صربستان میتواند دروازه ورود محصولات ایرانی
به اروپا شود
ایران در حال آماده شدن برای تجارت حداقل 1.5 میلیارد دلاری با صربستان است. برای آنکه مبادلات کالایی بین ایران و صربستان در دولت سیزدهم افزایش پیدا کند و کم کاریهای گذشته جبران شود، هیأتی متشکل از بخش خصوصی و سازمان توسعه تجارت، راهی صربستان شد تا در سفر 5روزه دوباره باب گفتمان باز شود.
علیرضا پیمانپاک، رئیس سازمان توسعه تجارت که به بلگراد سفر کرده است، با وزیر امورخارجه صربستان دیدار و بر گسترش روابط اقتصادی ایران و صربستان تأکید کرد. در این دیدار که در ساختمان وزارت امور خارجه صربستان برگزار شد، نیکلا سلاکوویچ به سابقه ۸۵ساله ارتباطات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دو کشور اشاره کرد و این موضوع را از نقاط مثبت روابط دو کشور خواند.
او با اشاره به تماس تلفنی چند باره رؤسایجمهور دو کشور و سفر خود به تهران در چند ماه گذشته، از تبدیل شدن صربستان بهعنوان دروازه ورود محصولات ایرانی به اروپا استقبال کرد و گفت: اکنون که مشکلات بانکی میان دو کشور حل شده، بهترین زمان برای گسترش روابط و تشکیل کمیسیون مشترک است. وزیر امور خارجه صربستان روابط با ایران را یک پله بالاتر از روابط با سایر کشورها خواند و گفت: با صحبتهایی که انجام شد، باید مقدمات دیدار رؤسایجمهور دو کشور را فراهم کرد.
توافق برای تشکیل کارگروه مشترک
در ادامه این دیدار علیرضا پیمانپاک، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: پیشنهاد میکنیم کارگروهی برای همکاری در پروژه مشترک اقتصادی و تجاری شکل گیرد و ساختار آن تعریف شود. او ادامه داد: این کارگروه میتواند ذیل کمیسیون مشترک تشکیل شود. همچنین برای نیل به اهداف تجاری در چهارچوب برنامه کمی، هدفگذاریهای چهار ساله قابل اندازهگیری شود.
پیمانپاک افزود: این کارگروه میتواند به حل مشکلات و چالشهای تجارت میان دو کشور که عمده آن مسائل لجستیکی در حوزه حملونقل است، کمک کند.
در پایان این نشست طرفین بر تشکیل کارگروه مشترک توافق کردند و مقرر شد ظرف مدت ۱۰روز ساختار این کارگروه از طرف ایران آماده و به صورت متن پیشنهادی به طرف صرب ارائه شود.
تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و صربستان
همچنین رئیس سازمان توسعه تجارت در جلسهای که در اتاق بازرگانی این کشور در حضور رئیس اتاق بازرگانی، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه و معاون وزیر تجارت و سرمایهگذاری صربستان برگزار شد، پیشنهاد تشکیل اتاق بازرگانی مشترک را ارائه کرد.
او از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای ساختار همکاریهای اقتصادی و تجاری که هماکنون در قالب کمیسیون مشترک وجود دارد خبر داد و گفت: اقتصاد ایران و صربستان مکمل هم هستند نه رقیب و این یک امتیاز ویژه در همکاریهای مشترک است.
در ادامه این جلسه رئیس اتاق بازرگانی صربستان نیز با استقبال از تشکیل اتاق بازرگانی مشترک به فرصتهای سرمایهگذاری در ایران و صربستان اشاره کرد و گفت: طرفین میتوانند این فرصتها را دراختیار یکدیگر قرار دهند.
گزارش «ایران» از 10 دلیلی که باعث شد تا قیمت خودرو در ماه های اخیر ثابت بماند
آرامش خودرو پس از سه سال تلاطم
گروه اقتصادی/ قیمت خودرو بعد از سه سال نوسان و التهاب، طی چند وقت گذشته ثابت مانده و با وجود فعالیت گسترده دلالان، گرانی دوباره سراغ بازار خودرو نیامده است.
