وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد
راهاندازی قرارگاه محرومیتزدایی باهدف عدالت فرهنگی
گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مردمیسازی فرهنگ و هنر را در راستای نهادینه شدن عدالت فرهنگی از اولویتهای این دولت دانست و گفت: قرارگاه محرومیتزدایی با هدف عدالت فرهنگی راهاندازی شد.
به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی روز گذشته (۳۰ خرداد) در حاشیه کارگاه «تبیین گفتمان دولت» در همایش «حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت» با تشریح فعالیتها و دستاوردهای این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم، موضوع عدالت فرهنگی و مردمیسازی فرهنگ و هنر را دو کار مهم این دوره برشمرد و گفت: در راستای نهادینه شدن این مهم کارها و فعالیتهای زیادی صورت گرفته است.او در ادامه توجه به همه نقاط ایران بهعنوان اولویت برنامههای اصلی را در دستور کار یاد کرد و گفت: قرارگاه محرومیتزدایی از فرهنگ و هنر را بهمن ماه سال گذشته راهاندازی و فعال کردیم و در این راستا بیش از ۴۰ هزار نفر در۷۲ شهرستان محروم در۵۰ رشته هنری در فضای فعالیتهای فرهنگی و هنری شرکت کردند.
رئیس شورای هنر کشور اضافه کرد: موضوع آموزش رایگان هنر را بهعنوان کاری دامنهدار تعریف کرده، ادامه آن را اخذ مجوز برای آموزشگاههای هنری، مؤسسات فرهنگی و هنری و... مدنظر قرار دادیم.
به گفته اسماعیلی، این کار در ذات خودش در کنار دامن زدن به حوزه فرهنگ و هنر، موضوع رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و اشتغال آفرینی و اشتغالزایی از طریق فرهنگ و هنر را نیز مهیا میکند.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی براینکه درخصوص تعیین تکلیف کاغذهای احتکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه اقدامی را صورت داده است، اظهار داشت: ۲ هزار تن کاغذ احتکار شده با همکاری دستگاه قضایی طبق هماهنگیهای به عمل آمده در حال توزیع در بخشهای مختلف حوزه نشر، کتاب و مطبوعات است و بتدریج این مقدار کاغذ احتکاری در اختیار حوزههای مربوطه قرار خواهد گرفت.
همایش یکروزه «حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت» با همکاری مشترک مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری و دانشگاه تهران و با حضور جمعی از وزرای دولت سیزدهم، نخبگان، استادان و صاحبنظران دانشگاهی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.
پیام معاون امور هنری به بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان
تئاتر در خدمت فردای بهتر میهن
گروه فرهنگی: محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی به مناسبت برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان این جشنواره را تلاشی برای بهبود شرایط آموزشی و پرورشی نسل آیندهساز دانست تا در برابر هجمههای فرهنگی، زمینههای تشویق و ترغیب فعالان هنری جهت تولید آثار بهتر را فراهم کند. به گزارش «ایران تئاتر» در بخشی از پیام سالاری آمده است: «تولید تئاتر کودک و نوجوان کار دشواری است که با همدلی و همفکری تمامی علاقهمندان و متخصصان امر تحقق پیدا میکند.در عصر حاضر و با وجود ابزارهای رسانهای جدید، باید در پی راهکارهای تازهای باشیم تا بتوانیم آثاری را متناسب با زمان، از تولید متن تا اجرا سروسامان دهیم. این مهم حاصل نمیشود مگر در سایه همفکری و همکاری دستاندرکاران تئاتر کودک و نوجوان با متخصصان دیگر رشتههای حوزه تعلیم و تربیت. این همکاری باید به تولید متن نمایشی شایسته منتهی شود... زیرا کودک و نوجوان امروز نسل تئاترهای بینش و تفکر است. شایسته است تئاتر کودک و نوجوان مخاطب خود را بهغیراز شادی و سرگرمی، به تفکر وادارد، تفکری عمیق و سازنده ایمان او در راستای فردای بهتر ایران اسلامی.»
