وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تشییع پیکر حبیبالله صادقی عنوان کرد
پای آرمانهای انقلاب ماند و زیباییهای دین را به تصویر کشید
مراسم تشییع پیکر حبیبالله صادقی، نقاش پیشکسوت انقلابی با حضور جمعی از اهالی فرهنگ وهنر و دوستداران وی صبح دیروز شنبه هشتم مردادماه از مقابل فرهنگستان هنر به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.
مؤثر در آشنایی مردم با هنر دینی
در این مراسم آنطور که در گزارش ایرنا آمده محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «زندهیاد صادقی پای آرمانهای انقلاب اسلامی ایستاد و جلوههایی از زیبایی دین را به زبان تصویر نشان میداد؛ تصویرگر پیشاهنگ جبهه هنری انقلاب و مقاومت و جویبار زلال هنر ایران و انقلاب بود که در آثارش سراسر نبرد تاریکی و روشنایی را بازنمایی میکرد. هنرمندی که توان خود را در راه ثبت حقیقت از منظر ولایت صرف کرد و مردمان عصر جدید را با هنر دینی و انقلابی آشنا ساخت.»
وی ادامه داد: «سینه سپرکرده انقلاب و هنرمندی در تراز انقلاب اسلامی بود که در دوران فعالیت درخشان خود خدمات و زحمات بسیاری در عرصه ترویج فرهنگ و هنر قرآنی کشید و در خلق آثار ماندگار و جاودان همتی وافر گماشت. او همواره در قامت یک هنرمند انقلابی و دلسوز، از آرمانهای انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پاسداری کرد.»
وفادار به هنر اصیل و شریف انقلابی
محمدعلی رجبی از دوستان نزدیک زندهیاد صادقی نیز در این مراسم گفت: «حبیبالله میدانست که بدون ولایت هیچ حقیقتی تجلی پیدا نمیکند و بارها میگفت امیدوارم روزی باشد که بتوانیم مضامین آثار او را بازخوانی کنیم. او هرگز تا آخرین لحظه از پای نایستاد و جلوههای مختلفی را کار کرد. همه دوستان عزیز ما که با ایشان همدرس و همکار بودند بخوبی ارزش هنری کارش را میدانند. زمانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما شروع به کار کردیم، حبیبالله صادقی از همان ابتدا پای کار بود و بنیان تفکری را گذاشت که در یک جمله میتوان آن را چنین نامید: هنر اصیل و شریف انقلاب اسلامی.»
حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز که در این مراسم حضور داشت ، گفت: «غصهدار هستیم که این هنرمند را از دست دادیم، روز تشییع او روز نخست عزاداران حسینی است و عزاداران جامههای مشکیشان را از کمدها درآوردهاند. امیدوارم در این روز ایشان به میهمانی آسمانیان و به کاروان عاشوراییان بپیوندند.»
گفتنی است که حبیبالله صادقی هنرمند پیشکسوت انقلابی در عرصه هنرهای تجسمی روز چهارشنبه، پنجم مردادماه به دلیل عارضه قلبی از دنیا رفت. مراسم خاکسپاری و تشییع پیکر وی با حضور جمعی از اهالی هنر و همچنین مسئولان فرهنگی همچون محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حجتالاسلام محمد قمی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)، محمدمهدی دادمان (رئیس حوزه هنری)، غلامعلی حدادعادل (رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، عبدالرضا سهرابی (مدیر مرکز هنرهای تجسمی)، بهمن نامور مطلق (رئیس فرهنگستان هنر)، نیکنام حسینیپور (از مسئولان صندوق اعتباری هنر)، سید مجید هاشمی دانا (مدیرعامل خبرگزاری دفاع مقدس) و... برگزار شد.
