ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از نمایش ناکام شورای حکام و کشورهای غربی گزارش میدهد
آژانس دنده عقب گرفت
گروه سیاسی/ درسی که در چند روز گذشته آژانس و کشورهای غربی از نوع کنش فعالانه و مبتکرانه جمهوری اسلامی ایران در برابر قطعنامه ضعیف و ضدایرانی شورای حکام اتخاذ کردند میتواند تا سالها به عنوان آینه عبرت در برابر غرب تلقی گردد. صحبت کردن با «زبان احترام متقابل» و قدرشناسی از جمهوری اسلامی ایران به دلیل «باز نگه داشتن پنجره دیپلماسی» درحالی که تروئیکای اروپا و امریکا از تعهدات خود سرباز زدهاند حداقل اقدامی بوده که غربیها میتوانستند در برابر ایران داشته باشند. اما گزارشات غلط و توهمآمیز صهیونیستها و دیکته شدن آن به کشورهای متحد این کشور باعث شد تا ناقضان برجام تصور کنند فشار سیاسی پشت نقاب نهادی به اصطلاح فنی و حقوقی میتواند برای دریافت امتیازات فرابرجامی از ایران و ایجاد توافقی ضعیف کارآمد باشد. اما این خیال خام با اقدام بموقع تهران ناکام ماند. اقداماتی که تاکنون جمهوری اسلامی ایران جهت نشان دادن حسن نیت خود انجام میداد اکنون روز به روز کمتر و کمتر میتواند. قطع جریان برق دوربینهای فراپادمانی آژانس به عنوان تعهدات برجامی از جمله همین اقدامات بود. هرچند پس از اجرای قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی این دوربینها تنها برای ضبط تصاویر استفاده میشد و اطلاعات آن در اختیار آژانس قرار داده نمیشد اما اینبار با قطع جریان برق آنها آژانس برای همیشه از دسترسی به اطلاعات آنها محروم شده است. هرچند ایران همچنان به NPT و همکاری مرسوم و غیربرجامی با آژانس پایبند است اما موجب شد تا دو روز قبل گروسی با این جمله که «امروز روز خوبی نبود» نشان دهد نمایش شورای حکام نه تنها به عقبنشینی ایران ختم نشده که اتفاقاً به طراحی مجدد زمین از سوی ایران انجامیده است. کشورهای غربی و امریکا نیز پس از اقدامات جدی ایران تلاش کردند تا با لحنی که نگرانی در آن دیده میشد از امکان رسیدن به توافق سخن بگویند.
گروسی: همواره امکان تفاهم وجود دارد
در آخرین مورد «رافائل گروسی» در گفتوگو با بخش عربی شبکه تلویزیونی الجزیره تصریح کرد که از سرگیری مذاکرات وین برای احیای توافق هستهای ایران، به عنوان معقولترین گزینه بسیار ضروری است.وی افزود: تنشی بین ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی وجود دارد اما همواره جایی برای تفاهم هست و امیدوارم که در نزدیکترین فرصت به ایران سفر کنم. به گزارش ایرنا، گروسی در عین حال بدون توجه به سیاسی کاری آژانس بینالمللی انرژی اتمی در قبال پرونده صلحآمیز هستهای ایران و تن دادن خود به فضاسازیهای صهیونیستها درباره آنچه تبعات اقدامات اخیر ایران بر روند این مذاکرات خواند، هشدار داد.
گروسی اقدام ایران در متوقف کردن کار برخی دوربینهای نظارتی آژانس بینالمللی انرژی اتمی را منفی خواند و ادعا کرد: این امر اقدامی منفی است زیرا کاهش شفافیت ابداً ایده خوبی نیست. مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در ادامه ادعای خود افزود: گامهای اخیر ایران تأثیر منفی بر فرصتهای احیای توافق هستهای امضا شده در سال 2015 میلادی میگذارد. گروسی افزود که به مسئولان ایرانی پیشنهاد حضور بر سر میز گفتوگو و تمرکز برای دستیابی به راه حلها را داده است.
گفتوگوی مالی و کرهجنوبی درباره ایران
«رابرت مالی» نماینده امریکا در امور ایران نیز شامگاه جمعه از تماس تلفنی خود با معاون وزیر امور خارجه کرهجنوبی خبر داد. وی در این پیام توئیتری نوشت: «صبح امروز تماسی عالی با معاون وزیر خارجه کره جنوبی داشتم. ما به هماهنگ کردن تلاشهایمان درباره گستره وسیعی از منافع مشترک درباره ایران متعهد شدیم.» این تماس تلفنی بعد از اقدامات متقابل جمهوری اسلامی ایران و تغییر لحن غربیها در حالی است که کرهجنوبی یکی از کشورهایی بود که با خروج امریکا از برجام، با سیاست فشار حداکثری دولت امریکا علیه ایران همراهی کرده است. بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریمهای امریکا پرداخت نشده و طی سالهای گذشته این پول توسط سئول بلوکه شده است. همچنین تاکنون سفرهایی بین مقامات دو کشور انجام و رایزنیهایی صورت گرفته و ایران تلاش دارد تا مانند آزادسازی دیگر اموال بلوکه شده کشورمان فارغ از نتایج مذاکرات وین به بازگرداندن اموال خود مبادرت ورزد.
ابراز امیدواری روسیه از حصول توافق
«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی مستقر در وین هم گفت، با وجود صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، همچنان میتوان مذاکرات هستهای با ایران را به نتیجه رساند. به نوشته وبگاه خبری ایتالیایی «کانکویسته دلاورو»، اولیانوف در مصاحبه با شبکه «روسیا ۲۴» گفت: «اکنون باید به نحوی سعی کنیم مذاکرات را از سر بگیریم. البته انجام تمام اینها کار آسانی نیست، بهخصوص بعد از اینکه قطعنامه صادر شد اوضاع تغییر کرده است.»
