحبت کنم.
بیتردید از یک طرف مدیران فرهنگی وظیفه دشواری به عهده دارند و از سویی دیگر تشریح زیستبومهای فرهنگی کار دشواری است. یکی از مشکلات بزرگ ما این است که گاهی مدیری این زیستبوم را متوجه نمیشود و در اولین برخورد میگوید باید ریل را تغییر بدهیم ،به گونهای که انگار هر آنچه از قبل بوده اشتباه است، پس این فرق مدیر با فهم با مدیر برعکس اش در مواجهه با این زیستبوم است. عسگرپور ادامه داد: امیدوارم همه همکاران و عزیزان دست به دست هم دهند و با انرژی مثبت آنها شاهد اتفاقات خوب باشیم. این مراسم، مراسم تودیع نیست ،بلکه یک قدردانی است و همچنان از حضور آقای رجبیمعمار استفاده میکنیم. مجید رجبیمعمار مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران هم پس از عسگرپور روی صحنه آمد و گفت: باید از شورای عالی بهدلیل انتخاب آقای عسگرپور تشکر کنم. او در شرایط حاضر بهترین انتخاب بود.
برگزاری سومین شب از سوگواره «سینما تکیه» در بنیاد سینمایی فارابی
«به خاطر هانیه» همذات پنداری نمادین با واقعه کربلا
گروه فرهنگی: سومین روز از سوگواره «سینما تکیه» با حضور سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محسن علیاکبری مدیرتولید فیلم «به خاطر هانیه»، مهوش افشارپناه بازیگر این فیلم، مهدی کریمی تهیهکننده آژانس شیشهای، علی روئینتن نویسنده و کارگردان و تنی چند از سینماگران و علاقهمندان به سینما و هنر در سالن زندهیاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. به گزارش ایرنا، محسن علیاکبری که بهعنوان مدیرتولید اثر عاشورایی «به خاطر هانیه» در برنامه حاضر شده بود، ضمن قدردانی و تشکر از عوامل برگزاری سوگواره «سینما تکیه» گفت: سینمای ایران هیچ وقت صاحب محفلی اینچنینی نبوده و خوشحالم که بنیاد سینمایی فارابی محفل «سینما تکیه» را راهاندازی کرده است. امیدوارم این مجلس سال به سال پربارتر شود و هنرمندان ما هم صاحب تکیهای برای عزای سید و سالار شهیدان شوند و با حضور بیشتر هنرمندان در این مراسم در راستای اعتلای بیشتر سینمای عاشورایی و دینی قدم برداریم. او در ادامه با اشاره به خاطرات خود از دوران تولید فیلم «به خاطر هانیه» بیان کرد: همه چیز در سینما از ایده و فیلمنامه شروع میشود و این ایده و فیلمنامه خوب است که در سینمای دینی و ارزشی مهمتر از هر بخش دیگری است. «به خاطر هانیه» یک ایده خوب از طرف کیومرث پوراحمد بود که با نگارش فیلمنامهای خوب به فیلمی ماندگار در عرصه سینمای دینی ما بدل شد. او افزود: داستان این فیلم این گونه شکل گرفته بود که زندهیاد اصغر عبداللهی و کیومرث پوراحمد در سفری که به بوشهر داشتند، دیده بودند در فضای آیینی و سنتی این شهر میتوانند یک فیلم خوب را بسازند. «به خاطر هانیه» در فضای موزیکال و سوز و آهی که در مراسم عاشورای حسینی در جنوب کشور وجود دارد، ساخته شده است، البته اکثر مردم ایران با آواهای جنوبی در محرم آشنایی دارند و این آوا و نواها برای مردم تمام کشور زیبا و دلنشین است. علی اکبری در ادامه صحبتهای خود بیان کرد: «به خاطر هانیه» تعمداً در فصل گرما ساخته شد تا بهصورت نمادین هم که شده با واقعه کربلا همذاتپنداری کند. این نمادها به ارتباط مخاطب با فیلم کمک بسیاری کرد و سکانسهای عطش را برای مخاطب باورپذیرتر کرده بود.
