ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مصوبات بودجه ۱۴۰۱ برای بخش ICT
افزایش حقالسهم دولت از درآمد اپراتورها قطعی شد
گروه فناوری- درجریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان مجلس با چند بند مهم این لایحه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات موافقت کردند، از جمله آنکه به توسعه شبکه ملی اطلاعات ۵ هزار میلیارد ریال اختصاص یابد.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی (روز یکشنبه 15 اسفندماه) بررسی بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در دستور کار قرار دادند و بیش از ۸ موضوع مهم را تصویب کردند.
افزایش قیمت پیامک
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی بند (ی) تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب کردند که بخشی از درآمد اپراتورها از محل افزایش پیامک صرف حقوق معلولان، ساماندهی کودکان کار و توسعه شبکه ملی اطلاعات شود.
طبق این مصوبه، اپراتورهای ارائهدهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک، باید مبلغ ۳۰ ریال از استفادهکنندگان این خدمات دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانهداری کل کشور واریز کنند. درآمد حاصله متناسب با وصول تا سقف یکهزار میلیارد ریال جهت اجرای مواد (۵)، (۶) و (۸) قانون حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی قرار میگیرد و ۵ هزار میلیارد ریال مابقی صرف توسعه شبکه ملی اطلاعات از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق پیمانکاران بخش غیردولتی و بهصورت رقابتی میشود.
افزایش ۲ درصدی حق السهم دولت از درآمد اپراتورها
همچنین در بودجه ۱۴۰۱ حقالامتیاز و حقالسهم دولت از اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی به میزان ۲درصد افزایش مییابد که درآمد حاصل از این افزایش به حساب درآمد عمومی خزانهداری کل کشور واریز میشود و منابع درآمدی آن تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال با نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صرف توسعه و به روزرسانی زیرساختهای مخابراتی و ارتقای کیفیت و بهبود پوشش آنتن دهی با اولویت مناطق روستایی و زیرساخت اپراتورها در بستر شبکه ملی اطلاعات میشود.
ایجاد زیرساخت نظارت آنلاین مصرف اینترنت
منابع حاصل از حق السهم دولت از اپراتورها و شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت مازاد بر ۱۱۶ هزار میلیارد ریال نیز صرف این مورد میشود:
پروژهها و طرحهای مرتبط با فضای مجازی تحت نظارت و راهبرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای مصوبات شورای عالی فضای مجازی بخصوص (طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات) مصوب شهریور ۱۳۹۹ با اولویت بومیسازی تجهیزات و خدمات امنیت و تولید محتوا و سالم سازی، ذخیرهسازی و پردازش کلان دادهها، حمایت از توسعه هوشمندسازی در قوای سهگانه و نیروی انتظامی و ایجاد یک زیرساخت مرجع ملی است به نحوی که امکان نظارت برخط و قابل اتکای سهم ترافیک داخلی در کل مصرف اینترنت کشور فراهم شود.
ارتقای پوشش اینترنت در مناطق کمتر برخوردار
در جریان بررسی بندهای (ز) و (ح) تبصره ۷ لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی منابعی برای ارتقای پوشش اینترنت و تلفن همراه در روستاهای مناطق کمتر برخورداراختصاص دادند.
بر اساس بند (ز) تبصره ۷ ماده واحده لایحه بودجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجاز به مولدسازی اموال و داراییهای غیرمنقول و همچنین تغییر کاربری و فروش اموال غیرمنقول مازاد خود و دستگاههای تابعه تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است که منابع حاصله پس از واریز به خزانهداری کل کشور به وزارتخانه مربوط اختصاص مییابد تا صرف توسعه شبکه ملی اطلاعات و توسعه و ارتقای پوشش اینترنت و موبایل در روستاهای مناطق کمتر برخوردار و مسیر بزرگراهها و جادههای اصلی شود.
سرعت بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات
بر اساس بند (ح) تبصره ۷ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور نیز برای بهرهگیری از منابع ملی برای سرعت بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات، دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و نهادهای عمومی مکلف هستند با اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در صورت داشتن ظرفیت، ابنیه و زیرساختهای خود از قبیل تیرهای انتقال، مسیرهای ارتباطی زمینی و زیرزمینی، مجراها (داکتها) و فضاهای مناسب نصب تجهیزات ارتباطی خود را وفق تعرفههای مصوب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اختیار اپراتورهای مخابراتی قرار دهند.
افزایش تعرفه واردات تلفن همراه
نمایندگان مجلس در موافقت با بند الحاقی ۴ در تبصره ۷ بودجه ۱۴۰۱، تصویب کردند که حقوق ورودی واردات تلفن همراه ساخته شده خارجی، صرف حمایت از تولید گوشیهای هوشمند داخلی و صنعت میکروالکترونیک شود.
طبق این مصوبه، حقوق ورودی واردات گوشیهای همراه ساخته شده خارجی بالای ۶۰۰ دلار برابر ۱۲ درصد تعیین شده است که کل منابع حاصل به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته) برای حمایت از تولید تلفن همراه هوشمند داخلی و صنعت میکروالکترونیک اختصاص مییابد. آییننامه اجرایی این بند باید از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد.
ایجاد پنجره ملی خدمات هوشمند دولت
در جریان بررسی بخش هزینهای لایحه بودجه ۱۴۰۱ بند (و) تبصره ۷، مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مکلف کرد که مرحله اول پنجره ملی خدمات هوشمند دولت را تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۱ راهاندازی کند.
دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه کشور و نهادهای عمومی مکلف شدهاند که در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجره واحد خدمات هوشمند خود را به «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» متصل کنند، بهگونهای که خدمات اختصاصی آنها از طریق «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» قابل دسترسی باشد.