در حاشیه مراسم رونمایی از پوستر سومین سوگواره «تصویر دهم» مطرح شد
روایت مجید مجیدی از دشواری های ساخت فیلم مذهبی
فرهنگی/ مراسم رونمایی از پوستر سومین دوره رویداد فیلم کوتاه عاشورایی «تصویر دهم» با حضور مجید مجیدی مدیر رویداد، محمد رهبر دبیر رویداد، محمدرضا مصباح، رضا کیانیان، رضا میرکریمی، کمال تبریزی و محمدحسین مهدویان، ظهر روز شنبه هشتم مردادماه در تکیه نیاوران برگزار شد. در حاشیه رونمایی از پوستر جشنواره فیلم «تصویر دهم» مجیدی مجیدی در گفتوگو با نمایندگان رسانههای خبری، از سختی ساخت فیلمهای مذهبی گفت و تأکید کرد درباره این موضوع هیچکسی در امان نیست و اینطور نیست که چون فیلمسازی را میشناسند از همان ابتدا کارت سبز بدهند.
پرداختن به تمام موضوعات انسانی جزو فیلم دینی است
مجیدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با وجود مدیریت چنین جشنوارهای چرا خودش در حوزه فیلمهای دینی و مذهبی فیلم نمیسازد؟ گفت: «همه آثار سینمای ما چون به انسان میپردازد به نوعی دینی است. هر چیزی در حوزه انسانی، معنوی و اخلاق تعریف میشود به نظرم در حوزه دین است. پس فقط مستقیم به مسائل دینی نباید پرداخت. ما معتقدیم که ائمه معصومین(ع) و پیامبر(ص) برای هدایت بشری آمدند که اخلاق و فطرت بشری را زنده کنند، بنابراین پرداختن به موضوعات انسانی و اخلاقی و حتی مسائل اجتماعی که منتهی به امید میشود، جلوههایی از نگاه دینی است. به لحاظ شکلی ساخت فیلم دینی، مذهبی و تاریخی کار سختی است و الان هم اصلاً شرایط مهیا نیست.»او با یادی از حواشی فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش عنوان کرد که پرداخت مستقیم به مسائل دینی و مذهبی کار سختی است و دست و بال هم بسته است و در این میان تنها بحث مالی مطرح نیست بلکه تفسیرها و قرائتها هم مؤثر است.
در مواجهه با «عنکبوت مقدس» اشتباه کردیم
مجیدی در پاسخ به این سؤال که در واکنش به کاریکاتور دانمارکی، فیلم محمد(ص) را ساخت و آیا قرار است درباره «عنکبوت مقدس» هم کاری کند یا نه، اظهار کرد: «جریان را اینچنین کوچک نکنید. ما تحت آن عنوان فیلم پیامبر را نساختیم، ما نمیخواستیم جوابیه بدهیم. شأن موضوع اجل از این صحبتهاست.
ما گفتیم قرائتی که از اسلام در دنیا وجود دارد قرائت غلطی است و بخش عمده آن سیاسی است که یک اسلام هراسی در سالهای سال در دنیا کلید زده شده و همچنان ادامه دارد. قرائتهای دیگر هم داشتند که منجر به داعش شد. من به عنوان یک هنرمندی که باور و اعتقاد داشتم احساس کردم باید کاری کنیم، باید اثری بسازیم که بتوانیم در مقابل آن جریان فکری نگاه دیگری را بدهیم. اینکه راه بیفتیم شعار بدهیم و داد بزنیم کار درستی نیست. درباره «عنکبوت مقدس» هم باید بگویم ما بسیار بیسلیقگی کردیم. من فیلم را ندیدم و به دلیل هنری نمیتوان قضاوت کرد اما مطمئنم اثر سخیفی است.» این کارگردان سینما یادآور شد که در مواجهه با این فیلم بسیار اشتباه کردیم و بیشتر مبلغ آن شدیم.
اگر محکم پای کار نمیایستادیم...
مجیدی درباره سختی ساخت فیلم دینی عنوان کرد: «این سختی تنها به دلیل ممیزی نیست بلکه نوع پرداخت اثر هم مهم هست. همت، امکانات و شرایطش را میخواهد. به نظرم شرایط ما و سینمای ما این ظرفیت را در حال حاضر ندارد، فیلم «محمد» هم ابتدا با لطف خدا و سپس با تلاش فردی دوستان ساخته شد، اگر محکم پای کار نمیایستادیم شاید آن اثر هم در متن باقی میماند چون در این میان تنها بحث بودجه مطرح نیست.»
