وزارت خارجه امریکا ادعا کرد چند معافیت تحریمی مربوط به فعالیتهای هستهای ایران با هدف تسهیل روند مذاکرات امضا شده است
نمایش رفع تحریم
امیر عبداللهیان: حسن نیت در عمل از نظر ما این است که روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد ،آنچه روی کاغذ رخ میدهد خوب است اما کافی نیست
گروه سیاسی/ در آستانه ازسرگیری مذاکرات ایران و کشورهای 1+4 در وین، انتشار دو خبر پیرامون موضعگیری امریکا نسبت به مذاکرات در صدر اخبار قرار گرفت و با تفسیر و تحلیلهای متفاوتی روبهرو شد؛ از یک سو امریکا در یک اقدام حداقلی چند معافیت تحریمی مربوط به فعالیتهای هستهای ایران را امضا کرد و از سوی دیگر «رابرت مالی»، نماینده این کشور در امور ایران به صراحت اعلام کرد: «نمیتوانیم رویکرد دولت بعدی امریکا را درباره ایران تضمین کنیم.»
معافیت تحریمی؛ چقدر مهم؟
معافیت تحریمی که وزارت خارجه امریکا ادعا کرده با هدف تسهیل روند مذاکرات وین صورت گرفته است، به مجوز تبدیل آب سنگین رآکتور اراک، تأمین اورانیوم غنی شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال پسماند سوخت به خارج از ایران مربوط است و بر مبنای آن شرکتهای روسی، چینی و اروپایی اجازه خواهند داشت برای همکاری با پروژههای هستهای ایران در نیروگاه اتمی بوشهر، آب سنگین اراک و رآکتور هستهای تهران فعالیت کنند. همکاریای که پیشتر به واسطه برجام امکان عمل یافته بود اما در پی خروج یکجانبه امریکا از برجام در سالهای 2019 و 2020 لغو شد. تنها دقایقی بعد از اعلام همین خبر بود که «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در توئیتی نوشت: «تا تهران به تعهدات هستهای خود در چهارچوب توافق برجام برنگردد، تحریمهای ایران را لغو نکرده و نخواهیم کرد.» او در ادامه طرح مواضع ادعایی خود هدف از این کار را باز کردن راه کشورهای ثالث برای شرکت در پروژههای ایمنسازی و جلوگیری از گسترش تسلیحات هستهای ایران دانست. فارغ از ابعاد و پیامدهای اجرایی اقدام اخیر امریکا در معافیت تحریمی صادر شده، موضعگیری سخنگوی وزارت خارجه امریکا وجه آشکاری دارد که در تداوم بخشیدن به سیاست کجدار ومریز واشنگتن برای گرفتن دست بالا در مذاکرات نمایان شده است. امریکا که ناکامیاش در پیگیری سناریوی فشار علیه ایران، راهکاری همچون بازگشت به برجام را پیش پایش قرار داده است، حالا همزمان با ورود گفتوگوهای وین به مراحل حساس و تعیینکننده، رفع تحریمها را به بازگشت ایران به تعهدات برجامیاش گره میزند. تحریمهایی که اساساً با اقدام خودخواسته امریکا آن هم در شرایطی که ایران تعهدات هستهای خود را تمام و کمال اجرا میکرد، به اجرا درآمد و سپس با بهانههای دیگری هم بر شمار آن افزوده شد. حالا در شرایطی که ایران با یک برنامه مدون، شرط ازسرگیری تعهدات برجامیاش را رفع مؤثر همه تحریمها اعلام کرده، این امریکاست که دست پیش میگیرد تا برعهدشکنیهای خود خطی از فراموشی نقش زند.