این بند برای تحقق اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات دولت الکترونیکی به آحاد جامعه و کاهش مراجعات مردمی به دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی تصویب شده است.
بر این اساس سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف شده که ظرف مدت حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این قانون، فرایندهای منجر به ارائه خدمات اختصاصی هرکدام از دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی را با اولویت خدمات پرکاربرد اختصاصی دستگاه بهینه کرده و جهت الکترونیکیکردن، آنها را به دستگاه مربوط ابلاغ کند.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مکلف شده که ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، «معماری کلان و الزامات فنی ارائه خدمات هوشمند و نحوه راهاندازی پنجره واحد خدمات هوشمند دستگاهها» را تدوین و جهت تصویب به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه دهد.
ارائه خدمات اختصاصی دولت با پنجره واحد هوشمند
دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی مکلف هستند «پنجره واحد خدمات هوشمند» خود را بر اساس الزامات مصوب شورای اجرایی فناوری اطلاعات حداکثر تا شهریورماه سال ۱۴۰۱ راهاندازی کرده و حداقل یک سوم از خدمات اختصاصی خود را با اولویت خدمات پرکاربرد از طریق این پنجره ارائه دهند.
دستورالعمل اجرایی این بند شامل مصادیق خدمات برنامههای اجرایی و اقدامات مشمول اولویتها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی و موارد مشابه، یک ماه پس از ابلاغ این قانون با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین و به تصویب شورای اجرایی فناوری اطلاعات میرسد.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی (روز یکشنبه 15 اسفندماه) بررسی بخش هزینهای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در دستور کار قرار دادند و بیش از ۸ موضوع مهم را تصویب کردند.
افزایش قیمت پیامک
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی بند (ی) تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب کردند که بخشی از درآمد اپراتورها از محل افزایش پیامک صرف حقوق معلولان، ساماندهی کودکان کار و توسعه شبکه ملی اطلاعات شود.
طبق این مصوبه، اپراتورهای ارائهدهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک، باید مبلغ ۳۰ ریال از استفادهکنندگان این خدمات دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانهداری کل کشور واریز کنند. درآمد حاصله متناسب با وصول تا سقف یکهزار میلیارد ریال جهت اجرای مواد (۵)، (۶) و (۸) قانون حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی قرار میگیرد و ۵ هزار میلیارد ریال مابقی صرف توسعه شبکه ملی اطلاعات از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق پیمانکاران بخش غیردولتی و بهصورت رقابتی میشود.
افزایش ۲ درصدی حق السهم دولت از درآمد اپراتورها
همچنین در بودجه ۱۴۰۱ حقالامتیاز و حقالسهم دولت از اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی به میزان ۲درصد افزایش مییابد که درآمد حاصل از این افزایش به حساب درآمد عمومی خزانهداری کل کشور واریز میشود و منابع درآمدی آن تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال با نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صرف توسعه و به روزرسانی زیرساختهای مخابراتی و ارتقای کیفیت و بهبود پوشش آنتن دهی با اولویت مناطق روستایی و زیرساخت اپراتورها در بستر شبکه ملی اطلاعات میشود.
ایجاد زیرساخت نظارت آنلاین مصرف اینترنت
منابع حاصل از حق السهم دولت از اپراتورها و شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت مازاد بر ۱۱۶ هزار میلیارد ریال نیز صرف این مورد میشود:
پروژهها و طرحهای مرتبط با فضای مجازی تحت نظارت و راهبرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای مصوبات شورای عالی فضای مجازی بخصوص (طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات) مصوب شهریور ۱۳۹۹ با اولویت بومیسازی تجهیزات و خدمات امنیت و تولید محتوا و سالم سازی، ذخیرهسازی و پردازش کلان دادهها، حمایت از توسعه هوشمندسازی در قوای سهگانه و نیروی انتظامی و ایجاد یک زیرساخت مرجع ملی است به نحوی که امکان نظارت برخط و قابل اتکای سهم ترافیک داخلی در کل مصرف اینترنت کشور فراهم شود.
ارتقای پوشش اینترنت در مناطق کمتر برخوردار
در جریان بررسی بندهای (ز) و (ح) تبصره ۷ لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی منابعی برای ارتقای پوشش اینترنت و تلفن همراه در روستاهای مناطق کمتر برخورداراختصاص دادند.
بر اساس بند (ز) تبصره ۷ ماده واحده لایحه بودجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجاز به مولدسازی اموال و داراییهای غیرمنقول و همچنین تغییر کاربری و فروش اموال غیرمنقول مازاد خود و دستگاههای تابعه تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است که منابع حاصله پس از واریز به خزانهداری کل کشور به وزارتخانه مربوط اختصاص مییابد تا صرف توسعه شبکه ملی اطلاعات و توسعه و ارتقای پوشش اینترنت و موبایل در روستاهای مناطق کمتر برخوردار و مسیر بزرگراهها و جادههای اصلی شود.
سرعت بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات
بر اساس بند (ح) تبصره ۷ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور نیز برای بهرهگیری از منابع ملی برای سرعت بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات، دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و نهادهای عمومی مکلف هستند با اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در صورت داشتن ظرفیت، ابنیه و زیرساختهای خود از قبیل تیرهای انتقال، مسیرهای ارتباطی زمینی و زیرزمینی، مجراها (داکتها) و فضاهای مناسب نصب تجهیزات ارتباطی خود را وفق تعرفههای مصوب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اختیار اپراتورهای مخابراتی قرار دهند.
افزایش تعرفه واردات تلفن همراه
نمایندگان مجلس در موافقت با بند الحاقی ۴ در تبصره ۷ بودجه ۱۴۰۱، تصویب کردند که حقوق ورودی واردات تلفن همراه ساخته شده خارجی، صرف حمایت از تولید گوشیهای هوشمند داخلی و صنعت میکروالکترونیک شود.
