وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای فرهنگ عمومی:
روزآمد شدن قوانین عفاف و حجاب ضروری است
گروه فرهنگی / جلسه ۷۶۴ شورای فرهنگ عمومی روز سهشنبه با حضور اعضا به ریاست وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد و «طرح تحول حجاب و عفاف» در کشور از مباحث پیش از دستور این نشست بود. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه گفت: اجرای کامل قانون عفاف و حجاب را مأموریت خود در این وزارتخانه میدانیم، لازم است نه کار ایجابی را معطل کار سلبی کنیم نه برعکس، هر دو حوزه باید باهم انجام شود، اگر در جامعه هنجارشکنی اتفاق بیفتد نمیتوان صبر کرد تا کار ایجابی جواب دهد، با هنجارشکن باید برخورد کرد. اگر اشکالات قانونی در این زمینه وجود دارد باید حل شود. او افزود: هر دو بخش ایجابی و سلبی یعنی هم کار گفتمانی و هم برخورد با هنجارشکنان در کنار هم باید پیش برود. وظیفه من بهعنوان وزیر فرهنگ این است که اگر امکان اصلاح مسألهای و رفع اشکال آن وجود ندارد جلو آن را بگیرم. ما با هنجارشکنی در حوزه هنر از جمله فیلم، حوزه وی او دی و... برخورد میکنیم. اسماعیلی گفت: نمیتوانیم کار سلبی را تعطیل یا معطل به کار ایجابی کنیم، در عین حال کار ایجابی هم متولیان خود را دارد. ما در نهادهای دولتی مقابله با هنجارشکنی را مطابق قانون اجرا میکنیم. چون معتقدیم دستگاههای دولتی باید از خود شروع کنند. ما در زمینه اجرای قانون کاستی نداریم، شاید در حوزه برخورد انتظامی نیاز به ترمیمهایی داریم اما در سیستمهای اداری آیین نامهها و دستورالعملهایی داریم که در حال حاضر اجرا نمیشود و باید در این زمینه تحولاتی صورت گیرد.
اسماعیلی دیروز هم در آیین رونمایی سامانه جشنوارهها، نمایشگاهها و مسابقات فرهنگی و هنری شرکت کرد و طی سخنانی با تسلیت ایام سوگواری فاطمیه(س)، راهاندازی و رونمایی از سامانهها را یک نیاز ضروری برای همه دستگاههای دولتی و خصوصی دانست و گفت: با راهاندازی سامانهها عملاً یک نوع تسهیل گری در اخذ مجوزها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ خواهد داد که یکی از مهمترین کارهای آن صدور مجوز در بخشهای مختلف فرهنگی، هنری، رسانهای است و مخاطبان آن کاربران فرهیخته و ازجنس فرهنگی جامعه هستند. عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه مهمترین رویکرد تشکیل این دولت را مبارزه با فساد عنوان کرد و یادآور شد: آیتالله سیدابراهیم رئیسی زمانی که در قوه قضائیه حضور داشتند به منظور تسهیل گری، کاهش تصدی گری و مبارزه با فساد و... بیش از ۶۰ سامانه را راهاندازی کرد.
گپ و گفتی با حمیدرضا حرا به بهانه اجرای کار جدیدش
«تا اشکستان» پیوند هنر و رسالت دینی
محسن بوالحسنی
خبرنگار
«تا اشکستان» از تازهترین آثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی حمید حرا و همراهی «گروه هنری سایه» است که از روز چهارشنبه اول دی به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در تالار اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان خواهد بود. این نمایش قصه «پدریوحنا» کشیش روشنضمیری است که صومعه او در نزدیکی شهر مدینه واقع شده است. این کشیش مسیحی با مطالعه منابع اصیل مرتبط با حضرت عیسی مسیح(ع) از ظهور پیامبر خاتم آگاه شده اما برای حفظ صومعه هم دغدغههای فراوانی دارد. کشیش دچار تحیر و سرگردانی شده که بالاخره به مدینه برود یا نرود، اما بالاخره در شرایطی پیشبینی نشده، اسعد فرزندخوانده گوژپشت او راهی مدینه میشود تا آخرین خبرها را برای او بیاورد. حمیدرضا افسری (حرا) در گفتوگو با «ایران» از ضرورت توجه به متن در تولید نمایشهایی دینی میگوید و معتقد است در این زمینه ضعفهایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند.
ضرورتها و چالشها
کارگردان «تا اشکستان» در بخشی از صحبتهای خود در پاسخ به این سؤال که «چه ضرورتها و مسألههایی در تولید آثار نمایشی مذهبی وجود دارد میگوید: «مسأله اصلی ما در حوزه تئاترهای دینی، مسأله متن است و متأسفانه در این زمینه ضعفهای بسیاری وجود دارد. من و گروه سایه در تمام این سالها تلاش و تمرکزمان بر این بوده که حقایق دینی را تا جایی که ممکن است در قالب تئاتر ارائه بدهیم و سهمی در اجرا و پرداخت درست سوژههای دینی و مذهبی داشته باشیم. همانطور که آمد بهنظر میرسد ما در این زمینه گروههای فعال زیادی نداریم که فعالیتی جدی داشته باشند و تعداد آنهایی که میتوان مصداقی دربارهشان حرف زد شاید از تعداد انگشتان یک دست بیشتر نمیشود.»
او اضافه میکند: «برخی هم کارهایی تکراری دارند که سالیان طولانی است همانها را روی صحنه میبرند و کار جدیدی که درخور باشد انجام نمیدهند. بنای ما اما این نیست. ما همیشه سعی میکنیم بعد از چند اجرای مشخص، پروژه جدیدی را شروع کنیم و فصلی تازه و حرفی تازه داشته باشیم. عمیقاً اعتقاد دارم که مسائل تاریخ اسلام و دین ما کمتر در مدیای تئاتر آمده و برای درک و دلیل چرایی این موضوع باید ساعتها نشست و حرف زد و در مقالی اندک نمیگنجد اما تجربه به من ثابت کرده و نشان داده که علاقهمندان جوان بسیاری وجود دارند که میخواهند در این زمینه ورود کنند اما با مشکلاتی روبهرو هستند که کار را برایشان سخت میکنند.» افسری (حرا) درباره خلأ وجود متنها و نمایشنامههای درخور توجه میگوید: «مثلاً بحث اصلی که به آن اشارههایی کردیم «متن» است و من میخواهم از این فرصت استفاده کنم و بگویم که من و «گروه سایه» آماده هرگونه همکاری با علاقهمندان هستیم هر کمکی از دستمان بربیاید برای پررنگشدن و قوت گرفتن این حوزه انجام خواهیم داد.»
هنر و رسالت دینی
او تئاتر و بهصورت کلیتر هنر را بهترین امکان برای انتقال حقایق دینی میداند و اضافه میکند: «همیشه مسائل و حقایق دینی از طریق گوش به انسانها منتقل شده و میشود و این مسأله بیشتر بهدلیل فاصله تاریخی است که ما از آغازگاه دین داریم اما اینکه بتوانیم آن حقایق و روایتها را بازسازی کنیم حرف دیگری است. مثلاً یکی دو سال اخیر ما بحث «مباهله» و اتفاقات بعد از رحلت پیامبر(ص) و شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) را سوژه اصلی پروژههایمان قرار دادیم و سعی کردیم طوری عمل کنیم که مخاطب هم با چشم و هم با گوش با قصه ارتباط برقرار کند و بتواند خودش را در آن دوران ببیند. پیامبر اکرم(ص) در واقعه غدیر فرمودند که بر پدران است که فرزندان خود را از واقعه غدیر باخبر کنند و بر حاضران است که غایبان را. ما هم با این روش پیش میرویم. این نمایش با شعار «در جستوجوی بیتالمقدس حقیقی» با هدف روایت ماجرای شهادت حضرت فاطمه(س) و بهمدت ۱۶ روز اجرا خواهد شد.»
او درباره شرایط برگزاری اجرا و رعایت شیوهنامههای بهداشتی هم میگوید: «حضور و تماشای این نمایش بهدلیل شرایط کرونایی کشور با ظرفیت محدود در هر سانس برنامهریزی شده و علاقهمندان برای تهیه بلیت نمایش میتوانند از طریق سایت تیوال اقدام کنند و میهمان روایتی تاریخی مذهبی باشند که معتقدیم تمام تلاش خود را کردهایم تا به بهترین نحو، از مخاطبان میزبانی کنیم.»
دبیرخانه «فجر» دلایل عدم امکان پذیرش «قاتل و وحشی» را اعلام کرد
گروه فرهنگی/ «قاتل و وحشی» حمید نعمتالله اولین فیلمی بود که تقاضای حضورش در چهلمین جشنواره فیلم فجر رسانهای شد؛ فیلمی که در دو دوره گذشته کنجکاویهای زیادی برای دیدنش ایجاد شد اما در دوره سیوهشتم بهدلیل اختلافات مالکیتی از جشنواره فیلم فجر بیرون ماند و در دوره گذشته اعلام شد که آرایش مو و سیمای لیلا حاتمی باعث توقیف فیلم شده است. با اینکه بازی بازیگران زن با موهای تراشیده موضوعی حل شده در سینمای ایران است که بارها تکرار شده اما سعید رجبی فروتن معاون وقت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در برنامه تلویزیونی هفت اعلام کرد که سر تراشیده لیلا حاتمی از حد متعارف خارج بوده است: «در برخی از آثار، زمان کوتاهی اختصاص به نمایش سر بدون موی زن دارند و در برخی آثار مثل «قاتل و وحشی»، بخش اعظمی. این کار به تشخیص و زعم شورای پروانه نمایش از آن حد متعارف خارج است که امید داریم و خوشبین هستیم که با اصلاحات و تمهیدات تصویری ویژه بتواند امکان نمایش پیدا کند.» گمانهزنیها درباره نمایش این فیلم در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر در هالهای از ابهام قرار داشت تا اینکه مسعود نقاشزاده دبیر این دوره جشنواره به طور رسمی در حاشیه جشنواره سینما حقیقت از کنار گذاشته شدن این فیلم خبر داد: «به دلیل اینکه فیلم آقای نعمتالله در دورههای گذشته جشنواره فرم حضور را پر کرده بود، براساس آییننامه جدید جشنواره فیلم فجر امکان بازبینی «قاتل و وحشی» در دوره چهلم وجود ندارد.» با اعلام این خبر؛ طی هفته گذشته روابط عمومی این فیلم با ارسال اطلاعیهای به رسانهها عنوان کرد که مراحل تولید فیلم یک ماه پیش به پایان رسیده و با توجه به بازبینی نشدن در دو دوره گذشته، منع قانونی برای نبودن فیلم در جشنواره وجود ندارد. در پی انتشار این اطلاعیه، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر با استناد به بند هفت آییننامه جشنواره، اعلام کرد براساس مستندات موجود در دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، این فیلم پیش از سال ۱۳۹۹ تولید شده، فرم شرکت در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده، مورد بازبینی هیأت انتخاب قرار گرفته و صورتجلسه آن به امضای هفت عضو هیأت انتخاب دوره سی و هشتم رسیده است.