ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
وزیر پیشنهادی کشور:
همبستگی مردم و حاکمیت را باید تقویت کنیم
در جلسه دیروز مجلس، نمایندگان برنامهها و صلاحیت احمد وحیدی، وزیر پیشنهادی کشور را مورد بررسی قرار دادند. در این جلسه روحالله نجابت، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی خبر داد. عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس هم با ارائه گزارش این کمیسیون گفت که این کمیسیون وزیر پیشنهادی کشور را فردی توانمند و شایسته برای تصدی وزارت کشور تشخیص داد. در نهایت محمود عباسزاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم خبر داد.
در ادامه موافقان و مخالفان این وزیرپیشنهادی نطقهای خود را ارائه دادند. محمدرضا صباغیان، به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی کشور تأکید کرد: متأسفانه در برنامه وزیر پیشنهادی کشور به مسأله اعتیاد و قدرت گرفتن نهادهای مردمی توجهی نشده است. او گفت: قدرت گرفتن پستهای انتصابی به جای پستهای انتخابی توسط مردم آفتی برای کشور است و باز هم شاهدیم در برنامههای وزیر پیشنهادی کشور افزایش اختیارات استانداران به جای شوراها و نهادهایی که با انتخاب مردم سر و کار دارند، آمده است. صباغیان تنها نمایندهای بود که در مخالفت با احمد وحیدی به ایراد نطق پرداخت.
در مقابل سید البرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی کشور گفت: در طول روزهایی که وحیدی معرفی شد تمام رسانههای معاند و یک کشوری که از نظر ما وجود خارجی ندارد انتقاداتی مطرح کردند و از معرفی وی عصبانی شدند. حسینی تأکید کرد: وزارت کشور وزارت مادر و اتصالدهنده بخشهای دیگر به یکدیگر است، بالاسر چنین وزارتخانهای شخصی باید قرار گیرد که در حوزههای مختلف دارای تجربه باشد که این مهم در شخصیت ایشان کاملاً بارز است. قدرتالله حمزه، نماینده اردل و فارسان در مجلس هم در مقام موافق گفت: در برنامههای پیشنهادی وزیر کشور بخشی با عنوان چشمانداز وزارت کشور در افق ۱۴۰۴ ارائه شده است که نشان میدهد وزیر پیشنهادی برای مسیر راه ارائه شده، آیندهای مطلوب را با صراحت و شفافیت ترسیم کرده است.
وحیدی: شایسته سالاری و نشاط سیاسی در دستور کار ما قرار دارد
در ادامه وحیدی هم پشت تریبون قرار گرفت و برنامههای خود برای وزارت کشور را تشریح کرد.
وزیر پیشنهادی کشور اظهار کرد: برنامهای که تهیه کردم به قانون اساسی، بیانیه گام دوم و سند چشمانداز مستند است. میدانم کدام سیاستها روی زمین مانده که باید اجرا شود. وزارت کشور مخاطب ۹ مورد قانون مجلس است که باید اجرا شود.
وحیدی با اشاره به جلسات کمیسیونهای مجلس تأکید کرد: ۱۴۸ اقدام اجرایی در دستور کار ما قرار دارد. ما در گفتوگو با نمایندهها ۳۶۵ موضوع را دریافت کردیم و آنها را در ۸ فصل تقسیمبندی کردیم. مهمترین آنها مربوط به شایستهسالاری در انتخاب مدیران، ثبات و نشاط سیاسی، تقسیمات کشوری، فسادستیزی و اصلاح قوانین و مقررات بود.
وزیر پیشنهادی کشور در پاسخ به یکی از نمایندگان که به عنوان مخالف صحبت کرده بود، گفت: در برنامههایمان که در کمیسیونهای تخصصی به بحث گذاشته شد، هر سه موضوع اعتیاد، مدیریت شهری و فعالیتهای سیاسی و احزاب وجود دارد و مورد توجه قرار گرفته است. وحیدی با بیان اینکه «بسیج ظرفیتهای کشور برای ما در اولویت است»، گفت: ما در کشور قابلیتهای فراوانی داریم. باید آنها را بسیج کنیم. استانداران، بخشداران و شهرداران، فرمانداران و... وظیفه شناسایی و بسیج ظرفیتها را به دوش دارند. کار وزارت کشور، یکپارچهسازی و میانداری است. تقسیمات ما وزارتخانهای است.
وزیر پیشنهادی کشور با اشاره به ضرورت «شتاببخشی و پرکردن خلأهای ساختاری و سیستمی» گفت: ما خلأهایی داریم که پر کردنش به عهده نهادهای واسطهای است. کسی باید این خلأها را پر کند که آن وزارت کشور است. تسهیلکننده در مسابقه خدمترسانی همین وزارتخانه است. حل تعارضات و حداقلسازی رقابتهای معیوب و مخرب بین بخشی و استانها به عهده وزارتخانه من است.
وی در ادامه سخنان خود از مراقبت و تقویت شاخصهای قدرت ملی سخن به میان آورد و گفت: وزارت امور خارجه، بعد خارجی این مهم را پیگیری میکند و بعد داخلی را ما پیگیری خواهیم کرد. قدرت ملی، پشتوانه دیپلماسی ما خواهد بود. ما باید همبستگی مردم و حاکمیت و دولت را تقویت کنیم. از این منظر، وفاق اجتماعی و همبستگی ملی مد نظر ما خواهد بود. رعایت حقوق عامه که از آن به حقوق شهروندی تعبیر میشود، باید حفظ شود.
وحیدی با اشاره به ضرورت تقویت الگوی مشارکت مردمی، به اهمیت ارتقای سرمایه، اعتماد، امید و نشاط اجتماعی تأکید کرد و گفت: ما باید الگوهای مشارکت عمومی را بسازیم و ارتقا دهیم. مصداق بارزش کمکهای مؤمنانه بود. در بخش دیگر باید از بحرانها پیشگیری کنیم و همه اینها را باید حول یک مفهوم عمومی شکل دهیم. این مفهوم، به دو هدف شکل میگیرد: تحکیم ساختار قدرت و دوم، شکلدهی دولت اسلامی.