طبق این مصوبه، حقوق ورودی واردات گوشیهای همراه ساخته شده خارجی بالای ۶۰۰ دلار برابر ۱۲ درصد تعیین شده است که کل منابع حاصل به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته) برای حمایت از تولید تلفن همراه هوشمند داخلی و صنعت میکروالکترونیک اختصاص مییابد. آییننامه اجرایی این بند باید از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد.
ایجاد پنجره ملی خدمات هوشمند دولت
در جریان بررسی بخش هزینهای لایحه بودجه ۱۴۰۱ بند (و) تبصره ۷، مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مکلف کرد که مرحله اول پنجره ملی خدمات هوشمند دولت را تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۱ راهاندازی کند.
دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه کشور و نهادهای عمومی مکلف شدهاند که در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجره واحد خدمات هوشمند خود را به «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» متصل کنند، بهگونهای که خدمات اختصاصی آنها از طریق «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» قابل دسترسی باشد.
این بند برای تحقق اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات دولت الکترونیکی به آحاد جامعه و کاهش مراجعات مردمی به دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی تصویب شده است.
بر این اساس سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف شده که ظرف مدت حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این قانون، فرایندهای منجر به ارائه خدمات اختصاصی هرکدام از دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی را با اولویت خدمات پرکاربرد اختصاصی دستگاه بهینه کرده و جهت الکترونیکیکردن، آنها را به دستگاه مربوط ابلاغ کند.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مکلف شده که ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، «معماری کلان و الزامات فنی ارائه خدمات هوشمند و نحوه راهاندازی پنجره واحد خدمات هوشمند دستگاهها» را تدوین و جهت تصویب به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه دهد.
ارائه خدمات اختصاصی دولت با پنجره واحد هوشمند
دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی مکلف هستند «پنجره واحد خدمات هوشمند» خود را بر اساس الزامات مصوب شورای اجرایی فناوری اطلاعات حداکثر تا شهریورماه سال ۱۴۰۱ راهاندازی کرده و حداقل یک سوم از خدمات اختصاصی خود را با اولویت خدمات پرکاربرد از طریق این پنجره ارائه دهند.
دستورالعمل اجرایی این بند شامل مصادیق خدمات برنامههای اجرایی و اقدامات مشمول اولویتها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی و موارد مشابه، یک ماه پس از ابلاغ این قانون با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین و به تصویب شورای اجرایی فناوری اطلاعات میرسد.
واناکرای، همچنان در صدر باجافزارهای فعال
نتایج بررسی و تحلیلها نشان میدهد از میان 10 و نیم میلیون بدافزار شناساییشده از 11 دی تا 10 بهمن امسال، 43 درصد آن به باجافزار واناکرای (WannaCry) مربوط است.
بهگزارش«ایران»، باجافزار WannaCry از سال 2017 قربانی میگیرد و همچنان بهعنوان تهدیدی جدی و فعال باقیمانده است.
به طور معمول باج افزار واناکرای سیستم عامل ویندوز را هدف قرار میدهد و با رمزگذاری انواع فایلهای موجود در سیستم عامل، خواستار دریافت باج از طریق بیت کوین (Bitcoin) میشود.
در ماه مه سال ۲۰۱۷ میلادی، حمله سایبری عظیمی با استفاده از باجافزار واناکرای آغاز شد که بیش از 300 هزار رایانه را در ۱۵۰ کشور جهان آلوده کرد.
با وجود حجم گسترده حملات واناکرای، اقدام بموقع و پیشگیرانه مرکز مدیریت راهبردی افتا، مانع از وقوع حادثه سایبری همچون امریکا در سازمانهای دارای زیرساخت حیاتی ایران شد.
کارشناسان نرمافزاری معتقدند باجافزار واناکرای از نادیده گرفتن نقطهضعفی شکل گرفته است که اولین بار از سوی آژانس امنیت ملی امریکا کشف و سپس به یکی از نیرومندترین حملات سایبری جهان تبدیل شد.
بررسیهای شرکت امنیتی دیفندر نشان میدهد که پس از واناکرای، بدافزار GandCrab با 13 درصد در مقام دوم قرار دارد؛ باوجود اینکه این باجافزار، از سال 2019، خدمات خود را بهعنوان یک باجافزار اجارهای (Ransomware-as-a-Service – بهاختصار RaaS) متوقف کرده بود.
آخرین آمار حاکیاست، باجافزارها در 149 کشور قربانی میگیرند و 24 درصد آنها در امریکا فعال هستند، کانادا با 15 درصد دومین کشور جهان از لحاظ میزان فعالیت باجافزارها است و کشورهای برزیل و ایران، هر یک با 11 درصد در رتبه سوم قرار گرفتهاند.
مراکز دولتی در صدر حمله باج افزارها هستند با 26 درصد حملات و پسازآن بخشهای مخابرات با 24 درصد، آموزشی و تحقیقات با 24 درصد و فناوری با 9 درصد قرار دارند.
اطلاعات کامل تخصصی و فنی درباره باجافزار واناکرای در پایگاه اینترنتی مرکز مدیریت راهبردی افتا برای اطلاع بیشتر متخصصان، کارشناسان و مدیران IT منتشر شده است.
بهگزارش«ایران»، باجافزار WannaCry از سال 2017 قربانی میگیرد و همچنان بهعنوان تهدیدی جدی و فعال باقیمانده است.
به طور معمول باج افزار واناکرای سیستم عامل ویندوز را هدف قرار میدهد و با رمزگذاری انواع فایلهای موجود در سیستم عامل، خواستار دریافت باج از طریق بیت کوین (Bitcoin) میشود.
در ماه مه سال ۲۰۱۷ میلادی، حمله سایبری عظیمی با استفاده از باجافزار واناکرای آغاز شد که بیش از 300 هزار رایانه را در ۱۵۰ کشور جهان آلوده کرد.