هرچند که در این میان برخی از جریانها و رسانههای داخلی میکوشند همانند سالهای ابتدای برجام، اقدام اخیر واشنگتن را پیشدستی این کشور برای نشان دادن حسن نیت خود با ارائه یک امتیاز ویژه به ایران ارزیابی کنند اما تنها نگاهی کوتاه به آنچه امریکا حتی در همان زمان اجرایی شدن برجام در دولت «باراک اوباما»، رئیس جمهور پیشین این کشور صورت داد، به خوبی معلوم میکند که معافیت تحریمی اخیر و اقداماتی از این دست، چیزی بیش از یک خوشباوری موهوم به عملکرد دولتمردان امریکایی نیست. چه آنکه بعد از گذشت یک سال از دستیابی به برجام، بانکهای اروپایی تمایلی برای مبادله با ایران به دلیل ترس از قوانین سازمانهای اجرایی امریکا و محدودیتهایی که این کشور برای معامله با ایران گذاشته بود، نداشتند. امری که به این معنا بود دولت «اوباما» هیچ اقدام عملی جدی برای تسهیل دسترسی بهتر ایران به سیستم مالی جهانی از خود نشان نداده است. پیدا بود که این وضعیت در دوره «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور بعدی امریکا که تمایل خود به خروج از این توافق را عملی کرد و آن را با تحریمهای فزایندهای تکمیل کرد، پیچیدهتر شود. طبیعی است که ایران با درنظر گرفتن چنین پیشینهای، اینک که «بایدن» تصمیم به بازگشت به برجام گرفته است، خواهان رفع تحریمها و امکانسنجی اثرگذاری آنها بر منافع ملی کشورمان در یک فرایند راستی آزمایی باشد و صرفاً به یک امضای روی کاغذ اکتفا نکند.
واکنش دستگاه سیاست خارجی
اینچنین بود که خبر رفع معافیتهای تحریمی امریکا چندان با اقبالی از سوی مقامهای دیپلماتیک کشورمان روبهرو نشد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در واکنش به این خبر با بیان اینکه ما به طرف امریکایی که از طریق واسطههایی این روزها پیامهایی را منتقل میکند به صراحت گفتیم باید حسن نیت خودشان را در عمل نشان بدهند، اعلام کرد: «حسن نیت در عمل از نظر ما این است که روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد و رفع بخشی از تحریمها به معنای عینی و واقعی میتواند ترجمان حسن نیت امریکاییها باشد که از آن صحبت میکنند، آنچه روی کاغذ رخ میدهد خوب است اما کافی نیست.» علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در توئیتی این چنین واکنش نشان داد: «حق قانونی ایران برای ادامه تحقیق و توسعه و حفظ توانمندیها و دستاوردهای صلحآمیز هستهای در کنار تأمین امنیت آن در برابر شرارتهای حمایت شده با هیچ توافقی قابل محدود شدن نیست.»
همچنین شمخانی در توئیت دیگری نوشت: انتفاع اقتصادی واقعی، مؤثر و قابل راستیآزمایی ایران، شرط لازم برای شکلگیری توافق است. او افزود: نمایش رفع تحریم، اقدامی سازنده تلقی نمیشود.
تضمین، شرط اصلی توافق
مواضع بحثبرانگیز امریکاییها پیرامون برجام امری نیست که بتوان، چالشهای فراروی آن را به صرف اراده این کشور در رفع تحریمها منحصر کرد. این موضعگیری صریح «رابرت مالی» در گفتوگو با شبکه «اماس انبیسی» که «دولت کنونی نمیتواند تضمین کند که دولت بعدی امریکا از توافق خارج نخواهد شد»، به یکی دیگر از مهمترین گرههای جاری در مذاکرات وین یعنی موضوع «تضمین» اشاره دارد. مقامهای امریکایی تاکنون با اعلام اینکه دولت «جو بایدن» مسئولیتی در قبال تصمیم احتمالی دولت بعدی با برجام نخواهد داشت، عملاً میکوشد از زیر بار موانع کارشکنانهای که در داخل با آن دست و پنجه نرم میکند، شانه خالی کند. خاصه نمایندگان جمهوریخواه که از همین حالا به طرق مختلف با بهرهگیری از اقداماتی همچون ارائه طرحهای متعدد، نگارش نامه و موضعگیریهای شفاهی علیه ایران آمادگی خود را برای متلاشی کردن هرگونه توافق احتمالی ابراز کردهاند. اقداماتی که در بطن خود به این معناست چنانچه بار دیگر یک رئیسجمهور از حزب جمهوریخواه به قدرت برسد، برجام دوام چندانی نخواهد داشت. نامه روز گذشته شماری از قانونگذاران مجلس نمایندگان امریکا به «بایدن» و ابراز نگرانی از پیشرفتهای موشکی ایران و درخواست مقابله واشنگتن با آن در همین چهارچوب معنادار میشود.
در چنین فضایی است که وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در جدیدترین موضعگیری خود پیرامون مذاکرات وین گفت: «یکی از موضوعات اساسی ما برای لغو تحریمها، گرفتن تضمینها است. درباره تضمین در حوزههای اقتصادی و سیاسی، اعلام کردیم که در بخشهایی از آن موافقتهایی صورت گرفته است.» او در توضیح بیشتر افزود: «آنچه هیأت مذاکرهکننده ایران درباره تضمین دنبال میکند، در همه سطوح سیاسی، حقوقی و اقتصادی است که در بخشهایی از آن توافقاتی حاصل شده اما هنوز هیأت مذاکرهکننده ایران با جدیت اخذ تضمین ملموس از طرفهای غربی و پایبندی به تعهداتی را که بر مبنای توافق وین حاصل میشود دنبال میکند.»
مرحله نهایی
مذاکرات وین با بازگشت هیأتها از پایتختها بهزودی از سرگرفته خواهد شد. در همین چهارچوب، «رافائل گروسی»، مدیر آژانس بینالمللی انرژی اتمی در گفتوگو با شبکه سعودی «العربیه» درباره مذاکرات وی و احتمال احیای برجام گفت: «بدون پایبندی ایران و همکاری تمام طرفها توافقی انجام نخواهد شد.» او تأکید کرد: «هرچقدر طرفهای توافق باهم گفتوگو کنند، اختلافات کاهش یافته و دیدگاهها به هم نزدیکتر میشود.» گروسی افزود: «آژانس بینالمللی انرژی اتمی تلاشهای خود را افزایش داده تا از رسیدن به توافق و تضمین اجرا و پایبندی به آن حمایت کند، علیرغم چالشها اکنون مذاکرات در مسیر درستی درحال پیشرفت است.» مدیر آژانس انرژی اتمی خاطرنشان کرد: «رسیدن به توافق طی چند روز آتی مسأله پیچیدهای است اما غیرممکن نیست و در چند روز آینده مشخص خواهد شد که تلاشهای کنونی به کجا میرسد.» از سوی دیگر میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی در وین هم تصمیم امریکا برای بازگردانی معافیتهای هستهای را اقدامی در مسیر درست خواند و گفت: «این کار به احیای برجام و بازگشت دوجانبه امریکا و ایران به پایبندی به توافق هستهای ۲۰۱۵ سرعت میبخشد.» اولیانوف افزود: «همچنین میتوان این اقدام را نشانگر این دانست که مذاکرات وین وارد مرحله نهایی شده است.»
بهادری جهرمی، سخنگوی دولت تأکید کرد
تصمیم ما توافق برای حذف واقعی تحریمهاست نه توافق کاغذی
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در مصاحبه با خبرگزاری مهر درباره رویکرد دولت نسبت به تحریمها و توافق احتمالی سخنانی مطرح کرد. وی با بیان اینکه ایران معتقد است هر یک روز وجود تحریمها، یک روز عمل خلاف قانون است و باید با جدیت در مقابل آن بایستد تا هر چه زودتر این تحریمها برداشته و لغو شود، اظهار کرد: آنچه مهم است، این است که باید مشاهده شود آیا طرفهای مقابل هم نگاه واقعی و عملگرایانه به لغو واقعی تحریمها دارند.
بهادری با اشاره به اینکه قرار نیست تحریمها روی کاغذ برداشته شوند، چرا که قبلاً چنین اتفاقی افتاده بود، تصریح کرد: طبیعتاً طرفی که قبلاً به توافق خود عمل نکرده، در ادوار مختلف سیاسیاش بدعهدی کرده و سپس از اساس، از توافق خارج شده، باید بتواند برای عمل به توافقات، تضمینها و برنامه واقعی ارائه دهد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه این برنامه ارائه شده باید قابل حصول باشد، درباره چیستی این امر توضیح داد: یعنی اگر قرار است توافقی امضا شود که در چهارچوب عمل واقعی به توافقهای گذشته باشد، باید احساس شود که نتیجهای از این توافق حاصل خواهد شد.
بهادری جهرمی با اشاره به اینکه در این راستا باید تصمیمات سیاسی گرفته شود، تأکید کرد: تصمیم سیاسی این است که آیا واقعاً میخواهیم توافق کنیم یا تصمیم داریم این توافق روی کاغذ باشد؟ باید این تصمیم را طرفین بگیرند. تصمیم جدی ایران توافق واقعی در راستای حذف تحریمهاست نه توافق کاغذی و غیرواقعی.
دیدگاه دولت درباره جابهجایی مدیران قبلی
سخنگوی دولت در واکنش به پرسشها و انتظارات از دولت برای جابهجایی سریعتر بانیان وضع موجود در بدنه دولت، به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه در زمینه اقتصادی در دهه گذشته کارنامه موفقی برجا نمانده است، اشاره کرد و آن را به این معنی دانست که اجمالاً ترکیب مدیریتی گذشته کارایی لازم را نداشتهاند و وضعیت امروز نتیجه عملکرد آنها است.
بهادری جهرمی درعین حال با اشاره به اینکه این مر به این معنی نیست که بگوییم همه مدیران گذشته بدون استثنا ناموفق بودند، تأکید کرد: دولت سیزدهم جناحی نیست و از حزب و جناح خاصی بیرون نیامده است، در همین راستا، رئیس جمهور اعلام کرد دولتِ مردمی تشکیل شود؛ چرا که دولت با فضای مردمی پیش میرفت و این درست بر خلاف مشی برخی از دولتها است که در گزینش و انتصاب مقامات خود جناحی و سیاسی عمل میکنند و در بسیاری مواقع از قبل لیستها آماده و به نوعی کُرسیها تقسیم شده است.
وی با اشاره به اینکه در این دولت چیزی به نام «تقسیم سهم» وجود ندارد، دولت سیزدهم را دولتی متعلق به مردم دانست و گفت: در چنین شرایطی دولت باید در نظر داشته باشد که نفع مردم در حوزه انتصابات در چه چیزی است. آیا نفع مردم در تغییر اتوبوسی و سریع مدیران است؟ آیا نفع مردم در گزینش جناحی و سیاسی است؟ آیا نفع مردم در این است که هر کسی سِمتی در دولت قبل داشته، بدون بررسی سوابق آن و اینکه کنترل کنیم آیا جزو بانیان وضع موجود بوده یا از مدیران شایستهای بوده جابهجا شود؟
بهادری جهرمی با بیان اینکه بنای دولت این است که عملکرد مدیران باید مورد به مورد و جداگانه ارزیابی شود، ادامه داد: مدیرانی که در دولت قبل عملکرد موفق و ارزیابی مثبتی داشتند، به فکر مردم بودند و نه خودشان و در مقایسه با سایر گزینههای ممکن و موجود، باز هم از کارآمدی بیشتری برخوردار بودند باید بر سر کار بمانند؛ در مقابل اگر مدیری کارآمدی و توانمندی لازم را ندارد و به اصطلاح از بانیان همین وضع موجود است، باید جایگزین شود.
وی بررسی این موضوع را از منظر کارشناسی زمانبر خواند و درباره رویکرد رئیس جمهور نسبت به این مسأله گفت: در حوزه انتصابات رئیس جمهور بارها در جلسه هیأت دولت دستور داده، اتمام حجت کرده و رئیس دفتر وی به طور خاص مأمور شده که هرچه زودتر مدیریتها «تعیین تکلیف» شود و آنانی که باید جایگزین شوند، تغییر کنند و در مورد آنان که باید تثبیت شوند هر چه سریعتر اقدام شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد:
افزایش شاخصهای امید به آینده در دولت مردمی
دکتر محمدمهدی اسماعیلی عصر دیروز در آیین افتتاحیه دومین گردهمایی تحقیق در افکار عمومی ایران که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد با تبریک فرارسیدن ایامالله فجر انقلاب اسلامی و تسلیت شهادت امام هادی(ع)، به جایگاه افکارعمومی و نگاه مهم دولت سیزدهم در حوزه سیاستگذاریها و همچنین رشد آن نسبت به سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: در کنار تمام متغیرها در موضوعات مورد ارزیابی در کشور، امروز توجه به موضوع افکار عمومی جنبه مضاعفی پیدا کرده است؛ چراکه معتقدیم هیچ دورهای از حکمرانی بدون حضور افکار عمومی و مردم قادر به تعریف خود نخواهد بود. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه به روند شکلگیری و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: نقش بیبدیل حضور و همراهی آحاد مردم در شکلگیری انقلاب اسلامی و تأثیرگذاری افکار عمومی در این مهم و همچنین ادامه آن در نظام تصمیمگیری و تصمیمسازی بر هیچ فردی پوشیده نیست. اسماعیلی در ادامه به توجه و اهتمام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حضور و همراهی مردم در تصمیمگیریهای مختلف کشور اشاره کرد و گفت: کسانی که با نظام تصمیمگیری معظمله آشنا هستند میدانند که ایشان همواره اهمیت ویژه و خاصی برای افکار عمومی و حضور و همراهی آحاد مردم در تصمیمسازیها قائل هستند. عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهتمام دولت سیزدهم بر اقناع افکار عمومی، گفت: مصمم هستیم تا مردم را در حوزههای مختلف اقناع کنیم.
رشد شاخصهای امید به آینده
رئیس شورای فرهنگ عمومی همچنین با اشاره به اینکه این شورا پایه اصلی فهم مطالبات و متغیرهاست، گفت: عزم خود را جزم کردهایم تا گامهای بلندی برای انجام کارها و فعالیتهای بزرگ برای اعتلای هرچه بیشتر نظام حکمرانی کشور برداریم، از این رو امروز فضای عمومی کشور از لحاظ اجرایی و پشتیبانی دانشگاهی و علمی مهیا شده است.
به گفته اسماعیلی خوشبختانه امروز شاخصهای امید به آینده بشدت افزایش یافته و از اعداد ناامیدکننده قبلی عبور کرده و مصمم به نهادینه کردن امید آفرینی در جامعه هستیم.
ائتلافی از جنس نظریهپردازی افکار عمومی
همچنین دکتر مصباحالهدی باقری عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق نیز در این همایش گفت: سیاست گردهمایی افکار عمومی از سال پیش با حضور دستاندرکاران این حوزه آغاز شد و تا به الان ادامه دارد. یکی از ویژگیهای مهم این گردهمایی این است که یک ائتلاف بین نهادهای مربوطه چون مرکز رشد امام صادق، ایسپا، مؤسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران و... ایجاد شده است تا در سیر و روند پژوهشی مناسبی ایدههای مطلوب در رابطه با مسأله افکار عمومی در کشور طرح شود. وی افزود: این ائتلاف این ویژگی را دارا بوده تا مباحث مطرح شده را از بعد نظر خارج کند و به ساحت عمل و عینیت بکشاند، که در این راستا دارای یک تجربه منحصر به فرد است. پیگیری مسائل نظری در کنار اجرائیات آن از اهداف اصلی این گردهمایی و ائتلاف است که در اینبارهکارهای مهم و طرحهای اساسی در حال اجرا هستند. باقری گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در چند سال اخیر، سیاستها و الگوهای تبعیت شده در موضوع افکار عمومی ضعفهایی داشته که با التفات به تذکرات ایشان باید با پیگیری مدلهای جدید، به مطلوب مورد نظر خود برسیم.
حضور رئیسجمهور در مراسم ترحیم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
رئیسجمهور در مراسم ترحیم و بزرگداشت مرجع عالیقدر شیعیان، حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی حضور یافت. به گزارش ایرنا، آیتالله رئیسی با قرائت فاتحه از پیشگاه خداوند متعال برای روح مطهر آن عالم وارسته، علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) را مسألت کرد.همچنین آیتالله اختری نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان نیز به نمایندگی از مقام معظم رهبری در این مراسم شرکت کرد.
برگزاری جلسه سران قوا به میزبانی رئیس دستگاه قضا
سران سه قوه در نشست مشترک خود که به میزبانی قوه قضائیه برگزار شد، مهمترین موضوعات داخلی و بینالمللی را مورد بررسی قرار دادند.به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، همزمان با ایام چهلوسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جلسه هفتگی سران قوا عصر شنبه (۱۶بهمن) به میزبانی حجتالاسلام محسنیاژهای رئیس دستگاه قضا و با حضور آیتالله سیدابراهیم رئیسی رئیسجمهور و محمدباقر قالیباف رئیسمجلس شورای اسلامی برگزار شد.
جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا حصول نتیجه به مذاکره با عربستان ادامه دهد
آیتالله سید ابراهیم رئیسی ظهر شنبه در تماس تلفنی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، با بیان اینکه گسترش و تعمیق روابط بین دو کشور همواره مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران بوده، افزود: در رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر گسترش روابط با کشورهای همسایه و منطقه، عراق جایگاهی ممتاز دارد. رئیس جمهور افزود: یک حکومت قدرتمند و منسجم و یک جامعه قوی و متحد در عراق همواره مورد تأکید ایران بوده است. دکتر رئیسی با اشاره به اینکه تهران و بغداد در مقابله با گروههای داعشی و تکفیری تجربه موفقی داشتند که میتواند در عرصه تحکیم امنیت و ثبات منطقهای نیز تداوم یابد، اظهار داشت: همه مشکلات و مسائل منطقه قابل حل و فصل است به شرط آنکه مداخله قدرتهای فرامنطقهای متوقف شود. رئیس جمهور تصریح کرد: مشکلات منطقه ناشی از زیادهخواهیهای امریکاییها است و اگر آنها به شکل واقعی و نه ظاهری از منطقه اخراج شوند، خواهیم دید که خود کشورهای منطقه میتوانند صلح، ثبات و امنیت را با همکاری یکدیگر در منطقه به طور کامل برقرار کنند. آیتالله رئیسی از تلاشهای دولت عراق برای برگزاری مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی قدردانی و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به این مذاکرات تا حصول نتیجه ادامه دهد، به شرط آنکه سعودیها نیز در فضای تفاهم و احترام متقابل حاضر به ادامه مذاکرات باشند. رئیس جمهور ضمن یادآوری مصائب و سختیهای وارده بر ملت یمن، اظهار امیدواری کرد که دولت عراق در این زمینه هم بتواند پیشرو در ابتکار منطقهای برای رفع محاصره و استیفای حقوق یمنیها باشد. مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه افزایش سطح تبادلات اقتصادی با ایران برای عراق بسیار اهمیت دارد، افزود: بغداد از سیاست گسترش تعاملات همسایگی و منطقهای ایران کاملاً استقبال کرده و امیدواریم سطح همکاریها و مناسبات دو کشور بیش از پیش گسترش و تعمیق یابد..
با حکم دکتر مخبر صورت گرفت
انتصاب معاون بینالملل و همکاریهای منطقهای معاون اول رئیس جمهور
معاون اول رئیس جمهور در حکمی «حسن کاظمی قمی» را به عنوان «معاون بینالملل و همکاریهای منطقهای» خود منصوب کرد. لازم به ذکر است نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، دستیار ویژه اقتصادی وزیر امور خارجه، دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران، عراق و سوریه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق و سرکنسول کشورمان در هرات از جمله سوابق حسن کاظمی قمی در سالهای گذشته است.
وزیر اطلاعات:
امنیت امروز سیستان و بلوچستان نتیجه وحدت شیعه و سنی است
حجتالاسلام والمسلمین خطیب وزیر اطلاعات در جلسه شورای تأمین سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ما امروز شاهد هستیم که با همه فتنهها و توطئهها و تجزیه طلبیها و فعالیتهای تروریستی و دسیسههای گروهکها و بخصوص فتنهگریهای رژیم صهیونیستی و همچنین اقدامات وسیع و گسترده امریکا، به لطف الهی و با رهبریهای رهبر حکیممان، در ایران، منطقه و دنیا سربلند هستیم. وی ادامه داد: ما امروز شاهد هستیم با اینکه دشمن تلاش داشت این انقلاب و نهضت را از درون و در کشور ما پرهزینه و با فتنهها و توطئهها روبه رو کند، محور مقاومت گسترش پیدا کرده است. به گزارش روابط عمومی وزارت اطلاعات، خطیب بیان کرد: امروز با افتخار نمایندگان نظام جمهوری اسلامی بهعنوان کشوری که در امنیت جهانی و در تصمیمات جهانی و در قدرت جهانی حضور مؤثری دارد مقابل تمامی قدرتمندان مدعی دنیا مینشینند. وزیر اطلاعات با بیان توطئهها و فتنهگریهای دشمنان در استان سیستان و بلوچستان افزود: اگر امروز در استان سیستان و بلوچستان امنیت داریم و توانستیم در برابر توطئهها و فتنههای امنیتی مختلف مقابله کنیم، نتیجه وحدت شیعه و سنی و همکاری مردم این استان و تلاش نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی است.