وی با استناد به بیانات رهبری در خصوص مراحل پنجگانه حکومت اسلامی گفت: سومین دوره مد نظر رهبری دولت اسلامی است. ارتقای کیفیت و کفایت حکمرانی در این دولت شکل خواهد گرفت. این مفهوم در تعالی حکمرانی کشور با ایجاد یکپارچگی و انسجام درونی دستگاهها تأمین خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که به صورت اولویتدار در وزارت کشور دنبال خواهد شد، گفت: پیگیری رفع موانع تولید و پشتیبانی از زنجیره تولید داخل، هماهنگی و یکپارچهسازی جهت محرومیت زدایی در مناطق ویژه و حاشیه شهرها، تقویت اقتصاد و آبادانی مرزها و پیگیری و دیپلماسی مرز، ساماندهی تقسیمات کشوری با توجه به آمایش سرزمینی و توزیع مناسب امکانات، پیگیری پروژههای نیمه تمام عمرانی، تقویت سازمان مدیریت بحران، مهار و کاهش آسیبهای اجتماعی بویژه در بحث اعتیاد، اصلاح قوانین در حوزه شوراها، احزاب و مدیریت شهری، بسترسازی برای گفتوگو با تمام جریانات سیاسی، نخبگان و تشکلات جهت پیشرفت کشور، تقویت و تعمیق امنیت فردی و اجتماعی و حمایت از نیروی انتظامی از مهمترین اولویتهای وزارت کشور است.
وزیر پیشنهادی کشور در ادامه تصریح کرد: بهترین مشاوران ما برای انتخاب مدیران استانی نمایندگان هستند. کسی بهتر از نمایندگان مشکلات شهرها را نمیشناسد و نمیتواند در این زمینه راهحل ارائه کند. حضرت امام در وصیتنامه سیاسی و الهی خود میفرمایند «به وزرای کشور در طول تاریخ آینده توصیه میکنم در انتخاب استانداران افرادی لایق، متدین، متعهد و سازگار با مردم را انتخاب کنند تا آرامش در کشور حکمفرما شود». بنده نیز به هیچ وجه از این شاخصها کوتاه نمیآیم اگر به این شاخصها به درستی توجه میشد بسیاری از مشکلات ما امروز حل شده بود.
در ادامه موافقان و مخالفان این وزیرپیشنهادی نطقهای خود را ارائه دادند. محمدرضا صباغیان، به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی کشور تأکید کرد: متأسفانه در برنامه وزیر پیشنهادی کشور به مسأله اعتیاد و قدرت گرفتن نهادهای مردمی توجهی نشده است. او گفت: قدرت گرفتن پستهای انتصابی به جای پستهای انتخابی توسط مردم آفتی برای کشور است و باز هم شاهدیم در برنامههای وزیر پیشنهادی کشور افزایش اختیارات استانداران به جای شوراها و نهادهایی که با انتخاب مردم سر و کار دارند، آمده است. صباغیان تنها نمایندهای بود که در مخالفت با احمد وحیدی به ایراد نطق پرداخت.
در مقابل سید البرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی کشور گفت: در طول روزهایی که وحیدی معرفی شد تمام رسانههای معاند و یک کشوری که از نظر ما وجود خارجی ندارد انتقاداتی مطرح کردند و از معرفی وی عصبانی شدند. حسینی تأکید کرد: وزارت کشور وزارت مادر و اتصالدهنده بخشهای دیگر به یکدیگر است، بالاسر چنین وزارتخانهای شخصی باید قرار گیرد که در حوزههای مختلف دارای تجربه باشد که این مهم در شخصیت ایشان کاملاً بارز است. قدرتالله حمزه، نماینده اردل و فارسان در مجلس هم در مقام موافق گفت: در برنامههای پیشنهادی وزیر کشور بخشی با عنوان چشمانداز وزارت کشور در افق ۱۴۰۴ ارائه شده است که نشان میدهد وزیر پیشنهادی برای مسیر راه ارائه شده، آیندهای مطلوب را با صراحت و شفافیت ترسیم کرده است.
وحیدی: شایسته سالاری و نشاط سیاسی در دستور کار ما قرار دارد
در ادامه وحیدی هم پشت تریبون قرار گرفت و برنامههای خود برای وزارت کشور را تشریح کرد.
وزیر پیشنهادی کشور اظهار کرد: برنامهای که تهیه کردم به قانون اساسی، بیانیه گام دوم و سند چشمانداز مستند است. میدانم کدام سیاستها روی زمین مانده که باید اجرا شود. وزارت کشور مخاطب ۹ مورد قانون مجلس است که باید اجرا شود.
وحیدی با اشاره به جلسات کمیسیونهای مجلس تأکید کرد: ۱۴۸ اقدام اجرایی در دستور کار ما قرار دارد. ما در گفتوگو با نمایندهها ۳۶۵ موضوع را دریافت کردیم و آنها را در ۸ فصل تقسیمبندی کردیم. مهمترین آنها مربوط به شایستهسالاری در انتخاب مدیران، ثبات و نشاط سیاسی، تقسیمات کشوری، فسادستیزی و اصلاح قوانین و مقررات بود.
وزیر پیشنهادی کشور در پاسخ به یکی از نمایندگان که به عنوان مخالف صحبت کرده بود، گفت: در برنامههایمان که در کمیسیونهای تخصصی به بحث گذاشته شد، هر سه موضوع اعتیاد، مدیریت شهری و فعالیتهای سیاسی و احزاب وجود دارد و مورد توجه قرار گرفته است. وحیدی با بیان اینکه «بسیج ظرفیتهای کشور برای ما در اولویت است»، گفت: ما در کشور قابلیتهای فراوانی داریم. باید آنها را بسیج کنیم. استانداران، بخشداران و شهرداران، فرمانداران و... وظیفه شناسایی و بسیج ظرفیتها را به دوش دارند. کار وزارت کشور، یکپارچهسازی و میانداری است. تقسیمات ما وزارتخانهای است.
وزیر پیشنهادی کشور با اشاره به ضرورت «شتاببخشی و پرکردن خلأهای ساختاری و سیستمی» گفت: ما خلأهایی داریم که پر کردنش به عهده نهادهای واسطهای است. کسی باید این خلأها را پر کند که آن وزارت کشور است. تسهیلکننده در مسابقه خدمترسانی همین وزارتخانه است. حل تعارضات و حداقلسازی رقابتهای معیوب و مخرب بین بخشی و استانها به عهده وزارتخانه من است.
وی در ادامه سخنان خود از مراقبت و تقویت شاخصهای قدرت ملی سخن به میان آورد و گفت: وزارت امور خارجه، بعد خارجی این مهم را پیگیری میکند و بعد داخلی را ما پیگیری خواهیم کرد. قدرت ملی، پشتوانه دیپلماسی ما خواهد بود. ما باید همبستگی مردم و حاکمیت و دولت را تقویت کنیم. از این منظر، وفاق اجتماعی و همبستگی ملی مد نظر ما خواهد بود. رعایت حقوق عامه که از آن به حقوق شهروندی تعبیر میشود، باید حفظ شود.
