رئیس جمهوری بعد از جامعه روحانیت مبارز و اعضای شورای ائتلاف اصولگرایان با مدیران رسانه های اصلاح طلب دیدار کرد
همفکری، ورای چهارچوبهای جناحی
مرتضی گل پور
خبرنگار حوزه دولت
اینکه یک نشست انتخاباتی، عیناً و با همان شکل و شمایل پس از پیروزی در انتخابات هم برگزار شود، چیزی جز صداقت در تحقق وعدههای آن نامزد نیست که حالا رئیس جمهوری اسلامی ایران است. نشست اخیر مدیران رسانههای اصلاحطلب با آیتالله رئیسی که پیش از انتخابات هم برگزار شده بود، مؤید این واقعیت است.
تأکید بر «ایجاد انسجام و همدلی حداکثری میان تمامی علاقهمندان به سرافرازی ایران و دلدادگان به آرمانهای انقلاب اسلامی» فراز پایانی بیانیه انتخاباتی آیتالله رئیسی بود که 20 فروردین ماه امسال مطرح شد. امروز که 8 ماه از صدور آن بیانیه میگذرد، رویدادها، دیدارها، نشستها و ملاقاتهای آیتالله رئیسی در قامت رئیس جمهوری، بیانگر پیگیری این رویکرد و تحقق همین وعده صادق است.
رئیس جمهوری در یک ماه گذشته، در خلال سفرهای استانی هفتگی و نشستهایی که در راستای سیاستگذاری در سطوح عالی برگزار میشود، دیدارهای جداگانهای نیز با گروهها، احزاب و شخصیتهای سیاسی از طیفهای مختلف داشت. برخی از این نشستها، همچون دیدار با مدیران رسانههای اصلاحطلب، دقیقاً تکرار جلسهای با همین کیفیت و کمیت بود که در کوران رقابتهای انتخاباتی برگزار شد؛ امری که نشان میدهد وعدههای آیتالله رئیسی صرفاً موقوف به کسب پیروزی نبوده است، بلکه او پس از کسب قدرت، خصلتهای پیشاقدرت خود را نیز حفظ کرده است.
اما گذشته از این تعبیر اخلاقی، این دیدارها معنای دیگری نیز دارد. نشست با گروههای سیاسی، از طیفها و جریانهای سیاسی کشور، نشان میدهد که رئیسی به گروهها، نحلهها و چهرههای سیاسی، نگاهی فراگیر و ورای گروه بندیهای رایج دارد. پیوندها و ارتباطات او، صرفاً موقوف به یک جریان سیاسی خاص نخواهد بود، بلکه تلاش دارد تا از طریق نشست و برخاست با گروههایی که به نوعی غیرهمسو با دولت محسوب میشوند، از دیدگاهها، افکار و نقطه نظرات متنوع موجود در جامعه مطلع شود.
درعین حال میتوان گفت ملاقات کنندگان نیز در گفتوگویی مستقیم و بی واسطه، هم نقطه نظرات خود را به رئیس جمهوری انتقال دهند و هم از دیدگاههای وی مطلع شوند؛ امری که میتواند در اصلاح جهتگیریها و بهبود داوریهای سیاسی، اجتماعی و رسانهای آنان مؤثر باشد و به نوعی، پیشداوریهای ایجاد شده در دوران انتخابات یا پس از آن را تصحیح کند.
هرچند تجمیع همه نظرات حاضران در این نشستها و به کار بستن همه ایدههایی که در حضور رئیس جمهوری مطرح میشود عملاً ممکن نیست، اما این نشستها میتواند باعث گسترش همدلی و انسجام اجتماعی و سیاسی شده، دیدگاهها را به هم نزدیکتر کرده، سبب افزایش اعتماد میان جریانهای سیاسی شده، فعالان سیاسی و رسانهای را نسبت به مقاصد و دیدگاههای رئیس جمهوری مطلع کند. درنهایت رئیس جمهوری نیز از خلال این گفتوگوها، به صورت مستقیم درمییابد که جریانهای مختلف یا گروه بندیهای اجتماعی موجود در ایران نسبت به مسائل و حیطههای مختلف اقتصادی و سیاسی چگونه میاندیشند، عملکرد دولت او را چگونه داوری کرده و چه انتظاراتی دارند.