این دیپلمات روس افزود: «اما باید این کار (توافق) را انجام دهیم زیرا هنوز امکان آن وجود دارد و در عین حال دبیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی و ایران باید ترغیب به تداوم گفتوگو بر سر مسائلی شوند که تا به حال حل نشدهاند.» خبرگزاری روسی «تاس» نیز نوشت، اولیانوف در مصاحبه روز جمعه با روسیا ۲۴ بابت وقفه ایجاد شده در مذاکرات هستهای با ایران در وین گلایه کرد.
نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی مستقر در وین گفت: «با رسیدن دهم ژوئن (۲۰ خرداد) دقیقاً سه ماه از ایجاد وقفه در مذاکرات وین میگذرد. معتقدم این تصمیمی اشتباه از سوی هماهنگکننده اتحادیه اروپا و هیأتهای غربی بود. نیازی نبود انگیزه موجود تضعیف شود.» اولیانوف در ادامه این مصاحبه مدعی شد: «در تاریخ دهم مارس (۱۹ اسفند) متن توافق احیای برجام تکمیل شده بود و در بحث برداشتن تحریمها، بیش از ۹۹ درصد توافق حاصل شده بود و چیزهای کوچکی باقی مانده بودند که میشد ظرف یکی دو روز بر سر آنها توافق کرد.» به نظر میرسد کشورهای غربی و آژانس اکنون متوجه شدهاند که اقدامات زورگویانه آنها برای کسب امتیازات بیشتر و کاهش منافع ایران از توافق احتمالی نمیتواند نتایج دلخواه آنها را داشته باشد.
بــــرش
فارن پالیسی تحلیل کرد
سیاست واشنگتن در قبال ایران شکست خورده است
نشریه «فارن پالیسی» با انتشار مطلبی به سلسله اشتباهات راهبردی امریکا در قبال ایران پرداخت و قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران را شکست خورده معرفی کرد. این نشریه امریکایی نوشت: «بیش از دو دهه سیاست واشنگتن در قبال ایران با تمام فراز و فرودهایش به شکست انجامیده است. در ادامه این اقدامات اشتباه غرب برای احیای توافق هستهای ۲۰۱۵، امریکا، انگلیس و فرانسه پیشنویس قطعنامهای را علیه ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی ارائه کردند که به تصویب رسید؛ موضوعی که با خشم مقامات ایران مواجه شد تا جایی که آنها شماری از دوربینهای آژانس را قطع و به افزایش غنیسازی مبادرت کردند. از نگاه صاحبنظران، این مسیر نباید ادامه مییافت. در روابط دو دهه گذشته امریکا و ایران فهرستی از فرصتهای از دست رفته و سوءتفاهمهای عمیق در این روابط به چشم میخورد.»
این نشریه امریکایی با اشاره به گذشته و عقبنشینیهای دولت اصلاحات و افزایش دشمنیهای امریکا با ایران گفت: «جورج دبلیو بوش رئیسجمهور وقت امریکا، تلاشهای ایران را برای همکاری رد کرد و در مقابل، ایران را در کنار عراق و کره شمالی «محور شرارت» نامید. ماه مه۲۰۰۳ در جریان بمبگذاریها در سه مجتمع مسکونی ریاض که به کشته شدن دهها نفر از جمله هفت امریکایی منجر شد، دولت بوش بلافاصله نوک پیکان اتهام را به سمت ایران نشانه رفت اما هیچ مدرکی دال بر اینکه تهران در این حادثه دست داشتهاست، به دست نیامد.»
در ادامه فارن پالیسی در خصوص راهبرد غیرسازنده امریکا به عدم تفاوت سیاستهای دموکراتها و جمهوریخواهان پرداخت و نوشت: «بیشتر کارشناسان در این زمینه اتفاق نظر دارند و معتقدند حتی در صورتی که ترامپ توافق هستهای را زیر پا نمیگذاشت و کارزار «فشار حداکثری» را بر این تحمیل نمیکرد باز هم روابط این دو کشور همچنان تیره میماند. بیانیه اوباما پس از امضای برجام نیز آشکارا بهبود روابط امریکا با ایران و اینکه تهران بازیگر خوبی است را رد میکرد.» این نشریه امریکایی با اشاره به رویکرد سختگیرانه دولت بایدن هم نوشت: «در همین حال، امید به تغییر رژیم و براندازی در تهران همچنان موضوع عمده بحث و گفتوگوها در واشنگتن است. با این حال ممکن است که همانند گذشته غیرواقع بینانه بودن این مسأله ثابت شود.»
گروسی: همواره امکان تفاهم وجود دارد
در آخرین مورد «رافائل گروسی» در گفتوگو با بخش عربی شبکه تلویزیونی الجزیره تصریح کرد که از سرگیری مذاکرات وین برای احیای توافق هستهای ایران، به عنوان معقولترین گزینه بسیار ضروری است.وی افزود: تنشی بین ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی وجود دارد اما همواره جایی برای تفاهم هست و امیدوارم که در نزدیکترین فرصت به ایران سفر کنم. به گزارش ایرنا، گروسی در عین حال بدون توجه به سیاسی کاری آژانس بینالمللی انرژی اتمی در قبال پرونده صلحآمیز هستهای ایران و تن دادن خود به فضاسازیهای صهیونیستها درباره آنچه تبعات اقدامات اخیر ایران بر روند این مذاکرات خواند، هشدار داد.
گروسی اقدام ایران در متوقف کردن کار برخی دوربینهای نظارتی آژانس بینالمللی انرژی اتمی را منفی خواند و ادعا کرد: این امر اقدامی منفی است زیرا کاهش شفافیت ابداً ایده خوبی نیست. مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در ادامه ادعای خود افزود: گامهای اخیر ایران تأثیر منفی بر فرصتهای احیای توافق هستهای امضا شده در سال 2015 میلادی میگذارد. گروسی افزود که به مسئولان ایرانی پیشنهاد حضور بر سر میز گفتوگو و تمرکز برای دستیابی به راه حلها را داده است.