همچنین کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پیامی به این جشنواره نوشت «در حد توان خود بهدنبال ایجاد شرایط بهتر از جنبههای گوناگون آموزشی، تربیتی، امیدافزایی و کارآمدی برای فرزندان ایران با تکیهبر فرهنگ اصیل، غنی و متنوع ایرانی، اسلامی است. برای تئاتر در دیدگاهها و رویکردهای گوناگون، کارکردهای بسیار متنوع و متفاوتی عنوان شده است و در ساحتهای متفاوت کارویژههای مختلفی برای این هنر تعریف و تصور شده است. در ارتباط با کودکان و نوجوانان علاوه بر کارکردهای معمول و متداول تئاتر، بهنوعی رویکردهای آموزشی و تربیتی شکل برجستهتری به خود گرفته و بیشتر مدنظر اصحاب تئاتر، مخاطبین و جامعه علمی اعم از روانشناسان، جامعهشناسان و پژوهشگران حوزههای تربیتی و نیز خانوادهها قرار میگیرد.» او در بخشی از این پیام به این نکته اشاره کرده که «پرداختن به این جنبه از کارکردهای تئاتر، مستلزم شناختی همهجانبه از کودک و نوجوان و جهان گسترده و خاص اوست. »
گفتنیاست بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، یکم تا ششم تیرماه به دبیری امیر مشهدی عباس با شعار «تئاتر، پرواز پروانههای خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار میشود.
نیما کشاورزی رهبرمیهمان ارکستر ملی ایران از تازهترین اجرا و وضعیت حال حاضر این ارکستر به «ایران» می گوید
ایجاد یک برنامه هدفمند و سالانه برای ارتقای ارکستر های ایران
نداسیجانی- ارکستر ملی ایران در تازهترین فعالیت خود، 26 و 27 خرداد ماه 1400 با عنوان «اصفهان تا فلورانس» با رهبری نیما کشاورزی در تالار وحدت به روی صحنه رفت. این اولین اجرای این رهبر ارکستر با ارکستر ملی است و طی سه سال گذشته یعنی ازسال 98 هم با ارکستر سمفونیک اجرای برنامه داشته است. نیما کشاورزی متولد اصفهان است و تحصیلات عالی موسیقی را در ویولن، آهنگسازی و رهبری ارکستر در ایتالیا در کنسرواتوار فلورانس و مدرسه عالی موسیقی فیزوله ادامه داد و با اخذ بورس تحصیلی دولت ایتالیا و اتحادیه اروپا فراگیری رهبری ارکستر را در آکادمی مشهور کیجانا و در کنسرواتوار سلطنتی بروکسل در بلژیک به پایان رساند. او بنیانگذار، مدیر موسیقی و رهبر ارکستر فیلارمونیک فلورانس ایتالیا است و از سال 2017 مدیر موسیقی تئاتر دانته در فلورانس است که مجموعهای شامل اپرا، باله و کنسرتهای سمفونیک را در فصل هنری خود جای می دهد...او همچنین سابقه همکاری با فستیوالهای اپرایی معتبر را داشته و ارکسترهای بزرگ دنیا را رهبری کرده است. گفتوگو با این رهبر جوان و خوش آتیه را در ادامه میخوانید.
با توجه به اجرای اخیر شما با ارکستر ملی ایران، درباره وضعیت حال حاضر این ارکستر کمی توضیح دهید؟
ارکستر از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردار است و به عقیده من، پتانسیل بالایی در نوازندهها وجود دارد. بویژه در اجرای هفته قبل، در ترکیب اعضای آن، نوازندههای جوان و بسیار مستعد هم حضور داشتند و با وجود رپرتوار تقریباً مشکل و پیچیده و تأخیرهایی که در برنامههای ارکستر وجود داشت، نهایت سعی شان را به کارگرفتند. به عقیده من نباید بگذاریم در مسیر فعالیت ارکستر وقفهای ایجاد شود و این برنامهها باید همچنان تداوم داشته و کیفیت کار بالا باشد تا با این دیدگاه به مرور زمان شاهد رشد بیشتری در ارکستر باشیم. چرا که در همه جای دنیا، برای آشنایی بهتر و بیشتر نوازندهها با یکدیگر و رشد ارکستر نیازمند کار مداوم است. براین اساس با این شیوه ارکستر میتواند در یک دوره زمانی جایگاهش را ارتقا دهد.