واقعیت این است که همه ایراندوستان و همه آنانی که دل در گرو تعالی جمهوری اسلامی ایران دارند، از این نشستها و گسترش پیوندها میان دولت و رئیس جمهوری از یک سو و جریانهای سیاسی از سوی دیگر استقبال خواهند کرد. اما فارغ از محاسنی که میتوان برای نشستهایی از این دست برشمرد، مجموعه این امور، میتواند سبب شکلگیری یکی از اهدافی شود که آیتالله رئیسی در دوران انتخابات به عنوان رویکرد و وعده دولت خود مطرح کرده بود؛ یعنی «استفاده از همه ظرفیتهای کشور و نیروهای کارآمد و اجماعسازی.»
3 دیدار با سه جریان سیاسی و رسانهای
نخستین دیدار از سلسله دیدارها و نشستهای رئیس جمهوری با گروههای سیاسی، با جامعه روحانیت مبارز بود، تشکلی که آیتالله رئیسی، خود یکی از چهرههای قدیمی و باسابقه آن محسوب میشود. در این نشست آیتالله موحدی کرمانی، دبیرکل این تشکل و جمعی از اعضای جامعه روحانیت مبارز در صحبتهای جداگانهای، علاوه بر طرح دیدگاههای خود نسبت به مسائل مختلف کشور، از روحیه انقلابی و مردمی آیتالله رئیسی در رسیدگی به مشکلات مردم و اداره امور کشور تجلیل و بر همراهی و پشتیبانی خود نسبت به دولت تأکید کردند.
اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، دومین جریان سیاسی بودند که فرصت یافتند در جلسهای صمیمی، رو در رو مسائل و نقطه نظرات خود را با رئیس جمهوری در میان بگذارند. نکته جالب توجه در این نشست، این مسأله بود که بیشتر حاضران، از چهرههای استانی و از زنان عضو این تشکل بودند، امری که سبب شد نیروهای سیاسی استانها و شهرستانها و نه صرفاً چهرههای مطرح در سطح کشوری، فرصت یابند تا دیدگاههای خود را با رئیس دولت در میان بگذارند. امیرابراهیم رسولی، سخنگوی این ائتلاف این مطلب را عنوان کرد و گفت که «این نشست ۶ آبان، مقارن با نماز مغرب برگزار شد و طی آن، رؤسا، دبیران و بانوان استانهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با آیتالله رئیسی دیدار و گفتوگو کردند.»
آخرین دیدار از این دست که شامگاه 12 آبان ماه برگزار شد، دیدار مدیران رسانههای اصلاحطلب با رئیس جمهوری بود. مطابق روایت برخی از حاضران در این نشست، همچون متقیان مدیرعامل ایسنا، از تشریفات مرسوم خبری نبود و میهمانان در شرایطی سهلتر و تشریفاتی سادهتر نسبت به گذشته توانستند خود را به مکان جلسه برسانند.
به گفته این حاضران، هرچند علاوه بر رئیس جمهوری، رئیس دفتر، معاون مطبوعاتی و مدیرکل مطبوعات داخلی وزیر ارشاد نیز در این جلسه حضور داشتند، اما عمده وقت جلسه به میهمانان اختصاص یافت تا بتوانند دیدگاهها و دغدغهها و مشکلات خود را با رئیس جمهوری در میان بگذارند؛ رئیس جمهوری که –همان طور که در بالا اشاره شد- در دوران انتخابات و پیش از پیروزی، چنین نشستی با همین حاضران برگزار کرده بود. آن طور که متقیان روایت کرده است، مدیران رسانههای اصلاحطلب تقریباً همه آنچه که امروز به عنوان یک مسأله یا دغدغه در جامعه مطرح است را با رئیس جمهوری مطرح کردند؛ از مسأله مذاکرات و رفع تحریم تا ارتباط با غرب، از مشکلات اقتصادی جامعه و مسأله کاغذ روزنامهها.
