با حضور رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت
امضای تفاهمنامه علمی، فرهنگی، هنری و آموزشی میان ایران و ترکمنستان
گروه فرهنگی / تفاهمنامه علمی، فرهنگی، هنری و آموزشی میان ایران و ترکمنستان پیش از ظهر چهارشنبه 25 خردادماه با حضور رؤسای جمهور دو کشور طی مراسمی در تهران به امضای وزیر فرهنگ کشورمان و معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان رسید. در این مراسم تفاهمنامه مبادلات علمی، فرهنگی، هنری و آموزشی بین دو کشور ایران و ترکمنستان از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و صفر دُردی تُویلی اِف معاون رئیس کابینه وزرای دولت ترکمنستان به امضا رسید.
گفتنی است، «صفر دُردی تُویلی اِف» رئیس جمهور جدید ترکمنستان که با دعوت رسمی رئیس جمهور کشورمان در رأس هیأت بلندپایه وارد تهران شده است، صبح روز چهارشنبه نیز با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد.
رئیس جمهور جدید ترکمنستان سهشنبه با دعوت رسمی رئیس جمهور کشورمان در رأس هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شده است. این نخستین سفر بردی محمداف به تهران در مقام ریاست جمهوری ترکمنستان است و پیش از این در ۱۹ دی ۱۴۰۰ به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور وقت این کشور به ایران آمده بود. محمداف که پیش از این معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان بود، ۲۸ اسفند سال گذشته به عنوان رئیس جمهور این کشور برگزیده شد. آیتالله رئیسی پیشتر در دیدار محمداف به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور ترکمنستان گفته بود که تهران از پیشنهادهای طرف مقابل در زمینه تحکیم و ارتقای همکاری در بخشهای مختلف بویژه در حوزه انرژی، تجارت و بازرگانی استقبال میکند و هیچ مانع و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
همچنین در حاشیه سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران، علی نادری مدیرعامل خبرگزاری ایرنا و قزاقبایف مردان آماجانویچ مدیرعامل خبرگزاری «تی دی اچ» با امضای موافقتنامهای، توافق کردند خبرها، عکسها و ویدئوهای تولیدی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از اخبار دو خبرگزاری، به عنوان منابع موثق و دست اول در ایران و ترکمنستان استفاده کنند.
اخلاص، عامل برکت و درخشش سرود «سلام فرمانده»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سهشنبه در هفتصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور که در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با تجلیل از دست اندرکاران سرود «سلام فرمانده»، درباره این اثر گفت: «این سرود به عنوان یک اثر بزرگ و افتخار ملی، این روزها به تقویت فضای عمومی و توسل به حضرت ولیعصر(عج) منجر شده که با اجتماعات چند ده هزار نفری در سراسر کشور و چندصد هزار نفری در برخی شهرهای بزرگ، اوج اقتدار فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را به رخ بکشد.»محمد مهدی اسماعیلی، اخلاص را دستمایه اصلی تولید سرود «سلام فرمانده» دانست و گفت: «همین اخلاص موجب برکت و درخشش این اثر و از سوی دیگر این روزها موجب وحدت، افتخار و مباهات ملت ایران شده است.»رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه افزود: «سرود «سلام فرمانده» در تقویت اشتیاق عمومی پس از شنیدن نام مقدس حضرت ولیعصر(ع) نقش بسزایی داشته است و در راستای همین نقش، شاهد بازخوانی سرود به زبانها و گویشهای مختلف در کشورهای گوناگون بودهایم که همین موضوع از عظمت بزرگ این اثر نشأت گرفته است.»
او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند درمانی کرونا در کشورمان، گفت: «امروز شاهد هستیم ویروس کرونا همچنان جان مردم برخی کشورهای اروپایی و امریکایی را میگیرد و آمار و ارقام فوتیهای کرونا در این کشورها رو به افزایش است؛ از سوی دیگر چند وقتی است با اقدامات اساسی فوتیهای کرونا در کشورمان به حداقل رسیده است اما رسانههای غربی درباره این اتفاق بزرگ سکوت کردهاند و حرفی از این دستاورد بزرگ به میان نمیآورند.»
وزیر فرهنگ در ادامه این جلسه به افتتاحیه بیستمین دوره جشنواره بینالمللی امام رضا(ع) که در آستان مقدس رضوی برگزار شد، اشاره کرد و گفت: «هنرمندان اصیل فرهنگ ایرانی اسلامی افتخارشان خدمت به اهل بیت(ع) است و رونمایی از تابلوی «نماز باران» اثر حسن روح الامین و اجرای زیبای موسیقی حجت اشرفزاده در این مراسم تنها بخشی از خدمت و ارادت هنرمندان به اهل بیت(ع) محسوب میشود.»
