وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به جشنواره موسیقی فجر:
موسیقی اصیل و ارزشمند میتواند در تحولات جامعه ایفای نقش کند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در پیامی به این جشنواره گفت: نغمههای موسیقایی هنرمندان در میعادگاه جشنواره موسیقی فجر بیانگر این حقیقت است که موسیقی اصیل و ارزشمند میتواند در تحولات جامعه ایفای نقش کند.
محمدمهدی اسماعیلی در پیامی درباره این دوره از جشنواره موسیقی فجر، آورده است:«جشنوارههای هنری فجر انقلاب اسلامی جلوه گاه حضور متعهدانه هنرمندان کشور عزیزمان از سراسر ایران اسلامی در آیینهای ملی و مردمی است. نغمههای موسیقایی هنرمندان در میعادگاه جشنواره موسیقی فجر بیانگر این حقیقت است که موسیقی اصیل و ارزشمند، میتواند در تحولات جامعه ایفای نقش کند. چنانکه در روزهای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ملت بزرگ ایران، در برهههای سرنوشت ساز و تاریخ ساز پس از آن متناسب با رویکردهای متعالی در جهت تقویت روحیه انقلابی و در زمان دفاع مقدس بیش از چهار دهه در کنار مردم با خلق آثاری ارزشمند و ماندگار، نقشآفرینی نموده است.
در گام دوم انقلاب اسلامی بر این باورم که شناسایی و رشد استعدادهای موسیقایی در میان نسلهای جوانتر با هدف خلق آثار با مضامین ارزشمند، وحدت آفرین، تمدن ساز و تحکیم کننده پیوندهای اجتماعی و اخلاقی و نیز تولید آهنگهای انقلابی یک ضرورت اجتنابناپذیر است.
برگزاری سی و هفتمین دوره این رویداد ارزشمند با همراهی نامآوران این عرصه بهعنوان ریشههای تنومند موسیقی در کنار جوانان جویای نام و امیدهای آینده موسیقی کشور، رویشهای انقلاب را در این عرصه نمایان میسازد. حضور گونههای موسیقی در کنار یکدیگر و همچنین برگزاری همزمان جشنوارههای استانی موسیقی فجر، رنگینکمانی از اصالت و توانمندی هنرمندان موسیقی کشورمان را به تصویر میکشد. اکنون که بیش از دو سال از شیوع ویروس منحوس کرونا در جهان میگذرد، تلاش دستاندرکاران برگزاری این دوره از جشنواره را ارج مینهم و حضور علاقهمندان به این هنر را باوجود شرایط حداقلی به وجود آمده به سبب فراگیری سویه جدید بیماری کرونا، قدر میدانم. امیدوارم با رعایت شیوه نامه بهداشتی و تمهیدات لازم، شاهد برگزاری جشنوارهای فاخر برای اعتلای نام ایران اسلامی باشیم. در سی و هفتمین طلوع این رویداد ارزشمند هنری، صمیمانهترین درودهایم را به محضر همه هنرمندان شرکتکننده و برگزارکنندگان این رویداد تقدیم میکنم و از خداوند متعال توفیقات روزافزون جامعه هنری ایران را در پیشرفت و تعالی فرهنگ و هنر این مرز و بوم مسألت دارم.»
در وبینار «از نقاشی دیواری تا رسانههای محیطی پس از انقلاب اسلامی» بر ترمیم دیوارنگاره های شهدایی تهران تأکید شد
جان تازه دیوارهای شهر
مریم سادات گوشه
روزنامه نگار
«از نقاشی دیواری تا رسانههای محیطی پس از انقلاب اسلامی» موضوع وبیناری بود که صبح روز سه شنبه 19 بهمن ماه به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با همکاری مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. در این وبینار دکتر نظامالدین امامی فر، فرزانه فرشید نیک و محمدرضا وحیدزاده شرکت داشتند و به پیشینه نقاشی دیواری در ایران بخصوص در جریان وقوع انقلاب اسلامی پرداختند.
ضرورت نقاشی دیواری
دکتــــــر نظامالدیــن امامیفر عضو هیأت علمی گروه ارتباط تصویری دانشگاه شاهد در گفتوگو با «ایران»، درباره موضوع این نشست میگوید: «بحث من درباره عملکرد و تحلیلی بود که در سال 1393 تحت عنوان سومین دوسالانه ملی دیوارنگاری شهری با موضوع شاهدان شهر با همکاری سازمان زیباسازی شهر و بنیاد شهید در تهران انجام شد که حاصل آن را میگویم. سؤال این است که چرا نقاشی دیواری به وجود آمد؟ بحث اسطورهها در در تمام دنیا از جمله در ایران، جایگاه خاص خود را دارد بخصوص در کشورهای انقلابی مثل امریکای جنوبی که معمولاً روی دیوارهای بزرگی اسطورههایشان را به تصویر میکشند.» او در ادامه گفت: «اما وقتی بحث دیوارنگاری به ایران میآید، اتفاق دیگری میافتد. دیوارهای رها شده بر پیکر شهر بستری برای پاسداشت اسطورهها میشوند. در اثر معماری ناهمگن شهرها که نظم درستی در طراحی آنها نبوده، جداره دیوارهای بدون مصرفی به وجود آمده که چهره شهر را خراب کرده است. بعد از انقلاب اسلامی و بخصوص دوره دفاع مقدس بحث تبلیغات فرهنگی در خیلی از ارگانها تحت عنوان تبلیغات به وجود آمد که مثل سپاه، بسیج، وزارت ارشاد و... بالاخره شهرداری مسئولیت دیوارهای رها شده در شهرها را به عهده گرفت و سعی کردند مفاهیم فرهنگی همچون شهادت، دفاع مقدس و... را در ابعاد بزرگ روی این دیوارها منعکس کنند، بنابراین از دیوارها به عنوان بستر تبلیغات استفاده کردند. بعضیها آمدند نقاشی و خطاطی کردند و تصاویر شهدا را با اشعاری روی دیوارها طراحی کردند. حتی در مساجد هم این اتفاق افتاد.»
زیباسازی دیوارها با موضوع «شاهدان شهر»
امامی فر تصریح کرد: «به مرور زمان که نقاشیها به حال خود رها شده بودند و دیوارها فرسودهتر، تصمیم گرفته شد تا این دیوارها سامان بگیرند که سال 93 این موضوع مطرح شد. دیوارها رها شده بود و کسی با این دیوارها کاری نداشت و در نهایت فقط رنگ میشدند. برای همین در سال 93 سازمان زیباسازی موضوع شاهدان شهر را مطرح کرد تا دیوارهای فرسوده مزین به تصاویر شهدا شود. هدف این بود که تمام دیوارهای نقاشی شده توسط شهرداریها شناسایی شده و با نقشه کروکی به عنوان بستر به هنرمندان معرفی شوند تا با طراحی مجدد، یا بازسازی یا به شیوه جدید طراحی و کشیده شوند. فراخوان داده شد و هنرمندانی که تخصص داشتند، آمدند. دیوارهای اصلی شهر همانها که تصاویر داشتند و برخی دیوارهای جدید بازنگری شدند و روی آنها با همان مضامین قدیمی نقاشی جدید کشیده شد چون نمیخواستیم خاطرات آن محلهها محو شوند و میخواستیم مجدداً خاطراتشان زنده شود.» او گفت: «هنرمندان بسیاری در این طرح شرکت کردند و داوریهای زیاد و پیچیدهای توسط هنرمندانی همچون مرحوم کفشچیان مقدم، آیدین آغداشلو و... صورت گرفت و این ماجرا در مؤسسه صبا انجام شد. حتی وقتی کروکیها و طرحها آماده شد، از نمایندگان مجلس و شهرداران خواستیم بیایند و بازبینی کنند چون این مسأله از حساسیت بالایی برخوردار بود. این مهم بالاخره انجام شد و هنرمندان شروع به کار کردند.»
نقاشی هایی با جلوه جدید از شهدا
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «از همان ابتدا نقاشیهای دیواری به دیوارها جان تازه دادند اما چون نظارت نشدند بیش از حد افزایش پیدا کردند. چون موضوع شهدا بود از حساسیت بالایی برخوردار بود و کمتر ارگانی برای ساماندهی وارد عمل میشد. اما سازمان زیباسازی شهر این کار را انجام داد. البته معضل دیگر این بود که آنقدر نقاشی روی دیوارها رها شده بود که اغتشاش بصری ایجاد کرده بود. قرار بود نقاشی شود تا کسی دیوار زشت قبلی را نبیند اما خودش یک معضل بزرگ شد و بیشتر دیوارها به چشم میآمد.بنابراین تصمیم گرفته شد تا این موضوع پیرایش شود.»
امامی فر ادامه داد: «نقاشیهای روی دیوار شهدا فریمهای بزرگی بود که فقط سر شهید بود مثل یک عکس پرسنلی. نهایت یک سرو گردن با یک آسمان که باید حس بصری جدیدی برای آن میساختیم؛ حسی نشأت گرفته از خاستگاه مردم.برای همین به هنرمندان گفتیم که حالت فیگوراتیو و مردمی به تصاویر بدهند. مثل تصویر شهید چمران که در بوستانی مشغول دیدن گلهاست. چون شهدا از جنس مردم بودند. باید هم وجه نظامی شهدا حفظ شود و هم وجه مردمیشان. ما به هنرمندان در کارگاههای آموزشی ترسیم فکری دادیم. در ابتدا از سوی برخی خانواده شهدا، کمی نسبت به این امر مقاومت شد اما وقتی کار را دیدند راضی شدند.» اکنون نزدیک به 8 سال از آن طرح میگذرد و باز هم دیوارنگارهها نیاز به ترمیم و بازسازی دارند. موضوعی که دکتر امامی فر به آن تأکید ویژه دارد تا باز هم برای حفظ این خاطرات با ارزش فکری کنیم.
همزمان با آغاز جشنواره موسیقی فجر انجام می گیرد
اجرای سرود خاطره انگیز «اللهالله» با همراهی رضا رویگری
گروه فرهنگی / تقریباً تا 24 ساعت دیگر، یعنی از ساعت 19 فردا، سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجرآغاز میشود. اگرچه در این دوره از جشنواره بخش موسیقی پاپ، زودتر از دیگر گروههای منتخب جدول، اجراهای خود را برگزار کرده و جالب است بدانید قرار است فردا (22بهمن) در پهنه رودکی ارکستر بزرگ صبا به رهبری داود صبا و گروه کر با همراهی رضا رویگری خواننده سرود خاطرهانگیز «اللهالله» اجرای ویژهای داشته باشند که ساعت 20 برای مخاطبان به شکل زنده اجرا می شود. در این رویداد که به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی پیشروی مخاطبان گذاشته خواهد شد، قطعات خاطرهانگیزی در سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اجرا میشود.
صحنه رنگارنگ موسیقی اقوام
اما درجشنواره سی و هفتم موسیقی فجر در بخش موسیقی اقوام، گروههایی از مناطق مختلف ایران نظیر کرمانشاه، لرستان، کردستان، آبادان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، تربتجام و بندرعباس در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه میروند. اجراهای موسیقی مقامی ساعت ۲۱:۳۰ روز جمعه ۲۲ بهمنماه آغاز میشود. در تاریخ مذکور، حیدر کاکی از کرمانشاه، یوسف باجلوند از لرستان و گروه آبادانی «سار» با حضور امیر تنگسیری و حجت شیروی در یک سانس مشترک به اجرا میپردازند. روز شنبه ۲۳ بهمنماه نیز ابتدا گروه «نوای سیمره» از لرستان و در ادامه گروه «دالاهو» از کرمانشاه به ترتیب از ساعتهای ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ روی صحنه خواهند رفت.
در ادامه اجراهای موسیقی نواحی، فرهنگسرای ارسباران در روز یکشنبه ۲۴ بهمنماه در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ میزبان گروه «مقامی ترکمنی» از گلستان و «پامچال» از تربت جام و همچنین بربط هرمزگان، محمود صادقی ورگ از خراسان شمالی و سعدالله نصیری از کردستان خواهد بود.
روز دوشنبه ۲۵ بهمنماه نیز گروه «ندای تفتان» از سیستان و بلوچستان و سلمان سلیمانی و یعقوب تنها از خراسان رضوی و همچنین هادی منتظری از ساعت ۲۱:۳۰ هنرنمایی میکنند. این کنسرت حسن ختام اجراهای بخش موسیقی نواحی سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر خواهد بود.
اجرای سرودهای انقلابی
در بخش جنبی سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر ۶ اجرا در بخش سرود آثار خود را ارائه میدهند. در اولین اجرا گروه نور مشکات به سرپرستی محمدرضا عابدی که از سال ۱۳۹۱ و از ۲۳ نوجوان ۱۱ تا ۱۶ سال تشکیل شده است روی صحنه خواهد رفت. اجرای این گروه در تاریخ ۲۲ بهمن، سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، برگزار خواهد شد. اجراهای دیگر را گروه سرود شهید فرجی به سرپرستی حسین نصیری در روزهای ۲۳ و ۲۵ بهمن برگزار میکند. گروه سرود فرزندان ایران نیز در روزهای ۲۴ و ۲۶ بهمنماه و شب اختتامیه جشنواره موسیقی فجر، جمعه ۲۹ بهمن، اجراهایی را روی صحنه میبرد. سرپرستی این گروه که از گروههای باسابقه سرود در تهران است و از دختران و پسران نوجوان تشکیل شده است را مهرداد سعیدا برعهده دارد. این گروه در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر تعدادی از سرودهای انقلابی را اجرا خواهد کرد.