امید؛ نکته محوری سخنان رئیسی
فارغ از آنچه میهمانان رئیس جمهوری در این سه نشست مطرح کردند، و نیز نقطه نظرات رئیس جمهوری که پس از شنیدن دغدغههای حاضران مطرح شد، نقطه کلیدی یا محوری این سه جلسه را میتوان در یک جمله خلاصه کرد؛ امیدواری نسبت به آینده، آن هم امید قطعی که بر واقع بینی و آگاهی نسبت به ظرفیتهای کشور مبتنی است.
آیتالله رئیسی در دیدار اعضای جامعه روحانیت مبارز، پس از برشمردن جایگاه روحانیت در جامعه و نقش آنان در تاریخ و نیز تأکید بر این نکته که «دولت مصمم است از نظرات همه قشرها بویژه روحانیت استفاده کند» اظهار کرد که «بهرغم همه مشکلات، آینده را بسیار امیدبخش میبینم و مصمم هستیم با ایجاد گشایشهای مختلف، شرایط مناسبی در وضع زندگی مردم ایجاد شود.» و مطابق روایت متقیان، رئیس جمهوری در نشست با مدیران رسانههای اصلاحطلب هم «قاطعانه گفت که علیرغم همه مشکلات به آینده خیلی امیدوارم و اطمینان دارم اوضاع خوب خواهد شد و از مشکلات عبور میکنیم.»
واقعیت این است که امیدواری به آینده، کلیدواژه اصلی آیتالله رئیسی در ماههای اخیر بوده است، مفهومی که چه در دیدار با رهبر معظم انقلاب، چه در سفرهای استانی و چه در نشستها و جلسات برای سیاستگذاری هم بارها تکرار شده است. به نظر میرسد تأکید بر امیدواری و توانایی برای گذر از مشکلات موجود، هم مبتنی بر ظرفیتهای مادی و اجتماعی و فرهنگی کشور است و هم به ظرفیتها و تواناییهای دولت برای حل مشکلات اشاره دارد، دولتی که هم نیروهای تاز نفس و پرانگیزه را در خدمت دارد و هم متکی به انسجام اجتماعی است که رئیس جمهوری خود یکی از متولیان یا منادیان اصلی آن است.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس درباره راهبرد رهبر معظم انقلاب در دوران کرونا
تقویت خودباوری ملی و بهرهمندی از دانش جهانی
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به تبیین راهبرد رهبر معظم انقلاب اسلامی در مواجهه با بیماری کرونا پرداخت و تأکید کرد سیاست ایشان طی دوران شیوع ویروس کرونا در راستای تقویت و قدرتمند نمودن ایران اسلامی با کمک دانش نخبگان و متخصصان بومی و همزمان بهرهمندی از دانش و علم کشورهای دیگر بوده است.
