دعوت مریلا زارعی برای تماشای فیلم «هناس»
قصه زنانی که در این سرزمین ایستادند و صبوری کردند
فرهنگی/ «هناس» یکی از 5 فیلمی است که از چهارشنبه 18 خردادماه در قالب ترکیب تازه اکران به سینماها آمده است. حسین دارابی در دومین تجربه کارگردانیاش پس از «مصلحت»، بخشی از زندگی شهید داریوش رضایینژاد را از زاویهای متفاوت روایت کرده و قالب ملودرام عاشقانه و خانوادگی را به جای یک فیلم صرفاً سیاسی انتخاب کرده است. فیلم قصهای زنانه دارد و از زاویه دید شهره پیرانی (همسر شهید رضایینژاد) روایت میشود.
شهره پیرانی، همسر داریوش رضایینژاد (شهید ترور هستهای)، در مراسم افتتاحیه اکران مردمی این فیلم که جمعه شب (۲۰ خردادماه) در سینما آزادی برگزار شد از مریلا زارعی برای پذیرش ایفای نقش او در فیلم «هناس»، تشکر کرد. مریلا زارعی نیز «هناس» را برگی از تاریخ سرزمینمان نامید که باید برای آیندگان باقی بماند. او گفت: «هناس بخشی از تاریخ معاصر سرزمین ماست؛ سرزمینی که اگر تاکنون ایستادگی کرده و مانده به دلیل خون شهدایی است که مظلومانه رفتند تا ما در امنیت و آرامش باشیم. امیدوارم این امنیت و آرامش با تعهد و مسئولیت ادامه پیدا کند و شما با حال خوب این مسیر را ادامه دهید، چرا که شهدا به دنبال همین مسأله بودند.»
زارعی در ادامه افزود: «از خداوند سپاسگزارم و خوشحالم که این نقش به من رسید تا سهمی در به تصویر کشیدن زنانی که در این سرزمین ایستادند و تحمل و صبوری کردند، داشته باشم.»
او با دعوت از مخاطبان برای دیدن این فیلم به تعبیر خود آگاهیبخش، خاطرنشان کرد: «کارگردان سعی کرده است خارج از شعارزدگی و احوالاتی که برخی از فیلمها دارند و باعث میشود مخاطب از آن فاصله بگیرد، یک فضای انسانی و عاشقانه را روایت کند و از منظر دیگری به قصه نگاه کند که همسر شهید است.»
سینما توان به تصویر کشیدن این حادثه را ندارد
حسین دارابی نیز در گفتوگویی با ایلنا درباره چگونگی شکل گرفتن فضای قصه و فشارهای روحی و روانی و تصویر دغدغههای شخصیت زن به ایلنا گفته است: «همسر شهید رضایینژاد با ما همکاری بسیار خوبی داشت و به هیچ وجه خود را سانسور نمیکرد و هر آنچه که ما برای پرداختن به قصه مدنظرمان لازم داشتیم در اختیار ما قرار داد. خانم پیرانی اتفاقاً نگاه بسیار هنرمندانهای داشت و از بطن زندگیاش برای ما مسائلی را مطرح کرد که به شکلگیری قصه و ساخت فضای فیلم بسیار کمک کرد. ایشان از جان و دل برای ما مایه گذاشتند و برای ساخت این فیلم بسیار دلسوزانه عمل کردند.»
او در ادامه، فضای این دیدار و گفتوگو را اینگونه شرح داده است: «یکبار در جلسهای از خانم پیرانی خواستم که درباره سکانس ترور به ما اطلاعاتی از آن لحظه ارائه دهد. همانطور که میدانید شهید رضایینژاد با برنامهریزی تروریستها به عمد در مقابل اعضای خانوادهاش به شهادت میرسد و همسر و دختر خردسالش در لحظه ترور حضور داشتند و این اتفاق در مقابل چشم آنها رخ میدهد. قطعاً مرور این اتفاق برای همسر ایشان کار دشواری است اما من برای فضاسازی بهتر و روایت دقیقتر از ایشان خواستم که جزئیاتی درباره این حادثه ارائه دهند و خانم پیرانی بهترین همکاری را با ما داشت و درحالی که زمان جلسه ما بیش از دو ساعت به طول انجامید، او همچنان که اشک میریخت جزئیات را با دقت به ما توضیح میداد. توضیحات دقیق و همکاری فوقالعاده خانم پیرانی با ما باعث شد تا در فضاسازی بتوانیم آن اطلاعاتی که مدنظر داریم را در اختیار داشته باشیم و با استناد به همین توضیحات توانستیم گوشهای از حس و فضای آن اتفاق را به تصویر بکشیم ولی قطعاً سینما توان روایت و به تصویر کشیدن کامل این حادثه را ندارد.»
