ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای در گفتوگو با «ایران» خبر داد
پایان مدرک فروشی با صدور سه روزه مجوز آموزشگاههای مهارتی
حدیث حدادی
خبرنگار
تربیت نیروی انسانی مجهز به مهارت که قادر باشد علم و دانش را به خدمات قابل عرضه در اقتصاد کشور تبدیل کند و همچنین افراد خلاق و کارآفرین که بتوانند با ایجاد ارزش افزوده، فرصتهای شغلی پایداری برای دیگران ایجاد کنند بهعنوان یکی از استراتژیهای مؤثر در فرایند توسعه هر کشوری به شمار میرود. در این میان آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای بهعنوان یکی از اجزای لاینفک دولت در مسیر توسعه محسوب میشود که سازمان فنی و حرفهای میتواند از طریق آموزش نیروی انسانی ماهر بستر ایجاد تحولی بزرگ در دولت مردمی را فراهم کند.
انسان با مهارت در کنار تکنولوژی نوین دیده میشود، اگر ما به ارزش مهارت بیاندیشیم و نگذاریم شکاف بین انسان با مهارت و تکنولوژی بیشتر شود، سهم بیشتری در توسعه خواهیم داشت. مهمترین عامل کسب مهارت و فناوری نوین سرمایههای انسانی و ارائه آموزشهای مهارتی به افراد، از نیازهای اساسی جامعه است. در واقع سازمان فنی و حرفهای با آموزشهای مداوم سبب کسب و ارتقای سطح دانش و مهارت موجود در میان نیروی انسانی و در نهایت منجر به ارتقای سطح اشتغال در کشور میشود.
بازار داغ فروش مدرک در دولت دوازدهم
از همین رو و با توجه به اهمیتی که این مدرک دارد، بازار خرید و فروش مدرک مهارتهای فنی و حرفهای همیشه فعال بوده اما در دولت دوازدهم به علت اینکه از سال 97 تا 99 دولت اجازه صدور مجوز در این حوزه را نداد همین امر موجب شد بازار فروش آنها داغ شود. علاوه بر آن به علت اینکه زمان صدور مجوز در دولت قبلی 8 ماه بود، دائم تراکم تقاضا وجود داشت که با جلوگیری از صدور مجوز این تراکم افزایش یافت. بنابراین قیمت فروش مجوز فنی و حرفهای برای متقاضیان آن نیز سر به فلک کشید. در حال حاضر یکی از اقدامات مهم سازمان فنی و حرفهای کاهش زمان صدور مجوز پروانه تأسیس آموزشگاه آزاد بوده که از ۸ ماه به سه روز تقلیل یافته است. در واقع با حذف ممنوعیت و کاهش زمان صدور مجوز فنی و حرفهای در کشور حجم متقاضیان آن کاهش یافت و بازار خرید و فروش نیز به میزان چشمگیری از رونق افتاده است.
آموزش بیش از هشت هزار نفر در عرصه فنی و حرفه ای
یکی از مباحثی که در سالهای اخیر کمتر مورد توجه بوده ارزیابی رضایت مشتریان سازمانهای دولتی است که بعد از تدوین برنامه هفتگانه تحول در نظام اداری دولت به این امر توجه خاصی شده است. به طوری که سازمان مدیریت و برنامهریزی در راستای سنجش عملکرد دستگاههای اجرایی در خصوص برنامه ارتقا و حفظ کرامت مردم در نظام اداری، سالانه بازرسیهای متعددی را انجام میدهد. در همین راستا و با توجه به این طرح، اقدامات و دستاوردهایی در خصوص تکریم مردم در سازمان فنی و حرفهای صورت گرفته که غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای در این مورد به «ایران» میگوید: در این خصوص اقداماتی همانند کاهش زمان صدور مجوز پروانه تأسیس آموزشگاه آزاد از حدود ۸ ماه به سه روز، کاهش زمان صدور مجوز پروانه تأسیس مراکز جوار و بین کارگاهی از 2 ماه به سه روز، کاهش زمان فرایند برگزاری آزمون و صدور گواهینامه مهارت از 45 روز به 7 روز کاری و ارتقا و توسعه خدمات را نیز انجام دادهایم. علاوهبر آن فرایند تمدید و تعویض گواهینامههای مهارت و اطلاعرسانی نیز بهبود یافته و شناسایی و معرفی 472 شغل مهارت محور کم سرمایه بر نیز از جمله اقدامات این سازمان محسوب میشود و همچنین ایجاد 3 مرکز سنجش مهارت در سطح کشور نیز از دیگر فعالیتهای این سازمان در راستای تکریم مردم به شمار میرود.این مسئول همچنین میگوید: در 6 ماهه دوم سال 894 هزار و 984 نفر توسط این سازمان آموزش دیده اند که 521 هزار نفر از آنها مربوط به فعالان در ارگانهای دولتی بودهاند که این تعداد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 13 درصد رشد داشته است. همچنین 373 هزار و 984 نفر که آموزش دیدهاند از افراد غیر دولتی میباشند که این بخش نیز نسبت به سال گذشته 16.5 درصد رشد را تجربه کرده است. آموزش دیدگان شامل اقشار مختلف همچون کارجویان، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، معتادان بهبود یافته و متجاهر، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، روستاییان و... هستند.
رشد 191 درصدی صدور مجوز در سازمان فنی و حرفهای
در همین راستا حسینی نیا، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای توضیح میدهد: برای داشتن نیروی کاری با مهارت، سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، آموزشهای مورد نیاز بازار کار را برای کارجویان در نقاط مختلف شهری روستایی و شاغلین در بنگاههای اقتصادی از طریق مراکز دولتی و آموزشگاههای آزاد ارائه میکند که در این زمینه این سازمان به گسترش چتر مهارتی و توسعه عدالت آموزشی پرداخته و دستاوردهایی همچون تدوین 600 استاندارد شایستگی و ارزشیابی مبتنی بر چهارچوب صلاحیت حرفهای که در 6 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 13 درصد رشد داشته است و آموزش 521 هزار نفر در دورههای مهارتی در بخش دولتی که با ۱۳ درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه مواجه بوده، آموزش 373 هزار و 984 نفر در آموزشگاههای آزاد سراسر کشور که این حوزه نیز با افزایش 16.5 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه همراه بوده و تهیه طرح مهارت آموزی هیبریدی دانشجویان در این عرصه را تاکنون داشتهایم. همچنین در حوزه اعطای مجوز نیز این سازمان با رشد 191 درصدی مواجه بوده به طوری که در این مدت به 608 مرکز کارآموزی و بین کارگاهی مجوز اعطا کرده است. علاوه بر آن سازمان فنی و حرفهای تاکنون موفق به شناسایی و معرفی 472 شغل مهارت محور کم سرمایه بر نیز شده است.