به گزارش فارس، در گزارش مرکز پژوهشها با اشاره به اینکه در ابتدای همهگیری ناشناخته بودن ویروس و وجود تحریمهای گسترده شرایط ایران را برای برخورد با ویروس دشوارتر میکرد و به همین دلیل اخذ تصمیمات استراتژیک و بهموقع برای کنترل ویروس و پیامدهای آن حائز اهمیت ویژهای بود، آمده است: نگاهی به سیاستورزی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حدود یک سال و نیم گذشته بیانگر این است که ایشان تأکید زیادی بر مدیریت منطقی و عقلانی در مقابله با بیماری کرونا داشتهاند. ازجمله این رفتارها میتوان به ماسک زدن همیشگی جهت فرهنگسازی، حمایت قطعی از تلاش دانشمندان ایرانی جهت دستیابی به دانش واکسن، مرجعیت داشتن توصیههای ستاد ملی مقابله با کرونا، اصرار به استفاده از واکسن ایرانی و انتظار برای تولید واکسن داخل کشور، تزریق واکسن داخلی در مقابل دوربینهای تلویزیونی، تأکید بر دریافت واکسن در نوبت معمول، عدم ایراد دانستن استفاده از واکسن خارجی در کنار داخلی در صورت نیاز، ضرورت ثبت و انتشار اسناد و مقالات علمی مربوط به واکسن ایرانی و... اشاره داشت.
این گزارش در ادامه تأکید دارد که حضرت آیتالله العظمی خامنهای در جایگاه هادی و راهبر جامعه و نظام سیاسی تلاش داشتند تا اقدامات و رفتارشان در راستای مهار بیماری، ارتقای روحیه خودباوری دانش متخصصان و کارشناسان، بهرهگیری از دانش روز درعینحال تأکید بر دانش بومی و تولید علم، رعایت قانون و قانونمداری باشد.
در گزارش مرکز پژوهشها درباره تأکید رهبر انقلاب بر رعایت دستورالعملهای بهداشتی توسط مسئولان آمده است: ایشان از زمان اعلام ورود ویروس کرونا به کشور، سخنرانیهای خود را بهصورت مجازی و مراسم سوگواری را نیز بهصورت انفرادی برگزار نمودند و بر حفظ رعایت فاصله اجتماعی و جدی گرفتن تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا توسط همه مسئولان تأکید داشتند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقطعی حتی خواستار رعایت جدی دستورالعملهای بهداشتی توسط مقامات و مسئولان میشوند؛ چراکه رفتار آنها بر جامعه تأثیر خواهد داشت.
استفاده از واکسن ایرانی و عدم ممنوعیت استفاده از واکسن خارجی
این گزارش با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در ابتدای ماه های تیر و مرداد، دوز اول و دوم واکسن «کوو ایران برکت» را دریافت کردند و پیش از آن از دریافت واکسن خارجی خودداری کردند، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از تزریق واکسن تأکید داشتند که تمایلی نداشته از واکسن خارجی استفاده کند و منتظر واکسن ایرانی ماندند؛ چراکه باید این افتخار ملی را پاس داشت و تا وقتی امکان پیشگیری و علاج در داخل وجود دارد از آن استفاده کرد.مسأله حائز اهمیت دیگر برای رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید بر زمان تزریق واکسن بود که موجب ایجاد تبعیضی در این باره نشود. حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به همسالان خود بسیار دیرتر موفق شدند واکسن دریافت کنند.
گزارش در ادامه با اشاره به تأکید رهبری نظام بر تولید قوی، سریع و بهنگام واکسن داخلی با اشاره به اینکه یکی از راههای ایجاد اعتماد بیشتر نسبت به واکسن ایرانی، ثبت و انتشار مستندات مربوط به این موفقیت است، یادآور شد: به همین دلیل بود که حضرت آیتالله العظمی خامنهای بعد از دوز اول تزریق واکسن فرمودند: «اسناد و مقالات علمی آن را نیز برای آگاهی دنیا از کار بزرگ خود آماده و منتشر کنید.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اینکه حامی و مدافع استفاده از واکسن داخلی هستند، اما استفاده از واکسن خارجی از دیدگاه ایشان ایرادی نداشته است. حضرت آیتالله العظمی خامنهای در این باره میفرمایند: «ناچار بودهایم و هستیم که از تولیدات کشورهای دیگر هم تا آن حدی که قابل اطمینان است استفاده کنیم و استفاده خواهیم کرد.» البته ایشان واردات از سه کشور را بهدلیل سابقه و سیاستهای گذشته آنها ممنوع اعلام میکنند.