وحیدی با اشاره به ضرورت تقویت الگوی مشارکت مردمی، به اهمیت ارتقای سرمایه، اعتماد، امید و نشاط اجتماعی تأکید کرد و گفت: ما باید الگوهای مشارکت عمومی را بسازیم و ارتقا دهیم. مصداق بارزش کمکهای مؤمنانه بود. در بخش دیگر باید از بحرانها پیشگیری کنیم و همه اینها را باید حول یک مفهوم عمومی شکل دهیم. این مفهوم، به دو هدف شکل میگیرد: تحکیم ساختار قدرت و دوم، شکلدهی دولت اسلامی.
وی با استناد به بیانات رهبری در خصوص مراحل پنجگانه حکومت اسلامی گفت: سومین دوره مد نظر رهبری دولت اسلامی است. ارتقای کیفیت و کفایت حکمرانی در این دولت شکل خواهد گرفت. این مفهوم در تعالی حکمرانی کشور با ایجاد یکپارچگی و انسجام درونی دستگاهها تأمین خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که به صورت اولویتدار در وزارت کشور دنبال خواهد شد، گفت: پیگیری رفع موانع تولید و پشتیبانی از زنجیره تولید داخل، هماهنگی و یکپارچهسازی جهت محرومیت زدایی در مناطق ویژه و حاشیه شهرها، تقویت اقتصاد و آبادانی مرزها و پیگیری و دیپلماسی مرز، ساماندهی تقسیمات کشوری با توجه به آمایش سرزمینی و توزیع مناسب امکانات، پیگیری پروژههای نیمه تمام عمرانی، تقویت سازمان مدیریت بحران، مهار و کاهش آسیبهای اجتماعی بویژه در بحث اعتیاد، اصلاح قوانین در حوزه شوراها، احزاب و مدیریت شهری، بسترسازی برای گفتوگو با تمام جریانات سیاسی، نخبگان و تشکلات جهت پیشرفت کشور، تقویت و تعمیق امنیت فردی و اجتماعی و حمایت از نیروی انتظامی از مهمترین اولویتهای وزارت کشور است.
وزیر پیشنهادی کشور در ادامه تصریح کرد: بهترین مشاوران ما برای انتخاب مدیران استانی نمایندگان هستند. کسی بهتر از نمایندگان مشکلات شهرها را نمیشناسد و نمیتواند در این زمینه راهحل ارائه کند. حضرت امام در وصیتنامه سیاسی و الهی خود میفرمایند «به وزرای کشور در طول تاریخ آینده توصیه میکنم در انتخاب استانداران افرادی لایق، متدین، متعهد و سازگار با مردم را انتخاب کنند تا آرامش در کشور حکمفرما شود». بنده نیز به هیچ وجه از این شاخصها کوتاه نمیآیم اگر به این شاخصها به درستی توجه میشد بسیاری از مشکلات ما امروز حل شده بود.
وزیر پیشنهادی علوم:
سند دانشگاه اسلامی در دستور کار قرار خواهد گرفت
در نوبت صبح جلسه دیروز بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار مجلس قرار گرفت. ابتدا در این جلسه سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تأیید صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از سوی اعضای این کمیسیون خبر داد.
در ادامه نوبت به نطق موافقان و مخالفان زلفی گل رسید. سیدعلی یزدی خواه نماینده تهران بهعنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت علوم گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی علوم افق و دکترینی در خصوص مواجهه با آموزش عالی ندیدم. به شخصیت آقای زلفی گل احترام میگذاریم، ولی محدوده عمل و تجربه ایشان دانشگاه همدان بوده و با ۴، ۵ هزار دانشجو. حال میخواهند میلیونها دانشجو و صدها واحد دانشگاهی را مدیریت کنند. همچنین با شوراهای مربوط به این حوزه چگونه میخواهند مواجه شوند؟ بدون اینکه تجربه قبلی در این حوزه را داشته باشد. روحالله ایزدخواه دیگر نماینده تهران هم بهعنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزیر پیشنهادی علوم برنامه تحولی ندارد آقای رئیسی به ما اعتماد کرده و کابینه را اصلاح کند. مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم ضمن تأیید سوابق علمی محمد علی زلفی گل اظهار کرد: بهنظرم تک بعدی بودن ایشان مانع از نگاه جامع بههمه رشتههای دانشگاهی و رشتههای نوین و میان رشتهای است. در نهایت حسین رجایی نماینده لنجان در بیان دلایل مخالفت خود بیان کرد: برنامههای آقای زلفی گل بسیار خوب نوشته شده است و با اسناد بالادستی هم همراهی دارد، اما کلی است و برنامه اقدام نیست و برنامه عملیاتی ندارند. در آن سو محمد خدابخشی نماینده الیگودرز بهعنوان اولین موافق وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزیر پیشنهادی علوم فردی صادق، توانمند و جهادی با روحیه انقلابی است. پس از او عبدالناصر درخشان نماینده ایرانشهر بهعنوان موافق زلفی گل، ضمن موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: زبانم از سخن گفتن درباره چنین اندیشمندی قاصر است. درخشان گفت: وزیر پیشنهادی محرومیت را میشناسد و برای رفع چالشهای علمی کشور برنامه دارد، تولید علم یکی از تأکیدات ایشان میباشد و در برنامههای وی به این مهم اشاره شده است. بهزاد رحیمی نماینده سقز هم بهعنوان موافق گفت: انتخاب زلفی گل بهعنوان یک چهره شاخص علمی جهت وزارت علوم جای تحسین دارد. در نهایت احمد نادری نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بهعنوان آخرین موافق وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: با توجه به شناخت بیش از یک دهه که از آقای زلفی گل دارم، باید بگویم ایشان یکی از افتخارات علمی کشور در دنیا هستند.
محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم هم در دفاع از سوابق و برنامههای خود گفت: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطحی چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند، بهطور قطع عاقبت به خیر نخواهد شد. وی افزود: بهعنوان سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران و شهدای هستهای و الگوی نظامیام را مصداق گذشت، ایثار و شهادت سردار دلها شهید سلیمانی قرار میدهم زیرا که این عزیزان عاقبت به خیر شدند. وزیر پیشنهادی علوم ضمن تأکید بر اینکه باید آثار علم در جامعه ظهور و بروز پیدا کند، گفت: آثار علم در کشور ما ظهور و بروز پیدا نکرده و این بهدلیل آن است که تحقیقات ما براساس 3 دسته بنیادی، کاربردی و توسعهای بوده و تمام قوانین و مقررات ما تاکنون بیشتر برای انجام تحقیقات بنیادین بوده است، نظامهای سنجشی و انگیزشی در مسیر تحقیقات بنیادی که خروجی برون دادههای علمی و مقالات علمی است، حرکت میکند. وی ادامه داد: اگر بهدنبال این هستیم که نقش دانشگاه را در جامعه پررنگتر کنیم، باید برای سطح دوم تحقیقات برنامهریزی کرده و نظامات سنجشی و انگیزشی را آنطور که شایسته است ایجاد کرده تا دانش پژوهان، دانشمندان و هیأتهای علمی انگیزه لازم را برای انجام تحقیقات کاربردی داشته باشند. زلفی گل تأکید کرد: در دوره وزارت خود در وزارتخانه علوم تلاش میکنم تا طی دوره 4 ساله نظام پیشنهادات برای کاربردی کردن تحقیقات بویژه بخش مهمی از رسالهها و پایان نامههای دکتری ایجاد کنم. وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاهها، استادان و دانشجویان ما به هیچ عنوان در این زمینه مقصر نیستند، اظهار کرد: استادان و دانشجویان تاکنون کار خود را بخوبی انجام دادهاند، اما قوانین به آنها اجازه نداده و تشویق کرده تا بیشتر تحقیقات بنیادی انجام دهند. اکنون باید با ایجاد سیستم جدید بستر نرم افزاری و سخت افزاری را برای تحقق و هدفمندی پژوهش ایجاد کنیم. وزیر پیشنهادی علوم تأکید کرد: برای آنکه دانشگاهها بتوانند آرمانهای یک جامعه را محقق کنند، باید براساس اسناد بالادستی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب و سند دانشگاه اسلامی حرکت کنند و خداوند خیر دهد افرادی را که سند دانشگاه اسلامی را تدوین کردند. سند دانشگاه اسلامی بسیار جامع، علمی و کاربردی است و در دستور کار من قرار خواهد گرفت، زیرا کاملاً کارشناسی و عملیاتی است. وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری درباره پارکهای علم و فناوری عنوان کرد: یکی از محورهای اصلی برنامه من رشد پارکهای علم وفناوری است که در برنامه هفتم نیز نیاز به تقویت دارد.
در ادامه نوبت به نطق موافقان و مخالفان زلفی گل رسید. سیدعلی یزدی خواه نماینده تهران بهعنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت علوم گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی علوم افق و دکترینی در خصوص مواجهه با آموزش عالی ندیدم. به شخصیت آقای زلفی گل احترام میگذاریم، ولی محدوده عمل و تجربه ایشان دانشگاه همدان بوده و با ۴، ۵ هزار دانشجو. حال میخواهند میلیونها دانشجو و صدها واحد دانشگاهی را مدیریت کنند. همچنین با شوراهای مربوط به این حوزه چگونه میخواهند مواجه شوند؟ بدون اینکه تجربه قبلی در این حوزه را داشته باشد. روحالله ایزدخواه دیگر نماینده تهران هم بهعنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزیر پیشنهادی علوم برنامه تحولی ندارد آقای رئیسی به ما اعتماد کرده و کابینه را اصلاح کند. مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم ضمن تأیید سوابق علمی محمد علی زلفی گل اظهار کرد: بهنظرم تک بعدی بودن ایشان مانع از نگاه جامع بههمه رشتههای دانشگاهی و رشتههای نوین و میان رشتهای است. در نهایت حسین رجایی نماینده لنجان در بیان دلایل مخالفت خود بیان کرد: برنامههای آقای زلفی گل بسیار خوب نوشته شده است و با اسناد بالادستی هم همراهی دارد، اما کلی است و برنامه اقدام نیست و برنامه عملیاتی ندارند. در آن سو محمد خدابخشی نماینده الیگودرز بهعنوان اولین موافق وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزیر پیشنهادی علوم فردی صادق، توانمند و جهادی با روحیه انقلابی است. پس از او عبدالناصر درخشان نماینده ایرانشهر بهعنوان موافق زلفی گل، ضمن موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: زبانم از سخن گفتن درباره چنین اندیشمندی قاصر است. درخشان گفت: وزیر پیشنهادی محرومیت را میشناسد و برای رفع چالشهای علمی کشور برنامه دارد، تولید علم یکی از تأکیدات ایشان میباشد و در برنامههای وی به این مهم اشاره شده است. بهزاد رحیمی نماینده سقز هم بهعنوان موافق گفت: انتخاب زلفی گل بهعنوان یک چهره شاخص علمی جهت وزارت علوم جای تحسین دارد. در نهایت احمد نادری نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بهعنوان آخرین موافق وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: با توجه به شناخت بیش از یک دهه که از آقای زلفی گل دارم، باید بگویم ایشان یکی از افتخارات علمی کشور در دنیا هستند.
محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم هم در دفاع از سوابق و برنامههای خود گفت: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطحی چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند، بهطور قطع عاقبت به خیر نخواهد شد. وی افزود: بهعنوان سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران و شهدای هستهای و الگوی نظامیام را مصداق گذشت، ایثار و شهادت سردار دلها شهید سلیمانی قرار میدهم زیرا که این عزیزان عاقبت به خیر شدند. وزیر پیشنهادی علوم ضمن تأکید بر اینکه باید آثار علم در جامعه ظهور و بروز پیدا کند، گفت: آثار علم در کشور ما ظهور و بروز پیدا نکرده و این بهدلیل آن است که تحقیقات ما براساس 3 دسته بنیادی، کاربردی و توسعهای بوده و تمام قوانین و مقررات ما تاکنون بیشتر برای انجام تحقیقات بنیادین بوده است، نظامهای سنجشی و انگیزشی در مسیر تحقیقات بنیادی که خروجی برون دادههای علمی و مقالات علمی است، حرکت میکند. وی ادامه داد: اگر بهدنبال این هستیم که نقش دانشگاه را در جامعه پررنگتر کنیم، باید برای سطح دوم تحقیقات برنامهریزی کرده و نظامات سنجشی و انگیزشی را آنطور که شایسته است ایجاد کرده تا دانش پژوهان، دانشمندان و هیأتهای علمی انگیزه لازم را برای انجام تحقیقات کاربردی داشته باشند. زلفی گل تأکید کرد: در دوره وزارت خود در وزارتخانه علوم تلاش میکنم تا طی دوره 4 ساله نظام پیشنهادات برای کاربردی کردن تحقیقات بویژه بخش مهمی از رسالهها و پایان نامههای دکتری ایجاد کنم. وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاهها، استادان و دانشجویان ما به هیچ عنوان در این زمینه مقصر نیستند، اظهار کرد: استادان و دانشجویان تاکنون کار خود را بخوبی انجام دادهاند، اما قوانین به آنها اجازه نداده و تشویق کرده تا بیشتر تحقیقات بنیادی انجام دهند. اکنون باید با ایجاد سیستم جدید بستر نرم افزاری و سخت افزاری را برای تحقق و هدفمندی پژوهش ایجاد کنیم. وزیر پیشنهادی علوم تأکید کرد: برای آنکه دانشگاهها بتوانند آرمانهای یک جامعه را محقق کنند، باید براساس اسناد بالادستی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب و سند دانشگاه اسلامی حرکت کنند و خداوند خیر دهد افرادی را که سند دانشگاه اسلامی را تدوین کردند. سند دانشگاه اسلامی بسیار جامع، علمی و کاربردی است و در دستور کار من قرار خواهد گرفت، زیرا کاملاً کارشناسی و عملیاتی است. وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری درباره پارکهای علم و فناوری عنوان کرد: یکی از محورهای اصلی برنامه من رشد پارکهای علم وفناوری است که در برنامه هفتم نیز نیاز به تقویت دارد.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی:
بار اصلی بر دوش اصحاب اندیشه، فرهنگ و رسانه خواهد بود
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از جمله وزرایی بود که مجلس در جلسه دیروز به بررسی صلاحیت وی پرداخت. در ابتدا حجتالاسلام مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: ۵۶ درصد برنامههای وزیر پیشنهادی ارشاد با اسناد بالا دستی منطبق و ۳۳ درصد موارد همسو بوده است. مورد مغایر نیز یافت نشده است.
در ادامه موافقان و مخالفان این وزیر پیشنهادی به طرح دیدگاههای خود پرداختند. علی اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد تأکید کرد: سوابق وزیر پیشنهادی ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد. خانی با بیان اینکه وظایف تلفیقی این حوزه، تجربه و دانش مرتبط میطلبد که متأسفانه این موضوع در وزیر پیشنهادی دیده نمیشود، اضافه کرد: آقای اسماعیلی با کدام پشتوانه قادر به تعامل با نویسندگان، موسیقیدانان، کانونهای فرهنگی و هنری و فعالین حوزه هنری هستند؟ سید علی یزدیخواه، نماینده تهران هم با بیان اینکه وزیر پیشنهادی پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد، گفت: اهالی فرهنگ و رسانه نسبت به حضور اسماعیلی در وزارت فرهنگ گارد گرفتهاند که باید دلیل آن را بدانیم. همچنین محمد علیپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم تأکید کرد: سوابق و تحصیلات وزیر پیشنهادی فرهنگ مرتبط نیست. مسلم صالحی، نماینده اقلید در مجلس نیز دیگر مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد بود که گفت: نهاد خانواده توسط برنامههای معاند شبکههای خارجی تحت حمله قرار گرفته است. یک دختر یا پسر بچه پنج - شش ساله از صبح تا شب پای شبکه ماهوارهای «جم» مینشیند. برنامه شما برای مقابله با این وضعیت و شبکهها چیست؟
در مقابل عفت شریعتی، نماینده زرند و کوهبنان در موافقت با وزیر پیشنهادی تأکید کرد: ما به دنبال برنامهریزی جهت تقویت فرهنگ اصیل اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که وزیر پیشنهادی این امر را در برنامههای خود دیده است.
سیدرضا تقوی، نماینده تهران هم در موافقت گفت: آقای اسماعیلی به مشارکتپذیری در امر فرهنگ کاملاً اعتقاد دارد. وی افزود: توسعه، اصلاح، تربیت و تکامل فرهنگ بدون همکاری مردم امکانپذیر نیست. گرایش ذهنی و درونی مدیر فرهنگی باید ذاتی باشد، در غیر این صورت نمیتواند با اصحاب فرهنگ و هنر ارتباط مناسبی برقرار کند که آقای اسماعیلی این گرایش درونی را برای ارتباط فرهنگی دارد. سیدمحمد موحد، نماینده کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: اسماعیلی آمده تا تمام توان و ظرفیتهای خود را برای حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به کار ببندد و اوضاع آنها را سامان ببخشد. در نهایت هم کمال حسینپور، نماینده پیرانشهر و سردشت گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی فردی متعهد، متخصص، خوشفکر و معتقد به چندصدایی در رسانهها است.
در ادامه این جلسه محمد مهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به دفاع از سوابق و برنامههای خود پرداخت و گفت که برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ موجودی ناتوان و بیاراده باشد که ما آن را قبول نداریم. عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهلاندیشی نیست. وی افزود: فرهنگ فضای تنفسی جامعه ماست که وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه با نشاط و پویا بوده و با آلودگی طور دیگری شرایط را رقم میزند. فرهنگ ریشه عظیم انقلاب بوده، اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال، اجرای عدالت، رفع محرومیت و مبارزه با مستکبران نشان از آن دارد. (متن کامل سخنان اسماعیلی در صفحه فرهنگی منتشر شده است.)
در ادامه موافقان و مخالفان این وزیر پیشنهادی به طرح دیدگاههای خود پرداختند. علی اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد تأکید کرد: سوابق وزیر پیشنهادی ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد. خانی با بیان اینکه وظایف تلفیقی این حوزه، تجربه و دانش مرتبط میطلبد که متأسفانه این موضوع در وزیر پیشنهادی دیده نمیشود، اضافه کرد: آقای اسماعیلی با کدام پشتوانه قادر به تعامل با نویسندگان، موسیقیدانان، کانونهای فرهنگی و هنری و فعالین حوزه هنری هستند؟ سید علی یزدیخواه، نماینده تهران هم با بیان اینکه وزیر پیشنهادی پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد، گفت: اهالی فرهنگ و رسانه نسبت به حضور اسماعیلی در وزارت فرهنگ گارد گرفتهاند که باید دلیل آن را بدانیم. همچنین محمد علیپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم تأکید کرد: سوابق و تحصیلات وزیر پیشنهادی فرهنگ مرتبط نیست. مسلم صالحی، نماینده اقلید در مجلس نیز دیگر مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد بود که گفت: نهاد خانواده توسط برنامههای معاند شبکههای خارجی تحت حمله قرار گرفته است. یک دختر یا پسر بچه پنج - شش ساله از صبح تا شب پای شبکه ماهوارهای «جم» مینشیند. برنامه شما برای مقابله با این وضعیت و شبکهها چیست؟
در مقابل عفت شریعتی، نماینده زرند و کوهبنان در موافقت با وزیر پیشنهادی تأکید کرد: ما به دنبال برنامهریزی جهت تقویت فرهنگ اصیل اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که وزیر پیشنهادی این امر را در برنامههای خود دیده است.