محسن رجب پورمدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری در گفتوگو با «ایران» از دلایل گرانی بلیت کنسرتهای موسیقی میگوید
پرواز قیمت های بلیت روی نت های موسیقی
ندا سیجانی- بازار کنسرت های موسیقی بعد از کرونا رونق بسیار خوبی گرفته بخصوص در این یکی دو ماه اخیر و تقریبا در تمامی سالن های پایتخت و همچنین شهرهای مختلف ایران، این اجراهای صحنه ای برقرار بوده و ازاستقبال بسیار خوبی هم برخوردار است، بویژه در بخش موسیقی پاپ .اما گرانی قیمت بلیت های کنسرت و فروش 700 هزار تومانی حاشیه های بسیاری بوجود آورده است در کنار آن افزایش قیمت آلبوم های موسیقی مزید بر علت شده تا علاقمندان موسیقی به ویژه قشر کم در آمد جامعه، عطای موسیقی را به لقایش ببخشند و ترجیحا به گونه ای دیگر خود را با فضای موسیقایی سرگرم کنند.محسن رجب پورمدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری در گفتوگو با «ایران» درباره این موضوعات صحبت کرده که درادامه می خوانید.
تقریباً ازبعد ازکرونا قیمت بلیت کنسرتهای موسیقی افزایش چشمگیری داشتهاند، تا آنجا که حاشیه ها و انتقادهای بسیاری آفرید. بویژه کنسرت نمایش «سی صد» که بلیت فروشی آن حدود 700 هزار تومان برآورد شد. به عنوان مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری ارزیابی شما دراین باره چیست؟
هنر موسیقی، همچون سینما، جریان یا صنعتی است که علاوه بر اینکه با عرضه و تقاضای جامعه درحال حرکت است، به مؤلفههای تولیدی خود نیزبستگی دارد. براین اساس مخاطبان این هنر میبایست موضوعات مختلفی را دربرگزاری یک کنسرت در نظر بگیرند. نخست اجاره بهای سالنهای کنسرت که در طول سالهای اخیر افزایش پیدا کرده و البته امری بدیهی است، چرا که هزینه نگهداری و تعمیرات و... یک سالن کنسرت، برای سالندارها هم افزایش پیدا کرده و البته این افزایش قیمت و تورم برهمه چیز اثرگذار بوده است.
بر این اساس بجزمؤلفههای اصلی مانند اجاره سالن، دستمزد نوازندگان، خواننده، تبلیغات شهری هم قیمتهای سرسام آوری داشتهاند. بهطور مثال اجاره هر یک روز استرا بورد (تابلوهای تبلیغاتی) در هر منطقهای از تهران، 3 میلیون تومان است و اگر به مدت 5 روز و به تعداد 10 عدد باشد150 میلیون تومان خواهد بود. علاوه بر این امکاناتی همچون نور، صدا، الایدیهای نمایشی و... در کنار هزینه برگزاری یک کنسرت محاسبه میشود. اما اتفاقی که در پروژه «سی صد» افتاده است یک کنسرت نمایش بوده که علاوه بر همه این عوامل از حضور بازیگران شناخته شده بهره گرفتهاند و طبیعتاً ازتبلیغات گسترده تر و همچنین عوامل اجرایی بیشتری استفاده شده.
نکته دیگر اینکه اگر هنرمندی بخواهد کنسرتی برگزار کند، میبایست حداقل 20 قطعه تولید و آماده اجرا داشته باشد و اگر از همین امروز بخواهد از صفر تا 100 این تعداد قطعات را تولید کند و کلیپ و تیزری ساخته شود و در کنار آن تبلیغات متداول مجازی انجام بگیرد، حدود 6 میلیارد تومان هزینه است. بدین معنا که اگر برگزاری هر کنسرت برای تهیه کننده 100 میلیون تومان سود داشته باشد باید 60 کنسرت برگزار شود تا به نقطه اول برگردیم و اینها موضوعاتی است که هرگز دیده نمیشود. اما با در نظر گرفتن همه این مسائل به عنوان یک تهیه کننده و مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری، از قیمتهای تعیین شده بلیتهای کنسرت رضایتی ندارم و تمام تلاش و علاقهمندیام این است که همه هموطنانم از کنسرتهای موسیقی استفاده کنند و همکارانم بتوانند گستره بزرگتری را تحت پوشش قرار بدهند. ولی چارهای نیست شرایط حال حاضر اینگونه است و وقتی پای صحبتهای همکارانم مینشینم مجبورم حق را به آنها بدهم. اما در نهایت قرار است در هفته جاری جلسهای با حضور تهیه کننده های کنسرت و کارشناسان در دفتر موسیقی برگزار شود تا به یک تصمیم و نظر جمعی دستیابیم.
آیا در این سالها تعرفه خاصی در خصوص قیمتگذاری بلیتها تعریف شده، به این دلیل که بلیت یک کنسرت موسیقی با خواننده مشخص در هر شهر متفاوت است بهطور مثال در تهران یک قیمتگذاری است، در کیش و... بهصورتی دیگر. در این خصوص چه برنامههایی قرار است صورت بگیرد؟
همانطور که اشاره کردید این قیمتگذاریها در هر شهر متفاوت است. بهطور مثال برگزاری یک کنسرت برای یک خواننده یا نوازنده در شهری چون اصفهان با جزیره کیش، به لحاظ وسیله ایاب و ذهاب و هزینه ترانسفر متفاوت است، چرا که غالباً کسانی که در شهرهای نزدیک پایتخت، کنسرت برگزار میکنند ترجیحاً همراه با گروه با یک اتوبوس مجهز سفر کرده و حتیالامکان همان شب هم برمیگردند، اما بلیتهای هواپیمایی کیش واقامت هتل و همچنین ترانسفرهای داخلی آن بسیار گران است.
اما مردم که مسئول این رفت و آمدها نیستند که بخواهند تبعات این کنسرت را پرداخت کنند؟
هر محصولی که به دست مخاطب و مصرف کننده میرسد براساس نرخ تمام شده آن است.
در جلسهای که قرار است این هفته برگزار شود قیمت ثابت بلیتهای کنسرت مشخص خواهد شد؟
بله قطعاً و قرار است سقف مشخصی برای آن تعیین شود البته برای همه کنسرتها بهصورت مطلق به کار نمیرود اما عموماً تمامی کنسرتها میتوانند به یک عدد ثابت برسند.
آیا به عنوان یک مخاطب از شرایط حال حاضر بلیتهای کنسرت رضایت دارید؟
خیر و به شخصه از این موضوع بسیار ناراحتم و در مقابل نگران موسیقی کشورمان و نگران جامعه و گوش شنیداری مردم هستم.
به این علت که وقتی امکانی برای کنسرت رفتن فراهم نشود، مجبوریم به شنیدن موسیقیهای مختلف اکتفا کنیم و باتوجه به فشارهای بیشماری که از سوی نهادهای مختلف بر دفتر موسیقی است، در بخش مجوز اشعار مشکلاتی بهوجود آمده و این شرایط موجب میشود گوش شنیداری جامعه به سمت آثار غیرمجاز گرایش پیدا کند و این موضوع آسیب بسیار بزرگی به جوان و نوجوان جامعه است و اگرخانواده نسل جوان جامعه نتواند پول کنسرتها را تأمین کند مجبور است به موسیقیهایی که از طریق پلتفرمها پخش میشود، سوق پیدا کند و در اینجا هر قطعه غیرمجازی هم قابل دسترس است.
باتوجه به قیمت بالای بلیت کنسرتهای موسیقی، آیا در کیفیت هر چه بهتر این برنامهها هم تحول مثبتی صورت خواهد گرفت؟
موسیقی ما، درحال حاضر اوضاع خوبی ندارد از بخش تولید و آموزش گرفته تا دیگر بخشهای آن. بر این اساس در جلسهای که قرار است تشکیل شود، تلاش میکنیم به بیشتر بخشها رسیدگی کنیم و برای بیشتر این بخشها تصمیم گرفته شود و سعی ما این است به یک نقطه متعادلی دست یابیم.
سؤال دیگر درباره آلبومهای موسیقی است؛ با توجه به حضور و عضویت شما در هیأت مدیره کانون ناشران خانه موسیقی، در کنار گرانی کنسرتها، آلبومهای موسیقی هم با قیمتهای سرسامآوری فروخته میشوند بهطور مثال آلبوم« گاهفراموشی» با صدای همایون شجریان و به آهنگسازی فردین خلعتبری در برخی فروشگاههای فرهنگی با قیمت 180 هزار تومان هم فروخته شده است. این درحالی است که تا حدود 3-4 سال قبل با این رقم میتوانستید برای ردیف اول سالنهای کنسرت بلیت تهیه کنید. در این زمینه چه تدابیری قرار است صورت بگیرد.
همه این مشکلات براثر نبود قانون کپیرایت در کشورمان است چرا که وقتی یک آلبوم منتشر میشود دقایقی بعد پلتفرمها آن اثر را دانلود میکنند و در دسترس همگان قرار می گیرد، بر این اساس یک هنرمند از انتشار آلبوم مبلغی عایدش نخواهد شد. شاید جالب باشد که بدانید خوانندهای که 5 سال قبل آلبومش، فروش صد هزارتایی داشته، آلبوم جدیدش با 200 عدد به فروش رسیده اما متأسفانه اینگونه تصورمی شود یک خواننده سنتی بسیار معروف، درآمد بالایی از فروش این آلبومها دارد در حالی که برداشت کاملاً اشتباهی است؛ حداقل دراین چند سال اخیر نمیتوان از فروش آثار فیزیکی اینگونه انتظار داشت و درحال حاضر به دلیل ممنوع بودن تلگرام در ایران، هر اثر موسیقایی که منتشر شود سریعاً برروی بستر مجازی میرود و کمتر از ده دقیقه این قطعات از طریق تلگرام برای شما ارسال میشود یعنی همه زحماتی که گروه تولید و تدوین، آهنگساز، خواننده، نوازنده، ناشر و... انجام دادهاند از بین میرود و ریالی عاید آرتیست و گروه تولید کننده نخواهد شد.
نبود قانون کپی رایت درحوزه فرهنگ و هنر مشکلات بسیاری ایجاد کرده اما بهطور کلی این قیمت گذاریها الگویی برای دیگر هنرمندان موسیقی خواهد بود و این روند در دیگر آثارهنری تکرار میشود!
در بخش آلبومهای موسیقی پاپ شرایط متفاوت است، به این علت که هزینه تولید آنها کمتر بوده. نکته دیگر اینکه در همین هفتههای اخیر آلبومهای موسیقی تولید شده با قیمت 50 هزار تومان، مانند اثر امیر عظیمی یا حامد همایون در حالی که این آثار هم تمامی مراحل تولید تا چاپ، کاغذ و سیدی را طی کرده است. اما در تولید یک آلبوم سنتی و ارکسترال شرایط متفاوت است و هر قطعه موسیقی آن به اندازه ضبط یک آلبوم پاپ هزینه بر است البته به غیر از هزینه دستمزد، آهنگساز و خواننده و...
نکته دیگر اینکه، هر هزار نفری که آلبوم آقای شجریان را گوش کردهاند، 5 نفر آن را نخریدهاند و ازطریق دانلود به اثر رسیدهاند این موضوع بدین معنا است که در حال حاضر آلبومهای موسیقی به یک کالای کلکسیونی تبدیل شده و بیشتر، علاقهمندان به تهیه آن روی میآورند.
بر این اساس بزودی هنر موسیقی از سبد فرهنگی خانوارها حذف خواهد شد بخصوص در بخش کنسرتها. چه تدابیری در این زمینه خواهید داشت؟
تمام توان و تلاش ما این است که در حوزه موسیقی تصمیماتی گرفته شود که به نفع هنرمند و مردم باشد تا به هر دو طیف صدمات مالی وارد نشود. همچنین در نظر داریم روالی برای دانشجویان و علاقهمندان در نظر بگیریم و حتی در کنسرتها بخشی برای دهکهای مختلف جامعه در نظر گرفته شود.
بازنمایی حضرت امام رضا(ع) در سینما و تلویزیون ایران
روایت های تصویری از مقام و منزلت رضوی
رضا صائمی
منتقد سینما
شاید بتوان گفت که ایرانیترین امام شیعه، امام رضا(ع) است. از اینرو که بارگاه ایشان در ایران و خاک خراسان قرار دارد و ایرانیان انس و الفتی دیرینه با آن حضرت دارند. در واقع این حضور جغرافیایی با حضور اعتقادی و آیین و مناسک و خرده فرهنگهایی برساخته از آن همراه بوده که گستره وسیعی از تجربههای زیسته ایرانی از زیارت و سیاحت تا سلامت و سیاست با آن گره خورده است. شاید مهمترین اثری که در تلویزیون ساخته شده که به نام امام رضا(ع) گره میخورد سریال «ولایت عشق» به کارگردانی مهدی فخیمزاده باشد که این شبها در حال بازپخش از شبکه یک است؛ سریالی که به زندگی و سیره امام می پردازد. در این سریال کاراکتر امام رضا(ع) با هاله ای نورانی بر صورت نشان داده شود. در سینما گرچه فیلمی درباره خود امام تولید نشده اما درباره بارگاه او و زیارت حرمش و شهر مشهد ساخته شده است. درباره تجربه زیارت و ارادت به امام هشتم شاید مهمترین آنها مربوط به رسول صدر عاملی باشد؛ سهگانهای با محوریت امام هشتم که اولین آن «هر شب تنهایی» است. قصه آن درباره عطیه نویسنده و مجری یک برنامه خانوادگی رادیو است. او هر روز به سؤالات شنوندگان این برنامه پاسخ میدهد و به آنها توصیه میکند با همسرشان چگونه باشند تا زندگی زناشویی بهتری داشته باشند. او بیمار است و دکترها به او گفتهاند تنها چهار ماه دیگر زنده است و دو ماه هم از این چهار ماه گذشته ولی راضی به عمل جراحی نمیشود. به پیشنهاد همسرش، برای زیارت به شهر مشهد میرود. حضور او در حرم و اتفاقاتی که برایش در آنجا میافتد او را دچار تحول درونی کرده و عطیه را از سردرگمی و تضادهایش نجات میدهد. لوکیشن اصلی این فیلم سینمایی مشهد مقدس و صحن آستان قدس رضوی است که لیلا حاتمی و حامد بهداد بهعنوان یک زوج فرهنگی در مقابل یکدیگر بازی میکنند. «شب» در ادامه «هر شب تنهایی» سال ۱۳۸۶ ساخته شده و قصه آن درباره یک گروهبان است که برای تحویل دادن مجرمی سابقهدار به زندان یکی از شهرستانها، مجبور میشود به همراه مجرم و دستبند، شبی را در مشهد بگذراند اما با وقوع اتفاقات مختلف مجبور میشود شب را به حرم امام رضا برود. به همین واسطه تصاویر مختلفی از زوایای گوناگون از حرم را در فیلم شاهدیم. رسول صدرعاملی دو سال بعد از «شب» سراغ ساخت فیلم «در انتظار معجزه» رفت. فیلم درباره امیر و مهرانه زن و شوهری است که ارتباط خوبی با یکدیگر ندارند. ازدواج سه سال پیش آنها اشتباه بوده و زندگی جهنمی شان، امانشان را بریده اما ناگزیرند یک شبانهروز دیگر هم یکدیگر را تحمل کنند.آنها در سفر به مشهد به نوعی سفر در انفس و احوال را هم تجربه میکنند که زندگیشان را به مقصد میرساند.
«روز هشتم» به کارگردانی مهدی کرمپور ساخته شده که در آن برای سه شخصیت فیلم مسائل و مشکلاتی به وجود میآید که در سایه توسل به امام رضا(ع) و توجه او رفع میشود. «زیارت» از دیگر آثار با این موضوع به کارگردانی صادق کرمیار محصول سال ۱۳۸۸ است که با مشارکت ناجی هنر ساخته شده است. زیارت نگاهی به سرنوشت انسانهایی دارد که به زیارت مرقد مطهر امام هشتم(ع) میروند و در این سفر به تحول روحی و معنوی میرسند. در واقع قصه فیلم با مردی آغاز میشود که برای رسیدن به طلب خود و پیدا کردن فرد بدهکار عازم مشهد میشود. او در این سفر زائران دیگری را میبیند که هر کدام به امید کرامتی از حضرت رضا(ع) عازم زیارت هستند.
«دعوتنامه» به کارگردانی مهرداد فرید روایتگر زندگی شخص درماندهای است که در مشهد زندگی میکند. کار او دزدی از زائران حرم علیبن موسیالرضا است و با این کار زندگی خود را سپری میکند.
در کنار فیلمهایی که به آن پرداختیم و امام رضا(ع) و حرمش نقش پررنگ و محوری در قصه داشتند بسیاری از فیلمهای ایرانی در درون قصه خود یا در نمایی از یک پلان و سکانس به این موضوع پرداختهاند. در میان مفاهیم و موقعیتهای گوناگون در نسبت با امام رضا(ع) شاید بتوان دو مفهوم را بیش از همه در فیلمهای ایرانی جستوجو کرد یکی سفر به مشهد و زیارت حرم امام رضا (ع) که به شکلگیری فیلمهای جادهای و سفرنامهای انجامیده و دیگری تغییر و تحول روحی و اخلاقی ناشی از زیارت و حضور در حرم. آرزوی این زیارت نیز از جمله مفاهیم استفاده شده در فیلمهای ایرانی است.
1 تالار وحدت، پنجشنبه و جمعه دوم و سوم تیرماه، ساعت 21:30 میزبان ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان میشود. در اولین کنسرت تابستان امسال ارکستر سمفونیک تهران، پدرام یوسفی سولیست ویولن و امین غفاری سولیست ویولا هستند. شُلَیل (ثمین باغچهبان)، ویرانه (ثمین باغچهبان)، سمفونی شماره 104 (ژوزف هایدن)، سمفونی کنسرتانت برای ویولن، ویولا و ارکستر (ولفگانگ آمادئوس موتسارت) 4 قطعهای است که در این کنسرت نواخته میشود. روابط عمومی
2 در چند روز اخیر ویدئویی منتشر شد که از ایفای نقش لیونل مسی، ستاره فوتبال جهان، در یک سریال آرژانتینی خبر میداد.
المیادین در گزارشی توضیح داده است که مسی در فصل دوم سریال آرژانتینی «the protectors» ایفای نقش خواهد کرد اما هنوز نقشی که آن را بازی میکند و تعداد قسمتهایی که در آن حضور خواهد داشت، مشخص نشده است. ایسنا
3 پرویز پرستویی از طراحان گریم سریالها درخواست کرد که در طراحی گریم شخصیتهای خلافکار، از گوش شکسته که نشانه کشتیگیران و قهرمانان است استفاده نکنند. در بخشی از یادداشت او آمده: «یادمان باشد تنها ورزشی که سالهاست بیش از هر ورزشی پرچم سه رنگ میهنمان را با افتخار و با مدالهای خوشرنگ طلا به اهتزاز درآورده، کشتی است. آن هم با پهلوانان و نامآورانی چون زندهیاد جهان پهلوان تختی تا پهلوانان و قهرمانان عصر حاضر...»/ ایسنا