گفتمانهای مورد تأکید رهبر انقلاب در ماجرای بیماری کرونا
تأمل درباره بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحبوحه بیماری کرونا نشانگر این است که سیاستها و مواضع ایشان مبتنیبر مجموعهای از گفتمانهاست که موجب شده سیاست ایران از جامعیت برخوردار باشد و بهعنوان چراغی راهنما برای مسئولان اجرایی در زمینه مدیریت بیماری کرونا مطرح باشد. ازجمله این گفتمانها میتوان به گفتمان قانونمداری، مبارزه با تبعیض و فساد، عزت و استقلال ملی، تولید علم و... اشاره داشت که همگی در راستای قدرتمند شدن نظام جمهوری اسلامی و نیل به سرافرازی و سربلندی کشور است. تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر رعایت دستورالعملهای بهداشتی و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا بیانگر اهمیت و جایگاه قانون در اندیشه و سیاستورزی ایشان است. ایشان در بخشی از سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان در تاریخ 10/5/1399 درباره برگزاری مراسم عزاداری تأکید کردند:«در عزاداریها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما میگویند؛ [یعنی] ستاد ملّی کرونا. خود بنده شخصاً هرچه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی که علم را یکی از ارکان تمدن اسلامی میدانند در موضوع واکسنسازی جهت کنترل بیماری کرونا نیز تأکید فراوانی بر پیشگامی در زمینه تولید علم و رسیدن به دانش این محصول داشتهاند.
عزت و استقلال ملی گفتمان دیگری است که در سیاستهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در قبال مدیریت بیماری کرونا مطرح است. ایشان بعد از تزریق دوز اول واکسن بیان داشتند: «واکسنی که برای کرونا آماده شد مایه افتخار است؛ این را انکار نکنند؛ این مایه عزت و افتخار کشور است.»
در بخش دیگری از گزارش مرکز پژوهشها درباره گفتمان مقابله با تبعیض رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است: اینکه تأکید داشتند در موعد مقرر به ایشان واکسن تزریق شود بیانگر این است که ایشان بهعنوان زعیم و راهبر جامعه معتقد به این است که هرگز نباید در این امر سوء استفادهای صورت گیرد.
در نشست هفتگی سران سه قوه تأکید شد
همکاری هر چه بیشتر قوا برای حل مسائل و مشکلات معیشتی مردم
نشست هفتگی سران قوای سهگانه جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز به میزبانی آیتالله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجتالاسلام والمسلمین محسنیاژهای رئیس قوه قضاییه در دفتر رئیس جمهوری برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در این جلسه مهمترین مسائل کشور، به ویژه موضوعات اقتصادی و معیشت مردم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. سران قوا تمرکز بر بهبود وضع اقتصاد کشور و حل مسائل و مشکلات معیشتی مردم را از اولویتهای نشست سه قوه خواندند و بر لزوم همکاری هر چه بیشتر در این زمینه تأکید کردند.
ابلاغ تخصیص اعتبار بازسازی خسارات زلزله خوزستان و چهارمحال و بختیاری
محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری مصوبه مربوط به تخصیص اعتبار و تسهیلات بانکی برای بازسازی بخشهای خسارت دیده اماکن مسکونی شهری و روستایی و تأسیسات زیربنایی ناشی از زلزله در استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری را ابلاغ کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر هیأت دولت، هیأت وزیران در جلسه ۹ آبان، با اختصاص اعتبار تا مبلغ ۵ هزار و ۵۱۵ میلیارد ریال به صورت هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای برای بازسازی بخشهای خسارت دیده اماکن مسکونی شهری و روستایی و تأسیسات زیربنایی ناشی از زلزله در شهرستان اندیکا و شهرستان کوهرنگ موافقت کرد.