عملکرد سازمان فنی و حرفهای کشور در عرصه دولت الکترونیک
دولت الکترونیک یکی از مهمترین مقولات در جامعه اطلاعاتی به شمار میرود، در ایران نیز چندسالی است که دولت در راستای ارائه خدمات بهصورت شبانه روزی و در تمام ایام هفته به شهروندان، دولت الکترونیک را فعال کرده است. اهمیت اجرای این طرح به اندازهای است که در سالهای اخیر اجرای آن بهطور جدی در دستور کار دولتها قرار گرفته است. در واقع از این امر در راستای انجام تغییرات در فرایندهای دولتی مانند تمرکززدایی، بهبود کارایی و اثربخشی استفاده میشود. بنابراین به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بهمنظور بهبود کارایی و اثربخشی، شفافیت اطلاعات و مقایسهپذیری مبادلات اطلاعاتی و پولی درون دولت، بین دولت و سازمانهای تابعه آن، بین دولت و شهروندان و بین دولت و بخش خصوصی دولت الکترونیک میگویند. اکنون دولت الکترونیک در ایران در بعضی حوزهها فعال است و قریب به 1000 سایت دولتی ایران با وجود همه کاستیها و نقصهایی که در اطلاعرسانی دیجیتالی رسمی در وب دارند، بخشی از روابط عمومی دیجیتالی کشور را به دوش میکشند. دفاتر دولت الکترونیک که در استانهای مختلف کشور راهاندازی شده است، خدمات مختلف انتظامی و ثبتی را انجام میدهند و این خود یک گام رو به جلو در ارائه خدمات به شهروندان الکترونیکی ایران است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای در خصوص عملکرد این سازمان در حوزه دولت الکترونیک هم میگوید: سازمان فنی و حرفهای در ارزیابی دور هشتم دولت الکترونیک رتبه 18 از 162 را کسب کرد و از میان 162 دستگاه موجود موفق به کسب رتبه یک در محور ارائه خدمات شده است. همچنین برای نخستین بار پایگاه اطلاعات علمی و پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و 7 سامانه آنلاین خدماترسانی و مدیریت دانش در حوزه مسابقات مهارت راهاندازی شد و علاوه بر آن به منظور استقرار طرح امنسازی خدمات الکترونیک سازمان اقداماتی صورت گرفته و همچنین اتصال به درگاههای استعلام برخط و برای توسعه تبادلات الکترونیک بین دستگاهی و بسترسازی جهت اعتبارسنجی آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد به شیوه الکترونیکی نیز اقدام شده است.وی ادامه میدهد: در راستای هوشمندسازی و توسعه دولت الکترونیک بازطراحی و اصلاح فرایندها و روشهای انجام کار، تغذیه و بهنگامسازی اطلاعات سامانه دینا کاتالوگ و پایگاه اطلاعات آماری وزارتخانه، بروزرسانی و توسعه فرایندهای خدمات الکترونیکی در حوزه تدوین استانداردهای آموزش مهارت، طراحی سامانه استعداد منجی در راستای هدفمند کردن آموزشهای فنی و حرفهای برای مهارتآموزان با مشارکت انجمن متخصصین آلمان و اصلاح فرایندهای تخصصی با الکترونیکی کردن و مستند نمودن بخش عمدهای از فرایندهای تخصصی و عمومی نیز تا کنون انجام دادهایم.
گفتنی است؛ هزینه آموزش مهارتهای فنی و حرفهای در مراکز دولتی رایگان است. اما اگر فردی مدرک بخواهد حدود ۱۰۰ هزار تومان بابت هزینه ثبتنام، مشاوره، آزمون و مدرک باید پرداخت کند. در خصوص میزان زمان مورد نیاز برای کسب مهارت و آموزش نیز استانداردهای آموزشی هر رشتهای با هم متفاوت است و دورهها از ۳ تا ۴۰ ساعت و یا حتی برخی ۱۸ ماه نیز برای آموزش در نظر گرفته شده که بسته به مهارت مورد نظر متفاوت است.
خبرنگار
تربیت نیروی انسانی مجهز به مهارت که قادر باشد علم و دانش را به خدمات قابل عرضه در اقتصاد کشور تبدیل کند و همچنین افراد خلاق و کارآفرین که بتوانند با ایجاد ارزش افزوده، فرصتهای شغلی پایداری برای دیگران ایجاد کنند بهعنوان یکی از استراتژیهای مؤثر در فرایند توسعه هر کشوری به شمار میرود. در این میان آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای بهعنوان یکی از اجزای لاینفک دولت در مسیر توسعه محسوب میشود که سازمان فنی و حرفهای میتواند از طریق آموزش نیروی انسانی ماهر بستر ایجاد تحولی بزرگ در دولت مردمی را فراهم کند.
انسان با مهارت در کنار تکنولوژی نوین دیده میشود، اگر ما به ارزش مهارت بیاندیشیم و نگذاریم شکاف بین انسان با مهارت و تکنولوژی بیشتر شود، سهم بیشتری در توسعه خواهیم داشت. مهمترین عامل کسب مهارت و فناوری نوین سرمایههای انسانی و ارائه آموزشهای مهارتی به افراد، از نیازهای اساسی جامعه است. در واقع سازمان فنی و حرفهای با آموزشهای مداوم سبب کسب و ارتقای سطح دانش و مهارت موجود در میان نیروی انسانی و در نهایت منجر به ارتقای سطح اشتغال در کشور میشود.
بازار داغ فروش مدرک در دولت دوازدهم
از همین رو و با توجه به اهمیتی که این مدرک دارد، بازار خرید و فروش مدرک مهارتهای فنی و حرفهای همیشه فعال بوده اما در دولت دوازدهم به علت اینکه از سال 97 تا 99 دولت اجازه صدور مجوز در این حوزه را نداد همین امر موجب شد بازار فروش آنها داغ شود. علاوه بر آن به علت اینکه زمان صدور مجوز در دولت قبلی 8 ماه بود، دائم تراکم تقاضا وجود داشت که با جلوگیری از صدور مجوز این تراکم افزایش یافت. بنابراین قیمت فروش مجوز فنی و حرفهای برای متقاضیان آن نیز سر به فلک کشید. در حال حاضر یکی از اقدامات مهم سازمان فنی و حرفهای کاهش زمان صدور مجوز پروانه تأسیس آموزشگاه آزاد بوده که از ۸ ماه به سه روز تقلیل یافته است. در واقع با حذف ممنوعیت و کاهش زمان صدور مجوز فنی و حرفهای در کشور حجم متقاضیان آن کاهش یافت و بازار خرید و فروش نیز به میزان چشمگیری از رونق افتاده است.