با وجود حجم گسترده حملات واناکرای، اقدام بموقع و پیشگیرانه مرکز مدیریت راهبردی افتا، مانع از وقوع حادثه سایبری همچون امریکا در سازمانهای دارای زیرساخت حیاتی ایران شد.
کارشناسان نرمافزاری معتقدند باجافزار واناکرای از نادیده گرفتن نقطهضعفی شکل گرفته است که اولین بار از سوی آژانس امنیت ملی امریکا کشف و سپس به یکی از نیرومندترین حملات سایبری جهان تبدیل شد.
بررسیهای شرکت امنیتی دیفندر نشان میدهد که پس از واناکرای، بدافزار GandCrab با 13 درصد در مقام دوم قرار دارد؛ باوجود اینکه این باجافزار، از سال 2019، خدمات خود را بهعنوان یک باجافزار اجارهای (Ransomware-as-a-Service – بهاختصار RaaS) متوقف کرده بود.
آخرین آمار حاکیاست، باجافزارها در 149 کشور قربانی میگیرند و 24 درصد آنها در امریکا فعال هستند، کانادا با 15 درصد دومین کشور جهان از لحاظ میزان فعالیت باجافزارها است و کشورهای برزیل و ایران، هر یک با 11 درصد در رتبه سوم قرار گرفتهاند.
مراکز دولتی در صدر حمله باج افزارها هستند با 26 درصد حملات و پسازآن بخشهای مخابرات با 24 درصد، آموزشی و تحقیقات با 24 درصد و فناوری با 9 درصد قرار دارند.
اطلاعات کامل تخصصی و فنی درباره باجافزار واناکرای در پایگاه اینترنتی مرکز مدیریت راهبردی افتا برای اطلاع بیشتر متخصصان، کارشناسان و مدیران IT منتشر شده است.
تولید 2 سختافزار بومی برای توسعه شهر هوشمند
دسترسی مستقیم و شفاف به اطلاعات و خدمات شهری از سوی شهروندان، بخش خصوصی، بخش عمومی، رسانهها و سایر ذینفعان جامعه و در نتیجه گسترش عدالت اجتماعی و کاهش فساد در بخش حاکمیت شهری از مهمترین مزیتهای یک «شهر هوشمند» است؛ مدلی از مدیریت شهری که برای مردم رفاه و برای مدیران، تسهیل مدیریت را در پی دارد.
این مفهوم نوین فناورانه در ایران با همکاری نهادهای مرتبط در حال توسعه یافتن است و با تولید محصولات متنوع و ارائه خدمات کاربردی از سوی بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری شتاب گرفته است. این کار با تولید نرمافزار و سختافزارهای تولیدی از سوی متخصصان داخلی پیش میرود.
بر همین اساس در بخش سختافزاری؛ 2 محصول دانشبنیان تولید شد و در اختیار کاربران قرار گرفت. «مودم قرائت از راه دور بر بستر GSM/GPRS» و «دستگاه صدور شارژ بلیت اتوبوس درون شهری» محصولاتی هستند که در این حوزه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شدهاند.
مودم قرائت از راه دور
شرکت کاوش الکترونیک سپاهان یکی از شرکتهایی است که به این حوزه ورود و محصولی برای قرائت از راه دور کنتورها تولید کرده است. کاربرد این دستگاه برای قرائت از راه دور کنتورها، ادوات و تجهیزات دیجیتال که دارای پورت RS232، RS485، پورت نوری باشند، بدون دخالت و خطای انسانی، بهصورت هوشمند و سریع با ارتباط دوطرفه بر بسترهای مخابراتیGPRS، GSM است. مودم با استفاده از پروتکلهای استاندارد تعریف شده در برنامه آن اطلاعات مورد نظر را قرائت و از طریق سیمکارتی که داخل آن قرار میگیرد بر بستر GPRS یا در صورت ضعیف بودن شبکه اینترنت از طریق SMS به نرم افزار MDM منتقل میکند. در این مرحله با توجه به کاربرد سامانه مانیتورینگ میتوان اقدام به صدور قبض و سایر گزارش گیریهای مدیریتی یا حتی ارسال تنظیمات و فرامین از جمله فرمان قطع و وصل کرد.
دستگاه صدور شارژ بلیت اتوبوس درون شهری
کیوسکهای پرداخت خودکار بلیت میتوانند همه سرویسهای خودپرداز به غیر از پرداخت وجه را بهصورت ۲۴ ساعته ارائه کنند. افزایش روزافزان ارائه سرویسهای الکترونیکی و کاهش هر چه بیشتر وجه نقد از چرخه معاملات روزانه باعث استقبال از این دستگاهها شده است. این دستگاهها علاوه بر سرویسهای بانکی، خدمات متنوعی مانند شارژ و صدور کارت بلیت اعتباری مترو و اتوبوس یا شارژ کیف پول الکترونیکی را ارائه میکند. محصولی که توسط شرکت تلکا مسافت تولید شده است. دستگاههای TVM کیوسکی خودکار و بدون اپراتور است که توسط مسافران برای خرید بلیت از طریق پول نقد یا کارت بانکی، سکه یا کارتهای هوشمند و... استفاده میشود. این محصول فرصت را برای خرید سریع و آسان بلیت، در ایستگاه قطار و مکانهای مختلف فراهم میکند.
این مفهوم نوین فناورانه در ایران با همکاری نهادهای مرتبط در حال توسعه یافتن است و با تولید محصولات متنوع و ارائه خدمات کاربردی از سوی بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری شتاب گرفته است. این کار با تولید نرمافزار و سختافزارهای تولیدی از سوی متخصصان داخلی پیش میرود.
