ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نتیجه گزارش مؤسسه پژوهشی« Avaaz» نشان میدهد
فیسبوک، بهشت قاچاقچیان حیات وحش
میترا جلیلی
خبرنگار
تحقیقات جدید نشان میدهد با وجود تعهد فیسبوک برای کمک به مبارزه با تجارتهای غیرقانونی، این غول فناوری همچنان یک بازار پررونق برای قاچاق آنلاین حیات وحش محسوب میشود و همین موضوع مورد اعتراض دوستداران محیط زیست قرار گرفته است. قاچاق حیات وحش چهارمین فعالیت غیرقانونی فراملی بزرگ جهان محسوب میشود که بعد از قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و جعل در جایگاه چهارم قرار گرفته است. این تجارت چند میلیارد دلاری علاوهبر اعمال خشونت نسبت به حیوانات، به خطر انداختن گونههای مختلف جانوری و تغییر اکوسیستمها، زمینهساز انتقال بیماریهای گوناگون (حیوان- انسان) مانند کرونا، ابولا، تب دانگ، سیاه زخم و آنفلوانزای پرندگان از حیوانات به انسان نیز میشود. به همین دلیل هم فعالان حوزه محیط زیست از فیسبوک میخواهند تا سیاستهایی را برای پایان دادن به قاچاق حیات وحش ازجمله محدود کردن برخی نتایج جستوجو و تغییر الگوریتمهای آنها و همچنین همکاری با مجریان قانون و سازمانهای دولتی برای مبارزه با قاچاق آنلاین حیات وحش، تقویت و اجرا کند.
الگوریتمهای ناکارآمد فیسبوک
گزارشهای مؤسسات پژوهشی مختلف ازجمله مؤسسه Avaaz (یک مؤسسه پژوهشی در امریکا) نشان میدهد که با وجود تعهد به مبارزه با تجارت غیرقانونی، قاچاق حیات وحش در فیسبوک با بیش از 2.9 میلیارد کاربر، در سراسر جهان رشد داشته است. طبق این گزارش، pygmy marmoset کوچکترین میمون جهان، توله ببر، طوطی خاکستری آفریقایی، پلنگ و اسلوت (پلنگ راه راه امریکایی) از جانوران درمعرض خطر انقراض هستند که محققان این مؤسسه به شواهدی از فروش آنها توسط قاچاقچیان در فیسبوک دست یافتهاند.
محققان این مؤسسه طی دو روز موفق شدند تنها با چند کلیک 129 محتوا را که به طور بالقوه مضر شناخته میشود در نوار جستوجوی فیسبوک بیابند. این گروه در تحقیق خود به پستهای فروش یا جستوجوی یوزپلنگ، میمون، توله شیر و عاج فیل دست پیدا کردند. محققان در یک صفحه فیسبوک پستی به نام «فلسهای پانگولین(مورچه خوار پولکدار) و شاخ کرگدن» یافتند که در این صفحه، خریداران و قاچاقچیان در قالب ارسال عکسی از یک پانگولین واقع در قفس با یکدیگر ارتباط میگیرند بدون اینکه از کلمات ممنوعهای مانند خرید و فروش اینگونه جانوری نام ببرند. درواقع در پوشش یک پست با مضمون معرفی پانگولین، خریداران با قاچاقچیان حیات وحش ارتباط برقرار میکنند و به خرید و فروش این حیوانات کمیاب میپردازند. موضوعی که محققان معتقدند براحتی از چشم فیسبوک دور میماند و قاچاقچیان براحتی میتوانند قوانین این شبکه اجتماعی را دور بزنند.
«روت دلباره» از اعضای حقوقی ارشد مؤسسه پژوهشی Avaaz نیز دراین باره گفت: تحقیقات ما نشان میدهد قاچاقچیان از فهرست کردن کالاهایشان برای فروش در گروههای عمومی و همچنین از درج شماره تلفن در پستهای خود ابایی ندارند. درواقع در فیسبوک، قاچاق حیات وحش بدون هیچ نگرانی در روز روشن انجام میشود. این گزارش نتیجه میگیرد که الگوریتمهای فیسبوک با سیاستهای خود یا تعهد عمومی برای محدود کردن تجارت آنلاین حیاتوحش، همخوانی ندارد و به جای استفاده از دادهها برای کمک به مبارزه با قاچاق حیات وحش، الگوریتمهای آنها به مجرمان کمک میکند تا تجارت خود را توسعه دهند.
یکی دیگر از ایرادهای محققان به فیسبوک این است که این پلتفرم بر زبان انگلیسی تمرکز فراوانی دارد و بیشتر صفحاتی که حذف میشوند به این زبان هستند درحالی که بخش عمده تجارت، به زبانهای دیگر انجام میشود به این ترتیب قاچاقچیان از دام قوانین فیسبوک میگریزند.
همچنین گفتنی است که در میان ادعاها مبنی بر اینکه ویروسی که باعث شیوع کووید19 میشود ممکن است ازطریق شبکه گسترده تجارت حیوانات چین از سد گونههایی از خفاشها به انسان عبور کرده باشد، قاچاق غیرقانونی حیات وحش بسیار مورد توجه قرار گرفته و از اوایل سال 2020، چین بهدنبال مقابله با تجارت انواع حیات وحش برای تأمین غذا بوده است. دادگاه عالی چین نیز بتازگی دستورالعملهای جدیدی صادر کرده و گفته که تلاشهای قانونی برای مبارزه با قاچاق باید کل زنجیره، از شکار غیرقانونی گرفته تا پردازش را پوشش دهد.
پاسخ «فیسبوک»
شرکت مادر فیسبوک یعنی متا هم درمقابل این اتهامات ساکت نمانده و در بیانیهای اعتبار روششناسی و حجم نمونه مطالعه را زیر سؤال برده و یادآور شده که قضاوت در مورد اقدامات اجرایی این شرکت تنها بر اساس 129 پست، غیرمنصفانه است. یکی از سخنگویان متا در اینباره گفت: این نتایج، تلاشهای ما برای مبارزه با قاچاق حیات وحش را منعکس نمیکند. شرکت ما فناوریهایی را برای یافتن و حذف محتواهای نامناسب و هشدار به کاربرانی که چنین مواردی را جستوجو میکنند، معرفی کرده است. ما در فاصله ماههای ژانویه تا مه 2021 تنها در اندونزی و فیلیپین، بیش از 1900 گروه فیسبوک مرتبط با قاچاق حیات وحش را حذف کردیم ولی مشکل اینجاست که قاچاقچیان برای رسیدن به اهداف خود به طور دائم تاکتیکهای خود را تغییر میدهند. به گفته این سخنگوی فیسبوک، دستورالعملهای فیسبوک محتوایی را که بهدنبال خرید، فروش، تجارت یا هدیه گونههای در معرض خطر انقراض یا قطعات آنها باشد، ممنوع میکند.
