ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نمایندگان دولت در نامههای جداگانه از صداو سیما و کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری خواستند
نامزدان اتهام زدند، فرصت پاسخ دهید
گروه سیاسی/ دولت معترض برخی مسائل طرح شده در مناظره اول نامزدهای ریاست جمهوری است. مناظرهای که بلافاصله بعد از پایان آن خبر رسید که اهالی پاستور از مدیران جام جم خواستهاند که طبق قانون فرصتی برای پاسخگویی در اختیار آنها قرار بگیرد.
این درخواست که از سوی سه کانال دولتی مطرح شده، ناظر به طرح مسائل و اتهاماتی علیه دولت است که از سوی برخی نامزدهای انتخابات در اولین مناظره تلویزیونی بیان شد. آنجا که 5 داوطلب اصولگرای انتخابات مسبب همه مشکلات موجود در کشور را سیاستها و عملکرد دولت مستقر قلمداد کردند و در این میان نه تنها هیچ اشارهای به موفقیتها و دستاوردهای آن نداشتند بلکه هیچ اشارهای هم به این مهم نداشتند که دولت در سه سال آخر فعالیت خود با چه تنگناهای خارجی و البته کارشکنیها و فشارهای داخلی روبه رو بوده است.
نکتهای که البته از دید برخی کارشناسان هم غافل نماند اینکه در این مناظره و از سوی برگزارکنندگان آن هم اساساً طرح بحثی درباره فشار حداکثری امریکا و بیماری همهگیری کرونا و تبعات آن روی اقتصاد کشور و معیشت مردم نشده بود. چنانکه مسئولان ارشد دولتی هم هیچگاه منکر مشکلات معیشتی مردم نشدهاند اما همواره تأکید کردهاند که تحریم و کرونا سهم بسیار عمدهای در بروز این مشکلات داشته و دولت نهایت تلاش خود را کرده تا از فروپاشی اقتصاد و تحقق آنچه بدخواهان ایران در سر میپروراندند، جلوگیری کند. ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری تأکید دارد اگر ضمن برنامه زنده «مناظره»، هر یک از نامزدها درخصوص سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، مطالب توهینآمیز یا هتک حرمت یا مطالب مغایر با قوانین رسمی کشور بیان کند، به میزان مناسب، زمان برای پاسخگویی در نظر گیرد.
بر همین اساس ابتدا این علی ربیعی، سخنگوی دولت بود که در نامهای به علی عسگری، رئیس سازمان صداو سیما خواستار آن شد که در اسرع وقت فرصت به نماینده دولت برای پاسخ به طرح ادعاهای نامزدها داده شود.
بهگزارش ایرنا، در نامه ربیعی آمده است: «احتراماً پیرو مکاتبه پیشین و پیشنهاد سه راهکار قانونی ایجاد امکان پاسخگویی به دولت در مقابل اتهامات فاحش، بیاساس و عاری از صحت و نیز پیگیری حضوری، تاکنون پاسخی نیز حاصل نشده است. خواهشمند است مطابق قانون فرصتی برای پاسخ به اتهامزنیها و نشر اکاذیب و طرح مطالب ناروا علیه دولت که در برنامههای تبلیغاتی انتخاباتی تاکنون پخش شدهاند، جهت زمینه اجرای قانون فراهم شود.»
سخنگوی دولت در نامه خود به رئیس سازمان صداو سیما افزوده:«در همین راستا متأسفانه در اولین مناظره انتخابات ریاستجمهوری، شاهد اتهامزنیهای متعدد ناشی از کماطلاعاتی و نیز طرح افتراهای ناروا علیه دولت از سوی برخی نامزدها بودهایم، مجدداً تأکید مینماییم در این زمینه لازم است براساس مراعات انصاف و نیز ایجاد شفافیت، در اسرع وقت فرصت مقتضی در برنامه زنده تلویزیونی برای پاسخ به اتهامات یاد شده، به نماینده دولت اختصاص یابد. منتظر پاسخ مناسب از سوی آن سازمان محترم میباشیم.»
درخواست واعظی از وزیر کشور
همزمان شامگاه شنبه و ساعتی پس از پایان مناظره اول نامزدهای ریاست جمهوری، محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری هم در نامهای به وزیر کشور بهعنوان رئیس کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، بر ضرورت تعیین وقتی مناسب در برنامه مناظره دوم نامزدها در رسانه ملی برای پاسخگویی به اتهامات مطرح شده از سوی برخی نامزدها علیه دولت در نخستین مناظره زنده تلویزیونی، تأکید کرد.