بر همین اساس در بخش سختافزاری؛ 2 محصول دانشبنیان تولید شد و در اختیار کاربران قرار گرفت. «مودم قرائت از راه دور بر بستر GSM/GPRS» و «دستگاه صدور شارژ بلیت اتوبوس درون شهری» محصولاتی هستند که در این حوزه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شدهاند.
مودم قرائت از راه دور
شرکت کاوش الکترونیک سپاهان یکی از شرکتهایی است که به این حوزه ورود و محصولی برای قرائت از راه دور کنتورها تولید کرده است. کاربرد این دستگاه برای قرائت از راه دور کنتورها، ادوات و تجهیزات دیجیتال که دارای پورت RS232، RS485، پورت نوری باشند، بدون دخالت و خطای انسانی، بهصورت هوشمند و سریع با ارتباط دوطرفه بر بسترهای مخابراتیGPRS، GSM است. مودم با استفاده از پروتکلهای استاندارد تعریف شده در برنامه آن اطلاعات مورد نظر را قرائت و از طریق سیمکارتی که داخل آن قرار میگیرد بر بستر GPRS یا در صورت ضعیف بودن شبکه اینترنت از طریق SMS به نرم افزار MDM منتقل میکند. در این مرحله با توجه به کاربرد سامانه مانیتورینگ میتوان اقدام به صدور قبض و سایر گزارش گیریهای مدیریتی یا حتی ارسال تنظیمات و فرامین از جمله فرمان قطع و وصل کرد.
دستگاه صدور شارژ بلیت اتوبوس درون شهری
کیوسکهای پرداخت خودکار بلیت میتوانند همه سرویسهای خودپرداز به غیر از پرداخت وجه را بهصورت ۲۴ ساعته ارائه کنند. افزایش روزافزان ارائه سرویسهای الکترونیکی و کاهش هر چه بیشتر وجه نقد از چرخه معاملات روزانه باعث استقبال از این دستگاهها شده است. این دستگاهها علاوه بر سرویسهای بانکی، خدمات متنوعی مانند شارژ و صدور کارت بلیت اعتباری مترو و اتوبوس یا شارژ کیف پول الکترونیکی را ارائه میکند. محصولی که توسط شرکت تلکا مسافت تولید شده است. دستگاههای TVM کیوسکی خودکار و بدون اپراتور است که توسط مسافران برای خرید بلیت از طریق پول نقد یا کارت بانکی، سکه یا کارتهای هوشمند و... استفاده میشود. این محصول فرصت را برای خرید سریع و آسان بلیت، در ایستگاه قطار و مکانهای مختلف فراهم میکند.
یک راهکار برای نقاشی دیجیتال
Pixarra TwistedBrush Pro Studio یک نرمافزار جدید در زمینه نقاشی به صورت دیجیتال است که بهدلیل دارا بودن ابزارهای مناسب، برای افراد مبتدی تا حرفهای مناسب است. این نرمافزار تعداد زیادی برس کاربردی را در خود جای داده است که با استفاده از آن، میتوانید تغییراتی نظیر ویرایش عکس به سبکهای تصویری، نقاشی به صورت طبیعی و… انجام دهید. بهطور کلی این نرمافزار به شما این قابلیت را میدهد تا با امکانات موجود، تصاویر خود را وارد محیط کاری برنامه کنید و آنها را با روشهایی که مدنظر دارید به یک اثر هنری و دیجیتالی تبدیل نمایید. استفاده از رابط کاربری ساده سبب شده تا برای دستیابی به ابزار مورد نیاز مشکلی نداشته و از یک فضای شلوغ و پیچیده دور باشید. این مورد نشانهای از ضعف برنامه ندارد بلکه دستهبندی ابزارها به صورت حرفهای توسط سازنده صورت گرفته است. این برنامه شامل ویژگیهای کاربردی نظیر انتخاب رنگ دلخواه، برس پاک کننده، برش بخشهای مختلف، وجود اشکال هندسی نظیر مستطیل، بیضی و… است.
از ویژگیهای این نرمافزار میتوان به وجود 2هزار قلموی کاربردی با مشخصات و ویژگیهای اختصاصی اشاره کرد. امکان ایجاد لایهبندی برای مدیریت بهتر عکسها هم بخش دیگری از قابلیتهای این نرمافزار به شمار میرود. همچنین با کمک آن میتوانید از نقاشیهای دیجیتال نهایی، با فرمتهای مختلف و در سایزهای دلخواه خروجی بگیرید. ازسوی دیگر باید گفت در این نرمافزار امکان اعمال فیلترهای دلخواه جهت ساخت جلوههای بصری وجود دارد و میتوان تصاویر را با استفاده از پالتهای موجود ترکیب کرد و درنهایت یک نتیجه درخشان و نقاشی دیجیتال زیبا دراختیار داشت. رابط کاربری ساده با دسترسی آسان به ابزار و تنظیمات و همچنین پیادهسازی تغییرات مختلف روی تصاویر مانند تغییر سایز و رنگ از دیگر امکانات این نرمافزار محسوب میشود، همچنین میتواند از پیکسلهای رنگی تا 64 بیت پشتیبانی کند. اگر شما هم علاقهمندید که این نرمافزار را دراختیار داشته باشید، میتوانید آن را به صورت رایگان از وبسایت پیسیورلد به آدرس WWW.P30world.com بارگذاری کنید.