گفتوگوی مالی و کرهجنوبی درباره ایران
«رابرت مالی» نماینده امریکا در امور ایران نیز شامگاه جمعه از تماس تلفنی خود با معاون وزیر امور خارجه کرهجنوبی خبر داد. وی در این پیام توئیتری نوشت: «صبح امروز تماسی عالی با معاون وزیر خارجه کره جنوبی داشتم. ما به هماهنگ کردن تلاشهایمان درباره گستره وسیعی از منافع مشترک درباره ایران متعهد شدیم.» این تماس تلفنی بعد از اقدامات متقابل جمهوری اسلامی ایران و تغییر لحن غربیها در حالی است که کرهجنوبی یکی از کشورهایی بود که با خروج امریکا از برجام، با سیاست فشار حداکثری دولت امریکا علیه ایران همراهی کرده است. بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریمهای امریکا پرداخت نشده و طی سالهای گذشته این پول توسط سئول بلوکه شده است. همچنین تاکنون سفرهایی بین مقامات دو کشور انجام و رایزنیهایی صورت گرفته و ایران تلاش دارد تا مانند آزادسازی دیگر اموال بلوکه شده کشورمان فارغ از نتایج مذاکرات وین به بازگرداندن اموال خود مبادرت ورزد.
ابراز امیدواری روسیه از حصول توافق
«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی مستقر در وین هم گفت، با وجود صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، همچنان میتوان مذاکرات هستهای با ایران را به نتیجه رساند. به نوشته وبگاه خبری ایتالیایی «کانکویسته دلاورو»، اولیانوف در مصاحبه با شبکه «روسیا ۲۴» گفت: «اکنون باید به نحوی سعی کنیم مذاکرات را از سر بگیریم. البته انجام تمام اینها کار آسانی نیست، بهخصوص بعد از اینکه قطعنامه صادر شد اوضاع تغییر کرده است.»
این دیپلمات روس افزود: «اما باید این کار (توافق) را انجام دهیم زیرا هنوز امکان آن وجود دارد و در عین حال دبیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی و ایران باید ترغیب به تداوم گفتوگو بر سر مسائلی شوند که تا به حال حل نشدهاند.» خبرگزاری روسی «تاس» نیز نوشت، اولیانوف در مصاحبه روز جمعه با روسیا ۲۴ بابت وقفه ایجاد شده در مذاکرات هستهای با ایران در وین گلایه کرد.
نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی مستقر در وین گفت: «با رسیدن دهم ژوئن (۲۰ خرداد) دقیقاً سه ماه از ایجاد وقفه در مذاکرات وین میگذرد. معتقدم این تصمیمی اشتباه از سوی هماهنگکننده اتحادیه اروپا و هیأتهای غربی بود. نیازی نبود انگیزه موجود تضعیف شود.» اولیانوف در ادامه این مصاحبه مدعی شد: «در تاریخ دهم مارس (۱۹ اسفند) متن توافق احیای برجام تکمیل شده بود و در بحث برداشتن تحریمها، بیش از ۹۹ درصد توافق حاصل شده بود و چیزهای کوچکی باقی مانده بودند که میشد ظرف یکی دو روز بر سر آنها توافق کرد.» به نظر میرسد کشورهای غربی و آژانس اکنون متوجه شدهاند که اقدامات زورگویانه آنها برای کسب امتیازات بیشتر و کاهش منافع ایران از توافق احتمالی نمیتواند نتایج دلخواه آنها را داشته باشد.
بــــرش
فارن پالیسی تحلیل کرد
سیاست واشنگتن در قبال ایران شکست خورده است
نشریه «فارن پالیسی» با انتشار مطلبی به سلسله اشتباهات راهبردی امریکا در قبال ایران پرداخت و قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران را شکست خورده معرفی کرد. این نشریه امریکایی نوشت: «بیش از دو دهه سیاست واشنگتن در قبال ایران با تمام فراز و فرودهایش به شکست انجامیده است. در ادامه این اقدامات اشتباه غرب برای احیای توافق هستهای ۲۰۱۵، امریکا، انگلیس و فرانسه پیشنویس قطعنامهای را علیه ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی ارائه کردند که به تصویب رسید؛ موضوعی که با خشم مقامات ایران مواجه شد تا جایی که آنها شماری از دوربینهای آژانس را قطع و به افزایش غنیسازی مبادرت کردند. از نگاه صاحبنظران، این مسیر نباید ادامه مییافت. در روابط دو دهه گذشته امریکا و ایران فهرستی از فرصتهای از دست رفته و سوءتفاهمهای عمیق در این روابط به چشم میخورد.»
این نشریه امریکایی با اشاره به گذشته و عقبنشینیهای دولت اصلاحات و افزایش دشمنیهای امریکا با ایران گفت: «جورج دبلیو بوش رئیسجمهور وقت امریکا، تلاشهای ایران را برای همکاری رد کرد و در مقابل، ایران را در کنار عراق و کره شمالی «محور شرارت» نامید. ماه مه۲۰۰۳ در جریان بمبگذاریها در سه مجتمع مسکونی ریاض که به کشته شدن دهها نفر از جمله هفت امریکایی منجر شد، دولت بوش بلافاصله نوک پیکان اتهام را به سمت ایران نشانه رفت اما هیچ مدرکی دال بر اینکه تهران در این حادثه دست داشتهاست، به دست نیامد.»
