با هدف بازسازی ساختار فرهنگی کشور؛
وزیر خواستار ارائه نظرات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار ارائه نظرات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه شد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیأت دولت سیزدهم با ایشان، مبنی بر اینکه «در مسئله فرهنگ ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد»خواستار ارائه نظرات اندیشمندان، اهالی فرهنگ، ادب، هنر و رسانه و مدیران باتجربه عرصه فرهنگ شد. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، او از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه درخواست کرد نظرات راهبردی و ایدههای کاربردی خود را در موضوعات نقد وضع موجود و بیان مبانی تحول در ساختار فرهنگی، اصول موازین و محدودههای تحول، الزامات و اولویتهای تحول و بازسازی انقلابی در ساختارها، خروج از وضعیت رهاشدگی و انفعال در حوزه فرهنگ، متناسبسازی ساختارهای فرهنگی با پیشرانهای فناوریهای نرم و ظرفیتهای جدید فرهنگی، رسانهای و اجتماعی، تسهیل فعالیتهای فرهنگی و زمینهسازی برای حضور و مشارکت حداکثری عناصر و تشکلهای مردمی و جهادی در عرصههای فرهنگی ارائه دهند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه خواست تا نظرات و ایدههای کاربردی خود را به درگاه css@namafar.ir و یا به نشانی تهران، میدان بهارستان، خیابان کمالالملک، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه دوم، مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی ارسال کنند.
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز ملی سینمای ایران
فرصتی برای نکوداشت هنرمندانی که دستی در روایتگری عشق دارند
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته با انتشار پیامی به مناسبت روز ملی سینمای ایران، روز ملی سینما را روز نکو داشت اراده مردمانی عنوان کرد که در تصویرسازی و روایتگری عشق دستی دارند و برآنند تا جهان پر از خدعه و نیرنگ را به صلح و ثبات و عدالت و انسانیت و تقوا و فضیلت رهنمون نمایند.
در این پیام آمده: «روزهای ملی در تقویم و تاریخ پرافتخار این میهن عزیز و عظیم اسلامی، روز روییدگی و بالیدگی است. بالیدن به رویشها در بستر فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی و برنامهریزی برای رویشهای نوین مبتنی بر این فرهنگ دیرین و غنی و برخاسته از متن دین و آیین. و در این میان گرامی میداریم یکی از روزهای پرافتخار ملی در عرصه هنر و آرمان بشری که در عالیترین فراز خویش راه به سوی نور و روشنی میبرد و نقشی بیبدیل در روایتهای بخردانه و روشنگرانه از فرهنگ و حکمت و حکایت و سیاست و بسیاری از مبادی دیگر را به تصویر میکشد و در پرتو آن آگاهی و تعالی را به ارمغان میآورد و چنان اهمیتی مییابد که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)کلید پیشرفت کشور را هم به میزان زیادی به دست سینماگران میداند و به قول آن شاعر گرانمایه: هنر آموز کز هنرمندی / درگشایی کنی نه دربندی (نظامی- هفت پیکر).» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه نوشته:«امروز روز سینمای ایران است. سینمایی که با ظرافت و هوشمندی پیچیدهترین مسائل انسانی را به لطافت و صراحت بیان میکند و در عین سادگی به زندگی بشر، فکر عمیق و ذوق لطیف میبخشد و البته که این ویژگی در سینمای فاخر ایران اسلامی به ودیعه نهاده شده است. سینمایی که در بزنگاه تاریخی با آثاری فاخر، نقش یگانه خویش را در تقویت همبستگی ملی به نیکی و شایستگی ایفاکرد. در روزهای حماسه و شکوه دفاع مقدس به میدان ایثار و ایمان آمد و در آن شرایط سخت بیم و امید که جهانی در برابر ایران قد برافراشته بود، روحیه سلحشوری و مقاومت را تقویت کرد. براستی که روز ملی سینمای ایران یادآور پیروزی و بهروزی یک تمدن کهن است. تمدنی که ریشه در شور و عشق و عرفان دارد و با مهر و ادب در هم آمیخته است.» در بخش دیگری آمده:«روز ملی سینما روز نکو داشت اراده مردمانی است که در تصویرسازی و روایتگری عشق دستی دارند و برآنند تا جهان پر از خدعه و نیرنگ را به صلح و ثبات و عدالت و انسانیت و تقوا و فضیلت رهنمون نمایند.بنابراین با تکریم روز ملی سینما که همانا روز نکو داشت و قدردانی و سپاس از سینماگران، بازیگران، دستاندرکاران و صاحب نظران و نقدکنندگان این هنر پویا و حرکت آفرین است، مقام موی سپیدان و پیشقراولانش را ارج نهاده و جوانان هنرمند و پرتلاشش را به کوشش و جوشش دو چندان برای فعالیتهای گسترده و نیز حضور در صحنههای جهانی و معرفی ارزش های والای ایرانی که در پرتو انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران، صلای جهانی پیدا کرده است، دعوت مینمایم.» اسماعیلی در پایان این پیام نوشته:«از خداوند بزرگ سربلندی و سرافرازی سینمای ایران و سینما گران ایرانی در جهانی که تشنه دانش، عقلانیت، معرفت و معنویت است، آرزو دارم. فرصت را مغتنم شمرده یاد و نام درگذشتگان ارجمند این عرصه سترگ خاصه عزیزانی که طی سال گذشته رخت از میان ما بربسته و ما را در سوگ خود نشاندهاند گرامی میدارم و آمرزش درگاه ربوبی را برای ایشان تقاضا مینمایم.»
مدیرعامل موزه هنرهای معاصر کرمان در گفت و گو با «ایران» مطرح کرد
رونق کانون های هنر در شهرستانها با بسیج امکانات ملی
مریم سادات گوشه
خبرنگار
وقتی محمدمهدی اسماعیلی سکاندار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد، در نخستین جلسه شورای مدیران این وزارتخانه، از اهمیت فعالیتهای فرهنگی و هنری در استانهای کمبرخوردار سخن گفت. در پی این سخنان، اهالی فرهنگ و هنر شهرستانها نیز با اشاره به مشکلات فرهنگ و هنر شهرشان موضوعات مربوط به این مسأله را به چالش کشیدند. یکی از این شهرها کرمان است. موزه هنرهای صنعتی کرمان دومین موزه مهم ایران از نظر داشتن آثار غنی هنر محسوب میشود. موزهای که از فروردین 1400 در حال مرمت است و اکنون میثم ثمررخی مدیرعامل این موزه خبر از بازگشایی این موزه در اواخر مهرماه سال جاری میدهد.
میثم ثمررخی با اعلام این خبر در مورد مشکلات اهالی فرهنگ و هنر در شهرستانها بخصوص استانهای کمبرخوردار به «ایران» میگوید: «در هر شهری شرایط خاص و پتانسیل خاص هنری داریم. مثلاً در شهر قزوین خوشنویسان زیادی داریم، استاد و فوق ممتاز داریم. همه اینها باعث شده تا قزوین را پایتخت خوشنویسی ایران بشناسیم. این اتفاق سالهاست افتاده است. البته میتوانیم پایتختهای دیگر هنری هم داشته باشیم. گرچه در دولت دوازدهم این اتفاق تا حدودی جمعبندی شد و چند شهر به عنوان پایتخت هم معرفی شد. مثلاً گفتند یزد شهر بناهای تاریخی و اصفهان شهر صنایع دستی است. اما کرمان باید خود را شهر تجسمی ایران معرفی کند. بخش عمدهای وظیفه خود هنرمندان است که آن را مهم بدانند. و این در گرو تولید اثر هنری است.»