آموزش بیش از هشت هزار نفر در عرصه فنی و حرفه ای
یکی از مباحثی که در سالهای اخیر کمتر مورد توجه بوده ارزیابی رضایت مشتریان سازمانهای دولتی است که بعد از تدوین برنامه هفتگانه تحول در نظام اداری دولت به این امر توجه خاصی شده است. به طوری که سازمان مدیریت و برنامهریزی در راستای سنجش عملکرد دستگاههای اجرایی در خصوص برنامه ارتقا و حفظ کرامت مردم در نظام اداری، سالانه بازرسیهای متعددی را انجام میدهد. در همین راستا و با توجه به این طرح، اقدامات و دستاوردهایی در خصوص تکریم مردم در سازمان فنی و حرفهای صورت گرفته که غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای در این مورد به «ایران» میگوید: در این خصوص اقداماتی همانند کاهش زمان صدور مجوز پروانه تأسیس آموزشگاه آزاد از حدود ۸ ماه به سه روز، کاهش زمان صدور مجوز پروانه تأسیس مراکز جوار و بین کارگاهی از 2 ماه به سه روز، کاهش زمان فرایند برگزاری آزمون و صدور گواهینامه مهارت از 45 روز به 7 روز کاری و ارتقا و توسعه خدمات را نیز انجام دادهایم. علاوهبر آن فرایند تمدید و تعویض گواهینامههای مهارت و اطلاعرسانی نیز بهبود یافته و شناسایی و معرفی 472 شغل مهارت محور کم سرمایه بر نیز از جمله اقدامات این سازمان محسوب میشود و همچنین ایجاد 3 مرکز سنجش مهارت در سطح کشور نیز از دیگر فعالیتهای این سازمان در راستای تکریم مردم به شمار میرود.این مسئول همچنین میگوید: در 6 ماهه دوم سال 894 هزار و 984 نفر توسط این سازمان آموزش دیده اند که 521 هزار نفر از آنها مربوط به فعالان در ارگانهای دولتی بودهاند که این تعداد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 13 درصد رشد داشته است. همچنین 373 هزار و 984 نفر که آموزش دیدهاند از افراد غیر دولتی میباشند که این بخش نیز نسبت به سال گذشته 16.5 درصد رشد را تجربه کرده است. آموزش دیدگان شامل اقشار مختلف همچون کارجویان، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، معتادان بهبود یافته و متجاهر، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، روستاییان و... هستند.
رشد 191 درصدی صدور مجوز در سازمان فنی و حرفهای
در همین راستا حسینی نیا، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای توضیح میدهد: برای داشتن نیروی کاری با مهارت، سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، آموزشهای مورد نیاز بازار کار را برای کارجویان در نقاط مختلف شهری روستایی و شاغلین در بنگاههای اقتصادی از طریق مراکز دولتی و آموزشگاههای آزاد ارائه میکند که در این زمینه این سازمان به گسترش چتر مهارتی و توسعه عدالت آموزشی پرداخته و دستاوردهایی همچون تدوین 600 استاندارد شایستگی و ارزشیابی مبتنی بر چهارچوب صلاحیت حرفهای که در 6 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 13 درصد رشد داشته است و آموزش 521 هزار نفر در دورههای مهارتی در بخش دولتی که با ۱۳ درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه مواجه بوده، آموزش 373 هزار و 984 نفر در آموزشگاههای آزاد سراسر کشور که این حوزه نیز با افزایش 16.5 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه همراه بوده و تهیه طرح مهارت آموزی هیبریدی دانشجویان در این عرصه را تاکنون داشتهایم. همچنین در حوزه اعطای مجوز نیز این سازمان با رشد 191 درصدی مواجه بوده به طوری که در این مدت به 608 مرکز کارآموزی و بین کارگاهی مجوز اعطا کرده است. علاوه بر آن سازمان فنی و حرفهای تاکنون موفق به شناسایی و معرفی 472 شغل مهارت محور کم سرمایه بر نیز شده است.
عملکرد سازمان فنی و حرفهای کشور در عرصه دولت الکترونیک
دولت الکترونیک یکی از مهمترین مقولات در جامعه اطلاعاتی به شمار میرود، در ایران نیز چندسالی است که دولت در راستای ارائه خدمات بهصورت شبانه روزی و در تمام ایام هفته به شهروندان، دولت الکترونیک را فعال کرده است. اهمیت اجرای این طرح به اندازهای است که در سالهای اخیر اجرای آن بهطور جدی در دستور کار دولتها قرار گرفته است. در واقع از این امر در راستای انجام تغییرات در فرایندهای دولتی مانند تمرکززدایی، بهبود کارایی و اثربخشی استفاده میشود. بنابراین به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بهمنظور بهبود کارایی و اثربخشی، شفافیت اطلاعات و مقایسهپذیری مبادلات اطلاعاتی و پولی درون دولت، بین دولت و سازمانهای تابعه آن، بین دولت و شهروندان و بین دولت و بخش خصوصی دولت الکترونیک میگویند. اکنون دولت الکترونیک در ایران در بعضی حوزهها فعال است و قریب به 1000 سایت دولتی ایران با وجود همه کاستیها و نقصهایی که در اطلاعرسانی دیجیتالی رسمی در وب دارند، بخشی از روابط عمومی دیجیتالی کشور را به دوش میکشند. دفاتر دولت الکترونیک که در استانهای مختلف کشور راهاندازی شده است، خدمات مختلف انتظامی و ثبتی را انجام میدهند و این خود یک گام رو به جلو در ارائه خدمات به شهروندان الکترونیکی ایران است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای در خصوص عملکرد این سازمان در حوزه دولت الکترونیک هم میگوید: سازمان فنی و حرفهای در ارزیابی دور هشتم دولت الکترونیک رتبه 18 از 162 را کسب کرد و از میان 162 دستگاه موجود موفق به کسب رتبه یک در محور ارائه خدمات شده است. همچنین برای نخستین بار پایگاه اطلاعات علمی و پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و 7 سامانه آنلاین خدماترسانی و مدیریت دانش در حوزه مسابقات مهارت راهاندازی شد و علاوه بر آن به منظور استقرار طرح امنسازی خدمات الکترونیک سازمان اقداماتی صورت گرفته و همچنین اتصال به درگاههای استعلام برخط و برای توسعه تبادلات الکترونیک بین دستگاهی و بسترسازی جهت اعتبارسنجی آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد به شیوه الکترونیکی نیز اقدام شده است.وی ادامه میدهد: در راستای هوشمندسازی و توسعه دولت الکترونیک بازطراحی و اصلاح فرایندها و روشهای انجام کار، تغذیه و بهنگامسازی اطلاعات سامانه دینا کاتالوگ و پایگاه اطلاعات آماری وزارتخانه، بروزرسانی و توسعه فرایندهای خدمات الکترونیکی در حوزه تدوین استانداردهای آموزش مهارت، طراحی سامانه استعداد منجی در راستای هدفمند کردن آموزشهای فنی و حرفهای برای مهارتآموزان با مشارکت انجمن متخصصین آلمان و اصلاح فرایندهای تخصصی با الکترونیکی کردن و مستند نمودن بخش عمدهای از فرایندهای تخصصی و عمومی نیز تا کنون انجام دادهایم.
گفتنی است؛ هزینه آموزش مهارتهای فنی و حرفهای در مراکز دولتی رایگان است. اما اگر فردی مدرک بخواهد حدود ۱۰۰ هزار تومان بابت هزینه ثبتنام، مشاوره، آزمون و مدرک باید پرداخت کند. در خصوص میزان زمان مورد نیاز برای کسب مهارت و آموزش نیز استانداردهای آموزشی هر رشتهای با هم متفاوت است و دورهها از ۳ تا ۴۰ ساعت و یا حتی برخی ۱۸ ماه نیز برای آموزش در نظر گرفته شده که بسته به مهارت مورد نظر متفاوت است.
