ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از توافقهای حمل و نقلی با ترکمنستان گزارش میهد
راهاندازی دو کریدور جدید منطقهای برای ترانزیت 10 میلیون تن کالا از ایران
کریدور ازبکستان-ترکمنستان-ایران و عمان و کریدور قزاقستان-ترکمنستان-ایران و ترکیه با هدف ترانزیت بار چین و روسیه به مقصد هند و اروپا از طریق ایران، بزودی در منطقه فعال میشود
گروه اقتصادی/ سفر رئیسجمهور ترکمنستان به ایران در پاسخ به سفر چند ماه پیش سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور به کشور ترکمنستان صورت میگیرد. در این سفرها، تفاهمنامههای مهمی بین دو کشور امضا شد که تفاهمنامههای حمل و نقلی، به منظور افزایش تبادلات تجاری بین ایران و ترکمنستان و همچنین تبادلات منطقهای بخشی از آن است.
احیای دو کریدور حیاتی
ترکمنستان دروازه ورود ایران به روسیه، اروپا و همچنین چین و کشورهای شرقی است.ایران دو مرز ریلی در منطقه اینچه برون و سرخس با ترکمنستان دارد به همین دلیل ارتباطات حمل و نقلی و ترانزیتی با ترکمنستان اهمیت بالایی برای ایران دارد. با شیوع کرونا ترکمنستان مرزهای خود را بست و تبادلات کالایی با این کشور بسیار محدود شد. محدودیت تجارت با ترکمنستان نقش مهمی در کاهش ترانزیت کشور دارد. اما با سیاست دولت سیزدهم در اولویت تبادلات تجاری با کشورهای منطقه، رایزنی برای فعال شدن محورهای ترانزیتی میان ایران و کشورهای همسایه و کشورهای منطقه، قرار است بزودی دو کریدور شمالی-جنوبی و شرقی-غربی، با محوریت ایران و ترکمنستان، راهاندازی شود. با راهاندازی این کریدورها، ترانزیت از ایران از 11 میلیون تن در سال 1400 به هدف ترانزیت 20 میلیون تنی نزدیک میشود.
براساس توافق دو کشور ایران و ترکمنستان، کریدور موسوم به کریدور «عشقآباد» که سال 2011 میان دو کشور برقرار شد، اما هیچ گاه فعال نشد، بزودی بهصورت آزمایشی راهاندازی میشود. این کریدور ترانزیتی بینالمللی جدید کشورهای آسیای میانه را به بنادری در خلیج فارس مرتبط میسازد. این کریدور ترانزیتی از خاک ایران عبور میکند و کشورهای آسیای میانه را به بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان متصل خواهد کرد. شهریار افندیزاده، معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با «ایران» با اشاره به اینکه راهاندازی محور ترانزیتی ایران و ترکمنستان چند سال پیش مورد توافق دو کشور قرار گرفته بود، افزود: اما این توافقنامه به مرحله اجرایی نرسید، با سفر رؤسای جمهور دو کشور به ایران و ترکمنستان، فعالیت کریدور ترانزیتی ایران و ترکمنستان که بخشی از کریدور شمال- جنوب در منطقه شرق است، بزودی بهصورت آزمایشی شروع میشود.
افندیزاده افزود: همکاری حمل و نقلی ایران و ترکمنستان هم بهصورت دو جانبه و هم بهصورت منطقهای است تا تبادلات تجاری ایران با کشورهای منطقه نیز از طریق محورهای ترانزیتی میان دو کشورگسترش یابد.
تبادلات تجاری و حمل و نقلی ایران و ترکمنستان در بخشهای مختلف ریلی، جادهای، دریایی و هوایی خواهد بود. در بخش ریلی افزایش تبادلات به تبادل ميانگين روزانه واگن بهصورت مجموع از مرزهاي سرخس و اينچهبرون بين ايران و تركمنستان از ٤٠٠ به ٧٠٠ واگن در آينده مورد نظر ميباشد كه نياز به توسعه زيرساختها و تجهيزات بالاخص در طرف تركمنستان دارد. در بخش دریایی هم راهاندازی کشتیهای «رورو» و بیشتر جهت انتقال بار از روسیه به مقصد کشورهای جنوبی مورد نظر است. در حال حاضر مجوز 7پرواز هفتگی میان ایران و ترکمنستان صادر شده است اما پروازی بین دو کشور نداریم درحالی که راهاندازی کریدور هوایی یکی از مسیرهای رونق گرفتن تجارت بین دو کشور است.
به گفته معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی، در سال گذشته مبادلات تجاری بین ایران و ترکمنستان حدود 330 میلیون دلار که شامل 300 میلیون دلار واردات از این کشور و 30 میلیون دلار صادرات بوده است.
افندیزاده گفت: هدف افزایش ارتباطات حمل و نقلی و تجاریسازی حمل ونقل میان دو کشور است تا ترانزیت ایران از طریق این افزایش مبادلات، 10 میلیون تن افزایش یابد و در مجموع افزایش میزان مبادلات از طریق محورهای حمل و نقلی اتفاق خواهد افتاد.
وی گفت: ترکمنستان دروازه ورود ایران به کشورهای آسیای میانه در شرق وجمهوری آذربایجان و ارمنستان دروازه ورود ایران به این کشورها از سمت غرب است و ایران قصد دارد حجم مبادلات خود را بر اساس عرضه و تقاضا در این منطقه افزایش دهد و با توجه به شرایط کشور روسیه، اکنون امکان افزایش حجم بار و افزایش تقاضا برای ترانزیت کالا از ایران فراهم شده است.
کریدور دوم
کریدور دیگری که قرار است بزودی بین ایران و ترکمنستان فعال شود و زیر بار ترافیک آزمایشی میرود، کریدوری است که از چین- قزاقستان-ترکمنستان- ایران به سمت ترکیه و اروپا میرود. این محور که شرقی-غربی است برای انتقال بار از چین به اروپا اهمیت زیادی دارد.
راهاندازی دو کریدور در محورهای شمال- جنوب و شرق- غرب، بین ایران و ترکمنستان، تبادلات دو کشور را 50 درصد افزایش میدهد.همچنین تبادلات تجاری بین بندر ترکمنباشی ترکمنستان و بندر امیرآباد ایران کالاهایی را که بیشتر از مبدأ چین است با قطار از ایران به سمت ترکیه منتقل می کند. این بار در شرق از مرز اینچهبرون وارد و در غرب از مرز رازی به سمت ترکیه میرود.
از سوی دیگر با توافقهای مربوط به انرژی بین ایران و ترکمنستان، با انتقال نفت و گاز بین دو کشور، میزان تجارت و حمل بار به عدد مورد نظر(10میلیون تن) میرسد. ایران با امضای قرارداد سوآپ گازی ترکمنستان روزانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان را به جمهوری آذربایجان خواهد فروخت. ایران می خواهد با کاهش موانع ترانزیتی، هماهنگی میان دستگاههای داخلی، حل مشکلات روادید و عوارض و بهبود زیرساختها، در آیندهای نزدیک به محور ترانزیتی منطقه تبدیل شود.
معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به کریدور شرقی-غربی میان ایران و ترکمنستان گفت: ایران، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و ترکیه قصد دارند با حملونقل ترکیبی نقش محوری در ارتباطات منطقهای ایفا کنند.
به گفته افندیزاده، با توجه به امکان انتقال بار از هند به روسیه و بالعکس از محورهای ترانزیتی ایران و ترکمنستان ایجاد شده است و به این ترتیب حمل بار از کشورهای جنوبی و از بنادر جنوبی ایران تا کشورهای شمالی و روسیه وجود دارد. هدفگذاری ایران ترانزیت 20 میلیون تن کالا با درآمدی معادل 20 میلیارد دلار است که این هدفگذاری با ارتباطات جدید میان ایران و کشورهای منطقه بویژه کشورهای حوزه خزر قابل دسترسی است.
نشست آینده ایران و ترکمنستان برای پیگیری توافقها، قرار است با میزبانی ترکمنستان برگزار شود. در این نشست افزایش همکاریهای دو جانبه و چند جانبه بررسی میشود.
شرایط جنگی در روسیه باعث شده که کشورها تمایل بیشتری برای انتقال کالاهای خود به سمت اروپا یا کشورهای جنوبی از مسیر ایران داشته باشند. افزایش ترانزیت به 20میلیون تن، یعنی افزایش دوبرابری ترانزیت از کشور که شورای عالی ترابری برای دست یافتن به آن، برنامهریزی کرده است. آمار دو ماهه ترانزیت کشور نشان میهد ترانزیت در این مدت رشد بالای 50 درصد نسبت بهمدت مشابه سال قبل دارد. بنا بر آمار گمرک، از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت با عبور دو میلیون و 560 هزار تن کالای خارجی از مسیر کشورمان، ترانزیت خارجی، نسبت به مدت مشابه با رشد 39 درصدی همراه بوده است. پس از یک دوره 7 ساله کاهش ترانزیت کالای خارجی از کشور، سال گذشته، با عبور 12میلیون و 650 هزارتن کالای خارجی از کشورمان، با رشد 68درصدی همراه بوده است.پیشبینیها نشان میدهد با توجه به رشد ترانزیت در ماههای ابتدایی امسال، دست یافتن به ترانزیت 15 میلیون تنی تا پایان امسال قابل پیشبینی است.
گروه اقتصادی/ سفر رئیسجمهور ترکمنستان به ایران در پاسخ به سفر چند ماه پیش سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور به کشور ترکمنستان صورت میگیرد. در این سفرها، تفاهمنامههای مهمی بین دو کشور امضا شد که تفاهمنامههای حمل و نقلی، به منظور افزایش تبادلات تجاری بین ایران و ترکمنستان و همچنین تبادلات منطقهای بخشی از آن است.
احیای دو کریدور حیاتی
ترکمنستان دروازه ورود ایران به روسیه، اروپا و همچنین چین و کشورهای شرقی است.ایران دو مرز ریلی در منطقه اینچه برون و سرخس با ترکمنستان دارد به همین دلیل ارتباطات حمل و نقلی و ترانزیتی با ترکمنستان اهمیت بالایی برای ایران دارد. با شیوع کرونا ترکمنستان مرزهای خود را بست و تبادلات کالایی با این کشور بسیار محدود شد. محدودیت تجارت با ترکمنستان نقش مهمی در کاهش ترانزیت کشور دارد. اما با سیاست دولت سیزدهم در اولویت تبادلات تجاری با کشورهای منطقه، رایزنی برای فعال شدن محورهای ترانزیتی میان ایران و کشورهای همسایه و کشورهای منطقه، قرار است بزودی دو کریدور شمالی-جنوبی و شرقی-غربی، با محوریت ایران و ترکمنستان، راهاندازی شود. با راهاندازی این کریدورها، ترانزیت از ایران از 11 میلیون تن در سال 1400 به هدف ترانزیت 20 میلیون تنی نزدیک میشود.
براساس توافق دو کشور ایران و ترکمنستان، کریدور موسوم به کریدور «عشقآباد» که سال 2011 میان دو کشور برقرار شد، اما هیچ گاه فعال نشد، بزودی بهصورت آزمایشی راهاندازی میشود. این کریدور ترانزیتی بینالمللی جدید کشورهای آسیای میانه را به بنادری در خلیج فارس مرتبط میسازد. این کریدور ترانزیتی از خاک ایران عبور میکند و کشورهای آسیای میانه را به بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان متصل خواهد کرد. شهریار افندیزاده، معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با «ایران» با اشاره به اینکه راهاندازی محور ترانزیتی ایران و ترکمنستان چند سال پیش مورد توافق دو کشور قرار گرفته بود، افزود: اما این توافقنامه به مرحله اجرایی نرسید، با سفر رؤسای جمهور دو کشور به ایران و ترکمنستان، فعالیت کریدور ترانزیتی ایران و ترکمنستان که بخشی از کریدور شمال- جنوب در منطقه شرق است، بزودی بهصورت آزمایشی شروع میشود.
افندیزاده افزود: همکاری حمل و نقلی ایران و ترکمنستان هم بهصورت دو جانبه و هم بهصورت منطقهای است تا تبادلات تجاری ایران با کشورهای منطقه نیز از طریق محورهای ترانزیتی میان دو کشورگسترش یابد.
تبادلات تجاری و حمل و نقلی ایران و ترکمنستان در بخشهای مختلف ریلی، جادهای، دریایی و هوایی خواهد بود. در بخش ریلی افزایش تبادلات به تبادل ميانگين روزانه واگن بهصورت مجموع از مرزهاي سرخس و اينچهبرون بين ايران و تركمنستان از ٤٠٠ به ٧٠٠ واگن در آينده مورد نظر ميباشد كه نياز به توسعه زيرساختها و تجهيزات بالاخص در طرف تركمنستان دارد. در بخش دریایی هم راهاندازی کشتیهای «رورو» و بیشتر جهت انتقال بار از روسیه به مقصد کشورهای جنوبی مورد نظر است. در حال حاضر مجوز 7پرواز هفتگی میان ایران و ترکمنستان صادر شده است اما پروازی بین دو کشور نداریم درحالی که راهاندازی کریدور هوایی یکی از مسیرهای رونق گرفتن تجارت بین دو کشور است.
به گفته معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی، در سال گذشته مبادلات تجاری بین ایران و ترکمنستان حدود 330 میلیون دلار که شامل 300 میلیون دلار واردات از این کشور و 30 میلیون دلار صادرات بوده است.
افندیزاده گفت: هدف افزایش ارتباطات حمل و نقلی و تجاریسازی حمل ونقل میان دو کشور است تا ترانزیت ایران از طریق این افزایش مبادلات، 10 میلیون تن افزایش یابد و در مجموع افزایش میزان مبادلات از طریق محورهای حمل و نقلی اتفاق خواهد افتاد.
وی گفت: ترکمنستان دروازه ورود ایران به کشورهای آسیای میانه در شرق وجمهوری آذربایجان و ارمنستان دروازه ورود ایران به این کشورها از سمت غرب است و ایران قصد دارد حجم مبادلات خود را بر اساس عرضه و تقاضا در این منطقه افزایش دهد و با توجه به شرایط کشور روسیه، اکنون امکان افزایش حجم بار و افزایش تقاضا برای ترانزیت کالا از ایران فراهم شده است.