او در ادامه با اشاره به رکود اقتصاد هنر در شرایط تحریمهای اقتصادی و کرونا تصریح کرد: «به دلیل اینکه اقتصاد هنر نتوانست جایگاه مشخصی داشته باشد، تولیدات آثار هنری هم کم شد. مثلاً اگر یک نقاش بخواهد پرترهای از یک شخصی تهیه کند باید چیزی در حدود یک میلیون تومان حداقل هزینه مصالح کند. شما تصور کنید یک نقاش در شهرستان یک تابلوی نقاشی با این هزینه را به چه قیمتی میتواند بفروشد؟ مردم ما آیا در سبد خرید کالایشان چیزی به اسم خرید اثر هنری دارند؟ جوابش در این شرایط اقتصادی خیر است. اکنون در شرایط فعلی مردم وارد بحث اقتصاد هنر نمیشوند. بنابر این هنرمندان هم نمیتوانند تولید مشخصی داشته باشند. آموزشگاههای هنری در حال تعطیل شدن است و مدرسان شغلهای مختلف دیگری گرفتند و پراکنده شدند و دیگر انسجام هنری به دلیل خلق نشدن آثار وجود ندارد. بنابراین در گام اول مدیریت کلان کشور باید هنرمند را امیدوار کند تا خلق اثر هنری داشته باشد تا بتواند کارش را به دنیا معرفی کند.» او افزود: «مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با یک ساماندهی مشخص جریانسازی کند. یعنی جریان هنری آن شهر را جاری و ساری کند. سالهای بعد از کرونا قطعاً برای مردم بدتر خواهد بود. چون شرایط زندگی مردم با مشکلات روانی و ریالی توأم خواهد بود. برای همین وظیفه ما سختتر خواهد بود. همه دستگاهها باید کمک کنند تا شرایط پایگاههای هنری در شهرستانها بهبود یابد. این مسیر، برنامهریزی چندساله را میطلبد. میتوان اندیشههای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را با انتخاب مدیران میانی پویا، فعال، متخصص و جوان احیا کرد تا این فضا را ساماندهی کنند.»
ثمررخی در پاسخ به اینکه موزه هنرهای معاصر کرمان کی بازگشایی میشود، تصریح کرد: «از سال 56 تاکنون موزه هنرهای معاصر کرمان چندین بار مرمت شده است. اکنون هم در حال مرمت موزه و به روز کردن طبق استانداردهای روز دنیا هستیم. امیدوارم اواخر مهرماه آماده بهرهبرداری شود. خیلی از آثار نیاز به مرمت داشت و با حمایت دکتر حسینی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز استاندار کرمان و مدیر کل اداره فرهنگ کرمان توانستیم این آثار را طی دو سال 97 و 98 مرمت کنیم. این آثار باید در فضای استاندارد به نمایش گذاشته میشد و ما هم از فروردین 1400 از تعطیلی کرونا استفاده کردیم و به مرمت بنای موزه پرداختیم.»
او که 10 سال است در موزه معاصر کرمان خدمت میکند، درباره این موزه میگوید: «کتابخانه تخصصی هنر و کافه کتاب را راهاندازی کردیم و شورای مشاورین عالی موزه را تشکیل دادیم و همه این اتفاقات باعث شد که شاهد نمایشگاههای بزرگی در عرصه بینالمللی باشیم.»
او درباره آثاری که اخیراً وارد موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان شد، میگوید: «یکی از دغدغههای ما این بود که در حوزه آموزش و پژوهش و تقویت گنجینه و نیز ارتباط با فضاهای فرهنگی هنری و موزههای بینالمللی دنیا بتوانیم کارهایمان را نمایان کنیم. ولی ما نتوانستیم اینها را به مخاطب نشان دهیم. دومین موزه غنی از آثار هنری موزه کرمان است. گنجینه غنیای دارد. آثار هنرمندان بزرگ دنیا در آنجاست. اما در سالهای اخیر بالاخره این اتفاق افتاد و با ارتباطی که گرفتیم مجموعه 121 اثر از کلکسیونی که خانم میرعمادی و همسرشان در طول سالها از هنرمندان بنامی چون احصایی، تناولی، کلانتری، آغداشلو و هنرمندان دیگر خریداری کرده بودند، گرفتیم و به موزه کرمان منتقل کردیم و این آثار ارزشمند را در ساختمان فاز دو به نمایش گذاشتیم. این ساختمان دیگر موزه است که 6 گالری بزرگ و 3 گالری کوچک دارد که جمعاً میتوانیم در آنها تا 160 اثر هنری را به نمایش بگذاریم. این نمایشگاه تا چهارشنبه هفته جاری پذیرای علاقهمندان هم به صورت مجازی و هم حضوری است.»