حضور نوازندههای جوان درارکستر چه بازدهی مثبتی خواهد داشت؟
بیشک تأثیرگذار خواهد بود و فرصتی است تا نوازندههای مجرب، تجربه و توانشان را به جوانترها منتقل کنند، چرخهای که در همه جای دنیا مورد استفاده است.
ازبعد از استعفای آقای فریدون شهبازیان (در سال 98) ارکستر ملی ایران بدون رهبر ثابت و با نظارت شورای هنری ارکستر هدایت میشود. ارزیایی شما دراین باره چیست؟ آیا ارکستر نیاز به رهبر دائم دارد؟
اکثر ارکسترها دارای یک رهبر ثابت هستند و در کنار آن رهبران میهمان هم بهصورت مداوم حضورخواهد داشت تا علاوه بر بهرهمندی ارکستر از تنوع دیدگاهها و سلیقهها، در رشد و ارتقای آن هم مؤثر باشد. اما اگر تنها با یک رهبر همکاری خود را ادامه دهند، بیتردید تجربه ارکستر محدود خواهد شد.
در برخی ازارکسترهای دنیا رهبر ثابت وجود ندارد و فعالیت ارکستر با حضور رهبران میهمان است. اما در انتخاب رهبران میهمان هم شرایط خاصی اتخاذ میشود. درواقع دعوت از رهبران با تجربه که مدام درحال همکاری و اجرا با ارکسترهای مختلف هستند و از این سو به آن سو تجربیات خود را منتقل میکنند.
خود من به شخصه رهبر ثابت ارکستر فیلارمونیک فلورانس ایتالیا هستم اما در ارکسترهای مختلف بهصورت میهمان همکاری داشتهام و در ارکستر خودم نیز از حضور و تجربه رهبران میهمان بهره میبرم و بر این نظرم که این چرخه باید وجود داشته باشد اما با برنامهریزی اصولی و انتخاب درست رهبرها. یعنی حضور و انتخاب افرادی توانمند و با تجربه. البته در مواردی ارکسترهایی که رهبر ثابت ندارند، معمولاً با هدایت مدیر هنری یا شورای هنری کار خود را پیش میبرند و انتخاب و گزینش رهبر از سوی این شورا صورت میگیرد که البته اگر شرایط همکاری برای ارکستر و رهبران رضایت بخش باشد، این ارتباط سالهای متمادی ادامه خواهد داشت.
تجربه رهبرانی چون شما که سالها در خارج از ایران فعالیت داشتهاید، در ارتقای ارکسترهای کشورمان چقدر اثرگذار است؟
این موضوع بسیار مهم است، چرا که تعداد رهبران ارکستر ایرانی فعال در سطح بینالمللی بسیار محدود بوده و شاید تعداد آنها 3یا 4 نفر بیشتر نباشد. منظور کسانی است که حرفه اصلیشان رهبری است و هرهفته یا هر ماه بهطور مداوم اجرای کنسرت دارند. بنابراین باید از حضور این تعداد افراد معدود بهره برد تا آرام آرام بسترهای مناسب برای رشد استعدادهای جوان فراهم شود.
در کشور ما کلاسهای آموزش رهبری ارکستر بهصورت حرفهای و جدی بسیار اندک است و بر این اساس مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. با توجه به تجربه شما با ارکسترهای ایرانی و خارجی، آیا در نظر دارید مستر کلاسهایی براین مبنا تشکیل بدهید؟
پیشنهادهایی دراین باره مطرح شده ولی هنوز اجرایی نشده و با کمال میل پذیرای این همکاری هستم. ناگفته نماند مدت زمانی است آقای نصیر حیدریان مسترکلاسهایی در زمینه رهبری ارکستر برپا کردهاند که این موضوع میتواند در ارتقای این امر بسیار مؤثر باشد، بویژه آنکه آقای حیدریان استاد و مدرس موسیقی بوده و در اروپا هم تدریس میکند. اگراز من هم دعوتی به عمل آید با کمال میل میپذیرم. لازم به یادآوری است، رهبری ارکستر زمانی میتواند رشد کند که ارکسترهای بیشتری فعال باشند، این در حالی است که در ایران، ارکسترسمفونیک به تعداد کافی وجود ندارد و همان تعداد محدود هم، فعالیتهایشان استمرار نداشته و در طول زمان دستخوش پستی و بلندیهایی بودهاند. بنابراین هرگاه ارکسترهای ما از نظر کمی و کیفی ارتقا یابند، یقیناً بستر برای شکلگیری رهبران ارکستر بیشتر فراهم خواهد شد.