کریدور دوم
کریدور دیگری که قرار است بزودی بین ایران و ترکمنستان فعال شود و زیر بار ترافیک آزمایشی میرود، کریدوری است که از چین- قزاقستان-ترکمنستان- ایران به سمت ترکیه و اروپا میرود. این محور که شرقی-غربی است برای انتقال بار از چین به اروپا اهمیت زیادی دارد.
راهاندازی دو کریدور در محورهای شمال- جنوب و شرق- غرب، بین ایران و ترکمنستان، تبادلات دو کشور را 50 درصد افزایش میدهد.همچنین تبادلات تجاری بین بندر ترکمنباشی ترکمنستان و بندر امیرآباد ایران کالاهایی را که بیشتر از مبدأ چین است با قطار از ایران به سمت ترکیه منتقل می کند. این بار در شرق از مرز اینچهبرون وارد و در غرب از مرز رازی به سمت ترکیه میرود.
از سوی دیگر با توافقهای مربوط به انرژی بین ایران و ترکمنستان، با انتقال نفت و گاز بین دو کشور، میزان تجارت و حمل بار به عدد مورد نظر(10میلیون تن) میرسد. ایران با امضای قرارداد سوآپ گازی ترکمنستان روزانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان را به جمهوری آذربایجان خواهد فروخت. ایران می خواهد با کاهش موانع ترانزیتی، هماهنگی میان دستگاههای داخلی، حل مشکلات روادید و عوارض و بهبود زیرساختها، در آیندهای نزدیک به محور ترانزیتی منطقه تبدیل شود.
معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به کریدور شرقی-غربی میان ایران و ترکمنستان گفت: ایران، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و ترکیه قصد دارند با حملونقل ترکیبی نقش محوری در ارتباطات منطقهای ایفا کنند.
به گفته افندیزاده، با توجه به امکان انتقال بار از هند به روسیه و بالعکس از محورهای ترانزیتی ایران و ترکمنستان ایجاد شده است و به این ترتیب حمل بار از کشورهای جنوبی و از بنادر جنوبی ایران تا کشورهای شمالی و روسیه وجود دارد. هدفگذاری ایران ترانزیت 20 میلیون تن کالا با درآمدی معادل 20 میلیارد دلار است که این هدفگذاری با ارتباطات جدید میان ایران و کشورهای منطقه بویژه کشورهای حوزه خزر قابل دسترسی است.
نشست آینده ایران و ترکمنستان برای پیگیری توافقها، قرار است با میزبانی ترکمنستان برگزار شود. در این نشست افزایش همکاریهای دو جانبه و چند جانبه بررسی میشود.
شرایط جنگی در روسیه باعث شده که کشورها تمایل بیشتری برای انتقال کالاهای خود به سمت اروپا یا کشورهای جنوبی از مسیر ایران داشته باشند. افزایش ترانزیت به 20میلیون تن، یعنی افزایش دوبرابری ترانزیت از کشور که شورای عالی ترابری برای دست یافتن به آن، برنامهریزی کرده است. آمار دو ماهه ترانزیت کشور نشان میهد ترانزیت در این مدت رشد بالای 50 درصد نسبت بهمدت مشابه سال قبل دارد. بنا بر آمار گمرک، از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت با عبور دو میلیون و 560 هزار تن کالای خارجی از مسیر کشورمان، ترانزیت خارجی، نسبت به مدت مشابه با رشد 39 درصدی همراه بوده است. پس از یک دوره 7 ساله کاهش ترانزیت کالای خارجی از کشور، سال گذشته، با عبور 12میلیون و 650 هزارتن کالای خارجی از کشورمان، با رشد 68درصدی همراه بوده است.پیشبینیها نشان میدهد با توجه به رشد ترانزیت در ماههای ابتدایی امسال، دست یافتن به ترانزیت 15 میلیون تنی تا پایان امسال قابل پیشبینی است.
جزئیات آماری پالایش اولیه طرح نهضت ملی مسکن در ۳۱ استان
بیشترین ثبتنام و احراز شرایط اولیه نهضت ملی مسکن، در استان تهران و کمترین آنها نیز مربوط به شرق سمنان است
وزارت راهوشهرسازی روز گذشته آماری از متقاضیان نهضت ملی مسکن منتشر کرد. در عنوان این گزارش از جزئیات جدید پالایش متقاضیان نام برده شده است، اما متن گزارش نشان میدهد این آمارها مربوط به پالایش نهایی متقاضیان نیست و همچنان بعد از گذشت 3ماه از پایان ثبتنام نهضت ملی مسکن، اسامی تأییدشدگان نهایی از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راهوشهرسازی و یا آماری از جزئیات تأمین زمین در مناطق مختلف منتشر نشده است.
بنا بر گزارش وزارت راهوشهرسازی، طرح نهضت ملی مسکن بهعنوان طرح کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن، هماکنون مراحل پالایش نهایی خود را میگذراند. مقرر است تا پالایش شرط چهارم که شامل سابقه سکونت است در پایان خردادماه توسط ادارات کل راهوشهرسازی استانها و شهرهای جدید نهایی و به معاونت مسکن و ساختمان اعلام شود تا متقاضیان واجد شرایط ضمن افتتاح حساب، واریز وجوه اولیه و سایر شرایط، به پروژههای طرح نهضت ملی مسکن معرفی شوند.
براساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان، مجموعاً در طرح نهضت ملی مسکن ۵میلیون و ۴۹۰هزار و ۱۶۶نفر نامنویسی کردهاند که از این تعداد ۳میلیون و ۳۶۰هزار و۱۵۳نفر حائز شرایط اولیه (فرم ج سبز، نداشتن سابقه مالکیت و عدم استفاده از تسهیلات دولتی) شدند.
این گزارش حاکی از آن است که متقاضیان به این ترتیب حائز شرایط اولیه شناخته شدند: اداره کل ایرانشهر ۴۸هزار و ۴۰۸نفر، آذربایجانشرقی ۱۴۹هزار و ۳۶۵نفر، آذربایجانغربی ۱۰۰هزار و ۹۵۱نفر، اردبیل ۷۱هزار و ۸۹۲نفر، البرز ۱۳۳هزار و ۹۱۴نفر، ایلام ۲۱هزار و ۲۷۵نفر، بوشهر ۳۹هزار و ۸۴۸نفر، خراسانشمالی ۴۱هزار و ۲۹۷نفر، سیستانوبلوچستان ۹۱هزار و ۸۱۹نفر، شرق سمنان ۱۲هزار و ۹۶۴نفر، قزوین ۴۹هزار و ۵۲نفر، گیلان ۶۳هزار و ۱۰۰نفر و لارستان ۲۵هزار و ۸۵۰نفر. همچنین در همدان ۷۹هزار و ۹۷۳نفر، اصفهان ۲۴۶هزار و ۱۸۶نفر، تهران ۴۱۸هزار و ۳۱۷نفر، جنوب کرمان ۱۸هزار و ۴۵۱نفر، چهارمحالوبختیاری ۵۳هزار و ۷۱۳نفر، خراسانجنوبی ۴۷هزار و ۲۴۸نفر، خراسانرضوی ۲۵۶هزار و ۲۵۷نفر، خوزستان ۱۴۹هزار و ۶۹۹نفر، زنجان ۷۵هزار و ۴۸۰نفر، سمنان ۳۲هزار و ۷۳۸نفر، فارس ۲۸۶هزار و ۱۶۰نفر، قم ۷۹هزار و ۲۱۳نفر، کردستان ۹۱هزار و ۵۷نفر، کرمان ۹۸هزار و ۵۳۶نفر، کرمانشاه ۱۳۰هزار و ۵۱۴نفر، کهگیلویهوبویراحمد ۳۷هزار و ۵۰نفر، گلستان ۵۲هزار و ۶۹۰نفر، لرستان ۸۵هزار و ۹۶۷نفر، مازندران ۹۰هزار و ۷۲۲نفر، مرکزی ۷۵هزار و ۹۸۱نفر، هرمزگان ۴۱هزار و ۶۵۳نفر و یزد ۶۲هزار و ۸۱۳نفر از متقاضیان حائز شرایط اولیه شناخته شدند.