سیدرضا تقوی، نماینده تهران هم در موافقت گفت: آقای اسماعیلی به مشارکتپذیری در امر فرهنگ کاملاً اعتقاد دارد. وی افزود: توسعه، اصلاح، تربیت و تکامل فرهنگ بدون همکاری مردم امکانپذیر نیست. گرایش ذهنی و درونی مدیر فرهنگی باید ذاتی باشد، در غیر این صورت نمیتواند با اصحاب فرهنگ و هنر ارتباط مناسبی برقرار کند که آقای اسماعیلی این گرایش درونی را برای ارتباط فرهنگی دارد. سیدمحمد موحد، نماینده کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: اسماعیلی آمده تا تمام توان و ظرفیتهای خود را برای حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به کار ببندد و اوضاع آنها را سامان ببخشد. در نهایت هم کمال حسینپور، نماینده پیرانشهر و سردشت گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی فردی متعهد، متخصص، خوشفکر و معتقد به چندصدایی در رسانهها است.
در ادامه این جلسه محمد مهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به دفاع از سوابق و برنامههای خود پرداخت و گفت که برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ موجودی ناتوان و بیاراده باشد که ما آن را قبول نداریم. عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهلاندیشی نیست. وی افزود: فرهنگ فضای تنفسی جامعه ماست که وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه با نشاط و پویا بوده و با آلودگی طور دیگری شرایط را رقم میزند. فرهنگ ریشه عظیم انقلاب بوده، اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال، اجرای عدالت، رفع محرومیت و مبارزه با مستکبران نشان از آن دارد. (متن کامل سخنان اسماعیلی در صفحه فرهنگی منتشر شده است.)
فاطمی امین، بهترین گزینه برای شرایط فعلی بازار
بررسی صلاحیت سیدرضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت در دو نوبت ساعت پایانی جلسه بعدازظهر روز دوشنبه و ابتدای جلسه علنی سهشنبه در دستورکار مجلس قرار گرفت. در ابتدا روحالله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس برنامه وزیر پیشنهادی صمت را تا حدودی با اسناد بالادستی منطبق دانست و گفت که کمیسیون صنایع صلاحیت فاطمی امین را تأیید کرد. همچنین غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت که برنامههای وزیر پیشنهادی صمت با اسناد بالادستی منطبق است.
در ادامه موافقان و مخالفان فاطمی امین به ایراد نطق پرداختند. اردشیر مطهری، نماینده گرمسار در مجلس بهعنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند مرد میدان است اما فاطمی امین مرد ستاد و سامانه است. احسان ارکانی، نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس هم بهعنوان مخالف با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی صمت موضوعات مختلفی را در برنامههایشان اعلام کردهاند، گفت که آیا این برنامهها مبتنی بر واقعیتها تهیه شده یا صرفاً یک ایده است؟
در آن سو خلیل بهروزی فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بهعنوان اولین موافق وزیر پیشنهادی صمت تأکید کرد: لازمه مبارزه وی با فساد، رأی قاطع نمایندگان میباشد. حجتالاسلام سیدکاظم موسوی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس هم بهعنوان موافق گفت: وزارت صمت، عریض و طویل است. دکتر فاطمی امین برای این وزارتخانه بهترین است. دکتر فاطمی امین، جوان انقلابی و تحولگرا است. ایشان در زمینه افزایش توان رقابتپذیری صنعت ملی بر اساس لغو امتیازات خاص و انحصارات غیرضرور برنامههای خوبی دارند. احمد راستینه، نماینده شهرکرد دیگر موافق فاطمی امین بود که او را بهترین گزینه برای شرایط فعلی بازار خواند و گفت که با کابینه جوان دولت رئیسی به مصاف جنگ اقتصادی دشمن می رویم.
در نهایت هم محمد حسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس در مقام موافق تأکید کرد: آقای فاطمی امین فردی توانمند، ایده پرداز و دارای روحیه تحولگرایی و مهارت های ادراکی میباشد. سیدرضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت هم بعد از نطق موافقان و مخالفان خود، ضمن تشریح برنامههایش گفت: تلاش میکند که با کنترل بازار، قیمت سیمان را به قیمت قبلی خود بازگرداند. (متن کامل سخنان فاطمی امین در صفحه اقتصادی منتشر شده است.)
در ادامه موافقان و مخالفان فاطمی امین به ایراد نطق پرداختند. اردشیر مطهری، نماینده گرمسار در مجلس بهعنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند مرد میدان است اما فاطمی امین مرد ستاد و سامانه است. احسان ارکانی، نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس هم بهعنوان مخالف با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی صمت موضوعات مختلفی را در برنامههایشان اعلام کردهاند، گفت که آیا این برنامهها مبتنی بر واقعیتها تهیه شده یا صرفاً یک ایده است؟
در آن سو خلیل بهروزی فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بهعنوان اولین موافق وزیر پیشنهادی صمت تأکید کرد: لازمه مبارزه وی با فساد، رأی قاطع نمایندگان میباشد. حجتالاسلام سیدکاظم موسوی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس هم بهعنوان موافق گفت: وزارت صمت، عریض و طویل است. دکتر فاطمی امین برای این وزارتخانه بهترین است. دکتر فاطمی امین، جوان انقلابی و تحولگرا است. ایشان در زمینه افزایش توان رقابتپذیری صنعت ملی بر اساس لغو امتیازات خاص و انحصارات غیرضرور برنامههای خوبی دارند. احمد راستینه، نماینده شهرکرد دیگر موافق فاطمی امین بود که او را بهترین گزینه برای شرایط فعلی بازار خواند و گفت که با کابینه جوان دولت رئیسی به مصاف جنگ اقتصادی دشمن می رویم.