در حال حاضر سطح حرفهای ارکسترملی ایران یا سمفونیک تهران، برای اجرا در خارج از ایران چگونه است؟
همانطور که اشاره کردم اگر در کوتاه مدت یا میان مدت یک کار مستمر و اصولی شکل بگیرد و تداوم داشته باشد، ارکسترها ارتقا پیدا میکنند اما وقفههای طولانی و تغییرات ناگهانی، موجب میشود روند کار ارکستر خدشهدار شود. بنابراین اگر ارکسترها هر هفته یا هر ماه تمرین و برنامه داشته باشد، یقیناً در میان مدت و حتی کوتاه مدت این قابلیتها افزایش پیدا میکند. ضمن اینکه اجرای ارکسترهای ایرانی در هر کشوری، بهدلیل ناآشنایی مخاطب بینالمللی با فعالیتهای ارکسترال در ایران، بسیار جذاب خواهد بود اما متأسفانه تا به امروز این فرصت کمتر بهوجود آمده. به هر حال شرط اصلی در رشد و جهانی شدن ارکسترها درابتدای امر، ارتقای کیفی و کمی ارکستر و سرمایهگذاری در خرید و نوسازی سازها و ابزارهای ارکستر است.
علاوه بر موضوعاتی که مطرح کردید، برای بهترشدن وضعیت ارکستر چه پیشنهادهایی دارید؟
قدم نخست برنامهریزی بلند مدت و هدفمند است. البته گاهی برنامههای پروژهای هم وجود دارد مانند برنامه اخیر ما که اختصاص داشت به ارتباطات فرهنگی ایران و ایتالیا با زبان موسیقی و در قالب این برنامه قطعاتی انتخاب کردیم تا سطح ارکستر از نظر فنی و کیفی ارتقا یابد و درکنار آن به سطح کیفی نوازندهها نیز کمک شود. از دیدگاه من اگر اینگونه برنامهها در یک افق زمانی بلند برنامهریزی شود و وقفهای در اجرای آن صورت نگیرد بیشک کمک بسیاری خواهد بود. من براین نظرم ارکستر نیازمند یک برنامه سالانه یا یک فصل هنری مشخص است تا نوازندهها هم از حضور رهبران و سولیستهای میهمان مطلع شوند و بدانند چه قطعات یا رپرتوارهایی قرار است اجرا شود. انتخاب درست رهبران و سولیستها قطعاً در ارکستر انگیزه ایجاد خواهد کرد و فضایی برای انتقال مستمر تجربیات آنها به نوازندگان بهوجود میآید.
البته نوازندهها وسولیستهای خوبی در ایران هستند که در کنار نوازندههای خارجی میتوانند اثرگذار باشند چرا که ما موزیسینها در ارتباط با یکدیگر پرورش مییابیم و این، جزو طبیعت کار ما است و هر چقدر این گستره وسیعتر باشد بهترعمل میکند.
رپرتوار اجراهایی که داشتهاید به انتخاب شما بوده یا در همفکری با شورای هنری ارکستر؟
سال قبل که اجرایی با ارکستر ملی داشتم این قطعات را پیشنهاد کردم اما بهدلیل کرونا، اجرای این برنامه به تعویق افتاد و باردیگر با شورای هنری جدید مطرح و موافقت شد که شاهد آن بودید.