«به خاطر هانیه» کار دلی بود
در ادامه این مراسم مهوش افشارپناه بازیگر فیلم «به خاطر هانیه» گفت: زمان زیادی از تولید این فیلم گذشته است و من به همین دلیل خاطره چندانی از این فیلم به یاد ندارم. تنها موضوعی که در خاطرم باقی مانده، این است که همه گروه با عشق و علاقه در فیلم سینمایی «بهخاطر هانیه» کار کردند و بواقع این فیلم یک کار دلی بود. در ابتدا قرار بود نام این فیلم «زخم کهنه» باشد و مبنای آن هم همان زخمی بود که در صورت من بود. افشارپناه با بیان اینکه «بهخاطر هانیه» در جشنواره فیلم فجر آن سال خوب دیده شد، اما در اکران مهجور ماند و دیده نشد، اظهار کرد: خوشحالم که در فیلم «بهخاطر هانیه» یک کار گروهی خوب انجام شد. به یاد دارم که در آن دوران آقای علیاکبری بهترین شرایط را برای تولید این فیلم فراهم کردند. او با اشاره به بازی بازیگر نقش بشیرو در این فیلم گفت: بشیرو بچه جدی و با استعدادی بود، او در کار تمرکز کامل داشت. در یکی از سکانسها آقای پوراحمد به من گفت باید یک سیلی به او بزنی، این سیلی را واقعی بزن. در آن سکانس این بچه چنان یاغیگرانه مرا نگاه کرد که من سیلی را زدم و خیلی هم خوب درآمد، البته بعد از ضبط سکانس از او عذرخواهی کردم. در ادامه این مراسم یک فایل صوتی از کیومرث پوراحمد پخش شد که او در آن درباره نحوه تولید این فیلم صحبت کرده بود و از سختیهای فیلمبرداری در تیر و مرداد در بوشهر سخن گفته بود.
امام حسین(ع) بر شرافت خود ایستادگی کرد
نصرتالله تابش نیز به سیاق هر شب سوگواره «سینماتکیه» با محوریت تحلیل فیلمنامههای فیلمهای عاشورایی گفت: با ذهنیت و زاویه دید حضرت زینب(س)، کربلا چیزی جز زیبایی نبوده است. در تراژدی عاشورا حضرت اباعبدالله (ع) تمام دارایی، حتی جان و اهل بیت خود را فدای اسلام و دین خدا کرده و بر شرافت خود ایستادگی کرده است. وقتی داستان و واقعه دشت کربلا را از سمت اولیاءالله نگاه کنیم، قطعاً جز زیبایی چیزی نخواهیم دید. در پایان این مراسم با حضور سید مهدی جوادی، نصرتالله تابش، سید مهدی سجادی و مهدی کریمی از مهوش افشارپناه و محسن علیاکبری برای ساخت و بازی در فیلم «بهخاطر هانیه» تجلیل شد.
آیین تجلیل از حسن آهنگران برگزار میشود
عصر پنجشنبه ۱۳ مردادماه و همزمان با آیین اختتامیه نمایشگاه گروهی «قلم و غدیر» با حضور غلامحسین امیرخانی، رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان و جمعی از هنرمندان و علاقهمندان خوشنویسی، از حسن آهنگران، پیشکسوت و مؤسس انجمن خوشنویسان استان قم تجلیل به عمل خواهد آمد. حسن آهنگران، سال ۱۳۲۱ در شهر قم متولد شد و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۳۵ در زمینههای خوشنویسی، نقاشی و ردیفهای سنتی شروع کرد و در طول فعالیت حرفهایاش از محضر اساتیدی همچون سیدحسن و سیدحسین میرخانی در رشته نستعلیق، محمدحسین عطارچیان در رشته شکسته نستعلیق و حامد الامدی در رشته ثلث و نسخ بهره برد. در کارنامه هنری حسن آهنگران رتبه اول چندین مسابقه کشوری، شرکت در بیش از ۲۷۹ نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی انجمن خوشنویسان ایران و برگزاری بیش از ۲۰ نمایشگاه انفرادی به چشم میخورد. او همچنین عضو شورای برنامهریزی درسی در وزارت آموزشوپرورش، متخصص الگوهای برتر تدریس هنر در ادارهکل آموزشوپرورش تهران و کاتب کتاب آسمانی قرآنکریم به خط خوش نستعلیق است.