«ایران» گزارش میدهد
آغاز کاهش قیمت سیمان از یکشنبه هفته آینده
نیازی،معاون وزیر صمت در گفت وگو با «ایران»: قطعاً در ماه های آینده شاهد افزایش قیمت سیمان و فولاد نخواهیم بود
گروه اقتصادی / آنگونه که فعالان صنف سیمان پیشبینی کردهاند قیمت سیمان از هفته آینده کاهشی میشود و دیگر دلالان و واسطهها نمیتوانند با خرید احتکاری سیمان از بازار و بورس، بازار این بخش را به هم بریزند؛ ازچند روز پیش که بحث قطع و سهمیهبندی برق واحدهای سیمانی مطرح شد، برخیها اظهار کردند که قیمت سیمان در دولت سیزدهم مانند دولت دوازدهم به پاکتی 100 هزار تومان میرسد و این امر دوباره بر قیمت سایر کالاها اثر میگذارد. اما طی روزهای اخیر، فعالان این صنف تأکید کردند، اتفاقی که در سال گذشته و در دولت دوازدهم رخ داد در این دولت تکرار نمیشود، چرا که تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
روز گذشته نیز عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به «ایران» گفت: «بزودی وضعیت بازار سیمان ساماندهی و قیمتها منطقی میشود، از اینرو از خریداران سیمان میخواهیم که رفتار منطقی داشته باشند و اجازه ندهند برخی شایعات باعث نگرانی آنها شود.» او ادامه داد: «قطعاً از یکشنبه آینده یعنی کمتر از سه روز آینده قیمت سیمان در بازار کاهشی خواهد شد. تولید سیمان اکنون هیچ مشکلی ندارد و بیش از نیاز مصرف، سیمان در بازار وجود دارد؛ البته برخیها میخواهند این بازار را ملتهب کنند اما قطعاً با برنامهریزیهای دقیقی که صورت گرفته، چنین اتفاقی نخواهد افتاد.»
عرضه بیش از اندازه سیمان
شیخان خاطرنشان کرد: «با تأمین برق کارخانجات سیمان و عرضه بیش از اندازه سیمان در بورس کالا طی یکشنبه هفته آینده، قیمت این کالا در بازار با کاهش قابل توجهی مواجه خواهد شد. خبر قطع برق صنایع سیمانی در هفتههای گذشته، باعث شد تا خریداران با ورود به بورس کالا میزان تقاضا را افزایش دهند و قیمتها را بالا ببرند، همچنین عرضه سیمان به بازار کاهش یافت.»
او با اشاره به خریدهای دلالگونه در بورس افزود: «با ابطال حدود۶۰ معامله سیمانی از سوی بورس کالا در هفته جاری، این عرضههای ابطال شده همراه با کف عرضه ۱.۳ میلیون تنی هفتگی در روز یکشنبه آینده (۲۹ خردادماه) عرضه خواهد شد که بهطور قطع این میزان عرضه که بیش از حد است، به شکسته شدن قیمتها منجر می شود.»
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: «در جلسه اخیر اعضای این انجمن با وزیر نیرو و برخی معاونان، مقرر شد برق مورد نیاز برای معادل تولید 5 میلیون تن سیمان تأمین شود. بدین جهت با مدیریت دیماند اختصاص داده شده از سوی واحدهای تولیدکننده سیمان و همچنین شرکتهای برق منطقهای، خللی در تولید سیمان به وجود نخواهد آمد و التهابات موجود در این زمینه فروکش خواهد کرد. بر این اساس صنعت سیمان با ۷۰ درصد دیماند برق خریداری شده نیز میتواند تولید خود را مدیریت کند تا شاهد توقف کارخانجات و التهاب بازار نباشیم.» حدود ۷۵ کارخانه سیمانی در کشور وجود دارد که ظرفیت آنها ۹۰ میلیون تن است، اما به جهت مشکلات متعدد نمیتوان از ظرفیت موجود به خوبی بهره گرفت. سال گذشته به جهت بیبرنامگی وزارت نیرو(در دولت دوازدهم) واحدهای سیمانی از قطع برق بشدت متضرر شدند و بر اساس آمار تولید، سال گذشته حدود 63 میلیون تن(62.7) سیمان تولید شد. این در حالی است که سال 99 میزان تولید سیمان 68.3 میلیون تن و سال 98 بیش از 60 میلیون تن بوده است.
