رئیس سی وسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران اعلام کرد
مردم بیش از ۲۱۱ میلیارد تومان کتاب خریدند
گفتههای رئیس سیوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران حاکی از فروش بیش از ۲۱۱ میلیارد تومانی در این رویداد بینالمللی است. بر اساس اعلام یاسر احمدوند، از این مبلغ، ۱۰۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان متعلق به بخش فیزیکی و ۱۰۳ میلیارد و ۸۹۲ میلیون تومان متعلق به بخش مجازی است.
با گذشت چند روز از اتمام دوره دیگری از برپایی مهمترین رویداد صنعت نشرمان که در تقویم فرهنگی جهان در زمره چند نمایشگاه بزرگ کتاب به شمار میآید آمار فروش در سیوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران منتشر شد. بر اساس این خبر که روابط عمومی معاونت فرهنگی اعلام کرده است، یاسراحمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با ذکر جزئیات بیشتری درباره چگونگی برپایی این رویداد فرهنگی گفت: «استقرار تمامی ناشران در فضای مسقف۹۰ هزار متر مربع، برگزاری همزمان نمایشگاه در دو شکل مجازی و فیزیکی، هزینه کرد تمامی یارانه اعطایی برای خرید کتاب برای اولین بار در طول سیوسه دوره، تخصیص یارانه اعتباری خرید کتاب به شکل مجازی با هدف شفافسازی و توزیع عادلانه، همکاری بیش از ۷۰ نهاد و سازمان در برگزاری نمایشگاه و... ویژگیهای این دوره از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بود.»
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کشورهای میهمان در این دوره نیز تأکید کرد: «چهارده کشور آذربایجان، تاجیکستان، روسیه، صربستان، عمان، قطر، کره جنوبی، لبنان، مکزیک، بوسنی و هرزگوین، ترکیه، سوریه، عراق و افغانستان و هفت انجمن دوستی از استرالیا، ایتالیا، کوبا، بوسنی و هرزگوین، تاجیکستان، عراق و یونسکو در سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران شرکت کردند. همچنین میهمانانی از کشورهای ایتالیا، روسیه، بوسنی و هرزگوین، ترکیه، تاجیکستان، سوریه، پاکستان، قطر، عمان و لبنان از بخشهای مختلف نمایشگاه بازدید و با ناشران حاضر در نمایشگاه گفتوگو کردند. قطر میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب بود.»
وی استقرار ۷۰ کیوسک اطلاعرسانی در نمایشگاه و به کارگیری ۱۰۰ نیرو در ۳۰ نقطه از نمایشگاه را ازجمله تمهیدات ستاد اجرای سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برای اطلاعرسانی به بازدیدکنندگان برشمرد و گفت: «راهاندازی کارافزار اطلاعرسانی نمایشگاه با بیش از ۶هزار دریافت، پاسخ به بیش از
۴۱ هزار و ۵۰۰ تماس از سوی ۷۰ نیروی مستقر در مرکز پاسخگویی نمایشگاه و ارائه خدمات از سوی همیاران خرید در مرکز پاسخگویی نمایشگاه از دیگر تمهیداتی است که برای این دوره از نمایشگاه تدارک دیده شده بود.»
به گفته احمدوند، سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» در دو بخش مجازی و فیزیکی بهطور همزمان با حضور ۲۸۰۰ ناشر داخلی و همچنین ۱۹۰ ناشر خارجی در ۷۰ غرفه از بیستویکم اردیبهشت تا سیویکم اردیبهشتماه ۱۴۰۱ در مصلای امام خمینی(ره) برگزارشد و بخش مجازی تا دوم خردادماه ۱۴۰۱ در سامانه ketab.ir میزبان علاقهمندان به کتاب و کتابخوانی بود.
