مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفتوگو با «ایران»:
برنامه عملیاتی برای اقتصاد، تیم هماهنگ و مسئول می خواهد
اصلاحطلبان در جراحیهای بزرگ اقتصادی حتماً کنار دولت آینده خواهند بود
ادامه از صفحه اول
حالا اینها را در کنار مؤلفه سیاست خارجی و تنظیم شرایط برای دریافت سرمایهگذاری بگذارید که از مسیر احیای برجام محقق میشود و در آنجا هم یک عدم تعادل بین واقعیتها و آرزوها وجود دارد. چون دولت بعدی اگر بخواهد به واقعیتها تکیه کند، ممکن است توسط دوستان خودش که بیشتر آرزومند و آرمانخواه هستند، مورد بی مهری قرار بگیرد و اگر به واقعیتها توجه نکند نمیتواند مسائل را حل و فصل کند. اینها چالشهای کارآمدی دولت بعدی است. حالا باید توجه کنید که همه ما نیازمند توفیق و پیروزی این دولت در عرصه مدیریت کشور هستیم. هیچ وقت همه ایران این طور به شکل حیاتی چنین نیازی به موفقیت دولت نداشته. ما از آقای رئیسی در انتخابات حمایت نکردیم اما میدانیم عدم توفیق دولت او خطر بزرگی برای کشور است و بنابراین من شخصاً آرزو میکنم آنچنان این دولت موفق باشد که سال 1404 با دو برابر رأی امسال دوباره ایشان رئیس جمهوری شود. امیدوار هم هستیم که ما به عنوان رقبای سیاسی ایشان هم بتوانیم هر کمکی که امکانش هست، به ایشان ارائه دهیم.
بر این اساس یعنی اگر دولت آقای رئیسی در مسیر حل مشکلات و مواجهه با واقعیات موجود، جاهایی به این ارزیابی رسید که باید بخشی از شعارها یا وعدهها را تعدیل و با امکانات کشور متعادل کند، از نظر شما به عنوان یک رقیب سیاسی قابل دفاع است یا آن وقت شما خرده خواهید گرفت که چرا از وعدهها عقبنشینی کرده است؟
اینکه دولت بعدی باید شعارها و توقعات عمومی را متعادل کند، حرف درستی است. به هر حال امکانات کشور مشخص است و اگر دولت سیزدهم با همان مسیر برخی شعارهای بزرگ بخواهد جلو برود، خیلی زود زمینگیر میشود. اما درباره انتقادات باید ببینیم هدف از انتقاد چیست. اگر تخطئه و مچگیری باشد خب قطعاً باید تمام شود. اما انتقادات سازنده و منطقی نباید تعطیل شوند.
سؤال من ناظر به انتقادات نبود، ناظر به ایجاد مجال برای متعادل کردن شعار و مطالبات عمومی است.
بله ببینید اینجا دو اتفاق به نظر من باید بیفتد. این حرف درستی است که اگر دولت خواست از برخی شعارهای بزرگ با هدف متناسب کردن شعارهایش با واقعیت عقب بنشیند، این مجال برایش فراهم شود و منتقدان و رقبا، فضایی نسازند که دولت را در یک دوگانگی قرار دهند. در آن طرف هم به نظرم باید توقع را از دولت داشت که فضای بیان نظر و انتقاد را باز بگذارد. اگر از کارکردها سؤال و انتقاد نشود که انگیزهها برای پیشبرد امور کشور کاهش پیدا میکند. مردم با تمام وجود درست بودن یا غلط بودن سیاستها را درک میکنند.