پایان دومین جشنواره برتر سینمای جهان در شهر ونیز ایتالیا
شیر طلایی برای یک «اتفاق» ویژه فرانسوی
وصال روحانی
خبرنگار
هفتادوهشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ونیز ایتالیا شنبه شب با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار معروف و قدیمی «لیدو»ی این شهر محصور در آب پایان گرفت و جوایز برترینهای جشنوارهای که پس از کن فرانسه دومین جشنواره معتبر دنیا بهحساب میآید، به برگزیدگان اهدا شد.
پس از نمایش قریب به 450 فیلم طی 11 روز در بخشهای مختلف جشنواره امسال ونیز (که آن را موسترا هم مینامند) جایزه شیر طلایی بهترین فیلم به «اتفاق» کار تازه ادری دیوان فرانسوی تعلق گرفت. در تاریخ قریب به 8 دههای برگزاری موسترا، ادری دیوان به ششمین کارگردان زنی تبدیل شد که شیر طلایی را به دست آورده و البته سال پیش نیز یک هنرمند زن صاحب این جایزه پراعتبار شده بود که همانا «چلو ژائو» چینی بود که فیلم مستقل و خبرساز «نومادلند» را به ونیز آورده بود و آن فیلم بعداً جایزه بزرگتر «اسکار 2021» را هم تصاحب کرد. «اتفاق» فیلمی پیرامون سقط جنین و زمان وقوع رویدادهای آن سال 1963 است و «دیوان» که از پیروزی بزرگ آن در ونیز آشکارا به وجد آمده است، شنبه شب روی «سن» و هنگام دریافت جایزهاش گفت: «من این قصه را با خشم و در عین حال با شور و عشق ارائه کردم و مضمونی معقولانه را هم برای آن در نظر گرفتم. این یک تجربه عالی و ویژه برای من بود و من در قالب زن جوانی که در مرکز قصه جای دارد، این سفر مکاشفهای را برای تمام زنان جوان دنیا به تصویر کشیدم.»
چیزی خلاف تصورات اولیه
در «اتفاق» با کاراکتر «آن» (با بازی آنا ماریا وارتولومل) روبهرو میشویم که در نگاه نخست یک دانشجوی زن جوان است که آینده درخشانی برای او پیشبینی میشود. با این حال وقتی وی باردار میشود، این فرصت را فراروی خود مییابد که درس و مشقاش را رها کند و با دوری جستن از قید و بندهای اجتماعی بیهوده در غرب، آینده اقتصادی بهتری را برای خود فراهم آورد تا بچهاش در تنگناها بزرگ نشود و کمبودی نداشته باشد. با این حال رسیدن به این اهداف و تأمین آینده فوق برای بچهای که در راه است، چیزی متفاوت و آنقدر سخت نشان میدهد که «آن» به سوی وادیهای دیگری و در نهایت سقط جنین کشیده میشود و حتی روی آوردن او به دنیای فیلم و سینما به قصد کسب شهرت و ثروتی سریع نیز او را نجات نمیدهد.