این سخنگو ادامه داد: امروزه هزاران گونه جانوری و قطعات آنها در بازارهای بینالمللی بهعنوان حیوانات خانگی، دارو و لوازم جانبی مد به فروش میرسد که درمجموع میلیاردها دلار ارزش دارند و با توجه به سیال بودن و ماهیت ناشناس قاچاقچیان، هرگز اینترنت و بویژه پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، کاملاً عاری از فروش غیرقانونی حیات وحش نخواهد بود. با این حال مردم در فیسبوک این شانس را دارند که در گزارش پستهای مشکوک نقشی ویژه ایفا کنند و در مبارزه برای حفاظت از حیات وحش، صدایی رسا باشند.
تلاشهای «متا»
اما فیسبوک تاکنون چه تلاشهایی داشته است؟ از سال 2016، فیسبوک و صندوق جهانی حیات وحش (WWF) با شناسایی و حذف فعالیتهای غیرقانونی که تجارت حیات وحش را در یکی از بزرگترین پلتفرمهای رسانههای اجتماعی جهان تقویت میکند، با یکدیگر همکاری دارند. بهعنوان بخشی از این تلاش ها، فیسبوک یک پیام هشدار پاپ آپ راهاندازی کرده است که در صورت وارد کردن کلمات جستوجوی خاص مرتبط با حیات وحش، کاربران را درباره تجارت غیرقانونی حیات وحش آگاه میکند. بهعنوان مثال، اگر کاربری بخواهد یک گونه حفاظت شده را همراه با یک فعالیت تجاری جستوجو کند مانند «ببر + خرید»، هشداری ظاهر میشود که نشان میدهد حیوان آزاری و فروش حیوانات درحال انقراض یا اعضای آنها همچون عاج فیل یا فلس پانگولین و...در فیسبوک مجاز نیست. «جاوانا گرین» از مدیران ارشد این برنامه گفت: این هشدار جدید به میلیونها کاربر در سراسر جهان درباره چگونگی کمک به جلوگیری از تسهیل ناخواسته تجارت غیرقانونی و نحوه بازدارندگی فعالیت قاچاقچیان حیات وحش اطلاعرسانی میکند. فیسبوک در اینستاگرام نیز به کاربران اجازه میدهد تا محتوای مشکوک (دکمه «آزار حیوانات») را مستقیماً از طریق پلتفرم برای بررسی گزارش کنند.
در سال 2018 نیز این شرکت در ائتلاف تشکیل یافته پایان دادن به قاچاق آنلاین حیات وحش، به دیگر رسانههای اجتماعی ملحق شد که هدف آن حذف 80درصدی قاچاق حیات وحش از پلتفرمهای شرکتکننده تا سال 2020 بود؛ هدفی که هنوز محقق نشده است. در این ائتلاف، 37 شرکت آنلاین جهانی تاکنون بیش از 3.3 میلیون فهرست ممنوعه حیات وحش را در پلتفرمهای مربوطه خود حذف یا مسدود کردهاند.
خبرنگار
تحقیقات جدید نشان میدهد با وجود تعهد فیسبوک برای کمک به مبارزه با تجارتهای غیرقانونی، این غول فناوری همچنان یک بازار پررونق برای قاچاق آنلاین حیات وحش محسوب میشود و همین موضوع مورد اعتراض دوستداران محیط زیست قرار گرفته است. قاچاق حیات وحش چهارمین فعالیت غیرقانونی فراملی بزرگ جهان محسوب میشود که بعد از قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و جعل در جایگاه چهارم قرار گرفته است. این تجارت چند میلیارد دلاری علاوهبر اعمال خشونت نسبت به حیوانات، به خطر انداختن گونههای مختلف جانوری و تغییر اکوسیستمها، زمینهساز انتقال بیماریهای گوناگون (حیوان- انسان) مانند کرونا، ابولا، تب دانگ، سیاه زخم و آنفلوانزای پرندگان از حیوانات به انسان نیز میشود. به همین دلیل هم فعالان حوزه محیط زیست از فیسبوک میخواهند تا سیاستهایی را برای پایان دادن به قاچاق حیات وحش ازجمله محدود کردن برخی نتایج جستوجو و تغییر الگوریتمهای آنها و همچنین همکاری با مجریان قانون و سازمانهای دولتی برای مبارزه با قاچاق آنلاین حیات وحش، تقویت و اجرا کند.
الگوریتمهای ناکارآمد فیسبوک
گزارشهای مؤسسات پژوهشی مختلف ازجمله مؤسسه Avaaz (یک مؤسسه پژوهشی در امریکا) نشان میدهد که با وجود تعهد به مبارزه با تجارت غیرقانونی، قاچاق حیات وحش در فیسبوک با بیش از 2.9 میلیارد کاربر، در سراسر جهان رشد داشته است. طبق این گزارش، pygmy marmoset کوچکترین میمون جهان، توله ببر، طوطی خاکستری آفریقایی، پلنگ و اسلوت (پلنگ راه راه امریکایی) از جانوران درمعرض خطر انقراض هستند که محققان این مؤسسه به شواهدی از فروش آنها توسط قاچاقچیان در فیسبوک دست یافتهاند.
محققان این مؤسسه طی دو روز موفق شدند تنها با چند کلیک 129 محتوا را که به طور بالقوه مضر شناخته میشود در نوار جستوجوی فیسبوک بیابند. این گروه در تحقیق خود به پستهای فروش یا جستوجوی یوزپلنگ، میمون، توله شیر و عاج فیل دست پیدا کردند. محققان در یک صفحه فیسبوک پستی به نام «فلسهای پانگولین(مورچه خوار پولکدار) و شاخ کرگدن» یافتند که در این صفحه، خریداران و قاچاقچیان در قالب ارسال عکسی از یک پانگولین واقع در قفس با یکدیگر ارتباط میگیرند بدون اینکه از کلمات ممنوعهای مانند خرید و فروش اینگونه جانوری نام ببرند. درواقع در پوشش یک پست با مضمون معرفی پانگولین، خریداران با قاچاقچیان حیات وحش ارتباط برقرار میکنند و به خرید و فروش این حیوانات کمیاب میپردازند. موضوعی که محققان معتقدند براحتی از چشم فیسبوک دور میماند و قاچاقچیان براحتی میتوانند قوانین این شبکه اجتماعی را دور بزنند.
«روت دلباره» از اعضای حقوقی ارشد مؤسسه پژوهشی Avaaz نیز دراین باره گفت: تحقیقات ما نشان میدهد قاچاقچیان از فهرست کردن کالاهایشان برای فروش در گروههای عمومی و همچنین از درج شماره تلفن در پستهای خود ابایی ندارند. درواقع در فیسبوک، قاچاق حیات وحش بدون هیچ نگرانی در روز روشن انجام میشود. این گزارش نتیجه میگیرد که الگوریتمهای فیسبوک با سیاستهای خود یا تعهد عمومی برای محدود کردن تجارت آنلاین حیاتوحش، همخوانی ندارد و به جای استفاده از دادهها برای کمک به مبارزه با قاچاق حیات وحش، الگوریتمهای آنها به مجرمان کمک میکند تا تجارت خود را توسعه دهند.
