بازرسیها برای مدیریت بازارهای میوه و ترهبار افزایش پیدا کرده است
توزیع اقلام ضروری بدون توقف
نفیسه امامی خبرنگار
میادین میوه و ترهبار از اصلیترین مراکز توزیع میوه و سایر اقلام خوراکی خانوارها در کلانشهر تهران هستند. قیمت محصولاتی که در این مراکز عرضه میشوند، در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به میانگین قیمت محصولات مشابه در سطح شهر اختلاف دارند و به همین دلیل در سبد خرید خانوادهها و اقتصاد خانوارها نقش مهمی ایفا میکنند و در این راستا ایجاد و توسعه بازارهای میوه و ترهبار یکی از خواستههای جدی شهروندان در هر منطقه محسوب میشوند.هم اکنون بیش از 262 میدان و بازار میوه و ترهبار در پایتخت فعالیت دارند، درحالی که کلانشهر تهران دارای ۳۵۴ محله است و با این احتساب در حدود ۳۰ درصد محلات از وجود این بازارها بینصیب هستند اما افزایش و توسعه این بازارها در دستور کار سازمان میادین قرار گرفته است.اهمیت و کارکرد این مراکز در مقاطعی همچون آستانه سال نو که شهروندان خرید مهمترین اقلام خوراکیشان از میوه، گوشت و مرغ را در حجم بالا انجام میدهند، بیشتر آشکار میشود. علاوه بر توزیع اقلام خوراکی تازه در میادین و مقرون به صرفه بودن خرید از این مراکز مؤلفه مهمی است که بر استقبال خرید از این مراکز افزوده است.
افزایش ساعت فعالیت میادین میوه و ترهبار
ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران در گفتوگو با «ایران» با اشاره به افزایش ساعات فعالیت میادین در روزهای پایانی سال گفت: طبق برنامهریزیهای انجام گرفته، قرار است میادین از روز 25 تا 28 اسفندماه از 7:30 صبح تا 20:30 یکسره فعالیت داشته باشند و در روز 29 اسفندماه نیز از 7:30 صبح تا 15 خدماترسانی کنند.فصاحت اضافه کرد: در روزهای اول و دوم فروردین، همه میادین تعطیل هستند، روزهای سوم تا پنجم فروردین، فقط میادین اصلی از 8 صبح تا 13:30 فعالیت دارند و روزهای ششم تا 12 فروردین هم همه بازارها و میادین از 8 صبح تا 13:30 فعالیت میکنند اما روز سیزدهم فروردین، همه میادین تعطیل هستند.
وی درباره تمهیدات خاصی که در روزهای پایانی سال برای میادین و بازارها درنظر گرفته شده است، گفت: سازمان مدیریت میادین از یکشنبه هفته گذشته، عرضه مرغ گرم را به همراه مرغ منجمد تا 3 برابر افزایش داده است. همچنین عرضه گوشت گوساله و گوسفند از دو هفته گذشته در حدود 4 تا 5 برابر شده است که این میزان، افزایش بیشتری هم پیدا خواهد کرد. وزارت جهاد کشاورزی، متعهد شده است که در هفته پایانی سال، عرضه گوشت قرمز را از میزان فعلی تا دو برابر بیشتر کند که بتواند نیازها را پاسخ دهد.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار افزود: ما به علت شلوغی بازارها، نظارتها را بیشتر از قبل کردهایم و بازرسانی هم بهطور ثابت در میادین حاضر هستند تا بازارها را رصد و کنترل کنند.وی با اشاره به اینکه مدیریت عرضه میوههای تنظیم بازاری در هفته جاری انجام میگیرد تا هیچ کمبودی به وجود نیاید، گفت: با تمهیدات درنظر گرفته شده در میوههای پرمصرف مانند پرتقال، سیب زرد، سیب قرمز و کیوی، هیچ کمبودی نخواهیم داشت. علاوه بر این، برنج ایرانی و خارجی با کمک وزارت جهاد کشاورزی به میادین تزریق شده است.
مشکلات در توزیع روغن هم رفع شده و در حال عرضه است. سازمان مدیریت میادین، رایزنیهای لازم را برای تزریق برنج و روغن انجام داده تا مشکلی در این بخش به وجود نیاید.فصاحت ادامه داد: با توجه به اینکه بلافاصله بعد از اتمام ایام نوروز، ماه مبارک رمضان آغاز میشود، مصرف میوه به شدت کاهش پیدا میکند و سردخانهداران برای فروش میوه در سطح کشور باید بازاریابی داشته باشند. اکنون قیمت میوه در میادین میوه و ترهبار از نرخی که توسط ستاد تنظیم بازار تعیین شده، پایینتر است تا تقاضا و عرضه متعادل شوند و میوهها به سرنوشت سال گذشته که دچار خرابی شدند، مبتلا نشوند. با این روش و با تعدیل قیمتها، قدرت خرید مردم هم به سمتی میرود که بتوانند محصولات مورد نیازشان را خریداری کنند.