معاون وزیر تعاون دستاوردهای بخش تعاون دولت را تشریح کرد
ایجاد 974 هزار فرصت شغلی بخش تعاون در دولت سیزدهم
1531 تعاونی مشکلدار در ماههای اخیر شناسایی کردیم،از این میزان مشکلات 602 تعاونی را حل کردیم
گروه اقتصادی/ شناسایی مشکلات 1531 تعاونی و حل مشکل 602 مورد از آنها، رفع مشکل 5 هزار واحد مسکن مهر تعاونی ساز و تهیه بسته احداث ۵۰۰ هزار واحد مسکونی با استفاده از ظرفیت تعاونیهای مسکن بخشی از گزارش عملکرد دولت سیزدهم در توسعه و ارتقای بخش تعاون است.
به گزارش «ایران»، مهدی مسکنی، معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای 6 ماهه این وزارتخانه با تشریح دستاوردهای این معاونت، به راهاندازی ۵ مرکز جدید نوآوری و توسعه تعاون، تشکیل کارگروه رفع موانع اعتباری تعاونیها و شناسایی مشکلات ۱۵۳۱ تعاونی و بررسی مشکلات ۱۳۶۹ تعاونی در کمیتههای استانی و تعیین تکلیف و رفع مشکل ۶۰۲ مورد و تشکیل و توسعه تعاونیها برای سه دهک پایین درآمدی با راهاندازی ۱۰۰ تعاونی جدید بهعنوان بخشی از اقدامات این معاونت در دولت سیزدهم اشاره کرد.
مسکنی شناسایی طرحها و فرصتهای جدید جهت سرمایهگذاری در بخش تعاون را از دیگر برنامههای این وزارتخانه در بخش تعاون در 6 ماه گذشته عنوان کرد و افزود: در این زمینه شناسایی و جذب ۲۱۴ مورد سرمایهگذاری انجام شده که ۲۳۵ درصد بیشتر از برنامه ۱۴۰ روزه است.
تشکیل ۶۱۴ تعاونی در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ با ۱۴۵۹۵ عضو و ۹۷۴ هزار و ۸۷۸ فرصت شغلی، بخش دیگری از دستاوردها در این بخش بود که معاون وزیر با اشاره به آنها همچنین ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ مورد تقاضای تشکیل تعاونی در سامانه در دست بررسی و اقدام است که فارغ از آنکه ما نگاه کمیتگرایی به این بخش نداریم اما خود حکایت از تغییر نگاه و باور به بخش تعاون دارد.
پرداخت ۷۵ درصد مطالبات معوق تعاونیهای سهام عدالت
وی در ادامه به پیگیری مطالبات چندین ساله پرسنل شاغل در تعاونیهای سهام عدالت در دولت سیزدهم اشاره کرد و ادامه داد: مقرر شد ۷۵ درصد حقوق و مزایای معوق در اسرع وقت پرداخت و ۲۵ درصد به پس از انجام حسابرسی موکول شود.وی ادامه داد: پیگیری ویژه مسائل تعاونیهای مشکلدار استان تهران در جلسات حضوری معاون وزیر، پیگیری تشکیل یک واحد سازمانی با عنوان «حمایت و توسعه تعاونیها» در دستگاههای اجرایی و احصاء و تدوین ۱۸ عنوان شاخص مربوط به ۱۵ دستگاه اجرایی مکلف در سند توسعه تعاون از دیگر اقدامات ویژهای است که در دولت سیزدهم انجام شده است.
احیای مشوقهای بخش تعاون
مسکنی با اشاره به راهاندازی ماژول مشوقها و حمایتها در سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون، به بخشی از این مشوقها اشاره و تأکید کرد: پیگیری اعطای بیش از ۱۰۰ مورد تسهیلات به اتحادیهها و شرکتهای تعاونی، پیگیری تخفیفهای بیمه و معافیتهای مالیاتی تعاونیها براساس قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و حمایت از ۲۲۰ شرکت تعاونی برای شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی از جمله این مشوق هاست.
ثبت 5 تعاونی توسعه و عمران شهرستانی با عضویت حدود ۶۱۰۰ نفر، ثبت ۱۱ تعاونی حملونقل فعال کشور با عضویت ۱۷۸ نفر، ثبت۱۶۷ تعاونی خدماتی با عضویت ۱۹۱۵ نفر، تشکیل ۵۰ تعاونی کشاورزی، ثبت ۱۲تعاونی فراگیر ملی با عضویت ۷۶۵ نفر و تشکیل ۶۷ تعاونی توزیعی و افتتاح ۲۶۸ طرح تعاونی با سرمایهگذاری بیش از ۳۳۸۰ میلیارد تومان، عضویت ۱۴۳۴۹ نفر و ایجاد اشتغال برای ۷۰۰۹ نفر از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه تعاونیها بود که معاون وزیر کار به آنها اشاره کرد.
وی همچنین گفت: انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک پشتیبانی و مانع زدایی از فعالیت تعاونیها و خط اعتباری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی بین معاونت امور تعاون و بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایهگذاری بخش تعاون، حضور در اجلاس آسیا - اقیانوسیه (ICA) اتحادیه بینالمللی تعاونیها در کشور کره جنوبی و انجام مقدمات فنی ایجاد سرویس نقل و انتقال الکترونیکی عضویت در شرکتهای تعاونی، ایجاد داشبورد مدیریتی سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون و سرویس نقشه مکان مند تعاونیهای کشور از دیگر اقدامات انجام شده است.
معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تهیه بسته احداث ۵۰۰ هزار واحد مسکونی با استفاده از ظرفیت تعاونیهای مسکن، مشارکت در اجرای قانون جهش تولید مسکن و پیگیری جهت تحویل و بهرهبرداری از واحدهای باقی مانده مسکن مهر در حوزه تعاون خبر داد و گفت: در بررسیهای صورت گرفته از 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر، 840 هزار واحد از سوی تعاونیهای مسکن مهر ساخته شده که فقط 39 هزار مورد دچار مشکل شدهاند که از این تعداد هفته آینده 5 هزار واحد تحویل میشود و 34 هزار واحد نیز به مرور رفع مشکل خواهد شد.
مسکنی همچنین به پیگیری برگزاری جلسات کارگروه رفع موانع اعتباری تعاونیها اشاره کرد و ادامه داد: اجرایی شدن تخفیف ۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرمای اعضا شاغل تعاونیها بر اساس قانون اصل 44 دنبال شد که در این زمینه جذب حدود ۱۵ میلیارد تومان مشوق بیمهای جهت اجرایی شدن تأمین منابع مالی موضوع از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سنواتی کشور و پرداخت به ۱۱۷۱ تعاونی مشمول جهت تخفیف ۲۰ درصدی حق بیمه سهم کارفرمای ۱۰۷۳۰ شاغل در تعاونیها انجام شد.
معاون تعاون وزیر کار همچنین درباره واگذاری باشگاههای استقلال و پرسپولیس در قالب تعاون، گفت: در مذاکرهای که با رئیس سازمان خصوصیسازی با حضور وزیر تعاون برگزار شد، از واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به تعاونیها استقبال شد که بخش تعاون هم در اداره سرخابیها سهم داشته باشد اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
وی گفت: الگوی اداره سهام عدالت از ابتدا بر پایه بخش تعاون بود که متأسفانه با ورود شرکتهای سرمایهگذاری استانی به بورس تعاونیها کنار گذاشته شدهاند.
