میزبانی تماشاخانه سنگلج از سه مجلس تعزیه در شبهای قدر
از «خوارج» تا «ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع)»
گروه فرهنگی: تماشاخانه سنگلج میزبان سه مجلس تعزیه به معین البکاییِ ابوالفضل میرزااحمدی در لیالی قدر خواهد شد.
به گزارش روابطعمومی اداره کل هنرهای نمایشی، تماشاخانه سنگلج برای نخستین بار سال ۱۳۹۸ اقدام به اجرای مجالس تعزیه در شبهای قدر کرد. سالهای بعد برای ممانعت از ازدحام جمعیت بهدلیل شیوع بیماری کرونا، از اجرای این مراسم باوجود برنامهریزیهای انجام شده، خودداری شد و خوشبختانه سال جاری با کنترل این بیماری، تصمیم بر آن شد تا در این شبها اقدام به اجرای مراسم تعزیه شود. تماشاخانه سنگلج سال جاری برای دومین بار با همکاری شهرداری منطقه ۱۲ و اداره کل هنرهای نمایشی، میزبان سه مجلس شبیهخوانی پس از اذان مغرب شبهای یکم، سوم و پنجم اردیبهشت ماه مصادف با لیالی ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان خواهد بود و این تعزیهها در خیابان بهشت مقابل تماشاخانه سنگلج اجرا خواهد شد. بر این اساس مجلس «خوارج» یکم اردیبهشت ماه، مجلس «ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع)» سوم اردیبهشت ماه، مجلس «جوانمرد قصاب» پنجم اردیبهشت ماه به معین البکایی ابوالفضل میرزااحمدی اجرا خواهد شد.
همچنین به همین مناسبت نمایشنامه خوانی «بازجویی» به نویسندگی و کارگردانی امیر امیری برگزار میشود. این نمایشنامه که به شخصیت شناسی ابن ملجم مرادی از حیث تاریخی و روانشناختی میپردازد همزمان با ایام تعطیلی تئاتر از ۳۱ فروردین تا سوم اردیبهشت در تماشاخانه ماه حوزه هنری اجرا میشود و میلاد جباری مولانا، امیر امیری، فریاد جودی، پوریا فرجی، یاسمن پارسا، علیرضا نامنی و فائزه رضایی خوانشگران این نمایشنامه خواهند بود.
نسخه تازه «بتمن» از مؤلفههای بشدت ویرانگر برتون و سیاهنماییهای افراطی نولان هم فراتر میرود
تاریکترین شوالیه تاریخ
اینبار عملکرد به ظاهر مثبت بتمن چندان متفاوت با خلافکاریهای پنگوئن و تخلفهای زن گربهای نیست و انگار همگی از یک آبشخور تغذیه روانی و رفتاری میشوند؛ آبشخوری به نام دنیای آشفته کنونی
وصال روحانی
خبرنگار
وقتی قرار شد مت ریوز نسخه تازه بتمن را بسازد، اولین سؤال این بود که چه بکند تا حاصل کار چیزی فراتر از «شوالیه تاریکی» یا حداقل چیزی در همان سطح باشد. «شوالیه تاریکی» که با کارگردانی کریستوفر نولان در سال 2008 عرضه شد، به اعتقاد اکثر کارشناسان بهترین فیلم در فرانچیز مرد خفاشی است که فیلم جدید مت ریوز نهمین نسخه آن به شمار میآید و حتی وقتی خود نولان در سومین قسمت از تریلوژی بتمنیاش به سال 2012 «شوالیه تاریکی بپا میخیزد» را عرضه کرد، نتوانست به حد و حدود قسمت دوم برسد و از آن فراتر نرفت.