یکی دیگر از ایرادهای محققان به فیسبوک این است که این پلتفرم بر زبان انگلیسی تمرکز فراوانی دارد و بیشتر صفحاتی که حذف میشوند به این زبان هستند درحالی که بخش عمده تجارت، به زبانهای دیگر انجام میشود به این ترتیب قاچاقچیان از دام قوانین فیسبوک میگریزند.
همچنین گفتنی است که در میان ادعاها مبنی بر اینکه ویروسی که باعث شیوع کووید19 میشود ممکن است ازطریق شبکه گسترده تجارت حیوانات چین از سد گونههایی از خفاشها به انسان عبور کرده باشد، قاچاق غیرقانونی حیات وحش بسیار مورد توجه قرار گرفته و از اوایل سال 2020، چین بهدنبال مقابله با تجارت انواع حیات وحش برای تأمین غذا بوده است. دادگاه عالی چین نیز بتازگی دستورالعملهای جدیدی صادر کرده و گفته که تلاشهای قانونی برای مبارزه با قاچاق باید کل زنجیره، از شکار غیرقانونی گرفته تا پردازش را پوشش دهد.
پاسخ «فیسبوک»
شرکت مادر فیسبوک یعنی متا هم درمقابل این اتهامات ساکت نمانده و در بیانیهای اعتبار روششناسی و حجم نمونه مطالعه را زیر سؤال برده و یادآور شده که قضاوت در مورد اقدامات اجرایی این شرکت تنها بر اساس 129 پست، غیرمنصفانه است. یکی از سخنگویان متا در اینباره گفت: این نتایج، تلاشهای ما برای مبارزه با قاچاق حیات وحش را منعکس نمیکند. شرکت ما فناوریهایی را برای یافتن و حذف محتواهای نامناسب و هشدار به کاربرانی که چنین مواردی را جستوجو میکنند، معرفی کرده است. ما در فاصله ماههای ژانویه تا مه 2021 تنها در اندونزی و فیلیپین، بیش از 1900 گروه فیسبوک مرتبط با قاچاق حیات وحش را حذف کردیم ولی مشکل اینجاست که قاچاقچیان برای رسیدن به اهداف خود به طور دائم تاکتیکهای خود را تغییر میدهند. به گفته این سخنگوی فیسبوک، دستورالعملهای فیسبوک محتوایی را که بهدنبال خرید، فروش، تجارت یا هدیه گونههای در معرض خطر انقراض یا قطعات آنها باشد، ممنوع میکند.
این سخنگو ادامه داد: امروزه هزاران گونه جانوری و قطعات آنها در بازارهای بینالمللی بهعنوان حیوانات خانگی، دارو و لوازم جانبی مد به فروش میرسد که درمجموع میلیاردها دلار ارزش دارند و با توجه به سیال بودن و ماهیت ناشناس قاچاقچیان، هرگز اینترنت و بویژه پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، کاملاً عاری از فروش غیرقانونی حیات وحش نخواهد بود. با این حال مردم در فیسبوک این شانس را دارند که در گزارش پستهای مشکوک نقشی ویژه ایفا کنند و در مبارزه برای حفاظت از حیات وحش، صدایی رسا باشند.
تلاشهای «متا»
اما فیسبوک تاکنون چه تلاشهایی داشته است؟ از سال 2016، فیسبوک و صندوق جهانی حیات وحش (WWF) با شناسایی و حذف فعالیتهای غیرقانونی که تجارت حیات وحش را در یکی از بزرگترین پلتفرمهای رسانههای اجتماعی جهان تقویت میکند، با یکدیگر همکاری دارند. بهعنوان بخشی از این تلاش ها، فیسبوک یک پیام هشدار پاپ آپ راهاندازی کرده است که در صورت وارد کردن کلمات جستوجوی خاص مرتبط با حیات وحش، کاربران را درباره تجارت غیرقانونی حیات وحش آگاه میکند. بهعنوان مثال، اگر کاربری بخواهد یک گونه حفاظت شده را همراه با یک فعالیت تجاری جستوجو کند مانند «ببر + خرید»، هشداری ظاهر میشود که نشان میدهد حیوان آزاری و فروش حیوانات درحال انقراض یا اعضای آنها همچون عاج فیل یا فلس پانگولین و...در فیسبوک مجاز نیست. «جاوانا گرین» از مدیران ارشد این برنامه گفت: این هشدار جدید به میلیونها کاربر در سراسر جهان درباره چگونگی کمک به جلوگیری از تسهیل ناخواسته تجارت غیرقانونی و نحوه بازدارندگی فعالیت قاچاقچیان حیات وحش اطلاعرسانی میکند. فیسبوک در اینستاگرام نیز به کاربران اجازه میدهد تا محتوای مشکوک (دکمه «آزار حیوانات») را مستقیماً از طریق پلتفرم برای بررسی گزارش کنند.
در سال 2018 نیز این شرکت در ائتلاف تشکیل یافته پایان دادن به قاچاق آنلاین حیات وحش، به دیگر رسانههای اجتماعی ملحق شد که هدف آن حذف 80درصدی قاچاق حیات وحش از پلتفرمهای شرکتکننده تا سال 2020 بود؛ هدفی که هنوز محقق نشده است. در این ائتلاف، 37 شرکت آنلاین جهانی تاکنون بیش از 3.3 میلیون فهرست ممنوعه حیات وحش را در پلتفرمهای مربوطه خود حذف یا مسدود کردهاند.
محیط ایزوله، تبادل فرهنگی بین ما و جهان را مسدود می کند
محمد لسانی
کارشناس سواد رسانهای
دو مفهوم جهانی شدن (گلوبالیزیشن) و محلیسازی (گلوکالیزیشن) باید از هم تمییز شود. جهانی شدن مفهومی است که در طول تقریباً دو دهه مطرح شده و پروژه به معنای امریکایی شدن در کشورهای پیرامونی تفسیر میشد، برای همین نسبت به جهانی شدن معنای پروژه تحمیل ارزشهای امریکایی مقاومت میشد، اما در مقابل آن یک مفهوم دیگری است به نام گلوکالیزیشن که اندیشمندان مطرح کردهاند از لوکال (محلی) میآید یعنی عمومیت بخشیدن و جهانی کردن ارزشهای ملی و محلی خود (مانند راهپیمایی اربعین که ملیتهای مختلف مراسم دینی و محلی شرکت میکنند و گستره بینالمللی دارد) است و از این موضوع استقبال شد.
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی میتوانند بستری برای جهانی کردن فرهنگ و ارزشهای ما باشند از اینرو باید حواسمان باشد در زمانهای که واردات فرهنگ غرب به شدت زیاد است ما باید به صادرات فرهنگی خود توجه کرده و تا میتوانیم با استفاده از این بسترها تفکرات، هنرها، اندیشه و... خود را جهانی کنیم. براین اساس پلتفرمهای جهانی نیز بستری برای اعلام حضور ایران و ایرانی در جهان است و نباید در این فضا غایب باشیم.