دولت همچنین مصوب کرد مبلغ ۵۱۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت با بازپرداخت ۱۵ ساله برای تسهیلات بازسازی (شامل ۳ سال دوران مشارکت مدنی و ۱۲ سال دوران فروش اقساطی)، بازپرداخت ۵ ساله برای تسهیلات تعمیری، بازپرداخت ۷ ساله برای تسهیلات معیشتی و بازپرداخت ۱۰ ساله برای جایگاه دام، به منظور جبران خسارات ناشی از وقوع زلزله در شهرستانهای یاد شده، پرداخت شود.
علیرضا کمیلی / روز گذشته خبری مبنی بر حضور احمد مسعود و دیدار وی با محمد اسماعیلخان از رهبران سابق سیاسی افغانستان در مشهد مقدس منتشر گردید که گمانهزنیهای مختلفی را پیرامون این حضور و دیدارها در اذهان متبادر ساخته است. تحلیل این مسأله، از چند زاویه قابل تأمل است. در ابتدا ذکر این نکته خالی از فایده نیست که جمهوری اسلامی روابط تکریمآمیزی را با این سیاسیون داشته و تاکنون با آنان با تعامل و احترام تمام برخورد کرده است ولی درباره این افراد و جریانها، نکات مهمی وجود دارد.
الف) مردم افغانستان درباره چهرههای سیاسی گذشته که عمدتاً کاخنشین و به دنبال منافع شخصی، حزبی و قومی خود بودهاند نگاه مثبتی ندارند و این تصور که میتوان با تمسک به این جریان، مردم این کشور را به سمت و سویی کشاند، اشتباهی بس بزرگ است. عملکرد همین مدیران ارشد بود که سبب شد مقاومت مردمی در مقابل نیروهای طالبان شکل نگیرد و مشارکت مردم در آخرین انتخابات این کشور بیش از 35 میلیون نفری به کمتر از یک میلیون نفر برسد.
ب) از طرف دیگر، مردم افغانستان از جنگ و نزاع خستهاند و شاید به همین خاطر هم بود که حتی جبهه پنجشیر به سرعت در هم شکست و بدون مقاومت، کل آن دره شکستناپذیر، به دست نیروهای طالبان افتاد. اینکه عدهای بهخاطر منافع قومی یا سیاسی بخواهند بخشی از جامعه خسته این کشور را تحریک کنند هم بهنظر میرسد یک خطای محاسباتی و ناشی از عدم شناخت وضعیت فعلی مردم این کشور است. اوضاع روحی مردم به گونهای نیست که با جریانات مسلح یا اپوزیسیون خارج نشین و دوپاسپورته این کشور همراهی کنند.
ج) نباید از این نکته غافل شویم که کشورهای همسایه از پاکستان و تاجیکستان تا ترکیه و... که بخشی از مدیران دولت قبل را در خود جای دادهاند، به هیچ کدام از جریانها اجازه راهاندازی تشکیلات مسلح و فعال ضد دولت کنونی را ندادهاند چرا که بر اساس تحلیل واقعی فوقالذکر، بیپشتوانه بودن آن چهرهها را بهخوبی میدانند و از طرفی به منافع دو طرفه خود با افغانستان مینگرند. در این میان جمهوری اسلامی با بیش از 900 کیلومتر مرز زمینی به فکر مسائل میدانی مردم خسته و ناامید این کشور است.
د) ناگفتهها درباره این سیاسیون کاخنشین بسیار است. فقط یک قلم آن پیدا شدن 6.5 میلیون دلار در خانه امرالله صالح، معاون اول سابق و حامی جریان موسوم به جبهه مقاومت مردمی پنجشیر بود. سوءاستفاده از روابط با جمهوری اسلامی ایران و ادامه مالاندوزی و بهرهکشی از مهاجرین مستضعف و ستمدیده نشان از غیرقابل اعتماد بودن این جریانها دارد. مردم افغانستان خستهاند، مرهمی باید!