جلسهای با نتایج مثبت
چندی پیش در جلسهای که تولیدکنندگان سیمان با وزارت نیرو داشتند قرار بر این شد که مدیریت مصرف برق با اولویت تأمین انرژی برای تولید 5 میلیون تن کلینکر و سیمان در ماه انجام شود. انجمن سیمان نیز موظف شد، با هماهنگی وزارت نیرو و مدیران عامل کارخانههای سیمان جهت مدیریت تولید در هر منطقه اقدام کند. از طرفی در جدیدترین بخشنامه ای که ابلاغ شده و تولیدکنندگان سیمان به آن اشاره کردند، دیماند تحویلی به صنایع فولادی و سیمانی از ساعت24 تا 8 صبح و تا تاریخ ده تیرماه بدون محدودیت شده است.
ثبات در قیمت سیمان
سید مهدی نیازی، معاون هماهنگی و محیط کسبوکار وزارت صمت درباره وضعیت سیمان و روند قیمتی که این کالای استراتژیک خواهد داشت به «ایران»، گفت: «بر اساس بخشنامهای که شرکت مدیریت شبکه برق ایران ابلاغ کرده است از بامداد تا 8 صبح محدودیت برق صنایع فولادی و سیمانی اعمال نمیشود؛ این امر نیز حاصل هماهنگی بین وزارت نیرو و وزارت صمت است.» او درباره اینکه احتمال دارد قیمت سیمان در بازار افزایشی شود، خاطرنشان کرد: «تمام سعی دولت بر این است که کمبود برق به صنایع کمترین آسیب را بزند از همین رو برنامهریزی شده تا در این دوره بخشی از کارخانهها به سمت اورهال یا اصلاحات در واحد صنعتی خود حرکت کنند، در چنین شرایطی ضمن پایداری انرژی میتوان برق سایر صنایع را تأمین کرد و محدودیتها و قطعی برق را به حداقل رساند. از همین رو باید تأکید کرد که با تمهیدات اتخاذ شده بازار سیمان دچار به همریختگی نخواهد شد و قیمتها ثبات خواهد داشت.»
مدیریت پایدار انرژی در فصل تابستان
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت پیش از این نیز با تأکید بر مدیریت پایدار انرژی در فصل تابستان گفت: خوشبختانه در سالجاری قطعی برق مانند سال گذشته تأثیری بر کاهش عرضه فولاد و سیمان و به تبع آن گرانی این محصولات نخواهد داشت. قطعاً دو محصول سیمان و فولاد در طول ماههای آینده افزایش قیمت نخواهد داشت، چرا که هر گونه تغییر قیمت در این کالاها مستلزم تحقق شرایط و مؤلفههای دیگری بجز قطعی برق خواهد بود. برنامههای وزارت صمت به گونهای تنظیم و تدوین شده است که پایداری تولید محصولات مهمی همچون فولاد و سیمان به نحوی باشد که عرضه این کالا در بازار با چالش جدی مواجه نشود و از بیبرنامگی در قطعی برق خارج شویم.» بر اساس برنامه راهبردی توسعه صنعت سیمان، چشمانداز کسب جایگاه سوم جهان با تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن بهعنوان رتبه اول ظرفیت تولید در منطقه و صادرات جهانی با عرضه ۳۲ میلیون تن سیمان به کشورهای منطقه در سال ۱۴۰۴ و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت هدفگذاری شده است.
چندی پیش روزنامه ایران در گزارشی نوشت: در نیمه نخست سال گذشته (در زمان دولت دوازدهم)، قطع برق سبب شد که تحویل کلینکر و سیمان به بازار نزدیک به ۳ میلیون تن کاهش یابد و این امر، قیمت هر پاکت سیمان را از ۲۵ هزار به ۱۰۰ هزار تومان رساند.هر چند که با فعالیت دولت سیزدهم و عرضه سیمان در بورس، قیمت سیمان اصلاح شد اما در دورهای که افزایش یافت، شوک عظیمی به بازار و مصرفکنندگان آن وارد شد. آنگونه که منابع مطلع اعلام کردند قطع برق سال گذشته خسارت ۴۰۰ میلیارد تومانی بر دوش واحدهای سیمانی گذاشت که حدود ۷۷ میلیارد تومان از این رقم، هزینههای ثابت تولید همچون هزینههای پرسنلی، اداری و سایر موارد اینچنینی بوده است.