در ادامه فارن پالیسی در خصوص راهبرد غیرسازنده امریکا به عدم تفاوت سیاستهای دموکراتها و جمهوریخواهان پرداخت و نوشت: «بیشتر کارشناسان در این زمینه اتفاق نظر دارند و معتقدند حتی در صورتی که ترامپ توافق هستهای را زیر پا نمیگذاشت و کارزار «فشار حداکثری» را بر این تحمیل نمیکرد باز هم روابط این دو کشور همچنان تیره میماند. بیانیه اوباما پس از امضای برجام نیز آشکارا بهبود روابط امریکا با ایران و اینکه تهران بازیگر خوبی است را رد میکرد.» این نشریه امریکایی با اشاره به رویکرد سختگیرانه دولت بایدن هم نوشت: «در همین حال، امید به تغییر رژیم و براندازی در تهران همچنان موضوع عمده بحث و گفتوگوها در واشنگتن است. با این حال ممکن است که همانند گذشته غیرواقع بینانه بودن این مسأله ثابت شود.»
رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتوگو با «ایران»:
دود اقدام آژانس به چشم خودش رفت
گروه سیاسی/ ساعاتی پس از صدور قطعنامه ادعایی شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی، این واکنش ایران بود که در محافل خبری جهان بازتاب گستردهای یافت. واکنشی که از قطع دسترسیهای فراپادمانی آژانس به مراکز هستهای کشورمان حکایت میکرد و نشان میداد که ایران در بازی جدید بازیگران غرب در آژانس، دست بسته نیست و بدعهدی طرف مقابل را با هزینه گزافی تلافی میکند. با مجید عباسی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و صاحبنظر مسائل بینالملل درباره ابعاد پیدا و پنهان این تحولات پرسش و پاسخی داشتیم که از نظر میگذرد؛
آژانس بینالمللی انرژی اتمی به رغم رویکرد سازندهای که ایران با این نهاد بینالمللی در پیش گرفته است، قطعنامهای به تصویب رسانده که برپایه آن با طرح ادعاهایی درباره فعالیتهای صلحآمیز هستهای کشورمان خواهان شفافسازی درباره موضوعات ادعایی شده است. از نظر شما این قطعنامه متناظر با چه تحولاتی به تصویب رسیده است؟
جمهوری اسلامی ایران طبق توافق هستهای برجام متعهد شده بود یکسری اقدامات فراپادمانی هم برای آژانس انجام دهد. استقرار دوربین در مراکز حساسی از تأسیسات هستهای ایران از جمله این اقدامات بود. به این ترتیب فیلم این دوربینها ضبط میشد و در اختیار بازرسان آژانس قرار میگرفت. همچنین بر مبنای حسن نیت ایران در همکاری با آژانس و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، بازرسان آژانس این امکان را داشتند در مواردی تنها با اطلاع 48 ساعت قبل برای بازرسی از هر کدام از بخشهای صنعت هستهای ایران اقدام و راستی آزمایی کنند. اما به رغم این پیشینه و تعهداتی که ایران به صورت فراپادمانی با هدف بهرهمندی از مواهب برجام و رفع تحریمها اجرا میکرد، امریکا از این توافق خارج شد. با وجود این ایران یک سال پس از خروج امریکا از برجام، همچنان به تعهدات خود در قالب این توافق ادامه داد که 17 گزارش آژانس هم از این امر حکایت میکرد. یعنی ما به رغم خروج امریکا هم اجازه بازرسی به آژانس میدادیم و هم دوربینها فعال بودند و هم فیلم آنها در اختیار آژانس قرار میگرفت اما این رویکرد و پایبندی ایران به تعهداتش علی رغم خروج امریکا نه تنها کاری از پیش نبرد که اقدامات امریکا در تصویب تحریمهای جدید را تشدید کرد.
در چنین شرایطی تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها که از سوی مجلس به تصویب رسید تا چه اندازه توانست فضای شکل گرفته را دچار تحول کند؟
با تصویب این قانون در سال 1399 و متوقف شدن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، دسترسیهای فراپادمانی آژانس به فعالیتهای هستهای ایران به کمترین سطح کاهش پیدا کرد و طبق این قانون که در مورد اقدام متقابل ایران در برابر زیاده خواهی امریکا در برجام به تصویب رسید، سازمان انرژی اتمی موظف شد دوربینهای آژانس را خاموش یا جمعآوری کند و فیلمها را در اختیار آژانس قرار ندهد و به همکاری لازم با بازرسان آژانس در چهارچوب اقدامات فراپادمانی خاتمه دهد.
یعنی قرار شد تعهدات ایران تنها منحصر به اجرای تعهدات پادمان هستهای باشد؟
بله؛ ایران در قالب معاهده عدم اشاعه تسلیحات هستهای (انپیتی) تعهداتی دارد. بعد از تصویب قانون اقدام راهبردی، مقرر شد کشورمان فقط مطابق تعهدات پادمانی خود عمل کند اما با وجود این برای اینکه همه درها را نبندد، از خود حسن نیت نشان داد و در سفری که آقای گروسی به تهران داشت، توافقی صورت گرفت که بر مبنای آن، رئیس سازمان انرژی اتمی از مجلس شورای اسلامی مجوز موقت گرفت تا دوربینهای آژانس همچنان وجود داشته باشد و اطلاعات را ضبط کند اما فیلمها در اختیار آژانس قرار نگیرد تا زمانی که تکلیف توافق هستهای معلوم شود. این اقدام ایران هم باز برپایه حسن نیت و خارج از تعهدات پادمانیاش بود اما با وجود این، آژانس قطعنامهای را علیه ایران به تصویب رساند مبنی بر اینکه کشورمان همکاری لازم را با این نهاد نداشته است. طبیعی است ما در این شرایط باید سطح همکاری خود با آژانس را دقیقاً به سطح تعهد خود در پادمان هستهای کاهش دهیم و به نظر من امر معقول و منطقی ای هم هست.
ایران در واکنش به این قطعنامه اقدام عملی نشان داده و آخرین سنگرهای نظارتی آژانس را که در قالب تعهدات فراپادمانی در بخشهایی از مراکز هستهای مستقر است، جمعآوری کرده است. نوع واکنش ایران را چطور ارزیابی میکنید؟ موضعگیری مدیر کل آژانس و کشورهای غربی نشان میدهد که آنها نگران شدهاند.