به گزارش «ایران»، مهدی مسکنی، معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای 6 ماهه این وزارتخانه با تشریح دستاوردهای این معاونت، به راهاندازی ۵ مرکز جدید نوآوری و توسعه تعاون، تشکیل کارگروه رفع موانع اعتباری تعاونیها و شناسایی مشکلات ۱۵۳۱ تعاونی و بررسی مشکلات ۱۳۶۹ تعاونی در کمیتههای استانی و تعیین تکلیف و رفع مشکل ۶۰۲ مورد و تشکیل و توسعه تعاونیها برای سه دهک پایین درآمدی با راهاندازی ۱۰۰ تعاونی جدید بهعنوان بخشی از اقدامات این معاونت در دولت سیزدهم اشاره کرد.
مسکنی شناسایی طرحها و فرصتهای جدید جهت سرمایهگذاری در بخش تعاون را از دیگر برنامههای این وزارتخانه در بخش تعاون در 6 ماه گذشته عنوان کرد و افزود: در این زمینه شناسایی و جذب ۲۱۴ مورد سرمایهگذاری انجام شده که ۲۳۵ درصد بیشتر از برنامه ۱۴۰ روزه است.
تشکیل ۶۱۴ تعاونی در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ با ۱۴۵۹۵ عضو و ۹۷۴ هزار و ۸۷۸ فرصت شغلی، بخش دیگری از دستاوردها در این بخش بود که معاون وزیر با اشاره به آنها همچنین ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ مورد تقاضای تشکیل تعاونی در سامانه در دست بررسی و اقدام است که فارغ از آنکه ما نگاه کمیتگرایی به این بخش نداریم اما خود حکایت از تغییر نگاه و باور به بخش تعاون دارد.
پرداخت ۷۵ درصد مطالبات معوق تعاونیهای سهام عدالت
وی در ادامه به پیگیری مطالبات چندین ساله پرسنل شاغل در تعاونیهای سهام عدالت در دولت سیزدهم اشاره کرد و ادامه داد: مقرر شد ۷۵ درصد حقوق و مزایای معوق در اسرع وقت پرداخت و ۲۵ درصد به پس از انجام حسابرسی موکول شود.وی ادامه داد: پیگیری ویژه مسائل تعاونیهای مشکلدار استان تهران در جلسات حضوری معاون وزیر، پیگیری تشکیل یک واحد سازمانی با عنوان «حمایت و توسعه تعاونیها» در دستگاههای اجرایی و احصاء و تدوین ۱۸ عنوان شاخص مربوط به ۱۵ دستگاه اجرایی مکلف در سند توسعه تعاون از دیگر اقدامات ویژهای است که در دولت سیزدهم انجام شده است.
احیای مشوقهای بخش تعاون
مسکنی با اشاره به راهاندازی ماژول مشوقها و حمایتها در سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون، به بخشی از این مشوقها اشاره و تأکید کرد: پیگیری اعطای بیش از ۱۰۰ مورد تسهیلات به اتحادیهها و شرکتهای تعاونی، پیگیری تخفیفهای بیمه و معافیتهای مالیاتی تعاونیها براساس قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و حمایت از ۲۲۰ شرکت تعاونی برای شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی از جمله این مشوق هاست.
ثبت 5 تعاونی توسعه و عمران شهرستانی با عضویت حدود ۶۱۰۰ نفر، ثبت ۱۱ تعاونی حملونقل فعال کشور با عضویت ۱۷۸ نفر، ثبت۱۶۷ تعاونی خدماتی با عضویت ۱۹۱۵ نفر، تشکیل ۵۰ تعاونی کشاورزی، ثبت ۱۲تعاونی فراگیر ملی با عضویت ۷۶۵ نفر و تشکیل ۶۷ تعاونی توزیعی و افتتاح ۲۶۸ طرح تعاونی با سرمایهگذاری بیش از ۳۳۸۰ میلیارد تومان، عضویت ۱۴۳۴۹ نفر و ایجاد اشتغال برای ۷۰۰۹ نفر از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه تعاونیها بود که معاون وزیر کار به آنها اشاره کرد.
وی همچنین گفت: انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک پشتیبانی و مانع زدایی از فعالیت تعاونیها و خط اعتباری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی بین معاونت امور تعاون و بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایهگذاری بخش تعاون، حضور در اجلاس آسیا - اقیانوسیه (ICA) اتحادیه بینالمللی تعاونیها در کشور کره جنوبی و انجام مقدمات فنی ایجاد سرویس نقل و انتقال الکترونیکی عضویت در شرکتهای تعاونی، ایجاد داشبورد مدیریتی سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون و سرویس نقشه مکان مند تعاونیهای کشور از دیگر اقدامات انجام شده است.
معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تهیه بسته احداث ۵۰۰ هزار واحد مسکونی با استفاده از ظرفیت تعاونیهای مسکن، مشارکت در اجرای قانون جهش تولید مسکن و پیگیری جهت تحویل و بهرهبرداری از واحدهای باقی مانده مسکن مهر در حوزه تعاون خبر داد و گفت: در بررسیهای صورت گرفته از 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر، 840 هزار واحد از سوی تعاونیهای مسکن مهر ساخته شده که فقط 39 هزار مورد دچار مشکل شدهاند که از این تعداد هفته آینده 5 هزار واحد تحویل میشود و 34 هزار واحد نیز به مرور رفع مشکل خواهد شد.
مسکنی همچنین به پیگیری برگزاری جلسات کارگروه رفع موانع اعتباری تعاونیها اشاره کرد و ادامه داد: اجرایی شدن تخفیف ۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرمای اعضا شاغل تعاونیها بر اساس قانون اصل 44 دنبال شد که در این زمینه جذب حدود ۱۵ میلیارد تومان مشوق بیمهای جهت اجرایی شدن تأمین منابع مالی موضوع از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سنواتی کشور و پرداخت به ۱۱۷۱ تعاونی مشمول جهت تخفیف ۲۰ درصدی حق بیمه سهم کارفرمای ۱۰۷۳۰ شاغل در تعاونیها انجام شد.
معاون تعاون وزیر کار همچنین درباره واگذاری باشگاههای استقلال و پرسپولیس در قالب تعاون، گفت: در مذاکرهای که با رئیس سازمان خصوصیسازی با حضور وزیر تعاون برگزار شد، از واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به تعاونیها استقبال شد که بخش تعاون هم در اداره سرخابیها سهم داشته باشد اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
وی گفت: الگوی اداره سهام عدالت از ابتدا بر پایه بخش تعاون بود که متأسفانه با ورود شرکتهای سرمایهگذاری استانی به بورس تعاونیها کنار گذاشته شدهاند.
رونمایی از سامانه ارزیابی مدیران در وزارت کار
مدیران فسادستیز و انقلابی انتخاب میشوند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رونمایی سامانه ارزیابی مدیران و پاسخگویی به شکایت در این وزارتخانه خبر داد و گفت: از بین سه هزار و ۵٠٠ فرد، ارزیابی صورت گرفته و ۴٠٠ مدیر را برای خدمت در وزارت مردم انتخاب کردیم.
به گزارش ایرنا، حجتالله عبدالملکی در رونمایی از سامانه ارزیابی مدیران اظهار داشت: در حوزه مدیریتی ۵٠ درصد اقدامات، چینش مدیران ردههای پایین است که اگر درست انتخاب شوند، کارها درست پیش میرود.وی بیان داشت: ٨٠ درصد انتخابها وابسته به موضوع ارزیابی است که سه نوع ارزیابی در وزارت کار شامل ارزیابی برای انتخاب مدیران، مدیران فعلی و عملکرد مدیران جدید است.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ١٠ هزار مدیر در سطوح پایین و میانی داریم، گفت: ارزیابی مدیران منصوب شده بسیار مهم است، از روز اول به آنها گفته شد که ارزیابی آنها شروع میشود.وی گفت: مدیران براساس شاخصهای مردمی، پاکدستی، فسادستیز و انقلابی انتخاب میشوند و زیرذرهبین خواهند بود، چرا که این پستها امانتهای مردمی است.عبدالملکی گفت: در روزهای اول حضورم در وزارت کار از جریانهای سیاسی درخواست برای انتصاب افراد داشتیم که اعلام کردیم گزینهها را مورد بررسی قرار میدهیم و تأکید کردیم که ما امانتدار ٨۵ میلیون نفر در پستهای مدیریتی هستیم.
وی با تأکید بر اینکه ارزیابی عملکرد مدیران با وسواس انجام میشود، گفت: ارزیابی از بالاترین رده دولت سیزدهم در حال انجام است.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: مردم یکی از ارزیابان مدیران هستند که در سامانهها ثبت شکایات، پیشنهاد و انتقاد میکنند که یکی از معیارهای ما برای ارزیابی مدیران کارکنان است.
وی با بیان اینکه ٢٨٠ هزار شکایت ثبت شده است، گفت: ١٠ هزار شکایت در سامانههای این وزارتخانه و ١٠ هزار شکایت هم از طریق فضاهای مجازی و ٢۶٠ هزار از طریق سامانه سامد به این وزارتخانه ارجاع شده که روی این موارد اقدام انجام شده و ٨۵ درصد از شکایات منتج به نتیجه شده است.وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی هشدار داد: بازدیدها از زیرمجموعههای این وزارتخانه به صورت سرزده و بدون اعلام قبلی انجام میشود به طوری که در یکی از بازدیدها، بعضی از افراد متخلف شناسایی و به نهادهای نظارتی معرفی شدهاند.
به گزارش ایرنا، حجتالله عبدالملکی در رونمایی از سامانه ارزیابی مدیران اظهار داشت: در حوزه مدیریتی ۵٠ درصد اقدامات، چینش مدیران ردههای پایین است که اگر درست انتخاب شوند، کارها درست پیش میرود.وی بیان داشت: ٨٠ درصد انتخابها وابسته به موضوع ارزیابی است که سه نوع ارزیابی در وزارت کار شامل ارزیابی برای انتخاب مدیران، مدیران فعلی و عملکرد مدیران جدید است.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ١٠ هزار مدیر در سطوح پایین و میانی داریم، گفت: ارزیابی مدیران منصوب شده بسیار مهم است، از روز اول به آنها گفته شد که ارزیابی آنها شروع میشود.وی گفت: مدیران براساس شاخصهای مردمی، پاکدستی، فسادستیز و انقلابی انتخاب میشوند و زیرذرهبین خواهند بود، چرا که این پستها امانتهای مردمی است.عبدالملکی گفت: در روزهای اول حضورم در وزارت کار از جریانهای سیاسی درخواست برای انتصاب افراد داشتیم که اعلام کردیم گزینهها را مورد بررسی قرار میدهیم و تأکید کردیم که ما امانتدار ٨۵ میلیون نفر در پستهای مدیریتی هستیم.
وی با تأکید بر اینکه ارزیابی عملکرد مدیران با وسواس انجام میشود، گفت: ارزیابی از بالاترین رده دولت سیزدهم در حال انجام است.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: مردم یکی از ارزیابان مدیران هستند که در سامانهها ثبت شکایات، پیشنهاد و انتقاد میکنند که یکی از معیارهای ما برای ارزیابی مدیران کارکنان است.
وی با بیان اینکه ٢٨٠ هزار شکایت ثبت شده است، گفت: ١٠ هزار شکایت در سامانههای این وزارتخانه و ١٠ هزار شکایت هم از طریق فضاهای مجازی و ٢۶٠ هزار از طریق سامانه سامد به این وزارتخانه ارجاع شده که روی این موارد اقدام انجام شده و ٨۵ درصد از شکایات منتج به نتیجه شده است.وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی هشدار داد: بازدیدها از زیرمجموعههای این وزارتخانه به صورت سرزده و بدون اعلام قبلی انجام میشود به طوری که در یکی از بازدیدها، بعضی از افراد متخلف شناسایی و به نهادهای نظارتی معرفی شدهاند.
سرپرست توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار:
٣١ تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی تشکیل میشود
سرپرست توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ٣١تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی تشکیل میشود تا کل زنجیره اعم از تأمین مواد اولیه تا بازار فروش را فراهم سازد.
به گزارش ایرنا، «محمود کریمیبیرانوند» در امضای تفاهمنامه همکاری با معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: تعاونی بهترین و کارآفرینترین مدل است که اشتغال کشور را تأمین میکند، در همین راستا با معاونت تعاون سلسله جلساتی داشتهایم و به این جمعبندی شکل تعاونی در مشاغل خانگی رسیدیم.
سرپرست توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امضای این تفاهمنامه در سال ١۴٠١، سهم بخش تعاون مشاغل خانگی را از 3درصد به ١٠درصد میرساند.وی با اشاره به اینکه بیش از ١٧هزار پیشران داریم، گفت: بیش از صدهزار شغل پایدار را در کشور ایجاد کردند و بیش از ٢٠دستگاه عضو ستاد سامانه مشاغل هستند.
وی با اشاره به اینکه مهمترین مشکلات مشاغل خانگی بانکها و چالشهای آن است، گفت: شاغلان در اخذ تضامن و واریز تسهیلات با موانعی روبهرو هستند. همچنین در بحث مجوز و مهارت چالشهای جدی وجود دارد که این امر نیازمند همراهی دستگاهها است.وی با اشاره به کاهش زمان صدور مجوزها گفت: از ٢٨بهمنماه تا ۶اسفندماه در کمتر از دوهفته، ٣٩هزار مجوز فوری مشاغل خانگی و یکهزارو١٠٠مجوز تأییدمحور صادر شد. مجوزهای تأییدمحور نیاز به تأیید دستگاههای متولی در سه روز دارد درغیر این صورت مجوز الکترونیکی صادر میشود اما در صدور مجوزهای فوری به محض تأیید تعهد در سامانه، مجوز صادر میشود.
به گزارش ایرنا، «محمود کریمیبیرانوند» در امضای تفاهمنامه همکاری با معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: تعاونی بهترین و کارآفرینترین مدل است که اشتغال کشور را تأمین میکند، در همین راستا با معاونت تعاون سلسله جلساتی داشتهایم و به این جمعبندی شکل تعاونی در مشاغل خانگی رسیدیم.
سرپرست توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امضای این تفاهمنامه در سال ١۴٠١، سهم بخش تعاون مشاغل خانگی را از 3درصد به ١٠درصد میرساند.وی با اشاره به اینکه بیش از ١٧هزار پیشران داریم، گفت: بیش از صدهزار شغل پایدار را در کشور ایجاد کردند و بیش از ٢٠دستگاه عضو ستاد سامانه مشاغل هستند.
وی با اشاره به اینکه مهمترین مشکلات مشاغل خانگی بانکها و چالشهای آن است، گفت: شاغلان در اخذ تضامن و واریز تسهیلات با موانعی روبهرو هستند. همچنین در بحث مجوز و مهارت چالشهای جدی وجود دارد که این امر نیازمند همراهی دستگاهها است.وی با اشاره به کاهش زمان صدور مجوزها گفت: از ٢٨بهمنماه تا ۶اسفندماه در کمتر از دوهفته، ٣٩هزار مجوز فوری مشاغل خانگی و یکهزارو١٠٠مجوز تأییدمحور صادر شد. مجوزهای تأییدمحور نیاز به تأیید دستگاههای متولی در سه روز دارد درغیر این صورت مجوز الکترونیکی صادر میشود اما در صدور مجوزهای فوری به محض تأیید تعهد در سامانه، مجوز صادر میشود.
ناظر جهانی کارآفرینی گزارش میدهد
6 روند در کارآفرینی جهانی بعد از همهگیری کرونا
ناظر جهانی کارآفرینی (GEM) در تازهترین گزارش خود درباره گرایشهای کارآفرینی جهانی در 2022-2021، چگونگی مقابله کارآفرینان و اکوسیستم با همهگیری جهانی را نشان میدهد.به گزارش «ایران»، در این گزارش که بر اساس نظرسنجی 150 هزار کارآفرین از 47 کشور جهان درباره روندهای نوظهور در کارآفرینی پس از همهگیری کووید-19 تدوین شده، تأکید شده است: کووید-19 به شدت به کارآفرینی ضربه زد، به طوری که افراد کمتری کسبوکارهای جدید را راهاندازی کردند و بسیاری از کسبوکارهای تأسیسشده با شکست مواجه شدند. با این حال، برخی از کارآفرینان از فرصتهای جدید و نوظهور استفاده میکنند.
1. بهبود جهانی احساسات کارآفرینی مثبت در مورد فرصتها
نشانههای واضحی از بهبود اقتصاد جهانی وجود دارد که در احساسات مثبت کارآفرینی در یافتن فرصتهای جدید و شروع یک کسبوکار منعکس میشود. در 15 کشور از این 47 اقتصاد، بیش از نیمی از کسانی که یک کسب و کار جدید را راهاندازی کرده یا اداره میکنند، موافق بودند که همهگیری منجر به ایجاد فرصتهای تجاری جدید شده است. در سال 2020، این مورد فقط برای 9 اقتصاد از 46 اقتصاد بود.
2- نرخ فعالیت کارآفرینی هنوز در بیشتر کشورها در مقایسه با قبل از همهگیری کمتر است
ناظر جهانی کارآفرینی نرخ فعالیت کارآفرینی را بهصورت سالانه دنبال میکند و مقایسه دادهها در سالهای 2019، 2020 و 2021 نشان میدهد که فعالیت کارآفرینی هنوز به سطح قبل از همهگیری در بیشتر کشورها بازنگشته است. این کاهش در لهستان، جمهوری اسلواکی و نروژ بیش از نیمی بوده است. با این حال، استثناهایی وجود دارد، بویژه در عربستان سعودی و هلند، که هر دو آنها در هر یک از دو سال گذشته افزایش فعالیتهای کارآفرینی را تجربه کردهاند.
3. روند رو به رشد فعالیتهای کارآفرینی کم تعداد
در یک چهارم از اقتصادهای مورد مطالعه، بیش از نیمی از کسانی که یک کسب و کار جدید را شروع کرده یا اداره میکنند، انتظار دارند تا در پنج سال آینده هیچ کس جز خودشان را استخدام نکنند. این ممکن است نشاندهنده سطوح بالای کسبوکارهای غیررسمی باشد، که به استارتاپهای جدید بهعنوان وسیلهای برای بقا در غیاب فرصتهای درآمد مستمر بهدلیل همهگیری اشاره میکند.
4. تناقض بین درک آسان شروع یک کسب و کار
ناظر جهانی کارآفرینی اشاره میکند که ما شاهد یک پارادوکس پیچیده در برخی کشورها هستیم. در حالی که بسیاری از بزرگسالان تصور میکنند که راهاندازی یک کسب و کار در کشورشان آسان است، تنها تعداد بسیار کمی قصد راهاندازی آن را دارند. بهعنوان مثال، در بریتانیا بیش از 70 درصد از پاسخ دهندگان موافق هستند که راهاندازی کسب و کار در آن کشور آسان است، با این حال، کمتر از یک نفر از هر 10 نفر قصد راهاندازی کسب و کار را در سه سال آینده دارند. به طور مشابه در هند، بیش از 80 درصد از پاسخ دهندگان موافق هستند که راهاندازی یک تجارت در آن کشور آسان است. با این حال، کمتر از یک نفر از هر 5 بزرگسال انتظار دارند در سه سال آینده یک کسب و کار راهاندازی کنند. در هر دو این کشورها، بیش از 50 درصد از کسانی که فرصتهای خوبی برای راهاندازی کسبوکار میبینند، گزارش میدهند که ترس از شکست آنها را از انجام این کار باز میدارد.
5. رشد دیجیتالی شدن در میان کشورهای کم درآمد
محدودیتهای ناشی از همهگیری و بهبود زیرساختهای دیجیتال، استفاده از فناوری دیجیتال را در میان کشورهای کمدرآمد تسریع و افزایش داده است، جایی که از هر دو استارتاپ، یک شرکت انتظار دارد در شش ماه آینده استفاده از فناوریهای دیجیتال را برای فروش محصولات خود افزایش دهد. با این حال، کارآفرینان جدید از فناوریهای دیجیتال بیشتر از صاحبان مشاغل تثبیت شده در همه اقتصادها بجز سه اقتصاد: آفریقای جنوبی، فرانسه و جمهوری کره استقبال میکنند. نیاز به انگیزهها یا آموزشهای بیشتری برای سرمایهگذاری در فناوریهای دیجیتال وجود دارد تا با تغییر بازارها، کسبوکارهای تثبیتشده، عقب نمانند.