از دیدگاه شما چه قطعاتی باید برای ارکستر انتخاب شود تا در ارتقای ارکستر اثرگذار باشد؟
ارکستر ملی ایران به لحاظ ساختاری، یک ارکستر سمفونیک است.این دو ارکستر باید از تنوع رپرتواری برخوردار باشند، چه رپرتوارهای موسیقی کلاسیک ایرانی و چه کلاسیک غربی تا با اجرای این قطعات بتوانند دررشد کیفی و تکنیکی نوازندهها اثرگذار باشند و آن زمان است که در اجرای آثار آهنگسازان ایرانی یا آثار موسیقی معاصر نتیجه بهتری حاصل خواهد شد، چرا که شالوده هر ارکستر در سراسر دنیا براساس تاریخ و رپرتوار موسیقی سمفونیک شکل گرفته است. شاید جالب باشد بدانید اجرای آثار آهنگسازان خارجی در کنار آثار آهنگسازان ایرانی مانند برنامهای که طی این دو شب اجرا کردیم بسیار مورد توجه بود به این دلیل که این تفاوتها بیانگر نقاط مشترک موسیقایی دو فرهنگ است. من طی این سالها که خارج از ایران زندگی میکنم و فعالیت دارم، تلاشم این است که آثار آهنگسازان ایرانی و حتی غیر ایرانی را که کمتر اجرا شده است بیشتر معرفی کنم. و بر این باورم که موسیقی هیچ گاه مرزهای زمانی و مکانی نداشته و زبان مشترک همه ملتها بوده است و اکنون که ارتباطات در دنیا فراگیرتر شده، قطعاً این نقاط اشتراک بیشتر به چشم میآید.
در پایان میخواستم در خصوص قطعات این برنامه توضیحاتی بدهم. اولین اجرای ما قطعه «سوگنامه» به آهنگسازی آقای رضا والی و تکنوازی ویولن مازیار ظهیرالدینی بود که موقعیت مغتنمی برای اجرای این قطعه بهوجود آمد چرا که تا به امروز در ایران از ایشان اثر ارکسترالی اجرا نشده بود. البته آقای والی بسیار علاقهمند بود در ایران حضور داشته باشد اما به خاطر تغییراتی که در برنامه بهوجود آمد این اتفاق میسر نشد و بسیار خوشحالم که از این آهنگساز بزرگ و کمتر شناخته شده توانستیم قطعهای اجرا کنیم. در ادامه سوئیت «تابلوهای ایرانی» از استاد حشمت سنجری به اجرا درآمد.آقای سنجری دین بزرگی بر گردن موسیقی ما و ارکستر سمفونیک تهران دارد. ایشان سالها در ساختن این بنا زحمت کشیده و این اجرا قدردانی نسل جوان از این موسیقیدان بزرگ بوده است. بخش دوم برنامه به قطعات دو آهنگساز ایتالیایی «جاکومو پوچینی و فروچچو بوزونی» اختصاص داشت. موسیقی ایتالیا همانند موسیقی ما منطق آوازی دارد و از این جهت به فرهنگ موسیقایی ما نزدیک است. در این کنسرت علاوه بر «پرلود سمفونیک» پوچینی سوئیت «توراندخت» اثر بوزونی که برگرفته از هفت پیکر نظامی بوده به اجرا درآمد. این داستان شرقی، در طول تاریخ مرزها را در نوردیده و هنرمندان و آهنگسازان اروپایی بسیاری را به خود جذب کرده است و ما این اثر را برای اولین بار در ایران با ارکستر ملی ایران اجرا کردیم.
ازطرح آزمایشی قیمت شناور بلیتهای سینما استقبال شد
فروش دو برابری «هناس» با کاهش قیمت بلیت تا 20 هزار تومان
گروه فرهنگی: قیمتگذاری شناور بلیت فیلمهای سینمایی، موضوعی متداول در اغلب زنجیره سینماهای جهان است و حال پس از بحران کرونا و کاهش مخاطبان سینما برخی سینمادارها به اعمال این روش در قیمتگذاری تصمیم گرفتهاند. در روزهای پایانی هفته گذشته بود که سیدعلی طباطبایینژاد معاون پخش و اکران حوزه هنری از اجرای طرح قیمتگذاری شناور بلیت در زنجیره سینماهای بهمن سبز خبر داد. این طرح از روز شنبه با فیلم «هناس» حسین دارابی که از تولیدات حوزه هنری است بهصورت آزمایشی آغاز شده است. طبق این طرح بر اساس درجهبندی سالن و سینما و ساعت و سانس نمایش فیلم قیمتگذاری شناور سانسهای سینماها انجام میگیرد.همزمان با اجرای آزمایشی طرح قیمت شناور بلیت سینما در سینماهای حوزه هنری، سجاد نوروزی مدیر سینما «آزادی» از پیوستن این پردیس سینمایی به طرح آزمایشی فروش شناور بلیت سینماها خبر داد. به گفته او این طرح از شنبه ۲۸ خرداد ماه بهصورت آزمایشی برای فیلم «هناس» اجرایی شده است و تا روز چهارشنبه بهصورت آزمایشی اجرا خواهد شد. نورزی وعده داده است: «با همه صاحبان آثار وارد مذاکره میشویم تا این الگوی خیلی درست و جدی، با رویکردی علمی در سینمای ایران اجرایی شود و به نتایج خوبی هم برسیم.»
طبق اطلاعاتی که مهر منتشر کرده طرح شناوری قیمتها در همه روزها بجز سهشنبهها در زنجیره سینماهای حوزه هنری برای فیلم سینمایی «هناس» اعمال میشود و در این طرح قیمت بلیتهای فیلم «هناس» تا مرز ۲۰ هزار تومان کاهش داشته است.براساس اطلاعات منتشر شده در این گزارش در حال حاضر فعالیت روزانه سینماهای حوزه هنری در سه دوره زمانی ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶، ساعت ۱۶ تا ۲۰ و ساعت ۲۰ به بعد تقسیم شده و قیمتگذاری بلیت بسته به تعریف سانس در هر یک از این بازهها متغیر است، به طور مثال در سینما هویزه مشهد قیمت بلیت فیلم «هناس» در سالن اصلی در بازه زمانی ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ به قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش میرسد و در بازه زمانی ۱۶ الی ۲۰ به قیمت ۳۰ هزار تومان. بهنظر میرسدبا اجرایی شدن و با این شیوه نرخگذاری، قدرت خرید مخاطب برای تهیه بلیت با قیمتهای بسیار ارزانتر افزایش یافته است. این طرح آن طور که ایرنا گزارش داده میزان فروش بلیتهای این فیلم در مقایسه با وضعیت عادی، تقریباً ۲ برابر شده است.
1-مدیرخانه - موزه انتظامی از برگزاری مراسمی برای نکوداشت زنده یاد عزتالله انتظامی که امروزسهشنبه ۳۱ خردادماه ساعت 19 برگزارمی شود، خبرداد. به گفته شکرخدا گودرزی، از آنجا که بهخاطر کرونا همه چیز تعطیل بود، واقعیت امر این است که شرایط برای پیگیری وجود نداشت و همه کارها مختل شده بودند، اما طبیعتاً نگاه من این است که آقای مجید انتظامی حضوری جدی در خانه - موزه داشته باشند. من تلاش خود را بهعنوان فردی که تمایل دارم یک نفر از خانواده آقای انتظامی حضور داشته باشد، حتماً خواهم کرد تا نشانی از خانواده انتظامی را در اینجا داشته باشیم، اما هیأت امنایی شدن باید توسط شهرداری و سازمان فرهنگی به نتیجه برسد که فقط هم این یک موزه نیست و چند مکان دیگر مثل موزه دکتر حسابی، شهید مطهری و شهید بهشتی هم همین شرایط را دارد و اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد باید برای همه آنها، بیفتد. /ایسنا
2-ضوابط و مقررات حفاظتی عرصه و حریم تئاتر شهر توسط کارشناسان فنی کمیته تعیین حریم آثار تاریخی کشور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعیین و به مدیریت مجموعه تئاتر شهر اعلام شد. به گفته سیدمحمدجواد طاهری رئیس تئاتر شهر، بهواسطه تأکیدی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی روی موضوع حریم تئاتر شهر دارند، نهایت تلاش خود را انجام میدهیم که با اتکا به اعلام رسمی ضوابط و مقررات حفاظتی عرصه و حریم مجموعه، با همراهی و مشارکت سایر دستگاهها و مجموعههای مرتبط از جمله شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر تهران، نیروی انتظامی و دیگر نهادهای مرتبط بتوانیم بزودی شاهد محیطی امن و به دور از اتفاقات ناگواری باشیم که طی ماههای اخیر هر روز میزان آنها افزایش پیدا کرده و موجب بحرانی شدن اوضاع شده است. /مهر