واعظی در نامه خود خطاب به رحمانی فضلی «طرح اتهامات، نسبتهای ناروا، تحریف اطلاعات و ارائه آمار غلط و سیاه نمایی از وضعیت کشور و اظهارات خلاف واقع و غیرمنصفانه علیه دولت تدبیر و امید از سوی برخی نامزدهای انتخابات» را دلیل این درخواست اعلام کرده است. او نوشته که «متأسفانه در مناظره اول شاهد سیاه نماییها در مورد شرایط کشور و بیان اظهارات بعضاً غیرمنصفانه از سوی برخی نامزدها علیه دولت و انتصاب مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی ۳.۵ ساله و شیوع ویروس کرونا به آنچه ناکارآمدی دولت خوانده شده، بودیم که ضروری است برای روشن شدن افکارعمومی و پاسخ به اتهامات و ابهامات مطرح شده، پاسخها و دفاعیات دولت در مناسبتترین و سریعترین زمان ممکن به اطلاع مردم شریف کشور رسانده شود.» واعظی در این نامه تأکید کرده که این فرصت در ابتدای مناظره دوم نامزدها داده شود. ۵ نامزد مخالف دولت در مناظره روز شنبه ادعاهای مختلفی علیه قوه مجریه مطرح کردند تا آنجا که در بخشی از این برنامه محسن رضایی مدعی شد که در صورت رسیدن به کرسی ریاست جمهوری بخشی از مقامات دولت روحانی را ممنوعالخروج خواهد کرد.
شعارهای پوپولیستی و تخریب دولت
محمود واعظی همچنین در یادداشتی که خبرگزاری جمهوری اسلامی آن را منتشر کرده، با اشاره به اینکه محتوای مناظره متأسفانه بیشتر سیاهنمایی، تخطئه غیرمنصفانه دولت و درشتگویی حضار نسبت به یکدیگر بود، افزوده: در این مناظره، نامزدهایی که سابقه طولانی در مسئولیتهای قوای سهگانه دارند، به گونهای نسبت به گذشته صحبت میکردند که گویی هیچ نقشی در ایجاد شرایط امروز نداشتهاند. قبل از مناظره انتظار این بود که نامزدها با بیان برنامهها و ارائه راهحل برای مشکلات کشور، در راستای افزایش امید مردم به آینده کشور و در نتیجه افزایش مشارکت گام بردارند. ولی آنچه در عمل بر مناظره سایه افکند، شعارهای پوپولیستی و تخریب دولتی بود که در چهار سال گذشته در مقابل جنگ اقتصادی همهجانبه امریکا سینه سپر کرده و همزمان با آن، در یک و نیم سال گذشته در نبرد دشوار دیگری در مقابل بیماری منحوس کرونا صفآرایی کرده بود.
وی با انتقاد از اینکه دو موضوع مهم تحریم و کرونا از مناظرهها حذف شده، آورده است: دوران مسئولیت این دولت کمتر از دو ماه دیگر به اتمام خواهد رسید اما این رویکرد غیرمنصفانه در خاطره و یاد ملت بزرگ ایران خواهد ماند. این روزهای تلخ تجربهای برای دولتمردان آینده هم هست.
وقتی رئیس جمهوری که با ۲۴ میلیون رأی و مشارکت کمنظیر مردم روی کار آمد و پنجه در پنجه دشوارترین مشکلات داخلی و خارجی انداخت و برای موفقیت ایران همراه مردم، مردانه جنگید، اینچنین مورد بیحرمتی قرار گیرد، آیا تضمینی وجود دارد که برای دولت بعدی این بیاخلاقیها افزایش نیابد؟
این درخواست که از سوی سه کانال دولتی مطرح شده، ناظر به طرح مسائل و اتهاماتی علیه دولت است که از سوی برخی نامزدهای انتخابات در اولین مناظره تلویزیونی بیان شد. آنجا که 5 داوطلب اصولگرای انتخابات مسبب همه مشکلات موجود در کشور را سیاستها و عملکرد دولت مستقر قلمداد کردند و در این میان نه تنها هیچ اشارهای به موفقیتها و دستاوردهای آن نداشتند بلکه هیچ اشارهای هم به این مهم نداشتند که دولت در سه سال آخر فعالیت خود با چه تنگناهای خارجی و البته کارشکنیها و فشارهای داخلی روبه رو بوده است.
نکتهای که البته از دید برخی کارشناسان هم غافل نماند اینکه در این مناظره و از سوی برگزارکنندگان آن هم اساساً طرح بحثی درباره فشار حداکثری امریکا و بیماری همهگیری کرونا و تبعات آن روی اقتصاد کشور و معیشت مردم نشده بود. چنانکه مسئولان ارشد دولتی هم هیچگاه منکر مشکلات معیشتی مردم نشدهاند اما همواره تأکید کردهاند که تحریم و کرونا سهم بسیار عمدهای در بروز این مشکلات داشته و دولت نهایت تلاش خود را کرده تا از فروپاشی اقتصاد و تحقق آنچه بدخواهان ایران در سر میپروراندند، جلوگیری کند. ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری تأکید دارد اگر ضمن برنامه زنده «مناظره»، هر یک از نامزدها درخصوص سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، مطالب توهینآمیز یا هتک حرمت یا مطالب مغایر با قوانین رسمی کشور بیان کند، به میزان مناسب، زمان برای پاسخگویی در نظر گیرد.
بر همین اساس ابتدا این علی ربیعی، سخنگوی دولت بود که در نامهای به علی عسگری، رئیس سازمان صداو سیما خواستار آن شد که در اسرع وقت فرصت به نماینده دولت برای پاسخ به طرح ادعاهای نامزدها داده شود.
بهگزارش ایرنا، در نامه ربیعی آمده است: «احتراماً پیرو مکاتبه پیشین و پیشنهاد سه راهکار قانونی ایجاد امکان پاسخگویی به دولت در مقابل اتهامات فاحش، بیاساس و عاری از صحت و نیز پیگیری حضوری، تاکنون پاسخی نیز حاصل نشده است. خواهشمند است مطابق قانون فرصتی برای پاسخ به اتهامزنیها و نشر اکاذیب و طرح مطالب ناروا علیه دولت که در برنامههای تبلیغاتی انتخاباتی تاکنون پخش شدهاند، جهت زمینه اجرای قانون فراهم شود.»
سخنگوی دولت در نامه خود به رئیس سازمان صداو سیما افزوده:«در همین راستا متأسفانه در اولین مناظره انتخابات ریاستجمهوری، شاهد اتهامزنیهای متعدد ناشی از کماطلاعاتی و نیز طرح افتراهای ناروا علیه دولت از سوی برخی نامزدها بودهایم، مجدداً تأکید مینماییم در این زمینه لازم است براساس مراعات انصاف و نیز ایجاد شفافیت، در اسرع وقت فرصت مقتضی در برنامه زنده تلویزیونی برای پاسخ به اتهامات یاد شده، به نماینده دولت اختصاص یابد. منتظر پاسخ مناسب از سوی آن سازمان محترم میباشیم.»
درخواست واعظی از وزیر کشور
همزمان شامگاه شنبه و ساعتی پس از پایان مناظره اول نامزدهای ریاست جمهوری، محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری هم در نامهای به وزیر کشور بهعنوان رئیس کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، بر ضرورت تعیین وقتی مناسب در برنامه مناظره دوم نامزدها در رسانه ملی برای پاسخگویی به اتهامات مطرح شده از سوی برخی نامزدها علیه دولت در نخستین مناظره زنده تلویزیونی، تأکید کرد.
واعظی در نامه خود خطاب به رحمانی فضلی «طرح اتهامات، نسبتهای ناروا، تحریف اطلاعات و ارائه آمار غلط و سیاه نمایی از وضعیت کشور و اظهارات خلاف واقع و غیرمنصفانه علیه دولت تدبیر و امید از سوی برخی نامزدهای انتخابات» را دلیل این درخواست اعلام کرده است. او نوشته که «متأسفانه در مناظره اول شاهد سیاه نماییها در مورد شرایط کشور و بیان اظهارات بعضاً غیرمنصفانه از سوی برخی نامزدها علیه دولت و انتصاب مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی ۳.۵ ساله و شیوع ویروس کرونا به آنچه ناکارآمدی دولت خوانده شده، بودیم که ضروری است برای روشن شدن افکارعمومی و پاسخ به اتهامات و ابهامات مطرح شده، پاسخها و دفاعیات دولت در مناسبتترین و سریعترین زمان ممکن به اطلاع مردم شریف کشور رسانده شود.» واعظی در این نامه تأکید کرده که این فرصت در ابتدای مناظره دوم نامزدها داده شود. ۵ نامزد مخالف دولت در مناظره روز شنبه ادعاهای مختلفی علیه قوه مجریه مطرح کردند تا آنجا که در بخشی از این برنامه محسن رضایی مدعی شد که در صورت رسیدن به کرسی ریاست جمهوری بخشی از مقامات دولت روحانی را ممنوعالخروج خواهد کرد.
شعارهای پوپولیستی و تخریب دولت
محمود واعظی همچنین در یادداشتی که خبرگزاری جمهوری اسلامی آن را منتشر کرده، با اشاره به اینکه محتوای مناظره متأسفانه بیشتر سیاهنمایی، تخطئه غیرمنصفانه دولت و درشتگویی حضار نسبت به یکدیگر بود، افزوده: در این مناظره، نامزدهایی که سابقه طولانی در مسئولیتهای قوای سهگانه دارند، به گونهای نسبت به گذشته صحبت میکردند که گویی هیچ نقشی در ایجاد شرایط امروز نداشتهاند. قبل از مناظره انتظار این بود که نامزدها با بیان برنامهها و ارائه راهحل برای مشکلات کشور، در راستای افزایش امید مردم به آینده کشور و در نتیجه افزایش مشارکت گام بردارند. ولی آنچه در عمل بر مناظره سایه افکند، شعارهای پوپولیستی و تخریب دولتی بود که در چهار سال گذشته در مقابل جنگ اقتصادی همهجانبه امریکا سینه سپر کرده و همزمان با آن، در یک و نیم سال گذشته در نبرد دشوار دیگری در مقابل بیماری منحوس کرونا صفآرایی کرده بود.
وی با انتقاد از اینکه دو موضوع مهم تحریم و کرونا از مناظرهها حذف شده، آورده است: دوران مسئولیت این دولت کمتر از دو ماه دیگر به اتمام خواهد رسید اما این رویکرد غیرمنصفانه در خاطره و یاد ملت بزرگ ایران خواهد ماند. این روزهای تلخ تجربهای برای دولتمردان آینده هم هست.
وقتی رئیس جمهوری که با ۲۴ میلیون رأی و مشارکت کمنظیر مردم روی کار آمد و پنجه در پنجه دشوارترین مشکلات داخلی و خارجی انداخت و برای موفقیت ایران همراه مردم، مردانه جنگید، اینچنین مورد بیحرمتی قرار گیرد، آیا تضمینی وجود دارد که برای دولت بعدی این بیاخلاقیها افزایش نیابد؟
یادگار امام با تقدیر از بیانات رهبر معظم انقلاب:
خیلیها میخواستند از جمهوریت انتقام بگیرند
یادگار امام با تقدیر از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص «نقش مردم در جمهوری اسلامی»، گفت: خیلیها میخواستند در این آب گل آلود مسائل سیاسی انتقام خودشان را از جمهوریت بگیرند و فراموش کرده بودند که میراث بزرگ امام «جمهوری اسلامی» است.
بـــــــــه گــــــــزارش جمـــــــاران، حجتالاسلام سیدحسن خمینی در دیدار با وزیر آموزش و پرورش گفت: از نیمه خرداد عنصر جدیدی وارد فضای سیاسی کشور و مبارزات شده و آن «دین» است. 15 خرداد سرآغاز نوع جدیدی از مبارزه است که تا قبل از آن در ایران نیست. قبل از آن مسلمانان داخل مبارزه بودهاند ولی محور «دین» و «مرجعیت» نبوده است. بعد هم در پیروزی انقلاب این امر با اندیشه بلندی که از امام سراغ داریم، در قالب «جمهوری اسلامی» به ثمر رسیده است. معنای آن آوردن عنصری به نام «رأی مردم» و دخالت دادن آن در «مشروعیت حکومت» در «فقه اسلامی» است، یعنی پیوند دادن «دینداری» با «مردم» و اینکه حکومت باید از ریشههای عمیق مردم برآید.
وی در ادامه گفت: جا دارد خدمت رهبر معظم انقلاب که در سالگرد ارتحال امام این مسأله را خوب توضیح دادند؛ تقدیر و عرض ارادت کنم، چرا که شاهد بودیم خیلیها میخواستند در این آب گل آلود مسائل سیاسی انتقام خودشان را از جمهوریت بگیرند و فراموش کرده بودند که میراث بزرگ امام «جمهوری اسلامی» است و باید با حفظ احترام و تکریمی که رهبر معظم انقلاب نسبت به بحث جمهوریت داشتند و تأکیدی که روی این مسأله کردند به هوش باشیم و در مقام عمل هم کسانی نباشند که این را لطمه بزنند. یادگار امام تأکید کرد: در حوزه نظری نیز نباید «جمهوریت» لطمه بخورد و به همان اندازه که اسلام برای ما مقدس است، جمهوریت هم رکن بزرگی برای حکومت اسلامی است. لذا باید به این هم توجه داشت و البته این را هم بدانیم که اگر «جمهور» برود اسلام هم لطمه میبیند و حکومت اسلامی هم باقی نمیماند. لذا تنبه ایشان امر بسیار مبارکی بود و جای تکریم دارد.
او از استقلال بهعنوان نخستین آرمان انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: ما در تاریخ مملکت خودمان کم از استعمار لطمه نخوردهایم؛ واقعیت این است که از اواسط دوره قاجار و البته از اواسط دوره صفوی به نوع دیگری، پای استعمارگران به ایران باز شده است. اواخر دوره قاجار که دیگر اساساً تقدیر امور ما به دست خارجیها بوده است؛ یکی از نقاط تاریک مشروطه ما شکلگیری آن در سفارت انگلیس است. این از نظر تاریخی امر شیرینی نیست ولو اینکه اهداف سردمداران او اهداف بلندی بوده است.
یادگار امام در ادامه افزود: دومین آرمان ما «آزادی» است. آزادی به معنای استقلال در مقیاس فردی است، کما اینکه استقلال به معنای آزادی در مقیاس ملی است. آزادی هم تقابل با استبداد است؛ آن هم استبداد وحشتناک سلطنتی قاجار که بعد در دوره پهلوی هم ادامه پیدا کرد و در نهایت انقلاب اسلامی میخ تابوت را بر تفکر سلطنتی در این کشور زد. این خود یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است. وی ادامه داد: آرمان دیگر ما «جمهوری» است که مردم تصمیم گیر هستند، البته وقتی میگوییم مردم به معنای اکثریت است چون همه که نمیتوانند با هم همراه باشند. اکثریت به مکانیزمهای پذیرفته شده جهانی تن میدهند و مسیر را پیش میبرند، به همین دلیل امام بلافاصله بعد از پیروزی اصل رفراندوم را مطرح کردند.
سید حسن خمینی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود نکته خیلی خوبی داشتند؛ واقعاً هر جا مردم بودهاند مشکلات حل شده و هر جا همدلی نکردهاند مشکلات روی هم جمع شده است. نیت مسئولان هرقدر هم خوب بوده اما مردم همراهی نکرده باشند، هیچ فایدهای نکرده. فیلمی از سخنان امام در دوران دفاع مقدس پخش میشود که میفرمایند: اگر مردم نبودند شما نمیتوانستید دفاع مقدس را اداره کنید و این جمله را میتوان اینگونه ادامه داد که نمیتوانید صلح و رفاه را اداره کنید، نمیتوانید اقتصاد را اداره کنید و... و تا وقتی همراهی آنها نباشد هیچ نتیجهای نمیگیرید.
وی افزود: رکن دیگر این نظام هم اسلام، دینداری، اخلاق مداری و شریعت محوری است؛باید مراقب باشیم در دام کسانی نیفتیم که احیاناً میخواهند دین را از عرصه زندگی فردی یا جمعی انسانها خارج کنند، لذا چه جایگاهی بهتر، مهم تر، آموزندهتر و عمیقتر در تأثیر از آموزش و پرورش برای اینکه این چهارگانه بزرگ انقلاب را هم از حیث علمی و هم از حیث عملی همیشه در اذهان تکرار کند؟! وی در پایان تأکید کرد: «مسئول» یعنی کسی که مورد سؤال واقع میشود. بعضاً مسئولان ما میگویند مسئول یعنی کسی که کار دستش هست. مسئول یعنی کسی که بشود از او سؤال کرد که چرا این کار را کرده ای. به تعبیر عامیانه مسئول نوکر مردم است و باید بشود از نوکر بازخواست کرد.
انتخاب یا انتخابات
ادامه از صفحه اول
اینروزها، عدهای بیپروا از نتیجه انتخاب یعنی منتخب و اهمیت نداشتن انتخابات سخن میگویند، گویی اصل صندوق و وفاداری به حفظ نهاد صندوق، به فراموشی سپرده شده و بیاناتی با مضمون مزاحمانگاری از صندوق رأی برای تعیین فردی مطلوب جهت اداره جامعه مطرح شدهاند. از اینرو، در این مقاله تلاش خواهم کرد دیدگاههای امامخمینی(ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در مورد «میزان رأی ملت است» و اصالت صندوقها را به بحث بگذارم: امام خمینی، رهبری مورد اعتماد برای مردم بود و اعتمادی متقابل در ایشان نسبت به مردم وجود داشت. برای همین در ۱۵ خرداد امام همراه با مردم، مقطعی تاریخی را آفرید و باعث شد تا نیمه خرداد، تبدیل به یک نماد بشود؛ نماد روزگاری که آنچنان انسداد سیاسی و سرکوب نظامی گسترش یافته بود که از درون این استبداد، حرکتی مردمی توسط اقشار محروم به مثابه یک «انتخاب» به نمادی علیه ظلم و دیکتاتوری شاهنشاهی تبدیل شد. در آن دوران و در غیاب صندوق رأی و فقدان دموکراسی مانند هر مقطع زمانی و هر نقطه مکانی دیگری در جهان، موجب «ترس دائمی حاکمان از مردم» و «بیاعتمادی قهرآفرین مردم به حاکمان» شده بود. امام راحل و میراث ارزشمند او که از دل انقلاب و از رفراندوم فروردین ۵۸ بیرون آمد به ما آموخت که صندوق رأی نه ترس دارد و نه قهر میپذیرد. صندوق رأی چیزی جز میانجی و داور میان حکومت و شهروندان نیست تا ترس و قهر یکی از دیگری را به احترام حکومت نسبت به انتخاب شهروندان و اعتماد شهروندان به قانونمداری مردمسالارانه حاکمان تبدیل کند.
امام خمینی(ره) همواره در تقابل با درک موزهای و باستانی از هویت ملی به ملت در پویایی هر روزه و امروزین خود استناد میکرد، لذا این نظریه امام(ره) هیچگاه موزه شدنی نیست زیرا ملت و صندوق انتخابات موزه شدنی نیست. او در نامه تاریخی خود خطاب به گورباچف پیشبینی کرد کمونیسم به موزههای تاریخ سپرده خواهد شد چون به جنگ نیاز فطری انسان به خداباوری و نیز با خواست ملتها برای آزادی و استقلال رفته است. امام(ره) در جریان انقلاب با درک موزهای و باستانی از ملت و هویت به مقابله برخاست و گفت ملت آن چیزی نیست که زمانی بود. ملت همان مطالبه معطوف به تعیین سرنوشت در پای صندوقهای رأی و دیگر عرصههای مشارکت در تعیین سرنوشت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی است. انقلاب با پشتوانه گفتمانی ۱۵ خرداد به پیروزی رسید. آن «حضور صلحآمیز مردم» در ادامه روندش، با تدبیر امام خمینی به «حضور در پای صندوق» تبدیل شد. صندوق رأی میراث انقلاب و امام است؛ دستاورد به بلوغرسیده از مشروطه است. هر بار که ملت پای صندوقهای رأی میرود گزاره «میزان رأی ملت است» میلیونها بار تکرار میشود. امام(ره) نگاهی تقلیلگرایانه به صندوق انتخابات نداشت. از نگاه ایشان، این مهم بود که مردم چگونه با همه تنوعات خود، به شکل یک «ملت» در پای صندوقهای رأی تبدیل به میزان و معیار اصلی سیاست میشوند. بنابراین بیاعتنایی به اصل حضور ملت و سطح مشارکت ملت نمیتواند امری خط امامی محسوب شود. نمیتوان به نام هیچ معیار و هیچ قانونی حضور همگانی و «همه با هم» ملت را خارج از معیار بودگی و میزان بودگی دانست. «میزان رأی ملت است» در واقع میزان و ملاک و معیار نگاه امام است به انتخابات. نمیتوان رأی ملت را میزان دانست اما صرفاً نگاه به بخشی از ملت داشت. این نگاه بخشی و گزینشی به ملت با دیدگاه امام خمینی(ره) به ملیت در کلیت بخشناپذیر آن همخوانی ندارد. در شرایط به وجودآمده، دیدگاههای طرح شده از دو جهت، نوعی قهر با صندوقها را توصیه میکند. امروز در راه تداوم جمهوریت برخی انتقاد دارند که دامنه انتخابها محدود شده است. امروز شاید همه آحاد جامعه آنچه را که انتظار داشتند در میان نامزدهای نهایی، نمیبینند اما جامعه ما نشان داده که همیشه از بند محدودیتها، فرصتهایی باورنکردنی خلق میکند. از جهتی دیگر، عدهای با استناد به کماثری آرا در اداره مطلوب امور، مشارکت در انتخابات را بیفایده میدانند. امروز بهرغم همه چالشها و بعضاً غلبه دیدگاههایی در تقلیل صندوقها و یا استناد به دو دلیل پیشگفته، رها کردن صندوقها نوعی نهادزدایی از «جمهوریت» است. به نظر من، فارغ از هر نتیجه و حتی فرض بر هر نتیجهای از انتخابات، حفظ اصل صندوق به عنوان میانجی بزرگ و پایه تغییرات آرزویی و آمالی جامعه، یک اصل بنیادین و خردورزی آیندهنگر است. حفظ نهاد صندوق در همه فراز و نشیبها، بیش از هر چیزی اهمیت دارد. پیشینیان ما دو انقلاب (مشروطه و انقلاب اسلامی) را دیدند، رنج کودتاهای ننگین را کشیدهاند، ما هم شاهد ۸ سال جنگ تحمیلی و تلخ و سختترین تحریمهای اقتصادی طول تاریخ بودیم؛ همه آن هزینهها را ما و اجدادمان برای حفظ یک خواسته دیرینه پرداختیم و در نهایت، به جمهوریای رسیدیم که با اسلام پیوند خورده است. جمهوریت دستاورد بزرگی بوده که در مقاطع مختلف حفظ کردهایم؛ اکنون هم باید حفظش کنیم چون یک میراث است، میراثی که برای آن جانهای زیادی فدا شدهاند. بیایید به یاد بیاوریم که حکایت جمهوریت همان حکایت سی مرغ عطار است که به جستوجوی سیمرغ راهی سفری دراز شدند و در پایان، گنجی بزرگتر از عظمت درون خود نیافتند.
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد / آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است / طلب از گمشدگان لب دریا میکرد (حافظ)
اینروزها، عدهای بیپروا از نتیجه انتخاب یعنی منتخب و اهمیت نداشتن انتخابات سخن میگویند، گویی اصل صندوق و وفاداری به حفظ نهاد صندوق، به فراموشی سپرده شده و بیاناتی با مضمون مزاحمانگاری از صندوق رأی برای تعیین فردی مطلوب جهت اداره جامعه مطرح شدهاند. از اینرو، در این مقاله تلاش خواهم کرد دیدگاههای امامخمینی(ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در مورد «میزان رأی ملت است» و اصالت صندوقها را به بحث بگذارم: امام خمینی، رهبری مورد اعتماد برای مردم بود و اعتمادی متقابل در ایشان نسبت به مردم وجود داشت. برای همین در ۱۵ خرداد امام همراه با مردم، مقطعی تاریخی را آفرید و باعث شد تا نیمه خرداد، تبدیل به یک نماد بشود؛ نماد روزگاری که آنچنان انسداد سیاسی و سرکوب نظامی گسترش یافته بود که از درون این استبداد، حرکتی مردمی توسط اقشار محروم به مثابه یک «انتخاب» به نمادی علیه ظلم و دیکتاتوری شاهنشاهی تبدیل شد. در آن دوران و در غیاب صندوق رأی و فقدان دموکراسی مانند هر مقطع زمانی و هر نقطه مکانی دیگری در جهان، موجب «ترس دائمی حاکمان از مردم» و «بیاعتمادی قهرآفرین مردم به حاکمان» شده بود. امام راحل و میراث ارزشمند او که از دل انقلاب و از رفراندوم فروردین ۵۸ بیرون آمد به ما آموخت که صندوق رأی نه ترس دارد و نه قهر میپذیرد. صندوق رأی چیزی جز میانجی و داور میان حکومت و شهروندان نیست تا ترس و قهر یکی از دیگری را به احترام حکومت نسبت به انتخاب شهروندان و اعتماد شهروندان به قانونمداری مردمسالارانه حاکمان تبدیل کند.
امام خمینی(ره) همواره در تقابل با درک موزهای و باستانی از هویت ملی به ملت در پویایی هر روزه و امروزین خود استناد میکرد، لذا این نظریه امام(ره) هیچگاه موزه شدنی نیست زیرا ملت و صندوق انتخابات موزه شدنی نیست. او در نامه تاریخی خود خطاب به گورباچف پیشبینی کرد کمونیسم به موزههای تاریخ سپرده خواهد شد چون به جنگ نیاز فطری انسان به خداباوری و نیز با خواست ملتها برای آزادی و استقلال رفته است. امام(ره) در جریان انقلاب با درک موزهای و باستانی از ملت و هویت به مقابله برخاست و گفت ملت آن چیزی نیست که زمانی بود. ملت همان مطالبه معطوف به تعیین سرنوشت در پای صندوقهای رأی و دیگر عرصههای مشارکت در تعیین سرنوشت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی است. انقلاب با پشتوانه گفتمانی ۱۵ خرداد به پیروزی رسید. آن «حضور صلحآمیز مردم» در ادامه روندش، با تدبیر امام خمینی به «حضور در پای صندوق» تبدیل شد. صندوق رأی میراث انقلاب و امام است؛ دستاورد به بلوغرسیده از مشروطه است. هر بار که ملت پای صندوقهای رأی میرود گزاره «میزان رأی ملت است» میلیونها بار تکرار میشود. امام(ره) نگاهی تقلیلگرایانه به صندوق انتخابات نداشت. از نگاه ایشان، این مهم بود که مردم چگونه با همه تنوعات خود، به شکل یک «ملت» در پای صندوقهای رأی تبدیل به میزان و معیار اصلی سیاست میشوند. بنابراین بیاعتنایی به اصل حضور ملت و سطح مشارکت ملت نمیتواند امری خط امامی محسوب شود. نمیتوان به نام هیچ معیار و هیچ قانونی حضور همگانی و «همه با هم» ملت را خارج از معیار بودگی و میزان بودگی دانست. «میزان رأی ملت است» در واقع میزان و ملاک و معیار نگاه امام است به انتخابات. نمیتوان رأی ملت را میزان دانست اما صرفاً نگاه به بخشی از ملت داشت. این نگاه بخشی و گزینشی به ملت با دیدگاه امام خمینی(ره) به ملیت در کلیت بخشناپذیر آن همخوانی ندارد. در شرایط به وجودآمده، دیدگاههای طرح شده از دو جهت، نوعی قهر با صندوقها را توصیه میکند. امروز در راه تداوم جمهوریت برخی انتقاد دارند که دامنه