6. آموزش کارآفرینی در مدرسه همچنان با شکست مواجه است
ناظر جهانی کارآفرینی با نظرسنجی از کارشناسان هر کشور شرکتکننده را در مورد شرایط اکوسیستم کارآفرینی به یک روند بسیار نگران کننده اشاره میکند که کارشناسان به طور کلی آموزش کارآفرینی در مدرسه را شکست خورده ارزیابی میکنند.در نتیجهگیری ناظر جهانی کارآفرینی اشاره شده است: شکی وجود ندارد که این بیماری همه گیر به شدت به کارآفرینی ضربه زده است، به طوری که افراد کمتری کسب و کار جدید را راهاندازی میکنند و بسیاری از کسب و کارهای مستقر نتوانستهاند به حیات خود ادامه دهند.
با این حال، برخی از کارآفرینان از فرصتهای جدید و نوظهور، از جمله تجارت دیجیتال، استفاده میکنند و از این جهت نشانههای دلگرمکنندهای وجود دارد.بر این اساس اقدامات زیادی برای حمایت از کارآفرینی وجود دارد، بویژه در ایجاد الگوهایی که نشان میدهد شکست اولیه کسب و کار میتواند سکوی پرشی برای موفقیت آینده باشد. یک مکان خوب برای شروع این آموزشها مدارس است، جایی که پیش از این نسلهای متوالی را برای یک زندگی کارآفرینانه آماده نمیکرد.
1. بهبود جهانی احساسات کارآفرینی مثبت در مورد فرصتها
نشانههای واضحی از بهبود اقتصاد جهانی وجود دارد که در احساسات مثبت کارآفرینی در یافتن فرصتهای جدید و شروع یک کسبوکار منعکس میشود. در 15 کشور از این 47 اقتصاد، بیش از نیمی از کسانی که یک کسب و کار جدید را راهاندازی کرده یا اداره میکنند، موافق بودند که همهگیری منجر به ایجاد فرصتهای تجاری جدید شده است. در سال 2020، این مورد فقط برای 9 اقتصاد از 46 اقتصاد بود.
2- نرخ فعالیت کارآفرینی هنوز در بیشتر کشورها در مقایسه با قبل از همهگیری کمتر است
ناظر جهانی کارآفرینی نرخ فعالیت کارآفرینی را بهصورت سالانه دنبال میکند و مقایسه دادهها در سالهای 2019، 2020 و 2021 نشان میدهد که فعالیت کارآفرینی هنوز به سطح قبل از همهگیری در بیشتر کشورها بازنگشته است. این کاهش در لهستان، جمهوری اسلواکی و نروژ بیش از نیمی بوده است. با این حال، استثناهایی وجود دارد، بویژه در عربستان سعودی و هلند، که هر دو آنها در هر یک از دو سال گذشته افزایش فعالیتهای کارآفرینی را تجربه کردهاند.
3. روند رو به رشد فعالیتهای کارآفرینی کم تعداد
در یک چهارم از اقتصادهای مورد مطالعه، بیش از نیمی از کسانی که یک کسب و کار جدید را شروع کرده یا اداره میکنند، انتظار دارند تا در پنج سال آینده هیچ کس جز خودشان را استخدام نکنند. این ممکن است نشاندهنده سطوح بالای کسبوکارهای غیررسمی باشد، که به استارتاپهای جدید بهعنوان وسیلهای برای بقا در غیاب فرصتهای درآمد مستمر بهدلیل همهگیری اشاره میکند.
4. تناقض بین درک آسان شروع یک کسب و کار
ناظر جهانی کارآفرینی اشاره میکند که ما شاهد یک پارادوکس پیچیده در برخی کشورها هستیم. در حالی که بسیاری از بزرگسالان تصور میکنند که راهاندازی یک کسب و کار در کشورشان آسان است، تنها تعداد بسیار کمی قصد راهاندازی آن را دارند. بهعنوان مثال، در بریتانیا بیش از 70 درصد از پاسخ دهندگان موافق هستند که راهاندازی کسب و کار در آن کشور آسان است، با این حال، کمتر از یک نفر از هر 10 نفر قصد راهاندازی کسب و کار را در سه سال آینده دارند. به طور مشابه در هند، بیش از 80 درصد از پاسخ دهندگان موافق هستند که راهاندازی یک تجارت در آن کشور آسان است. با این حال، کمتر از یک نفر از هر 5 بزرگسال انتظار دارند در سه سال آینده یک کسب و کار راهاندازی کنند. در هر دو این کشورها، بیش از 50 درصد از کسانی که فرصتهای خوبی برای راهاندازی کسبوکار میبینند، گزارش میدهند که ترس از شکست آنها را از انجام این کار باز میدارد.
5. رشد دیجیتالی شدن در میان کشورهای کم درآمد
محدودیتهای ناشی از همهگیری و بهبود زیرساختهای دیجیتال، استفاده از فناوری دیجیتال را در میان کشورهای کمدرآمد تسریع و افزایش داده است، جایی که از هر دو استارتاپ، یک شرکت انتظار دارد در شش ماه آینده استفاده از فناوریهای دیجیتال را برای فروش محصولات خود افزایش دهد. با این حال، کارآفرینان جدید از فناوریهای دیجیتال بیشتر از صاحبان مشاغل تثبیت شده در همه اقتصادها بجز سه اقتصاد: آفریقای جنوبی، فرانسه و جمهوری کره استقبال میکنند. نیاز به انگیزهها یا آموزشهای بیشتری برای سرمایهگذاری در فناوریهای دیجیتال وجود دارد تا با تغییر بازارها، کسبوکارهای تثبیتشده، عقب نمانند.
6. آموزش کارآفرینی در مدرسه همچنان با شکست مواجه است
ناظر جهانی کارآفرینی با نظرسنجی از کارشناسان هر کشور شرکتکننده را در مورد شرایط اکوسیستم کارآفرینی به یک روند بسیار نگران کننده اشاره میکند که کارشناسان به طور کلی آموزش کارآفرینی در مدرسه را شکست خورده ارزیابی میکنند.در نتیجهگیری ناظر جهانی کارآفرینی اشاره شده است: شکی وجود ندارد که این بیماری همه گیر به شدت به کارآفرینی ضربه زده است، به طوری که افراد کمتری کسب و کار جدید را راهاندازی میکنند و بسیاری از کسب و کارهای مستقر نتوانستهاند به حیات خود ادامه دهند.
با این حال، برخی از کارآفرینان از فرصتهای جدید و نوظهور، از جمله تجارت دیجیتال، استفاده میکنند و از این جهت نشانههای دلگرمکنندهای وجود دارد.بر این اساس اقدامات زیادی برای حمایت از کارآفرینی وجود دارد، بویژه در ایجاد الگوهایی که نشان میدهد شکست اولیه کسب و کار میتواند سکوی پرشی برای موفقیت آینده باشد. یک مکان خوب برای شروع این آموزشها مدارس است، جایی که پیش از این نسلهای متوالی را برای یک زندگی کارآفرینانه آماده نمیکرد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
پایان مدرک فروشی با صدور سه روزه مجوز آموزشگاههای مهارتی
-
ایجاد 974 هزار فرصت شغلی بخش تعاون در دولت سیزدهم
-
مدیران فسادستیز و انقلابی انتخاب میشوند
-
٣١ تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی تشکیل میشود
-
6 روند در کارآفرینی جهانی بعد از همهگیری کرونا
اخبارایران آنلاین