«ایران» از تغییر مسیر مذاکرات انفعالی دولت دوازدهم به دیپلماسی فعالانه دولت سیزدهم گزارش میدهد
ایستگاه هشتم؛ دست بالای ایران در مذاکرات
مذاکرات به ایستگاه هشتم رسیده است. علی باقری کنی مذاکرهکننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به همراه بقیه اعضای این هیأت، صبح امروز دوشنبه برای حضور در هشتمین دور مذاکرات هستهای وارد وین شدهاند تا در دور جدید گفتوگوهای رفع تحریم شرکت کنند.
قرار است هشتمین دور مذاکرات در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۴ آغاز شود و بر اساس پیشنویس مشترک بهدست آمده در دور هفتم به گفتوگو در این خصوص بپردازند. قطار مذاکرات در حالی بهروز ششم دیماه رسیده که فراز و نشیبهای بسیاری به خود دیده است.
شش دور مذاکرات ناکام در وین
مذاکرات وین یک تا شش در اواخر دولت دوازدهم پیگیری شد. اما روال بهشدت کند مذاکرات، پافشاری غرب بر موضوعات فرابرجامی از جمله مذاکرات موشکی و منطقهای، پیچیده شدن موضوع تحریمها و قرار گرفتن تحریمها تحت عناوین و برچسبهای جدید باعث شد تا این مذاکرات ناموفق باشد.
زیاده خواهی امریکا و غرب حتی اعتراض مذاکره کنندگان کشورمان را هم در پی داشت. کاظم غریب آبادی از اعضای هیأت مذاکره کننده وین در این خصوص میگوید: «امریکا و غربیها بهدنبال اهداف خاص خود بودند. این موضوع نشان داد که آنها همچنان به تفاهم هستهای بهعنوان پلی برای ورود به سایر موضوعات غیرمرتبط مانند مسائل منطقهای و موشکی نگاه میکنند.
این بار، حتی فراتر رفتند و اصرار کردند که خواستهشان بهنوعی در متن گنجانده شود. هدفشان این است که از این طریق بلافاصله بعداز هر تفاهمی، سراغ این موضوعات بیایند و آن را جزئی لاینفک از تفاهم هستهای تلقی کنند و زمینه را برای مداخلات خود در این حوزهها فراهم کنند و هرکجا هم که به اهداف خود نرسیدند، ایران را مقصر معرفیکرده و زمینه را برای اعمال فشار به بهانههای دیگر بر ایران فراهم کنند.»
باید به این موضوع نیز توجه داشت که دولتمردان سابق کشورمان معتقدند بودند بدعهدی امریکا در برجام بهدلیل شخصیت دونالد ترامپ بوده است.
محمد جواد ظریف در تحلیل این موضوع گفته بود: «کسانی که به برجام ایراد میگرفتند که چرا امریکا از برجام خارج شد باید به این واقعیت توجه میکردند که تقریباً چیزی نمانده بود که آقای ترامپ از آن خارج نشده باشد. یعنی از INF خارج شد، از پاریس خارج شد، از نفتا خارج شد، از TPP خارج شد، از یونسکو خارج شد، از شورای حقوق بشر هم خارج شد!» بههمین دلیل دولتمردان اعتقاد داشتند که رفتن وی از اتاق بیضی شکل کاخ سفید منجر به تحول در سیاستهای امریکا نسبت به ایران نیز خواهد شد و رئیسجمهور دموکرات امریکا که اتفاقاً معاون باراک اوباما بوده است با فرمان اجرایی یا یک «خط خط کردن» به توافق با ایران بازخواهد گشت. اما این مهم اتفاق نیفتاد. جوبایدن بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد و در روزهای ابتدایی قدرت گرفتن خود دهها فرمان اجرایی صادر کرد و بسیاری از تصمیمات ترامپ را لغو کرد اما این در خصوص ایران اتفاق نیفتاد و او حتی در هفتههای ابتدایی قدرت گرفتن خود نامی از برجام نبرد!
این اتفاق مهر تأییدی بر این تحلیل شد که اساساً نقض عهدهای مکرر امریکا (مانند تحریم ویزا و آیسا) در دولت اوباما و خروج یکجانبه از برجام در زمان ترامپ یک تصمیم راهبردی و حاکمیتی در این کشور بوده که جوبایدن نیز خود را به آن پایبند میداند و تا زمانی که ایران واکنش مناسبی به آن نشان ندهد، امریکا رفتار خود را اصلاح نخواهد کرد.
پایان انفعال در مقابل دشمنی
ماجرا از جایی شروع شد که دولت ایران ترجیح داد تا در مقابل کارزار فشار حداکثری امریکا و خروج یکجانبه امریکا از برجام واکنش قاطعی نشان ندهد و اعلام کند با اروپا برجام را ادامه خواهد داد. این رخداد همچون اصل برجام با عدم خوشبینی رهبرانقلاب همراه بود که منجر به اعلام شروط رهبرانقلاب برای انجام چنین سیاستی شد. شروطی همچون اینکه «اروپا باید یک قطعنامه علیه نقض عهد امریکا صادر کند، همچنین باید متعهد شود که بحث موشکی و منطقهای جمهوری اسلامی را مطرح نخواهد کرد و حتی صریحاً به مقابله با تحریمهای امریکا اقدام کرده و فروش نفت ایران و همکاری با بانکهای ایران را تضمین کند» اما دولتمردان وقت بدون توجه به این شروط همچنان به اجرای یکطرفه برجام ادامه میدادند. تغییر فضای سیاسی کشور باعث شد تا مجلس شورای اسلامی دولت را ملزم به کاهش تعهدات برجامی و پایان دادن به عقبنشینیها کند. این رخداد البته به صراحت با مخالفت رئیسجمهور و سایر مقامهای دولت دوازدهم روبهرو شد؛ اما پیشبینی مجازات برای مسئولینی که بیتوجهی به این مصوبه نشان دهند و یکصدایی مقامات کشورمان در نهایت منجر به این شد تا دولتی که عقب نشینیها را آغاز کرده بود به شروع مجدد فعالیتهای هستهای و غنیسازی رو آورد.
مذاکره از جایگاه بازیگر مقتدر
سرعت گرفتن غنیسازی کشور و محدود کردن نظارتهای برجامی و فراپادمانی آژانس بینالمللی انرژی اتمی باعث شد تا کم کم مسأله متعهد بودن کشورها با تعهدات برجامی مهم ارزیابی شود و دولت بایدن را به فکر فروببرد. اما سابقه شکست شش دور مذاکرات وین نشان داد که دولتی مقتدر باید از این ابزارهای قدرت برای تأمین منافع کشورمان استفاده کند. دولت سیزدهم که حیات اقتصادی و سیاسی خود و کشور را به مذاکرات گره نزده است با فعال کردن دیپلماسی اقتصادی، افزایش همکاری با همسایگان و کشورهای شرقی عملاً این پیام را صادر کرد که احیای توافق 2015 مسأله اصلی کشور نیست بلکه تنها یکی از موضوعات مورد پیگیری دستگاه سیاست خارجی ایران خواهد بود.
ایران به صراحت اعلام کرده است تنها توافقی را که رفع کامل تحریمها در آن اعلام شده باشد خواهد پذیرفت، همچنین ایران به هیچ عنوان مذاکرات فرابرجامی و محدودیتهایی بیشتر از آنچه در برجام آمده را نخواهد پذیرفت. بههمین دلیل در مذاکراتی که از هشتم آذرماه آغاز شد پیشنویسهای ایران روی میز قرار گرفت و توانست پیشنویس سابق را بهطور قابل ملاحظهای اصلاح کند. این موضوع باعث شد تا مقامات اروپایی نیز به پذیرش هشتاد درصدی پیشنویسهای ایران اذعان کنند و پایان دور هفتم مذاکرات با رسیدن به یک پیشنویس مشترک و متفاوت به پایان برسد. اکنون مذاکرات وارد مرحله جدیدتری شده است. در مذاکرات پیش رو باید علاوه بر پایبند شدن طرف غربی به رفع کامل تحریمها، تضامین لازم و راستی آزمایی نیز محقق شود تا یکی از مشکلات ساختاری برجام که منجر به باز شدن مسیر بدعهدی امریکا شده بود مسدود گردد.
یک منبع آگاه در گفتوگو با ایرنا:
غیبت دو روزه فرانسه در مذاکرات وین باعث پیشرفت پیشنویسها شد
یک منبع با اشاره به مانعتراشی تیم مذاکره کننده فرانسه در وین گفت: پیشنویس وین در زمانی که فرانسویها نبودند پیشرفت داشت، اما به محض بازگشت آنها، کند شدن روند گفتوگوها محسوس بود.
این منبع آگاه درباره عملکرد تیم فرانسوی در دور پیشین مذاکرات وین افزود: تیم مذاکره کننده فرانسه نقش سازندهای در مذاکرات ایفا نمیکرد و عمدتاً با سنگاندازیهای خود سرعت پیشرفت در گفتوگوها را تا حد قابل توجهی پایین آورده بود.
در همین حال، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نیز روز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره جدیدترین وضعیت گفتوگوهای وین گفت: در مذاکرات قبلی در مجموع رویکرد برخی کشورهای اروپایی به طور مشخص فرانسه را سازنده ندیدیم؛ انتظار ما این است که طرف فرانسوی در مذاکرات بر نقش سازنده تمرکز و کمک کند.
این فرد که نخواست نامش فاش شود، درباره علت غیبت فرانسویها اظهار داشت: حضور نمایندگان فرانسه در اجلاس وزرای خارجه گروه ۷ در لیورپول و غیبت دو روزه آنها حین کار روی پیشنویسها در دور قبلی مذاکرات، باعث شد که متنها پیشرفت زیادی داشته باشد؛ اما دوباره بعد از بازگشت آنها از لیورپول، مجدداً روند اخلالگری آغاز شد.
این منبع آگاه افزود: پیشنویسها تا حد قابل قبولی پیشرفت کرده بود ولی بعد از بازگشت نمایندگان فرانسه از کنفرانس لیورپول و مخالفت آنها با پیشنویسها، مسیر مذاکرات مختل شد؛ این امر باعث شد که در جلسه داخلی بین کشورهای ۱+۴، بحثهایی شکل بگیرد.
به گزارش ایرنا، البته این اولین بار نیست که فرانسه قصد برهم زدن مذاکرات و بازی در نقش پلیس بد را دارد. فرانسویها در مذاکرات هستهای قبل از ۲۰۱۵ نیز مواضع مشابهی را اتخاذ کرده و به طور خاص دیدگاههای رژیم صهیونیستی را در قبال برجام، مدنظر قرار داده بودند.
فرانسه سال گذشته نیز در یک موضعگیری عجیب خواستار حضور کشورهای منطقه، بویژه عربستان در مذاکرات شده بود. این گفتوگوها که از ۸ آذر شروع شده بود، تاکنون با دو وقفه همراه بوده است؛ بار اول کشورهای اروپایی که از دریافت پیشنهاد مکتوب و جدی ایران متعجب شده بودند، درخواست تنفس و مشورت با پایتختهای خود دادند. بار دوم هم بر اساس اجماع تیمهای مختلف، طرفها پس از رسیدن به دستور کار مشخص و مشترک به پایتختها رفتند تا اینکه پس از تعطیلات مربوط به سال نو میلادی در شهر وین گفتوگوها را ادامه دهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی:
تحول اقتصادی مشروط به اصلاح سیستم اداری است
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در محل دائمی نمایشگاههای بوستان گفتوگوی تهران، نمایشگاه توانمندی و دستاوردهای علمی، فرهنگی و پژوهشی جهاد دانشگاهی را افتتاح کرد.
وی پس از بازدید از این نمایشگاه آن را نمایشگاه نمادی متخصصان داخلی دانست که نشان میدهد میتوان با اطمینان بر نیروهای داخلی و متخصصان داخلی تکیه کرد و یادآور شد: ما نیاز به فناوری خارجی داریم اما مهم این است که انتقال تکنولوژی و بومیسازی را با برندهای مهم دنیا پیگیری کنیم و این نمایشگاه ظرفیتهای موجود در این بخش را نشان داد.
به گزارش ایرنا، رئیس مجلس با بیان اینکه در بخش پزشکی و سلولی انصافاً کارهای ماندگاری انجام گرفته است، گفت: امروز در این بخش هم از جهت علمی در مرز علم حرکت میکنیم هم آن را بهصورت کاربردی در محیطهای کاری، بیمارستانها استفاده میکنیم. ما بعضی وقتها کار را برای توسعه علم و گسترش آن انجام میدهیم که حتماً خوب است ولی در شرایط امروز کشور در موقعیتی هستیم که باید مسألهمحور حرکت کنیم.
قالیباف با بیان اینکه امروز اقتصاد مشکل اصلی ما است، گفت: ما سیاستگذاران باید به طور روشن اولویتها و پیشرانهای اقتصادی را مشخص کنیم و بعد پروژههای کلانمان را در آن پیشرانها مشخص کنیم و ظرفیتها را مسألهمحور پای کار بیاوریم. وی با بیان اینکه در این نمایشگاه نقطه ضعف سیاستگذاران را دیدم، گفت: تکنولوژیها را وارد میکنیم، صنعتی میکنیم و کارهای مربوط انجام میشود اما جایی که باید سرمایهگذاری شود، اول مشکلات است.
رئیس مجلس با اشاره به نقدینگی لجامگسیخته در کشور گفت: برای سوق دادن این نقدینگی باید به فضای تولید و فضای سرمایهگذاری در مسألههای اولویتدار در حوزه پیشرانها بخصوص پروژههای کلان بازتعریف داشته باشیم. قالیباف با بیان اینکه ما در دوران تحریم سرمایهگذاری خارجی نداریم، گفت: اگر میخواهیم از سرمایه داخل استفاده کنیم، باید چگونگی استفاده از این مهم را بدانیم که این از ضعفهای کار ما است.
وی با اشاره به اهتمام مجلس در توجه مجلس به جهاد دانشگاهی تأکید کرد: تحول اقتصادی وقتی اتفاق میافتد که سیستم اداری و اجرایی بسیار سنگین و ناکارآمد دولتی اصلاح شود و راه آن این است که این مکانیزم سرمایهگذاری را به سمت نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی سوق دهیم. رئیس مجلس در ادامه گفت: مؤسساتی مانند جهاد دانشگاهی باید پیشران تحول در حوزههای فرهنگی، آموزش، هنر و پزشکی گرفته تا
فنی- مهندسی و بخشهای مختلف حملونقل و هایتک باشند.
قالیباف با اشاره به اقدامات بودجهای مجلس در این زمینه گفت: من اینجا به دوستانمان در جهاد دانشگاهی و به مردم قول میدهم، حتماً هم در بودجه ۱۴۰۱ آن گامها را برای اصلاح تکمیلتر میکنیم. بخصوص در برنامه هفتم که در ۶ ماهه اول سال آینده برای ۵ سال آینده برای کشور تنظیم میکنیم تا ضعفهای این سیاستها را در آن برطرف کنیم تا بتوانیم آن تحول اقتصادی را با کمک جوانان و پیشکسوتان عرصه علم و فناوری و تلاش پیش ببریم.
به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد
دومین جلسه حل مشکل آلودگی هوای کلانشهرها
دومین جلسه در زمینه حل مشکل آلودگی هوای کلانشهرها و شهرهای کشور، ظهر دیروز به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی معاون اول رئیس جمهور، مخبر در این جلسه بر ضرورت همکاری و همافزایی همه دستگاههای مربوطه در راستای اجرای وظایف و تحقق اهداف سیاستهای قانون هوای پاک تأکید و اظهار کرد: عملیاتی شدن سیاستهای قانون هوای پاک در گرو اقدامات عملی، سازنده و فوری همه دستگاههای ذیربط است.
در این جلسه که وزرای نفت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، شهردار تهران و همچنین استاندار تهران حضور داشتند، مهمترین محورهای سیاستگذارانه قانون هوای پاک در زمینههای استانداردسازی سوخت مصرفی خودروها، استانداردسازی تولید خودرو، تسهیل واردات خودروهای برقی و هیبریدی، توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی کشور، اسقاط وسایل نقلیه فرسوده، بهینهسازی مصرف سوخت و توسعه انرژیهای تجدید پذیر، بحث و بررسی شد.
همچنین در این جلسه تأکید شد محور تمام اقدامات و فعالیتهای دستگاههای مربوطه در زمینه حل مشکل آلودگی هوای شهرهای کشور بویژه کلانشهرها، قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی است و در صورت لزوم تأمین منابع مالی لازم در زمینه اجرای این قانون در بودجه سال آتی لحاظ شود.
مرخصی ۱۰ روزه محکومان مسیحی به مناسبت سال نو میلادی
حجتالاسلام محسنی اژهای رئیس قوه قضائیه با صدور بخشنامهای دستور اعمال مرخصی بمدت ۱۰ روز برای محکومان مسیحی را صادر کرد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در بخشنامه رئیس قوه قضائیه خطاب به واحدهای قضایی و دادستانهای سراسر کشور آمده است: به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی ۲۰۲۲ و میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) و با لحاظ کردن آثار مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده و در اجرای ماده ۱۹۷ آییننامه اجرایی سازمان زندانها، به کلیه محکومان مسیحی که واجد شرایط قانونی مرخصی بوده و در زندان به سر میبرند یا در حال مرخصی هستند، غیر از جرائم جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور که محکومیت آنان بیش از پنج سال باشد، جرائم باندی و سازمان یافته، اخلال در نظام اقتصادی، سرقت مسلحانه، آدمربایی و محکومان به قصاص و اعدام، بمدت ۱۰ روز مرخصی اعطا میگردد.
شهادت دو رزمنده پاسدار در درگیری با اشرار
دو تن از رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب در منطقه عمومی زاهدان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
به گزارش تسنیم از زاهدان، روابط عمومی قرارگاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: شنبه شب در حین انجام مأموریت نیروهای قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه، پاسداران «مهران شوریزاده و محسن کیخوایی» در درگیری با اشرار مسلح به شهادت رسیدند.
رئیس جمهو ر در جلسه هیأت دولت:
بدخواهان به دنبال خرابکاری در روابط ایران و همسایگان هستند
رئیسجمهور عصر دیروز در جلسه هیأت دولت، با اشاره به ضرورت نظارت دقیق و مؤثر بر قیمتها، اظهارکرد: میخواهم یک بار دیگر به همه همکارانم در دولت از وزارتخانهها تا استانداریها تأکید مؤکد کنم که باید با جدیت و به شکل مؤثری بر قیمت همه کالاها نظارت داشته باشند.
بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله سیدابراهیم رئیسی گفت: اقدامات متعددی برای کنترل قیمتها و نظارت بر بازار انجام شده اما وضعیت فعلی بازار به ما میگوید باید بسرعت برای مدیریت قیمتها چارهاندیشی شود.
رئیسجمهور در ادامه با تأکید بر ضرورت صرفهجویی در مصرف گاز اظهارکرد: با توجه به برودت هوا رعایت الگوهای صرفهجویی در مصرف گاز برای حفظ پایداری شبکه و جلوگیری از قطع گاز بسیار اهمیت دارد و رسانهها و بویژه صداوسیما باید مردم را بیش از گذشته به صرفهجویی در مصرف گاز تشویق کنند.
آیتالله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه دولت برای ایجاد تحول در سازمان اداری کشور، تصریح کرد: برای ایجاد این تحول نباید حتی یک روز را از دست بدهیم و تغییرات ضروری در سازمان اداری دولت باید به کارآمدی نظام اداری بینجامد.
رئیسجمهور ادامه داد: همچنین همه دستگاههای اداری باید در کنار تلاش برای مقابله با فساد، روابط ناسالم و رشوه، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حجاب و عفاف را نیز اجرا کنند.
آیتالله رئیسی با بیان اینکه بر اساس آمار، صادرات محصولات غیرنفتی کشور امسال نسبت به سال قبل حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است، گفت: وقتی دولت تمرکز خود را بر گسترش تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه قرار داده و در این مسیر موفق نیز بوده است، طبیعی است که بدخواهان بهدنبال خرابکاری در روابط ایران با همسایگانش باشند که باید مراقبت کرد آیا واقعاً مشکل در کالاهای صادراتی بوده است یا مسأله سیاسی وجود دارد؟
تعیین اعتبار برای جبران خسارت خشکسالی در اصفهان
هیأت وزیران در جلسه روز گذشته خود که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، به منظور جبران اثرات خشکسالی بر حقآبه داران حوضه زاینده رود، با اختصاص مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار به صورت هزینهای به سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اصفهان موافقت کرد تا پس از اخذ مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال دیگر از سوی استان اصفهان براساس مصوبه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و از محل منابع وصولی از صنایع پرآب بر و سایر منابع استانی برای موضوع فوق در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط هزینه شود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، همچنین مبلغ سه هزار میلیارد ریال به صورت تملک داراییهای سرمایهای به منظور اجرای طرحهای مصوب و تأمین انتقال آب در استان اصفهان اختصاص یافت.
هیأت وزیران همچنین به منظور جبران خسارات ناشی از سیل و مخاطرات طبیعی در مردادماه سال جاری در استان کرمان، با اختصاص مبلغ ۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینهای جهت احداث و بازسازی اماکن مسکونی روستایی و شهری در شهرستانهای این استان موافقت کرد.
هیأت وزیران در ادامه، با اختصاص مبلغ ۳۴۰۰ میلیارد ریال به صورت هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای برای بازسازی بخشهای خسارت دیده اماکن مسکونی شهری و روستایی و تأسیسات زیربنایی معابر شهری و جادهها ناشی از زلزله آبان ماه سال جاری در استان هرمزگان موافقت کرد.
همچنین مبلغ 4 هزار و 747 میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت (با سود ۴ درصد روستایی و ۵ درصد شهری) از طریق بانکهای عامل به منظور جبران خسارات ناشی از وقوع زلزله در استان هرمزگان پرداخت میشود.
تعیین نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان
همچنین اعضای دولت به استناد قانون هدفمند کردن یارانهها و در اجرای حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین کردند.
بر اساس این مصوبه، بهای برق مشترکان کم مصرف (در سقف مصرف ۵۰ درصد الگوی مصرف) تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر محاسبه میشود.
تعرفههای برق مصارف خانگی مشترکین کمتر از الگوی مصرف بر اساس تصویب نامه سال ۱۳۹۷ هیأت وزیران تعیین میشود.
همچنین تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب، برای مصارف کمتر از الگو بر اساس جدول فعلی، مازاد بر آن تا یک و نیم برابر، تا دو برابر و مصارف بیش از دو برابر به ترتیب با ضریب (۱/۵)، (۲/۵) و (۳/۵) برابر هزینه تأمین برق (متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاههای حرارتی دو سال گذشته به علاوه هزینه نقل و انتقال برق (ترانزیت) و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی) محاسبه و دریافت شود.
در محاسبه صورتحساب برق ماههای گرم برای مشترکان مشمول این جزء در مناطق گرمسیر یک و سایر مناطق گرم به ترتیب ضریب (۰/۵) و (۰/۸) اعمال میشود. با هدف تشویق مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت میکنند و مصرف خود را در ماههای گرم نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش میدهند، به میزان کاهش مصرف نسبت به الگوی مصرف یا مصرف دوره مشابه سال قبل (هر کدام کمتر باشد)، پاداش صرفهجویی معادل هزینه تأمین برق پرداخت میشود. اعمال ضریب ۲ برای پاداش صرفهجویی در ساعات اوج بحرانی بلامانع است و برای فرهنگسازی و تشویق به کاهش مصرف، وزارت نیرو مجاز به تعیین و اعمال تشویق (پرداخت پاداش) بیشتر و یا اهدای جوایز است.
برای خانوارهای دارای بیش از یک واحد مسکونی، مجموع مصارف واحدهای مزبور (بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو)، برای تشخیص پله مصرف و محاسبه صورتحساب مبنای عمل قرار میگیرد.
با هدف اطلاع مشترکان از میزان مصرف و ایجاد زمینه اصلاح مصرف برق، ساز و کار لازم به نحوی طراحی و اجرا شود که مشترکان، امکان پیشبینی و انتخاب پله مصرفی خود را داشته باشند. وزارت نیرو مجاز است برای مشترکانی که سطح مصرف انتخابی خود را مراعات کنند، ۵ درصد تشویق اعمال کند.