در نهایت هم محمد حسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس در مقام موافق تأکید کرد: آقای فاطمی امین فردی توانمند، ایده پرداز و دارای روحیه تحولگرایی و مهارت های ادراکی میباشد. سیدرضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت هم بعد از نطق موافقان و مخالفان خود، ضمن تشریح برنامههایش گفت: تلاش میکند که با کنترل بازار، قیمت سیمان را به قیمت قبلی خود بازگرداند. (متن کامل سخنان فاطمی امین در صفحه اقتصادی منتشر شده است.)
دادستان تهران:
رئیس قوه قضائیه در مورد زندانیان و بازداشتیها دغدغه دارند
دادستان تهران گفت: شخص رئیس قوه قضائیه نسبت به مقوله زندانیان و بازداشتیها و موارد ناظر بر بازداشت طولانیمدت متهمین، دغدغه دارند و دستورات و تأکیدات مؤکدی را در این زمینه ارائه کردهاند؛ لذا دادستانها و مسئولان دادسرا در بازدیدها و سرکشیهای خود از زندانها باید بر موضوع تعیین تکلیف متهمین بازداشتی، تمرکز کنند.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، علی القاصیمهر دادستان عمومی و انقلاب تهران صبح سهشنبه به همراه جمعی از مسئولان دادسرا و داستانهای مناطق مختلف استان تهران، از ندامتگاه قزلحصار بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل قضایی زندانیان و مددجویان حاضر در این زندان قرار گرفت. او گفت: نظارت بر اجرای احکام و آرای قضایی، از جمله تکالیف قانونی دادستانها است و بر همین مبنا مسئولان دادسرای تهران بهصورت منظم، مستمر و هدفمند، از ندامتگاهها بازدید به عمل میآورند. القاصیمهر یکی از ثمرات مهم بازدید و سرکشی از زندانها را بررسی بدون واسطه وضعیت زندانیان توسط مسئولان دادسرا برای معرفی زندانیان واجد شرایط به کمیسیون عفو و اعمال تأسیسات ارفاقی برای آنها یا اعمال نظارتهای الکترونیکی در خارج از زندان در قبال زندانیان عنوان کرد.
دادستان تهران با اشاره به تشکیل کمیتهای در دادسرای تهران برای رسیدگی به درخواستهای تمامی زندانیان گفت: در جریان بازدیدها از زندان و ملاقاتهای چهره به چهره با زندانیان، عمده درخواستهای آنها شامل اعطای عفو، مرخصی، آزادیهای مشروط، استفاده از پابند الکترونیک، ادغام احکام و مواردی از این قبیل است؛ همچنین در جریان این بازدیدها نسبت به زندانیانی که متقاضی مرخصی هستند، اما فاقد موارد تأمینی لازم میباشند تمهیدات لازم اتخاذ میشود تا زمینه اعطای مرخصی به آنها فراهم شود. وی با اشاره به اعزام به مرخصی ۴ هزار و ۷۷۱ نفر از مجموعه زندانیان استان تهران در راستای بخشنامه ریاست قوه قضائیه به مناسبت ماه محرم و شیوع موج جدید کرونا گفت: مقرر شده قبل از اینکه این زندانیان از مرخصی به زندان بازگردند، شرایط اعطای آزادی مشروط به آنها و بهرهمندی آنها از تأسیسات ارفاقی بررسی شود و از این طریق از بازگشت این زندانیان به ندامتگاهها جلوگیری به عمل آید.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، علی القاصیمهر دادستان عمومی و انقلاب تهران صبح سهشنبه به همراه جمعی از مسئولان دادسرا و داستانهای مناطق مختلف استان تهران، از ندامتگاه قزلحصار بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل قضایی زندانیان و مددجویان حاضر در این زندان قرار گرفت. او گفت: نظارت بر اجرای احکام و آرای قضایی، از جمله تکالیف قانونی دادستانها است و بر همین مبنا مسئولان دادسرای تهران بهصورت منظم، مستمر و هدفمند، از ندامتگاهها بازدید به عمل میآورند. القاصیمهر یکی از ثمرات مهم بازدید و سرکشی از زندانها را بررسی بدون واسطه وضعیت زندانیان توسط مسئولان دادسرا برای معرفی زندانیان واجد شرایط به کمیسیون عفو و اعمال تأسیسات ارفاقی برای آنها یا اعمال نظارتهای الکترونیکی در خارج از زندان در قبال زندانیان عنوان کرد.
دادستان تهران با اشاره به تشکیل کمیتهای در دادسرای تهران برای رسیدگی به درخواستهای تمامی زندانیان گفت: در جریان بازدیدها از زندان و ملاقاتهای چهره به چهره با زندانیان، عمده درخواستهای آنها شامل اعطای عفو، مرخصی، آزادیهای مشروط، استفاده از پابند الکترونیک، ادغام احکام و مواردی از این قبیل است؛ همچنین در جریان این بازدیدها نسبت به زندانیانی که متقاضی مرخصی هستند، اما فاقد موارد تأمینی لازم میباشند تمهیدات لازم اتخاذ میشود تا زمینه اعطای مرخصی به آنها فراهم شود. وی با اشاره به اعزام به مرخصی ۴ هزار و ۷۷۱ نفر از مجموعه زندانیان استان تهران در راستای بخشنامه ریاست قوه قضائیه به مناسبت ماه محرم و شیوع موج جدید کرونا گفت: مقرر شده قبل از اینکه این زندانیان از مرخصی به زندان بازگردند، شرایط اعطای آزادی مشروط به آنها و بهرهمندی آنها از تأسیسات ارفاقی بررسی شود و از این طریق از بازگشت این زندانیان به ندامتگاهها جلوگیری به عمل آید.
کابل گیت و این امریکای بی وفا
ادامه از صفحه اول
امریکا در هر دو عرصه سختافزاری و نرمافزاری در افغانستان شکست خورده است.
این شکست رسوا، محیط سیاست داخلی و سیاست خارجی امریکا را بشدت متأثر کرده است و تأثیرات آن پایا خواهد بود در صحنه داخلی، حتی در داخل حزب دموکرات انشقاق و نارضایتیهایی بروز کرده است. مخالفان داخلی بشدت تیم سیاست خارجی بایدن را به باد انتقاد و تمسخر گرفتهاند. خروج فرار مانند از افغانستان که خاطرات تلخ فرار امریکایی ها از سایگون را زنده میکند، حامیان دولت دموکرات را نیز به وحشت و نگرانی انداخته است، تا آنجا که برخی این رسوایی و فضاحت را «کابل گیت» خوانده و پیشبینی کردهاند دموکراتها به همین دلیل انتخابات 2024 را از دست خواهند داد.