طی حداقل سه سال گذشته، هر زمان که قیمت خودروهای داخلی در بازار ثابت میماند، سودجویان با کاهش عرضه خودرو در بازار شرایطی را فراهم میکردند که قیمت خودرو دوباره افزایشی شود. در این میان زور دولت گذشته به این گروه نمیرسید، چرا که بیش از 2 هزار شرکت فروش خودرو در کشور وجود دارد که آنها تعیین میکنند قیمت خودرو به چه سمت و سویی برود. در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم هم نوسان قیمت خودرو وجود داشت اما از نیمه دوم سال گذشته به مرور از میزان نوسان بازار خودرو کاسته شد و اکنون به استناد صحبت فعالان این حوزه و نمایشگاهداران برای اولینبار طی حداقل سه سال گذشته قیمت خودرو طی یکماه گذشته ثابت بوده است.
مرتضی جعفری از کسانی است که توقف رشد قیمت را محال میدانست. این نمایشگاهدار به «ایران» گفت: «طی چند ماه اخیر بشدت فروش ما کاهشی شده اما در مقطع فعلی و بعد از چندین ماه تجربه نوسان، قیمت خودروها ثابت شده است، البته تلاشهایی برای افزایش قیمت خودروها صورت میگیرد اما چون این امر سراسری نیست، نمیتواند بر کل بازار اثر بگذارد.» این نمایشگاهدار یادآور شد: «از یکماه گذشته تاکنون قیمت خودرو هیچ تغییری نداشته و این روند باعث میشود که به مرور زمان فاصله قیمت کارخانه و بازار کاهش پیدا کند، لذا در حال حاضر پیشبینی ما این است که قیمت خودرو طی روزهای آینده کاهشی خواهد شد.»
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو نیز در گفتوگویی کوتاه به «ایران» گفت: «بازار خودرو بهشدت دچار رکود شده است و مردم انگیزه و رغبتی برای خرید خودرو ندارند، لذا با افزایش عرضه خودرو توسط شرکتهای خودروساز، میتوان امیدوار بود که قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا میکند و مردم برای خرید خودرو تمایل پیدا میکنند.»
اما چه اتفاقی افتاد که بازار خودرو، روزهای آرامی را سپری میکند؟
اصلاح روند تولید
اولین دلیل به سیاستهای دولت سیزدهم بر میگردد؛ سیاستگذاران برخلاف دورههای گذشته سعی کردند که برای ثبات در قیمت خودرو، مبدأ یعنی فرایند تولید و توزیع را اصلاح کنند. از اینرو از خودروسازان خواسته شد که نسبت به افزایش تولید خودرو و تکمیل خودروهای ناقص اقدام کنند. در دولت گذشته به جای آنکه فشار بر افزایش تولید خودرو باشد، سیاستگذار بازار را رصد میکرد و به دنبال حذف واسطهها و سودجویان بود، چنین سیاستی کارا و اثرگذار نبود چرا که سودجویان میدانستند چگونه بازار خودرو را بههم بریزند تا سودهای میلیونی ببرند. آنگونه که وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده بعد از حداقل 4 سال قرار است امسال، ایران به تولید 1.5 میلیون دستگاه خودرو برسد. با این اتفاق بازار خودرو از هر گونه تنش دور میشود و مردم بدون دغدغه میتوانند خودرو خریداری کنند.
توزیع بدون فساد
دومین دلیل که بازار خودرو روزهای آرامی را سپری میکند، به توزیع مناسب خودرو برمیگردد. وزارت صمت با ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو، احتمال بروز هرگونه فساد و خطا را گرفت و مردم در یک فضای مطمئن و به دور از ابهام میتوانند در فرایند قرعهکشی خودرو قرار بگیرند.
حذف قرعهکشی در برخی از فروشها
سومین دلیل در کاهش التهاب بازار خودرو مربوط به حذف قرعهکشی در برخی از خودروها است؛ از آنجا که برخی از محصولات خودروسازان افزایش تولید داشته است، وزارت صمت از خودروسازان خواست که در قالب فروش مشارکت در تولید و پیشفروش نسبت به عرضه خودرو اقدام کنند، این امر سبب شد که مردم در قالب فروشهای مدتدار از بازار خودرو خارج شوند، چرا که اطمینان پیدا میکنند بعد از چند ماه میتوانند به خودروی ثبتنامی خود دسترسی پیدا کنند.