ما وقتی میگوییم آماده کمک به دولت آقای رئیسی هستیم، معنایش این نیست که پست و سمت میخواهیم. رقبای ایشان نیازمند این فضا هستند و قطعاً در تصمیمات منطقی پشت ایشان خواهند بود. ایشان به ظرفیت منتقدان در این دولت بسیار نیاز دارد. یکی همین جایی که شما گفتید. به هر حال واقعیتهای کشور خودش را به شعارهای بلندپروازانه تحمیل خواهد کرد و دولت نیازمند تعدیل جدی این شعارها خواهد بود. در آنجا ظرفیت منتقدانی که از مدتها قبل معتقد بودند کشور امکانات فوری تحقق این شعارها را ندارد، کمک دولت خواهد بود. در مسائل دیگری هم این هست. اداره کشور در این دوره دو چیز میخواهد. یکی علم و توان مدیریتی و گرفتن تصمیمات منطقی. اما بخش دیگر که خیلی مهم است جراحیهای اساسی و زیربنایی در اقتصاد و ساختار و فرایندهاست که به احتمال بسیار زیاد درد دارد و درد آن به مذاق جامعه خوش نیاید. اینجا اگر تصمیمات دولت آقای رئیسی درست اما در بازه زمانی مشخصی دارای طعم تلخ باشد، قطعاً منتقدان دولت مانند بخش زیادی از اصلاحطلبان به کمک دولت خواهند آمد و جامعه را نسبت به این اتفاقات و ضرورت آن توجیه خواهند کرد و یاری میکنند که یک اجماع عمومیتری برای این کارها صورت بگیرد. چون به هر حال عبور کشور از این عدم تعادلها و وضعیتی که میبینیم کار سادهای نیست.
آقای رئیسی در فاصله زمانی که پیروز انتخابات شد تا الان دیدارهایی با افراد مختلف ترتیب داد و حتی از منتقدان و مخالفان خود هم خواسته است تا دیدگاههایشان را به ایشان منتقل کنند. اخیراً هم ایشان جلسهای با صاحبنظران اقتصادی داشت. این حرکت را شما مقدمهای برای وضعیتی که توصیف کردید، میدانید؟
اینها کار خوبی بود. از نظر احترام به گروههای مختلف صاحبنظر و به رسمیت شناختن تکثر دیدگاهها. اما بحث ما چه ناظر به استفاده از ظرفیت کارشناسی کشور باشد و چه اداره بهتر اقتصاد، نیازمند اقدامات به مراتب اساسیتری است. برای تضارب آرا همین که ایشان فضای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور را باز کند و امکان فعالیت در اغلب بخشهای مختلف جامعه مدنی را فراهم بیاورد، خودش یک گام بسیار بزرگ است. از دل یک یا چند جلسه، تضارب آرا سازنده بیرون نمیآید. این باید یک فرایند فراگیر در تمام سطوح جامعه و با دادن سطح معقولی از آزادی فعالیت به همه باشد. کما اینکه از دل این دست جلسات به نظر من برنامه عملیاتی هم بیرون نمیآید. برنامه عملیاتی برای اقتصاد یک تیم مسئول و منسجم میخواهد که حداقل چهار نهاد را در بر بگیرد، یعنی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت و البته نقش دستگاه دیپلماسی هم با توجه به ارتباط کارکرد آن با جذب سرمایهگذاری خارجی بسیار مهم است. مهم این است که در این سطح یک برنامه و تیم هماهنگ وجود داشته باشد که هدفگذاری مشخصی در دو حوزه تورم و رشد اقتصادی داشته باشند تا در نهایت بتوانند به یک بسته سیاستی واحد و هماهنگ برسند. ما تا الان بسته سیاستی در این حوزه داشتیم اما همه آنها مونتاژ بوده، یک جمله را از آقای نیلی میگرفتند، یک جمله از آقای راغفر، یک طرح از آقای خوش چهره میگرفتند و یک طرح از آقای فروزان مهر. استفاده از ظرفیت همه اقتصاددانان و شنیدن نظرات همه آنها خیلی خوب است به شرطی که قبل از آن یک تیم منسجم و هماهنگ شکل گرفته باشند. این برای من خیلی مهم نیست این تیم چه کسانی هستند. قطعاً باید اقتصاددانان قابلی باشند اما چه کسانی باشند از نظر من اولویت ندارد. اولویت مهمتر این است که هماهنگ باشند. آقای رئیسی اگرچهار اقتصاددان قابل و کارکشته اما با نظرات مختلف را در سمتهای اقتصادی دولت بگذارد قطعاً باید بداند که کار مدیریت اقتصادی دولتش از همان اول به بنبست میخورد.
غلامرضا مصباحی مقدم در گفتوگو با «ایران»:
یکدستی و کارآمدی مؤلفههای مهم چینش کابینه است
ادامه از صفحه اول
در مقابل فروشندگان برای فروش کالا عجله ندارند و میگویند صبر میکنیم با قیمت بالاتر بفروشیم. این سبب به وجود آمدن شکاف عرضه و تقاضا میشود و به زیان عامه مردم است، زیرا همان تورمی که انتظارش را میکشیدند در اثر این شکاف اتفاق میافتد.