من معتقدم نتایج زیان بار صدور این قطعنامه در نهایت متوجه آژانس خواهد بود زیرا تا پیش از این، ایران در یک روند مسالمت آمیز، بالاترین سطح حسن نیت را از خود نشان داده بود اما الان صدور این قطعنامه سبب شد این روند معکوس شود و دسترسی فراپادمانی آژانس قطع شود. از طرفی باید گفت که قطعنامه شورای حکام هم قابلیت اجرایی ندارد. هم روسیه و هم چین به عنوان دو عضو دائمی شورای امنیت و از آن طرف هم هند و پاکستان و لیبی رأی مثبت به این قطعنامه ندادند. حتی اگر تصویب قطعنامه در شورای حکام بار دیگر تکرار شود و پرونده به شورای امنیت برود، باز توسط چین و روسیه وتو میشود. بنابراین به اعتقاد من شورای حکام آژانس با این قطعنامه به جایی نمیرسد جز اینکه ممکن است حسن نیت و روند همکاری ما با این نهاد بینالمللی را مختل کند که نهایتاً دودش به چشم آژانس خواهد رفت.
اثرات تحولات جاری و قطع تدریجی دسترسیهای فراپادمانی آژانس بر روند مذاکرات احیای توافق هستهای را چطور میبینید؟
واکنش صریح و سریع ایران در صحنه عمل نشان میدهد که اگر طرف مقابل حسن نیت نداشته باشد، کشورمان هم آماده است زیر میز توافق بزند و همه تعهدات برجامی خود را متوقف کند. خب این رویکرد نشان میدهد هر اقدامی از سوی طرف مقابل، ما به ازایی دارد که برای طرف مقابل هزینه ساز خواهد بود.
نگرانی اخیر آژانس از واکنش ایران و تأکید اروپا برای بازگشت فوری به مذاکرات ذیل نگرانی از هزینههای تحمیل شده از سوی ایران تحلیل میشود؟
بله. اقدامات واکنشی ایران میتواند اقدامات آنها را خنثی کند و نشان دهد از طریق فشار نمیتوانند امتیازی را به دست بیاورند بلکه تنها امتیازی قابل حصول خواهد بود که درباره آن پشت میز مذاکره به صورت منطقی، قانونی و اصولی گفتوگو شود. این در حالی است که سه کشور اروپایی طرف توافق به رغم انتقاد از خروج یکجانبه امریکا با بیعملی خود بر رویکرد یکجانبه این کشور صحه گذاشتهاند و حالا در صورت همراهی با امریکا و رژیم صهیونیستی در فشار علیه ایران در آژانس، باز هم موقعیت شان تضعیف میشود و بیشتر در برابر ایران دست بسته خواهند ماند. از طرف دیگر باید گفت که بیشترین مشکل ایران با امریکاست و این کشور حاضر نیست به تعهدات برجامی خود بازگردد و تضمین لازم را برای تحقق منافع اقتصادی ایران بدهد؛ یعنی جو بایدن، رئیس جمهور امریکا حتی حاضر به ارائه تضمین در دوره ریاست جمهوری خودش هم نیست. بنابراین اقدام ایران نشان داد که دستش خالی نیست و اگر طرف مقابل بخواهد آژانس و رسانههای جمعی را علیه ایران بسیج کند، کشورمان هم اقدام متقابلی انجام میدهد که برپایه آن، طرف مقابل در یک شرایط ابهام درباره اطلاعات هستهای ایران قرار گیرد و خب این چیزی نیست که آنها بخواهند.
در حقیقت گزارشی که آقای گروسی ارائه داد و قطعنامهای که در شورای حکام به تصویب رسید با این هدف بود که ایران مجاب شود تا از مواضع خود در مذاکرات وین کوتاه بیاید. مهمترین موضوع اختلافی در مذاکرات وین عدم تضمین امریکاست و این کشور برای فرار از این وضعیت و گرفتن امتیازات بیشتر از ایران درصدد است تا با همکاری اسرائیل و شرکای اروپاییاش از ابزار آژانس استفاده کند و همچنین با فشارهای سیاسی و هدایت افکار عمومی فضا را علیه ایران تغییر دهد بدون اینکه تعهدات لازم را بدهد.
آژانس بینالمللی انرژی اتمی به رغم رویکرد سازندهای که ایران با این نهاد بینالمللی در پیش گرفته است، قطعنامهای به تصویب رسانده که برپایه آن با طرح ادعاهایی درباره فعالیتهای صلحآمیز هستهای کشورمان خواهان شفافسازی درباره موضوعات ادعایی شده است. از نظر شما این قطعنامه متناظر با چه تحولاتی به تصویب رسیده است؟
جمهوری اسلامی ایران طبق توافق هستهای برجام متعهد شده بود یکسری اقدامات فراپادمانی هم برای آژانس انجام دهد. استقرار دوربین در مراکز حساسی از تأسیسات هستهای ایران از جمله این اقدامات بود. به این ترتیب فیلم این دوربینها ضبط میشد و در اختیار بازرسان آژانس قرار میگرفت. همچنین بر مبنای حسن نیت ایران در همکاری با آژانس و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، بازرسان آژانس این امکان را داشتند در مواردی تنها با اطلاع 48 ساعت قبل برای بازرسی از هر کدام از بخشهای صنعت هستهای ایران اقدام و راستی آزمایی کنند. اما به رغم این پیشینه و تعهداتی که ایران به صورت فراپادمانی با هدف بهرهمندی از مواهب برجام و رفع تحریمها اجرا میکرد، امریکا از این توافق خارج شد. با وجود این ایران یک سال پس از خروج امریکا از برجام، همچنان به تعهدات خود در قالب این توافق ادامه داد که 17 گزارش آژانس هم از این امر حکایت میکرد. یعنی ما به رغم خروج امریکا هم اجازه بازرسی به آژانس میدادیم و هم دوربینها فعال بودند و هم فیلم آنها در اختیار آژانس قرار میگرفت اما این رویکرد و پایبندی ایران به تعهداتش علی رغم خروج امریکا نه تنها کاری از پیش نبرد که اقدامات امریکا در تصویب تحریمهای جدید را تشدید کرد.