تأملی بر تراژدی غمبار سلبریتیسم ناآگاه
کنار ملت ایران بمانید
آتنا قلعهنویی
هفتاد و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کن در حالی برگزار میشود که اخبار منتشر شده از آن تعجب شمار زیادی از مخاطبان ایرانی را برانگیخته است. رفتارهای عجیب و گاه زننده از برخی بازیگران در خارج از کشور، مدلهای عجیب لباسهای برخی بازیگران ایرانی حاضر شده در جشنواره و مهمتر از همه، سخنان سطحی است که در خوشبینانهترین حالت از روی ناآگاهی و سطحینگری و در حالت بدبینانه به خاطر کسب محبوبیت از طریق موجسواری روی مشکلات بخشهایی از جامعه و کسب شهرت در خارج از کشور و در متن و حاشیه جشنواره ایراد شده است. تازهترین این اظهارنظرها مربوط به نشست خبری فیلم «برادران لیلا» است؛ فیلمی با کارگردانی سعید روستایی و بازی ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده و پیمان معادی که خود را در حالی نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن معرفی کرده که اساساً هیچ گونه مجوزی از نهادهای داخلی دریافت نکرده است و اقدامی هم در این خصوص ترتیب نداده است؛ فیلمی که فاقد پروانه نمایش است و هیچ کدام از مدیران سینمایی هم آن را ندیدهاند و در این باره هم هیچ گاه پاسخی شنیده نشد. هنوز کسی نمیداند که قرار است از این جعبه سربسته چه چیزی بیرون بیاید!
پیمان معادی در نشست خبری فیلم «برادران لیلا» درباره وضعیت اقتصادی امروز ایران گفته است: «آدمهایی در ایران مجبورند به مسائل اقتصادی و تورم واکنش داشته باشند. درصدی از آدمها در ایران اگر یخچال خانهشان خراب بشود، طبقه اجتماعیشان عوض میشود. یعنی هزینه تعمیر یک یخچال میتواند طبقه اجتماعی شما را ببرد پایینتر و این آدمها به ناچار مجبورند اخبار سیاسی را به لحاظ مسائل معیشتی دنبال کنند. شما برای اینکه سبد کالا و رفاه خانوادهات را تا سر ماه تأمین کنی هر روز باید ببینی رئیسجمهورهای امریکا و فرانسه چه گفتند. همه تئوریسین شدهاند اما چون نمیتوانند در این مباحث عمیق بشوند در سطح میمانند و این کار را برای زندگی در ایران سخت میکند و تصمیمات آدمها ممکن است ویرانگر باشد. چیزی که از نظر تورم در ایران دارد اتفاق میافتد برای خیلیها قابل درک نیست. چون شاید این اتفاق از جنگ بدتر ویرانگرتر است و امیدوارم یک اتفاقی بیفتد.»
اظهارنظر درباره مسائل سیاسی از سوی عموم افراد آزاد است؛ اما در ارتباط با این اظهارات نکاتی وجود دارد که لازم است مخاطب با خود درباره آنها بیندیشد؛ از جمله اینکه چرا هنرمندی که به نظر میرسد از بدیهیترین مفاهیم سیاست آگاهی چندانی ندارد، به خود اجازه میدهد که در چنین سطحی اظهارنظر کند؟ معادی که مدعی شده زندگی روزمره ایرانیان به اظهارات رئیسجمهورهای امریکا و فرانسه وابسته است، چگونه و بر پایه چه مستنداتی چنین سخن خندهدار و مفرحی را ایراد کرده است؟ بویژه آنکه در دوره کنونی که رئیسجمهور امریکا هر روز در رسانههای جهان مورد مضحکه عام و خاص قرار دارد؛ اما اگر منظور معادی تحریمهای وضع شده در ارتباط با ایران از سوی امریکا و اروپا است، باید از وی پرسید اینکه ایران تحریم شده، هم تقصیر ایران است؟! چرا او انگشت اتهام و بازخواست را به جای کشورهای تحریمکننده باید به سوی کشور خود دراز کند؛ آیا معادی اطلاع دارد که در همین چند روز گذشته النا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره تأثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهرهمندی از حقوق بشر پس از سفر 12 روزه خود به ایران، اظهار داشته:
«تأثیر تحریمها بر گروههای آسیبپذیر و سرپرستان خانواده و اتباع مهاجر افغانی در این سالها غیرقابل انکار بوده است. تحریمها ارائه کمکهای بشردوستانه از طریق آژانسهای بینالمللی را مختل و امکان نقل و انتقال پول را مسدود کرده است. بعد از انعقاد توافق هستهای و قطعنامه 2231 تمام تحریمهای ثانویه علیه ایران برداشته شد و سازمان ملل بهنحوی عمل کرد که از طریق برجام اقداماتی را انجام داد و بخشی از آن سرمایهگذاری در ایران بود اما امریکا یکجانبه از برجام خارج و تحریمها را مجدداً علیه ایران وضع کرد و بانک مرکزی ایران و چند بانک ایرانی را در لیست تحریمها قرار داد و بسیاری از شرکتها از بازار ایران خارج شدند و داراییهای ایران مسدود شدند که این اقدامات 100 تا 120 میلیارد دلار به ایران آسیب زده است.»