اما در محیط بینالمللی شرایط امروز افغانستان بسیار عبرتآموز شده است. همان گونه که سرنوشت حکام عربی ساقط شده در جریان بهار عربی عبرتآموز و تأمل برانگیز بود. شبیهسازی آنچه در افغانستان رخ داد با تحولات بهار عربی یک پیام روشن برای همه متحدین امریکا به همراه دارد. همه دولتها و حکومتهایی که امریکا را بخشی از مؤلفه امنیت ملی خود قلمداد کردهاند یا حفظ و تداوم امنیت ملی خود را به امید و اعتماد به امریکا واگذاشتهاند، اکنون مغموم و نگران و مشوش هستند. اکنون افغانستان به آینه عبرتی برای همه دوستان و متحدان امریکا در سراسر دنیا و خصوصاً در غرب آسیا تبدیل شده و سؤالاتی جدی در میان رفقای نزدیک واشنگتن پدید آورده است. به راستی دولت بعدی که با بی اخلاقی سیاسی امریکا این چنین بی پناه خواهد ماند، کدام است؟ در خاورمیانه است یا در اروپا یا حتی در آسیای دور؟
امریکا در هر دو عرصه سختافزاری و نرمافزاری در افغانستان شکست خورده است.
این شکست رسوا، محیط سیاست داخلی و سیاست خارجی امریکا را بشدت متأثر کرده است و تأثیرات آن پایا خواهد بود در صحنه داخلی، حتی در داخل حزب دموکرات انشقاق و نارضایتیهایی بروز کرده است. مخالفان داخلی بشدت تیم سیاست خارجی بایدن را به باد انتقاد و تمسخر گرفتهاند. خروج فرار مانند از افغانستان که خاطرات تلخ فرار امریکایی ها از سایگون را زنده میکند، حامیان دولت دموکرات را نیز به وحشت و نگرانی انداخته است، تا آنجا که برخی این رسوایی و فضاحت را «کابل گیت» خوانده و پیشبینی کردهاند دموکراتها به همین دلیل انتخابات 2024 را از دست خواهند داد.
اما در محیط بینالمللی شرایط امروز افغانستان بسیار عبرتآموز شده است. همان گونه که سرنوشت حکام عربی ساقط شده در جریان بهار عربی عبرتآموز و تأمل برانگیز بود. شبیهسازی آنچه در افغانستان رخ داد با تحولات بهار عربی یک پیام روشن برای همه متحدین امریکا به همراه دارد. همه دولتها و حکومتهایی که امریکا را بخشی از مؤلفه امنیت ملی خود قلمداد کردهاند یا حفظ و تداوم امنیت ملی خود را به امید و اعتماد به امریکا واگذاشتهاند، اکنون مغموم و نگران و مشوش هستند. اکنون افغانستان به آینه عبرتی برای همه دوستان و متحدان امریکا در سراسر دنیا و خصوصاً در غرب آسیا تبدیل شده و سؤالاتی جدی در میان رفقای نزدیک واشنگتن پدید آورده است. به راستی دولت بعدی که با بی اخلاقی سیاسی امریکا این چنین بی پناه خواهد ماند، کدام است؟ در خاورمیانه است یا در اروپا یا حتی در آسیای دور؟
رکورد جدید فوتیها در روزهای سیاه کرونایی
ادامه از صفحه اول
شهرهای قرمز کماکان همان 359 شهر هستند اما آن عددی که از رعایت پروتکلها اعلام میشود، نشان میدهد که همچنان عادیانگاریها ادامه دارد. عدد زیر 40 درصد برای رعایت فاصلهگذاری فیزیکی و زیر 52 درصد برای ماسک زدن قطعاً در تشدید آمار فوتیها نقش زیادی خواهد داشت. باوجود بسته بودن جادهها تا 5 شهریورماه برخی همچنان اصرار دارند سفر بروند و البته اعلام آمار ترسناک فوتیهای روزانه هم هنوز نتوانسته برخی را برای ماسک زدن و رعایت فاصلهگذاریها مقید کند.
عدهای که خودخواهانه در انتشار شیوع ویروس نقش جدی بازی میکنند و البته برخی که دو دوز واکسن را تزریق کرده و بی خیال پروتکلها شدهاند، در این بی مبالاتی تأثیر ویژه دارند. تاکنون ۱۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۶۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۷۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۲۳ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۳۴ دوز رسید.
وزارت بهداشت اعلام کرده است که از اول تا دوم شهریور طی 24 ساعت، ۴۰ هزار و ۶۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۴۸۷ نفر از آنها بستری شدند. در طول این شبانه روز، بیش از ۵۷۲ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
شهرهای قرمز کماکان همان 359 شهر هستند اما آن عددی که از رعایت پروتکلها اعلام میشود، نشان میدهد که همچنان عادیانگاریها ادامه دارد. عدد زیر 40 درصد برای رعایت فاصلهگذاری فیزیکی و زیر 52 درصد برای ماسک زدن قطعاً در تشدید آمار فوتیها نقش زیادی خواهد داشت. باوجود بسته بودن جادهها تا 5 شهریورماه برخی همچنان اصرار دارند سفر بروند و البته اعلام آمار ترسناک فوتیهای روزانه هم هنوز نتوانسته برخی را برای ماسک زدن و رعایت فاصلهگذاریها مقید کند.
عدهای که خودخواهانه در انتشار شیوع ویروس نقش جدی بازی میکنند و البته برخی که دو دوز واکسن را تزریق کرده و بی خیال پروتکلها شدهاند، در این بی مبالاتی تأثیر ویژه دارند. تاکنون ۱۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۶۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۷۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۲۳ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۳۴ دوز رسید.
وزارت بهداشت اعلام کرده است که از اول تا دوم شهریور طی 24 ساعت، ۴۰ هزار و ۶۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۴۸۷ نفر از آنها بستری شدند. در طول این شبانه روز، بیش از ۵۷۲ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
همبستگی مردم و حاکمیت را باید تقویت کنیم
-
سند دانشگاه اسلامی در دستور کار قرار خواهد گرفت
-
بار اصلی بر دوش اصحاب اندیشه، فرهنگ و رسانه خواهد بود
-
فاطمی امین، بهترین گزینه برای شرایط فعلی بازار
-
رئیس قوه قضائیه در مورد زندانیان و بازداشتیها دغدغه دارند
-
کابل گیت و این امریکای بی وفا
-
رکورد جدید فوتیها در روزهای سیاه کرونایی
اخبارایران آنلاین