در چنین شرایطی تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها که از سوی مجلس به تصویب رسید تا چه اندازه توانست فضای شکل گرفته را دچار تحول کند؟
با تصویب این قانون در سال 1399 و متوقف شدن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، دسترسیهای فراپادمانی آژانس به فعالیتهای هستهای ایران به کمترین سطح کاهش پیدا کرد و طبق این قانون که در مورد اقدام متقابل ایران در برابر زیاده خواهی امریکا در برجام به تصویب رسید، سازمان انرژی اتمی موظف شد دوربینهای آژانس را خاموش یا جمعآوری کند و فیلمها را در اختیار آژانس قرار ندهد و به همکاری لازم با بازرسان آژانس در چهارچوب اقدامات فراپادمانی خاتمه دهد.
یعنی قرار شد تعهدات ایران تنها منحصر به اجرای تعهدات پادمان هستهای باشد؟
بله؛ ایران در قالب معاهده عدم اشاعه تسلیحات هستهای (انپیتی) تعهداتی دارد. بعد از تصویب قانون اقدام راهبردی، مقرر شد کشورمان فقط مطابق تعهدات پادمانی خود عمل کند اما با وجود این برای اینکه همه درها را نبندد، از خود حسن نیت نشان داد و در سفری که آقای گروسی به تهران داشت، توافقی صورت گرفت که بر مبنای آن، رئیس سازمان انرژی اتمی از مجلس شورای اسلامی مجوز موقت گرفت تا دوربینهای آژانس همچنان وجود داشته باشد و اطلاعات را ضبط کند اما فیلمها در اختیار آژانس قرار نگیرد تا زمانی که تکلیف توافق هستهای معلوم شود. این اقدام ایران هم باز برپایه حسن نیت و خارج از تعهدات پادمانیاش بود اما با وجود این، آژانس قطعنامهای را علیه ایران به تصویب رساند مبنی بر اینکه کشورمان همکاری لازم را با این نهاد نداشته است. طبیعی است ما در این شرایط باید سطح همکاری خود با آژانس را دقیقاً به سطح تعهد خود در پادمان هستهای کاهش دهیم و به نظر من امر معقول و منطقی ای هم هست.
ایران در واکنش به این قطعنامه اقدام عملی نشان داده و آخرین سنگرهای نظارتی آژانس را که در قالب تعهدات فراپادمانی در بخشهایی از مراکز هستهای مستقر است، جمعآوری کرده است. نوع واکنش ایران را چطور ارزیابی میکنید؟ موضعگیری مدیر کل آژانس و کشورهای غربی نشان میدهد که آنها نگران شدهاند.
من معتقدم نتایج زیان بار صدور این قطعنامه در نهایت متوجه آژانس خواهد بود زیرا تا پیش از این، ایران در یک روند مسالمت آمیز، بالاترین سطح حسن نیت را از خود نشان داده بود اما الان صدور این قطعنامه سبب شد این روند معکوس شود و دسترسی فراپادمانی آژانس قطع شود. از طرفی باید گفت که قطعنامه شورای حکام هم قابلیت اجرایی ندارد. هم روسیه و هم چین به عنوان دو عضو دائمی شورای امنیت و از آن طرف هم هند و پاکستان و لیبی رأی مثبت به این قطعنامه ندادند. حتی اگر تصویب قطعنامه در شورای حکام بار دیگر تکرار شود و پرونده به شورای امنیت برود، باز توسط چین و روسیه وتو میشود. بنابراین به اعتقاد من شورای حکام آژانس با این قطعنامه به جایی نمیرسد جز اینکه ممکن است حسن نیت و روند همکاری ما با این نهاد بینالمللی را مختل کند که نهایتاً دودش به چشم آژانس خواهد رفت.
اثرات تحولات جاری و قطع تدریجی دسترسیهای فراپادمانی آژانس بر روند مذاکرات احیای توافق هستهای را چطور میبینید؟
واکنش صریح و سریع ایران در صحنه عمل نشان میدهد که اگر طرف مقابل حسن نیت نداشته باشد، کشورمان هم آماده است زیر میز توافق بزند و همه تعهدات برجامی خود را متوقف کند. خب این رویکرد نشان میدهد هر اقدامی از سوی طرف مقابل، ما به ازایی دارد که برای طرف مقابل هزینه ساز خواهد بود.
نگرانی اخیر آژانس از واکنش ایران و تأکید اروپا برای بازگشت فوری به مذاکرات ذیل نگرانی از هزینههای تحمیل شده از سوی ایران تحلیل میشود؟
بله. اقدامات واکنشی ایران میتواند اقدامات آنها را خنثی کند و نشان دهد از طریق فشار نمیتوانند امتیازی را به دست بیاورند بلکه تنها امتیازی قابل حصول خواهد بود که درباره آن پشت میز مذاکره به صورت منطقی، قانونی و اصولی گفتوگو شود. این در حالی است که سه کشور اروپایی طرف توافق به رغم انتقاد از خروج یکجانبه امریکا با بیعملی خود بر رویکرد یکجانبه این کشور صحه گذاشتهاند و حالا در صورت همراهی با امریکا و رژیم صهیونیستی در فشار علیه ایران در آژانس، باز هم موقعیت شان تضعیف میشود و بیشتر در برابر ایران دست بسته خواهند ماند. از طرف دیگر باید گفت که بیشترین مشکل ایران با امریکاست و این کشور حاضر نیست به تعهدات برجامی خود بازگردد و تضمین لازم را برای تحقق منافع اقتصادی ایران بدهد؛ یعنی جو بایدن، رئیس جمهور امریکا حتی حاضر به ارائه تضمین در دوره ریاست جمهوری خودش هم نیست. بنابراین اقدام ایران نشان داد که دستش خالی نیست و اگر طرف مقابل بخواهد آژانس و رسانههای جمعی را علیه ایران بسیج کند، کشورمان هم اقدام متقابلی انجام میدهد که برپایه آن، طرف مقابل در یک شرایط ابهام درباره اطلاعات هستهای ایران قرار گیرد و خب این چیزی نیست که آنها بخواهند.