ارائه گزارشی از برپایی آخرین دوره نمایشگاه کتاب تهران و بحث و بررسی درباره طرح ملی نشاط اجتماعی پساکرونا از موضوعات مورد بحث در هفتصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور بود.
برپایی نمایشگاه عکس علی کاوه در خانه هنرمندان ایران
عکسهایی به رنگ و بوی جماران
فرهنگی:علی کاوه هنرمند عکاس پیشکسوتی است که از لحظه ورود امام خمینی (ره) به ایران عکاسی کرده. اکنون نمایشگاه عکسهای او با عنوان «لحظه» در خانه هنرمندان ایران برپاست. او درباره این نمایشگاه به «مهر»توضیح داد: «من 12 بهمن سال ۵۷ این افتخار را داشتم که از لحظه ورود امام به بهشت زهرا عکاسی کنم هرچند حوزه اصلی من عکاسی ورزشی بود، ولی با توجه به اینکه در تلویزیون فعالیت میکردم به بهشت زهرا رفتم و آنجا عکاسی کردم. از فردای آن روز هم هر روز به مدرسه علوی میرفتم و از دیدار مردم با امام (ره) عکاسی میکردم. سپس روز ۲۲ بهمن که انقلاب به پیروزی رسید مرتب به قم میرفتم تا از امام (ره) عکاسی کنم.»
اوافزود: «زمانی هم که امام خمینی(ره) بیمار و در بیمارستان رجایی بستری شدند به آنجا رفتم و عکاسی کردم، پوستر این نمایشگاه هم برگرفته از لحظهای است که امام (ره) میخواستند از کارکنان بیمارستان خداحافظی کنند که من این عکس را از بالکن بیمارستان گرفتم.»
کاوه گفت: «در مقطعی دیگر امام(ره) به جماران آمدند؛ در آن زمان واحد سیاسی تلویزیون طی نامهای من را به بیت معرفی کرد که من مرتب در هر نشست و دیدار ایشان حضور پیدا میکردم و عکس میگرفتم. عکسهای این نمایشگاه هم بیشتر محصول زمانی است که در حیاط و پشت حسینیه جماران مشغول عکاسی بودم. گذشت تا اینکه خرداد ۶۱ قرار بر این شد که عکاسان چند رسانه از امام(ره) در حالی که روی صندلی نشستهاند، عکس بگیرند. از همین رو صبح هنگام وقتی امام وارد شدند آفتاب بسیار تندی داشتیم که عکاسی را سخت میکرد، در همان شرایط چند فریم از ورود امام (ره) عکاسی کردیم ولی به یکباره هوا بهتر شد و توانستیم چند عکس دیگر بگیریم، من این شانس را داشتم که عکس امام (ره) در جمع عکاسان را هم گرفتم که ماندگار شد.»
افتخارم این بود که عکس من از امام خمینی روی اسکناس چاپ شد
او با اشاره به اینکه عکس حضور امام در حیاط روی اسکناس چاپ شد، توضیح داد: «بعد از چند وقت بانک مرکزی به همه رسانهها اعلام کرد که حدود هزار فریم از عکسهای امام را جمعآوری کرده تا عکسی را انتخاب و روی اسکناس چاپ کند. افتخار من این بود عکسی که من از امام گرفته بودم روی پول چاپ شد.»این عکاس پیشکسوت افزود: «من خیلی خوشحال بودم چون در مقابل آن همه عکاسی که همه مدرک دکترا، لیسانس و دیپلم داشتند عکس منی که تا دوم راهنمایی خوانده بودم انتخاب شد. به این پی بردم که تجربه در عکاسی مهمتر از تحصیلات آکادمیک است، یعنی اگر پروفسور هم باشی اما تجربه نداشته باشی، فایده ندارد. بعدها که اسکناس دو هزار تومانی چاپ شد دیدم عکس من روی آن هم چاپ شده و باز هم خوشحال شدم حتی همین الان بانک مرکزی کتابی دارد که نام 50 عکاسی که عکسهایشان روی پول چاپ شده در آن درج شده است که یکی از آنها من هستم.»
ماجرای رد پیشنهاد ۲ هزار دلاری عکاس خارجی
وی با اشاره به عکاسی در مراسم ارتحال امام، گفت: «من آن روز حدود ۱۰ حلقه عکس شامل ۳۶۰ فریم عکس گرفتم. جالب است که بگویم یکی از عکاسان خارجی آمد و به من گفت یکی از عکسهای تو را که مربوط به شکستن تابوت امام (ره) میشود، به مبلغ 2 هزار دلار میخرم اما گفتم من کارمند صدا و سیما هستم و تعهد دادهام هر عکسی که میگیرم، تحویل تلویزیون بدهم، به همین ترتیب این پیشنهاد را رد کردم و نفروختم.