«ایران» بررسی کرد
مردم در انتظار کاهش بیشتر قیمت خودرو
با اینکه قیمت دلار در بازار غیررسمی در هفته جاری روند افزایشی به خود گرفت، اما قیمت خودرو، دیگر مثل گذشته گرانی را لمس نکرد و حتی به گفته ناظران بازار افت یک تا سه میلیونی را تجربه کرد
گروه اقتصادی / در حالی که مردم دیگر مانند گذشته تب خرید خودرو ندارند و منتظر تصمیم وزارت صمت در واردات خودرو هستند، برخیها با راهکار و ترفندهای مختلف به دنبال رونق دادن بازار خودروهای داخلی هستند. آنها اینگونه جلوه میدهند که با افزایش قیمت ارز در بازار و کمبود ارز در کشور، دولت از واردات خودرو منصرف شده و قرار است دوباره خودروهای داخلی یکهتاز شوند.
این موضوع را با انجمن واردکنندگان خودرو، کارشناسان وزارت صمت و اعضای اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در میان گذاشتیم و همه آنها تأکید کردند که دولت از موضوع واردات خودرو، عقب نشینی نکرده است و زمانی که سازوکار واردات مشخص شود، واردکنندگان میتوانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.
روز گذشته سری به بازار خودرو زدیم و با آنها درباره روندی که بازار طی میکند، گفتوگو کردیم. برخی نمایشگاه داران واقع بینانه و تقریباً رو راست با مشتریان صحبت میکردند. آنها میگفتند که طی چند وقت اخیر فروششان بیش از 70 درصد کاهش پیدا کرده است و تنها خودروهای کارکرده و قدیمی در بازار فروش دارد.
آنها اظهار میکردند که مردم هیچگونه افزایش قیمتی را نمیپذیرند و دست از خرید خودروهای داخلی کشیدند و از سویی برخیها هم که قصد دارند خودروی خود را تغییر دهند، بهدنبال خودروهای خارجی بسیار قدیمی هستند.
در کنار این نمایشگاه داران، برخی دیگر هم حضور دارند که بشدت بهدنبال آن هستند که یک خودروی صفر کیلومتر را به شما بفروشند و با دیالوگهای ترغیب کننده، مردم را به سمت خرید خودرو هدایت میکنند. این افراد میگویند طلا و دلار و هر پساندازی که دارید بفروشید و تبدیل به خودرو کنید چرا که بزودی قیمت خودرو افزایشی میشود. آنها با استفاده از اینگونه جملات و ایجاد نگرانی برای مردم، مشتری پیدا میکنند.
این گروه از نمایشگاه داران و شرکتهای خرید و فروش خودرو، تعادل بازار خودرو را به هم ریختهاند و اجازه نمیدهند این بخش چند روزی آرام بگیرد و البته نباید از نقش آفرینی برخی نمایندگیهای خودروسازان هم غافل ماند. برخی نمایندگیهای خودروسازان که مردم تقریباً به آن اعتماد دارند، فضایی را فراهم میکنند که مردم برای خرید خودرو با هر قیمتی اقدام کنند. برخی نمایندگیها عنوان میکنند که ما مطلع هستیم بزودی قیمت خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. اما در واقع چنین نیست، دولت و بخصوص ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت خودرو مخالف است و حتی اجازه نمیدهد که مدیران خودروسازی موضوع افزایش قیمت خودرو را مطرح کنند.
از آنجا که مردم اطلاع دقیقی از فرایند قیمتگذاری خودرو و واردات خودرو ندارند، تحت تأثیر صحبتهای واسطه گری و دلال گونه برخی نمایشگاهداران خودرو و نمایندگیهای خودروسازان قرار میگیرند و با گرفتن انواع وامها و فروش داراییهای خود، خودرو خریداری میکنند. اما توصیه کارشناسان چیست؟ محمد حسینی از کارشناسان صنعت خودرو است. او میگوید: «خودروسازان نمیتوانند برای سالهای متوالی فروش خودرو را در قالب قرعهکشی ادامه دهند و از طرفی دولت هم بارها خواسته است که فروش به شیوه بختآزمایی پایان پیدا کند. قطعاً این امر با افزایش تولید خودرو میسر خواهد شد بدین جهت و با اعداد و ارقامی که خودروسازان در تولید اعلام میکنند میتوان امیدوار بود که روند تولید نسبت به گذشته بهبود یافته و میتوان انتظار داشت که قرعه کشی حذف شود لذا در مقطع فعلی بهتر است که مردم صبر و بعد از اینکه خودرو از فرایند قرعه کشی خارج شد، نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.»
او ادامه داد:«هر فردی که خودرو از بازار خریداری میکند عملاً سود چند میلیونی را وارد جیب دلالان و واسطهها کرده است و این امر منجر به آن میشود که این گروه تقویت و بیش از گذشته گرداننده بازار شود و حتی میتواند فشار وارد کند که خودروهای خارجی وارد کشور نشود؛ به نظر میرسد دولت نباید از قدرت و نفوذی که این گروه دارد، غافل شود.»
به هر ترتیب آنچه که از بازار خودرو میتوان برداشت کرد این است که برخیها بشدت بهدنبال آن هستند که قیمت خودرو در بازار ریزشی نشود و هر زمان که احساس کنند خطر افت قیمتها وجود دارد با کاهش عرضه، بازار را کنترل میکنند.
توجیه این گروه این است که ما با قیمتهای بالا خودروها را خریداری کردیم لذا دلیلی ندارد که با ضرر بفروشیم؛ اما همین افراد فراموش کردند زمانیکه قیمت خودرو جهش پیدا کرد آنها با سودهای میلیونی خودروهای نمایشگاهی و شرکتی خود را فروختند و از طرفی بخش اعظمی از خودروهایی که اکنون از سوی دلالان فروخته میشود همان خودروهایی است که بخشی از مردم برای کسب سود و بهصورت قرعه کشی خریداری کردند و به آنها با قیمتهای بسیار پایین تری میفروشند.
اتحادیه نمایشگاه داران خودرو اعلام کرده است که طی چند روز گذشته بنا به دلایلی همچون افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، خودرو با افزایشهای جزئی مواجه شده بود و در روز جاری تغییر چندانی را ثبت نکرد. البته آنطور که فعالان بازار میگویند، مصرفکننده در بازار حضور ندارد و رکود سنگینی در بخش فروش حاکم است.
با اینکه قیمت دلار در بازار آزاد در روزهای اخیر مقداری روند افزایشی به خود گرفت ولی این روند افزایشی بر بازار خودرو بی اثر بود به گونه ای که برخی خودروها یک تا 3 مییلون تومان هم ارزان تر از قبل شدند. با این حال کارشناسان معتقدند مردم در انتظار کاهش بیشتر قیمت خودرو هستند و فعلا خرید نمی کنند.
قطعاً با سیاستهایی که دولت در مورد نرخ ارز پیش گرفته است، بازار خودرو دوباره با کاهش قیمت روبهرو خواهد شد؛ البته اگر دلالان و واسطهها اجازه دهند و مسیر قیمت خودرو را صعودی کنند، کاری که حداقل طی سه سال اخیر انجام داده و باعث شدهاند که فاصله قیمت کارخانه و بازار به بیش از 100 میلیون تومان برسد.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان:
تجارت ایران و عمان به ۲ میلیارد دلار میرسد
محسن ضرابی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان گفت: با توجه به روند افزایش تجارت با این کشور پیشبینی میشود تا پایان سال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات و ۲ میلیارد دلار تجارت را به ثبت برسانیم. در سال گذشته حجم مبادلات دو کشور به یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار رسید که شاهد رشد ۵۷ درصدی نسبت به سال ۹۹ بودیم.