بنا بر اعلام معاونت مسکن و ساختمان در طرح نهضت ملی مسکن، ساخت ۸۷۲هزار و ۵۵۲واحد مسکونی آغاز شده است که این تعداد واحد شامل طرحهای حمایتی شهری و روستایی است. در عین حال زمین با کاربری مسکونی برای حدود یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد تأمین شده است.
پیشتر نیز رستم قاسمی وزیر راهوشهرسازی اعلام کرده بود: اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیازمند تأمین اراضی ۴میلیون واحد مسکونی است که بیش از ۲میلیون و ۴۰۰هزار واحد آن توسط وزارت راهوشهرسازی تأمین شده است و در این راه باید سایر دستگاهها تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند.
وزیر راهوشهرسازی در عین حال تأکید کرده که مهلت پالایش نهایی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن پایان خردادماه است و در این خصوص باید ادارات کل راهوشهرسازی و شهرهای جدید اهتمام لازم را داشته باشند.
محمود محمودزاده نیز در اظهارنظر اخیر خود اعلام کرده است: هماکنون بیش از یک میلیون و ۳۵۰هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف اجرا قرار دارد که واحدهای در حال اجرا پیشرفت مناسبی نیز دارند. درصدد هستیم تا قبل از پایان تابستان تعداد واحدهای قابل ملاحظهای از پروژههای طرح نهضت ملی مسکن افتتاح شوند و به بهرهبرداری برسند.
در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۴میلیون واحد مسکونی احداث خواهد شد که ۳میلیون و ۲۰۰هزار واحد آن در مناطق شهری و ۸۰۰هزار واحد آن در مناطق روستایی است.
وزارت راهوشهرسازی روز گذشته آماری از متقاضیان نهضت ملی مسکن منتشر کرد. در عنوان این گزارش از جزئیات جدید پالایش متقاضیان نام برده شده است، اما متن گزارش نشان میدهد این آمارها مربوط به پالایش نهایی متقاضیان نیست و همچنان بعد از گذشت 3ماه از پایان ثبتنام نهضت ملی مسکن، اسامی تأییدشدگان نهایی از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راهوشهرسازی و یا آماری از جزئیات تأمین زمین در مناطق مختلف منتشر نشده است.
بنا بر گزارش وزارت راهوشهرسازی، طرح نهضت ملی مسکن بهعنوان طرح کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن، هماکنون مراحل پالایش نهایی خود را میگذراند. مقرر است تا پالایش شرط چهارم که شامل سابقه سکونت است در پایان خردادماه توسط ادارات کل راهوشهرسازی استانها و شهرهای جدید نهایی و به معاونت مسکن و ساختمان اعلام شود تا متقاضیان واجد شرایط ضمن افتتاح حساب، واریز وجوه اولیه و سایر شرایط، به پروژههای طرح نهضت ملی مسکن معرفی شوند.
براساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان، مجموعاً در طرح نهضت ملی مسکن ۵میلیون و ۴۹۰هزار و ۱۶۶نفر نامنویسی کردهاند که از این تعداد ۳میلیون و ۳۶۰هزار و۱۵۳نفر حائز شرایط اولیه (فرم ج سبز، نداشتن سابقه مالکیت و عدم استفاده از تسهیلات دولتی) شدند.
این گزارش حاکی از آن است که متقاضیان به این ترتیب حائز شرایط اولیه شناخته شدند: اداره کل ایرانشهر ۴۸هزار و ۴۰۸نفر، آذربایجانشرقی ۱۴۹هزار و ۳۶۵نفر، آذربایجانغربی ۱۰۰هزار و ۹۵۱نفر، اردبیل ۷۱هزار و ۸۹۲نفر، البرز ۱۳۳هزار و ۹۱۴نفر، ایلام ۲۱هزار و ۲۷۵نفر، بوشهر ۳۹هزار و ۸۴۸نفر، خراسانشمالی ۴۱هزار و ۲۹۷نفر، سیستانوبلوچستان ۹۱هزار و ۸۱۹نفر، شرق سمنان ۱۲هزار و ۹۶۴نفر، قزوین ۴۹هزار و ۵۲نفر، گیلان ۶۳هزار و ۱۰۰نفر و لارستان ۲۵هزار و ۸۵۰نفر. همچنین در همدان ۷۹هزار و ۹۷۳نفر، اصفهان ۲۴۶هزار و ۱۸۶نفر، تهران ۴۱۸هزار و ۳۱۷نفر، جنوب کرمان ۱۸هزار و ۴۵۱نفر، چهارمحالوبختیاری ۵۳هزار و ۷۱۳نفر، خراسانجنوبی ۴۷هزار و ۲۴۸نفر، خراسانرضوی ۲۵۶هزار و ۲۵۷نفر، خوزستان ۱۴۹هزار و ۶۹۹نفر، زنجان ۷۵هزار و ۴۸۰نفر، سمنان ۳۲هزار و ۷۳۸نفر، فارس ۲۸۶هزار و ۱۶۰نفر، قم ۷۹هزار و ۲۱۳نفر، کردستان ۹۱هزار و ۵۷نفر، کرمان ۹۸هزار و ۵۳۶نفر، کرمانشاه ۱۳۰هزار و ۵۱۴نفر، کهگیلویهوبویراحمد ۳۷هزار و ۵۰نفر، گلستان ۵۲هزار و ۶۹۰نفر، لرستان ۸۵هزار و ۹۶۷نفر، مازندران ۹۰هزار و ۷۲۲نفر، مرکزی ۷۵هزار و ۹۸۱نفر، هرمزگان ۴۱هزار و ۶۵۳نفر و یزد ۶۲هزار و ۸۱۳نفر از متقاضیان حائز شرایط اولیه شناخته شدند.
بنا بر اعلام معاونت مسکن و ساختمان در طرح نهضت ملی مسکن، ساخت ۸۷۲هزار و ۵۵۲واحد مسکونی آغاز شده است که این تعداد واحد شامل طرحهای حمایتی شهری و روستایی است. در عین حال زمین با کاربری مسکونی برای حدود یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد تأمین شده است.
