در آیین افتتاح طرحهای ملی وزارت راه و شهرسازی از سوی رئیس جمهوری صورت گرفت
افتتاح طولانیترین تونل آزاد راهی غرب آسیا
گروه اقتصادی | روز پنجشنبه، آخرین مراسم افتتاح طرحهای عمرانی دولت دوازدهم برگزار شد. در این مراسم پایانی، طولانیترین تونل غرب آسیا به نام البرز و به طول بیش از 6 کیلومتر افتتاح شد. رئیس جمهور احداث و افتتاح تونل البرز را به عنوان بخشی از پروژه عظیم آزادراه تهران - شمال اقدامی بسیار مهم و افتخارآمیز دانست و گفت: تمام مراحل احداث و تکمیل این تونل عظیم که 6.5 کیلومتر طول دارد به دست جوانان و متخصصان کشورمان انجام شده و اجرای آن در سلامت و آرامش روحی مردم بسیار حائز اهمیت است. رئیس جمهور همچنین راهاندازی صدها کیلومتر پروژه ارتباط ریلی در یک روز را افتخارآمیز دانست و گفت: ریل بهترین وسیله و مسیر ارتباطی برای حمل و نقل مسافر و بار است و در این دولت اقدامات بسیار بزرگ و مهمی در زمینه راه، بزرگراه، راه آهن و بنادر انجام شده است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در هشتاد و ششمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید و افتتاح طرحهای ملی ریلی و آزادراهی وزارت راه و شهرسازی، با تبریک عید غدیر، خاطر نشان کرد: امروز افتخار همه ما این است که حکومت اسلامی ما در مسیر راه امیرالمؤمنین باشد که البته همه ما میدانیم که حکومت چهل و چند ساله جمهوری اسلامی ایران با حکومت مولایمان امیرالمؤمنین فاصله دارد اما اگر تلاش بر ادامه دادن همان مسیر و مطلوب هم همان باشد، این تلاش؛ ایثار و فداکاری ما باید ادامه یابد و حکومت ما هر روز رنگ حکومت امیرالمؤمنین بگیرد.
وی اظهار داشت: بهرغم شرایط سخت ناشی از جنگ اقتصادی و کرونا، شاهد افتتاح طرحهای بسیار مهمی در حوزه ریلی و آزادراهی در استانهای مختلف کشور بودیم که بسیار افتخارآمیز است.
روحانی موضوع ریل را از موضوعات مهم و با اهمیتی که همواره مورد توجه قرار داده است، عنوان کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی در دولتهای یازدهم و دوازدهم تلاشها و اقدامات زیادی در زمینه توسعه راهآهن و همچنین بزرگراهها و راههای ارتباطی در کشور انجام داد که جای قدردانی دارد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه میدانم در طول سه سال و نیم گذشته بهخاطر مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی، کرونا و حوادث طبیعی، مردم شرایط سختی را پشت سرگذاشتهاند، گفت: همه تلاش این دولت از روز اول فعالیت تا آخرین روز این بوده که مردم در زندگی مشکلات کمتری داشته باشند.
روحانی با بیان اینکه فهرستی از اقدامات وجود دارد که دوست داشتیم در این دولت انجام شود اما به انجام نرسید، اظهار داشت: یکی از کارهایی که میخواستیم و انجام نشد ورود قطار سریعالسیر به کشور بود. در دولت یازدهم به دنبال افتتاح این پروژه از تهران به اصفهان بودیم بیتردید اجرای قطار سریعالسیر با سرعت 300 کیلومتر و به صورت برقی مسیر را بسیار کوتاه میکرد و تحولی در عرصه بخش ریل کشور بود.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر تحریم نبود قطعاً راهآهن سریعالسیر تهران- اصفهان و حتی تهران به مشهد امروز به افتتاح رسیده بود اما در عین حال اقدامات بزرگی در این عرصه انجام شد و در ریل خودکفا شدیم.
روحانی با اشاره به افتتاح پروژههای بزرگی در حوزه خط آهن سراسری خاطرنشان کرد: تکمیل بخش پایانی تعدادی از طرحها نیز باقی مانده که بزودی به افتتاح خواهد رسید و امیدواریم در دولت سیزدهم هر روز شاهد افتتاح پروژههای مختلف در زمینههای گوناگون بویژه ریل باشیم.
رئیس جمهوری در ادامه با قدردانی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: انصافاً اقدامات بزرگی در عرصه بزرگراه، ریل، بنادر و فرودگاه انجام شده است و ظرفیت بخش بنادر و فرودگاهی کشور افزایش قابل توجهی داشته است و شاهد تحولی در بخش فرودگاهی و سفر هوایی هستیم و چنانچه برجام ادامه پیدا میکرد تاکنون 200 هواپیمای جدید وارد کشور میشد اما توانستیم فقط 16 هواپیما خریداری کنیم.