در حالی که آن زمان دو هزار دلار برابر با یک میلیون تومان بود که من با همین مبلغ یک واحد آپارتمان خریده بودم اما خوشحالم که خدا من را دوست داشت و این اشتباه را نکردم.»
تریلر روانشناختی از قاتل مرموز سریالی
فرهنگی/ مینی سریال 8 قسمتی «چیزهای تیز» (Sharp Objects) به سفارش شبکه HBO و بر اساس رمانی از گلین فلین ساخته شده است. «چیزهای تیز» به کارگردانی مارتی نوکسون سبکی درام معمایی و تریلر روانشناختی دارد و علاوه بر روایت معمای قتلهای مرموز سریالی، تصویری دوگانه از رابطه مادری و خواهری ارائه میکند. کمیل پریکر (ایمی آدامز) روزنامهنگاری با آسیبهای روحی فراوان از طرف سردبیر روزنامهاش ترغیب میشود که برای گزارشنویسی از ماجرای قتل دو دختر نوجوان به شهر زادگاهش بازگردد. داستان ضمن روایت پرکششی از چالشهای پلیس شهر برای یافتن قاتل، با فلاشبکهایی به گذشته پریکر دلایل آسیبهای روحی و روانی او را تصویر میکند. ریتم داستان اگرچه کمی کند است اما «چیزهای تیز» قطعاً در دسته آثار هیجانانگیز تمامعیار قرار میگیرد. فقط تماشای دو قسمت ابتدایی کمی صبر و حوصله میخواهد، اما از قسمت سوم به بعد داستان شما را به داخل خود میکشد و از همان موقع به شکلی درگیر سریال میشوید که دیگر دور ماندن از دنیای عجیب و مرموز آن برایتان سخت خواهد بود.از شاخصههای تحسین شده «چیزهای تیز» بازی درخشان ایمی آدامز است که نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن مینیسریال شده بود و در کنار او بازی تماشایی و باورپذیر پاتریشا کلارکسون در نقش ادورا کرلین (مادر کمیل) از دیگر نقاط قوت سریال است که جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن در مینیسریال را برای او به ارمغان آورد.فصل اول مینی سریال با پایانی عجیب و غافلگیرانه خاتمه مییابد و در حالی که کنجکاوی بسیاری برای دیدن فصل دوم وجود دارد اما بر اساس اخبار گویا سازندگان آن هنوز راجع به ادامه دادن آن به قطعیت نرسیدهاند.
نام سریال: «چیزهای تیز» (Sharp Objects)
کارگردان: مارتی نوکسون
بازیگران: ایمی آدامز، پاتریشا کلارکسون، کریس مسینا، الیزا اسکانلن، مت کریون و...
طنین «اصفهان تا فلورانس» درتهران
ندا سیجانی- تاریخ تأسیس ارکستر ملی ایران به سال 1377 برمیگردد؛ دورانی که زندهیاد علی مرادخانی مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده داشت و با حمایت دفتر موسیقی این ارکستر با رهبری فرهاد فخرالدینی راهاندازی شد و در همان برهه زمانی نخستین اجرایی که با این ارکستر روی صحنه رفت، کنسرتی با آواز محمدرضا شجریان با ساختههایی از علی تجویدی و ترانههایی از بیژن ترقی بود.
از آن دوره به بعد ارکستر ملی ایران، با حضور رهبران متعدد همچون فرهاد فخرالدینی، فریدون شهبازیان (که ازآهنگسازان متبحر و شناخته شده ایران هستند) و همچنین بردیا کیارس اجراهای بیشماری در ایران و خارج از ایران روی صحنه برد که آخرین اجرای آن در خارج از کشور مربوط به افتتاحیه هفته فرهنگی ایران درلبنان بود که اسفند ماه 1400 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر فرهنگ لبنان و به رهبری بردیا کیارس برگزارشد.
نکته دیگر اینکه ارکستر ملی ایران در طول سالها فعالیت هنریاش بیحاشیه نبوده و از سال 1398 با استعفای فریدون شهبازیان بدون رهبر ثابت و با مدیریت شورای هنری ارکستر برنامههای خود را روی صحنه برد.
