رئیسجمهوری در آیین افتتاح طرحهای ملی وزارتخانههای راه و شهرسازی و ورزش و جوانان:
روحانی : تقویت حمل و نقل از افتخارات دولت است
گروه اقتصادی | رئیسجمهوری حوزه حملونقل را از ارکان پیشرفت کشور و بهبود وضعیت زندگی مردم دانست و گفت: تقویت و توجه ویژه به بخش حملونقل از افتخارات این دولت است و در طول 8 سال گذشته در زمینه بزرگراهها، حملونقل جادهای، ریلی، دریایی، بندری و بویژه ترانزیت، کارهای بسیار بزرگی انجام شده است. حسن روحانی در هشتاد و یکمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید و افتتاح طرحهای ملی وزارتخانههای راه و شهرسازی و ورزش و جوانان در استانهای مختلف کشور، اظهار داشت: افتخار میکنیم به اینکه در شرایط سخت جنگ اقتصادی و کرونا خداوند توفیق داد تا مسیر افزایش و جهش تولید و همچنین حمایت و مانع زدایی از تولید را با قدرت ادامه دهیم.
روحانی با اشاره به افتتاح طرحها و پروژههای مهم در حوزه راه و شهرسازی و ورزش و جوانان در شهرهای مختلف کشور، گفت: افتتاح حدود 21 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز با وجود شرایط سخت جنگ اقتصادی، بسیار حائز اهمیت است. رئیسجمهوری با بیان اینکه در این دولت بزرگراههای کشور از 12 هزار کیلومتر به 20 هزار کیلومتر افزایش یافته است، گفت: در حوزه ریلی نیز اقدامات بسیار خوبی در 8 سال گذشته انجام شده و اتصال خطوط ریلی کشور و نقش آن در ترانزیت بسیار حائز اهمیت است. روحانی گفت: 6 هزار کیلومتر بزرگراه نیز در دست اجراست که با تکمیل آن بزرگراههای کشور تقریباً دو برابر خواهد شد و اقدامات انجام شده در حوزه مهم و زیر ساختی، ریلگذاری برای دولت آینده است.رئیسجمهوری در آیین افتتاح پروژههای بندری در بندر شهید رجایی استان هرمزگان با اشاره به آغاز استفاده از تجهیزات جدید لایروبی در بنادر کشور، گفت: اینکه از لحاظ لایروبی امروز قادر هستید با استفاد از تجهیزات جدید عمق لازم را برای اسکلهها بهوجود آورید تا کشتیها براحتی برای تخلیه و بارگیری پهلو بگیرند، بسیار ارزشمند است. روحانی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید برای توسعه بنادر کشور، گفت: آبادانی سواحل مکران از جمله اقدامات مهم و از افتخارات این دولت است. رئیسجمهوری افزود: با اقدامات دولت در زمینه اتصال خطوط راهآهن به شبکه ریلی سراسر کشور، راهآهن از چابهار به زاهدان به شبکه سراسری متصل شده و از قزوین به رشت و از آنجا به کاسپین و دریای خزر و سپس بندر آستارا متصل میشود و با این اقدامات، کشورهای منطقه نیز به شبکه ریلی کشورمان متصل خواهند شد. روحانی گفت: دولت همچنین پروژه بزرگ انتقال آب دریا به استانهای کرمان و یزد را انجام داده و شرایط برای ادامه این مسیر به استانهای اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نیز وجود دارد. رئیسجمهوری ادامه داد: در روزهای آینده اسکله نفتی مهمی که میتواند بهعنوان یک اقدام تاریخی محسوب شود افتتاح خواهد شد و از این به بعد از بندر جاسک نیز میتوانیم نفت صادر کنیم. روحانی با بیان اینکه در این دولت سرمایهگذاری بزرگی در چابهار، جاسک و سواحل مکران انجام شده است اظهار داشت: امروز بواسطه سرمایه گذاریهای انجام شده، 8 میلیون تن به ظرفیت بندر شهید بهشتی اضافه شده است و بر اساس گزارش وزیر راه و شهرسازی امکانات بندری برای تخلیه بار از 180 میلیون تن به 285 میلیون تن افزایش یافته است و این درحالی است که در شرایط تحریم و کرونا بودیم و اگر آن خبیث در دنیای سیاسی جهان نبود بیتردید شاهد اقدامات بزرگتری در این هشت سال میبودیم.
افزایش ۶۰ درصدی طول بزرگراههای کشور
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم بهرهبرداری از طرحهای ملی وزارتخانههای راه و شهرسازی و ورزش و جوانان در سراسر کشور گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم، حدود ۱۱ هزار کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی ایجاد شده است که به این واسطه حدود ۶۰ درصد افزایش طول بزرگراهها را شاهد بودیم. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این دوره بیش از ۱۴ هزار کیلومتر به راههای آسفالت شده کشور افزوده شد، خاطرنشان کرد: ظرفیت بنادر از ۱۸۰ میلیون در سال ۹۲، امروز به بیش از ۲۸۵ میلیون تن میرسد که حکایت از افزایش ۱۰۰ میلیون تنی دارد. وی ادامه داد: با توسعه مکانیزاسیون مناسب ظرفیت پهلوگیری، بارگیری و تخلیه را به شکلی پیش بردیم که مدت انتظار کشتیها را به حداقل برسانیم. اگر در گذشته یک کشتی حامل کالای اساسی بیش از دو هفته برای تخلیه بار معطل میماند، اما امروز، ظرف مدت ۶ یا حداکثر ۷ روز این بار تخلیه میشود و زمان تخلیه به نصف کاهش پیدا کرده است. وی به افتتاح موارد متعددی در حوزه نوسازی ناوگان اشاره کرد و گفت: در کشور ۵۵ هزار کامیون بالای۴۰ سال داریم که غیر از مخاطرات ایمنی و مصرف سوخت بالا، موجب کاهش راندمان بخش حملونقل خواهد شد. برنامهای را در این حوزه از سال ۹۸ دنبال کردیم که اولین نتایج اولیه را گزارش میدهیم. وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال گذشته، بیش از۵۰۰ میلیون تن بار در جادههای کشور جابهجا کردیم که نسبت به سال ۹۸، حدود ۷ درصد رشد داشتهایم. از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون نیز همین نرخ رشد را در جابهجایی بار تجربه کردیم.
عبور از گردنه مشکلات با افتخار
مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان هم در آیین بهرهبرداری از طرحهای ملی وزارتخانههای ورزش و جوانان و راه و شهرسازی، اظهار داشت: با وجود جنگ اقتصادی، خشکسالی، سیل، زلزله، تحریم و مشکلات متنوعی که در این دوره به وجود آمد، دولت با مدیریت و تدبیر جنابعالی توانست از این گردنه با افتخار عبور کند.
وی از تمامی حمایتها و پشتیبانیهای رئیس جمهوری از جامعه ورزش و جوانان کشور قدردانی و تأکید کرد: در حضور ملت ایران شهادت میدهم نه تنها در عرصه ورزش و جوانان بلکه در همه عرصههای اجرایی و توسعه کشور اگر موفقیتی بود، مرهون زحمات همه همکاران در دستگاههای اجرایی، حمایتهای مردم و مدیریت هوشمندانه رئیس جمهوری انجام شده است.
برش
طرحها
طرحهای هشتاد و یکمین پویش تدبیر و امید در استانهای مرکزی، لرستان، مازندران، فارس، بوشهر و هرمزگان به بهرهبرداری رسید
37 پروژه بزرگراهی، بندری، راهداری و حملونقل جادهای شامل بهرهبرداری از 321 کیلومتر پروژه بزرگراهی و باند دوم راه اصلی در 17 استان کشور، 4 طرح در حوزه راهداری و حملونقل جادهای کشور، 16 پروژه بندری شامل سه پست اسکله نفتی و انواع سامانههای اعلام حریق و سامانه مرجع دریایی در این استانها افتتاح شد
بهرهبرداری رسمی از سالنهای چندمنظوره ورزشی از جمله سالنهای 6 هزار نفره ساری و شیراز و 262 فضای ورزشی در شهرهای مختلف کشور با فرمان رئیسجمهوری آغاز شد
برای اجرای این طرحها و پروژههای توسعهای و زیرساختی کشور، 21 هزار و 423 میلیارد تومان سرمایهگذاری شده که برای یک هزار و 422 نفر اشتغالزایی بههمراه دارد
اقتصاد بیمار باید بر اساس راهکارهای علمی و کارشناسی درمان شود
ادامه از صفحه اول
وی با تأکید بر لزوم تقویت و استفاده از همه ظرفیتها در عرصه دیپلماسی اقتصادی، از اینکه در سه سال گذشته با وجود جنگ تحمیلی اقتصادی، در چین به عنوان بزرگترین شریک تعاملات اقتصادی رایزن اقتصادی نداشتهایم، انتقاد و تصریح کرد: یکی دیگر از تصمیمات شجاعانهای که دولت سیزدهم باید اتخاذ کند، اصلاح تصمیم غلط توزیع ارز با نرخ ترجیحی است که بر اساس بررسیهای انجام شده در مجلس، بیش از سه چهارم مابهالتفاوت قیمت آن، به شکل رانت و فساد در کشور توزیع شده است.
حسین راغفر، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء(س) به عنوان سخنران بعدی این نشست شرایط کشور را اضطراری توصیف و تصریح کرد: در اثر سیاستهای اجرا شده دولتهای سه دهه گذشته، جمعیت محدودی از درون بخشهای دولتی به ثروت فراوان رسیدهاند و با کنار گذاشتن بخش بزرگی از مردم از متن امور، امروز بزرگترین مانع انجام اصلاحات اساسی شدهاند. همین افراد در حال فضاسازی برای تأثیرگذاری روی تصمیمات و اقدامات دولت سیزدهم هستند. سید محمدرضا سیدنورانی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی سخنران پنجم این نشست بود که جلوگیری از اجحاف دستگاههای دولتی و تکریم مردم، لزوم کوچک و چابکسازی دستگاههای دولتی و عمومی غیردولتی، واگذاری مدیریت بنگاههای دولتی به جای واگذاری خود بنگاه، تک نرخی کردن ارز، ادغام بانکهای خصوصی در یکدیگر، مقابله با فساد و جلوگیری از تعارض منافع را به عنوان برخی راهکارهای خروج از وضعیت نامطلوب اقتصادی موجود مطرح کرد.
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به عنوان ششمین سخنران جلسه تأکید کرد که ۳۰ سال است هر چه اجرا شده فقط وضعیت را بدتر کرده است و از رئیس جمهوری منتخب درخواست کرد که در اولین اقدام کارت هوشمند غذا، دارو و درمان و آموزش بین مردم توزیع کند تا اندکی فشارها از روی مردم کاسته شود.
هفتمین سخنران جلسه محمد خوشچهره، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران بود که تأکید کرد: دخالت دادن ایدهها، سلایق و باورهای رؤسای جمهوری در راهکارهای اجرایی یکی از دلایل بروز و انباشت مشکلات اقتصادی بوده است. همچنین باید بدانیم که مشکلات اقتصادی صرفاً با نگاه اقتصادی قابل حل و فصل شدن نیستند چرا که عوامل غیراقتصادی متعددی هستند که در اقتصاد کشور تأثیرگذارند. مسعود نیلی، عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست، با طرح این ۴ سؤال که مشکل چیست، دلایل بروز آن چیست، راهکارهای رفع مشکل کدامند و از کجا باید شروع به حل مشکل کرد، اظهار داشت: در حال حاضر تأمین مالی، تأمین انرژی، تأمین خدمات و بودجه عمومی، خدمات اجتماعی و نظام مبادله با دنیا ۶ مشکل اولویتدار کشور هستند که کارکردهای آنها در حال حاضر به طور کامل مختل است. امروز متأسفانه در آستانه وقوع یک شرایط تورمی شدید غیرقابل کنترل هستیم. سید شمسالدین حسینی، نماینده مجلس و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، نهمین سخنران این نشست بود که با تأکید بر ضرورت جدی گرفتن حکمرانی اقتصادی از سوی دولت، خاطرنشان کرد: متأسفانه در گذشته به قانون اساسی وفادار نماندیم و با آنکه قرار بود دولت کارفرمای بزرگی نباشد، امروز بزرگترین کارفرمای کشور است. از سوی دیگر قرار بود دولت تأمین کننده نیازهای اساسی و خدمات اجتماعی باشد و نه تولیدکننده، اما متأسفانه دولتهای گذشته ورود ناموفقی در عرصه تولید نیازهای اساسی و خدمات اجتماعی داشتهاند و امروز وضعیت مطلوبی در این زمینه نداریم. سید مهدی زریباف، رئیس مؤسسه مطالعات مبانی و مدلهای اقتصادی بومی به عنوان دهمین سخنران جلسه گفت: دولت سیزدهم باید بر تحول اقتصادی مبتنی بر عدالت تأکید کند چرا که در سالهای گذشته متأسفانه رویکردهای سرمایهسالارانه در کشور حاکم و در ساختارهای تصمیمسازی و تصمیمگیری نهادینه شده است. دولت آینده بیش از آنکه وارث اقتصاد فقیر دولت دوازدهم باشد، وارث مکانیسم انتقال ثروت از فقرا به ثروتمندان است.
محمدرضا فرزین، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم اظهار داشت: مجموعهای عظیم از ناترازیها شرایط کشور را بسیار سخت و نگرانکننده کرده، اما انتخاب شما به عنوان رئیس جمهوری امیدی برای حل مشکلات ایجاد کرده است. باید با عملیاتی کردن سامانههای اطلاعاتی و اتصال و یکپارچهکردن این سامانهها، با ایجاد شفافیت کارزار مؤثری برای مبارزه با فساد ایجاد کرد. عادل پیغامی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) دوازدهمین سخنران جلسه بود که گفت: اطلاعات مغشوش، متفاوت و بعضاً متناقض از یک موضوع واحد یکی از بزرگترین مشکلات کشور است که هیچ گاه ارادهای برای رفع آن وجود نداشته است. عمق حکمرانی دولت منوط به تهیه و ارائه آمار دقیق و واحد است. آیت ابراهیمی، مدیرعامل سابق بانک انصار نیز با بیان اینکه امروز دستگاه محاسباتی دولت مختل شده است، گفت: نیاز به یک جراحی جدی در سیاستهای پولی و ارزی داریم. همچنین باید یارانهها را به شکل واقعی و دقیق هدفمند کنیم. دولت سیزدهم باید حکمرانی اقتصادی کشور را اصلاح کند. چهاردهمین سخنران جلسه محمدهادی زاهدیوفا، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بود که اظهار داشت: متأسفانه چه بخواهیم و چه نخواهیم، کثرت و انباشت مشکلات، دولت را در اولویتدهی به مسائل دچار دردسر میکند. بهرهوری در بخش دولتی بسیار پایین است که این موضوع به بخش خصوصی نیز تحمیل شده است. برای حل این مسائل در وهله اول باید خود نظام تصمیمگیری اقتصادی را که به یک مشکل تبدیل شده است، اصلاح کنید.
مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد هم در این نشست تصریح کرد: بسیاری از مسائلی که به عنوان مشکلات پیش روی دولت در آغاز کار عنوان شد، در سیاستهای اقتصاد مقاومتی دیده شده و به آنها پرداخته شده است. باید با اصلاح نظام تفکر و تصمیمگیری اقتصادی، سیاستهای اقتصاد مقاومتی را محور اصلاح وضعیت قرار داد.
یاسر جبرائیلی، عضو هیأت علمی پژوهشکده حکمت به عنوان شانزدهمین سخنران جلسه با اشاره به ضرورت اصلاح نظام مالیاتی بویژه با توجه به کسری ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه امسال، خاطرنشان کرد: متأسفانه نگاه در دولت از اداره کشور به اداره خود دولت تنزل یافته است. امروز عمده فشار مالیات بر دوش کارمندان و کارگران است و طبقه ثروتمند کشور مالیات چندانی پرداخت نمیکنند.
وی افزود: در کشورهای مختلف، سازمانهای کم اهمیتتر از سازمان امور مالیاتی به شکل مستقیم زیر نظر رئیس جمهوری اداره میشوند و در برخی کشورها حتی ادارات ثبت احوال و املاک زیر نظر سازمان امور مالیاتی فعالیت میکنند. سازمان امور مالیاتی باید از وزارت اقتصاد جدا شده و زیر نظر رئیس جمهوری فعالیت کند. احسان خاندوزی، نماینده مجلس و عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان هفدهمین و آخرین اقتصاددان مدعو این جلسه اظهار داشت: دولت دوازدهم در ایام اخیر افتتاح طرحهای عمرانی را افزایش داده، اما تأثیر ملموسی از این افتتاحها در جامعه مشاهده نمیکنیم چرا که اقتصاد از سطح کلان از دست رفته و در سطح خرد و با افتتاح پروژهها اصلاح نمیشود. دولت سیزدهم باید نابرابریها در کشور را به نفع مردم اصلاح کند.