اگر معادی و سایر سلبریتیهای همفکر او هنوز در تحریمهای یکجانبه علیه ایران تردید دارند و مقصر این تحریمها را خود ملت ایران میدانند و هرآنچه توسط متخصصان و مسئولان در کشور گفته میشود را نمیخواهند بپذیرند، آیا تأیید فرستاده سازمان ملل برای ظالمانه بودن تحریمها علیه ایران را نیز نمیخواهند بپذیرند که گفته بود: «تحریمهایی که علیه ایران اعمال شده است از دید شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل قابل توجیه نیست. تحریمهای یکجانبه بهشکل اولیه و ثانویه و تهدید به اعمال تحریمها، همه اینها بحث وضعیت حقوق انسانی را در ایران به خطر انداخته است و این تحریمهای اعمالشده به تحریم صادرات کالاها و تحریم بانکهای ایران و تحریم غذا و دارو منجر شده که باعث کاهش درآمد دولت و افزایش قیمتها و فقر افراد آسیبپذیر و پناهندگان و زنان سرپرست خانوار شده است.»
با وجود تمام حواشی هنری، نکته آزاردهنده در ارتباط با جشنواره کن امسال اظهارنظر برخی سلبریتیها است که اتفاقاً به حوزه تخصصی آنها هم هیچ گونه ارتباطی ندارد و نشست خبری فیلم «برادران لیلا» برجستهترین نمونه از این سنخ است. در حالی که مسائل تخصصی بسیاری در ارتباط با فیلم مبهم است؛ عوامل آن بدون آنکه توضیحی قانعکننده در ارتباط با فیلم و ارتباط آن با جامعه ایران ارائه بدهند و به این سؤال پاسخ دهند که چگونه بدون طی فرایندهای قانونی در کشور و با کسب چه مجوزی خود را نماینده ایران قلمداد کردهاند، در ارتباط با مسائل سیاسی اظهارنظر کرده و شروع به طرح سخنانی میکنند که به نظر میرسد کوچکترین اطلاعی دربارهشان ندارند. به نظر میرسد آگاهی اجتماعی و سیاسی یکی از مهمترین موضوعاتی است که سلبریتیهای ایرانی هنوز هم نیاز به تقویت آن در خود دارند؛ در غیر این صورت تراژدی غمبار اظهارنظرهای سطحینگرانه و نابخردانهشان تمامی نخواهد داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اولویتهای عمرانی این وزارتخانه گفت
اتمام طرحهای نیمهتمام به جای کلنگزنی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با «ایرنا»، از رویکرد و اولویت دولت مردمی مبنی بر تکمیل طرحهای نیمه تمام به جای کلنگ زنی جدید در سراسر کشور سخن گفت. محمدمهدی اسماعیلی ضمن تأکید بر این موضوع گفت: این وزارتخانه مصمم است در راستای این رویکرد و سیاستگذاری دولت، مبنا را بر تکمیل و ساخت و تجهیز طرحهای فرهنگی و هنری نیمهتمام گذاشته تا از این طریق بتوانیم ضمن پایان دادن به اینگونه طرحهای مانده از قبل، بلافاصله روی طرحهای جدید برنامهریزی و اقدامات بایسته را در دستور کار قرار دهیم. رئیس شورای هنر کشور در بخشی دیگر از این گفتوگو با اشاره به وجود ۶۳۸ سالن نمایش در کشور، افزود: از برنامههای کوتاهمدت این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی، افزایش تعداد سالنهای نمایش سینماهای کشور به هزار سالن تا سال ۱۴۰۲ خواهد بود. اسماعیلی همچنین در ادامه، گسترش زیرساختهای این حوزه را از برنامههای مهم دولت انقلابی عنوان کرد و یادآور شد: با مجموع اقدامات انجام گرفته در مدت زمان آغاز به کار این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم، تعدادی از این طرحها در قالب مجموعه تالارهای فرهنگی و هنری در شیراز، اهواز، همدان، ارومیه تکمیل و به بهرهبرداری رسیده و برخی نیز مانند کتابخانه مرکزی قم، تالار مرکزی ساری نیز تجهیز شدند. او با اشاره به تخصیص بودجههای مجزا برای ساخت و تکمیل مجموعههای فرهنگی و هنری در استان ها درباره تالار مرکزی ارومیه هم گفت: در راستای تحقق عدالت فرهنگی با تخصیص قابل توجه اعتبارات به حوزه زیرساخت در فعالیتهای فرهنگی و هنری این تالار مرکزی با زیربنایی بیش از ۱۸ هزار مترمربع در سفر هیأت دولت به استان آذربایجان غربی به بهرهبرداری رسید.