از ویژگیهای این نرمافزار میتوان به وجود 2هزار قلموی کاربردی با مشخصات و ویژگیهای اختصاصی اشاره کرد. امکان ایجاد لایهبندی برای مدیریت بهتر عکسها هم بخش دیگری از قابلیتهای این نرمافزار به شمار میرود. همچنین با کمک آن میتوانید از نقاشیهای دیجیتال نهایی، با فرمتهای مختلف و در سایزهای دلخواه خروجی بگیرید. ازسوی دیگر باید گفت در این نرمافزار امکان اعمال فیلترهای دلخواه جهت ساخت جلوههای بصری وجود دارد و میتوان تصاویر را با استفاده از پالتهای موجود ترکیب کرد و درنهایت یک نتیجه درخشان و نقاشی دیجیتال زیبا دراختیار داشت. رابط کاربری ساده با دسترسی آسان به ابزار و تنظیمات و همچنین پیادهسازی تغییرات مختلف روی تصاویر مانند تغییر سایز و رنگ از دیگر امکانات این نرمافزار محسوب میشود، همچنین میتواند از پیکسلهای رنگی تا 64 بیت پشتیبانی کند. اگر شما هم علاقهمندید که این نرمافزار را دراختیار داشته باشید، میتوانید آن را به صورت رایگان از وبسایت پیسیورلد به آدرس WWW.P30world.com بارگذاری کنید.
میراث دیجیتال؛ پل توسعه و تعمیق تعاملات فرهنگی
حسن عمیدی
رئیس موزه ملی ارتباطات
بلایایی چون جنگ، زلزله، سیل و... پدیدههای ناخوشایندی هستند که نه تنها درد، رنج، آوارگی و سرگردانی به همراه دارند، بلکه ویرانی جبرانناپذیری در ابعاد مختلف بویژه ابعاد فرهنگی و میراث تاریخی کشورها و تمدنهایی که شاید صدها سال برای حفاظت از آن تلاش شده است، به بار میآورند. اما چاره چیست و چگونه میتوان حاصل دسترنج فرهنگی و تاریخی بشر را از گزند حوادث به دور نگه داشت و ماندگار کرد؟ پاسخ، استفاده از فناوریهای مجازی در حفظ میراث فرهنگی است که از آن بهنام «میراث دیجیتال» یاد میشود.
از اوایل قرن بیست و یکم با رشد و فراگیری تکنولوژیهای نوین مبتنی بر فناوریهای مجازی، بارقه توجه به موضوع حفاظت دیجیتالی از میراث فرهنگی نیز به وجود آمد تا اینکه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در سال 2003 منشور حفاظت از میراث فرهنگی در قالب میراث دیجیتال را تصویب کرد تا مجموعهها و موزههای هنری به نسخههای الکترونیکی، مجهز شوند.
دیجیتالی شدن میراث فرهنگی محدود به ایجاد امکاناتی برای گردشگری مجازی در موزهها و اماکن تاریخی نمیشود، بلکه ثبت و ضبط آنها به کمک فناوریهایی از قبیل «فتوگرامتری»، «اسکنرهای لیزری» و «مستندنگاری توصیفی» نیز استفاده می شود.
همانطور که در آغاز سخن مطرح شد، حفاظت میراث فرهنگی از گزند حوادثی مثل جنگ یا بلایای طبیعی از مهمترین دلایل روی آوردن به دیجیتالی کردن این بخش از میراث بشری است. خاطره تلخ زلزله بم و از بین رفتن بخش بزرگی از ارگ تاریخی این شهر هنوز در ذهنها زنده است شاید اگر میراثی دیجیتال از آن بنای باشکوه باقی مانده بود، حالا اینقدر حسرت به دل نمانده بودیم.
آتشسوزی ویرانگری که در سال 2018 در موزه ملی برزیل در ریودوژانیرو اتفاق افتاد و 20 میلیون قطعه اشیای موزهای طعمه حریق و حدود 80 درصد از این مجموعه عظیم تاریخی به تلی از خاکستر تبدیل شد، نمونهای دیگر غفلت از ثبت و ضبط دیجیتال گذشته تاریخی است.
اما مزیت میراث دیجیتال تنها حفاظت از آن در برابر حوادث و بلایا نیست، بلکه تعاملپذیری یکی دیگر از مهمترین ویژگیهای آن است. توسعه اکوسیستمی خلاقانه، متنوع و جذاب که بتواند دسترسی گسترده شمار زیادی از بازدیدکنندگان را فراهم آورد و به تقویت تعاملات و ارتباطات آنها در راستای بسط و گسترش مقولههای مختلف میراث فرهنگی بپردازد، از دیگر دستاوردهای میراث دیجیتال است.
همهگیری ویروس کرونا، ابعادی از این نیاز و رفع بخشی از آن، به کمک فناوریهای مجازی را روشن ساخت. بهعنوان مثال موزه لوور پاریس که همیشه جزو پربازدیدکنندهترین موزههای جهان به شمار میآید، در دوران شیوع کرونا، شاهد افزایش 10 برابری ترافیک وب سایت بود.
البته که در این خصوص نیز کشورهای توسعه یافته و برخوردار باز هم جلو افتادند و شکاف دیجیتالی بار دیگر خود را به رخ کشید، به طوری که، تنها پنج درصد از موزهها در آفریقا و 57 کشور جزیرهای کوچک و در حال توسعه، توانستند زمینه حضور آنلاین و بازدید مجازی را فراهم آورند. یونسکو، بهعنوان مهمترین و عمومیترین سازمان فرهنگی دنیا، در سال 2017 دستورالعملهای دیجیتالی کردن را تهیه کرد و از کشورهای عضو خواست، بستر توسعه تجهیزات فناورانه به منظور دسترسی اماکن عمومی مانند مدارس، کتابخانهها، موزهها و دیگر مراکز فرهنگی را برای تمامی مردم فراهم آورده و برنامه تقویت سواد دیجیتالی را در دستور کار خود قرار دهند. به همین دلیل است که امروزه توجه به میراث دیجیتال در قالب تولید منابع فرهنگی و آموزشی مجازی مانند مجلات الکترونیکی، صفحات وب یا پایگاههای داده آنلاین، نیازی مبرم برای حفاظت و انتقال میراث فرهنگی در زمان حال و آینده به شمار میآید. در کنار همه اینها، نمیتوان از نقش ارزش افزوده خلق میراث دیجیتال و افزایش زمینه دسترسی و بازدید عموم مردم دنیا از موزهها، ابنیه و دستاوردهای تاریخی در قالب گردشگری مجازی و در نهایت افزایش درآمد و تولید ناخالص ملی، غافل بود.
