وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
آیندهنگری در حوزه فضای مجازی یک ضرورت است
گروه فرهنگی: محمدمهدی اسماعیلی در دیدار با دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: آنچه امروز از اهمیت بسزایی برخوردار است و بایستی به آن توجه جدی صورت پذیرد، پیشبینی تحولات آتی و یا آیندهنگری درحوزه فضای مجازی است که برای این مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی و همکاری لازم را به عمل خواهد آورد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار و گفتوگو با سیدابوالحسن فیروزآبادی و جمعی از معاونان و مدیران مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه این وزارتخانه اهتمام جدی برای رفع چالشهای فرهنگی ناشی از توسعه فضای مجازی در کشور و تقسیم کار دستگاهی متناسب با تحولات فضای مجازی دارد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحول ساختاری نیازمند پشتیبانی شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی است. این وزارتخانه آمادگی دارد تا با شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی در حوزههای مأموریتی و در جهت منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی برای حمایت و دفاع از حقوق کاربران و تولیدکنندگان محتوا همکاری و هماهنگی بیشتر داشته باشد.
اسماعیلی با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی میتواند نقش بسیار مهمی در تقسیم کار تخصصی و حرفهای بین دستگاههای دولتی و حاکمیتی در حوزه فرهنگ و محتوا در فضای مجازی ایفا کند، خاطرنشان کرد: با توجه به طراحی و ارائه طرح جامع نظام رسانهای کشور به مجلس شورای اسلامی، آمادگی همکاری در این موضوع با مرکز ملی فضای مجازی در این وزارتخانه وجود دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: آنچه امروز از اهمیت بسزایی برخوردار است و بایستی به آن توجه جدی صورت پذیرد، پیشبینی تحولات آتی و یا آیندهنگری در حوزه فضای مجازی است که برای این مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی و همکاری لازم را به عمل خواهد آورد.
در بخش دیگری از این نشست فیروزآبادی با اشاره به ضرورت پیگیری طرح تحول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید متناسب با تحولات فضای مجازی در دنیا و بر اساس مأموریتهای خود نسبت به اجرای طرح تحول در این وزارتخانه اقدام کند و نیاز است تا سایر دستگاهها برای پیشبرد برنامه تحول آن بخصوص سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه حمایت و همراهی لازم را انجام دهند.
او با اشاره به تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور مسئولیت بررسی و پیگیری اخبار جعلی برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همچنین این وزارتخانه میتواند برای ساماندهی تولید و توزیع محتوا از سوی کاربران غیرحرفهای (UGC) و افزایش کاربر محور شدن این فضا نقش مؤثری ایفا کند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر ضرورت تقسیم کار حاکمیتی و شفافسازی مأموریتهای حوزههای فرهنگی و محتوایی با توجه به تعارض و تداخل مأموریت دستگاههای مشمول در این حوزه تصریح کرد: باید در روشهای ممیزی با توجه به گسترش عرضه محصولات در فضای مجازی بازنگری شود.
دیدار با مراجع
با هدف دیدار و گفتوگو با مراجع عظام تقلید؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به قم سفر میکند، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز پنجشنبه با هدف دیدار و گفتوگو با مراجع عظام تقلید در یک سفر یکروزه به قم سفر میکند.
در این سفر یکروزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آیات عظام نوری همدانی، علوی گرگانی، سبحانی و شخصیتهایی همچون آیتالله سعیدی تولیت آستان حرم حضرت معصومه(س)، آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه قم، آیتالله بوشهری و آیتالله سیداحمد خاتمی دیدار و گفتوگو میکند. پایان بخش این سفریک روزه حضور محمدمهدی اسماعیلی درمسجد مقدس جمکران است.
دغدغههای زندگی امروز از نگاه یک ربات
گروه فرهنگی: «کلارا و خورشید» از نوشتههای «کازوئو ایشی گورو» نویسنده مشهور انگلیسی ژاپنیتبار است که سال گذشته منتشر شد؛ این رمان طی ماههای اخیر از سوی مترجمان مختلفی در اختیار علاقهمندان قرار گرفته که از آن جمله میتوان به کار «سهیل سُمی» با همکاری نشر ثالث اشاره کرد.