او با بیان اینکه در دو ماه نخست سالجاری صادرات ایران به عمان با رشد ۲۸ درصدی به ۲۰۳ میلیون دلار رسیده است، خاطرنشان کرد: این رقم در بخش واردات با رشد ۱۸۷ درصدی ۱۲۸ میلیون دلار را تجربه کرد، آمار تجارت دو کشور با رشد ۱۴۵ درصدی به ۳۳۱ میلیون دلار رسیده است. ضرابی با بیان اینکه توافقهایی در جهت افزایش صادرات انجام شده است، خاطرنشان کرد: یکی از راههای افزایش مبادلات معرفی کالاها برای افزایش آگاهی تجار عمانی است که با اعزام هیأتهای تجاری و برگزاری نمایشگاهها در این کشور ممکن میشود. او با بیان اینکه حضور شرکتهای ایرانی در عمان میتواند در تجارت راهگشا باشد، خاطرنشان کرد: هیأتهای تجاری با محوریت اتاقهای استانی و تشکلها و انجمنهای تخصصی در سال گذشته اعزام شدند و در سالجاری نیز هیأتی از اتاق مشترک به عمان سفر کرد. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان با بیان اینکه هزینه شرکت در نمایشگاهها برای تولیدکنندگان بسیار زیاد است، گفت: مقرر شده تا تخفیف ویژهای برای فعالان اقتصادی ایرانی ارائه شود که در گام نخست ۴۰ درصد در نظر گرفته شده است.
موانع و مشکلات تجارت با ایران را رفع میکنیم
همچنین در این نشست ابراهیم المعینی، سفیر سلطنت عمان در ایران با بیان اینکه آمار تبادلات تجاری امیدوارکننده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم این آمار روند افزایشی خود را حفظ کند که با تلاشهای مسئولان دو کشور محقق خواهد شد. او افزود: در سلطنت عمان در تلاش هستیم تا موانع و مشکلات تجارت با ایران را رفع و راه را هموار کنیم که آمارهای تجاری ارائه شده حاصل این تلاشها است که با تلاشها و پیگیریها محقق خواهد شد. المعینی با بیان اینکه در عمان آماده استقبال از پروژههای مشترک و توسعه خدمات تجاری بین دو کشور هستیم، تأکید کرد: بر خلاف آنچه مشکلات تحریم برای ایران ایجاد کرده است، در حال توسعه در روابط دو کشور هستیم که آینده و دورنمای خوبی در این زمینه پیشبینی میشود.
وجود ۵۵ میلیارد تن انواع ذخایر معدنی در کشور
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از شناسایی و ثبت مواد معدنی خبر داد و گفت: بیش از ۵۵ میلیارد تن انواع مواد معدنی در کشور ذخیره قطعی و بقیه ذخیره زمینشناسی پیشبینی شده است.
علیرضا شهیدی با بیان اینکه افزایش عمق و سطح اکتشافات ایران میتواند به افزایش ذخایر معدنی ایران اضافه کند، خاطرنشان کرد: آنچه که در کشور تاکنون باب بوده، این بوده که مواد معدنی در سطح کشور شناسایی و ثبت شده و بر این اساس بیش از ۵۵ میلیارد تن انواع ذخیره معدنی در کشور قطعی و بقیه ذخیره زمینشناسی پیشبینی شده است.
او افزود: سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور نزدیک به دو دهه است که به شناسایی ذخایر پنهان روی آورده است، به این معنی که این ذخایر به هیچ عنوان نشانههایی روی سطح زمین ندارند، بنابراین امیدواریم با استفاده از ژئوفیزیک هوایی بتوانیم این ذخایر معدنی را شناسایی کنیم.
معاون وزیر صمت بیان داشت: در سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور از مقیاس یکصد هزارم در دهه ۸۰ به مقیاس ۹۴۵ هزار کیلومترمربع، سطح کشور مورد شناسایی قرار گرفته است.
او از افزایش دقت اکتشافات خبر داد و گفت: از سال گذشته این سازمان به تولید اطلاعات پایه در مقیاس یک پنجاه هزارم ورود کرده است و بر این اساس امیدواریم در برنامه پنج ساله هفتم کل کشور را در مقیاس یک پنجاه هزار داشته باشیم.
او خاطرنشانکرد: در بحث شناسایی و پیجویی زیاد از دنیا عقب نیستیم و باید به این نکته نیز توجه کنیم که سطح کشور ما بسیار وسیع است و نیازمند همکاری بخش خصوصی در اینباره هستیم.
توسعه مبادلات تجاری از سنپترزبورگ
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به جهت حضور در بیست وپنجمین مجمع بینالمللی اقتصادی سنپترزبورگ و ملاقات با مقامات روسی وارد این شهر شد.
این مجمع که با حضور مقامات، متخصصان و نمایندگان بنگاههای اقتصادی از کشورهای مختلف و با محوریت مباحث توسعهای برگزار میشود، فرصتی برای گردهمایی و به اشتراکگذاری خط مشیهای توسعه پایدار از سوی کشورها را فراهم میکند.
در این مجمع ، پیمان پاک درخصوص ضرورت توسعه روابط تجاری با کشورها، بویژه کشورهای همسایه و حاشیه دریای خزر و همچنین با تمرکز بر اشتراکات و توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری با این کشورها و توسعه همکاریها با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا سخنرانی خواهد داشت.
همچنین در جریان این مجمع مذاکرات با مرکز صادرات روسیه، اتحادیه صنعتگران و کار آفرینان، استاندار آدموریتا، وزیر بازرگانی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دیگر مقامات روسی در دستور کار است.
ماشینآلات نساجی باید هر 10 سال بازسازی شود
مدیرکل صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت با بیان اینکه حذف معافیت مالیاتی واردات ماشین آلات نساجی،سرمایه گذاری در این صنعت را با تهدید مواجه کرده گفت: در تلاش برای رفع این مشکل هستیم.
خانم افسانه محرابی یکی از عوامل مهم تولید خوب، باکیفیت، رقابتپذیر و صادراتی را مرتبط با ماشینآلات دانست و افزود: در صنعت نساجی و پوشاک باید حداکثر هر ۱۰ سال یک بار بازسازی و نوسازی ماشینآلات انجام شود، اما حذف معافیت مالیاتی و تعرفههایی که برای واردات ماشینآلات نساجی در قانون بودجه امسال در نظر گرفته شده، نگرانیهایی را برای سرمایه گذاران در این صنعت ایجاد کرده است.
او گفت: بسیاری از افرادی که طرح ارائه کرده بودند و قرار بود در این صنعت سرمایهگذاری کنند، با این اتفاق حجم سرمایهگذاری خود را کاهش دادهاند.
محرابی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی در این صنعت بحث قاچاق پذیر بودن آن است، ادامه داد: برای تولید رقابتپذیر باید هزینه تمام شده را کاهش داده و زمینه صادرات را نیز فراهم ساخته و از واردات پوشاک به شکل غیررسمی جلوگیری کنیم و به همین علت موضوع نوسازی ماشینآلات موضوع بسیار مهمی در این صنعت است. مدیرکل صنایع پوشاک وزارت صمت گفت: با توجه به پیگیریهایی که بخش خصوصی در مورد بحث ماشینآلات نساجی دارد، در تلاش هستیم تا این مشکل را برطرف کنیم، اما نمیتوان صد درصد امیدوار بود.
همچنین ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک گفت: ستاد مبارزه با کالای قاچاق در چند سال گذشته خوب عمل کرده است، ولی همچنان در فضای مجازی سفارش کالای قاچاق وجود دارد که از طریق شرکت پست به مشتری تحویل داده میشود.
او افزود: بیشتر مشکلات در این صنعت مواد اولیه، قاچاق، ایجاد شهرکهای صنعتی و صنفی است برای اینکه به صورت خوشهای فعالیت داشته باشند.
شیرازی گفت: در بحث مالیات نیز که امسال قرار است به صورت تکمیل اظهارنامه برای تولیدکنندهها و فروشندهها انجام شود، روی تراکنشها محاسبه میشود که این هم به نوعی چالش محسوب میشود.
جهش وزارت صمت در برنامه ۲ ساله خودرو
سخنگوی وزارت صمت گفت: به سمت اهداف پیشبینی شده در برنامه ۲ ساله تحول صنعت خودرو، جهش داشتهایم.
امید قالیباف در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: دومین گزارش عملکرد وزارتخانه تقدیم نمایندگان مجلس شد که همه آمارهای مذکور نشان از جهش وزارت صمت به سمت اهداف پیشبینی شده در برنامه ۲ ساله تحول صنعت خودرو است.
او در این پیام نوشت: صنعت خودرو وضعیت خوبی ندارد، اما روند خوبی را طی میکند به طور مثال افزایش ۲۳۶ درصدی تولید خودروی کامل نسبت به ۴ ماهه ابتدایی ۱۴۰۰، افزایش ۳۵ درصدی تحویل خودرو به مشتریان، کاهش ۶۴ درصدی دپوی خودروی ناقص و تحقق ۸۶ درصدی و برنامه پیشبینی شده تولید خودرو در ۴ ماهه نخست سال، نشان از جهش در برنامه ۲ ساله تحول صنعت خودرو است.