وی با اشاره به راهاندازی غرفه در 32 ایستگاه مترو گفت: چنانچه در هر کدام از میادین میوه و ترهبار، هر گونه وقفهای در ارائه خدمات به مردم ایجاد شود، غرفههای مستقر در ایستگاههای مترو در مدار توزیع قرار میگیرند تا مشکلات احتمالی میادین را پوشش دهند و اگر مسئلهای ایجاد نشود، غرفهها برای ابتدای سال آینده آماده خدماترسانی خواهند شد.
فصاحت در تشریح برنامههای سازمان مدیریت میادین برای سال 1401 و در جهت بهبود خدماترسانی به مردم گفت: طبق برنامهریزیهای انجام گرفته، در سال آینده 100 بازار میوه و ترهبار و غرفههای خاص تأسیس میشوند که در صورت تحقق چنین هدفی، میتوان از آن بهعنوان انقلابی در حوزه تأسیس میادین میوه و ترهبار نام برد.
وی اضافه کرد: در طول سالهای گذشته تاکنون، 262 میدان و بازار میوه و ترهبار ایجاد شدهاند و اگر در سال آینده، 100 بازار تأسیس شوند، اقدام مهمی خواهد بود که با پشتیبانی شهرداری تهران و دولت امکانپذیر میشود.
هوشمندسازی توزیع میوه درسال جدید
فصاحت در ادامه با اعلام برنامههایی که در دستور کار سازمان مدیریت میادین قرار دارند، گفت: قرار است مکانیابی 56 بازار میوه و ترهبار در ابتدای سال آینده با اولویت مناطق کمبرخوردار تهران انجام بگیرد تا در آنها میوه 15 درصد ارزانتر نسبت به سایر میادین عرضه شود. بازارهای مناطق کمبرخوردار به نقاط کانونی تولید متصل میشوند و مورد حمایت قرار میگیرند.وی تصریح کرد: ما درصدد انعقاد تولید قراردادی با کشاورزان هستیم تا در این امر در میزان تولیدشان اثرگذار شود. همچنین در سال بعد، عرضه مجازی میوه را در قالب اپلیکیشن آغاز میکنیم و اعتقاد داریم در زنجیره تأمین، هوشمندسازی اهمیت زیادی دارد که البته این کار شروع شده است.فصاحت در پایان با اشاره به طرح توسعه میدان بهمن توسط سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار گفت: میدان بهمن یکی از میادین قدیمی و تعیینکننده در توزیع گوشت قرمز است. خوشبختانه با کمک معاون اول رئیسجمهور، تصمیم به توسعه این میدان گرفته شده که طرح آن نیز تا حدودی اجرایی شده است و میدان بهمن در آینده به میدان هوشمند در عرضه گوشت سفید و قرمز در استان تهران تبدیل خواهد شد.
قیمت برنج تا پایان ماه رمضان تغییری ندارد
به گزارش «ایران»، قیمت برنج در دو ماه اخیر با نوسان زیادی روبهرو بوده است ،به طوری که قیمت برنج ایرانی در بازار به 90 هزار تومان رسیده و به نظر میرسد دیگر نباید در انتظار کاهش قیمت این محصول باشیم.
از طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش قیمت این محصول شروع به عرضه برنجهای فجر و شیرودی و برنجهای هندی، پاکستانی و تایلندی در سایت« بازرگام» کرد که همین امر توانست تا حدودی جلوی افزایش قیمت برنج در بازار داخلی را بگیرد.