موفقیت یک کار زندگینامهای
هیأت داوری جشنواره امسال ونیز که ریاست آن با بونگ جون هو کارگردان پر اعتبار اهل کره جنوبی بود، جایزه موسوم به «جایزه بزرگ ژوری» را که دومین جایزه برتر این جشنواره بهحساب میآید، به پاولو سورن تینو فیلمساز ایتالیایی و کار جدید وی بهنام «دست خدا» اهدا کرد. این یک فیلم زندگینامهای و بواقع یک جمعبندی از زندگی واقعی خود سورن تینو و بویژه ایام جوانی اوست که با غم عظیم از دست دادن والدینش همراه شد. این فیلم جایزه بهترین هنرپیشه جوان و تازهکار جشنواره را هم که به اسم مارچلو ماستوریانی یکی از اسطورههای فقید بازیگری ایتالیا نامگذاری شده، توسط فیلیپو اسکاتی تصاحب کرد. اسکاتی در این فیلم نقش سورن تینو را در ایام جوانی وی ایفا میکند. سورن تینو از دریافت جایزهاش چنان هیجان زده شد که هنگام صحبت روی صحنه صدایش آشکارا میلرزید و فیلیپو اسکاتی هم که او را «تیموتی چالامت سینمای ایتالیا» نامیدهاند، روی «سن» از سورن تینو تمجید و او را خالق اصلی همه محسنات فیلم «دستخدا» توصیف کرد.
شب خوش نتفلیکس
«دستخدا» ساخته شرکت مبتکر و تازهتأسیس نتفلیکس است اما این فیلم تنها محصول موفق این کمپانی در ونیز امسال نبود. از یک سو جین کمپیون کارگردان زن مسن نیوزیلندی جایزه شیر نقرهای برترین کارگردانی را برای ارائه فیلم «قدرت سگ» دریافت کرد که محصول دیگری از نتفلیکس است و از جانب دیگر مگی جیلنهال بازیگر زن امریکایی در اولین تجربه کارگردانیاش و در قالب فیلمی بهنام «دختر گمشده» جایزه شیر نقرهای بهترین سناریوی جشنواره را گرفت که این یکی هم کار نت فلیکس است. جلینهال هنگام دریافت جایزهاش خطاب به حضار گفت: «من سالها پیش در ایتالیا ازدواج کردم و فکر میکنم روح و جان من بهعنوان یک بازیگر و سپس یک کارگردان در همین کشور شکل گرفته است و اینها به شما نشان میدهد که موفقیتم در جشنواره ونیز چقدر برایم معنا دار و با تقارن است.»
کروز جای استوارت را گرفت
تصور میشد داوران «ونیز 2021» جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره را به کریستین استوارت بازیگر جوان امریکایی بدهند که در فیلم «اسپنسر» نمایش خوبی را ارائه داده اما این جایزه که آن را وولپی کاپ هم مینامند، در نهایت به پنهلوپه کروز هنرپیشه مشهور زن اسپانیایی رسید که در همکاری جدیدش با کارگردانی هموطن و نامدار خود پدرو آلمودووار در فیلم قابل اعتنای «مادران موازی» (که کار افتتاحیه جشنواره امسال هم بود) خوش درخشیده است. کروز هم طی نطق خود روی «سن» برای آلمودووار کم نگذاشت و او را تار و پود اصلی فیلم نامید و گفت که یک بار دیگر کاری جادویی با قلم و دوربین آلمودووار زاییده شده است.