شورایی با حضور اعضایی همچون کامبیز روشنروان، محمدرضا فیاض، فردین خلعتبری، علیاکبر قربانی و مانی جعفرزاده و از آن زمان به بعد این ارکستر جوان و 24ساله با رهبران میهمان و بهرهمندی از آثار آهنگسازان شناخته شده ایران، برنامههای خود را روی صحنه میبرد که اجرای اخیر آن اختصاص داشت به کنسرت «عودلاجان تا آذربایجان» به رهبری شهرام توکلی که اردیبهشت امسال در تالار وحدت برگزار شد.تازهترین اجرای این ارکستر هم اختصاص دارد به اجرای 26 و 27 خرداد ماه (امروز و فردا) با رهبری نیما کشاورزی با عنوان «اصفهان تا فلورانس» که در تالار وحدت برگزار میشود و به علاقهمندان آثار ارکسترال پیشنهاد میگردد. «سوگنامه» به آهنگسازی رضا والی، تکنوازی ویولن توسط مازیار ظهیرالدینی، «تابلوهای ایرانی» به آهنگسازی حشمت سنجری، «پرلود سمفونیک» به آهنگسازی جاکومو پوچینی و «سوئیت توراندخت» به آهنگسازی فروچچو بوزونی قطعات این اجرا هستند.
«زمانهای بیبازگشت» در گالری گلستان
گالریها عنوان جدیدترین نمایشگاههای خود را معرفی کردند. «زمانهای بیبازگشت» نام جدیدترین آثار نقاشی تارا بهبهانی؛ نقاش و پژوهشگر معاصر است که از 27خرداد تا 8تیرماه در گالری گلستان برگزار میشود.
تارا بهبهانی درباره نمایشگاهش میگوید: «حوادث، روزمرگیها و فرازها و فرودها همه زمانهای بیبازگشت هستند. زمانها میآیند و میروند و گاه خاطرهای شیرین و دلچسب میسازند و گاه یادآوری آنها چیزی جز ملال و کسالت برجای نمیگذارد. در سالهای زندگی من هم زمانهای بیبازگشت بسیاری آمدند و رفتند؛ خوشیها و سختیها و شادیها و غمها، نقشهایی را بر جای گذاشتند که یادآوری آنها برایم، من امروز را ساخته است که ایستادهام و زمانهای بیبازگشت پیشرویم را جستوجو میکنم.»
در این نمایشگاه 18نقاشی با تکنیک رنگ روغن که تعدادی از آنها روی بومهای شش ضلعی و حاصل کار سه سال اخیر بهبهانی است، به نمایش درمیآید.
فرم بومهای این مجموعه بیننده را به دنیای رنگانگ و پر رمز و راز کاشیهای ایرانی دعوت میکند.
«هفتادو» در گالری شهریاران
گالری شهریاران در دومین نمایش از هنر دهه هفتادیهای ایران آثاری از سارا نوبهار متولد ۱۳۷۶ را با عنوان «افق ١٦» به نمایش میگذارد. این نمایشگاه متشکل از ١٦ طراحی میکسمدیای سارا نوبهار است که بازدیدکنندگان میتوانند پیشدرآمدی شامل پنج تابلوی نقاشی را نیز در بدو ورود تماشا کنند.
این گالری سعی دارد پروژههای مبتنی بر پژوهش و فرایند کیوریتوریال را پیش ببرد. در همین راستا «هفتادو» نیز پروژهای است با پژوهش و کیوریتوری داوود آجرلو که به هنرمندان دهه هفتادی ایران و ظرفیتها و ظرافتهای آنها میپردازد. این نمایش از جمعه ۲۷خرداد تا ۳تیر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ میزبان علاقهمندان است.
«اکنون خیلی دور است» در گالری مژده
نمایشگاه نقاشیهای کامبیز خدابنده هم با عنوان «اکنون خیلی دور است»، عصر جمعه ۲۷خرداد در گالری مژده افتتاح میشود و تا 7تیرماه ادامه دارد.
مجموعه آثار پیشرو حاصل قلم هنرمندی است که بهرغم تحصیل آکادمیک در رشته نقاشی، شیوهای بینامتنی میان نئیوآرت و فوویسم پیش گرفته است. این روحیه گریز از چهارچوبهای آکادمیک نقاشی، باعث به وجود آمدن رنگها و خطهایی است که در عین یک لایه بودن، پختگی خاص خود را هم دارد. او آگاهانه، از هرگونه نظام و اصولی دوری میکند و قلمش را به دست صمیمیت خالص درونی و خیالش میسپارد، آنچنان که مخاطب خواه ناخواه با دنیای او همراه شده و در احوالات ذهنی هنرمند غرق میشود.