پیشتر نیز رستم قاسمی وزیر راهوشهرسازی اعلام کرده بود: اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیازمند تأمین اراضی ۴میلیون واحد مسکونی است که بیش از ۲میلیون و ۴۰۰هزار واحد آن توسط وزارت راهوشهرسازی تأمین شده است و در این راه باید سایر دستگاهها تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند.
وزیر راهوشهرسازی در عین حال تأکید کرده که مهلت پالایش نهایی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن پایان خردادماه است و در این خصوص باید ادارات کل راهوشهرسازی و شهرهای جدید اهتمام لازم را داشته باشند.
محمود محمودزاده نیز در اظهارنظر اخیر خود اعلام کرده است: هماکنون بیش از یک میلیون و ۳۵۰هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف اجرا قرار دارد که واحدهای در حال اجرا پیشرفت مناسبی نیز دارند. درصدد هستیم تا قبل از پایان تابستان تعداد واحدهای قابل ملاحظهای از پروژههای طرح نهضت ملی مسکن افتتاح شوند و به بهرهبرداری برسند.
در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۴میلیون واحد مسکونی احداث خواهد شد که ۳میلیون و ۲۰۰هزار واحد آن در مناطق شهری و ۸۰۰هزار واحد آن در مناطق روستایی است.
سرگردانی متقاضیان مجتمعهای خدماتی رفاهی
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حملونقل جادهای از سرگردانی متقاضیان در پی تصمیم هیأت مقررات زدایی درخصوص مرجع صدور مجوز مجتمعهای خدماتی رفاهی خبر داد.
عباسعلی بنی اسدی، با بیان اینکه تصمیم هیأت مقرراتزدایی در خصوص مرجع صدور مجوز مجتمعهای خدماتی رفاهی بین راهی خلاف قوانین و مقررات بالا دستی و موجب سرگردانی متقاضیان این حوزه شده است، گفت: این هیأت صلاحیت اصلاح قوانین را ندارد و مرجع اصلاح قوانین همان مرجع تصویبکننده آن است چرا که قانونگذار مرجع واحد صدور مجوز مجتمعهای خدماتی رفاهی بین راهی را سازمان راهداری و حملونقل جادهای تعیین کرده است.
وی با بیان اینکه معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز در پاسخ به استعلام بهعمل آمده به کرات تصریح کرده که اختیار صدور مجوز مجتمعهای خدماتی رفاهی بین راهی براساس قانون صرفاً برعهده سازمان راهداری و حملونقل جادهای است، اظهار کرد: هر نوع تغییر در مرجع و متولی قانونی صدور مجوز نیازمند تقدیم لایحه از سوی دولت و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حملونقل جادهای خاطرنشان کرد: این سازمان نیز بر مبنای تکلیف قانونی مذکور از سال ۷۷ ضوابط و دستورالعملهای مربوط را تهیه و بر مبنای آن برای ٩٣٩ واحد مجتمع مجوز صادر کرده است که احداث و بهرهبرداری شدهاند و برای حدود ۵۴۴ واحد نیز مجوز صادر شده که عملیات احداث آنها در دست اقدام است.
وی گفت: به موجب قوانین و مقررات ایمنی راهها در راستای حفظ ایمنی مردم در جادهها و کاهش تعداد دسترسیها به جادهها، احداث تأسیسات خدمات جادهای بهصورت منفرد ممنوع و صرفاً در قالب مجتمعهای خدماتی رفاهی امکانپذیر است.
براساس این گزارش، بنیاسدی با بیان اینکه این تصمیم هیأت مقررات زدایی نه تنها خلاف قانون و خارج از صلاحیت هیأت مذکور است، اظهار کرد: این امر موجب سرگردانی و بلاتکلیفی متقاضیان و اعتراض آنها و مضافاً به خطر افتادن ایمنی متردد آن جاده و افزایش تصادفات میشود، لذا وزارت راه و شهرسازی پیگیر اصلاح و لغو مصوبه هیأت مقررات زدایی است و اخیراً نیز به دنبال اعتراض مردم و متقاضیان نسبت به بلاتکلیفی بهوجود آمده، این موضوع در دستور کار پیگیری مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته است.
عباسعلی بنی اسدی، با بیان اینکه تصمیم هیأت مقرراتزدایی در خصوص مرجع صدور مجوز مجتمعهای خدماتی رفاهی بین راهی خلاف قوانین و مقررات بالا دستی و موجب سرگردانی متقاضیان این حوزه شده است، گفت: این هیأت صلاحیت اصلاح قوانین را ندارد و مرجع اصلاح قوانین همان مرجع تصویبکننده آن است چرا که قانونگذار مرجع واحد صدور مجوز مجتمعهای خدماتی رفاهی بین راهی را سازمان راهداری و حملونقل جادهای تعیین کرده است.
وی با بیان اینکه معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز در پاسخ به استعلام بهعمل آمده به کرات تصریح کرده که اختیار صدور مجوز مجتمعهای خدماتی رفاهی بین راهی براساس قانون صرفاً برعهده سازمان راهداری و حملونقل جادهای است، اظهار کرد: هر نوع تغییر در مرجع و متولی قانونی صدور مجوز نیازمند تقدیم لایحه از سوی دولت و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حملونقل جادهای خاطرنشان کرد: این سازمان نیز بر مبنای تکلیف قانونی مذکور از سال ۷۷ ضوابط و دستورالعملهای مربوط را تهیه و بر مبنای آن برای ٩٣٩ واحد مجتمع مجوز صادر کرده است که احداث و بهرهبرداری شدهاند و برای حدود ۵۴۴ واحد نیز مجوز صادر شده که عملیات احداث آنها در دست اقدام است.
وی گفت: به موجب قوانین و مقررات ایمنی راهها در راستای حفظ ایمنی مردم در جادهها و کاهش تعداد دسترسیها به جادهها، احداث تأسیسات خدمات جادهای بهصورت منفرد ممنوع و صرفاً در قالب مجتمعهای خدماتی رفاهی امکانپذیر است.
براساس این گزارش، بنیاسدی با بیان اینکه این تصمیم هیأت مقررات زدایی نه تنها خلاف قانون و خارج از صلاحیت هیأت مذکور است، اظهار کرد: این امر موجب سرگردانی و بلاتکلیفی متقاضیان و اعتراض آنها و مضافاً به خطر افتادن ایمنی متردد آن جاده و افزایش تصادفات میشود، لذا وزارت راه و شهرسازی پیگیر اصلاح و لغو مصوبه هیأت مقررات زدایی است و اخیراً نیز به دنبال اعتراض مردم و متقاضیان نسبت به بلاتکلیفی بهوجود آمده، این موضوع در دستور کار پیگیری مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته است.