با این حال استراتژی کاری مت ریوز که فیلم مرموز و ساینس فیکشنی «کلوور فیلد» را هم در کارنامهاش دارد، برای پاسخ دادن به سؤال فوق و ساختن فیلمی درخور و همسطح شدن با «شوالیه تاریکی» تیرهتر کردن مضمون فیلمش و بخشیدن چهرهای سیاهتر به بتمن بوده است. وقتی تیم برتون در نسخه بتمنی سال 1989 خود این ابرقهرمان را به شکلی بسیار سیاه و مرموز مقابل چشم بینندهها قرار داد و در دو نسخه بعدی هم بهعنوان خط دهنده اصلی از جوئل شوماخر کارگردان منتخب خود خواست همین روال را استمرار بخشد، مرد خفاشی برای اولینبار حالت فردی را یافت که اگرچه مظلومان را همچنان از شر ظالمان رهایی میبخشد و فوقالعاده توانا و سریع و جدی است اما با این سؤال درونی ویرانگر هم کلنجار میرود که اگر او خوب است و ظالمان آدمهایی شریر و بد، چرا سایر آدمهای روزگار هم کم و بیش معیوب و کج کردارند و چنانچه خود او از پلیدیها مبرا است، به چه سبب باید پیوسته خود را توجیه و مجاب کند که بین او و اشرار تفاوتهایی اساسی وجود دارد (که البته و برپایه نسخههای اخیر وجود ندارد.)
آماده برای قسمتهای بعدی
زمانی که نولان به صحنه آمد و سهگانه بتمنی خود را عرضه کرد، در زمینه سیاهسازی این مرد پررمز و راز از اندازههای برتون هم عبور کرد و اگرچه در فاصله زمانی بین واپسین مرد خفاشی نولان و بتمنهایی که در فیلمهای ترکیبی ابرقهرمانی ساخته و عرضه شدند، این منجی مردد با بازی بن افلک قدری از سیاهیهای درونیاش کاست، ریوز در شروع کارش و بدو تهیه این نسخه تازه به این نتیجه رسید که باید قاطعانه این سیاهیها را به بالاترین حد ممکن برساند و مچ نولان را در این زمینه بخواباند. با این «پیشفرض»ها و تمهیدات، ریوز فیلمی ساخته که حتی از نسخه جدید جیمز باند («زمانی برای مردن نیست») مرگبارتر و از ورسیون تازه فیلم فضایی و علمی – تخیلی «دون» هم طولانیتر است و مرد خفاشی را به حدودی نادیده از مرموز و ترسناک بودن میرساند و به سیاهترین شوالیه در دوران ساخت فیلمهای بلند سینمایی پیرامون این کاراکتر تبدیل میکند. دورانی که از 1989 و با فیلم اول تیم برتون شروع شد و اینک که 33 سال ازآن تاریخ میگذرد، خیلیها معتقدند بار مالی ورسیون جدید مت ریوز و میزان فروش آن در سطح جهان مشخص میکند که ادامه حیات سینمایی بتمن و آینده اقتصادی آن چه خواهد بود. این درحالی است که پس از عبور این فیلم از مرز 815 میلیون دلار در امر درآمدسازی و اضافه شدن مبالغی تازه به آن پس از عرضه فیلم روی «CD»ها و در بازار نمایش خانگی و یا کانالهای کابلی و سایتهای مختلف که دانلود و تماشای فیلمها را میسر میسازند، خیلیها مطمئن شدهاند که سران کمپانیهای دیسی فیلمز و برادران وارنر که سازنده و توزیعکننده فیلمهای مرد خفاشی هستند، بزودی زود عملیات «پیش تولید» قسمتهای بعدی این فرانچیز را کلید خواهند زد.
ناقض افسانههای ابرقهرمانی
ارزشگذاری روی «بتمن» جدید بستگی به این دارد که چگونه به ماجرا نگاه میکنیم. از یکسو این فیلم تقریباً سه ساعته چنان غرق در بدایع خود و آکنده از مؤلفههای «فیلم نوآر»ها است که نه فقط به یکی از برترین بتمنهای تاریخ سینما تبدیل شده بلکه حتی در میان فیلم نوآرهای دیروز و امروز هم یک کار پراعتبار و قوی به حساب میآید ولی از جانب دیگر روند تشدید سیاهنمایی قهرمان قصه و مردی که در عین لغزشهای شدید درونی به هر کاری دست میزند تا افراد تحت ستم را نجات بدهد، به حدی رسیده که او و کارهایش به یک عامل ویران کننده هر پایه و هر المانی تبدیل میشوند که افسانههای ابرقهرمانی و «مافوق انسان»های نجاتدهنده جامعه براساس آنها تدوین و ترسیم و در قالب داستانهای مکتوب مصور و نسخههای سینمایی در معرض دید عموم گذاشته شدهاند. به کلام صریحتر اقدامات مرد خفاشی در این فیلم و حال و هوای او ناقض هر چیزی است که در فیلمهای کمیکبوکی دیدهایم و بر مبنای آنها است که قهرمان خیالی اما پرشکوه این سری آثار، عوامل محو تباهیها و نجات نیازمندان توصیف شده و به افرادی محبوب و پرطرفدار تبدیل شدهاند. مت ریوز در این نسخه تازه بتمنی عوامل ماوراءالطبیعهای و بهتر بگوییم برخی تواناییهای فراوان و غیرمعمول مردخفاشی را هم به حداقل میرساند و در این زمینه حتی از کریستوفر نولان هم فراتر میرود و باوجود عظمت توانش، او را مرددتر و شکنندهتر از هر زمانی میسازد.
یک سؤال بنیادین: این بار ایفای نقش
بتمن با رابرت پاتینسون است که شهرتش در سینما قریب به 15 سال پیش با تریلوژی پرفروش اما احمقانه Twilight (گرگ و میش) پایهگذاری شد و در نگاه نخست و بخصوص در مقام مقایسه با نامداران مسلطتر و پرتجربهتری چون مایکل کیتون، ول کیلمر، کریستین بیل و بن افلک گزینه بد و بسیار نامناسبی برای این نقش روانی و پیچیده به نظر میآمد اما با هدایت ریوز و با قالبهایی که او برای پاتینسون درنظر گرفته، بینندگان این نسخه تازه از بتمن به آرامی باور میکنند که این مرد حیران و مردد، نما و نماد مناسبی برای توصیف موجودی است که در مرکز داستان فیلم جای دارد و سرشتاش سرشار از تضادها و رفتارها و رویکردهایش مالامال از تردیدها و لرزشها است.
مجموعه این مسائل و بواقع داشتن یک ابرقهرمان مشکوک و سیاه که پیش از هر ستیزی با عناصر منفی ابتدا با شیاطین درون خودش دوئل میکند، بتمن ریوز را به یکی از دیدنیترین فیلمهای کمیک استریپی سالهای معاصر تبدیل کرده است. اتفاقاتی هم که در جامعه میبینیم و در آن هم المانهای آثار گانگستری رؤیت میشود و هم فاکتورها و مسائلی که دنیای کنونی را به کانونهای متعدد جنگ گرم و سرد تبدیل کرده، سبب شده بتمن جدید بیش از تمامی نسخههای قبلی این سری آثار نماد و تصویری از دنیای کنونی باشد و مشخصهها و معایب آن را فریاد کند. قیاس غیرقابل اجتنابی که داستان فیلم و اتفاقات آن الزامی میسازد و مبتنیبر مقایسهای بین عملکرد مرد خفاشی و ریدلر یکی از دشمنان قدیمی اوست، شاید همان سؤال بنیادینی باشد که تقریباً تمامی نسخههای بتمن آن را کم و بیش مطرح کردهاند، مضمون این سؤال چنین است: وجه تفکیک بتمن و ریدلر چیست و خط حائل بین آنها چگونه ترسیم میشود؟ درحالی که مرد خفاشی با کوچک کردن حوزه اقداماتش به جمع کردن بساط خلافکاران جزء و مشتی دزد خردهپا در کوچه پس کوچههای مهجور گوتام سیتی (یا همان نیویورک) مشغول است، ریدلر که قرار نیست نیک کردار باشد، بانیان اختلاسهای عظیم و تبهکاران بزرگی را سر جایشان مینشاند که تا توانستهاند از موقعیت ممتاز اجتماعیشان سوءاستفاده کرده و جیبهای خود را انباشته از ثروت ساختهاند. درست است که بتمن همچنان همراه و «همقدم» پلیسها است اما وقتی اهداف ریدلر و افراد حذف شده توسط او لطمات بسیار اساسیتری را به جامعه وارد کردهاند، چگونه میتوان از طرح این سؤال خودداری کرد که فرق بین خوب و بد چیست و اگر ریدلر بد است چرا این کارهای خوب را میکند و اگر بتمن منجی جامعه است، چرا فقط خلافکاران درجه چندم و محرومان جامعه را که بر اثر سیستمهای غلط اجتماعی به امور نافی قانون کشیده شدهاند، محو میکند.
مهد ضد قهرمانها
این سؤال بیپاسخ اینک یکی از بنیادها و دلایل اصلی جذابیت بتمن است. ابرقهرمانی که ابتدا با هیولاهای درون خودش طرف است و این امر چنان او را مشغول و مردد کرده که از یاد میبرد جوامع از هم گسیخته فعلی اگرچه به مهد ضد قهرمانها تبدیل شدهاند اما او در این زمینه تا حد و حدودی پیش رفته که دیگر نمیتوان به افسانههای ابرقهرمانی تکیه کرد و حل هر معضلی را به آنها سپرد. بواقع عملکرد بتمن در این زمینه چندان متفاوت با خلافکاریهای پنگوئن (با بازی کالین فارل ایرلندی) و تخلفهای زن گربهای (با بازی زو کروایتز امریکایی) نیست و انگار همگی از یک آبشخور تغذیه روانی و رفتاری میشوند، آبشخوری به نام دنیای آشفته کنونی که بین قهرمانان و تبهکاران آنها تفاوتهایی هست اما در کمترین سطح و در نازلترین اندازه.
مشخصات فیلم
عنوان: «بتمن»
کارگردان: مت ریوز
سناریستها: مت ریوز و پیتر کریگ
بازیگران: رابرت پاتینسون، زو کروایتز، پل دانو، جفری رایت، کالین فارل، جان تورتورو، پیتر سارزگارد، اندی سرکیس، جیمی لارسون و بری کیوگان
تهیهکنندگان: دیلان کلارک و مایکل ای اولسان
محصول: کمپانیهای دیسی فیلمز و برادران وارنر
مدیر فیلمبرداری: گریگ فریزر
تدوینگران: ویلیام هوی و تایلر نلسون
موسیقی متن: مایکل جیاچینو
مدت: 176 دقیقه
هزینه تولید: 200 میلیون دلار
میزان فروش: 815 میلیون دلار (تا اواخر فروردین 1401)
محمد الهیاری سرپرست دفترموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
تقاضاها در حال طی کردن فرایند اداری برای انجام صدور مجوز هستند
گروه فرهنگی: چند روزگذشته شایعههایی درخصوص لغو کنسرتهای موسیقی منتشر شد. شایعه تکمیلی در مورد این بود که تا خوانندگان از حذف آثارشان از رادیو جوان تلاش نکنند، اجازه برگزاری کنسرت در سال ۱۴۰۱ را نخواهد داشت. خبری که ازسوی محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکذیب شد. محمد الهیاریفومنی سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ هم درگفتوگو با ایرنا بیان داشت: «مطابق رسم معمول در ماه مبارک رمضان، چند شبی که منتهی به لیالی ارزشمند قدر میشود اجراهای صحنهای در حوزه موسیقی برگزار نمیشود و امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست. ما تا نیمه ماه مبارک صدور مجوز برای اجراهای صحنهای را داشتیم و آخرین آنها نیز در آستانه شب نیمه ماه مبارک در تهران بود و مانند سنت هرساله زمانی که به شبهای پرفیض قدر نزدیک میشویم اجراهای صحنهای متوقف میشود و بار دیگر در آستانه عید سعید فطر، کنسرتهای موسیقی فصل جدید اجراهای خود را از سر میگیرند. تا همین امروز نیز تعداد قابل توجهی تقاضا برای اجراهای عید فطر و در ادامه برای دو ماه اردیبهشت و خرداد به دست ما واصلشده است. تمامی این تقاضاها در حال طی کردن فرایند اداری خود برای انجام صدور مجوزهستند.»
او درخصوص صحبتهای کارشناسان و پژوهشگران عرصه موسیقی و همچنین دستور آیتالله رئیسی مبنی بر حفظ، حراست و حمایت هرچه بیشتر از موسیقی سنتی، ردیفی - دستگاهی و موسیقی اقوام کشور گفت: «طبیعی است که هم موسیقی ردیفی - دستگاهی و هم موسیقی اقوام ما ریشه در تاریخ، فرهنگ، سنن، آیینها و مذهب ما دارد. اغلب مردم نیز چه در شهرها و چه در استانها، شهرستانها و روستاها بهلحاظ سابقه ذهنی و آیینی؛ پیوند عمیقی با موسیقی اصیل، موسیقی ردیفی - دستگاهی و موسیقی اقوام کشورمان دارند. اما دولتها همواره وظیفه دارند برای پاسداشت فرهنگ و هنر؛ حفظ میراث تمدنی؛ مذهبی و آیینی دست کمک و حمایتگری نسبت به موسیقی ردیفی - دستگاهی و موسیقی اقوام داشته باشند تا این گونههای موسیقی بتوانند به حیات قدرتمند خود ادامه دهند. همچنین باید تلاش کنیم اساتید این حوزه بهلحاظ اقتصادی و پوشش بیمهای در شرایط خوبی به سر ببرند و از طرفی شرایط اجراهای صحنهای آنها را نیز فراهم کنیم.»
پرمخاطبهای سیمای رمضان کدامند؟
گروه فرهنگی: با گذشت نیمی از ماه مبارک رمضان، طبق آمار و بازدید از برنامهها و سریالهای ماه مبارک رمضان «نجلا» و «از سرنوشت» رتبه برتر سریالها و «زندگی پس از زندگی» رتبه اول برنامههای افطار را به خود اختصاص داده است.
«زندگی پس از زندگی» در صدر رمضانیها
این سومین فصل از «زندگی پس از زندگی» است که همزمان با رمضان ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه چهار سیما رفته که در هر فصل هم به برنامهای پربیننده بدل شده است. عباس موزون اجرا و تهیهکنندگی این برنامه را بر عهده دارد و در این مجموعه به گفتوگو با افرادی میپردازد که تجربههایی نزدیک به مرگ داشتهاند.
این برنامه از ابتدای ماه رمضان پربینندهترین برنامه افطار تلویزیون با اختلافی میلیونی بوده است و حتی از برخی سریالهای رمضانی مثل «مسافران شهر» در شبکه پنج و سریال طنز «خوشنام» در شبکه یک سیما بالاتر است.
گفتنی است برنامه دعوت با اجرای حجتالاسلام برمایی تا کنون حدود ۱۹۰ هزار و ۷۹۰ بار دیده شده است و دومین رتبه پربازدید برنامههای دم افطاری است. همچنین «مثل ماه» هم چندمین سالی است که به جای «ماه عسل» از شبکه سه روی آنتن میرود. این برنامه را رسالت بوذری اجرا میکند و تا کنون حدود ۱۹۰ هزار و ۲۵۰ بار دیده شده است و با اختلاف اندک چند صدتایی از برنامه شبکه سه پایینتر قرار گرفته است.
فصل دوم نجلا
فصل دوم سریال نجلا به کارگردانی خیرالله تقیانیپور و با بازی حسام منظور از ابتدای نوروز روی آنتن شبکه سه سیما رفت که در ۴۰ قسمت تا پایان ماه رمضان پخش آن ادامه دارد.
اگر این سریال در نوروز رتبه دوم پربینندهها را به خود اختصاص داد در رمضان به رتبه اول رسید وتا کنون بیش از چهار میلیون و ۴۸۸ هزار بازدیدکننده داشته است.
گفتنی است که فصل جدید «از سرنوشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان هم از همان ابتدا توانست مخاطبان خود را جذب کند و حتی به شکل حیرتآوری رکورد بزند. این سریال که برای مخاطب نوجوان و جوان ساخته شده است تا کنون چهار میلیون و ۴۴۱ هزار مرتبه دیده شده است.