رئیس موزه ملی ارتباطات
بلایایی چون جنگ، زلزله، سیل و... پدیدههای ناخوشایندی هستند که نه تنها درد، رنج، آوارگی و سرگردانی به همراه دارند، بلکه ویرانی جبرانناپذیری در ابعاد مختلف بویژه ابعاد فرهنگی و میراث تاریخی کشورها و تمدنهایی که شاید صدها سال برای حفاظت از آن تلاش شده است، به بار میآورند. اما چاره چیست و چگونه میتوان حاصل دسترنج فرهنگی و تاریخی بشر را از گزند حوادث به دور نگه داشت و ماندگار کرد؟ پاسخ، استفاده از فناوریهای مجازی در حفظ میراث فرهنگی است که از آن بهنام «میراث دیجیتال» یاد میشود.
از اوایل قرن بیست و یکم با رشد و فراگیری تکنولوژیهای نوین مبتنی بر فناوریهای مجازی، بارقه توجه به موضوع حفاظت دیجیتالی از میراث فرهنگی نیز به وجود آمد تا اینکه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در سال 2003 منشور حفاظت از میراث فرهنگی در قالب میراث دیجیتال را تصویب کرد تا مجموعهها و موزههای هنری به نسخههای الکترونیکی، مجهز شوند.
دیجیتالی شدن میراث فرهنگی محدود به ایجاد امکاناتی برای گردشگری مجازی در موزهها و اماکن تاریخی نمیشود، بلکه ثبت و ضبط آنها به کمک فناوریهایی از قبیل «فتوگرامتری»، «اسکنرهای لیزری» و «مستندنگاری توصیفی» نیز استفاده می شود.
همانطور که در آغاز سخن مطرح شد، حفاظت میراث فرهنگی از گزند حوادثی مثل جنگ یا بلایای طبیعی از مهمترین دلایل روی آوردن به دیجیتالی کردن این بخش از میراث بشری است. خاطره تلخ زلزله بم و از بین رفتن بخش بزرگی از ارگ تاریخی این شهر هنوز در ذهنها زنده است شاید اگر میراثی دیجیتال از آن بنای باشکوه باقی مانده بود، حالا اینقدر حسرت به دل نمانده بودیم.
آتشسوزی ویرانگری که در سال 2018 در موزه ملی برزیل در ریودوژانیرو اتفاق افتاد و 20 میلیون قطعه اشیای موزهای طعمه حریق و حدود 80 درصد از این مجموعه عظیم تاریخی به تلی از خاکستر تبدیل شد، نمونهای دیگر غفلت از ثبت و ضبط دیجیتال گذشته تاریخی است.
اما مزیت میراث دیجیتال تنها حفاظت از آن در برابر حوادث و بلایا نیست، بلکه تعاملپذیری یکی دیگر از مهمترین ویژگیهای آن است. توسعه اکوسیستمی خلاقانه، متنوع و جذاب که بتواند دسترسی گسترده شمار زیادی از بازدیدکنندگان را فراهم آورد و به تقویت تعاملات و ارتباطات آنها در راستای بسط و گسترش مقولههای مختلف میراث فرهنگی بپردازد، از دیگر دستاوردهای میراث دیجیتال است.
همهگیری ویروس کرونا، ابعادی از این نیاز و رفع بخشی از آن، به کمک فناوریهای مجازی را روشن ساخت. بهعنوان مثال موزه لوور پاریس که همیشه جزو پربازدیدکنندهترین موزههای جهان به شمار میآید، در دوران شیوع کرونا، شاهد افزایش 10 برابری ترافیک وب سایت بود.
البته که در این خصوص نیز کشورهای توسعه یافته و برخوردار باز هم جلو افتادند و شکاف دیجیتالی بار دیگر خود را به رخ کشید، به طوری که، تنها پنج درصد از موزهها در آفریقا و 57 کشور جزیرهای کوچک و در حال توسعه، توانستند زمینه حضور آنلاین و بازدید مجازی را فراهم آورند. یونسکو، بهعنوان مهمترین و عمومیترین سازمان فرهنگی دنیا، در سال 2017 دستورالعملهای دیجیتالی کردن را تهیه کرد و از کشورهای عضو خواست، بستر توسعه تجهیزات فناورانه به منظور دسترسی اماکن عمومی مانند مدارس، کتابخانهها، موزهها و دیگر مراکز فرهنگی را برای تمامی مردم فراهم آورده و برنامه تقویت سواد دیجیتالی را در دستور کار خود قرار دهند. به همین دلیل است که امروزه توجه به میراث دیجیتال در قالب تولید منابع فرهنگی و آموزشی مجازی مانند مجلات الکترونیکی، صفحات وب یا پایگاههای داده آنلاین، نیازی مبرم برای حفاظت و انتقال میراث فرهنگی در زمان حال و آینده به شمار میآید. در کنار همه اینها، نمیتوان از نقش ارزش افزوده خلق میراث دیجیتال و افزایش زمینه دسترسی و بازدید عموم مردم دنیا از موزهها، ابنیه و دستاوردهای تاریخی در قالب گردشگری مجازی و در نهایت افزایش درآمد و تولید ناخالص ملی، غافل بود.
معاون وزیر ارتباطات عنوان کرد
حمایت از بخش خصوصی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامههای حمایتی سازمان فناوری اطلاعات از بخش خصوصی، به منظور سرمایهگذاری در طرح توسعه شبکه ملی اطلاعات را تشریح کرد.