اکنون حضور رسانهای ما به شبکههای خبری ماهوارهای و با رویکرد ایران هراسی محدود شده است و این در حالی است که باید فرهنگ خود را به جهان نشان دهیم و این یک امتیاز است.
وقتی پلتفرمهای خارجی فیلتر شده است ،پس به عبارتی به پلتفرمهای داخلی مرجعیت دادهایم و هماکنون بیش از 98 درصد مخاطبان داخلی نیازهای محتوایی خود را از پلتفرمهای داخلی مانند آپارات بر میدارند و تقریباً خود را بینیاز از یوتیوب میدانند.
اینکه ما باید مزیتهایی مانند چرخش اطلاعات در داخل کشور داشته باشیم، خوب است اما نباید از معایب آن هم چشمپوشی کنیم و یکی از معایب نبود حضور ایرانیان در این پلتفرمهای خارجی مانند همان بحث «خودت را در آیینه دیگران ببین و بشناس» است و به عبارتی بازیابی هویتی است. هویت ایرانی مسلمان دارای فکر و وزن در عرصه مناسبات جهانی است . از اینرو نباید رویدادهایی را که در پلتفرم حوزههای تفریح، سرگرمی، سلامت و... اتفاق میافتد نادیده گرفت، چرا که میتواند جرقهای مفید را در داخل کشور بزند.
به شخصه با ممنوعیت صددرصدی پلتفرمهای خارجی مانند یوتیوب، توئیتر و... در کشور مخالفم، هرچند نباید دراستعمار مجازی گیر بیفتیم ،اما باید هر دو طرف بوم را نیز مد نظر قرار داده و در دامن لیبرالیسم فضای مجازی و منزوی شدن هویت و فرهنگ گرفتار نشده و راه میانه را انتخاب کرده و مسیر را برای نخبگان، اندیشمندان و تولیدکنندگان محتوا باز کنیم.
محصور کردن، محیط ایزوله ایجاد میکند، شاید به ظاهر فوایدی دارد و مفسده ریشه نمیدواند و خیالمان راحت است که ترافیک داده ما در کشورهای دیگر ذخیره نمیشود اما باید گفت جلوگیری از ورود به محیط جدید و خلاقانه باعث رکود فکری و انجماد میشود و برای نسل جدید خطرناک بوده و ریسک بزرگی است. وقتی محیط تضارب آرا ایجاد نشود، این محیط باعث میشود آفاتی مانند اندیشههای نیهیلیستی، زن ستیزانه و دیگر ستیزانه و... رشد و به تفکر« تتلو»ها منجر شود برای همین باید حواسمان باشد که فواید ظاهری ما را از معایب بلندمدت غافل نکند.
اعتقاد دارم که ممنوعیت صددرصد باعث مسدودسازی تبادل فرهنگی بین ایران و جهان هم نمیشود. خلاقان فرهنگی برای خود مسیر را پیدا میکنند ؛صداها شنیده میشود اما کسانی که به قانون در داخل تمکین میکنند چه میشوند؟ نباید تمکین به قانون باعث بسته شدن درهای پیش رو و فرصتهای آنها شود. در حقیقت کسانی که بخواهند قانون را رعایت کنند و از فرصتها محروم میشوند، قرار است این محرومیت به چه شکلی جبران شود؟ محیط ایزوله ظاهراً آرامش برای حکمرانی دارد و در باطن عدم اتصال به جهان باعث میشود که داد و ستد نباشد و جدا افتادگی ایجاد شود.
مجلس و نمایندگان شاید با ارائه چنین طرحهایی قصد خدمت دارند با وجود اینکه طرحهای حوزههای اقتصادی، عمرانی، سیاسی، امنیتی کارشناسی میشود ولی به نظر میرسد در حوزه فرهنگی شارژ شدن از بیرون اتفاق میافتد و جو زدگی و پیرویها از هیجانطلبی جامعه اتفاق میافتد که باید قسمی را در حوزه رادیکالیسم و بخشی دیگر را در حوزه پوپولیسم تفسیر کرد.
کارشناس سواد رسانهای
دو مفهوم جهانی شدن (گلوبالیزیشن) و محلیسازی (گلوکالیزیشن) باید از هم تمییز شود. جهانی شدن مفهومی است که در طول تقریباً دو دهه مطرح شده و پروژه به معنای امریکایی شدن در کشورهای پیرامونی تفسیر میشد، برای همین نسبت به جهانی شدن معنای پروژه تحمیل ارزشهای امریکایی مقاومت میشد، اما در مقابل آن یک مفهوم دیگری است به نام گلوکالیزیشن که اندیشمندان مطرح کردهاند از لوکال (محلی) میآید یعنی عمومیت بخشیدن و جهانی کردن ارزشهای ملی و محلی خود (مانند راهپیمایی اربعین که ملیتهای مختلف مراسم دینی و محلی شرکت میکنند و گستره بینالمللی دارد) است و از این موضوع استقبال شد.
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی میتوانند بستری برای جهانی کردن فرهنگ و ارزشهای ما باشند از اینرو باید حواسمان باشد در زمانهای که واردات فرهنگ غرب به شدت زیاد است ما باید به صادرات فرهنگی خود توجه کرده و تا میتوانیم با استفاده از این بسترها تفکرات، هنرها، اندیشه و... خود را جهانی کنیم. براین اساس پلتفرمهای جهانی نیز بستری برای اعلام حضور ایران و ایرانی در جهان است و نباید در این فضا غایب باشیم.
اکنون حضور رسانهای ما به شبکههای خبری ماهوارهای و با رویکرد ایران هراسی محدود شده است و این در حالی است که باید فرهنگ خود را به جهان نشان دهیم و این یک امتیاز است.
وقتی پلتفرمهای خارجی فیلتر شده است ،پس به عبارتی به پلتفرمهای داخلی مرجعیت دادهایم و هماکنون بیش از 98 درصد مخاطبان داخلی نیازهای محتوایی خود را از پلتفرمهای داخلی مانند آپارات بر میدارند و تقریباً خود را بینیاز از یوتیوب میدانند.
اینکه ما باید مزیتهایی مانند چرخش اطلاعات در داخل کشور داشته باشیم، خوب است اما نباید از معایب آن هم چشمپوشی کنیم و یکی از معایب نبود حضور ایرانیان در این پلتفرمهای خارجی مانند همان بحث «خودت را در آیینه دیگران ببین و بشناس» است و به عبارتی بازیابی هویتی است. هویت ایرانی مسلمان دارای فکر و وزن در عرصه مناسبات جهانی است . از اینرو نباید رویدادهایی را که در پلتفرم حوزههای تفریح، سرگرمی، سلامت و... اتفاق میافتد نادیده گرفت، چرا که میتواند جرقهای مفید را در داخل کشور بزند.
به شخصه با ممنوعیت صددرصدی پلتفرمهای خارجی مانند یوتیوب، توئیتر و... در کشور مخالفم، هرچند نباید دراستعمار مجازی گیر بیفتیم ،اما باید هر دو طرف بوم را نیز مد نظر قرار داده و در دامن لیبرالیسم فضای مجازی و منزوی شدن هویت و فرهنگ گرفتار نشده و راه میانه را انتخاب کرده و مسیر را برای نخبگان، اندیشمندان و تولیدکنندگان محتوا باز کنیم.
محصور کردن، محیط ایزوله ایجاد میکند، شاید به ظاهر فوایدی دارد و مفسده ریشه نمیدواند و خیالمان راحت است که ترافیک داده ما در کشورهای دیگر ذخیره نمیشود اما باید گفت جلوگیری از ورود به محیط جدید و خلاقانه باعث رکود فکری و انجماد میشود و برای نسل جدید خطرناک بوده و ریسک بزرگی است. وقتی محیط تضارب آرا ایجاد نشود، این محیط باعث میشود آفاتی مانند اندیشههای نیهیلیستی، زن ستیزانه و دیگر ستیزانه و... رشد و به تفکر« تتلو»ها منجر شود برای همین باید حواسمان باشد که فواید ظاهری ما را از معایب بلندمدت غافل نکند.
اعتقاد دارم که ممنوعیت صددرصد باعث مسدودسازی تبادل فرهنگی بین ایران و جهان هم نمیشود. خلاقان فرهنگی برای خود مسیر را پیدا میکنند ؛صداها شنیده میشود اما کسانی که به قانون در داخل تمکین میکنند چه میشوند؟ نباید تمکین به قانون باعث بسته شدن درهای پیش رو و فرصتهای آنها شود. در حقیقت کسانی که بخواهند قانون را رعایت کنند و از فرصتها محروم میشوند، قرار است این محرومیت به چه شکلی جبران شود؟ محیط ایزوله ظاهراً آرامش برای حکمرانی دارد و در باطن عدم اتصال به جهان باعث میشود که داد و ستد نباشد و جدا افتادگی ایجاد شود.
مجلس و نمایندگان شاید با ارائه چنین طرحهایی قصد خدمت دارند با وجود اینکه طرحهای حوزههای اقتصادی، عمرانی، سیاسی، امنیتی کارشناسی میشود ولی به نظر میرسد در حوزه فرهنگی شارژ شدن از بیرون اتفاق میافتد و جو زدگی و پیرویها از هیجانطلبی جامعه اتفاق میافتد که باید قسمی را در حوزه رادیکالیسم و بخشی دیگر را در حوزه پوپولیسم تفسیر کرد.
سرعت«فن » سیستم خود را مدیریت کنید
یکی از مشکلاتی که گاه گیمرهای حرفهای با آن مواجه میشوند، داغ شدن سیستمهایی مانند کامپیوترهای خانگی، لپ تاپ و... است که میتواند دردسرهایی ایجاد کند و حتی منجر به خراب شدن این سیستمها شود، اما فعالان عرصه فناوری برای حل این مشکل راهکارهایی ازجمله استفاده از برخی نرمافزارها را ارائه دادهاند.FanControl نرمافزار فوقالعاده مدیریت و کنترل همه جانبه فنهای سیستم است که با کمک آن میتوان بر میزان گرمای ایجاد شده درنتیجه بازی و... نظارت کرد. این نرمافزار میزان گرمای فنهای پردازندههای اصلی نظیر CPU و GPU را کنترل کرده و آنها را مدیریت میکند. همانطور که میدانید سیستم سخت افزاری متناسب با نیاز بهصورت اتوماتیک و خودکار میزان فعالیت فن را تنظیم میکند، اما برای گیمرها این موضوع کمی متفاوت است، چرا که در بازیهای سنگین، سیستم فعالیت و سرعت فن را از حدی بیشتر نمیکند و لازم است که شما بهصورت دستی آن را زیاد کنید. FanControl به شما اجازه میدهد براحتی میزان فن را زیاد کنید تا عملکرد کامپیوتر خود را در زمان انجام کارهای سنگین بهبود بخشید. همچنین با کمک این نرمافزار میتوانید پروفایلهای متفاوت با تنظیمات متناسب با نیاز خود ایجاد کنید. از ویژگیهای این نرمافزار میتوان به رابط کاربری حرفهای و فوقالعاده آن اشاره کرد. مدیریت و کنترل فنهای سیستم، سفارشیسازی تنظیمات برنامه و مدیریت فن و همچنین زیاد کردن سرعت فن از دیگر مزایا و ویژگیهای این برنامه پرکار به شمار میرود. اگر شما هم علاقهمندید که این نرمافزار را در اختیار داشته باشید میتوانید آن را از وب سایت WWW.P30world.com بهصورت رایگان بارگذاری کنید.
چرا پیامهایم ارسال نمیشود؟
اگر برای شما هم پیش آمده است که در تماس تلفنی، ارسال پیام صوتی و... به شخصی ناکام بودهاید و با وجود تلاش فراوان، هربار به در بسته خوردهاید احتمالاً ذهن شما درگیر شده است که آیا این موضوع به معنای مسدود یا بلاک شدن است؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال با ما همراه باشید.
به گزارش نیویورک پست، اگر کسی تماسهای شما را مسدود کند، هیچ اخطار رسمی دریافت نخواهید کرد، اما میتوانید با جستوجوی برخی علایم، حدس درستی بزنید. اولین نشانهای که به شما خبر میدهد حتماً یک مشکل وجود دارد، واضحترین آنهاست. شما تماس میگیرید و پیامک میفرستید، اما هیچ پاسخی دریافت نمیکنید. البته دلایل زیادی میتوان برای این اتفاق حدس زد اما یک شماره مسدود شده را نیز حتماً در میان احتمالات خود بگنجانید. در بیشتر موارد، به نظر میرسد پیامهایی که ارسال میکنید، ارسال میشوند اما شخصی که آنها را برایش ارسال میکنید پیامها را دریافت نمیکند. این سکوت، اولین اشاره به شماست که چیزی در این میان اشتباه است و مشکل دارد.
تعداد زنگها قبل از اتصال به صندوق پستی صوتی
زمانی که با فردی تماس میگیرید، درحالت عادی قبل از اتصال به صندوق پستی صوتی، صدای تعدادی زنگ معمولی را میشنوید اما اگر آن شخص شما را بلاک کرده باشد، قبل از انتقال به پست صوتی فقط صدای یک زنگ را میشنوید. البته توجه داشته باشید که الگوی تعداد زنگهای غیر معمول لزوماً به این معنی نیست که شماره شما مسدود شده است. ممکن است فقط به این معنا باشد که فرد همزمان با تماس شما با شخص دیگری صحبت میکند و تلفن را خاموش کرده است یا تماس را مستقیماً به پست صوتی ارسال میکند، بنابراین، کمی صبوری کرده و بعد دوباره تلاش کنید. اگر الگوی یک زنگ و اتصال مستقیم به پست صوتی ادامه یابد، احتمالاً ممکن است یک مورد مسدودی باشد.
پاسخهای خودکار
اگر تماسی برقرار کنید و دائم پیامی خودکار با محوریت «مشترک مورد نظر در دسترس نیست» دریافت کنید، ممکن است آن شخص شما را مسدود کرده باشد. پیامها میتوانند متفاوت باشند، اما نتیجه یکسان است. تماس شما انجام نخواهد شد البته این پیام به تنهایی، دلیل نمیشود، اما یک نشانه قوی است که شما بلاک شدهاید.
البته در آخر باید گفت که بهتر است به سرعت نتیجهگیری نکنید حتی اگر مشکوک هستید شماره شما مسدود شده است چرا که شاید دلیل سادهای وجود داشته باشد که تماسهای شما انجام نمیشود. ممکن است مشکل شبکه وجود داشته باشد، شاید تلفن فرد خاموش باشد، باتری آن تمام شده باشد یا صورتحساب خود را بموقع پرداخت نکرده باشد و...
به گزارش نیویورک پست، اگر کسی تماسهای شما را مسدود کند، هیچ اخطار رسمی دریافت نخواهید کرد، اما میتوانید با جستوجوی برخی علایم، حدس درستی بزنید. اولین نشانهای که به شما خبر میدهد حتماً یک مشکل وجود دارد، واضحترین آنهاست. شما تماس میگیرید و پیامک میفرستید، اما هیچ پاسخی دریافت نمیکنید. البته دلایل زیادی میتوان برای این اتفاق حدس زد اما یک شماره مسدود شده را نیز حتماً در میان احتمالات خود بگنجانید. در بیشتر موارد، به نظر میرسد پیامهایی که ارسال میکنید، ارسال میشوند اما شخصی که آنها را برایش ارسال میکنید پیامها را دریافت نمیکند. این سکوت، اولین اشاره به شماست که چیزی در این میان اشتباه است و مشکل دارد.
تعداد زنگها قبل از اتصال به صندوق پستی صوتی
زمانی که با فردی تماس میگیرید، درحالت عادی قبل از اتصال به صندوق پستی صوتی، صدای تعدادی زنگ معمولی را میشنوید اما اگر آن شخص شما را بلاک کرده باشد، قبل از انتقال به پست صوتی فقط صدای یک زنگ را میشنوید. البته توجه داشته باشید که الگوی تعداد زنگهای غیر معمول لزوماً به این معنی نیست که شماره شما مسدود شده است. ممکن است فقط به این معنا باشد که فرد همزمان با تماس شما با شخص دیگری صحبت میکند و تلفن را خاموش کرده است یا تماس را مستقیماً به پست صوتی ارسال میکند، بنابراین، کمی صبوری کرده و بعد دوباره تلاش کنید. اگر الگوی یک زنگ و اتصال مستقیم به پست صوتی ادامه یابد، احتمالاً ممکن است یک مورد مسدودی باشد.
پاسخهای خودکار
اگر تماسی برقرار کنید و دائم پیامی خودکار با محوریت «مشترک مورد نظر در دسترس نیست» دریافت کنید، ممکن است آن شخص شما را مسدود کرده باشد. پیامها میتوانند متفاوت باشند، اما نتیجه یکسان است. تماس شما انجام نخواهد شد البته این پیام به تنهایی، دلیل نمیشود، اما یک نشانه قوی است که شما بلاک شدهاید.
البته در آخر باید گفت که بهتر است به سرعت نتیجهگیری نکنید حتی اگر مشکوک هستید شماره شما مسدود شده است چرا که شاید دلیل سادهای وجود داشته باشد که تماسهای شما انجام نمیشود. ممکن است مشکل شبکه وجود داشته باشد، شاید تلفن فرد خاموش باشد، باتری آن تمام شده باشد یا صورتحساب خود را بموقع پرداخت نکرده باشد و...
اخبار
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
مخالف افزایش قیمت اینترنت هستیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر افزایش تعرفه اینترنت، اپراتورها را ملزم به توسعه شبکه ارتباطی کشور و استفاده از فناوریهای جدید نکند، با آن مخالفیم.
به گزارش ایرنا، «عیسی زارعپور» دیروز در حاشیه نشست مشترک مجلس و دولت، افزود: هرگونه افزایش تعرفهای منوط به تضمین اپراتورهای ارتباطی برای ارتقای کیفیت خدماتشان به مردم خواهد بود. این مسأله باید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برسد. ما به هیچ وجه موافق افزایش قیمت اینترنت با هدف افزایش سود اپراتورها نیستیم.
زارعپور گفت: قرار نیست که اپراتورها با افزایش قیمت، فقط سود خود را ببرند و وضعیت شبکه به همین شکل باقی بماند. تأکید میکنم که خط قرمز ما کیفیت است و مجوز افزایش تعرفه زمانی صادر خواهد شد که اپراتورها برای افزایش کیفیت اینترنت تعهد بدهند و با استفاده از فناوریهای جدید تضمین کنند که عامه مردم به اینترنت دسترسی پیدا کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: دولت وعدهای مبنی بر تأمین حداقل استاندارد اینترنت مصرفی جامعه را به مردم داده بود که در این زمینه برنامهریزیهایی برای تأمین این حداقل اینترنت بهصورت رایگان یا با نصف قیمت انجام شده است.
عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: هیچکس در وزارت ارتباطات بهدنبال افزایش سود اپراتورها نیست. حذف بسته اینترنت یا معرفی بسته جدید باید در راستای توسعه شبکه ارتباطی کشور رخ دهد و اپراتورها باید در این خصوص تعهد بدهند.
زارعپور گفت: اپراتورها باید طرحهایی را که برای توسعه شبکه ارتباطی کشور دارند، بیاورند و بگویند که در چه بازه زمانی قرار است پوششدهی و کیفیت را افزایش دهند تا درباره اصلاح تعرفهها تصمیم بگیریم.
اتصال ۳۶ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از پیوستن ۳۶ روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات از یکم تا ۲۲ فروردین سالجاری خبر داد.
«عیسی زارعپور» در پست اینستاگرامی خود نوشت: از ابتدای امسال تا ۲۲ فروردین ماه با وجود تعطیلی فضای عمومی کشور، ۳۶ روستا در ۱۱ استان، از شمال غربی تا جنوب شرقی ایران به شبکه ملی اطلاعات پیوستند. وی افزود: به این واسطه، در مجموع ۳۹۱۹ خانوار با حدود ۱۴ هزار نفر جمعیت از ارتباطات پایدار و پرسرعت برخوردار شدند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه کار همکاران ما در وزارت ارتباطات تعطیلبردار نیست حتی در تعطیلات نوروز، خاطرنشان کرد: باید به عهدمان در اتصال تمامی روستاهای بالای ۲۰خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات تا پایان امسال عمل کنیم.
زارعپور افزود: کار سختی است و نیاز به حمایت دولت و مجلس و مشارکت مردم داریم. انشاءالله پیش روستاییان عزیز روسفید خواهیم شد.
اطلاعات پرداخت، پیش نیاز ثبت شکایت از کسبوکارهای اینترنتی
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت امکانپذیر است. همچنین مصرفکنندگان میتوانند برای تسریع در حصول نتیجه نهایی، از درخواست داوری در سامانه (https://ecunion.ir/complaint) استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، پیرو اطلاعیه مبنی بر لزوم ذخیره اطلاعات تراکنش پرداخت هنگام خرید از کسب وکارهای اینترنتی و رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری برخط، از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به منظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بیاساس نسبت به کسب وکارهای اینترنتی که موجب تحمیل هزینه و زحمت برای این کسب وکارها میشود، ثبت شکایت صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام آن از بانک مرکزی امکانپذیر خواهد بود. به این منظور، هنگام ثبت شکایت در سامانه، ورود اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال، شماره مرجع تراکنش و... توسط مصرفکننده الزامی است. تمامی مصرفکنندگان تجارت الکترونیکی باید حتماً هنگام خرید اینترنتی، اطلاعات تراکنش پرداخت را بهصورت دقیق ذخیره و نزد خود نگهداری کنند تا در صورت بروز مشکل، امکان ثبت شکایت و پیگیری از طریق سامانه اینماد را داشته باشند. در صورت پرداخت اینترنتی، کافی است از صفحه تأیید خرید که پس از ثبت اطلاعات در درگاه پرداخت اینترنتی و زدن دکمه پرداخت نمایش داده میشود، در نمایشگر یا تلفن همراه خود عکس گرفته یا با زدن دکمه PrintScreen از صفحه کلید، تصویر صفحه را کپی و از طریق جایگذاری در نرمافزاری نظیر Paint، MS Word یا پیامرسانها ذخیره شود. همچنین امکان ثبت شماره تلفن همراه یا نشانی ایمیل نیز در تمامی درگاههای پرداخت اینترنتی بهصورت اختیاری وجود دارد که در صورت تکمیل آن، اطلاعات رسید تراکنش از طریق پیامک یا ایمیل ارسال خواهد شد. در مورد پرداخت هنگام تحویل (CoD) نیز کافی است مصرفکنندگان، رسید کارتخوان یا تصویر آن را نزد خود نگهداری کنند. لازم به تأکید است در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب وکارهای اینترنتی، امکان ثبت شکایت صرفاً در صورت واریز وجه از طریق شبکه پرداخت کشور وجود دارد و در صورت واریز وجه از طریق کارت به کارت یا روشهای دیگر، امکان ثبت شکایت و پیگیری خرید از طریق سامانه اینماد وجود نخواهد داشت.در این سامانه پس از ثبت شکایت توسط مصرف کننده، چنانچه شکایت از طریق مذاکره با کسب و کار مرتفع نشود، مصرف کننده میتواند با اختیار خود شکایت را از دو مسیر ارجاع به «مراجع اداری» و «هیأت داوری» پیش ببرد.مصرفکنندگان میتوانند برای تسریع در حصول نتیجه نهایی، از درخواست داوری در سامانه استفاده کنند. فرایند داوری در سامانه برخط حل اختلاف جمعی بهعنوان اولین سامانه داوری برخط در کشور که بخشی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات است، انجام میشود.
مرکز ماهر گزارش داد
افزایش آسیبپذیریهای اینترنتی
گزارشهای منتشره از آلودگیهای اینترنتی، حاکی از افزایش آسیبپذیریها و ضعف در روشهای امنیتی سیستم در ماههای پایانی سال ۱۴۰۰ است که سیستمها را در معرض تهدیدات مختلفی مانند شرکت در حملات منع سرویس توزیع شده، دسترسی و تغییر غیرمجاز اطلاعات قرار میدهد.
به گزارش «ایران»، مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانهای) آمار آلودگی شش ماه اخیر را درقالب نمودارهایی منتشر کرده است. در این گزارش آمده است: دستهای از بدافزارها توسط مراجع معتبر جهانی شناخته شده و مراکز فرماندهی آنها تحت کنترل هستند با وجود این، تعداد زیادی میزبان آلوده به این بدافزارها در جهان وجود دارند. آلوده بودن میزبان به این بدافزارها بیانگر عدم توجه کافی صاحبان آنها به امنیت سیستم بوده و ممکن است دارای نقاط ضعف امنیتی و آلودگی به سایر بدافزارها نیز باشند. از اینرو شناسایی، پاکسازی و امنسازی این میزبانها از اهمیت زیادی برخوردار است.
آسیبپذیری (Vulnerability) به معنی ضعف در روشهای امنیتی سیستم، کنترلهای داخلی یا پیادهسازی است که میتواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد. در نمودارهای مرکز ماهر، آمار میزبانهایی از کشور ارائه شده که سرویسی قابل دسترس از طریق شبکه اینترنت دارند و بهدلیل عدم پیکربندی صحیح یا عدم بهروزرسانی، آسیبپذیر به شمار میروند. این میزبانها در معرض تهدیدات مختلف مانند شرکت در حملات منع سرویس توزیعشده، دسترسی و تغییر غیرمجاز اطلاعات قرار دارند.
مخالف افزایش قیمت اینترنت هستیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر افزایش تعرفه اینترنت، اپراتورها را ملزم به توسعه شبکه ارتباطی کشور و استفاده از فناوریهای جدید نکند، با آن مخالفیم.
به گزارش ایرنا، «عیسی زارعپور» دیروز در حاشیه نشست مشترک مجلس و دولت، افزود: هرگونه افزایش تعرفهای منوط به تضمین اپراتورهای ارتباطی برای ارتقای کیفیت خدماتشان به مردم خواهد بود. این مسأله باید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برسد. ما به هیچ وجه موافق افزایش قیمت اینترنت با هدف افزایش سود اپراتورها نیستیم.
زارعپور گفت: قرار نیست که اپراتورها با افزایش قیمت، فقط سود خود را ببرند و وضعیت شبکه به همین شکل باقی بماند. تأکید میکنم که خط قرمز ما کیفیت است و مجوز افزایش تعرفه زمانی صادر خواهد شد که اپراتورها برای افزایش کیفیت اینترنت تعهد بدهند و با استفاده از فناوریهای جدید تضمین کنند که عامه مردم به اینترنت دسترسی پیدا کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: دولت وعدهای مبنی بر تأمین حداقل استاندارد اینترنت مصرفی جامعه را به مردم داده بود که در این زمینه برنامهریزیهایی برای تأمین این حداقل اینترنت بهصورت رایگان یا با نصف قیمت انجام شده است.
عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: هیچکس در وزارت ارتباطات بهدنبال افزایش سود اپراتورها نیست. حذف بسته اینترنت یا معرفی بسته جدید باید در راستای توسعه شبکه ارتباطی کشور رخ دهد و اپراتورها باید در این خصوص تعهد بدهند.
زارعپور گفت: اپراتورها باید طرحهایی را که برای توسعه شبکه ارتباطی کشور دارند، بیاورند و بگویند که در چه بازه زمانی قرار است پوششدهی و کیفیت را افزایش دهند تا درباره اصلاح تعرفهها تصمیم بگیریم.
اتصال ۳۶ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از پیوستن ۳۶ روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات از یکم تا ۲۲ فروردین سالجاری خبر داد.
«عیسی زارعپور» در پست اینستاگرامی خود نوشت: از ابتدای امسال تا ۲۲ فروردین ماه با وجود تعطیلی فضای عمومی کشور، ۳۶ روستا در ۱۱ استان، از شمال غربی تا جنوب شرقی ایران به شبکه ملی اطلاعات پیوستند. وی افزود: به این واسطه، در مجموع ۳۹۱۹ خانوار با حدود ۱۴ هزار نفر جمعیت از ارتباطات پایدار و پرسرعت برخوردار شدند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه کار همکاران ما در وزارت ارتباطات تعطیلبردار نیست حتی در تعطیلات نوروز، خاطرنشان کرد: باید به عهدمان در اتصال تمامی روستاهای بالای ۲۰خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات تا پایان امسال عمل کنیم.
زارعپور افزود: کار سختی است و نیاز به حمایت دولت و مجلس و مشارکت مردم داریم. انشاءالله پیش روستاییان عزیز روسفید خواهیم شد.
اطلاعات پرداخت، پیش نیاز ثبت شکایت از کسبوکارهای اینترنتی
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت امکانپذیر است. همچنین مصرفکنندگان میتوانند برای تسریع در حصول نتیجه نهایی، از درخواست داوری در سامانه (https://ecunion.ir/complaint) استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، پیرو اطلاعیه مبنی بر لزوم ذخیره اطلاعات تراکنش پرداخت هنگام خرید از کسب وکارهای اینترنتی و رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری برخط، از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به منظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بیاساس نسبت به کسب وکارهای اینترنتی که موجب تحمیل هزینه و زحمت برای این کسب وکارها میشود، ثبت شکایت صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام آن از بانک مرکزی امکانپذیر خواهد بود. به این منظور، هنگام ثبت شکایت در سامانه، ورود اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال، شماره مرجع تراکنش و... توسط مصرفکننده الزامی است. تمامی مصرفکنندگان تجارت الکترونیکی باید حتماً هنگام خرید اینترنتی، اطلاعات تراکنش پرداخت را بهصورت دقیق ذخیره و نزد خود نگهداری کنند تا در صورت بروز مشکل، امکان ثبت شکایت و پیگیری از طریق سامانه اینماد را داشته باشند. در صورت پرداخت اینترنتی، کافی است از صفحه تأیید خرید که پس از ثبت اطلاعات در درگاه پرداخت اینترنتی و زدن دکمه پرداخت نمایش داده میشود، در نمایشگر یا تلفن همراه خود عکس گرفته یا با زدن دکمه PrintScreen از صفحه کلید، تصویر صفحه را کپی و از طریق جایگذاری در نرمافزاری نظیر Paint، MS Word یا پیامرسانها ذخیره شود. همچنین امکان ثبت شماره تلفن همراه یا نشانی ایمیل نیز در تمامی درگاههای پرداخت اینترنتی بهصورت اختیاری وجود دارد که در صورت تکمیل آن، اطلاعات رسید تراکنش از طریق پیامک یا ایمیل ارسال خواهد شد. در مورد پرداخت هنگام تحویل (CoD) نیز کافی است مصرفکنندگان، رسید کارتخوان یا تصویر آن را نزد خود نگهداری کنند. لازم به تأکید است در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب وکارهای اینترنتی، امکان ثبت شکایت صرفاً در صورت واریز وجه از طریق شبکه پرداخت کشور وجود دارد و در صورت واریز وجه از طریق کارت به کارت یا روشهای دیگر، امکان ثبت شکایت و پیگیری خرید از طریق سامانه اینماد وجود نخواهد داشت.در این سامانه پس از ثبت شکایت توسط مصرف کننده، چنانچه شکایت از طریق مذاکره با کسب و کار مرتفع نشود، مصرف کننده میتواند با اختیار خود شکایت را از دو مسیر ارجاع به «مراجع اداری» و «هیأت داوری» پیش ببرد.مصرفکنندگان میتوانند برای تسریع در حصول نتیجه نهایی، از درخواست داوری در سامانه استفاده کنند. فرایند داوری در سامانه برخط حل اختلاف جمعی بهعنوان اولین سامانه داوری برخط در کشور که بخشی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات است، انجام میشود.
مرکز ماهر گزارش داد
افزایش آسیبپذیریهای اینترنتی
گزارشهای منتشره از آلودگیهای اینترنتی، حاکی از افزایش آسیبپذیریها و ضعف در روشهای امنیتی سیستم در ماههای پایانی سال ۱۴۰۰ است که سیستمها را در معرض تهدیدات مختلفی مانند شرکت در حملات منع سرویس توزیع شده، دسترسی و تغییر غیرمجاز اطلاعات قرار میدهد.
به گزارش «ایران»، مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانهای) آمار آلودگی شش ماه اخیر را درقالب نمودارهایی منتشر کرده است. در این گزارش آمده است: دستهای از بدافزارها توسط مراجع معتبر جهانی شناخته شده و مراکز فرماندهی آنها تحت کنترل هستند با وجود این، تعداد زیادی میزبان آلوده به این بدافزارها در جهان وجود دارند. آلوده بودن میزبان به این بدافزارها بیانگر عدم توجه کافی صاحبان آنها به امنیت سیستم بوده و ممکن است دارای نقاط ضعف امنیتی و آلودگی به سایر بدافزارها نیز باشند. از اینرو شناسایی، پاکسازی و امنسازی این میزبانها از اهمیت زیادی برخوردار است.
آسیبپذیری (Vulnerability) به معنی ضعف در روشهای امنیتی سیستم، کنترلهای داخلی یا پیادهسازی است که میتواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد. در نمودارهای مرکز ماهر، آمار میزبانهایی از کشور ارائه شده که سرویسی قابل دسترس از طریق شبکه اینترنت دارند و بهدلیل عدم پیکربندی صحیح یا عدم بهروزرسانی، آسیبپذیر به شمار میروند. این میزبانها در معرض تهدیدات مختلف مانند شرکت در حملات منع سرویس توزیعشده، دسترسی و تغییر غیرمجاز اطلاعات قرار دارند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
فیسبوک، بهشت قاچاقچیان حیات وحش
-
محیط ایزوله، تبادل فرهنگی بین ما و جهان را مسدود می کند
-
سرعت«فن » سیستم خود را مدیریت کنید
-
چرا پیامهایم ارسال نمیشود؟
-
اخبار
اخبارایران آنلاین