افزایش هزار کیلومتری آزادراههای کشور در دولت دوازدهم
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم افتتاح طرحهای حمل و نقلی گفت: آزادراههای کشور در دولت یازدهم دو هزار و 100 کیلومتر بود که اکنون با اضافه شدن هزار کیلومتر به طول آزادراهها، کشور دارای 3 هزار و 100 کیلومتر آزادراه است.
وی افزود: در هشت سال گذشته شبکه ریلی کشور از ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط فعال ریلی کشور در این روزهای پایانی و حداکثر پایان سال از ۱۴ هزار کیلومتر عبور خواهد کرد. تا قبل این افتتاح یک هزار و ۵۲۰ کیلومتر، خط ریلی افتتاح شده که مهمترین آن بهرهمندی پنج استان از خطوط ریلی بوده است.
وی اظهار داشت: حجم پروژههای در دست اجرا و مطالعه وزارت راه درست به اندازه میزان پروژههایی است که از ابتدای سال ۹۲ داشتیم، حدود 10 هزار کیلومتر در دست مطالعه و اجرا وجود دارد که امروز 600 کیلومتر از یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی که تقریباً بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشته را افتتاح خواهیم کرد.
اسلامی تأکید کرد: ما در بحث آزادراههای کشور در ابتدای دولت یازدهم 2 هزار و 100 کیلومتر آزادراه در کشور داشتیم که تا پایان ماههای سال1400 به 3 هزار و 100 کیلومتر خواهد رسید. یکی از قولهایی که دادیم این بود که کارهای مربوط به منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال را با سرعت انجام بدهیم. کاری که در این 2 سال انجام شده تقریباً برابر کاری است که در ۱۵ سال قبل انجام شده است.
وزیر راه خاطرنشان کرد: منطقه ۲ آزادراه تهران – شمال، ۲۹ کیلومتر است و 59 تونل و 29 پل دارد که برای به ثمر نشاندن آن حجم زیادی از کارهای مهندسی انجام شده است. بزرگترین تونل این محور، تونل البرز است که با توجه به تأکیدات رئیس جمهوری، ناحیه شمالی آن را برای رفاه مردم به بهرهبرداری رساندیم.
اسلامی گفت: این تونل کمک میکند راه مردمی که قصد عبور از جاده چالوس را دارند، حداقل 30 دقیقه کاهش یابد و نیز ایمنی آنها نیز بیشتر شود. با تمهیداتی که اندیشیده شده ظرف 18 ماه آینده میتوان منطقه 2 آزادراه را به انتها رساند.
وی تأکید کرد: راه آهن خاش به زاهدان پروژه دیگری است که باید تا پایان ۹۹ تکمیل میشد و خرداد امسال بتوانیم از جنوب به سمت نیکشهر برویم. مجموع شرایطی که رخ داد باعث شد امروز قطار به ایستگاه خاش برسد. عملیات تکمیلی آن در مرحله انجام است و در چند هفته آینده از خط زاهدان به خاش رونمایی خواهد شد تا مردم خاش از آن به بعد بتوانند از شهرستان خود به سمت زاهدان تردد داشته باشند.
فتاح: تونل البرز بسیار حساس، استراتژیک و مهم است
در این مراسم رئیس بنیاد مستضعفان گفت: امروز با افتخار میگویم کار تونل البرز به اتمام رسیده و از امروز قابل عبور خواهد بود. این تونل بسیار حساس و استراتژیک و مهم است.
به گزارش ایرنا، پرویز فتاح گفت: ۸۳ سال است که مردم عزیز ما برای رفتن به چالوس باید از تونل کندوان عبور میکردند، تونل کندوان ۶۰ سال یکطرفه بوده است. به این شکل که یک ماشین میرفت و مأمور دوطرف میایستاد و عبور را یکطرف برقرار میکردند. ۲۳ ماه قبل قرارگاه خاتم همت کرده تونل تعریض شده و دوطرفه مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. اما از آنجایی که تونل کندوان در خط و رأس قرار گرفته است همیشه با برف و بوران و مشکلات همراه بوده است.
رئیس بنیاد مستضعفان گفت: تونلی که امروز افتتاح میشود، تراز آن ۳۰۰ متر پایینتر است یعنی تونل کندوان در تراز ۲۷۰۰ متری است و تونل البرز شرقی که امروز افتتاح میشود در تراز ۲۴۰۰ متری قرار دارد. تونل به نحوی طراحی شده که ابتدا و انتهای تونل ۷۰ متر اختلاف ارتفاع دارد یعنی در این ۶ هزار و ۵۰۰ متر، توانستند ۷۰ متر را با این شیب ملایم به سمت چالوس بشکنند.