در حال حاضر به نظر میرسد قیمت برنج تا پایان ماه مبارک رمضان با افزایش و نوسان خاصی روبهرو نباشد، به طوری که در این زمینه مسیح کشاورز میگوید: بازرگانی دولتی قیمت مصوب هر کیلو برنج هندی را از ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۴ هزار تومان افزایش داده بود که بنابر تصمیمات دولت به نرخ مصوب قبل بازگشت. او گفت: دولت عرضه هر کیلو برنج هندی توسط بخش خصوصی را ۳۰ هزار تومان و پاکستانی را ۳۱ هزار تومان قیمتگذاری کرده است که باوجود افزایش نرخ ارز و هزینه حملونقل واردکنندگان موافقت کردند که تا پایان ماه رمضان تغییری در قیمت ایجاد نکنند. چندی پیش براتعلی مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی گفت: تا کنون ۱۶۰ هزار تن برنج با نرخ مصوب وارد شبکههای توزیع شده و ۱۰۰ هزار تن دیگر تا ماه رمضان عرضه خواهد شد. به گفته کشاورز، بنابر برنامهریزی صورت گرفته، قرار است ۳۰۰ هزار تن برنج تا پایان سال و ۲۵۰ هزار تن فروردین ماه وارد شود که امیدواریم مشکل ابلاغ حذف ارزش افزوده هر چه سریعتر به گمرکات ابلاغ شود. مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی قیمت هر کیلو برنج هندی برای مصرف کننده ۲۴ هزار تومان، پاکستانی ۲۵ هزار تومان و تایلندی را ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد. دبیرانجمن واردکنندگان برنج میگوید: با تسریع ابلاغ در حذف ارزش افزوده به گمرکات، مشکلی در تأمین نیاز بازار شب عید و ماه رمضان نداریم. مسئولان بازرگانی دولتی اذعان میکنند که همه ساله نزدیک ایام پایانی سال توزیع کالاهای اساسی همچون برنج، روغن و شکر شتاب بیشتری میگیرد که امسال به سبب آغاز ماه مبارک رمضان بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز، طرح توزیع کالاهای اساسی همچنان ادامه دارد.
تولید بیش از 2/ 1 میلیون تن آبزی در کشور
سرپرست سازمان شیلات ایران اعلام کرد: تولید آبزیان کشور حدود یک میلیون و۲۶۸هزار تن است که از این میزان حدود ۵۵۰هزار تن مربوط به آبزیپروری است. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، حسین حسینی در بازدید از مجتمع پرورش ماهی خاویاری قرهبرون جویبار مازندران گفت: یکی از گونههای مهم در آبزیپروری، گونه ماهیان خاویاری است، زیرا صید ماهیان به علت تحت فشار بودن ذخایر در دریا ممنوع است. وی افزود: در حال حاضر پرورش ماهیان خاویاری در ۲۲استان کشور انجام میگیرد و در این مجتمع پرورش ماهیان خاویاری بهعنوان یک مگاپروژه، نزدیک به ۵۰درصد گوشت ماهیان خاویاری کشور تولید میشود. حسینی با اشاره به ظرفیتهای این مجتمع پرورش ماهی خاویاری اظهار داشت: تشکیل زنجیره ارزش از تولید بچه ماهی تا پرورش، فرآوری، پایانه صادرات و تولید خوراک آبزی در دستور کار این مجتمع تولیدی است. وی با اشاره به اینکه در استان مازندران ۲۲۰۰تن گوشت ماهیان خاویاری تولید میشود، اظهار کرد: ۱۶۰۰تن از گوشت خاویاری استان مازندران از طریق این مجتمع تولید میشود. سرپرست سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در این مجتمع حدود ۵،۵تن خاویار استحصال میشود، تصریح کرد: ما در تکنولوژی و عملآوری خاویار حرف اول را میزنیم و با این حال توسعه صنایع تبدیلی در مرحله پس از تولید، موضوع بسیار مهمی در بخش کشاورزی و در حوزه شیلات به شمار میرود. حسینی گفت: با همت دستاندرکاران این مجتمع برای احداث صنایع تبدیلی و فرآوری گوشت خاویاری اقدامات خوبی انجام شده تا ارزش افزوده پس از تولید در سبد درآمدی تولید کننده قرار بگیرد.
سال آینده برای تأمین میوه شب عید با کشاورزان قرارداد بسته میشود
وزیر جهاد کشاورزی از کشت قراردادی برنج در سال زراعی جاری برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان خبر داد و گفت: سال آینده برای تأمین میوه شب عید با کشاورزان قرارداد بسته میشود. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتینژاد وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما بحث کشاورزی قراردادی را برای حمایت از کشاورزان در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دادیم، تصریح کرد: محوریترین کار ما از پنج محور اصلی این وزارت، کشاورزی قراردادی است. برای این کار ما امسال کشاورزی قراردادی برنج را نیز انجام خواهیم داد و با خرید برنج ایرانی در کنار کشاورز ایرانی خواهیم بود. وزیر جهاد کشاورزی از کشت قراردادی برنج در سال زراعی جاری برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان خبر داد. وی تصریح کرد: برای اینکه به مصرفکننده ایرانی هم جفا نشود، برای سال آینده حتماً خرید میوه شب عید را بهصورت کشاورزی قراردادی با کشاورز ایرانی قرارداد خواهیم بست تا اگر منفعتی وجود دارد در کنار کشاورز باشد و بتوانیم بازار را کنترل کنیم، لذا با این نگاه در حوزه کشاورزی قراردادی پیش خواهیم رفت.