به گزارش«ایران»، محمد خوانساری در یازدهمین نشست تخصصی «طراحی و تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات» که با محوریت فرصتها و اولویتهای سرمایهگذاری و مشارکت بخش خصوصی در توسعه شبکه ملی اطلاعات برگزار شد، گفت: سازمان فناوری اطلاعات دارای 4 برنامه حمایتی و مشارکتی برای بخش خصوصی است که در این زمینه میتوان به تسهیلات بند الف تبصره 18 اشاره کرد.
وی افزود: این طرح شش محور توسعه اشتغال در کسبوکارهای حوزه فاوا از جمله توسعه پلتفرمها، توسعه بسترهای آنلاین ارائه محصولات، خدمات، آموزش، توانمندسازی و کاریابی نیروی انسانی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را تحت پوشش خود قرار میدهد. باهدف اشتغالزایی، اعتباری حدود یک هزار و 800 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته است.
خوانساری ادامه داد: حمایت از ارائه خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات به شرکتهای ارائهدهنده خدمات به اکوسیستم نوآفرینی کشور (بوم واره) نیز از دیگرگونههای حمایت از بخش خصوصی است که بیشتر حوزه استارتاپی را مورد هدف قرار میدهد. معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: در وضعیت کنونی، تقویت و شفافیت نظام تنظیمگری حوزه فناوری اطلاعات نقش قابلتوجهی را در جذب سرمایهگذاری و نیز مشارکت بخش خصوصی در توسعه شبکه ملی اطلاعات ایفا میکند که این وظیفه در دولت سیزدهم به سازمان فناوری اطلاعات ایران سپرده شده است. معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه بسترسازی برای توسعه خدمات متنوع هوشمند موردنیاز آحاد مردم توسط بخش خصوصی و ارائه یکپارچه کلیه خدمات دولت هوشمند از طریق درگاه ملی خدمات، خلاصه بخشی از تکالیف سازمان فناوری اطلاعات ایران است، گفت: در حوزه خدمات شبکه ملی اطلاعات، چگونگی تعرفهگذاری یا اقتصادی کردن سرمایهگذاری از نظام پهنای باند گرفته تا ارائه خدمات پایه، اصلیترین موضوعاتی است که باعث ترغیب بخش خصوصی جهت سرمایهگذاری در بخش خدمات شبکه ملی اطلاعات میشود. وی افزود: در شرایط کنونی، حوزه فناوری اطلاعات نیازمند همافزایی هرچه بیشتر جهت ارائه و به ثبت رساندن تجربههای موفق با حداکثر کارایی است و پیروزمندی دولت در توسعه شبکه ملی اطلاعات، منوط به ارائه خدمات توسط بخش خصوصی با همراهی و نظارت دولت است.
به گزارش«ایران»، محمد خوانساری در یازدهمین نشست تخصصی «طراحی و تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات» که با محوریت فرصتها و اولویتهای سرمایهگذاری و مشارکت بخش خصوصی در توسعه شبکه ملی اطلاعات برگزار شد، گفت: سازمان فناوری اطلاعات دارای 4 برنامه حمایتی و مشارکتی برای بخش خصوصی است که در این زمینه میتوان به تسهیلات بند الف تبصره 18 اشاره کرد.
وی افزود: این طرح شش محور توسعه اشتغال در کسبوکارهای حوزه فاوا از جمله توسعه پلتفرمها، توسعه بسترهای آنلاین ارائه محصولات، خدمات، آموزش، توانمندسازی و کاریابی نیروی انسانی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را تحت پوشش خود قرار میدهد. باهدف اشتغالزایی، اعتباری حدود یک هزار و 800 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته است.
خوانساری ادامه داد: حمایت از ارائه خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات به شرکتهای ارائهدهنده خدمات به اکوسیستم نوآفرینی کشور (بوم واره) نیز از دیگرگونههای حمایت از بخش خصوصی است که بیشتر حوزه استارتاپی را مورد هدف قرار میدهد. معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: در وضعیت کنونی، تقویت و شفافیت نظام تنظیمگری حوزه فناوری اطلاعات نقش قابلتوجهی را در جذب سرمایهگذاری و نیز مشارکت بخش خصوصی در توسعه شبکه ملی اطلاعات ایفا میکند که این وظیفه در دولت سیزدهم به سازمان فناوری اطلاعات ایران سپرده شده است. معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه بسترسازی برای توسعه خدمات متنوع هوشمند موردنیاز آحاد مردم توسط بخش خصوصی و ارائه یکپارچه کلیه خدمات دولت هوشمند از طریق درگاه ملی خدمات، خلاصه بخشی از تکالیف سازمان فناوری اطلاعات ایران است، گفت: در حوزه خدمات شبکه ملی اطلاعات، چگونگی تعرفهگذاری یا اقتصادی کردن سرمایهگذاری از نظام پهنای باند گرفته تا ارائه خدمات پایه، اصلیترین موضوعاتی است که باعث ترغیب بخش خصوصی جهت سرمایهگذاری در بخش خدمات شبکه ملی اطلاعات میشود. وی افزود: در شرایط کنونی، حوزه فناوری اطلاعات نیازمند همافزایی هرچه بیشتر جهت ارائه و به ثبت رساندن تجربههای موفق با حداکثر کارایی است و پیروزمندی دولت در توسعه شبکه ملی اطلاعات، منوط به ارائه خدمات توسط بخش خصوصی با همراهی و نظارت دولت است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
افزایش حقالسهم دولت از درآمد اپراتورها قطعی شد
-
واناکرای، همچنان در صدر باجافزارهای فعال
-
تولید 2 سختافزار بومی برای توسعه شهر هوشمند
-
یک راهکار برای نقاشی دیجیتال
-
میراث دیجیتال؛ پل توسعه و تعمیق تعاملات فرهنگی
-
حمایت از بخش خصوصی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات
اخبارایران آنلاین