فتاح تصریح کرد: خوشبختانه دولت و بنیاد، همکاری بسیار خوبی داشتند و به تعهد مالیشان عمل کردند به نرخ امروز حدوداً ۴ هزار میلیارد تومان برای ورودی تونل، خود تونل و خروجی هزینه شده است.
رئیس بنیاد مستضعفان در توضیح چرایی سختی تونل اظهار کرد: تونل در سازند البرز و کندوان از نظر زمینشناسی احداث میشود، بنابراین از پیچیدهترین سازندهای زمینشناسی کشور و ریزشی است هر چند متر که میرویم ساختار و سختی کار تغییر میکند و به همین دلیل بسیار سخت، در طول زمان حفاری شده است. همه پیمانکاران، مشاوران، طراحان ایرانی بودند، وزارت راه نظارت کرده و به تأیید این وزارت رسیده است و به نظر میآید یکی از پیچیدهترین پروژههای طراحی و احداث تونل کشور و منطقه غرب آسیا امروز به بهرهبرداری میرسد.
رئیس بنیاد مستضعفان عنوان کرد: کل این تونل در دو طبقه قرار دارد. در طراحی پایین ماشینها میروند، کل تجهیزات در طبقه دوم قرار دارد. همچنین برای ایمنی بیشتر مردم و عبور و مرور، بحث آتشنشانی و سایر تجهیزات در طبقه دوم پیشبینی شده است. فتاح بیان کرد: تمام طول مسیر اینترنت و تلفن همراه هم طی دو سه هفته میتواند برقرار شود تا مردم بتوانند عبوری ایمنی داشته باشند. این تونل پنج و نیم کیلومتر مسیر را کوتاه میکند، زمان را کوتاهتر میکند و مصرف بنزین را کاهش میدهد و خطرات و مخاطرات را هم کاهش میدهد.
وی خطاب به رئیس جمهوری گفت: قطعه اول را که در اسفند ۹۸ افتتاح فرمودید، اخباری را که ما از استان البرز و تهران دریافت میکردیم و پلیس راه عنوان میکرد، نشان میداد واقعاً باعث گشایش شده است چرا که ورودی استان البرز آرامش پیدا کرده و تصادفی نداشتیم یا به حداقل رسیده است و زمان هم کوتاه شده است البته به دلیل کرونا بیشتر مدت اعلام میکردند که مردم کمتر تردد داشته باشند یا تردد نداشته باشند و الان هم به همین صورت است.
فتاح با بیان اینکه ما اینجا سرمایهگذار هستیم و سرمایه ما باید برگردد، افزود: دولت به تعهداتش عمل کرده است. بخشی از تعهدات زمین یا غیرنقدی بوده است و بخش دیگر باید به صورت اخذ عوارض باشد که از منطقه یک و چهار دریافت میشود.
وی ادامه داد: طی یکسال گذشته، ۱۵۰ میلیارد تومان عوارض گرفتیم و کلاً صرف مناطق محروم شده و میشود. ما این قول را داده بودیم که منابع حاصله صرف آبادانی مناطق محروم میشود. اگر از این به بعد از تونل و منطقه ۲ هم به همین شکل عوارضی اخذ شود، صرف مناطق محروم و محرومیتزدایی خواهد شد.
رئیس بنیاد مستضعفان عنوان کرد: اکنون مسیر رفت منطقه ۲، ۶۷ درصد پیشرفت دارد یعنی اگر این تونل را که ۶ و نیم کیلومتر از منطقه دوم است، را کنار بگذاریم، ۱۵ و نیم میلیون کیلومتر باقی میماند. که این ۱۵ و نیم کیلومتر ۶۷ درصد پیشرفت دارد و با نظری که آقای وزیر به لحاظ فنی و محاسباتی بهدرستی مطرح کردند، تا پایان سال ۱۴۰۱ با حمایت دولت بعدی بتوانیم این مقدار را به بهرهبرداری برسانیم که ادامه آن همان تونل البرزی است که امروز افتتاح میشود.
برش
طرحها
رئیس جمهوری در هشتاد وششمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید 5 پروژه ریلی و یک پروژه آزادراهی وزارت راه و شهرسازی را در استانهای یزد، فارس، زنجان، قزوین، اصفهان، البرز و مازندران افتتاح کرد.
خط آهن یزد- اقلید به طول 270 کیلومتر، خط دوم راه آهن زنجان- قزوین به طول 106 کیلومتر، خط دوم راهآهن بافق-زرینشهر اصفهان به طول 182 کیلومتر، تونل البرز (مسیر رفت) آزادراه تهران- شمال و اتمام عملیات ریلگذاری راهآهن زاهدان- خاش به طول 155 کیلومتر و اتمام ریلگذاری راهآهن بستانآباد- تبریز به طول 41 کیلومتر، طرحهایی است که به بهرهبرداری رسید
ارزش سرمایهگذاری این پروژهها بالغ بر 10هزار و 910 میلیارد تومان است.
سعید ممبینی
رئیس اتاق اصناف ایران
یکی از موضوعاتی که دغدغه سیاستگذاران است و همواره تلاش میشود که کشور گرفتار آن نشود، نوسان قیمتها است. نوسان قیمت ضمن ایجاد نارضایتی در بین آحاد مردم باعث میشود که تولیدکنندگان و عرضهکنندگان هم دچار مشکل شوند و نتوانند برنامهریزی درستی برای فعالیتهای خود داشته باشند.
تمام گروههای جامعه با ثبات قیمتها موافق هستند چرا که این امر میتواند به ثبات اقتصادی کشور و توسعه فعالیتهای اقتصادی کمک کند؛ زمانی که قیمت کالاها در اقتصاد یک کشور دچار نوسان میشود تمام بخشها از آثار زیان بار آن متضرر میشوند و تنها گروهی خاص که دلالان هستند نفع میبرند.
حال سؤال این است که چگونه میتوان به ثبات قیمتها دست یافت؟
اولین راه که میتوان به ثبات قیمت دست یافت کمک به ثبات قیمت ارز است؛ یعنی سیاستها به گونهای دنبال شود که ارز کمترین نوسان را داشته باشد.
نکته دیگر که باعث نوسان قیمت کالاها میشود، تورم است. افزایش نرخ تورم به صورت مستقیم بر قیمت کالاها اثر میگذارد.
مبحث بعدی، جلوگیری از بههم ریختن تعادل زنجیره تأمین است. اگر زنجیره تأمین با خللی مواجه شود بهسرعت این امر سبب نوسان قیمت میشود. این اتفاق را در موضوع مرغ همه تجربه کردند، با توجه به تجربهای که داشتهایم باید اصلاحاتی صورت گیرد.
نکته دیگر، شفافسازی در مبادی تولید است. اگر بهدرستی مبادی تولید تا عرضه کالا به مصرفکننده کنترل شود، نوسان قیمت به حداقل خواهد رسید.
مسأله بعدی که باید به آن پرداخت شبکههای عرضه کالا است؛ در حال حاضر شبکههای متعددی وجود دارد که وضعیت عرضه نهاده و کالا را رصد میکنند، لذا برای کاهش هر گونه نوسان ضروری است که رصدها تقویت شود.
موضوع دیگری که سیاستگذار باید به آن توجه داشته باشد، پایبندی و عمل به تعهدات است. اگر وعده داده میشود که نهاده در اختیار مجموعهای قرار میگیرد بیقید و شرط بایستی اجرایی شود. اگر این امر با تأخیر صورت گیرد و یا مرتب رشد قیمت در نهاده اتفاق بیفتد، بهطور قطع تأثیر آن بر کل زنجیره تولید تا عرضه خواهد بود. بنابراین تأمین مواد اولیه یکی از ضرورتها است که دولتها باید به آن توجه کافی داشته باشند.
با توجه به ۶ مبحث عنوان شده که توجه به تک تک آن ضرورت دارد، توصیه میکنم که دولت آینده برای ثبات قیمتها چند موضوع را مدنظر قرار دهد.
یکی از این موارد استفاده حداکثری از نظر، توان و مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد و تنظیم بازار است.دیگر آنکه دولت خود را موظف به اجرای وعدهها کند و اجازه ندهد برخی از رفتار و سوگیریهای سیاسی خللی در تصمیم گیریها ایجاد کند. مسأله بعدی که بسیار حائز اهمیت است، توجه به هماهنگی عرضه و تقاضا است. اگر این دو مقوله مرتب و پیوسته مورد پایش قرار گیرد دیگر شاهد عدم هماهنگی در این حوزه نخواهیم بود.در نتیجهگیری باید عنوان کرد که ثبات قیمت با راهکارهایی که مورد اشاره قرار گرفت، اتفاق میافتد و بهطور قطع تزریق موقتی کالا به بازار و کنترل دستوری قیمتها نمیتواند مانع از رشد قیمتها شود. بدینجهت این امیدواری وجود دارد که با آرامش سیاسی، کاهش نرخ تورم، کاهش نوسان قیمت ارز و تنظیم درست و دقیق عرضه و تقاضا بتوان به سمت ثبات قیمتها حرکت کرد.