راوی کتاب «ایشی گورو» در این رمان رباتی است که بهدنبال برقراری رابطهای دوستانه با انسان است؛ بنابراین عجیب نیست که همه چیز و همه ماجراها را از دریچه او ببینید و بخوانید. ایشی گورو در این نوشتهاش که زمان کمی بعد از انتشار به فهرست آثار پرفروش نشریاتی همچون نیویورک تایمز راه یافت نگاهی به تغییرات جهان امروز و از سویی ماهیت بشری دارد و در نهایت خواننده را با چالشهایی همچون عشق، تنهایی و آینده روبهرو میکند. کلارا، رباتی که روایتگر این رمان است تنها از خود نمیگوید بلکه درباره روابط انسانهای عصر ما هم میگوید.
یکی از دلایلی که این کتاب را به اثر فراموش نشدنی در ذهن خواننده تبدیل میکند این است او را در برابر دنیای در حال تغییر و سؤالاتی همچون «عشق ورزیدن به چه معناست؟» قرار میدهد.
شخصیت اصلی این کتاب بسیار باهوش و نکته سنج است، هر چند که اطلاعات چندانی درباره جهان ندارد و مانند آنچه از رباتها انتظار میرود تنها برای همراهی با انسانها طراحی شده. از همین بابت هم مفاهیمی همچون عشق و تنهایی را بیش از انسانها درک میکند.
خورشید در این داستان ایشی گورو اهمیت بسیاری دارد؛ کلارا همواره آن را میستاید و هر روز زمان زیادی صرف تماشای آفتاب میکند که تأثیر آن در نوع نگاهش به هستی و زندگی هم دیده میشود. کلارا یک ربات فداکار و بسیار مهربان است که در برابر درک تازهای از زندگی، مرگ و تنهایی انسان قرار میگیرد. «کلارا و خورشید» نوشته «کازوئو ایشی گورو» به ترجمه «سهیل سُمی» از سوی نشر ثالث منتشر شده است.
کلارا و خورشید
نویسنده: کازوئو ایشی گورو
مترجم:سهیل سمی
فیلمی عاشقانه با دنیایی زنانه
فرهنگی: تماشای فیلمی عاشقانه با دنیایی زنانه در قابهای زیبای طبیعت شمال شاید پیشنهاد مناسبی برای فراغت یکی دو ساعته از تلخکامی اخبار روزانه باشد. «اسرافیل» دومین تجربه کارگردانی آیدا پناهنده است.
پناهنده فیلمساز بااستعدادی است. نخستین فیلمش «ناهید» امیدوارکننده بود و موفقیتی نسبی و اعتماد به نقس لازم را برای رفتن به سمت طرحهای گسترده پیدا کرد. «اسرافیل» نشان پختگی بیشتری داشت و توجه تعداد زیادی از سینمادوستان و سینماگران را جلب کرد. پناهنده در جشنواره سال گذشته با «تیتی» ثابت کرد که کارگردان کاربلدی است، نگاهی متفاوت دارد و بیش از گذشته منتقدان سینمایی را متوجه قابلیتهای کارگردانی خود کرد.
«اسرافیل» هم مثل «ناهید» در ادامه حساسیتها و نگاه زنانه سازندهاش است. زنان فیلمساز ایرانی چه مستندساز و چه سینمای داستانی هر کدام از زاویه دید خاص و جهانبینی خودشان جهان مغفول مانده زنان ایرانی را آشکار میسازند. پناهنده در این فیلم روایتی از رنج زنی در بستر سنت مردسالار عرضه کرده و در عین حال دنیای عاشقانهای که دوست دارد را تصویر کرده است. «اسرافیل» سرنوشت سه زن است که هرکدام به دلایلی زجر دیدهاند. قصه اصلی این فیلم، قصه زندگی ماهی با بازی هدیه تهرانی است. عشق قدیمی میان او و بهروز با بازی پژمان بازغی بهدلیل تعصب و فضای سنتی شهر ناکام مانده است. بهروز هجرت کرده و حالا همزمان با مرگ پسر نوجوان، ماهی که حاصل ازدواج ناموفق اوست، بهروز دوباره به شهر بازگشته است.
کشش مواجهه ماهی و بهروز زمانی اوج میگیرد که پای دختر دیگری بهنام سارا به قصه باز میشود. سارا (هدی زینالعابدین) دختری است که به انتظار بازگشت بهروز و ازدواج با اوست. داستانک فرعی دیگر و سومین شخصیت زن قصه مادر سارا با بازی مریلا زارعی است. زنی که دچار اختلال روانی است و او هم چشم انتظار بازگشت مرد زندگیاش است که سالهاست او را ترک کرده.
اسرافیل
کارگردان: آیدا پناهنده
بازیگران: هدیه تهرانی، پژمان بازغی، هدی زینالعابدین، مریلا زارعی
نداسیجانی
خبرنگار
نام برخی ازهنرمندان بواسطه آثارشان باقی است و نام برخی دیگربواسطه سیرت و اخلاق زیبایشان واستاد حسین دهلوی از آن دسته هنرمندانی است که به همه این صفات نیکو آراسته بوده و نامش در کالبد تاریخ ماندگار است وهیچگاه فراموش نخواهد شد هم به لحاظ آثار جاویدانی که خلق کرده است ودیگری سالها تلاش، عشق و دلسوزی درآموزش این هنر به شاگردانش. موسیقیدان، رهبر ارکستر وآهنگساز برجستهای که بسیاری ازاستادان مطرح امروز ما بواسطه سالها ریاست او در هنرستان ملی موسیقی ایران و عمری که صرف آموزش کرد، علم و دانش خود را مدیون این مرد بزرگ هستند. دهلوی آموختن موسیقی را ازکودکی آغازکرد درخانوادهای اهل فرهنگ و هنر، استاد نخستش پدرش بود، معزالدین دهلوی از شاگردان علی اکبر شهنازی و دیگر استادش مادرش و ساز ویلون را نزد او آموخت و ادامه مسیر را در محضر ابوالحسن صبا پی گرفت و البته آموزش آهنگسازی را هم سالها بعد در هنرستان عالی موسیقی نزد حسین ناصحی و هایمو تویبر فراگرفت.
آثار بسیاری از این استاد بزرگ به یادگار مانده که مهمترین آن «باله بیژن و منیژه» و قطعه «سبکبال» است اما دیگر آلبوم ماندگارش «آثاری از حسین دهلوی» نام دارد که سال 1380 از سوی انتشارات ماهور به چاپ رسید و شنیدن آن به علاقهمندان موسیقی سنتی ایران پیشنهاد میشود. این آلبوم شامل 11 قطعه است در همراهی با ارکستر ملی ایران و با هنرمندی و تکنوازی استادان فرامرز پایور، هوشنگ ظریف، محمد اسماعیلى و ارسلان کامکار و خوانندگی حسین سرشار و صدیق تعریف. «سبکبال»،
«گفتوگوی دل»، «کنسرتینو برای سنتور و ارکستر»، «سرود گل»، «فروغ عشق»، «به یادصبا»، «شوشتری برای ویلن و ارکستر»، «نغمه ترک»، «فانتزی برای تار و ارکستر» و «فانتزی برای گروه تمبک و ارکستر» از قطعات این اثر است.
درباره این اثر، به قلم حسین دهلوی آمده: «از سالها قبل که فراگیری موسیقی را آغاز کردم، به مرور به این نتیجه رسیدم که نیروی خود را در جهت کسب دانش لازم در زمینه آفرینش آثار جمعی موسیقی ملی بهکار برم؛ زیرا در فرآیند تغییرات گوناگونی که در کلیه شئون اجتماعی ما در حال شکلگیری است، بویژه در شرایطی که جهان در حصار نیروهای توانمند فرستندههای مختلف رادیویی، تلویزیونی و دیگر وسایل ارتباط جمعی قرار دارد و ارتباطات بسیار نزدیکتر و شتابزدهتر از سدهها و حتی دهههای گذشته صورت میگیرد، بیگمان ناگزیر از پذیرش تحولاتی در زمینههای مختلف فرهنگی از جمله هنر موسیقی خود هستیم، بنابراین بجز تداوم موسیقی سنتی و فولکلوریک باید به خلق آثار جمعی و ارکستری در زمینه موسیقی ملی نیز بپردازیم تا ضمن جلوگیری از فرسایش زودرس و روزافزون موسیقی سنتی که به سبب کثرت تکرار پیش خواهد آمد- بر توان و گستره فرهنگ موسیقی ملی خود بیفزاییم.»
آثاری از حسین دهلوی
نوازندگان: فرامرز پایور، محمد اسماعیلی، هوشنگ ظریف و ارسلان کامکار
خواننده: حسین سرشار
ناشر: مؤسسه فرهنگی هنری ماهور
سال:1379