دیدار با کودکان باران
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه برنامههای کاری خود به همراه محمود سالاری، معاون امور هنری و مجید زینالعابدین، مشاور وزیر و مدیرعامل بنیاد رودکی و جمعی از هنرمندان به تماشای اجرای نمایشی عامیانه با اجرای گروه تئاتر بچههای باران نشست. به گزارش ایرنا، در پایان اجرا نیز هنرمندان گروه در فضایی صمیمانه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفتوگو کردند. همچنین، حمید کیانیان کارگردان تئاتر این گروه نمایشی نیز در این دیدار به ارائه گزارشی از فعالیتهای هنری و فرهنگی هنرمندان این گروه پرداخت. رضا کیانیان و امین تارخ، دو نفر از هنرمندان برجسته سینما و تئاتر و تلویزیون کشورمان نیز در حاشیه حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار حافظ به تماشای این نمایش و گفتوگو در خصوص مسائل مرتبط با حوزه تئاتر کشورمان پرداختند. «خانم خزوک» برداشتی است آزاد از متن جبار باغچهبان با طراحی و کارگردانی حمید کیانیان که از ۲۷ اردیبهشت ماه در تالار حافظ به صحنه رفته است.
مدیرکل هنرهای نمایشی در حاشیه بازدید از روند آمادهسازی سالنهای جشنواره کودک همدان:
پیگیر اختصاص چند سالن تئاتر در شهرستانها هستیم
نشست مشترک کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با هنرمندان شاخص تئاتر استان همدان در سالن کنفرانس مجتمع بوعلی سینا همدان برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، کاظم نظری در این نشست با اشاره به تغییر رویکرد اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به تلاش هنرمندان ساکن شهرستانها گفت: اختصاص تالار سنگلج به اجرای آثار فاخر هنرمندان شهرستانها به تنهایی نمیتواند جوابگوی بروز خلاقیتها و بهرهمندی نیاز مخاطبان به دیدن همه رنگهای زیبای فرهنگ ایران باشد. او افزود: به همین منظور دنبال اختصاص و راهاندازی چند سالن تئاتر ویژه هنرمندان ساکن در شهرستانها هستیم تا گروههای شاخص شهرستانها بتوانند آثار خود را با کمترین دغدغه ممکن برای طیف وسیعتری از مخاطبان اجرا کنند. مدیرکل هنرهای نمایشی در خصوص توجه به کارکرد رسانه در پیشبرد اهداف و تلاش هنرمندان تئاتر گفت: درگاههای استانی تئاتر و سایت ایران تئاتر از اهمیت ویژهای برای دیده شدن برخوردار هستند که باید بیش از پیش مورد توجه همه قرار بگیرند. نظری خاطرنشان کرد: با توجه به آمایش سرزمین و واگذاری امور به هنرمندان استانها و با توجه به پایلوت بودن استان همدان در تئاتر کودک و نوجوان بهدنبال این هستیم که در انتخاب دبیر جشنواره به بومی بودن و تخصص اهالی تئاتر استان توجه ویژهای داشته باشیم تا این رویکرد در سایر جشنوارهها نیز اتفاق بیفتد.
مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به تغییر شیوهنامه برگزاری جشنوارههای استانی گفت: بهرهمندی از همه ظرفیتهای ناب و خوب استانها در برگزاری جشنواره تئاتر را نباید نادیده گرفت. وقتی افراد ذینفوذ سیاسی و قانونگذار در برگزاری جشنواره تئاتر شاهد تلاش و رنج هنرمندان برای به صحنه بردن یک نمایش باشند، این امر میتواند در بسیاری فضاها راه را برای هنرمندان هموار سازد. در ادامه احمد بیگلریان نمایشنامهنویس و پیشکسوت تئاتر استان، کیانوش بهروزپور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان، حسین صفی کارشناس تئاتر استان، سعید باغبانینیر، محمود غفاری، رضا روان بهعنوان سرپرست گروههای نمایشی و روحالله صالحی مدیر درگاه استانی تئاتر همدان به بیان دیدگاههای خود پرداختند. همچنین مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، علاوهبر نشست با هنرمندان شهر همدان، از روند بهسازی و آمادهسازی سالنهای تئاتر همدان دیدن کرد و بر رفع کاستیهای سالنهای تئاتر شهر همدان، افزایش تبلیغات شهری، مشارکت نهادهای مختلف دولتی و خصوصی در برگزاری جشنواره، حضور و مشارکت هنرمندان تئاتر استان در کمیتههای اجرایی جشنواره و سایر مسائل مربوطه تأکید کرد. حضور در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و بحث و گفتوگو و ارائه راهکار برای برطرف ساختن مشکلات در خصوص وضعیت سیستمهای نور و صدا، اتاقهای گریم و ظرفیت هر سالن، صندلیها، تجهیزات و سیستمهای بهداشتی، فضاهای موجود برای برگزاری نشستها و کارگاههای آموزشی، دبیرخانه و امکانات مورد نیاز هر یک از کمیتههای اجرایی، بررسی زیرساختهای موجود و جزئیات اسکان میهمانان جشنواره از جمله برنامههای این بازدید بود. جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری امیر مشهدیعباس تیرماه سالجاری به میزبانی شهر همدان برگزار خواهد شد.
1 روان آتکینسون با سریال کمدی نتفلیکس بازگشته است و این بازیگر محبوب نقشهای کمدی با بزرگترین چالش زندگیاش در این سریال روبهرو شده است: «مقابله با یک زنبور» در سریال جدید «انسان در برابر زنبور» که دیروز اولین تریلرش از سوی نتفلیکس منتشر شد، روان آتکینسون در نقش شخصیتی دیده میشود که باید از یک خانه اشرافی مراقبت کند و دیده شدن یک زنبور در خانه و مقابله این شخصیت با آن در نهایت خانه و همه دنیای او را به آتش میکشد. این سریال که در آن آتکینسون بار دیگر با کمدیهای فیزیکیاش دیده خواهد شد از ۲۴ ژوئن در دسترس علاقهمندان قرار میگیرد. / مهر
2 «ری لیوتا» که در فیلمهایی چون «رفقای خوب»، «میدان رؤیاها» و دیگر فیلمها و همچنین در تلویزیون شخصیتهای قدرتمند و ماندگاری خلق کرد، در هتلی در جمهوری دومینیکن، جایی که مشغول فیلمبرداری یک فیلم بود، در سن ۶۷ سالگی درگذشت. «لیوتا» نخست به خاطر بازی در نقش «جوی پرینی» در سریال «دنیایی دیگر» پس از ایفای نقشی کاملاً متفاوت در داستان جنایی کمیک «چیزی وحشی» در سال ۱۹۸۶ شناخته شد. «رابرت دنیرو» که با «لیوتا» در فیلمهای «رفقای خوب» و «سرزمین پلیس» همبازی بود با انتشار بیانیهای گفت: «از خبر درگذشت ری بسیار ناراحت شدم. او برای ترک کردن ما خیلی جوان بود»./ نیویورکر
3 برنامه عصرگاهی «نسیم زندگی» کانال اردوی شبکه جهانی سحر میزبان همسر مرحوم نادر طالبزاده بود. زینب مهنا که در فهرست تحریمهای ایالات متحده نیز قرار دارد در این مصاحبه به نحوه آشنایی خود با مرحوم نادر طالبزاده در امارات حین تصویربرداری فیلم سینمایی «بشارت منجی» اشاره کرد و گفت: به علت ازدواج با نادر طالبزاده که پس از مدت کوتاهی از آشنایی با او اتفاق افتاد، سال ۲۰۰۹ دولت امارات من را از این کشور اخراج کرد که علت این اقدام دولت امارات، برنامه «راز» نادر بود.