ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
آخرین اخبار کرونا در کشور
3 فوتی کرونا و43 بستری در 24 ساعت
گروه اجتماعی/ با آنکه عدد و رقمهای مربوط به شاخصهای کرونا همچنان سیر نزولیاش را حفظ کرده و افسار کرونا تحت کنترل است و طبق اعلام معاون بهداشت ویروس آبله میمون نیز قدرت همهگیری ندارد و نگرانیها از این بابت جدی نیست اما این روزها ابتلا به تب کریمه کنگو بهدلیل شروع فصل گرما در برخی نقاط کشور خبرساز شده است.
در 24 ساعت منتهی به روز گذشته شاخص فوتیها و مبتلایان جدید با جزئیترین نوسان همراه بود؛ 3 بیمار کرونایی فوت کردند و از 234 بیمار جدید نیز تنها 43 نفرشان بستری شد. نکته قابل توجه آنکه کاهش تعداد موارد بستری به زیر 50 نفر در روز یکی از رکوردهای بیسابقهای است که در طول شیوع اپیدمی کووید19 در ایران ثبت میشود که نشان میدهد تا چند هفته دیگر کرونا در کشور وضعیت آرامی دارد. همچنین تعداد بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه نیز در سراشیبی قرار گرفته و در مجموع دانشگاههای علوم پزشکی کشور تنها ۵۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین در حال حاضر 0شهرستان در وضعیت قرمز، 0شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. روند واکسیناسیون نیز طبق آمارهای وزارت بهداشت بدین قرار است؛ تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۲۰۹ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۳۷۹ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۱۶۳ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کردهاند. مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۷۵۱ دوز رسید.گرچه کرونا در وضعیت باثباتی قرار دارد و بخشهای کرونایی بیمارستانها تقریباً تعطیل شدهاند و اورژانسها خلوت هستند اما کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی نیمی از جمعیت نگرانکننده است. تداوم استفاده از ماسک و رعایت پروتکلهای بهداشتی بهدلیل آنچه که کرونا هنوز تمام نشده است مدام از سوی مسئولان و اعضای کمیته علمی مقابله با کرونا هشدار داده میشود. دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در مورد کشور خودمان، بر اساس پیشبینیهای متخصصان به نظر میرسد که تا سه ماه آینده موج جدیدی از کرونا و افزایش چشمگیری در ابتلا به این بیماری نداشته باشیم و اما بعد از آن و در فصول سرد سال، نمیتوان پیشبینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد.دکتر جماعتی تأکید کرد: توصیه کمیته علمی کشوری کرونا این است که گروههای پرخطر مانند سالمندان، بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند یا داروهای سرکوبکننده سیستم ایمنی مصرف میکنند، نوبت چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند. کودکان ۵ تا ۱۱ ساله هم حتماً واکسیناسیون را انجام دهند، چراکه کودکان میتوانند عامل انتقال بیماری باشند بنابراین تکمیل واکسیناسیون همچنان مورد تأکید کمیته علمی کرونا است.
یک فوتی تب کریمه کنگو در کشور
تاکنون طبق آمارهای رسمی یک نفر بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو فوت کرده و 13 بیمار جدید نیز شناسایی شده است. به گفته رئیس گروه مدیریت بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت از آنجایی که فعالیت کنهها با شروع گرمای هوا آغاز میشود، بنابراین بیشترین موارد ابتلا به بیماری CCHF را در انتهای فصل بهار و تابستان مشاهده میکنیم، به همین علت توصیه میشود در فصول گرم سال توصیههای بهداشتی بیشتر رعایت شود. دکتر بهزاد امیری بیشترین گروه سنی در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو را گروه سنی جوان و میانسال و جمعیت مولد کشور معرفی کرد و ادامه داد: برخی از مشاغل در معرض خطر انتقال ویروس CCHF قرار دارند؛ بهعنوان مثال افرادی که مشاغلی در حیطه دام، دامداری، قصابی و کشتارگاه دارند، بیشترین جمعیت در معرض خطر هستند.
دکتر امیری در گفتوگو با ایسنا، درباره این بیماری گفت: تب خونریزیدهنده کریمه کنگو یا CCHF یک بیماری ویروسی است که مخزن و ناقل این ویروس در طبیعت، کنههای سخت و عمدتاً گونهای به نام هیالوما است. این کنهها حدود ۸۰۰ روز عمر میکنند و میتوانند ویروس را از طریق تخم به نسل بعدی خود انتقال دهند. زمانی که این کنهها حیوان را مورد گزش قرار میدهند، ویروس را به بدن دام منتقل میکنند و دام در طی مدت دو هفته ناقل ویروس خواهد بود و ممکن است خود دام علامتی بروز ندهد. چنانچه در طی این مدت، دام توسط انسان بدون رعایت نکات بهداشتی و بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی ذبح شود و در معرض خون و ترشحات دام آلوده قرار گیرد، احتمال انتقال بیماری به انسان وجود دارد.امیری در این راستا توصیه کرد: گوشت دام ذبح شده، قبل از مصرف باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد در یخچال قرار داده شود. او با تأکید بر پرهیز از خرید گوشتهایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه میشوند، گفت: مردم باید از تهیه گوشت دام و سایر محصولات دامی همچون جگر خصوصاً از کنار جادهها و معابر خودداری کنند.
سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی در گفتوگو با «ایران» تشریح کرد
برنامههای حمایتی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار
رایان عمران/ در باور اکثر جامعه شاید «نانآوری» و سر و کله زدن با دخل و خرج زندگی کار مردانهای باشد و همه مرد را نان آور خانواده میدانند اما در جامعه هستند زنانی که نان آوران زندگی هایشان هستند و چرخ زندگی را به تنهایی و همراه با مشکلات بیشماری به دوش میکشند. هر چند به گفته سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور، عمدهترین مشکل زنان سرپرست خانوار فقر اقتصادی است و بسیاری از این زنان از فقدان چتر حمایتی و تأمین مالی رنج میبرند اما با وجود برنامههای مشخص در سازمانهای حمایتی از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی میتوان کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار را بهبود بخشید. دکتر نرجس خاتون اسعدی، سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور در گفتوگو با «ایران» در خصوص آمار زنان تحت پوشش این سازمان میگوید: ۲۴۷ هزار خانوار تحت پوشش سازمان هستند و از خدمات این سازمان بهرهمند میشوند که با احتساب بعد خانوار حدود ۶۰۰ هزار نفر را شامل میشوند.
اسعدی با اشاره به اینکه میانگین سنی این زنان حدود 50 سال است آمار زنان با تحصیلات بالاتر از دیپلم در میان زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان را تنها زیر 5 درصد اعلام میکند و میگوید: عمده زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان فاقد تحصیلاتی بالاتر از دیپلم هستند به طوری که 33 درصد این زنان اصلاً سواد ندارند و 52 درصد آنها هم دیپلمه هستند. این در واقع نشان میدهد که هر چه زنان از تحصیلات بالاتری برخوردار بودهاند قطعاً فرصتهای شغلی بیشتری برای تأمین معاش خانواده داشتهاند و نیازی به تحت پوشش قرار گرفتن در نهادهای حمایتی را احساس نکردهاند.سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی با بیان اینکه حمایتها در سازمان بهزیستی کشور تنها به زن سرپرست خانوار محدود نمیشود و همه اعضای تحت پوشش از خدمات سازمان بهرهمند میشوند، میگوید: خدمات سازمان شامل خدمات حمایتی و توانمندسازی است که خدمات حمایتی شامل پرداخت مستمری از ماهانه 350 هزارتومان برای یک نفر تا یک میلیون و100هزارتومان برای 5 نفر و بیشتر است. پرداخت کمک هزینه برای بهبود تحصیلی فرزندان خانواده، تأمین ودیعه مسکن، کمک هزینه تغذیه و درمان، لوازم ضروری و ارتقای تحصیلی دانشجویان عضو خانوادهها را شامل میشود. خدمات توانمندسازی هم شامل آموزشهای فنی و حرفهای و آموزش مهارتهای زندگی است.
اسعدی در خصوص برنامههای توانمندسازی سازمان میگوید: سازمان علاوهبر برنامههای حمایتی جهت توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار برنامههای آمادهسازی شغلی، پرداخت سرمایه کار، ارائه تسهیلات اشتغالزایی، بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری و روستایی، گروه همیار، برنامه تأمین مالی خرد، آموزش مهارتهای زندگی و مداخلات تخصصی مددکاری برای مراقبت از خانواده زنان مطلقه و همسر فوت شده را اجرا میکند. وی در پاسخ به این پرسش که این برنامهها واقعاً چقدر به توانمندی زنان سرپرست خانوار منجر میشود به آمار 13 میلیون و 500 هزار خانواری اشاره میکند که سال گذشته از چرخه حمایتی سازمان بهزیستی خارج شدهاند. وقتی زن سرپرست خانواری تحت پوشش سازمان قرار گرفت بر اساس سن، علایق و آزمون رغبت سنج شغلی، دستهبندی میشوند و پس از معرفی جهت گذراندن دورههای آموزشی فنی و حرفهای و کسب مهارت راهاندازی یک حرفه و کسب مدرک معتبر با پرداخت سرمایه کار بلاعوض به زنان سرپرست خانوار نسبت به راهاندازی کسب و کار بهصورت فردی یا در قالب گروهی با معرفی به کارفرما جهت اشتغال آنان اقدام میشود. در واقع با توجه به نیازسنجی و شناسایی افراد متقاضی، براساس تفاهمنامه سه جانبه سازمان بهزیستی کشور با سازمان برنامه و بودجه و سازمان آموزش فنی و حرفهای، آموزشهای لازم در راستای کسب مهارت حرفهای به افراد ارائه میشود. بر همین اساس سال گذشته 13 میلیون و 500 هزار خانوار بعد از اشتغال و کسب درآمد زنان سرپرست خانوار و با اخذ حقوق ماهانه بازنشستگی (از طریق بیمههای شهری و روستایی با دریافت۶۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد از چرخه حمایتهای ما خارج شدهاند).
سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور وضعیت زنان سرپرست در کشورمان با سایر کشورها را متفاوت ارزیابی میکند و میگوید: وضعیت زنان سرپرست خانوار در ایران در مقایسه با سایر کشورهای در حال توسعه متفاوت است. فرصتهای شغلی کمتری برای زنان در کشور ما فراهم است و اغلب در بخشهای غیررسمی با دستمزد پایین مشغول به کار هستند لذا برنامههای توانمندسازی ما بسته به نیاز و شرایط زنان سرپرست خانوار در کشور طراحی و اجرا میشود. در برنامههای توانمندسازی هم زنان و هم فرزندان آنان مدنظر هستند. بسیاری از برنامههای توانمندسازی ما مشابه الگوهایی است که در کشورهای آسیای جنوب شرقی مثل هند و مالزی و... نیز اجرایی شده یا در دست اجرا است. مانند تأمین مالی خرد، گروههای همیار و....
وی با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار میتوانند از بیمه حمایتی و بازنشستگی هم برخوردار باشند به آمار زنان بیمه شده تحت پوشش سازمان اشاره و ادامه داد: از میان زنان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور تعداد ۴۹۱۰۰ نفر تحت پوشش بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری و تعداد ۵۱۵۰۰ نفر تحت پوشش بیمه اجتماعی صندوق روستایی و عشایری هستند.
اسعدی با اشاره به اینکه عمدهترین مشکلات زنان سرپرست خانوار فقر اقتصادی است، میگوید: عمده مشکلات زنان سرپرست خانوار مشکل فقر اقتصادی است بسیاری از این زنان از فقدان چتر حمایتی و تأمین مالی رنج میبرند اما تنها مشکل این افراد مشکل مالی و اقتصادی نیست همچنین بهدلیل اینکه مادران زمان بیشتری را صرف کار در بیرون از منزل میکنند و در واقع نقش پدر و مادری را با هم ایفا میکنند در تربیت فرزندان خود نیز با مشکلاتی مواجه هستند. از طرف دیگر متأسفانه آنچه در مورد زنان سرپرست خانوار اغلب نادیده گرفته میشود نیازهای روانی و عاطفی خود زنان سرپرست خانوار است. بررسیها نشان میدهد که نگرانی، اضطراب و ناامنی بیشترین دغدغه زنان سرپرست خانوار نسبت به آینده خود و فرزندانشان است.سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه سال گذشته 2500 نفر از طریق دریافت سرمایه کار بلاعوض توانستند کسب و کارهای کوچک و خانگی راهاندازی کنند، گفت:هر زن سرپرست خانواری که در دهک درآمدی یک تا ۵ قرار داشته باشد و مستمری بگیر سایر نهادهای حمایتی یا سازمان تأمین اجتماعی و... نباشد میتواند از خدمات سازمان بهزیستی کشور بهرهمند شود. در سال گذشته با وجود همه مشکلاتی که در راه اشتغال این زنان وجود داشت ۲۵۰۰ نفر از طریق دریافت سرمایه کار بلاعوض توانستند کسب و کارهای کوچک و خانگی راهاندازی کنند و تعداد ۴۰ گروه همیار راهاندازی شد که میتوان گفت زمینه ورود حدود ۲۰۰ زن عضو گروه همیار به بازار کار فراهم شده است. طرح گروههای همیار، یکی از برنامههای سازمان بهزیستی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است، این طرح به منظور حمایت از زنان سرپرست خانواری است که امکان دریافت سرمایه کار و وام خوداشتغالی را ندارند و با عضویت در این گروهها میتوانند زمینه اشتغال خود را فراهم کنند. در واقع گروههای همیار زنان سرپرست خانوار، مشتمل بر تعدادی از زنان سرپرست خانوار نیازمند زیر پوشش سازمان بهزیستی است که با دریافت خدمات و حمایتهای توانمندمحور، برای دستیابی به استقلال اقتصادی و اجتماعی خود تلاش میکنند.
نرجس اسعدی با بیان اینکه براساس نخستین مصوبه جلسه ستاد ملی زن و خانواده که با حضور رئیسجمهور برگزار شد صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکل گرفت، میگوید: از آنجا که زنان سرپرست خانوار برای دریافت وامها و تسهیلات مرتبط با اشتغال همواره با مشکل ضامن و ضمانت روبهرو بودند، مقرر شده است این صندوق از این پس وامهای اشتغال زنان سرپرست خانوار (دهک یک تا ۵) را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان ضمانت کند.همچنین قرار است زنان سرپرست خانواری که تحت پوشش نهادهای حمایتی هم نیستند بتوانند از امکانات صندوق ضمانت برای دریافت تسهیلات استفاده نمایند.سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور در پایان با اشاره به برنامه سلامت جسمی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی، گفت: در حال حاضر ۲۴۷ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که با احتساب بعد خانوار حدود ۶۰۰ هزار نفر را شامل میشوند. از همین رو برنامه سلامت جسمی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهعنوان یکی از فعالیتهای اصلی دفتر است که هر ساله اعتبارات خوبی برای آن در نظر گرفته میشود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «ایران» تأکید کرد
میانگین معدل دانشآموزان ۱۰ تا ۱۱ است، معلمان پاسخگو باشند
تلاش برای ارتقای معیشت و رتبه استادان و معلمان
اکرم رضاییثانی/ علیرضا منادیسفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «ایران» درباره آخرین اقدامات مجلس برای همسانسازی هیأت علمی دانشگاهها واعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح گفت: در مجلس یازدهم در سال اول در بررسی بودجه 1400 عددی را در بند «واو» تبصره 2 برای موضوع همسانسازی گذاشتیم که از فروش اموال دولت این اتفاق بیفتد که برخی دانشگاهها آن را اجرا کردند که در یک مرحله 30درصد و در مرحله دوم 30درصد دیگر، حقوق استادان افزایش یافت و تفاوت بسیار خوب بود.
وی اظهار داشت: کاری که شد این بود که حقوق استادان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سطح استادان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید، ولی عدهای در سازمان برنامه و بودجه بیمهری کردند و فشار آوردند که دانشگاهها به حالت قبل برگردند و 30درصد را کم کنند که این، مورد اعتراض ما بود و الان پیگیر هستیم تا آن ۳۰درصد به جای خودش برگردد.منادیسفیدان در پاسخ به این سؤال که همسانسازی برای استادان دانشگاه آزاد و پیامنور به چه صورت است، گفت: این موضوع برای دانشگاه دولتی و پیامنور بود، البته حقوق استادان دانشگاه آزاد نیز راضی کننده نبود. دو هفته پیش صحبتی با آقای تهرانچی داشتیم که در آنجا گفتیم این استادان وضع حقوقی خوبی ندارند. مثلاً یک استاد دانشگاه در تبریز از یک کارگر تراکتورسازی کمتر حقوق میگیرد و هیأت امنا جلسه تشکیل داد و اجازه افزایش حقوق استادان دانشگاه آزاد و کارکنانش را دادند که اگر اجرا شود از ماه بعد تغییر قابلتوجهی در حقوق استادان دانشگاه آزاد و کارکنانش خواهیم داشت. با تغییری که رئیس دانشگاه از سوی مصوبه هیأت امنا اعلام کردند، در صورت اعمال، حقوق استادان دانشگاه آزاد به دانشگاه دولتی نزدیک میشود.وی در پاسخ به این سؤال که زمان دقیق اجرای طرح رتبهبندی چه تاریخی خواهد بود، گفت: فکر میکنم تا آخر خردادماه حتماً آییننامه اجرایی رتبهبندی از سوی دولت ابلاغ خواهد شد و اواخر خرداد رتبهبندی شروع و در احکام معلمان اعمال شود.
منادیسفیدان در پاسخ به این سؤال که شما در اجلاس رؤسای دانشگاهها به میانگین معدل دانشآموزان، بین 10ونیم تا 11 اشاره کردید و علت افت معدل تا این میزان چیست، گفت: علتهای زیادی دارد و باید همه موارد بررسی شود. یکی از موانع میتواند عدم تحول بنیادین در نظام آموزشوپرورش کشور باشد. باید در معلمان انگیزه بیشتری ایجاد میکردیم و مدارس به لوازم کمک آموزشی تجهیز میشد. ما یک میلیون معلم داریم و اینها باید پاسخگو باشند که چرا معدل دانشآموزان تا این حد افت کرده است. وی اظهار داشت: گامی که در مجلس و دولت برداشته شد این بود که توانستیم معیشت این عزیزان را به نحوی جبران کرده و بخشی از آن را با قانون رتبهبندی جبران کنیم که عدد پنجاه هزار میلیارد تومان بودجه برای رتبهبندی در نظر گرفته شده، البته بودجه امسال 38000میلیارد تومان است که قطعاً به همه معلمان پرداخت خواهد شد. پرداخت این هزینه از ۳۱شهریور سال گذشته به عهده دولت بوده است. معلمان عزیز باید پای کار بیایند و برای گرفتن رتبههای بعدی و ارتقای خود این کار را انجام دهند تا جایگاه خود را حفظ کنند. از این به بعد باید از وزیر آموزشوپرورش گرفته تا بقیه همگی پاسخگو باشند.
اکرم رضاییثانی/ علیرضا منادیسفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «ایران» درباره آخرین اقدامات مجلس برای همسانسازی هیأت علمی دانشگاهها واعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح گفت: در مجلس یازدهم در سال اول در بررسی بودجه 1400 عددی را در بند «واو» تبصره 2 برای موضوع همسانسازی گذاشتیم که از فروش اموال دولت این اتفاق بیفتد که برخی دانشگاهها آن را اجرا کردند که در یک مرحله 30درصد و در مرحله دوم 30درصد دیگر، حقوق استادان افزایش یافت و تفاوت بسیار خوب بود.
وی اظهار داشت: کاری که شد این بود که حقوق استادان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سطح استادان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید، ولی عدهای در سازمان برنامه و بودجه بیمهری کردند و فشار آوردند که دانشگاهها به حالت قبل برگردند و 30درصد را کم کنند که این، مورد اعتراض ما بود و الان پیگیر هستیم تا آن ۳۰درصد به جای خودش برگردد.منادیسفیدان در پاسخ به این سؤال که همسانسازی برای استادان دانشگاه آزاد و پیامنور به چه صورت است، گفت: این موضوع برای دانشگاه دولتی و پیامنور بود، البته حقوق استادان دانشگاه آزاد نیز راضی کننده نبود. دو هفته پیش صحبتی با آقای تهرانچی داشتیم که در آنجا گفتیم این استادان وضع حقوقی خوبی ندارند. مثلاً یک استاد دانشگاه در تبریز از یک کارگر تراکتورسازی کمتر حقوق میگیرد و هیأت امنا جلسه تشکیل داد و اجازه افزایش حقوق استادان دانشگاه آزاد و کارکنانش را دادند که اگر اجرا شود از ماه بعد تغییر قابلتوجهی در حقوق استادان دانشگاه آزاد و کارکنانش خواهیم داشت. با تغییری که رئیس دانشگاه از سوی مصوبه هیأت امنا اعلام کردند، در صورت اعمال، حقوق استادان دانشگاه آزاد به دانشگاه دولتی نزدیک میشود.وی در پاسخ به این سؤال که زمان دقیق اجرای طرح رتبهبندی چه تاریخی خواهد بود، گفت: فکر میکنم تا آخر خردادماه حتماً آییننامه اجرایی رتبهبندی از سوی دولت ابلاغ خواهد شد و اواخر خرداد رتبهبندی شروع و در احکام معلمان اعمال شود.
منادیسفیدان در پاسخ به این سؤال که شما در اجلاس رؤسای دانشگاهها به میانگین معدل دانشآموزان، بین 10ونیم تا 11 اشاره کردید و علت افت معدل تا این میزان چیست، گفت: علتهای زیادی دارد و باید همه موارد بررسی شود. یکی از موانع میتواند عدم تحول بنیادین در نظام آموزشوپرورش کشور باشد. باید در معلمان انگیزه بیشتری ایجاد میکردیم و مدارس به لوازم کمک آموزشی تجهیز میشد. ما یک میلیون معلم داریم و اینها باید پاسخگو باشند که چرا معدل دانشآموزان تا این حد افت کرده است. وی اظهار داشت: گامی که در مجلس و دولت برداشته شد این بود که توانستیم معیشت این عزیزان را به نحوی جبران کرده و بخشی از آن را با قانون رتبهبندی جبران کنیم که عدد پنجاه هزار میلیارد تومان بودجه برای رتبهبندی در نظر گرفته شده، البته بودجه امسال 38000میلیارد تومان است که قطعاً به همه معلمان پرداخت خواهد شد. پرداخت این هزینه از ۳۱شهریور سال گذشته به عهده دولت بوده است. معلمان عزیز باید پای کار بیایند و برای گرفتن رتبههای بعدی و ارتقای خود این کار را انجام دهند تا جایگاه خود را حفظ کنند. از این به بعد باید از وزیر آموزشوپرورش گرفته تا بقیه همگی پاسخگو باشند.
مدیر تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفتوگو با «ایران» خبرداد
سنجش و ارزیابی یک میلیون و 600 نوآموز در 1200 پایگاه آغاز میشود
اضافه شدن شایستگیهای حرکتی به ارزیابیهای سنجش
سمیه افشینفر/ در بسیاری از کشورها کودکان در سنین دبستان یا حتی گاهی پایینتر از این سن را مورد ارزیابی قرار میدهند تا کودکانی که دارای نیازهای ویژه هستند، مورد شناسایی قرار بگیرند و بتوانند اقدامات حمایتی و توانبخشی لازم را دریافت کنند. در کشور ما نیز از سال 1375 سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در قالب طرح سنجش سلامت نوآموزان، اقدام به ارزیابی کودکان در بدو ورود به مدرسه و پیش دبستانی میکند. فرخلقا عکافی دارای دکترای مشاوره، مدیر تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفتوگو با «ایران» با اعلام اینکه امسال بر اساس برنامهریزیهای انجام شده یک میلیون و 600 هزار نفر باید مورد سنجش قرار گیرند از افزایش تعداد پایگاهها و تغییرات سنجش امسال با سالهای گذشته خبر داد. به گفته وی از نیمه خرداد در هزار و 200 پایگاه اولیه و 800 پایگاه تخصصی کودکان متقاضی ورود به دبستان مورد ارزیابی قرار میگیرند.
وی در مورد مراحل چرخه سنجش نوآموزان گفت: مراحل چرخه سنجش نوآموزان به این صورت است که پیش ثبتنام توسط مدیر مدرسه در سامانه سنجش انجام میشود و بعد از مشخص شدن پایگاه سنجش، والدین در روز و زمان تعیین شده برای انجام غربالگری سنجش به پایگاهها مراجعه میکنند.
مدیر تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تأکید بر اینکه در غربالگریها هیچ کشوری مانند کشور ما عمل نمیکند و در این زمینه کشورمان جزو سرآمدترین کشورهای دنیا است، گفت: غربالگریهای بهداشتی شامل سلامت دهان و دندان، پوست و مو، مسائل حرکتی، بینایی شامل غربالگریهای بینایی و دید رنگ، غربالگری شنوایی شامل مشکلات شنوایی و گفتاری و ارزیابی آمادگی تحصیلی یعنی مواردی که پیشنیاز برای ورود هر کودک به مدرسه است در ارزیابیهای طرح سنجش گنجانده شده است.
عکافی افزود: بعد از ارزیابی اگر نوآموز مشکلی نداشت به پایگاه جامع سلامت فرستاده میشود و فرایند سنجش را کامل میکند. در صورتی که نوآموز دارای مشکلی بود یا مشکوک باشد اقدامات متفاوتی انجام میشود که در مرحله اول ارجاع به پایگاههای تخصصی است. تشخیص نهایی به ما کمک میکند که متوجه شویم دانشآموز در چه مدرسهای و با چه شرایطی میتواند به تحصیل مشغول شود. بر این اساس گروهی از نوآموزان به مدارس عادی، گروهی به مدارس عادی به همراه معلم تلفیقی و گروهی به مدارس استثنایی ارجاع داده میشوند و تعداد کمی هم از نظر هوشی در گروه بهزیستی قرار میگیرند.
وی در خصوص اینکه بیشترین مشکلات طی سالهای اخیر به چه مسائلی مربوط بوده است، گفت: طی دو سال اخیر با توجه به بیماری کرونا و اینکه خیلی از بچهها بهدلیل کرونا به پیشدبستان نرفتهاند، عمده مشکل آنها مشکلات ارتباطی بوده است البته گروههایی هم داریم که خانوادهها بهخاطر حساسیت روی کرونا اصلاً به پایگاهها مراجعه نکردهاند اما امسال با توجه به کاهش آمار کرونا و در نظر گر فتن پروتکلهای بهداشتی با کمک وزارت بهداشت امیدواریم نوآموزان بیشتری برای سنجش مراجعه کنند. مدیر تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به رایگان بودن طرح سنجش در مناطق محروم اشاره کرد و افزود: خانوادههای عشایر یا ساکن در مناطق محروم و برخی از اتباع بیگانه که در کشورمان ساکن هستند بدون پرداخت هزینه میتوانند نوآموزانشان را برای طرح سنجش به پایگاهها بیاورند.
وی با تأکید بر اینکه سنجش امسال با سنجش سالهای گذشته از دو منظر متفاوت است، گفت: امسال با توجه به حساسیت خانوادهها تعداد پایگاهها را افزایش دادهایم و از آنجا که در ارزیابیها بهدلیل مشکلاتی که دانشآموزان در بحثهای قامتی، انحراف پا، قد، ستون فقرات داشتند و تعداد زیادی از بچهها در درست راه رفتن و دویدن مشکل داشتند ارزیابی شایستگیهای حرکتی را هم اضافه کردیم که این دو مورد سنجش امسال را از سالهای قبل متمایز میکند.
مدیر تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر اینکه شناسایی و مداخله بهنگام تأثیر زیادی در شناسایی مشکلات کودکان دارد، گفت: براساس طرح سنجش، دو گروه از نوآموزان مورد شناسایی قرار میگیرند؛ نوآموزانی که مشکلات خفیف دارند که با پیشگیری ثانویه مشکلاتشان اصلاح میشود و از اختلالات رشدی در آنها جلوگیری میشود و نوآموزانی که با اختلالات شدید شناسایی میشوند که برای آنها هم اقدامات توانبخشی انجام میشود و از تکثیر معلولیت جلوگیری میشود.
عکافی با بیان اینکه متأسفانه در برخی مراکز خصوصی اقدام به فریب خانوادهها میکنند، گفت: فقط ارزیابیهایی که از طریق فرایند پیش گفته و در قالب پایگاههای مجاز انجام شده باشند قابل استناد هستند و بقیه ارزیابیهای خارج از محدوده پایگاهها از نظر ما برای ثبتنام دانشآموزان دارای اعتبار نیست.
وی با تأکید بر اینکه نوآموزانی که سال گذشته در دوره پیش دبستانی مورد سنجش قرار گرفتهاند به هیچوجه نیاز به مراجعه مجدد ندارند، گفت: نوآموزانی که سال گذشته مورد سنجش قرار گرفتهاند اصلاً نیاز به مراجعه مجدد ندارند مگر اینکه سال گذشته مراحل انجام سنجش را نیمهکاره رها کرده باشند.
مدیر تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان با بیان اینکه خانوادهها برای کودک اضطراب ایجاد نکرده و او را تهدید نکنند و از ارزیابیها نترسانند از خانوادهها خواست در روزی که برای سنجش مراجعه میکنند فرم نوبتگیری، اصل شناسنامه نوآموز و والدین آنها، مبلغ 60 هزار تومان پول بهصورت نقدی و کارت واکسن نوآموز را به همراه داشته باشند، علاوه بر این موارد اطمینان از وضعیت سلامتی نوآموز و صرف تغذیه و چنانچه نوآموز از سمعک، دارو و عینک و موارد دیگر استفاده میکند، باید این ابزار را حتماً به همراه داشته باشند و مسئول پایگاه را از این امر مطلع کنند.
سمیه افشینفر/ در بسیاری از کشورها کودکان در سنین دبستان یا حتی گاهی پایینتر از این سن را مورد ارزیابی قرار میدهند تا کودکانی که دارای نیازهای ویژه هستند، مورد شناسایی قرار بگیرند و بتوانند اقدامات حمایتی و توانبخشی لازم را دریافت کنند. در کشور ما نیز از سال 1375 سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در قالب طرح سنجش سلامت نوآموزان، اقدام به ارزیابی کودکان در بدو ورود به مدرسه و پیش دبستانی میکند. فرخلقا عکافی دارای دکترای مشاوره، مدیر تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفتوگو با «ایران» با اعلام اینکه امسال بر اساس برنامهریزیهای انجام شده یک میلیون و 600 هزار نفر باید مورد سنجش قرار گیرند از افزایش تعداد پایگاهها و تغییرات سنجش امسال با سالهای گذشته خبر داد. به گفته وی از نیمه خرداد در هزار و 200 پایگاه اولیه و 800 پایگاه تخصصی کودکان متقاضی ورود به دبستان مورد ارزیابی قرار میگیرند.
وی در مورد مراحل چرخه سنجش نوآموزان گفت: مراحل چرخه سنجش نوآموزان به این صورت است که پیش ثبتنام توسط مدیر مدرسه در سامانه سنجش انجام میشود و بعد از مشخص شدن پایگاه سنجش، والدین در روز و زمان تعیین شده برای انجام غربالگری سنجش به پایگاهها مراجعه میکنند.
مدیر تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تأکید بر اینکه در غربالگریها هیچ کشوری مانند کشور ما عمل نمیکند و در این زمینه کشورمان جزو سرآمدترین کشورهای دنیا است، گفت: غربالگریهای بهداشتی شامل سلامت دهان و دندان، پوست و مو، مسائل حرکتی، بینایی شامل غربالگریهای بینایی و دید رنگ، غربالگری شنوایی شامل مشکلات شنوایی و گفتاری و ارزیابی آمادگی تحصیلی یعنی مواردی که پیشنیاز برای ورود هر کودک به مدرسه است در ارزیابیهای طرح سنجش گنجانده شده است.
عکافی افزود: بعد از ارزیابی اگر نوآموز مشکلی نداشت به پایگاه جامع سلامت فرستاده میشود و فرایند سنجش را کامل میکند. در صورتی که نوآموز دارای مشکلی بود یا مشکوک باشد اقدامات متفاوتی انجام میشود که در مرحله اول ارجاع به پایگاههای تخصصی است. تشخیص نهایی به ما کمک میکند که متوجه شویم دانشآموز در چه مدرسهای و با چه شرایطی میتواند به تحصیل مشغول شود. بر این اساس گروهی از نوآموزان به مدارس عادی، گروهی به مدارس عادی به همراه معلم تلفیقی و گروهی به مدارس استثنایی ارجاع داده میشوند و تعداد کمی هم از نظر هوشی در گروه بهزیستی قرار میگیرند.
وی در خصوص اینکه بیشترین مشکلات طی سالهای اخیر به چه مسائلی مربوط بوده است، گفت: طی دو سال اخیر با توجه به بیماری کرونا و اینکه خیلی از بچهها بهدلیل کرونا به پیشدبستان نرفتهاند، عمده مشکل آنها مشکلات ارتباطی بوده است البته گروههایی هم داریم که خانوادهها بهخاطر حساسیت روی کرونا اصلاً به پایگاهها مراجعه نکردهاند اما امسال با توجه به کاهش آمار کرونا و در نظر گر فتن پروتکلهای بهداشتی با کمک وزارت بهداشت امیدواریم نوآموزان بیشتری برای سنجش مراجعه کنند. مدیر تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به رایگان بودن طرح سنجش در مناطق محروم اشاره کرد و افزود: خانوادههای عشایر یا ساکن در مناطق محروم و برخی از اتباع بیگانه که در کشورمان ساکن هستند بدون پرداخت هزینه میتوانند نوآموزانشان را برای طرح سنجش به پایگاهها بیاورند.
وی با تأکید بر اینکه سنجش امسال با سنجش سالهای گذشته از دو منظر متفاوت است، گفت: امسال با توجه به حساسیت خانوادهها تعداد پایگاهها را افزایش دادهایم و از آنجا که در ارزیابیها بهدلیل مشکلاتی که دانشآموزان در بحثهای قامتی، انحراف پا، قد، ستون فقرات داشتند و تعداد زیادی از بچهها در درست راه رفتن و دویدن مشکل داشتند ارزیابی شایستگیهای حرکتی را هم اضافه کردیم که این دو مورد سنجش امسال را از سالهای قبل متمایز میکند.
مدیر تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر اینکه شناسایی و مداخله بهنگام تأثیر زیادی در شناسایی مشکلات کودکان دارد، گفت: براساس طرح سنجش، دو گروه از نوآموزان مورد شناسایی قرار میگیرند؛ نوآموزانی که مشکلات خفیف دارند که با پیشگیری ثانویه مشکلاتشان اصلاح میشود و از اختلالات رشدی در آنها جلوگیری میشود و نوآموزانی که با اختلالات شدید شناسایی میشوند که برای آنها هم اقدامات توانبخشی انجام میشود و از تکثیر معلولیت جلوگیری میشود.
عکافی با بیان اینکه متأسفانه در برخی مراکز خصوصی اقدام به فریب خانوادهها میکنند، گفت: فقط ارزیابیهایی که از طریق فرایند پیش گفته و در قالب پایگاههای مجاز انجام شده باشند قابل استناد هستند و بقیه ارزیابیهای خارج از محدوده پایگاهها از نظر ما برای ثبتنام دانشآموزان دارای اعتبار نیست.
وی با تأکید بر اینکه نوآموزانی که سال گذشته در دوره پیش دبستانی مورد سنجش قرار گرفتهاند به هیچوجه نیاز به مراجعه مجدد ندارند، گفت: نوآموزانی که سال گذشته مورد سنجش قرار گرفتهاند اصلاً نیاز به مراجعه مجدد ندارند مگر اینکه سال گذشته مراحل انجام سنجش را نیمهکاره رها کرده باشند.
مدیر تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان با بیان اینکه خانوادهها برای کودک اضطراب ایجاد نکرده و او را تهدید نکنند و از ارزیابیها نترسانند از خانوادهها خواست در روزی که برای سنجش مراجعه میکنند فرم نوبتگیری، اصل شناسنامه نوآموز و والدین آنها، مبلغ 60 هزار تومان پول بهصورت نقدی و کارت واکسن نوآموز را به همراه داشته باشند، علاوه بر این موارد اطمینان از وضعیت سلامتی نوآموز و صرف تغذیه و چنانچه نوآموز از سمعک، دارو و عینک و موارد دیگر استفاده میکند، باید این ابزار را حتماً به همراه داشته باشند و مسئول پایگاه را از این امر مطلع کنند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
3 فوتی کرونا و43 بستری در 24 ساعت
-
برنامههای حمایتی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار
-
میانگین معدل دانشآموزان ۱۰ تا ۱۱ است، معلمان پاسخگو باشند
-
سنجش و ارزیابی یک میلیون و 600 نوآموز در 1200 پایگاه آغاز میشود
اخبارایران آنلاین