در حقیقت گزارشی که آقای گروسی ارائه داد و قطعنامهای که در شورای حکام به تصویب رسید با این هدف بود که ایران مجاب شود تا از مواضع خود در مذاکرات وین کوتاه بیاید. مهمترین موضوع اختلافی در مذاکرات وین عدم تضمین امریکاست و این کشور برای فرار از این وضعیت و گرفتن امتیازات بیشتر از ایران درصدد است تا با همکاری اسرائیل و شرکای اروپاییاش از ابزار آژانس استفاده کند و همچنین با فشارهای سیاسی و هدایت افکار عمومی فضا را علیه ایران تغییر دهد بدون اینکه تعهدات لازم را بدهد.
دیگه چه خبر؟
پهپادهای ایران تهدیدی۳۶۰ درجه برای امریکا هستند
خبر اول اینکه، یک اندیشکده امریکایی در تازهترین گزارش خود در زمینه رونمایی از شهر پهپادی مخفی ایران نوشت، پهپادهای ایران تهدیدی ۳۶۰ درجه هستند و شناسایی و مقابله با آنها سخت است. به گزارش فارس، «اندیشکده واشنگتن» در این گزارش نوشت، ایران که مدعی داشتن قدرتمندترین و متنوعترین ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین در خاورمیانه است در دهههای اخیر در واقع پیشرفتهای چشمگیری داشته است. پهپادهای ایرانی دستکم از سال ۲۰۰۴ بهطور گسترده توسط نیروهای نیابتی آن در منطقه مورد استفاده قرار گرفتهاند و تهدیدی ۳۶۰ درجه هستند که شناسایی و مقابله با آنها سخت است. این تهدید به نگرانی برای ایالات متحده و متحدانش تبدیل شده است. اندیشکده واشنگتن در خاتمه گزارش خود با اشاره به رونمایی پایگاههای زیرزمینی پهپادی در ایران نوشت: «حتی اگر تلاش ایران برای نمایش در تواناییهای پهپادی خود تلاشی برای بازدارندگی و تشدید نگرانیهای ایالات متحده باشد، این قابلیتها، بویژه پهپادهای انتحاری، باید جدی گرفته شود.»
سفر مقام امریکایی به سرزمینهای اشغالی و گفتوگو درباره ایران
خبر دیگر اینکه، باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه امریکا در امور خاور نزدیک به سرزمینهای اشغالی و کرانه باختری سفر کرده تا درباره ایران و منطقه با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و رایزنی کند. به گزارش ایرنا، در بیانیهای که از سوی وزارت امور خارجه امریکا منتشر شده این وزارتخانه در تداوم هراس از نفوذ منطقهای ایران و بدون اشاره به اقدامات خرابکارانه و تروریستی رژیم صهیونیستی و مداخلات خود در منطقه، مدعی شده که این مقام امریکایی همچنین در خصوص بازدارندگی از «فعالیتهای منطقهای تهاجمی ایران» رایزنی خواهد کرد. بر اساس این بیانیه، این مقام امریکایی همچنین قرار است درباره «حمایت از ادغام اسرائیل در منطقه گستردهتر خاورمیانه» رایزنی کند.
واکنش ایران به اتهامزنی مقام اردنی
دست آخر اینکه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در امان به اتهامات واردشده علیه تهران در ارتباط با قاچاق مواد مخدر واکنش نشان داد. به گزارش فارس، یک مقام سفارت ایران در اردن در گفتوگو با پایگاه خبری «میدل ایست آی» در واکنش به این اخبار و با بیان اینکه ایران هیچ گاه تهدیدی برای اردن نخواهد بود، گفت: ما شبهنظامی نداریم. اتهامزنی به ما درباره تجارت مواد مخدر یک اتهام بسیار بزرگ است. ما در ایران با قاچاق مواد مخدر در مرزهای شرقی بیش از چهل سال است که مبارزه میکنیم و بیش از سه هزار نیروی پلیس ما در این درگیریها به شهادت رسیدهاند. ما در ایران بزرگترین مانع بر سر قاچاق مواد به منطقه هستیم. قاچاق مواد مخدر به اردن منطقی ندارد و این اتهام غیرقابل قبول است. این واکنش پس از آن صورت گرفته که «مصطفی الحیاری» سخنگوی ارتش اردن در گفتوگو با شبکه «المملکه» با اتهامزنی به ایران، افرادی را که آنها را گروههای شبهنظامی وابسته به ایران خواند، به تجارت مواد مخدر در مرزهای اردن متهم کرد.
اخبــــار
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه:
ظرفیتهای ایران در خدمت تسهیل ترانزیت بینالمللی کالاها است
«آساوبایف» دبیرکل کمیسیون بینالدولی کریدورهای اروپا، قفقاز و آسیا موسوم به تراسیکا دیروز با «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دیدار و گفتوگو کرد. در این دیدار، آساوبایف هدف از سفر خود به کشورمان را تاکید بر بهرهبرداری حداکثری از مسیرهای ترانزیتی ایران برای انتقال کالا از کشورهای آسیای مرکزی به اروپا عنوان کرد.