او در واکنش به این سؤال که با وجود اعتماد نهادها، او هم نمیتواند از سختی مسائل مذهبی در امان باشد، گفت: «درباره این موضوع هیچکسی در امان نیست حتی خود علما هم در امان نیستند مثلاً میبینیم که در یک بحث مذهبی گروههای مختلف نظرات مختلفی دارند این حوزه و این ساحت، ساحتی نیست که چون شما را میشناسند، بخواهند از همان ابتدا به شما کارت سبز نشان بدهند مسائل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها محتواست، بخشهای دیگر همان بخش هنری است که چگونه فیلم هنری بسازیم وگرنه فیلم شعاری و کلیشهای به دردی نمیخورد.»
بــــرش
اجرای مراسم را مژده لواسانی بر عهده داشت. او با اشاره به اینکه این رویداد با همراهی خیریه «راهایمان» برگزار میشود، از محمدتقی اختیاری نماینده آیتالله سیستانی و مدیرعامل خیریه راهایمان دعوت کرد تا درباره این خیریه توضیحاتی را ارائه کند.
اختیاری در سخنانی بیان کرد: «این مؤسسه بیش از دو دهه است که در امر فرهنگی فعالیت میکند و عمده فعالیتش مدرسهسازی و مدرسهداری است. هماکنون ۸ هزار دانشآموز تحت پوشش این مؤسسه است و کارهای فرهنگی مختلفی در شهرهای خوزستان، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان انجام میدهد. از سه سال پیش به همت جوانان راهایمان و مجید مجیدی رویداد «تصویر دهم» و سوگواره فیلمهای کوتاه عاشورایی نیز کلید خورد و امسال آغاز سومین سال این رویداد است.
مدیرعامل مؤسسه راهایمان ادامه داد: «در سالهای اخیر که به هنر معنای قالب شکنی دادند، هنرمندان ابا کردند که هنرشان را در خدمت مذهب قرار بدهند. همچنین کم بودند هنرمندانی مانند استاد فرشچیان که هنر خود را در اختیار عاشورا قرار داد. از فواید این رویداد این است که هنرمندان میدانند زیباترین جلوهها را میتوان در فرهنگ عاشورا مصرف کرد. در حقیقت هنرمند واقعی دست از آیینها و سنتها نمیشوید و به آن پایبند است. امیدوارم امسال هم با حمایت هنرمندان این رویداد با زیبایی و شکوه بیشتر برگزار شود.»
پس از شعرخوانی حسین متولیان در رثای امام حسین(ع) پوستر سومین دوره رویداد فیلم کوتاه عاشورایی «تصویر دهم» با حضور مجید مجیدی، کمال تبریزی، رضا میرکریمی، رضاکیانیان و محمدحسین مهدویان رونمایی شد. مهدی میرباقری طراح پوستر سومین دوره رویداد فیلم کوتاه عاشورایی «تصویر دهم» درباره این طراحی گفت: «از سال گذشته تمرکز ما در طراحی هویت بصری «تصویر دهم» بر ارائههای سنتی معنوی هنر آیینی و به تعبیری هنر عامیانه بود. سال گذشته روی پارچه سبز مانور دادیم و امسال از شمایل نگاری که ترکیبی از کار استاد محمد فراهانی با سه فریم فیلم است، استفاده کردیم.» به گفته او در اختتامیه این رویداد نسخه اصلی اثر محمد فراهانی به نفع خیریه راهایمان به حراج گذاشته میشود.
درباره «حافظه» اکشن جدید و موفق با بازی لیام نیسون
وقتی قاتل بیرحم آلزایمر میگیرد
وصال روحانی/ «حافظه» بازسازی فیلمی بلژیکی بهنام «حافظه یک قاتل» (2003) است. تفاوت آشکار نسخه جدید با نسخه قبلی این است که مارتین کمپبل در مقام کارگردان اتفاقات خونبار فیلم را از اروپا به کشورش (امریکا) و شهر الپاسو در ایالت تگزاس منتقل کرده است. کمپبل که سالهاست فیلمهای حادثهای موفق میسازد و «کازینو رویال» و اکشن پرهیجان «Protege» با بازی مایکل کیتون را در کارنامه کاری خود دارد، در «حافظه» از بازی لیام نیسون در نقش اصلی بهره گرفته است؛ بازیگر مسن و معروف ایرلندی که قریب به 15 سال است به یکی از دو سه نماد موفق فیلمهای اکشن دنیا تبدیل شده است. به تعبیری کارهای اکشن نیسون که با قسمت اول تریلوژی «Taken» در سال 2009 شروع شد، تبدیل به چیزی شبیه یک ژانر اختصاصی به نام خود او شده، به گونهای که آثار او را فیلمهای لیام نیسونی مینامند و آوردن نام او کافی است تا سینمادوستان بفهمند با کدام رده و تبار از فیلمها طرف هستند.
فقط دو راه وجود دارد
نیسون اینبار نقش الکس لوئیس را بازی میکند؛ قاتل اجیر شده که در 70 سالگی هم رجحان او بر رقبای بسیار جوانترش کاملاً محسوس است. هم در دنیای واقعی و هم در ادبیات داستانی و سینما عموماً این دست قاتلها با دو فرجام مشخص مواجه میشوند؛ یا سرانجام توسط تروریستهای جوانتر کشته میشوند تا اسراری را که از شبکههای تبهکاری دارند، لو ندهند یا آنقدر زرنگاند که با ثروتی عظیم شامل محمولههای الماس و طلا ناپدید میشوند و از کشورهای پررفت و آمد حوزه دریای کارائیب سر درمیآورند تا آنجا زندگی آرام و به دور از گزند کارتلهای بزرگ جنایتکاری داشته باشند.
یادگاری از «ممنتو»
آنچه باعث میشود الکس لوئیس از انجام کار دوم بازبماند، از یکسو آلزایمر و از دست دادن حافظه و از سوی دیگر تردیدی است که وجود او را دربر میگیرد. در صحنهای او با ماژیک نکات و اعداد مرتبط با مأموریتش را روی بازو حک کرده تا آنها را فراموش نکند. این صحنه یادآور فیلم جنایی و معمایی «ممنتو» کریستوفر نولان است. جالبتر اینکه گای پییرس استرالیایی که بازیگر اصلی «ممنتو» بود، در «حافظه» هم حاضر است و اینجا نقش مأمور ارشد افبیآی بهنام «ونسان سرا» را دارد که تحقیقاتش درخصوص یک شبکه فساد در تگزاس او را در تقابل با لوئیس قرار میدهد. هر دو آنها در تلاش برای یافتن محل اختفای زن جوانی هستند که یکی از شاهدان مهم یک پرونده فساد به شمار میآید.
گانگسترها جور پلیسها را میکشند
نکته مهمی که رمان «مورد آلزایمر» نوشته جف گیرارتز بلژیکی میگوید و هم در نسخه سینمایی سال 2003 همین کشور اروپایی با نام «حافظه یک قاتل» آمده و هم در نسخه تازه آن با کارگردانی مارتین کمپبل مورد اشاره قرار گرفته، این است که لوئیس با کشتاری که در مواجهه با بدخواهان خویش انجام میدهد و با حذف فیزیکی تعقیبکنندگان خود دست به کاری میزند که ذاتاً و طبق قانون از وظایف اداره پلیس است اما این کار معمولاً از پلیسها سر نمیزند و حتی «سرا» و گروه او که مأمور ردیابی پرونده ارجاع شده به وی و لوئیس هستند، بسیار دیر و توأم با کندی و تردید به متن اتفاقات ورود میکنند. اینجا است که تماشاگران به این نتیجه بدیهی میرسند که چه در امریکا و چه در اروپای غربی زنجیره عدالت پاره شده و اگر هم کسی پیدا میشود که جامعه را از ناامنی مطلق دور میکند، یکی از خود آنها است و هدفش نه پاکسازی جامعه بلکه نجات جان خود است!
مهر و نشان برجستگی
با کارگردانی مارتین کمپبل ما با فیلمی طرف هستیم که سرتا ته آن درباره کشتارهای بیرحمانه نیست و برعکس سکانسهای متعدد آرامی دارد که نگونبختیهای یک قاتل افتاده در مسیر پیری و فراموشی را به نمایش میگذارد اما وقتی صحنههای اکشن و برخورد فیلم میرسد، همه چیز ناگهان و سریع و ضربهزننده است و راه بازگشتی از وادی مرگ وجود ندارد. «حافظه» با ترسیم لغزشهای یک قاتل قاطع و دستنیافتنی که آثار پیری و بیماری او را به سوی زوال سوق میدهد، حرفهای تازهای برای گفتن دارد اما آنچه این فیلم را از فیلمهای متعدد دیگر ژانر اکشن و تبهکاری متمایز میسازد، حضور لیام نیسون در آن و مهر و نشان برجستگی است که بر پیشانی او در این ژانر خورده است. در ماه مارس 2022 یک اکشن دیگر از این قبیل بهنام «آدم خوبه را بگیر» در سطح جهان اکران شد که فیلم بسیار بهتری در قیاس با «حافظه» است اما یک سوم حافظه هم نفروخت زیرا لیام نیسون در آن بازی نمیکرد!
نفوذ به روحیات قاتلها
این مرد دیرپا و قدبلند ایرلندی با اینکه آشکارا پا به سن گذاشته و مانند کاراکترش در «حافظه» میلنگد و زمان بازنشستگی و رفتنش به دریای کارائیب رسیده(!) همچنان استوار در فیلمهای اکشن طی طریق میکند و تبدیل به مهمترین مشخصه و شاید هم شناسنامه این فیلمها شده است. شاید نیسون با نوع بازی قویاش روحیات و درونمایههای این مردان اکشن را هم برای تماشاگران قابل لمس و درک میکند اما آنچه کار او را بزرگتر میسازد، این است که پس از عرضه بیش از 20 فیلم این مشخصهها با حضور نیسون و قابل پیشبینی بودن اکثر آنها او طوری عمل میکند که باز هم تازه و جذاب نشان میدهد و مردم، دسته دسته برای دیدن هر یک از آثار جدید او مشتاقانه به سینماها میروند.
سریال مسعود جعفریجوزانی مجوز گرفت
«بهشت تبهکاران» مسعود جعفریجوزانی و «چیدمانه» سیدجواد هاشمی از شورای تولید و انتشار ساترا مجوز گرفتند. به گزارش ایرنا از ساترا، جلسه شورای انتشار ساترا با حضور اعضای حقیقی و حقوقی در ساترا تشکیل شد و شورا با انتشار برنامه چیدمانه به تهیهکنندگی سیدجواد هاشمی در رسانه فیلم ناب موافقت کلی انجام داد. در این جلسه برنامه اول شو دیگر برنامه رسانه فیلم ناب نیز مورد بررسی اعضا قرار گرفت. همچنین بعدازظهر روز چهارشنبه شورای صدور مجوز تولید سریال، با حضور اعضای حقیقی و حقوقی در ساترا تشکیل شد و اعضای شورا به بررسی طرحها و فیلمنامههای وصول شده به دبیرخانه شورا پرداختند. در این جلسه با طرح فیلمنامه سریال بهشت تبهکاران به نویسندگی مسعود جعفریجوزانی موافقت شد و فیلمنامه طاغی، سانفرانسیسکو و قمارباز مورد بررسی اعضا قرار گرفت و مقرر شد جلسات کارشناسی با نویسندگان برگزار شود.
سومین همکاری دیکاپریو و اسکورسیزی
مارتین اسکورسیزی و لئوناردو دیکاپریو که تا چندی دیگر شاهد اکران فیلم مشترک «قاتلان ماه کامل» خواهند بود، خبر از ساخت فیلم دیگری برای اپل دادند. به گزارش مهر و به نقل از ورایتی، «شرطبندی» پروژه مشترک بعدی اسکورسیزی و دیکاپریو خواهد بود. این فیلم با اقتباس از کتابی به نام «ویجر: داستان کشتیشکنی، شورش و قتل» نوشته دیوید گرن روزنامهنگار «نیویورکر» با همکاری اپل ساخته میشود. کتاب «ویجر» یا «شرطبندی» قرار است بهار آینده منتشر شود و نویسنده در آن ماجرایی را روایت میکند که به سالهای ۱۷۰۰ بازمیگردد و درباره به گل نشستن کشتی بریتانیایی «ویجر» در امریکای جنوبی است. سرنشینان این کشتی با یک مأموریت مخفی برای دست یافتن به یک گنج اسپانیایی تلاش میکردند که در سواحل پاتاگونیا غرق شده و مجبور شدند در برابر همه عوامل موجود برای بقا تلاش کنند. وقتی آنها پیدا میشوند و به زندگی عادی باز میگردند باید در برابر اتهام قتل و خیانت چندطرفه در دادگاه نظامی پاسخگو باشند. بجز این ۲ فیلم اسکورسیزی و دیکاپریو در «گرگ وال استریت» همکاری داشتند.
فراخوان شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان منتشر شد
شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در چهار بخش اصلی (موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی نواحی ایران، موسیقی کلاسیک و آهنگسازی) و یک بخش ویژه (شناخت و حفظ کل ردیف) برگزار میشود. به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری دکتر حمیدرضا اردلان و مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود که این جشنواره طی دو مرحله برگزار خواهد شد. در مرحله اول باید رپرتوار مشخصشده برای هر بخش به صورت تصویری ضبط و در موعد مقرر، همراه با مدارک مندرج در فراخوان، به دبیرخانه جشنواره ارسال شود. پس از بررسی و ارزیابی آثار ارسالی توسط هیأتهای داوران، از منتخبین برای شرکت در مرحله نهایی و اجرای صحنهای در جشنواره دعوت به عمل خواهد آمد. این جشنواره در قالب سه رده سنی «الف» (۱۵ تا ۱۸ سال)، «ب» (۱۹ تا ۲۳ سال) و «ج» (۲۴ تا ۲۹ سال) برگزار میشود.
تعطیلی سریال کرونایی مسعود دهنمکی به خاطر کرونا
سریال «آزادی مشروط» به تهیهکنندگی و کارگردانی مسعود دهنمکی به دلیل ابتلای برخی عوامل و بازیگران به صورت موقت تعطیل شد. به گزارش ایسنا به نقل از سیمافیلم، در پی ابتلای کارگردان و تعدادی از عوامل و بازیگران سریال «آزادی مشروط» به کرونا، تولید این پروژه تلویزیونی به صورت موقت تعطیل شد. سریال جدید مسعود دهنمکی که موضوع آن درباره کرونا است، در لوکیشن بیمارستان در حال تولید بود که به دلیل اوجگیری کرونا در روزهای گذشته و فعالیت مستمر گروه در لوکیشن بیمارستان، تعدادی از عوامل و بازیگران سریال ازجمله مسعود دهنمکی تهیهکننده و کارگردان مجموعه، به ویروس کرونا مبتلا شدند و هماکنون تحت درمان هستند. پس از درمان عوامل، تولید «آزادی مشروط» از سرگرفته میشود. سریال ۳۰ قسمتی و طنز «آزادی مشروط» با محوریت طنز درباره فعالیت گروههای جهادی، کادر درمان و پرستاران در ایام کرونا و مصائب و شیرینیهای این دوران به تهیهکنندگی و کارگردانی مسعود دهنمکی در مرکز سیمافیلم ساخته میشود. نگارش فیلمنامه سریال توسط کریم خودسیانی و شهاب عباسی بر اساس طرحی از مسعود دهنمکی انجام شده است.