رشد تولید و عرضه خودرو
چهارمین دلیل به افزایش عرضه خودرو برمیگردد، طی بهار امسال ۲۴۶ هزار و ۵۸۳ دستگاه خودرو تحویل مشتریان شده که نسبت به سال گذشته رشد 36 درصدی داشته است. همچنین در مدت یاد شده ۱۶۷ هزار و ۷۰۱ دستگاه خودروی کامل تولید شد، آماری که در مقایسه با سال 1400 رشد ۲۸۹ درصدی داشته است. طی سالهای اخیر تولید خودروی ناقص و دپوی آن در پارکینگ، یک روند طبیعی و عادی شده بود و خیلی از متقاضیان خودرو باید ماههای طولانی منتظر میماندند تا خودروساز نسبت به تکمیل خودرو اقدام کند، این امر ضمن کاهش کیفیت باعث میشد که فرد برای خرید خودرو سراغ بازار برود و بعد از آنکه خودرواش آماده میشد آن را در بازار به فروش برساند. در دولت سیزدهم این چرخه معیوب حذف شد و اکنون خودروسازان اجازه ندارند خودروی ناقص تولید و آن را در پارکینگ نگهداری کنند.
واردات خودرو
پنجمین دلیل آرامش بازار که البته نقش بسزایی هم داشته است به واردات خودرو برمیگردد. دولت رئیسی تصمیم گرفت برای پایان دادن به انحصار خودروسازان، ایجاد فضای رقابتی و کنترل قیمتها در بازار، ممنوعیت سه ساله واردات خودرو را حذف کند و اجازه دهد که خودرو وارد کشور شود. البته با تأکیداتی که وزیر صمت داشته، قرار نیست درهای واردات برای خودروهای گرانقیمت و لوکس باز شود، از همین رو واردکنندگان میتوانند خودروهایی را وارد کشور کنند که خیلیها امکان خرید آن را داشته باشند. در حقیقت خودروهای وارداتی رقیب خودروهای داخلی میشود. شنیدهها حکایت از آن دارد که از شهریورماه واردات خودرو انجام میشود.
تب خرید فروکش کرد
ششمین دلیل که باعث شد بازار خودرو از نوسان قیمت فاصله بگیرد، فروکش کردن تب خرید مردم است. خیلی از خریداران خودرو دست از خرید کشیدند و منتظر سیاستهای جدید دولت در برابر واردات هستند. گروهی دیگر نیز امیدوار هستند که اسمشان از قرعهکشی فروشها خارج شود تا پول وارد جیب دلالان نکنند.
دست رد به افزایش قیمت
هفتمین علت که بسیار اثرگذار بوده، مقاومت ستاد تنظیم بازار در برابر افزایش قیمت خودرو است. در حالی که خودروسازان با زیان انباشته 100 هزار میلیارد تومانی دولت گذشته روبهرو هستند (به استناد مرکز پژوهشهای مجلس) و طی ماههای قبل چند بار درخواست افزایش قیمت به ستاد تنظیم بازار ارائه کردند، این ستاد دست رد به سینه خودروسازان زد؛ لذا مردم با اطمینان از اینکه قیمت کارخانهای خودرو بالا نمیرود منتظر آن هستند که در قرعهکشیها برنده شوند.
عدم کشش بازار
هشتمین دلیل مربوط به عدم کشش بازار برای خرید خودروهای بالاتر از قیمتهای فعلی است. از آنجا که قیمت خودروها در بازار بسیار بالا رفته است، گروهی از مردم با آنکه نیاز به خودرو دارند اما دست از خرید کشیدند. این گروه برای آنکه صاحب یک دستگاه خودرو شوند نیازمند وام یا فروش اقساطی خودرو توسط خودروساز هستند که قاعدتاً در شرایط فعلی این امر امکانپذیر نیست، اما با افزایش تولید و واردات خودرو به طور قطع خودروسازان به سمت فروش اقساطی حرکت خواهند کرد.
توقف خرید احتکاری
نهمین علت این است که در دولت روحانی به جهت عدم ثبات در متغیرهای اقتصادی و نوسان در بخشهای مختلف، صاحبان پول و ثروت برای حفظ ارزش پول خود به سمت خرید خودرو میرفتند اما در این دوره با سیگنالهایی که در بازار خودرو وجود دارد، سرمایهگذار به خرید احتکاری خودرو ترغیب نمیشود، از همین رو این نوع تقاضا از بازار خودرو حذف شده است.
تولد خودروهای جدید
دهمین علت که میتواند تا حدودی اثرگذار باشد، مربوط به کسانی است که در حال حاضر خودرو دارند و میخواهند خودروی خود را ارتقا دهند. این افراد منتظر خودروهای جدیدی هستند که وزارت صمت و خودروسازان وعده آن را دادهاند. روز گذشته منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت در این باره گفت که خودروسازان داخلی، خودروهای اقتصادی خود را از اوایل مردادماه بهصورت رسمی رونمایی خواهند کرد.