1 سرنوشت پخش سریال پرحاشیه «مست عشق» در حال شکلگیری است، خبری که مهران برومند تهیه کننده این مجموعه اعلام کرده: «بنا برنظر پخشکننده ترکیهای و دیگر کشورهایی که قرار است همراه با ایران، فیلم را نمایش دهند، تصمیم گرفتیم همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاهها در ماه سپتامبر میلادی مصادف با شهریور و مهرماه فیلم «مست عشق» را اکران عمومی کنیم. این زمان هنوز به طور کامل قطعی نیست، چون فعلاً منتظر دریافت پروانه نمایش هستیم تا بعد برای انتخاب پخشکننده ایرانی تصمیم بگیریم. درخصوص دریافت مجوز هم در تعامل سازنده با مجموعه وزارت ارشاد هستیم و انشاءالله بدون مشکل با هماهنگیهای صورت گرفته بتوانیم مجوز نمایش فیلم را بگیریم. درباره جایگزینی همایون شجریان و سهراب پورناظری هم باید بگویم، همکاری با این آقایان بهدلیل تغییر شرایط مالی میسر نشد و در حال حاضر موسیقی متن توسط فاهیر آتاک اوغلو -از آهنگسازان برجسته ترکیه- ساخته خواهد شد و برای خواننده هم بهدنبال گزینه مناسب هستیم و هنوز به جمعبندی نهایی نرسیدهایم، اما حتماً بخشهای آوازی به زبان فارسی خواهد بود. /ایسنا
2 مستند «عصرهنر» روایتی از حواشی دیدار هنرمندان با آیتالله سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور یکشنبه شب از شبکه سه سیما پخش شد. ضیافتی که شامگاه ۲۵ فروردینماه، آیتالله سیدابراهیم رئیسی طی نشستی صمیمانه، میزبان جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر، سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی کشور بود. در این دیدار هنرمندانی همچون مسعود ده نمکی، لوریس چکناواریان، امیردژکام، محمد اروجانی هنرمند افغانستانی، سید ضیاء هاشمی تهیهکننده سینما، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، مرتضی شعبانی مستندساز، محمدرضا شفیعی تهیهکننده تلویزیون و سینما، عنایت بخشی، مهوش صبرکن، سید جواد هاشمی و...به صحبت پرداختند و رئیس جمهور، پای صحبت و درد دل اهالی هنرنشست و پاسخگوی مطالبات آنها بود و بیان داشت: «ما احساس میکنیم که نسبت به آحاد مردم ۸۵ میلیون وظیفه داریم و خودمان را متعهد میدانیم که نسبت به همه خدمتگزار باشیم. علی القاعده امکان دعوت همه دوستان امکانپذیر نبود ،زیرا مکان، زمان و شنیدن حرفهای همه دوستان در یک جلسه امکانپذیر نیست، اما ما هم دنبال این هستیم که صحبتهای اقشار مختلف را بشنویم.»/ایرنا
3 نمایشگاه عکس «سیدالکریم» شامل ۳۲ عکس ازعکاسان بنام کشور از زمانهای گذشته حرم حضرت عبدالعظیم است که از ۲۵فروردین تا 3 اردیبهشت، از ساعت 9 تا 18 در نگارخانه فرهنگسرای سرو در حال برگزاری است. آثار این نمایشگاه از هنرمندان سراسر کشور است که طی ۲ مرحله فراخوان با موضوع عکسهای تاریخی آستان جمعآوری شد که جزء آثار گنجینه حرم حضرت عبدالعظیم(ع) محسوب میشوند. نگار گذر سفیر آفتاب بامحوریت نامه امام رضا «ع» به حضرت عبدالعظیم حسنی «ع» و هجده تصویر مزین به آیات قرآن کریم بخش جنبی این نمایشگاه است. این عکسها بهصورت سیاه و سفید، همراه با شرح عکس به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی و از عکاسانی از جمله سلطان اویس، عبدالله قاجار، ارنست هلستر، آنتن سوریوگین، واهان ترپانچیان، محمدمهدی خسروی تهرانی، سیدجواد تهامی، اصلاحچی، هرانده و ارحام صدر است که گویای تاریخ معاصر در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام و سیر برخی تحولات تاریخی در کشور است. تا کنون این تصاویر در چندین نهاد و مجموعه فرهنگی دیگر به نمایش درآمده است.