از غار عمیق تا کلینیک بازپروری
در حالی که منتقدان معتقدند مدیریت البرتو باربرا که پس از چند سال دوری از ونیز یک بار دیگر طی دهه اخیر بر این جشنواره حکم رانده، از دلایل حفظ و ارتقای دائمی اعتبار آن است، تقدیر از فیلم «IL Buco» ساخته میکل انجلو فرامارتینو و اهدای جایزه ویژه هیأت داوری جشنواره (که آن را سومین جایزه برتر ونیز تلقی میکنند) به این اثر سینمایی، نشان دیگری از هوشمندی باربرا و تلاش او برای راضیسازی طیفهایی از سینماگران توصیف شد که دوست ندارند جشنوارههای بزرگ در تسخیر آثار پرهیاهو و کم محتوای هالیوودی باشد. «IL Buco» داستان کاوش در یکی از عمیقترین و بزرگترین غارهای جهان جلوه سینمایی و داستانی و در عین حال مستندگونه فرامارتینو از این پروسه خاص است. ونیز با چنین رویکردی جایزه «شیرآینده» را هم که مختص نیروهای جوان و استعدادهای آیندهدار در هنر سینما است و معمولاً در قسمت جنبی ولی مهم «افقها» به رقابت گذاشته میشود، به فیلم «ایماکولات» اعطا کرد که ساخته دو کارگردان رومانیایی است و زن جوانی را به تصویر میکشد که مشکلات عظیم زمانه کنونی منجمله بحرانهای اقتصادی و مصایب کرونا او را به سوی اعتیاد و سقوط و در نهایت بستری شدن در یک کلینیک بازپروری سوق میدهد.
سینمای ایران سهمی نداشت
در چنین فضایی سینمای ایران امسال برخلاف سالهای اخیر هیچ حضور مستقیم و محسوسی در ونیز نداشت و با اینکه 80 روز پیش در جشنواره کن فرانسه «قهرمان» کار جدید اصغر فرهادی خبرساز شد و دومین جایزه برتر این جشنواره را بهدست آورد، سینمای بالنده ایران هیچ نمایندهای در قسمت مسابقه «موسترا» نداشت و طبعاً جایزهای هم بهدست نیاورد. این در حالی است که طی دهه گذشته سینمای کشورمان هم یک بار شیر طلایی برترین فیلم ونیز را برده و هم شیر نقرهای بهترین سناریو را و در قسمت«افقها»ی این جشنواره هم با فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا»ی جلیلوند در سال 2018 دو جایزه مهم را کسب کرده بود.
برش
فاتحان «ونیز 2021»
قسمت مسابقه
* بهترین فیلم: «اتفاق» ساخته ادری دیوان
*جایزه بزرگ هیأت داوری: به فیلم «دستخدا» ساخته پائولو سورن تینو
* جایزه ویژه هیأت داوری: به فیلم «IL Buco» ساخته میکل انجلو فرامارتینو
*بهترین کارگردان: جین کمپیون برای فیلم «قدرت سگ»
*بهترین بازیگر زن: پنهلوپه کروز برای فیلم «مادران موازی»
*برترین بازیگر مرد: جان ارسیلا برای فیلم «درحال کار: هشتگمشده»
*بهترین فیلمنامه:مگی جیلنهال برای فیلم «دختر گمشده»
*برترین هنرپیشه تازهکار: فیلیپو اسکاتی برای فیلم «دست خدا»
قسمت «افقها»
*بهترین فیلم: «زائران» ساخته لاریناس باریسا
*برترین کارگردانی: اریک گراول برای فیلم «A Plein temps»
*جایزه ویژه هیأت ژوری: به فیلم «EL Gran Monimiento» بهکارگردانی کایرو روس
*برترین سناریو: به ایوان اوسترو چوفسکی و پیتر کرهکاس برای فیلم «107 مادر»
* بهترین فیلم کوتاه: «Los Huesos» ساخته کریستوبال لئون و یواخین کوچینا
* جایزه شیر آینده (برای برترین «فیلم اولی»): به «ایماکولات» به کارگردانی مونیکا استن و جورج چیپر لیلمارک
*جایزه فیلم مردمی (از نگاه تماشاگران): به فیلم «مردی که نمیخواست تایتانیک را ببیند» ساخته تیمو نیکی.
با حکم محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
مدیران کل چند بخش وزارت فرهنگ منصوب شدند
روز گذشته با انتشار احکامی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی محمدی به عنوان «مشاور وزیر و دبیر و عضو هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی»، سید مجید پوراحمدی به عنوان مشاور وزیر و مدیر عامل صندوق اعتباری و محمود شالویی نیز به عنوان مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی انتخاب شدند.
دبیر و عضو هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی
در بخشی از متن حکم محمد مهدی اسماعیلی برای انتخاب مهدی محمدی در جایگاه «مشاور وزیر و دبیر و عضو هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی» آمده: «امید میرود با رعایت اصول سیاستهای فرهنگی کشور در جهت تحقق اهداف و اجرای وظایف قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجام وظایف محوله موفق و مؤید باشید.»
مهدی محمدی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از این با حفظ سمت مشاور وزیر و دبیر و عضو هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، مدیرکلی حوزه وزارتی را برعهده داشت.
مدیرکل حوزه وزارتی
بنابر خبر دیگری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی نیز به عنوان مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی انتخاب شده که درحکم او نیز آمده: «امید است با اتکال به خداوند متعال و با مشی خردمندانه و سعه صدری که از آن برخوردارید، با تعامل مناسب با حوزههای درون دستگاهی و برون سازمانی و مأموریتهای ذیل، اعتلای جایگاه حوزه وزارتی فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد اهتمام و توجه قرار گیرد.» «تنظیم و هماهنگی و برقراری نظام ارتباطی تمامی مراجع و مراکز ذیربط داخل و خارج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه وزارتی»، «پیگیری تمامی ابلاغیهها و مصوبات شوراهایی که ریاست آنها با وزیر است»، «برنامهریزی و تنظیم برنامههای ثابت، دیدارها، سفرها و بازدیدهای مرتبط»، «انجام امور مربوط به دبیری یا تنظیم صورت جلسات برخی جلسات یا شوراها بنا بر ابلاغ»، «پیشبینی مسیر ارتباطی کارکنان، ذیربطان و مراجعان متقاضی ارتباط یا انتقال مطالب به این اینجانب»، «ایجاد بستر و فضای مناسب در جهت تعامل با اصحاب فرهنگ و هنر» و «اتخاذ تمهیدات لازم به منظور هماهنگی بهینه و مؤثر در تعاملات فی مابین معاونتها، سازمانهای تابعه و ادارات کل ستادی و استانی با یکدیگر» از مفادی هستند که در این حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آنها تأکید داشته است. گفتنی است از جمله سوابق فرهنگی محمود شالویی میتوان به مدیر موزه هنرهای معاصر تهران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در بلگراد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل آموزش و توسعه فعالیتهای هنری وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، رئیس مرکز برنامهریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی اشاره کرد.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر
سومین حکم وزیر ارشاد برای انتصاب سیدمجید پوراحمدی به عنوان «مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر» است که در بخشی از آن نیز آمده: «امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری اعضای هیأت مدیره، صاحبنظران عرصههای فرهنگ، هنر، رسانه و اقتصاد، در تحقق مأموریتهای صندوق بویژه رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگ و هنر، گسترش خلاقیتهای فرهنگی و هنری، تأمین نیازهای معیشتی و رفاهی اصحاب فرهنگ و هنر و نیل به اهداف دولت مردمی، زیر سایه امام عصر(عج) و رهبری داهیانه حضرت آیتالله العظمی امام خامنهای(مدظله العالی) موفق و مؤید باشید.»
از جمله سوابق علمی و فرهنگی سیدمجید پوراحمدی میتوان به مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، مدیر بازرسی و امور مدیران هلدینگ عمران و ساختمان بانک مهر اقتصاد، معاون برنامهریزی و توسعه شرکت توسعه گردشگری ایران، فرماندار شهرستان خوانسار، مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری اصفهان، مشاور معاون استاندار اصفهان، رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد خوانسار، دبیر کمیته دانشگاهیان استان اصفهان، دبیر شورای هماهنگی حوزههای علمیه، گروههای علوم انسانی و هنر با مراکز فرهنگی، اجتماعی، سیاسی استان اصفهان و عضو شورای راهبردی مرکز علم و فناوریهای پیشرفته CAST استان اصفهان اشاره کرد.