تعیین تکلیف وضعیت قرارداد پیمانکاران مسکن مهر پردیس
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با حضور در جمع نمایندگان متقاضیان فازهای مختلف مسکن مهر شهر جدید پردیس گفت: چالشهای اصلی ناتمامی پروژههای مسکن مهر در کشور بویژه در شهرهای جدید، عدم تعیین تکلیف وضعیت پیمانکاران و تأمین منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژههاست.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جعفری با تأکید بر اینکه اراده دولت سیزدهم بجد در اتمام پرونده مسکن مهر در کشور بوده و انگیزه کافی برای تمامی مسئولان در به پایان رساندن این وظیفه خطیر وجود دارد، گفت: چالشهای اصلی ناتمامی پروژههای مسکن مهر در کشور بویژه در شهرهای جدید عدم تعیین تکلیف وضعیت پیمانکاران و تأمین منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژههاست که در این دوره با برگزاری جلسات و پیگیریهای منظم صورت گرفته، مشکلات با پیمانکاران جزء به جزء در حال بررسی و رفع است.
جعفری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه برای رفع موانع موجود نیاز به مقدمات و زمان هستیم، گفت: در حوزه مشکلات قراردادهای پیمانکاران هرگز بهدنبال ضرر و زیان آنها نخواهیم بود تا آنها هم بتوانند با اعتمادی که به دولت دارند با قدرت به کار خود ادامه دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این راستا اضافه کرد: طی بررسیهای انجام شده در حال حاضر مبالغی به پیمانکاران پردیس بدهکار هستیم که تیم کارشناسی در حال بررسی موارد به تفکیک پروژهها و اقدامات هستند. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به بازدید ریاست محترم جمهور از پروژههای مسکن مهر شهر جدید پردیس در اوایل سالجاری گفت: خوشبختانه با عنایات ویژه دولت به این مسأله مجوزهای تعیین تکلیف پیمانکاران صادر شده و هماکنون بهدنبال تعیین الحاقات لازم برای هر پیمانکار بوده و تلاش در رفع مشکلات این حوزه داریم. وی درخصوص چالش دوم موجود در حوزه مسکن مهر مبنی بر تأمین منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژهها بیان کرد: درحال حاضر ۸ هزار میلیارد تومان میزان اعتبار حداقلی مورد نیاز برای تکمیل پروژههای نیمه کاره پردیس است که این عدد با سایر شهرهای جدید به ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا میکند. خوشبختانه با صدور مجوزهای لازم در تهاتر و مدیریت منابع از سوی دولت در حال تزریق تدریجی اعتبار به حساب پیمانکاران و فعالسازی مجدد پروژههای راکد هستیم.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، دو مانع موجود در راه بسته شدن پرونده مسکن مهر تعیین تکلیف پیمانکار و اعتبارات بود که سیاست مورد نیاز برای رفع آنها هم اکنون اتخاذ شده و در حال رسیدگی است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جعفری با تأکید بر اینکه اراده دولت سیزدهم بجد در اتمام پرونده مسکن مهر در کشور بوده و انگیزه کافی برای تمامی مسئولان در به پایان رساندن این وظیفه خطیر وجود دارد، گفت: چالشهای اصلی ناتمامی پروژههای مسکن مهر در کشور بویژه در شهرهای جدید عدم تعیین تکلیف وضعیت پیمانکاران و تأمین منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژههاست که در این دوره با برگزاری جلسات و پیگیریهای منظم صورت گرفته، مشکلات با پیمانکاران جزء به جزء در حال بررسی و رفع است.
جعفری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه برای رفع موانع موجود نیاز به مقدمات و زمان هستیم، گفت: در حوزه مشکلات قراردادهای پیمانکاران هرگز بهدنبال ضرر و زیان آنها نخواهیم بود تا آنها هم بتوانند با اعتمادی که به دولت دارند با قدرت به کار خود ادامه دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این راستا اضافه کرد: طی بررسیهای انجام شده در حال حاضر مبالغی به پیمانکاران پردیس بدهکار هستیم که تیم کارشناسی در حال بررسی موارد به تفکیک پروژهها و اقدامات هستند. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به بازدید ریاست محترم جمهور از پروژههای مسکن مهر شهر جدید پردیس در اوایل سالجاری گفت: خوشبختانه با عنایات ویژه دولت به این مسأله مجوزهای تعیین تکلیف پیمانکاران صادر شده و هماکنون بهدنبال تعیین الحاقات لازم برای هر پیمانکار بوده و تلاش در رفع مشکلات این حوزه داریم. وی درخصوص چالش دوم موجود در حوزه مسکن مهر مبنی بر تأمین منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژهها بیان کرد: درحال حاضر ۸ هزار میلیارد تومان میزان اعتبار حداقلی مورد نیاز برای تکمیل پروژههای نیمه کاره پردیس است که این عدد با سایر شهرهای جدید به ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا میکند. خوشبختانه با صدور مجوزهای لازم در تهاتر و مدیریت منابع از سوی دولت در حال تزریق تدریجی اعتبار به حساب پیمانکاران و فعالسازی مجدد پروژههای راکد هستیم.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، دو مانع موجود در راه بسته شدن پرونده مسکن مهر تعیین تکلیف پیمانکار و اعتبارات بود که سیاست مورد نیاز برای رفع آنها هم اکنون اتخاذ شده و در حال رسیدگی است.
اخبار
پروژه ریلی جدید از تهران به سمت جنوب و غرب کشور در دستور کار قرار دارد
معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور گفت: پروژه ریلی جدیدی از تهران به سمت جنوب و غرب کشور در دستور کار قرار دارد که مسیر راهآهن دورود به بروجرد و ملایر در بخشی از آن است. عباس خطیبی افزود: یکی از وظایفی که در مجموعه شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حملونقل کشور در بخش ریلی دنبال میکنیم، تکمیل کریدورهای ریلی اصلی هستند. وی اظهار داشت: این مسیر ریلی جدید چند سالی است که پیگیری میشود و ردیف در قانون، مربوط به چند طرح است ولی در مجموع کریدور جدیدی در ارتباط با مرکز که از تهران به سمت جنوب کشور است شکل میدهد. وی ادامه داد: این مسیر از تهران به سمت همدان و سپس به سمت ملایر و بروجرد و به سمت خرمآباد و دورود است که بخش جدید است که با مشخصات بالا بخشهایی ساخته شده و بخشی در دست ساخت و بخشهایی در حال مطالعه است. معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور گفت: امروز بازدید بخشی از این پروژه در محدوده دورود به سمت بروجرد- ملایر انجام شد. قطعه اول این مسیر که از روستای دلی آباد در محدوده ۳۵ کیلومتری راهآهن - دورود - خرم آباد انشعاب میگیرد به سمت بروجرد میرود؛ طول این بخش ۲۷ کیلومتر است که عملیات اجرایی آن آغاز شده است. طیبی افزود: پیمانکار در محل اجرای پروژه مستقر شده و محل تجهیز را در اختیار گرفته و روند پروژه هر روز بهتر میشود و امیدواریم با حمایتها این عملیات تسریع یابد ولی مشکل اصلی این است که با توجه به حاصلخیزی منطقه، باید در تملک اراضی هماهنگی صورت گیرد.
ثبت ٣۵ هزار مورد کلاهبرداری پیشفروش ساختمان در سال١۴٠٠
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ضمن هشدار به تهرانیها گفت: در سال گذشته ۳۵ هزار پرونده در محاکم قضایی استان تهران با موضوع جعل و کلاهبرداری در پیش فروش ساختمان ثبت شده است. خلیل محبتخواه افزود: طبق آخرین گزارشهای دادگستری تهران این آمار طی سال ۱۴۰۰ روند افزایشی داشته است. وی ادامه داد: قانون پیش فروش ساختمان در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، در سال ۱۳۹۳ با تأیید قوه قضائیه به آییننامه اجرایی تبدیل شد در واقع فلسفه این قانون جلوگیری از فروش اموال بهصورت معارض به اشخاص متعدد بوده است. محبت خواه به پیش فروشندگان و مشاوران املاک هشدار داد که مجازات حبس برای تخلف از قانون توسط قانونگذار پیشبینی شده است. وی گفت: مشاوران املاک نمیتوانند و نباید قرارداد پیش فروش را تنظیم کنند، آنها فقط باید خریداران و سرمایهگذاران را به دفتر ثبت اسناد رسمی هدایت کنند. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به شهروندان هشدار داد حتماً باید پیش فروش در دفتر اسناد رسمی ثبت و کد رهگیری دریافت شود. وی تأکید کرد، بنگاههای معاملات املاک در این خصوص صلاحیت فروش ندارند و فقط میتوانند متقاضیان را به دفاتر اسناد رسمی هدایت کنند.
عرضه بلیت سفرهای تابستانی به شرط تزریق واکسن
معاون حملونقل سازمان راهداری ارتقای ایمنی و توجه به ایمنی حملونقل عمومی را اولویت سازمان در سفرهای تابستانی خواند و گفت: برای افرادی که در سامانه مجاز اعلام شوند و واکسن زده باشند، بلیت صادر میشود. حمیدرضا شهرکی، از آمادگی ناوگان عمومی در انجام سفرهای تابستانی خبر داد و گفت: هرساله سفرهای تابستانی انجام میشود و تمام ظرفیتهایی که در کشور است، به منظور انجام سفرهای تابستانی به کارگیری میشود. وی افزود: از اینرو به کلیه استانها، تشکلهای صنفی و شرکتهای حملونقل ابلاغ کردهایم و نسبت به تقاضای هموطنان عرضه مناسب انجام خواهد شد. معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای، ارتقا و توجه به ایمنی حملونقل عمومی را اولویت سازمان در سفرهای تابستانی خواند و عنوان کرد: خوشبختانه سطح واکسیناسیون نیز به حدی رسیده است که براساس افراد مجاز مسافرگیری انجام میشود. شهرکی ادامه داد: برای هر فردی که در سامانه مجاز اعلام شود و واکسن زده باشد، بلیت صادر میشود.
معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه برای سفرهای تابستانی اوج تقاضا وجود ندارد، اظهار کرد: از اینرو بلیتها همچون طرح نوروز پیشفروش نمیشود، اما از روزهای قبل هم بهصورت غیرحضوری و هم بهصورت حضوری قابل عرضه است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
انعقاد تسهیلات خودمالکی نهضت ملی بیش از ۲۲ هزار واحد
عضو هیأتمدیره بانک مسکن از انعقاد قرارداد خودمالکی ۲۲ هزار و ۷۲۰ واحد به مبلغ ۷ هزار میلیاردتومان خبر داد. سیدمحسن فاضلیان، در خصوص تازهترین وضعیت ارائه تسهیلات خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: ۱۴۷ هزار و ۶۴۸ واحد به بانک معرفی شده است که از این تعداد واحد معرفی شده به بانک، قرارداد ۲۲ هزار و ۷۲۰ واحد به مبلغ ۷ هزار میلیاردتومان منعقد شده است. عضو هیأتمدیره بانک مسکن رقم تسهیلات خودمالکی پرداخت شده به پروژهها را ۳ هزار میلیاردتومان عنوان کرد. ارائه تسهیلات خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن مرحله به مرحله و بر اساس پیشرفت فیزیکی نیز به خودمالکان پرداخت میشود. همچنین در طرحهای حمایتی مسکن بیش از ۵ میلیون متقاضی ثبتنام کردهاند که از این میزان ۹۷ هزار متقاضی خودمالک هستند که در دو ماه با فراهم شدن شرایط در سامانه ثمن اطلاعات خود را در سامانه ثبت کردهاند.
مشاوران املاک اجارههای نجومی مسکن را فایل نکنند
عضو اتحادیه مشاوران املاک از واسطههای ملکی خواست تا از فایل کردن اجارههای نجومی برخی موجران خودداری کنند. سعید لطفی در گفتوگو با مهر با بیان اینکه کنترل سقف اجارهبها به میزان رشد ۲۵ درصد سخت است گفت: به دلیل بالا رفتن نرخهای اجاره روند جابهجایی اقشار اجارهنشین به محلههای کمبرخوردار از سه سال گذشته آغاز شده و کماکان ادامه دارد. تنها کاری که در شرایط فعلی میتوان کرد این است که صاحبخانهها هوای مستأجرها را داشته باشند و مشاوران املاک هم از کار روی فایلهای اجاره دارای قیمتهای نامتعارف خودداری کنند. وی افزود: روزانه با موارد بسیاری از گلایههای اقشار اجارهنشین مواجهیم که میگویند صاحبخانهها به صورت بیقاعده نرخها را بالا بردهاند. مستأجران هم مجبور میشوند به مناطق کمبرخوردار بروند تا اجارهبهای کمتری پرداخت کنند. خواهش من از همکارانمان در صنف مشاوران املاک این است که از طرق مختلف مثل چانهزنی، مالکان را ترغیب به پایین آوردن قیمتها کنند یا حتیالمقدور به فایلهای نامتعارف نپردازند. عضو هیأت مدیره اتحادیه مشاوران املاک درباره مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر سقف مجاز افزایش اجارهبها به میزان ۲۵ درصد در شهر تهران گفت: به نظرم وزارت راه و شهرسازی مکانیزم کنترلی برای اجرای این مصوبه ندارد که صحبتهای مسئولان این وزارتخانه هم به وضوح این موضوع را تأیید میکند.
معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور گفت: پروژه ریلی جدیدی از تهران به سمت جنوب و غرب کشور در دستور کار قرار دارد که مسیر راهآهن دورود به بروجرد و ملایر در بخشی از آن است. عباس خطیبی افزود: یکی از وظایفی که در مجموعه شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حملونقل کشور در بخش ریلی دنبال میکنیم، تکمیل کریدورهای ریلی اصلی هستند. وی اظهار داشت: این مسیر ریلی جدید چند سالی است که پیگیری میشود و ردیف در قانون، مربوط به چند طرح است ولی در مجموع کریدور جدیدی در ارتباط با مرکز که از تهران به سمت جنوب کشور است شکل میدهد. وی ادامه داد: این مسیر از تهران به سمت همدان و سپس به سمت ملایر و بروجرد و به سمت خرمآباد و دورود است که بخش جدید است که با مشخصات بالا بخشهایی ساخته شده و بخشی در دست ساخت و بخشهایی در حال مطالعه است. معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور گفت: امروز بازدید بخشی از این پروژه در محدوده دورود به سمت بروجرد- ملایر انجام شد. قطعه اول این مسیر که از روستای دلی آباد در محدوده ۳۵ کیلومتری راهآهن - دورود - خرم آباد انشعاب میگیرد به سمت بروجرد میرود؛ طول این بخش ۲۷ کیلومتر است که عملیات اجرایی آن آغاز شده است. طیبی افزود: پیمانکار در محل اجرای پروژه مستقر شده و محل تجهیز را در اختیار گرفته و روند پروژه هر روز بهتر میشود و امیدواریم با حمایتها این عملیات تسریع یابد ولی مشکل اصلی این است که با توجه به حاصلخیزی منطقه، باید در تملک اراضی هماهنگی صورت گیرد.
ثبت ٣۵ هزار مورد کلاهبرداری پیشفروش ساختمان در سال١۴٠٠
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ضمن هشدار به تهرانیها گفت: در سال گذشته ۳۵ هزار پرونده در محاکم قضایی استان تهران با موضوع جعل و کلاهبرداری در پیش فروش ساختمان ثبت شده است. خلیل محبتخواه افزود: طبق آخرین گزارشهای دادگستری تهران این آمار طی سال ۱۴۰۰ روند افزایشی داشته است. وی ادامه داد: قانون پیش فروش ساختمان در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، در سال ۱۳۹۳ با تأیید قوه قضائیه به آییننامه اجرایی تبدیل شد در واقع فلسفه این قانون جلوگیری از فروش اموال بهصورت معارض به اشخاص متعدد بوده است. محبت خواه به پیش فروشندگان و مشاوران املاک هشدار داد که مجازات حبس برای تخلف از قانون توسط قانونگذار پیشبینی شده است. وی گفت: مشاوران املاک نمیتوانند و نباید قرارداد پیش فروش را تنظیم کنند، آنها فقط باید خریداران و سرمایهگذاران را به دفتر ثبت اسناد رسمی هدایت کنند. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به شهروندان هشدار داد حتماً باید پیش فروش در دفتر اسناد رسمی ثبت و کد رهگیری دریافت شود. وی تأکید کرد، بنگاههای معاملات املاک در این خصوص صلاحیت فروش ندارند و فقط میتوانند متقاضیان را به دفاتر اسناد رسمی هدایت کنند.
عرضه بلیت سفرهای تابستانی به شرط تزریق واکسن
معاون حملونقل سازمان راهداری ارتقای ایمنی و توجه به ایمنی حملونقل عمومی را اولویت سازمان در سفرهای تابستانی خواند و گفت: برای افرادی که در سامانه مجاز اعلام شوند و واکسن زده باشند، بلیت صادر میشود. حمیدرضا شهرکی، از آمادگی ناوگان عمومی در انجام سفرهای تابستانی خبر داد و گفت: هرساله سفرهای تابستانی انجام میشود و تمام ظرفیتهایی که در کشور است، به منظور انجام سفرهای تابستانی به کارگیری میشود. وی افزود: از اینرو به کلیه استانها، تشکلهای صنفی و شرکتهای حملونقل ابلاغ کردهایم و نسبت به تقاضای هموطنان عرضه مناسب انجام خواهد شد. معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای، ارتقا و توجه به ایمنی حملونقل عمومی را اولویت سازمان در سفرهای تابستانی خواند و عنوان کرد: خوشبختانه سطح واکسیناسیون نیز به حدی رسیده است که براساس افراد مجاز مسافرگیری انجام میشود. شهرکی ادامه داد: برای هر فردی که در سامانه مجاز اعلام شود و واکسن زده باشد، بلیت صادر میشود.
معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه برای سفرهای تابستانی اوج تقاضا وجود ندارد، اظهار کرد: از اینرو بلیتها همچون طرح نوروز پیشفروش نمیشود، اما از روزهای قبل هم بهصورت غیرحضوری و هم بهصورت حضوری قابل عرضه است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
انعقاد تسهیلات خودمالکی نهضت ملی بیش از ۲۲ هزار واحد
عضو هیأتمدیره بانک مسکن از انعقاد قرارداد خودمالکی ۲۲ هزار و ۷۲۰ واحد به مبلغ ۷ هزار میلیاردتومان خبر داد. سیدمحسن فاضلیان، در خصوص تازهترین وضعیت ارائه تسهیلات خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: ۱۴۷ هزار و ۶۴۸ واحد به بانک معرفی شده است که از این تعداد واحد معرفی شده به بانک، قرارداد ۲۲ هزار و ۷۲۰ واحد به مبلغ ۷ هزار میلیاردتومان منعقد شده است. عضو هیأتمدیره بانک مسکن رقم تسهیلات خودمالکی پرداخت شده به پروژهها را ۳ هزار میلیاردتومان عنوان کرد. ارائه تسهیلات خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن مرحله به مرحله و بر اساس پیشرفت فیزیکی نیز به خودمالکان پرداخت میشود. همچنین در طرحهای حمایتی مسکن بیش از ۵ میلیون متقاضی ثبتنام کردهاند که از این میزان ۹۷ هزار متقاضی خودمالک هستند که در دو ماه با فراهم شدن شرایط در سامانه ثمن اطلاعات خود را در سامانه ثبت کردهاند.
مشاوران املاک اجارههای نجومی مسکن را فایل نکنند
عضو اتحادیه مشاوران املاک از واسطههای ملکی خواست تا از فایل کردن اجارههای نجومی برخی موجران خودداری کنند. سعید لطفی در گفتوگو با مهر با بیان اینکه کنترل سقف اجارهبها به میزان رشد ۲۵ درصد سخت است گفت: به دلیل بالا رفتن نرخهای اجاره روند جابهجایی اقشار اجارهنشین به محلههای کمبرخوردار از سه سال گذشته آغاز شده و کماکان ادامه دارد. تنها کاری که در شرایط فعلی میتوان کرد این است که صاحبخانهها هوای مستأجرها را داشته باشند و مشاوران املاک هم از کار روی فایلهای اجاره دارای قیمتهای نامتعارف خودداری کنند. وی افزود: روزانه با موارد بسیاری از گلایههای اقشار اجارهنشین مواجهیم که میگویند صاحبخانهها به صورت بیقاعده نرخها را بالا بردهاند. مستأجران هم مجبور میشوند به مناطق کمبرخوردار بروند تا اجارهبهای کمتری پرداخت کنند. خواهش من از همکارانمان در صنف مشاوران املاک این است که از طرق مختلف مثل چانهزنی، مالکان را ترغیب به پایین آوردن قیمتها کنند یا حتیالمقدور به فایلهای نامتعارف نپردازند. عضو هیأت مدیره اتحادیه مشاوران املاک درباره مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر سقف مجاز افزایش اجارهبها به میزان ۲۵ درصد در شهر تهران گفت: به نظرم وزارت راه و شهرسازی مکانیزم کنترلی برای اجرای این مصوبه ندارد که صحبتهای مسئولان این وزارتخانه هم به وضوح این موضوع را تأیید میکند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
راهاندازی دو کریدور جدید منطقهای برای ترانزیت 10 میلیون تن کالا از ایران
-
جزئیات آماری پالایش اولیه طرح نهضت ملی مسکن در ۳۱ استان
-
سرگردانی متقاضیان مجتمعهای خدماتی رفاهی
-
تعیین تکلیف وضعیت قرارداد پیمانکاران مسکن مهر پردیس
-
اخبار
اخبارایران آنلاین