وی با اشاره به وضعیت جدید منطقه گفت: هم اکنون حجم حمل و نقل کالا از آسیای مرکزی به اروپا از طریق دریای خزر و جمهوری آذربایجان بیش از ظرفیت آن است و لذا مسیرهای عبوری از ایران هم اکنون بسیار مورد توجه هستند. صفری نیز در این دیدار ضمن استقبال از توسعه همکاریها با تراسیکا گفت: مسیرهای ریلی و جادهای ایران در زمره مطمئنترین مسیرهای حمل و نقلی هستند، زیرساختها آماده است و ظرفیتهای چشمگیر ترانزیتی ایران در خدمت تسهیل ترانزیت بینالمللی کالاها بویژه در شرایط فعلی است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درخصوص تسهیل در صدور روادید رانندگان کشورهای عضو تراسیکا برای عبور از مسیرهای ترانزیتی ایران تأکید کرد: وزارت امور خارجه آماده هرگونه همکاری در این زمینه است و محدودیتی در این مورد وجود ندارد. صفری همچنین از دبیرکل تراسیکا خواست متقابلاً صدور روادید رانندگان ایرانی برای عبور از این کشورها تسهیل شود. «کمیسیون بینالدولی کریدورهای اروپا، قفقاز و آسیا» در سال ۱۹۹۸ با عضویت ۱۲ کشور ایجاد شد و مقر آن در باکو است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان سیزدهمین عضو در سال ۲۰۰۹ به این کریدور مهم بینالمللی پیوست.
توصیه فرمانده نیروی دریایی سپاه به کشورهای منطقه:
با ارتباط با رژیم صهیونیستی امنیت منطقه را مخدوش نکنید
دریادار پاسدارعلیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه به منظور بررسی وضعیت استحکامات و سازههای مهندسی، پدافند غیرعامل و ارزیابی آمادگیهای رزمی در جزیره تنب بزرگ، از یگانهای مستقر در این جزیره بازدید کرد. به گزارش سپاه نیوز، فرمانده نیروی دریایی سپاه در سخنانی در این بازدید تصریح کرد: امروز امنیت مطلوبی با همکاری و همافزایی کشورهای همسایه در حوزه جغرافیایی خلیجفارس وجود دارد که اگر کسی به هر دلیلی پای رژیم مفلوک، کودککش و دشمن شماره یک صهیونیستی را به این منطقه باز کند، هم خودش و هم این منطقه را دچار ناامنی، نابسامانی و بیثباتی امنیتی میکند.
سردار تنگسیری تأکید کرد: ما به کشورهای دوست و برادر خود در منطقه خلیجفارس توصیه میکنیم با رژیمصهیونیستی ارتباط برقرار نکنند، چراکه با این کار، امنیت منطقه را مخدوش میکنند.
ظرفیتهای ایران در خدمت تسهیل ترانزیت بینالمللی کالاها است
«آساوبایف» دبیرکل کمیسیون بینالدولی کریدورهای اروپا، قفقاز و آسیا موسوم به تراسیکا دیروز با «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دیدار و گفتوگو کرد. در این دیدار، آساوبایف هدف از سفر خود به کشورمان را تاکید بر بهرهبرداری حداکثری از مسیرهای ترانزیتی ایران برای انتقال کالا از کشورهای آسیای مرکزی به اروپا عنوان کرد.
وی با اشاره به وضعیت جدید منطقه گفت: هم اکنون حجم حمل و نقل کالا از آسیای مرکزی به اروپا از طریق دریای خزر و جمهوری آذربایجان بیش از ظرفیت آن است و لذا مسیرهای عبوری از ایران هم اکنون بسیار مورد توجه هستند. صفری نیز در این دیدار ضمن استقبال از توسعه همکاریها با تراسیکا گفت: مسیرهای ریلی و جادهای ایران در زمره مطمئنترین مسیرهای حمل و نقلی هستند، زیرساختها آماده است و ظرفیتهای چشمگیر ترانزیتی ایران در خدمت تسهیل ترانزیت بینالمللی کالاها بویژه در شرایط فعلی است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درخصوص تسهیل در صدور روادید رانندگان کشورهای عضو تراسیکا برای عبور از مسیرهای ترانزیتی ایران تأکید کرد: وزارت امور خارجه آماده هرگونه همکاری در این زمینه است و محدودیتی در این مورد وجود ندارد. صفری همچنین از دبیرکل تراسیکا خواست متقابلاً صدور روادید رانندگان ایرانی برای عبور از این کشورها تسهیل شود. «کمیسیون بینالدولی کریدورهای اروپا، قفقاز و آسیا» در سال ۱۹۹۸ با عضویت ۱۲ کشور ایجاد شد و مقر آن در باکو است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان سیزدهمین عضو در سال ۲۰۰۹ به این کریدور مهم بینالمللی پیوست.
توصیه فرمانده نیروی دریایی سپاه به کشورهای منطقه:
با ارتباط با رژیم صهیونیستی امنیت منطقه را مخدوش نکنید
دریادار پاسدارعلیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه به منظور بررسی وضعیت استحکامات و سازههای مهندسی، پدافند غیرعامل و ارزیابی آمادگیهای رزمی در جزیره تنب بزرگ، از یگانهای مستقر در این جزیره بازدید کرد. به گزارش سپاه نیوز، فرمانده نیروی دریایی سپاه در سخنانی در این بازدید تصریح کرد: امروز امنیت مطلوبی با همکاری و همافزایی کشورهای همسایه در حوزه جغرافیایی خلیجفارس وجود دارد که اگر کسی به هر دلیلی پای رژیم مفلوک، کودککش و دشمن شماره یک صهیونیستی را به این منطقه باز کند، هم خودش و هم این منطقه را دچار ناامنی، نابسامانی و بیثباتی امنیتی میکند.
سردار تنگسیری تأکید کرد: ما به کشورهای دوست و برادر خود در منطقه خلیجفارس توصیه میکنیم با رژیمصهیونیستی ارتباط برقرار نکنند، چراکه با این کار، امنیت منطقه را مخدوش میکنند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
آژانس دنده عقب گرفت
-
دود اقدام آژانس به چشم خودش رفت
-
دیگه چه خبر؟
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین