ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام جواد(ع):
هرکس موقعیتشناس نباشد، جریانات او را مىرباید و هلاک خواهد شد.
بحارالانوار، ج۶۸، ص۳۴۰
عشق بازیگر کار و بازی است و زمانی که کار نکند دلشکسته میشود
رضا رویگری: باید به یاد داشته باشیم که اگر با یک بازیگر بزرگ کار کنیم خودمان هم به سطوح بالاتری میرسیم؛ بهعنوان مثال، در بازی پینگ پنگ وقتی یک ورزشکار نتواند جواب کاتها را بدهد طبیعتاً بازی خوب نمیشود در سینما هم بههمین شکل است زمانی که یک بازیگر بزرگ روبهروی ما باشد طوری بازی میکنیم که ما هم مجبور شویم خودمان را به آن سطح برسانیم و این برای یک بازیگر بسیار خوب است. از قدیم گفتهاند که بازیگر دوبار میمیرد؛ یکبار زمانی که مثل همه آدمهای دیگر میمیرد و یکبار زمانی که کار نمیکند، زیرا عشق بازیگر کار و بازی است و زمانی که کار نکند دلشکسته میشود. مردم همیشه به من محبت داشتند و من هم از آنها تشکر میکنم ما مردم بسیار خوب و قدرشناسی داریم.
بخشی از سخنان رضا رویگری بازیگر به مناسبت زادروز تولدش با موزه سینمای ایران
شمایل یک بازیگر بزرگ
محدثه واعظیپور
روزنامهنگار
بازیگران بزرگ برای حفظ جایگاه، شأن و اعتبارشان مسیری دشوار پیش رو دارند. آنچه در عرض سالها بهدست میآید، ممکن است با انتخابی اشتباه محبوبیت و کارنامه بازیگری در اوج را نابود کند. پرویز پرستویی بازیگر بزرگ و محبوب دهه هفتاد و هشتاد، در دهه نود روندی رو به نزول داشت. تغییر نسل بازیگری، میل به تجربههای متفاوت در حوزه بازیگری و تهیهکنندگی (که اغلبشان پروژههایی شکست خورده و ضعیف از کار درآمدند) و همکاری با فیلمسازانی که قدر این ستاره را نمیدانستند، پرستویی را به بازیگری تبدیل کرده بود که دوران درخشش را سپری کرده و فقط یک نام بزرگ است.
پس از تجربه موفق همکاری با مصطفی کیایی در «مطرب» که پیش از کرونا روی پرده رفت و بسیار پرمخاطب و پرفروش بود، موقعیت پرستویی بهعنوان بازیگری که هنوز میتواند روی فروش یک فیلم تأثیر بگذارد، دوباره تثبیت شد. البته مخالفان بیشمار «مطرب» آنقدر علیه فیلم موضعگیری کردند که بازی پرستویی در نقش یک خواننده در آرزوی خواندن، کمتر نقد منصفانه شد. «مطرب» را نمیتوان بدون حضور پرستویی در نقش ابراهیم، تصور کرد و از همین منظر است که جایگاه او بهعنوان بازیگر حرفهای و ستاره اهمیت پیدا میکند. آن هم در شرایطی که فیلم، الناز شاکردوست و مصطفی کیایی را هم دارد که هر دو بازیگران سینمای تجاری هستند. اما تنها حضور و نام آنها نمیتوانست تضمین کننده موفقیت «مطرب» باشد.
پرستویی در «بی همه چیز» (محسن قرائی) درخشان است. پس از سالها در یک نقش دشوار و جدی، به اندازه بازی میکند و دور از پرسونای همیشگی، امیر خان را جان میبخشد، شخصیتی که تماشاگر آهسته آهسته میشناسد و پوسته ظاهریاش را کنار زده و واقعیت او را درک میکند. امیر شخصیت اصلی فیلم است که با حضور لیلی (هدیه تهرانی) معنا پیدا میکند. شخصیت او در این تقابل و درگیری عینیت یافته و رازهای زندگی او و لیلی بر اثر این همنشینی ناخواسته، برملا میشود. پرستویی بدون هیچ واکنش بیرونی یا اغراق، بدون اتکا به نشانههای آشنای بازیگریاش (مثل اشک به چشم آوردن، به جز در فصل پایانی و دیدار آخر با لیلی و فرخ) اقتدار در هم شکسته امیر را نشان میدهد. امیر شخصیت مثبت فیلم نیست، گذشته تاریکی دارد اما حضور پرستویی تماشاگر را با او همدل میکند. گرمای حضور اوست که موازنه در فیلم ایجاد میکند و در جدال بین لی لی و امیر، تماشاگر مایل است که این ماجرا ختم به خیر شود.
پرویز پرستویی مثل هر بازیگر بزرگ دیگری، بارها از خاکستر بلند شده، او راز حرفهای بودن را میداند. هرگاه فرصتی به دست آورده، نشان داده که هنوز میتواند در سینمای ایران بدون تکرار باشد، حتی اگر این روزها، بهترین نقشها برای بازیگران دیگری نوشته شوند.
روزنامهنگار
بازیگران بزرگ برای حفظ جایگاه، شأن و اعتبارشان مسیری دشوار پیش رو دارند. آنچه در عرض سالها بهدست میآید، ممکن است با انتخابی اشتباه محبوبیت و کارنامه بازیگری در اوج را نابود کند. پرویز پرستویی بازیگر بزرگ و محبوب دهه هفتاد و هشتاد، در دهه نود روندی رو به نزول داشت. تغییر نسل بازیگری، میل به تجربههای متفاوت در حوزه بازیگری و تهیهکنندگی (که اغلبشان پروژههایی شکست خورده و ضعیف از کار درآمدند) و همکاری با فیلمسازانی که قدر این ستاره را نمیدانستند، پرستویی را به بازیگری تبدیل کرده بود که دوران درخشش را سپری کرده و فقط یک نام بزرگ است.
پس از تجربه موفق همکاری با مصطفی کیایی در «مطرب» که پیش از کرونا روی پرده رفت و بسیار پرمخاطب و پرفروش بود، موقعیت پرستویی بهعنوان بازیگری که هنوز میتواند روی فروش یک فیلم تأثیر بگذارد، دوباره تثبیت شد. البته مخالفان بیشمار «مطرب» آنقدر علیه فیلم موضعگیری کردند که بازی پرستویی در نقش یک خواننده در آرزوی خواندن، کمتر نقد منصفانه شد. «مطرب» را نمیتوان بدون حضور پرستویی در نقش ابراهیم، تصور کرد و از همین منظر است که جایگاه او بهعنوان بازیگر حرفهای و ستاره اهمیت پیدا میکند. آن هم در شرایطی که فیلم، الناز شاکردوست و مصطفی کیایی را هم دارد که هر دو بازیگران سینمای تجاری هستند. اما تنها حضور و نام آنها نمیتوانست تضمین کننده موفقیت «مطرب» باشد.
پرستویی در «بی همه چیز» (محسن قرائی) درخشان است. پس از سالها در یک نقش دشوار و جدی، به اندازه بازی میکند و دور از پرسونای همیشگی، امیر خان را جان میبخشد، شخصیتی که تماشاگر آهسته آهسته میشناسد و پوسته ظاهریاش را کنار زده و واقعیت او را درک میکند. امیر شخصیت اصلی فیلم است که با حضور لیلی (هدیه تهرانی) معنا پیدا میکند. شخصیت او در این تقابل و درگیری عینیت یافته و رازهای زندگی او و لیلی بر اثر این همنشینی ناخواسته، برملا میشود. پرستویی بدون هیچ واکنش بیرونی یا اغراق، بدون اتکا به نشانههای آشنای بازیگریاش (مثل اشک به چشم آوردن، به جز در فصل پایانی و دیدار آخر با لیلی و فرخ) اقتدار در هم شکسته امیر را نشان میدهد. امیر شخصیت مثبت فیلم نیست، گذشته تاریکی دارد اما حضور پرستویی تماشاگر را با او همدل میکند. گرمای حضور اوست که موازنه در فیلم ایجاد میکند و در جدال بین لی لی و امیر، تماشاگر مایل است که این ماجرا ختم به خیر شود.
پرویز پرستویی مثل هر بازیگر بزرگ دیگری، بارها از خاکستر بلند شده، او راز حرفهای بودن را میداند. هرگاه فرصتی به دست آورده، نشان داده که هنوز میتواند در سینمای ایران بدون تکرار باشد، حتی اگر این روزها، بهترین نقشها برای بازیگران دیگری نوشته شوند.
هنرمندان در فضای مجازی
فرهنگ و هنر روزهای پرجایزهای را سپری میکند، از کسب جایزه قلم طلایی بلگراد که چندی قبل به تصویرگری جوانی از کشورمان رسید تا همین تازگی که جایزه بهترین موسیقی متن جشنوره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان احمدآباد هندوستان برای فیلم سینمایی «ماهی و برکه» باز هم به هنرمندانی از کشورمان اختصاص یافته است. البته بخشی از پستهای منتشر شده در فضای مجازی این یکی- دو روز هم به شادباش چهرههای شاخص حوزههای مختلف فرهنگی برای زادروز«بهرام بیضایی» اختصاص داشت، نویسنده و کارگردانی که نقشی بسزا در هنر و ادبیات معاصرمان ایفا کرده است.
چهره ها
داریوش مؤدبیان کارگردان تئاتر و مدرس نمایشنامهنویسی که سالهاست در حیطه کتاب هم مشغول فعالیت است از برپایی جلسهای برای نقد و بررسی مجموعه کتاب «طنزآوران جهان نمایش» خبر داده. این جلسه چهارشنبه همین هفته، ساعت 18 به وقت ایران و ساعت 15:30 به وقت اروپا آنلاین برپا میشود. آنطور که مؤدبیان در صفحهاش اطلاعرسانی کرده این جلسه چهارشنبه هر هفته برگزار میشود.
آریان رضایی نویسنده و کارگردان تئاتر از اکران مستند «رؤیای ناتمام» خبر داده و نوشته: «مستند رؤ یای ناتمام که مروری است بر آثار و زندگی تئاتری حمیدپورآذری، به تهیه کنندگی و کارگردانی آریان رضایی با هدف ثبت تاریخ شفاهی تئاتر معاصر ایران و با مشارکت گروه تئاتر بازها و مجموعه تئاتر شهر ساخته شده است.»
نسیم ادبی بازیگر سینما و تئاتر هم پوستری از فیلم «دم غروب زعفرانیه» منتشر کرده و نوشته: «برندگان پنجمین دوره جشنواره هندوستان به مدیریت ریجو باجاج اعلام شدند. در بخش فیلم بلند: نازنین کریمی بابت بازیگری اول زن و نسیم ادبی به عنوان بهترین بازیگر مکمل زن برای فیلم «دم غروب زعفرانیه» البته اگر سری به صفحه این هنرمند بزنید با اسامی دیگری از هنرمندان ایرانی در فهرست برگزیدگان این جشنواره هندی روبهرو خواهید شد. کارگردانی این فیلم را محمد خراطزاده بر عهده داشته است.
بهرام رادان بازیگر سینما هم بخشی از تیزر فیلم سینمایی «گربه سیاه» را منتشر کرده است. رادان بازیگر این فیلم است که از چندی قبل به عنوان تهیهکننده نیز در عرصه سینما فعالیت دارد و در بیست و دو سال حضورش در سینما دو سیمرغ بلورین برای بهترین بازیگر نقش اول مرد کسب کرده است.
مهدی پاکدل، بازیگر سینما و تئاتر عکسی از پرواز پرندگان منتشر کرده که همراه با آن قسمتی از نوشته «هاروکی موراکامی» را پیش روی دنبال کنندگان صفحه خود گذاشته، عنوان این کتاب «سوکورو تازاکی بیر نگ و سالهای زیارتش» نوشته «هاروکی موراکامی» به ترجمه امیرمهدی حقیقت است.
چه خبر
صفحه رسمی مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با عنوان«ادبیات کودکان» که روز گذشته از یادآوریاش برای گرامیداشت «ثریا قزل ایاغ» نوشته بودیم مطلب تازهای منتشر کرده که اطلاع از آن برای علاقهمندان حضور در کلاسهای آنلاین جالب توجه است. از جمله کارگاههای آنلاینی که به همت این مرکز برگزار خواهد شد میتوان به دوره آموزشی «بلندخوانی» با تأکید بر شیوهها و کارکردها اشاره کرد. کارگاه مذکور در پنج بخش از دهم بهمن ماه آغاز میشود. کارگاه آنلاین دیگری که از اواخر همین ماه شاهد برپاییاش خواهیم بود دوره آموزشی «ادبیات کودکان و کتابهای تصویری» است.
فیلم سینمایی «ماهی و برکه» به کارگردانی علی براتی و تهیه کنندگی هادی انباردار که پیشتر به جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان احمدآباد هندوستان راه یافته بود توانست جایزه بهترین موسیقی متن را از این جشنواره کسب کند. این خبری است که «بهزاد عبدی» خواننده، آهنگساز و رهبر ارکستر به تازگی در صفحه شخصیاش منتشر کرده و انتشار آن با تبریک اهالی موسیقی و علاقهمندان این هنر همراه شده، آهنگسازی این فیلم را بهزاد عبدی به عهده داشته است. پخش بینالمللی این فیلم بر عهده مؤسسه «فیلم چی» قرار دارد.
چهره ها
داریوش مؤدبیان کارگردان تئاتر و مدرس نمایشنامهنویسی که سالهاست در حیطه کتاب هم مشغول فعالیت است از برپایی جلسهای برای نقد و بررسی مجموعه کتاب «طنزآوران جهان نمایش» خبر داده. این جلسه چهارشنبه همین هفته، ساعت 18 به وقت ایران و ساعت 15:30 به وقت اروپا آنلاین برپا میشود. آنطور که مؤدبیان در صفحهاش اطلاعرسانی کرده این جلسه چهارشنبه هر هفته برگزار میشود.
آریان رضایی نویسنده و کارگردان تئاتر از اکران مستند «رؤیای ناتمام» خبر داده و نوشته: «مستند رؤ یای ناتمام که مروری است بر آثار و زندگی تئاتری حمیدپورآذری، به تهیه کنندگی و کارگردانی آریان رضایی با هدف ثبت تاریخ شفاهی تئاتر معاصر ایران و با مشارکت گروه تئاتر بازها و مجموعه تئاتر شهر ساخته شده است.»
نسیم ادبی بازیگر سینما و تئاتر هم پوستری از فیلم «دم غروب زعفرانیه» منتشر کرده و نوشته: «برندگان پنجمین دوره جشنواره هندوستان به مدیریت ریجو باجاج اعلام شدند. در بخش فیلم بلند: نازنین کریمی بابت بازیگری اول زن و نسیم ادبی به عنوان بهترین بازیگر مکمل زن برای فیلم «دم غروب زعفرانیه» البته اگر سری به صفحه این هنرمند بزنید با اسامی دیگری از هنرمندان ایرانی در فهرست برگزیدگان این جشنواره هندی روبهرو خواهید شد. کارگردانی این فیلم را محمد خراطزاده بر عهده داشته است.
بهرام رادان بازیگر سینما هم بخشی از تیزر فیلم سینمایی «گربه سیاه» را منتشر کرده است. رادان بازیگر این فیلم است که از چندی قبل به عنوان تهیهکننده نیز در عرصه سینما فعالیت دارد و در بیست و دو سال حضورش در سینما دو سیمرغ بلورین برای بهترین بازیگر نقش اول مرد کسب کرده است.
مهدی پاکدل، بازیگر سینما و تئاتر عکسی از پرواز پرندگان منتشر کرده که همراه با آن قسمتی از نوشته «هاروکی موراکامی» را پیش روی دنبال کنندگان صفحه خود گذاشته، عنوان این کتاب «سوکورو تازاکی بیر نگ و سالهای زیارتش» نوشته «هاروکی موراکامی» به ترجمه امیرمهدی حقیقت است.
چه خبر
صفحه رسمی مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با عنوان«ادبیات کودکان» که روز گذشته از یادآوریاش برای گرامیداشت «ثریا قزل ایاغ» نوشته بودیم مطلب تازهای منتشر کرده که اطلاع از آن برای علاقهمندان حضور در کلاسهای آنلاین جالب توجه است. از جمله کارگاههای آنلاینی که به همت این مرکز برگزار خواهد شد میتوان به دوره آموزشی «بلندخوانی» با تأکید بر شیوهها و کارکردها اشاره کرد. کارگاه مذکور در پنج بخش از دهم بهمن ماه آغاز میشود. کارگاه آنلاین دیگری که از اواخر همین ماه شاهد برپاییاش خواهیم بود دوره آموزشی «ادبیات کودکان و کتابهای تصویری» است.
فیلم سینمایی «ماهی و برکه» به کارگردانی علی براتی و تهیه کنندگی هادی انباردار که پیشتر به جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان احمدآباد هندوستان راه یافته بود توانست جایزه بهترین موسیقی متن را از این جشنواره کسب کند. این خبری است که «بهزاد عبدی» خواننده، آهنگساز و رهبر ارکستر به تازگی در صفحه شخصیاش منتشر کرده و انتشار آن با تبریک اهالی موسیقی و علاقهمندان این هنر همراه شده، آهنگسازی این فیلم را بهزاد عبدی به عهده داشته است. پخش بینالمللی این فیلم بر عهده مؤسسه «فیلم چی» قرار دارد.
با احتیاط از شرایط کرونا باید عبور کرد
سینا جعفریه
مدیر گالری ثالث
مدتی است که به خاطر واکسیناسیون اوضاع کرونا در کشور شیب نزولی داشــــــته و کسبوکارها هــــــم بخصوص برای هنرمندان و گالریدارها مهیا شــــــــــــده است. نمایشگاههای بسیاری در سطح شهرها برپا میشـــــــود و ما شاهد فعالیت هنرمندان در گالریها هستیم.
اما آیا میتوان گفت که گالریها رونق گرفتهاند؟ با اینکه گالریها با رعایت اصول بهداشتی برپا هستند اما اگر ویروس اُمیکرون شیوع پیدا کند باز هم گالریها با بحران مواجه خواهند شد. حتی اکنون هم که نمایشگاههای بسیاری برپاست اما وضعیت خرید و فروش آثار خوب نیست. از طرفی بزودی حراج تهران هم برگزار خواهد شد. حراجی که مربوط به فروش آثار هنرمندان مستر است و بالطبع با شرایط اقتصادی امروز، طبیعی است که آثار با قیمتهای بالاتری به حراج گذاشته شود و همین موضوع باعث رکود بازار اقتصاد هنر خواهد شد.
حراج تهران قطعاً خریداران خاص خود را دارد حتی اگر قیمتها خیلی بالا رود.
البته این مسأله برای حراج تهران طبیعی است چون هم قیمت کالا در کشور افزایش داشته و هم از طرفی بعضی آثار به نسبت قیمتهای دلار خرید و فروش میشوند؛آثاری از هنرمندان جهانی مثل پرویز تناولی که هم در حراجیهای خارج طرفدار دارند و هم در حراج تهران با افزایش قیمت زیادی مواجه خواهند شد. البته برای بعضی آثار دیگر ممکن است این اتفاق نیفتد.
شعار من بهعنوان یک گالریدار این است که هنر باید همیشه برای همگان باشد تا بتوانیم نسل جدید را هم جذب دنیای هنر کنیم. برای همین همیشه سعی کردیم تا قیمتهای مناسب روی آثار بگذاریم، قیمتهایی که مردم عادی هم بتوانند از آن بهره ببرند.
به نظر میرسد این شرایط ناپایدار برای همه دنیا باشد، شرایطی که باید با احتیاط از آن عبور کنیم. دوران پساکرونا فکر میکنم شرایط بهتری در پیش داشته باشیم،شرایطی که تأثیر جالبی در دنیای هنر خواهد داشت.
مدیر گالری ثالث
مدتی است که به خاطر واکسیناسیون اوضاع کرونا در کشور شیب نزولی داشــــــته و کسبوکارها هــــــم بخصوص برای هنرمندان و گالریدارها مهیا شــــــــــــده است. نمایشگاههای بسیاری در سطح شهرها برپا میشـــــــود و ما شاهد فعالیت هنرمندان در گالریها هستیم.
اما آیا میتوان گفت که گالریها رونق گرفتهاند؟ با اینکه گالریها با رعایت اصول بهداشتی برپا هستند اما اگر ویروس اُمیکرون شیوع پیدا کند باز هم گالریها با بحران مواجه خواهند شد. حتی اکنون هم که نمایشگاههای بسیاری برپاست اما وضعیت خرید و فروش آثار خوب نیست. از طرفی بزودی حراج تهران هم برگزار خواهد شد. حراجی که مربوط به فروش آثار هنرمندان مستر است و بالطبع با شرایط اقتصادی امروز، طبیعی است که آثار با قیمتهای بالاتری به حراج گذاشته شود و همین موضوع باعث رکود بازار اقتصاد هنر خواهد شد.
حراج تهران قطعاً خریداران خاص خود را دارد حتی اگر قیمتها خیلی بالا رود.
البته این مسأله برای حراج تهران طبیعی است چون هم قیمت کالا در کشور افزایش داشته و هم از طرفی بعضی آثار به نسبت قیمتهای دلار خرید و فروش میشوند؛آثاری از هنرمندان جهانی مثل پرویز تناولی که هم در حراجیهای خارج طرفدار دارند و هم در حراج تهران با افزایش قیمت زیادی مواجه خواهند شد. البته برای بعضی آثار دیگر ممکن است این اتفاق نیفتد.
شعار من بهعنوان یک گالریدار این است که هنر باید همیشه برای همگان باشد تا بتوانیم نسل جدید را هم جذب دنیای هنر کنیم. برای همین همیشه سعی کردیم تا قیمتهای مناسب روی آثار بگذاریم، قیمتهایی که مردم عادی هم بتوانند از آن بهره ببرند.
به نظر میرسد این شرایط ناپایدار برای همه دنیا باشد، شرایطی که باید با احتیاط از آن عبور کنیم. دوران پساکرونا فکر میکنم شرایط بهتری در پیش داشته باشیم،شرایطی که تأثیر جالبی در دنیای هنر خواهد داشت.
مرگی میــان ما
سپیده اشرفی
مترجم
هنوز قسمت نشده به مکه بروم. برای همین هم درکی از فاصله میان پل حجون تا معابده ندارم، اما این را به هر مکه رفتهای که بگویی، شهادت میدهد که فاصله کمی نیست. لابد آن سال هم، یک صف دراز کشیده بودند از معابده تا حجون. دستهای مشت کرده به هوا میرفت و میدانست که جایی صدایشان به آسمان میرسد که خود مشرکان شاهد و ناظرش بودند.
قصه از آنجایی تلخ شد که رنگ قرمز وارد سفید شد. تک به تک جامه سفید بود که قرمز میشد؛ مثل جوهری که در سطح آب بچکد و هی بیشتر و بیشتر شود. حاجیها درست در همین فاصله، جامه به خون آغشته کردند. درست 28 سال قبل از آنکه چشممان نگران و قلبمان عزادار حاجیان منا شود؛ جایی در میان شعارهای برائت از مشرکین بود که رنگ سفید جمعیت آهسته آهسته قرمز شد و مراسم به خون کشیده شد. دیگر خبری از گلاب نبود و انگار خیابان را با خون شسته بودند.شاید توضیح یک خطی کتاب همین باشد. اما وقتی پارچهای را بشکافی و تار و پودش را جدا کنی، تازه رمز واحد شدن یک کل را درک میکنی. «کسی میان زندگی ما راه میرود»، درست مانند همین تار و پودی است که در نهایت یک کل واحد را میسازد و تصویری از یک حج خونین در سال 66 به تصویر میکشد. ترکیب روایت ریحان، شیرین و آن ژنرال یهودی، کلیت کتاب را شکل میدهد. ترکیب پازل صهیونیسم، منافقین و دلدادگیهایی که رنگ هاجر میدهد. هر کسی بواسطه تجربه زیستهای که دارد، با تکهای از این پازل احساس همراهی بیشتری میکند.تکه منافقین از این پازل قدری بیشتر است و در نهایت هم مشخص میشود که چطور چنین کشتاری را رقم زدهاند. اینکه چرا به چنین جنایتی دست زدند خیلی جای تعجب ندارد اما دلیلی که در نامه مهران به شیرین در این کتاب بیان میشود، حدیث مفصلی است از یک مجمل:«میدانی ماجرای اصلی از کجا شروع شد؟ درست از جایی که دست رد از طرف مردم به سینهشان خورد. باور کن تحقیر، اساس و پایه جنگهای زیادی بوده. این تحقیر را سازمان، با گرفتن اسلحه سمت کسانی که ردشان کرده بودند، جبران کرد؛ وگرنه سازمانی که پسوند سنگین خلق را با خودش این طرف و آن طرف میکشد، چرا باید این تعداد از مردم کشورش را کشته باشد.»
تنها زمانی که کتاب «مرگی آرام» سیمون دوبووار را خواندم، حسی چنین تلخ و نزدیک به مرگ را احساس کردم. دوبووار جایی در این کتاب میگوید: «او علیهِ خود، زندگی کرد. سرشار از شور و شوق بود، اما تمام نیرویش را به کار میبست تا آن را، پَس بزند.» و این درست همان حالی است که خواندن روایت ریحان، شیرین و ژنرال اولریخ در مخاطب ایجاد میکند. با این تفاوت که روایت مرگ در این قصه، خودخواسته نیست.
کتاب:کسی میان زندگی ما راه میرود
نویسنده:سمیه عالمی
ناشر: سوره مهر
مترجم
هنوز قسمت نشده به مکه بروم. برای همین هم درکی از فاصله میان پل حجون تا معابده ندارم، اما این را به هر مکه رفتهای که بگویی، شهادت میدهد که فاصله کمی نیست. لابد آن سال هم، یک صف دراز کشیده بودند از معابده تا حجون. دستهای مشت کرده به هوا میرفت و میدانست که جایی صدایشان به آسمان میرسد که خود مشرکان شاهد و ناظرش بودند.
قصه از آنجایی تلخ شد که رنگ قرمز وارد سفید شد. تک به تک جامه سفید بود که قرمز میشد؛ مثل جوهری که در سطح آب بچکد و هی بیشتر و بیشتر شود. حاجیها درست در همین فاصله، جامه به خون آغشته کردند. درست 28 سال قبل از آنکه چشممان نگران و قلبمان عزادار حاجیان منا شود؛ جایی در میان شعارهای برائت از مشرکین بود که رنگ سفید جمعیت آهسته آهسته قرمز شد و مراسم به خون کشیده شد. دیگر خبری از گلاب نبود و انگار خیابان را با خون شسته بودند.شاید توضیح یک خطی کتاب همین باشد. اما وقتی پارچهای را بشکافی و تار و پودش را جدا کنی، تازه رمز واحد شدن یک کل را درک میکنی. «کسی میان زندگی ما راه میرود»، درست مانند همین تار و پودی است که در نهایت یک کل واحد را میسازد و تصویری از یک حج خونین در سال 66 به تصویر میکشد. ترکیب روایت ریحان، شیرین و آن ژنرال یهودی، کلیت کتاب را شکل میدهد. ترکیب پازل صهیونیسم، منافقین و دلدادگیهایی که رنگ هاجر میدهد. هر کسی بواسطه تجربه زیستهای که دارد، با تکهای از این پازل احساس همراهی بیشتری میکند.تکه منافقین از این پازل قدری بیشتر است و در نهایت هم مشخص میشود که چطور چنین کشتاری را رقم زدهاند. اینکه چرا به چنین جنایتی دست زدند خیلی جای تعجب ندارد اما دلیلی که در نامه مهران به شیرین در این کتاب بیان میشود، حدیث مفصلی است از یک مجمل:«میدانی ماجرای اصلی از کجا شروع شد؟ درست از جایی که دست رد از طرف مردم به سینهشان خورد. باور کن تحقیر، اساس و پایه جنگهای زیادی بوده. این تحقیر را سازمان، با گرفتن اسلحه سمت کسانی که ردشان کرده بودند، جبران کرد؛ وگرنه سازمانی که پسوند سنگین خلق را با خودش این طرف و آن طرف میکشد، چرا باید این تعداد از مردم کشورش را کشته باشد.»
تنها زمانی که کتاب «مرگی آرام» سیمون دوبووار را خواندم، حسی چنین تلخ و نزدیک به مرگ را احساس کردم. دوبووار جایی در این کتاب میگوید: «او علیهِ خود، زندگی کرد. سرشار از شور و شوق بود، اما تمام نیرویش را به کار میبست تا آن را، پَس بزند.» و این درست همان حالی است که خواندن روایت ریحان، شیرین و ژنرال اولریخ در مخاطب ایجاد میکند. با این تفاوت که روایت مرگ در این قصه، خودخواسته نیست.
کتاب:کسی میان زندگی ما راه میرود
نویسنده:سمیه عالمی
ناشر: سوره مهر
یادخدا آرامش بخش جانها
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
از زبان افراد فامیل و آشنا زیاد میشنویم که گفته میشود فلانی خود را گم کرده است. این تعبیر در مورد کسانی به کار میرود که اصول اخلاقی را کنار گذاشته و نسبت به ارزشهای آن بیاعتنایی میکنند. علم اخلاق، چنین وضعیتی را خود فراموشی مینامد. خود فراموشی یکی از عیوب بزرگ انسان است که آدمی را دچار فرومایگی و پستی میکند. کسی که دچار بیماری خودفراموشی است، انسانیت را از یاد برده و از شرافت نفس غافل میشود. چنین فردی نسبت به ندای وجدان بیاعتنا بوده و سجایای انسانی را ناچیز میشمارد. خود فراموشی انسان را درمعرض انواع آلودگیها و سیئات اخلاقی قرار داده وهمواره در مسیر انحطاط و سقوط پیش میبرد. فرد خود فراموش گرفتار هوای نفس و مطیع تمایلات غریزی شده و به آسانی مرتکب اعمال زشت میشود. چنین فردی با زیر پا گذاشتن شرف انسانی به لاابالی گری روی میآورد.
امیرالمؤمنین علی(ع) چنین وضعیتی را دور از عقل دانسته میفرماید: «برای شخص عاقل، مذموم و ناپسند است که به خلق و خوی حیوانی گراید، با آنکه میتواند انسان باشد و خویشتن را به مکارم اخلاق و سجایای انسانی متخلق کند.»
خود فراموشی موجب غفلت از یاد خدا ودور ماندن از کمال و تعالی است. کلام وحی دراین ارتباط با صراحت میگوید:«شما از کسانی نباشید که خدا را از یاد بردند، خداوند هم در کیفر این گناه بزرگ، آنان را از یاد خودشان برد و با خود فراموشی مجازات شان کرد، چه اینان گناهکار و منحرف از مسیر حق و عدالتند.» (حشر/19)
یاد خدا موجب خود آگاهی و تلاش در جهت کسب اخلاق حمیده است. عکس خود فراموشی که زمینههای آلودگی به انواع گناه را فراهم آورده وانسان را از نیل به سعادت و رستگاری باز میدارد. انسان خود فراموش نسبت به وظایف انسانی بیاعتنا و برای رسیدن به خواستههای نفسانی راه انحراف و ضلالت را پیش میگیرد. این مفهوم بخوبی در بیان امام صادق(ع) ترسیم شده است آنجا که میفرماید: «کسی که براستی در یاد خداست، مطیع و فرمانبردار خواهد بود و آن کس که از یاد خدا غافل است عاصی وسرکش، پس اطاعت نشانه هدایت و معصیت بیانگر گمراهی است که منشأ هردو یاد خدا و غفلت از آن است.
یادخدا از سرمایههای ارجمند حیات بشری است که با سرشت آدمی در آمیخته و در ادبیات دینی ازآن با عنوان «معرفت فطری» یاد میشود. اگر انسان چراغ معرفت فطری را در درون خود روشن نگه دارد وبا مدد گرفتن از نیروی عقل ومطالعه در نشانههای الهی آن را شکوفا کند به ایمان حقیقی دست یافته خداشناس میشود و در پرتو خدا شناسی به خودشناسی و سعادت میرسد. همچنانکه امیر مؤمنان علی(ع)می فرماید: «آن کس که با یاد دائمی خداوند دل خود را آباد نگه دارد، تمام اعمالش در پیدا و پنهان پسندیده و نیکو خواهد بود.» اما در مقابل اگر کسی معرفت فطری را نادیده گرفت و به ندای درونی وقعی ننهاد سرمایه بزرگی را در جهت نیل به کمال و تعالی از کف داده و به قول امیرالمؤمنین علی(ع):«خدارا فراموش کرده خدا هم او را فراموش مینماید. در نتیجه چشم بصیرتش نیز بسته خواهد شد.»
آشکار است که در اینجا منظور از خود فراموشی ضعف قوه حافظه که گاهی براثر بیماری یا پیری در افراد پدید میآید نیست. بلکه منظور آن ابتلای قبیحی است که براثر غفلت وبی اعتنایی نسبت به ارزشهای اخلاقی به وجود آمده وانسان خود فراموشکار را به وادی عصیان و بیپروایی میکشاند. در فرهنگ قرآن یاد خدا عامل خودداری از ارتکاب گناه در لحظات وسوسه نفس است.آنگونه که در کلام وحی آمده است:«اشخاص متقی در مواقعی که گرفتار وسوسه شیطانی گناه میشوند، خدا را به یاد آورده و(با تصمیمی) آگاهانه ودر پرتو ذکر و یادآوری عواقب گناه از آن کناره میگیرند.»(اعراف/201)
امیرالمؤمنین علی(ع) نیز در این باره میفرماید: «یاد خدا ستون استوار دین و مایه مصونیت انسان از وسوسهها وافکار شیطانی است.» در تعالیم دینی عمر و زندگی زمانی ارزش دارد که با یاد خدا و اطاعت از خالق هستی همراه باشد وتنها در این صورت است که آمیخته با فضایل اخلاقی خواهد بود والا در غیر این صورت انسان مجری اوامر شیطان شده و سرمایه عمر را به ناروا صرف خواهد کرد.
دبیر گروه پایداری
از زبان افراد فامیل و آشنا زیاد میشنویم که گفته میشود فلانی خود را گم کرده است. این تعبیر در مورد کسانی به کار میرود که اصول اخلاقی را کنار گذاشته و نسبت به ارزشهای آن بیاعتنایی میکنند. علم اخلاق، چنین وضعیتی را خود فراموشی مینامد. خود فراموشی یکی از عیوب بزرگ انسان است که آدمی را دچار فرومایگی و پستی میکند. کسی که دچار بیماری خودفراموشی است، انسانیت را از یاد برده و از شرافت نفس غافل میشود. چنین فردی نسبت به ندای وجدان بیاعتنا بوده و سجایای انسانی را ناچیز میشمارد. خود فراموشی انسان را درمعرض انواع آلودگیها و سیئات اخلاقی قرار داده وهمواره در مسیر انحطاط و سقوط پیش میبرد. فرد خود فراموش گرفتار هوای نفس و مطیع تمایلات غریزی شده و به آسانی مرتکب اعمال زشت میشود. چنین فردی با زیر پا گذاشتن شرف انسانی به لاابالی گری روی میآورد.
امیرالمؤمنین علی(ع) چنین وضعیتی را دور از عقل دانسته میفرماید: «برای شخص عاقل، مذموم و ناپسند است که به خلق و خوی حیوانی گراید، با آنکه میتواند انسان باشد و خویشتن را به مکارم اخلاق و سجایای انسانی متخلق کند.»
خود فراموشی موجب غفلت از یاد خدا ودور ماندن از کمال و تعالی است. کلام وحی دراین ارتباط با صراحت میگوید:«شما از کسانی نباشید که خدا را از یاد بردند، خداوند هم در کیفر این گناه بزرگ، آنان را از یاد خودشان برد و با خود فراموشی مجازات شان کرد، چه اینان گناهکار و منحرف از مسیر حق و عدالتند.» (حشر/19)
یاد خدا موجب خود آگاهی و تلاش در جهت کسب اخلاق حمیده است. عکس خود فراموشی که زمینههای آلودگی به انواع گناه را فراهم آورده وانسان را از نیل به سعادت و رستگاری باز میدارد. انسان خود فراموش نسبت به وظایف انسانی بیاعتنا و برای رسیدن به خواستههای نفسانی راه انحراف و ضلالت را پیش میگیرد. این مفهوم بخوبی در بیان امام صادق(ع) ترسیم شده است آنجا که میفرماید: «کسی که براستی در یاد خداست، مطیع و فرمانبردار خواهد بود و آن کس که از یاد خدا غافل است عاصی وسرکش، پس اطاعت نشانه هدایت و معصیت بیانگر گمراهی است که منشأ هردو یاد خدا و غفلت از آن است.
یادخدا از سرمایههای ارجمند حیات بشری است که با سرشت آدمی در آمیخته و در ادبیات دینی ازآن با عنوان «معرفت فطری» یاد میشود. اگر انسان چراغ معرفت فطری را در درون خود روشن نگه دارد وبا مدد گرفتن از نیروی عقل ومطالعه در نشانههای الهی آن را شکوفا کند به ایمان حقیقی دست یافته خداشناس میشود و در پرتو خدا شناسی به خودشناسی و سعادت میرسد. همچنانکه امیر مؤمنان علی(ع)می فرماید: «آن کس که با یاد دائمی خداوند دل خود را آباد نگه دارد، تمام اعمالش در پیدا و پنهان پسندیده و نیکو خواهد بود.» اما در مقابل اگر کسی معرفت فطری را نادیده گرفت و به ندای درونی وقعی ننهاد سرمایه بزرگی را در جهت نیل به کمال و تعالی از کف داده و به قول امیرالمؤمنین علی(ع):«خدارا فراموش کرده خدا هم او را فراموش مینماید. در نتیجه چشم بصیرتش نیز بسته خواهد شد.»
آشکار است که در اینجا منظور از خود فراموشی ضعف قوه حافظه که گاهی براثر بیماری یا پیری در افراد پدید میآید نیست. بلکه منظور آن ابتلای قبیحی است که براثر غفلت وبی اعتنایی نسبت به ارزشهای اخلاقی به وجود آمده وانسان خود فراموشکار را به وادی عصیان و بیپروایی میکشاند. در فرهنگ قرآن یاد خدا عامل خودداری از ارتکاب گناه در لحظات وسوسه نفس است.آنگونه که در کلام وحی آمده است:«اشخاص متقی در مواقعی که گرفتار وسوسه شیطانی گناه میشوند، خدا را به یاد آورده و(با تصمیمی) آگاهانه ودر پرتو ذکر و یادآوری عواقب گناه از آن کناره میگیرند.»(اعراف/201)
امیرالمؤمنین علی(ع) نیز در این باره میفرماید: «یاد خدا ستون استوار دین و مایه مصونیت انسان از وسوسهها وافکار شیطانی است.» در تعالیم دینی عمر و زندگی زمانی ارزش دارد که با یاد خدا و اطاعت از خالق هستی همراه باشد وتنها در این صورت است که آمیخته با فضایل اخلاقی خواهد بود والا در غیر این صورت انسان مجری اوامر شیطان شده و سرمایه عمر را به ناروا صرف خواهد کرد.
عکس نوشت
وﻳﮋه برنامه فرهنگی هنری «سروایرانی» به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهید سپهبد ﺣﺎج ﻗﺎﺳﻢ سلیمانی و شهدای مقاومت از ۱۳ لغایت ۱۷ دی ماه و بهمدت پنج روز در فرهنگسرای نیاوران با حضور هنرمندان، مسئولان و جمعی از خانواده معظم شهدا از ساعت ۱۴ با کاشت نمادین درخت سرو در محوطه فضای سبز فرهنگسرای نیاوران و افتتاح نمایشگاه آثار تجسمی آغاز خواهد شد./ایرنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
عشق بازیگر کار و بازی است و زمانی که کار نکند دلشکسته میشود
-
شمایل یک بازیگر بزرگ
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
با احتیاط از شرایط کرونا باید عبور کرد
-
مرگی میــان ما
-
یادخدا آرامش بخش جانها
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین