با راهاندازی «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» صورت می گیرد
دسترسی آسان شهروندان به خدمات دولتی
سوسن صادقی
خبرنگار
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بهتازگی در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد که طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است با مشارکت همه دستگاهها فاز اول «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» را تا پایان دی ماه سال آینده راهاندازی کند، بهگونهای که خدمات اختصاصی آنها از طریق این پنجره ملی واحد قابل دسترسی باشد و مردم با یکبار احراز هویت، بهحداقل ۳۰ درصد از خدمات دولتی بهشکل یکپارچه دسترسی پیدا کنند. اما این پروژه در چه مرحلهای است؟ و اینکه تجمیع خدمات در یک درگاه چه تبعات مثبتی برای شهروندان در بردارد؟ در این راستا کارشناسان فاوا اعتقاد دارند که یکپارچهسازی خدمات باعث بلوغ دولت الکترونیکی و دسترسی شهروندان به خدمات دولتی آسان میشود.
تجمیع خدمات اقدامی ارزشمند
حسن ثابتی کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است که این اقدام دولت برای یکپارچهسازی خدمات و تجمیع آن اقدام ارزشمندی است.
ثابتی به «ایران» گفت: البته زیرساخت پنجره ملی خدمات هوشمند پیش از این آماده و هم اکنون با عنوان خدمات دولت همراه یا خدمات هوشمند دولت به آدرس
https://iran.gov.ir راهاندازی شده و ارائه خدمات در حوزههای تأمین اجتماعی، سازمان بهزیستی، سازمان امور مالیاتی کشور، ثبت احوال، شرکت پست، وزارت آموزش و پرورش، وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد ایران در حال انجام است.
وی با بیان اینکه تا آنجایی که مطلع هستم پیش از تغییرات در وزارت ارتباطات قرار بود این بخش با https://my.iran.gov.ir یکی شود، افزود: بهعبارتی قرار بود روی همین درگاه یکسری سرویسها پیادهسازی شود. به طوریکه در فاز اول قرار بود سرویسها روی دولت همراه قرار گیرد و سرویسهای استعلامی را هر شخص مانند استعلام مدرک شخصی، شمارههای تلفن همراه که بهنام فرد است، بدهی مالیاتی، بدهی بیمه، آخرین بیمه پرداختی، سابقه بیمه و... مشاهده کند.
این کارشناس فناوری در ادامه گفت: در مرحله بعد یعنی سال 1401 نیز قرار بود این پروژه به اتمام برسد و وقتی شخصی به سایت https://my.iran.gov.ir وارد میشود، بتواند دیگر نیازهایش را با یک نام کاربری و رمز ورود انجام دهد و دیگر نیازی به مراجعه به سایت دیگر دستگاههای اجرایی، ثبتنام و دوباره کاری و نوشتن اطلاعات و... نداشته باشد.
وی افزود: سه مرحله کار برنامهریزی شده است. مرحله اول شامل سرویسهای استعلامی، مرحله دوم شامل لاگین در سایر سایتها با نام کاربری و رمز عبور پیام ایران یا دولت همراه و مرحله سوم نیز درخواست کامل سرویس در داخل خود سایت دولت هوشمند است که باید همه در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت اجرایی شود.
ثابتی گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم به لحاظ پیادهسازی بخشهای اول و دوم به اتمام رسیده بهطوریکه برای روش یک مرحله اول دستگاهها فقط باید سرویسهای جدید را ارائه دهند. بخش دوم (مرحله دوم) در حال تست نهایی بود و باید به دستگاهها سرویس ارائه شود. فقط قرار بود مرحله ۳ که شامل درخواست کامل سرویس در داخل خود سایت دولت هوشمند است سال بعد اجرایی شود. حال دیگر نمیدانم برنامه دولت جدید درباره این برنامه چیست ولی از آنجایی که زیرساخت آماده است حتی به نظر میرسد بتوان کل فاز را سال آینده عملیاتی کرد.
آسانی دریافت یکپارچه خدمات دولت
فرهاد مردوخی دیگر کارشناس معماری دولت الکترونیک معتقد است یکدست کردن درگاههای ارتباطی دولت با مردم و شهروندان یکی از ضرورتها و پایههای استقرار دولت الکترونیک است.
مردوخی به «ایران» گفت: اگرچه ارائه این درگاه ملی دیر شده اما طرحی که بهدنبال تجمیع درگاههای دولت هوشمند و دیگر سیستمها و پرتالهاست، طرحی بسیار ارزشمند است.
وی افزود: یکی از چالشهای همیشگی دولت الکترونیکی، نبود یکپارچگی سیستمها و دسترسی به آنها از یک کانال مشترک و یکدست و یکنواخت است، بنابراین نبود این موارد باعث میشود شهروندان به دریافت خدمات بهصورت حضوری بیشتر تمایل داشته باشند.
بهگفته این کارشناس وقتی معماری دولت الکترونیکی دیگر کشورها را مشاهده کنیم، تمام وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی خدمات خود را بهصورت فرمهای یکسان در یک درگاه واحد دولت ارائه میدهند.
این کارشناس دولت الکترونیکی در ادامه گفت: بهعبارت دیگر خیلی از سامانههای وزارتخانهها عملاً ارائه دهنده دادههاهستند و این دادهها در درگاهها و پرتالهای دولت الکترونیک تجمیع شده و در اختیار شهروندان قرار میگیرد.
مردوخی افزود: اگر رفتار کاربران را مطالعه کنیم، خیلی راحت میتوانیم درک کنیم که کاربران به آن چیزی که استفاده کردهاند، عادت کرده و به همان گرایش بیشتری دارند بنابراین اگر شهروندی به یک الگو عادت کند تغییر آن عادت هم مشکل خواهد بود.
به اعتقاد وی شهروندان علاقهمند هستند از یک درگاه و با روش یکسان استفاده کنند. اگر برای ورود کاربر به یک سیستم از یک روش استفاده کنند، دوست دارند همیشه همان روش را تکرار کنند.
این کارشناس دولت الکترونیکی در ادامه گفت: وقتی کاربری در یک نقطهای به سیستمهای دولت وارد میشود، علاقهمند است از همان نقطه به دیگر خدمات دولت هم دسترسی پیدا کند و تمایلی ندارد برای استفاده از خدمات هر دستگاه مراحل ثبتنام و... را که با شیوههای متفاوتی انجام میشود، تجربه کند.
بهگفته وی طبیعی است که ورود واحد از یک نقطه به سامانههای دولت و دیدن نتایج و اعلام از یک سامانه واحد بسیار ضروری و کلیدی بوده و در گسترش کاربری آن بسیار مؤثر است.
بهگفته وی اساساً گذار به یکپارچگی، نیازمند طرحهای معماری است و بهنظر میرسد برای تحقق اهداف تعیین شده برای ایجاد درگاه واحد خدمات، تقویت قابلیت مدیریت معماری چه در سطح دستگاهی و چه در سطح بیندستگاهی یک ضرورت باشد.
بلوغ دولت الکترونیکی با راه اندازی پنجره ملی خدمات
رضا کرمی
کارشناس معماری دولت الکترونیکی
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مکلف است با مشارکت همه دستگاهها فاز اول «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» را تا پایان دی ماه سال آینده راهاندازی کند. دراین باره باید گفت که یکپارچهسازی خدمات یکی از مراحل بلوغ دولت الکترونیکی است و آنچه در ایجاد درگاه واحد ملی خدمات دنبال میشود، هم دستیابی به همین یکپارچگی است.
پیادهسازی دریچه واحد خدمات دولت تاکنون هم بسیار دیر شده و باید هرچه زودتر اجرایی شود، برای تحقق هدف «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» باید یکپارچگی در سطوح مختلف مانند یکپارچگی دادهها، یکپارچگی واسط کاربر (مانند احراز هویت) و حتی یکپارچگی فرایندها ایجاد شود.
دستگاههای متولی برای تحقق این هدف با چالشهای متعددی روبهرو خواهند شد که اولین چالش موضوع اشتراک دادههای اصلی مانند هویت اشخاص حقیقی و حقوقی، مکان، شغل و سایر دادههای پایه است. در مرحله بعد یکی کردن روشهای احراز هویت شهروندان است. همچنین تدوین پروتکلهای محرمانگی بیندستگاهی هم موضوع مهمی است. چالش مهم دیگر تعریف و استانداردسازی فرایندهای ارائه خدمات شهروندی است و باید به این موضوع هم توجه شود که این یکپارچهسازی، علاوه بر دستگاههای اجرایی دولتی، باید بین هر سه قوه نیز صورت گیرد تا یک تجربه شهروندی یکپارچه را شکل دهد.
ایجاد پنجره ملی خدمات هوشمند دولت دارای تبعات مثبتی است؛ اول اینکه شکل دهی یک تجربه شهروندی یکپارچه، نقش مهمی در افزایش رضایت شهروندان خواهد داشت. دوم اینکه پایهگذاری مبنای یک پروفایل ۳۶۰ درجه از شهروندان (اعم از افراد حقیقی و حقوقی) که پیشنیازگذار به مرحله هوشمندی در دولت الکترونیکی بوده و موجب کاربردهای زیادی مانند برنامهریزیهای کلان، جلوگیری از تقلبات و تخلفات، بهینهسازی منابع، مدیریت بحران و... خواهد شد.
بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی ادامه می یابد
رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح «حمایت از کاربران فضای مجازی» از ادامه بررسی این طرح در روز دوشنبه(فردا) خبر داد و گفت: مرکز پژوهش ها درباره نسخهای اظهار نظر کرده که دیگر در دستور کار نبوده است.
بهگزارش مهر، رضا تقیپور انوری اظهار داشت: بررسی «طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی» در کمیسیون مشترک این طرح ادامه مییابد و مطابق معمول، جلسات پیگیری این طرح در کمیسیون برگزار خواهد شد. وی با بیان اینکه در کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت ارتباطات و کمیسیون مشترک، نسخه مشترک این طرح با اعمال نظرات وزارت ارتباطات تهیه شده است، ادامه داد: صبح دوشنبه هفته جاری، این نسخه مشترک که حاصل توافق نظر میان وزارت ارتباطات و کمیسیون بررسی طرح است، به بحث و تبادل نظر گذاشته میشود. رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی، در خصوص نامهای که روز چهارشنبه هفته گذشته از سوی مرکز پژوهشهای مجلس مبنی بر ایرادات طرح، منتشر شده است، گفت: مرکز پژوهشهای مجلس به نسخه ۲۶ تیرماه طرح حمایت از کاربران، ایراداتی را وارد دانسته، این در حالی است که مطابق نظر کمیسیون مشترک، مقرر شده بود که این مرکز ظرف مدت ۱۰ روز نسخه مدنظر وزارت ارتباطات را بررسی و نظر نهایی خود را اعلام کند. وی گفت: این مرکز درباره نسخهای اظهار نظر کرده است که دیگر در دستور کار بررسی کمیسیون مشترک قرار ندارد، بههمین دلیل این نامه موضوعیتی نخواهد داشت.
دکتر تقیپور افزود: طی ۱۰ روزی که از مرکز پژوهشهای مجلس خواسته شده بود که با توجه به نامه وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات نسخه پیشنهادی این وزارتخانه را بررسی و نظرات جدید را اعمال کنند، تنها یک جلسه از وزارت ارتباطات دعوت شد که از این طرح پیشنهادی دفاع کند. با وجود این ما در کمیسیون مشترک، بررسی این طرح را در قالب نسخه مشترک تدوین شده، ادامه خواهیم داد.
روز چهارشنبه اول دی ماه جاری، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در نامهای فهرست محاسن، نقدها و ایرادات وارده بر طرح حمایت از کاربران فضای مجازی را به کمیسیون مشترک بررسی این طرح ارائه داد و در آن نامه بر تخصیص زمان بیشتر برای بررسی دقیقتر طرح تأکید کرد. در این نامه آمده است که پیرو تصمیم کمیسیون مشترک بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در خصوص ارجاع طرح مزبور به مرکز پژوهشها، به استحضار میرساند که این مهم بلافاصله در دستور کار مرکز قرار گرفت و پیرو این ارجاع، علاوه بر بررسیهای کارشناسی در دفاتر و گروههای تخصصی مرکز، جلسات متعدد کارشناسی و استماع نخبگانی با اشخاص حقیقی و حقوقی (۹ جلسه با بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان کسب و کارها، صاحبنظران، اتحادیههای صنفی، نهادهای پژوهشی، نمایندگان نهادهای دولتی و حاکمیتی و اصحاب رسانه) برگزار شد.
بازیابی اطلاعات گوشی اندرویدی با چند کلیک
یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هریک از ما پیش آمده باشد، پاک شدن اطلاعات تلفن همراه ازجمله تصاویر، فیلمها، برنامهها و اسناد و مدارک در گوشیهای اندرویدی به دلایل متفاوت است؛ مشکلی که میتواند بسیار دردسرساز باشد اما نرم افزار Tenorshare UltData for Android میتواند طی بازیابی اطلاعات اندروید، در کوتاهترین زمان ممکن به ما کمک کند. پشتیبانی از اکثر تلفنهای اندرویدی از ویژگیهای کلیدی این برنامه به شمار میرود چراکه میتواند مخاطبین، تصاویر، پیامکها، تاریخچه تماس و … را بهصورت کامل بازیابی کند. این نرم افزار حتی میتواند اطلاعات پاک شده از روی SD card را نیز بازیابی کند. پیش از بازیابی فایلها، نرم افزار به شما پیش نمایشی از اطلاعات بازیابی شده میدهد تا بتوانید تنها مواردی را که نیاز دارید بازیابی کنید. این برنامه درواقع زمانی که دادهها را به اشتباه حذف کرده یا دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه بازگرداندهاید و یا در موارد دیگر که نیاز به بازیابی اطلاعات دارید به کمک شما
خواهد آمد.
این نرم افزار، تمامی مخاطبین را به همراه شماره تماس و نام آنها بهصورت TXT, XML یا XLSبازیابی میکند. بازیابی در این برنامه به دو صورت سریع و عمیق انجام میشود به این صورت که در بازیابی سریع، تماسهای از دست رفته، تاریخچه تماس، پیامها عکسها و… اما در بازیابی عمیق مخاطبین از دست رفته، فیلمها و سایر اسناد نیز بازیابی میشوند. از دیگر ویژگیهای نرم افزار Tenorshare UltData for Androidمی توان به رابط کاربری فوقالعاده و آسان آن اشاره کرد. پشتیبانی از اکثر دستگاههای اندرویدی نیز از ویژگیهای آن محسوب میشود. اگر شما هم علاقهمندید تا این نرم افزار را در اختیار داشته باشید میتوانید آن را از وب سایتWWW.P30world.com بهصورت رایگان بارگذاری کنید.
چگونه مانع ردیابی توسط گوگل شویم؟
اگر از یکی از اپلیکیشنهای گوگل استفاده میکنید، به احتمال زیاد توسط این شرکت ردیابی میشوید. حتی اگر تاریخچه مکان را در حساب گوگل خود غیرفعال کنید، کاملاً خلاص نمیشوید. اگرچه غیرفعال کردن این تنظیمات یک راهکار است بعضی از این اپلیکیشنها همچنان اطلاعات مکان شما را ذخیره میکنند. برای این که ردیابی گوگل را متوقف کنید و از این پس دیگر اطلاعات خود را در اختیار گوگل قرار ندهید باید چه مراحلی را دنبال کنید؟
در گام نخست باید پس از بازکردن وب سایت گوگل، ازطریق دکمه واقع در گوشه سمت راست بالای صفحه وارد حساب گوگل خود شوید. سپس روی آیکون کاربری در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کرده و مدیریت حساب گوگل (Manage Google account) را پیدا کنید. حالا نوبت به کلیک بر گزینه حریم خصوصی و شخصیسازی (Privacy&personalization) است. روی «کارهایی که انجام داده اید و مکانهایی که بوده اید» کلیک کنید. سپس روی تاریخچه مکان (History Location) در داخل کادر تنظیمات تاریخچه (History setting) کلیک کنید تا کنترلهای فعالیت باز شوند. حالا نوبت به کلیک بر دکمهای در سمت راست، درست پایین تاریخچه مکان است تا آن را غیرفعال کنید. به این ترتیب پنجرهای گشوده میشود. باید به پایین این پنجره رفته و روی توقف (Pause) کلیک کنید.
اما آیا این اقدام مانع از ذخیره کردن اطلاعات توسط گوگل میشود؟ یادتان باشد که غیرفعال کردن این تنظیمات مانع از آن میشود اطلاعات مکانی که با اقدامات خاص ایجاد میشوند، ذخیره شود. همچنین این کار مانع از ذخیره اطلاعات جمعآوری شده از جست وجوها یا فعالیت دیگر کاربر میشود. درواقع با غیرفعال کردن آن، مکان تقریبی شما و سایر مکانهایی که میروید محرمانه باقی میماند. به خاطر داشته باشید که برای استفاده مؤثر از قابلیتهایی مانند برنامه نقشه، گوگل به دسترسی به مکان شما نیاز دارد. با این حال طی کردن اقداماتی که در بالا ذکر شد، مانع از آن میشود که هرگونه فعالیت آتی شما ذخیره شود.
درست است که غیرفعال کردن ردیابی مانع از آن خواهد شد که گوگل اطلاعات مکان جدید را ذخیره کند اما اطلاعات پیشین ذخیره شده را پاک نمیکند. برای حذف این اطلاعات چه باید کرد؟ برای این امر هم ابتدا وارد حساب گوگل خود شوید و همه مراحل بالا را تا مرحله کلیک بر کادر «تنظیمات تاریخچه» انجام دهید. سپس روی مدیریت «تاریخچه» نزدیک انتهای صفحه کلیک کنید. نقشهای با یک تایم لاین در گوشه بالای سمت چپ آن باز میشود. این نقشه نشان میدهد کجا بوده اید و تایم لاین هم نشان میدهد در چه زمانی، کجا بوده اید. حالا برای حذف مکان خود در زمان مد نظر، روی تاریخ در تایم لاین کلیک کنید که این تاریخ، پایین تایم لاین دیده میشود. روی آیکن سطل زباله در سمت راست تاریخ کلیک کنید تا در پنجره گشوده شود حالا روی گزینه «حذف روز» کلیک کنید. برای حذف یکباره کل تاریخچه مکان خود، روی آیکن سطل زباله نزدیک پایین گوشه راست نقشه کلیک کنید. در پنجره گشوده شده روی کادری با عنوان «متوجه شدم و میخواهم همه تاریخچه مکان حذف شود» کلیک کنید و بهدنبال آن، روی «حذف تاریخچه مکان» کلیک کنید.
تا یک ماه دیگر
سیاستهای کلی توسعه اینترنت اعلام میشود
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اعلام سیاستهای کلی توسعه اینترنت در کشور توسط کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: درجهت توسعه این بخش، برای اپراتورها انگیزه ایجاد خواهیم کرد. بهگزارش مهر، صادق عباسی شاهکوه در خصوص برنامه وزارت ارتباطات برای توسعه اینترنت در کشور اظهار داشت: مصوبه شورای عالی فضای مجازی به وزارت ارتباطات تکلیف کرده که در افق ۱۴۰۴ بیش از ۸۰ درصد خانوار و صد درصد کسبوکارها به شبکه پرسرعت متصل شوند. وی گفت: در این مصوبه، متوسط سرعت مدنظر برای دسترسی خانوار ۲۵مگابیت بر ثانیه و برای کسب و کارها ۱۰۰مگابیت در نظر گرفته شده است که یکی از فناوریهایی که میتواند این هدف را محقق کند، توسعه شبکه دسترسی فیبرنوری است، به این معنی که سرعت باید از طریق فیبرنوری منتقل شود.
رئیس سازمان رگولاتوری افزود: بنابراین باید حدود ۲۰ میلیون خانوار و حدود ۵ میلیون کسب و کار دسترسی مبتنی بر فیبر داشته باشند و این برنامهریزی تا پایان سال ۱۴۰۳ اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه این هدف با حضور بازیگران و اپراتورهای حوزه ICT باید محقق شود، افزود: طبیعتاً یکی از بازیگران برای تحقق این هدف، شرکت مخابرات ایران است که سهم قابل توجهی از این بازار را در اختیار دارد. در کنار مخابرات سایر اپراتورها هم باید پای کار بیایند؛ حتی ما تمایل داریم که اپراتورهای موبایل نیز وارد این چرخه شوند و کمک کنند.
عباسی شاهکوه با بیان اینکه اپراتورهای موبایل و ثابت باید همگرا شوند، گفت: اپراتورهای موبایل برای رفتن به سمت فناوری 5G نیاز دارند که فیبر را به آنتن BTS برسانند و همین انگیزه میتواند منجر به مشارکت و سرمایهگذاری اپراتورها در عرصه توسعه فیبرنوری شود. وی ادامه داد: ما در رگولاتوری در تلاش هستیم که برای اپراتورها مشوقهایی در نظر بگیریم. همچنین پیشنهادهایی در قانون بودجه داریم که در صورت تصویب میتواند مشوق خوبی باشد.
از سوی دیگر در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات هم مصوباتی را برای توسعه اینترنت در نظر خواهیم گرفت و بهزودی سیاستهای کلی توسعه اینترنت در کشور را اعلام میکنیم. وی افزود: بخش ICT کشور باید بداند که ما در راستای توسعه این بخش به چه جهتی خواهیم رفت. دانستن سیاستهای مصوب برای این بخش بسیار مهم است و تلاشمان این است که ظرف کمتر از یک ماه آینده این مصوبه را اعلام کنیم. آن زمان مشخص میشود که برای توسعه چه جاذبههایی ایجاد کرده و در مسیر اجرا حرکت کردهایم.
استقبال کسبوکارهای خُرد از اینماد بدون ستاره
پس از ابلاغ اجرای الزام اینماد کسب وکارهای اینترنتی برای پرداختیارها توسط متولی شبکه پرداخت کشور در خرداد امسال، اینماد بدون ستاره بهعنوان راهکار پیشنهادی بخش خصوصی برای کسبوکارهای خرد مطرح شد.
بهگزارش«ایران»، پس از برگزاری جلسات کارشناسی بین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بانک مرکزی، شرکت شاپرک و بخش خصوصی با محوریت سازمان نظام صنفی رایانهای، نهایی و بهعنوان بخشی از تدابیر مشترک بهمنظور اجرای بهینه الزام اینماد برای پرداختیارها طی اطلاعیه رسمی در شهریورماه منتشر شد. در این اطلاعیه آمده است: اینماد بدون ستاره در واقع فرایند ساده شده اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای کسب وکارهای خرد است که بهعنوان نخستین تجربه مجوز ثبتمحور در کشور فقط با احراز هویت و دامنه عملیاتی شده و در مدت چند دقیقه قابل دریافت است.
البته بهمنظور مدیریت ریسک ناشی از عدم انجام احرازهای دیگر در فرایند اصلی اینماد و جلوگیری از بروز تخلفات و کلاهبرداری، کسب وکار خرد به گونهای تعریف شده است که تعداد و مجموع مبلغ تراکنشهای آن در ماه به ترتیب کمتر از ۵۰ عدد و ۵۰ میلیون تومان باشد که این موضوع بهصورت سیستمی کنترل میشود. بدیهی است در صورت عبور کسبوکار خرد از سطح تعیین شده، کسبوکار موظف است در مدت ۱۰ روز نسبت به طی مراحل کامل اعطای اینماد و دریافت اینماد ستارهدار اقدام کند. به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، آخرین آمار اعطای اینمادهای بدون ستاره در فصل پاییز گویای این واقعیت است که باوجود تازه بودن موضوع و برخی مشکلات شروع طرح، استقبال بسیار خوبی از آن شده بهگونهای که تاکنون بیش از هزار و ۷۰۰ اینماد بدون ستاره اعطا شده است. با وجود پایین بودن محدودیت تعیین شده برای کسب وکارهای خرد، بررسیهای انجام شده نشان میدهد که تنها 5 درصد از کسب وکارهای خرد در فصل پاییز از سطح تعیین شده عبور کردهاند و ۹۵ درصد بدون هیچ مشکلی به همین صورت میتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
محدودیت قابلیت بازی در خودروهای تسلا
تسلا پس از تحقیقات فدرال ایالات متحده، قابلیت بازی در خودروهای خود را محدود خواهد کرد. بهگزارش انتخاب، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای ایالات متحده اعلام کرد، به شرکت خودروسازی الکتریکی تسلا اجازه نمیدهد بازیهای ویدیویی روی صفحه وسایل نقلیه در حالی که خودروهایش در حال حرکت هستند، انجام شود.این اقدام پس از اعلامیه NHTSA مبنی بر آغاز تحقیقات رسمی در مورد ۵۸۰۰ هزار خودرو تسلا انجام میشود که از سال ۲۰۱۷ با تصمیم این خودروساز مبنی بر اجرای بازیها در صفحه نمایش لمسی جلو در حال حرکت هستند، آغاز کرده است. NHTSA گفته است این عملکرد که بهعنوان «بازی با مسافر» شناخته میشود، ممکن است حواس راننده را پرت کند و خطر تصادف را افزایش دهد.
این آژانس در بیانیهای گفت: تسلا به NHTSA اطلاع داده است که در بهروزرسانی نرمافزاری، ویژگی «Passenger Play» را قفل میکند تا زمانی که وسیله نقلیه در حال حرکت است غیرقابل استفاده شود.آژانس NHTSA دائماً ارزیابی میکند که سازندگان چگونه خطرات حواسپرتی را که ممکن است بهدلیل نقص، استفاده نادرست یا استفاده مورد نظر از فناوریهای راحتی، از جمله صفحههای اطلاعات سرگرمی، ایجاد شود، شناسایی کرده و از آن محافظت کنند. متخصصان حوزه ایمنی این نگرانی را مطرح کردهاند که رانندگان ممکن است به جاده توجهی نداشته باشند، بخصوص زمانی که وسایل نقلیه تسلا در حالت نیمه خودران و Autopilot کار میکنند. براساس گزارش هیأت ملی ایمنی حملونقل، حواس پرتی راننده ناشی از یک برنامه بازی تلفنی، از دلایل تصادف مرگبار یک خودرو تسلا بود که سال ۲۰۱۸در حالت Autopilot در کالیفرنیا کار میکرد.