از این جهت بنده رویکرد آقای رئیسی را رویکرد مثبتی میبینم. این رویکرد به مخاطبان یعنی جامعه آرامش میدهد. اینکه ایشان بیش از آنکه بخواهد به نحو سلبی انگشت روی مشکلات بگذارد، به نحو ایجابی درباره حل مشکلات میگوید اثر مثبتی بر وضعیت روانی جامعه دارد و به تبع اثر مثبتی هم بر اقتصاد خواهد داشت.
برخی کارشناسان پیشبینی میکنند که با یکدست شدن حاکمیت و همسو شدن جریانهای سیاسی حاکم در قوای سهگانه و دیگر نهادهای حاکمیتی برخی مشکلاتی که پیش روی دولت آقای روحانی وجود داشت مانند معطل ماندن FATF در مجمع و نظایر آن از پیش پای دولت جدید به طریقی برداشته شود و راه حلی برای خروج از این بنبستها پیدا شود. آیا شما با این نظر موافقید یا ممکن است حتی در دولت آقای رئیسی هم مسائلی از این دست لاینحل بمانند و برای دولت مشکلساز شوند؟
یکدستی حاکمیت طبعاً بر رویکرد هر سه قوه نسبت به هم و همکاریشان با یکدیگر اثر مثبتی دارد. این رویکرد همکارانه، چالشها را کاهش میدهد و سبب میشود کشور راحتتر اداره شود. طبیعتاً ادبیاتی که سران قوا در شرایط یکدستی حاکمیت نسبت به هم به کار میگیرند ادبیات طعنه زدن به یکدیگر نیست و این از نظر اجتماعی آثار مثبتی دارد. بله من هم قبول دارم که وقتی حاکمیت یکدست میشود تفاهم بیشتر است و کارها و تصمیمات سریعتر به نتیجه میرسد و آنچه مربوط به همکاری قوای مختلف و دستگاههای مختلف است نسبت به یکدیگر سریعتر سامان پیدا میکند.
اما در مورد خاصی که شما مثال زدید یعنی FATF یک معنایش میتواند این باشد که دولت از این اصرار بیجا و بیموردی که در مورد FATF میشود، دست بر میدارد و میفهمد که آنچه اتفاق افتاده ربطی به FATF ندارد؛ بلکه صرفاً حاصل تحریم یکجانبه امریکا است. تحریمها مانع نقل و انتقال وجوه است و مانع از اینکه بسیاری از خواستههای ایران با واردات تأمین شود. تحریمها موجب این است که هزینههای بالایی برای تجارت ما پدید بیاید نه اینکه مربوط به FATF باشد. کشورهایی مثل چین، هند، کره جنوبی، روسیه و... که با ما ارتباط مالی دارند بخوبی میدانند که ایران پولشویی نمیکند اما ناچار است برای مقابله با تحریمهای امریکا آنها را دور بزند. البته ما با افزایش تولید که در بیان جناب آقای رئیسی هم آمد تحریمها را خنثی میکنیم نه اینکه با اقدامات عجلهای بخواهیم کاری کنیم که دشمن رفع تحریم کند؛ خیر ما خنثی سازی تحریم میکنیم. این هم یک روش است و اتفاقاً روش موفقتری است. زیرا دست دشمن را از اهرم فشاری که دارد، خالی میکند. از این جهت من کاملاً موافقم که همسویی و هماهنگی قوا به سرعت گرفتن حل مشکلات و مسائل کمک خواهد کرد.
بتازگی برخی فعالان سیاسی اصولگرا همچون آقای احمد توکلی از سهمخواهی در جریان تشکیل کابینه ابراز نگرانی کردهاند. به هر حال بعید هم نیست که طیفهایی از اصولگرایان خود را محق بدانند که سهمی از کرسیهای هیأت دولت داشته باشند. اما در مقابل برخی کارشناسان هم به ضرورت شکل گیری کابینه فراجناحی معتقدند. آنها این نظر را به تأکیدات خود آقای رئیسی برای بهکارگیری افراد کارآمد و شایستهسالاری مستند میکنند. به نظرتان آقای رئیسی تا چه حد میتواند در مقابل سهمخواهیها مقاومت کند و کابینهای واقعاً براساس کارآمدی تشکیل بدهد؟
من برای پاسخ به این سؤال از بیانات خود آقای رئیسی استفاده میکنم. ایشان در تبلیغات انتخاباتی اول خودشان را به عنوان یک کاندیدای مستقل معرفی کردند. یعنی اینکه مدیون هیچ جریان سیاسی نیستند و شعارشان هم تشکیل دولت مردمی است. علاوه بر این کابینه خودشان را کابینهای براساس شایسته سالاری اعلام کردند. دقیقاً این معنا جلوی هرگونه مطالبات گروهی و سهمخواهی را میگیرد. چه کسی از آقای رئیسی طلبی دارد تا بخواهد به این وسیله در کابینه برای خودش سهمی دست و پا کند؟ اگر کسانی به میدان آمدند در هنگام تبلیغات، ستاد زدند و... چه کسی از آنها خواسته بود که این کارها را بکنند؟ اگر آقای رئیسی خواسته بود یا اگر ستاد ایشان خواسته بود در آن صورت حق داشتند که امروز انتظار داشته باشند، ولی نه آقای رئیسی و نه ستاد ایشان از کسی چنین کاری نخواسته بود. از این جهت ایشان هیچ گونه بدهکاری و دینی به کسی ندارد تا بخواهد به این سهمخواهیها پاسخ مثبت بدهد. ایشان آزاد و راحت است و میتواند انتخاب خودش را بر اساس شایسته سالاری انجام دهد و برای هر وزارتخانه فهرستی از چند وزیر داشته باشد تا احیاناً اگر بعضی هایشان را مجلس نپذیرفت افرادی را بلافاصله جایگزین کند. اما مهم یکدست بودن، توانایی و کارآمدی این مجموعه است و مهم این است که خصوصاً در حوزه اقتصاد یک گروه منسجم با یک فرد ارشد که از مجموعه باشد پدید بیاید و دعوت به کار شود که بتوانند هماهنگ با هم کار کنند. بانک مرکزی، سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی نهادهایی هستند که باید مجموعه به وسیله یک تیم حرفهای، هماهنگ، فعال و جهادی مدیریت شوند. اگر این کار را آقای رئیسی آزادانه انجام دهد هیچ کس نمیتواند از ایشان مطالبهای داشته باشد که ایشان ملزم باشد به آن مطالبه پاسخ مثبت بدهد.
ایشان سامانهای برای معرفی وزرا از سوی نخبگان و مردم راهاندازی کردند. فرض کنیم که حاصل این معرفیها و تصمیم آقای رئیسی دعوت از چند وزیر یا معاون از جناح رقیب باشد و اتفاقاً آن فرد یا افراد هم بپذیرند که با دولت ایشان کار کنند. اگر چنین فرضی واقعیت پیدا کند شما آن را مفید میدانید یا فکر میکنید مسألهساز باشد؟
یادم میآید که امام (ره) در انتصاب آقای بازرگان به نخست وزیری فرمودند که من آقای بازرگان را به نخست وزیری منصوب میکنم بدون درنظر گرفتن روابط حزبی، یعنی با فراغت ایشان از جریان سیاسی متبوعشان، یعنی منظورشان این بود که آقای بازرگان در انتخاب کابینه وزرا را از میان فعالان نهضت آزادی انتخاب نکند. اگر جناب آقای رئیسی بخواهد چنین کاری بکند و فردی را از جریان اصلاحات بکار بگیرد، باید نگاه براساس شایستهسالاری باشد. اگر فرد شایسته است بدون توجه به وابستگیهای سیاسی و حزبی شایستگی و توانایی خودش را به میدان بیاورد. از این جهت ایشان مرزهای گروهها و جریانها را درنوردید و اعلام کرد که خودم را به تفکر سیاسی خاصی محدود نمیکنم.
آیا میتوانند واقعاً چنین دیدگاهی را عملی کنند؟ در حال حاضر نوعی سکوت خبری از سوی دفتر ایشان درباره انتخاب افراد کابینه پیگیری میشود. پشت این سکوت چیست؟
بله البته ایشان روش خاصی دارد. برای کاندیداتوریاش هم کسی خبر نداشت که بالاخره ثبت نام میکند یا خیر. تا اینکه شب انتخابات از طریق نزدیکانشان خبردار شدیم که ثبت نام میکنند. در مورد انتخاب وزرا هم همین طور است. قدرت راز نگهداری ایشان بالاست که البته باید این ویژگی را تحسین کرد.
بسیاری معتقدند که شرایط حال حاضر کشور ایجاب میکند که تنشها و اختلافات سیاسی داخلی به حداقل برسد. آیا در ایشان چنین ظرفیتی را میبینید که بتوانند نوعی وفاق داخلی ایجاد کنند؟
بدانید که این نگاه دقیقاً نگاه رهبر معظم انقلاب است. حضرت آقا خواهان این هستند که ما در داخل انسجام و وحدت ملی داشته باشیم. حس میکنم آقای رئیسی هم با رفتارهایی که میکند همین را نشان میدهد. اینکه دفتر آقای رئیسی مثلاً به آقای احمد زیدآبادی و بعضی دیگر از نخبگان جریان اصلاحطلب تماس میگیرد و میخواهد که نظراتشان را بنویسند و آنها هم دست به کار میشوند و نظراتشان را منتقل میکنند. اینکه ایشان رقبای خودشان را در انتخابات دعوت کرد و با آنها به گفتوگو نشست و از آنها راهنمایی خواست. اینها حکایت از آن دارد که رویکرد آقای رئیسی رویکرد انسجام داخلی و یکصدایی ملت ایران در مقابل مناسبات خارجی و بینالمللیاش است.
دیدار دبیر شورای عالی فضای مجازی با رئیسجمهور منتخب
در ادامه دیدارهای مقامات دولتی و کارگزاران نظام با رئیسجمهور منتخب، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و حجتالاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها دیروز یکشنبه با حضور در دفتر رئیسجمهور منتخب، با سید ابراهیم رئیسی دیدار کردند. به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در این دیدارها با تبریک موفقیت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در انتخابات و آرزوی توفیق برای وی و دولت سیزدهم، گزارشی از آخرین فعالیتها و اقدامات دستگاه متبوع خود ارائه کردند.
واکنش حدادعادل به شایعه دخالت در انتخاب شهردار تهران
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به برخی شایعات درباره دخالت این شورا در انتخاب شهردار پایتخت واکنش نشان داد. به گزارش ایرنا، غلامعلی حدادعادل در این باره گفت: ممکن است شورای ائتلاف شاخصهایی را به اعضای شورا پیشنهاد دهد، اما وارد مصادیق نمیشویم و این حق اعضای شورای شهر است تا با رأیی که از مردم گرفتهاند برنامه نامزدهای شهرداری تهران را بررسی و گزینه نهایی را انتخاب کنند. حداد عادل با بیان این امیدواری که شهردار آینده تهران مدیری موفق و نمادی از نیروهای انقلابی باشد، گفت: وارد مصادیق نشده و نمیشوم و اگر نکاتی درباره شاخصها داشته باشم به دوستان منتقل خواهم کرد.
قدردانی وزیر خارجه چین از نقش دولت روحانی در تقویت روابط تهران-پکن
وانگ یی وزیر امور خارجه چین و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران به صورت تلفنی با یکدیگر بحث و رایزنی کردند.
وزارت امورخارجه چین با انتشار بیانیهای ضمن اعلام این خبر افزود: وانگ یی در اظهارات خود گفت که چین از همکاریهای مثبت رئیس جمهوری حسن روحانی و دولت او برای توسعه روابط ایران و چین در طول هشت سال گذشته تقدیر میکند. در ادامه این بیانیه آمده است: چین خواهان همکاری با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب ایران و دولت او برای پیشبرد سنت قدیمی اعتماد دوطرفه و حمایت میان دو کشور، تقویت تبادلات و همکاریهای دوستانه، حفاظت از چندجانبهگرایی و عدالت بینالملل است.
به گزارش ایسنا، همچنین در این بیانیه آمده است: پکن از حمایت ایران از چین در موضوعات مرتبط با منافع اساسی این کشور تشکر میکند و همچون همیشه از ایران در حفاظت از حاکمیت و عزت ملی و انتخاب راهی برای توسعه که متناسب با شرایط ملیاش است، حمایت خواهد کرد. طبق این بیانیه، ظریف نیز در این تماس تلفنی از کمک چین به ایران برای تهیه واکسن و لوازم مقابله با پاندمی کرونا قدردانی و ابراز امیدواری کرد که همکاری ها با چین برای مبارزه با این بیماری ادامه یابد.
محمدجواد ظریف در ادامه گفت که برای ایران، روابط دو کشور اهمیت بسیاری دارد و براین باور است که روابط دوجانبه بعد از روی کار آمدن دولت جدید بیش از پیش تقویت خواهد شد. بنابر اعلام وزارت امور خارجه چین، دو طرف به علاوه درباره اوضاع افغانستان و موضوعات دیگر رایزنی کردند.
چهارچوب مذاکرات هستهای
در دولت آینده تغییر نمیکند
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به روند مذاکرات برجام در وین، گفت: با دستورالعملهای کلان 6 دوره مذاکرات در وین برگزار شد. جمهوری اسلامی با سیاست قطعی رهبر معظم انقلاب از جمله رفع تمامی تحریمها، راستی آزمایی بهصورت مؤثر و اقدام ایران پس از اقدام طرف مقابل، در این مذاکرات حاضر است.ابوالفضل عمویی در گفتوگو با خانه ملت، ادامه داد: محور دوم مذاکرات اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها بخصوص ماده 7 است، هیأت مذاکره کننده با این سیاست در مذاکرات شرکت کرده و مذاکرات به متن اولیه رسیده اما هنوز تکمیل نشده، البته بعد از انتخابات اخیر متن اولیه مورد بررسی در داخل کشور قرار گرفته و هیأت تطبیق؛ متشکل از نمایندگان مجلس، نمایندگان دولت و شورای عالی امنیت ملی موضوع را بررسی و موضوعات به اطلاع نهادهای ذی ربط رسیده است.
نماینده تهران بیان کرد: در این چهارچوب، روند فعلی مذاکرات به پایان نرسیده، با توجه به اینکه در دوره انتقالی دولت هستیم، برای اینکه دولت جدید سیاستهایش را شکل دهد فعلاً مذاکرات برای هماهنگی داخلی به زمانی دیگر یعنی چند هفته دیگر موکول شده است. جمهوری اسلامی برای رسیدن به اهداف، مذاکرات را ادامه خواهد داد، سیاستهای جدید در دولت جدید شکل میگیرد، اما چهارچوب، همین سیاستها است که اعلام شده و قرار نیست تغییری کند.
عمویی گفت: روند فعلی مذاکرات هنوز با خواستههای جمهوری اسلامی فاصله دارد و تصور میکنیم تا زمانی که تغییر اساسی در سیاستهای امریکا صورت نگیرد و فراتر از حرف، دست به اقدام عملی نزند و نشانههایی از تغییر اساسی مشاهده نشود، نمیتوان انتظار داشت مذاکرات به این زودی به نتیجه برسد.وی عنوان کرد: سیاست خارجی در ایران چهارچوب کلانی دارد و در موضوع مذاکرات بنا به تغییر در سیاستها نیست ممکن است روشها و افراد تغییر کنند اما اهداف و چهارچوب کلان ثابت است، انتظار ما این است که در دولت آتی در روند مذاکرات تغییرات اساسی صورت نگیرد اما تقویت مواضع ملی ما حتماً به قدرت ما در موضوع مذاکرات تبدیل میشود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دولت آتی با رویکرد تقویت اقتصاد داخلی و خنثیسازی تحریمها حتماً میتواند به تقویت مواضع کشور در مذاکرات وین کمک کند.
راهکار امام جمعه کیش برای تقویت حجاب و عفاف
امام جمعه کیش برنامه ریزی و برگزاری جلسات متعدد شورای امر به معروف و نهی از منکر جزیره کیش را با محوریت عفاف و حجاب اقدامی کم نظیر و ارزشمند در این منطقه برشمرد.
به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده امام جمعه کیش در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر با محوریت عفاف و حجاب برگزاری این جلسه در سطح مدیران عالی سازمان منطقه آزاد کیش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری؛ موضوع مهم عفاف و حجاب در جزیره کیش مورد توجه ویژه قرار گرفته است. به گفته حسن زاده، میان شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در سطح کشور، هیچ شورایی به اندازه شورای امر به معروف و نهی از منکر جزیره اقدامات مؤثری در زمینه برگزاری جلسات متعدد، برنامه ریزی و پیگیری مصوبات فعالیت ندارد. امام جمعه کیش بیان داشت: دستگاههای اجرایی مستقر در این منطقه با انجام وظایف محوله خود میتوانند ۸۰ درصد معضلات اجتماعی کیش را حل کنند .حسن زاده تصریح کرد: حوزه حراست ادارات و نهادها میتوانند با نظارت بر رعایت لباس متحد الشکل، فضای ظاهری بد حجابی را در محل کار از بین ببرند و تحقق این مهم موجب بهتر شدن فضا در جزیره کیش خواهد شد.