انتخابها محدود شده است. امروز شاید همه آحاد جامعه آنچه را که انتظار داشتند در میان نامزدهای نهایی، نمیبینند اما جامعه ما نشان داده که همیشه از بند محدودیتها، فرصتهایی باورنکردنی خلق میکند. از جهتی دیگر، عدهای با استناد به کماثری آرا در اداره مطلوب امور، مشارکت در انتخابات را بیفایده میدانند. امروز بهرغم همه چالشها و بعضاً غلبه دیدگاههایی در تقلیل صندوقها و یا استناد به دو دلیل پیشگفته، رها کردن صندوقها نوعی نهادزدایی از «جمهوریت» است. به نظر من، فارغ از هر نتیجه و حتی فرض بر هر نتیجهای از انتخابات، حفظ اصل صندوق به عنوان میانجی بزرگ و پایه تغییرات آرزویی و آمالی جامعه، یک اصل بنیادین و خردورزی آیندهنگر است. حفظ نهاد صندوق در همه فراز و نشیبها، بیش از هر چیزی اهمیت دارد. پیشینیان ما دو انقلاب (مشروطه و انقلاب اسلامی) را دیدند، رنج کودتاهای ننگین را کشیدهاند، ما هم شاهد ۸ سال جنگ تحمیلی و تلخ و سختترین تحریمهای اقتصادی طول تاریخ بودیم؛ همه آن هزینهها را ما و اجدادمان برای حفظ یک خواسته دیرینه پرداختیم و در نهایت، به جمهوریای رسیدیم که با اسلام پیوند خورده است. جمهوریت دستاورد بزرگی بوده که در مقاطع مختلف حفظ کردهایم؛ اکنون هم باید حفظش کنیم چون یک میراث است، میراثی که برای آن جانهای زیادی فدا شدهاند. بیایید به یاد بیاوریم که حکایت جمهوریت همان حکایت سی مرغ عطار است که به جستوجوی سیمرغ راهی سفری دراز شدند و در پایان، گنجی بزرگتر از عظمت درون خود نیافتند.
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد / آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است / طلب از گمشدگان لب دریا میکرد (حافظ)
تشییع پیکر شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم
دیروز و همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، بارگاه و حرم منور رضوی به عطر دلانگیز شهدای دوران دفاع مقدس معطر شد. به گزارش تسنیم، پیکر مطهر شهیدان ابوالقاسم دشتبان و غلامحسن قربانی، محمدرضا صنعتی قدیم و عبدالله افلاکی دیروز در حرم منور رضوی طواف داده شد.
پیکرهای پاک این شهدا توسط کمیته جستوجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح کشف و از طریق پلاک هویت شناسایی شدهاند.قرار است پیکر شهید ابوالقاسم دشتبان در حرم مطهر رضوی و پیکر شهید غلامحسن قربانی در روستای سعدآباد از توابع مشهد و پیکر دو شهید دیگر نیز در بهشت رضا(ع) مشهد به خاک سپرده شود. پیکر مطهر این شهدا پس از قریب به ۳۸ سال شناسایی شده است.
دیروز همچنین پیکر دو شهید گمنام دفاع مقدس در روضة الشهدا منطقه جماران تهران تشییع شد. همچنین پیکر مطهر شهید مدافع حرم حسن عبداللهزاده دیروز همزمان با سالروز شهادت امام صادق(ع) در شهرک شهید محلاتی تهران تشییع شد. شهید حسن عبداللهزاده روز پنجشنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۰ در دفاع از حرم حضرت زینب(س) در مسیر دیرالزور به تدمر سوریه در کمین نیروهای داعش به فیض شهادت نائل شد.
دیگه چه خبر
ذوالنوری؛ از آتش زدن برجام تا موافقت با توافق هستهای!
خبر اول اینکه، مجتبی ذوالنوری نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که هیچ اصولگرایی مخالف برجام نیست. به گزارش ایرنا، مجتبی ذوالنوری در مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) در مسجد امام خمینی(ره) پردیسان قم گفت: والله من هیچ فرد و مسئول اصولگرایی را نمیشناسم که مخالف اجرای برجام و رفع تحریمها باشد اما باید شرطها و تضمینهایی را قرار دهیم. وی با بیان اینکه اگر امریکا بدون قید و شرط به برجام برگردد، مکانیسم ماشه را فعال میکند، گفت: در این زمینه تضمینهای قابل دریافتی وجود دارد و اگر در سالهای گذشته فرصت سوزی نشده بود، میتوانستیم غربیها را زودتر به پای میز مذاکره بکشانیم. ادعای ذوالنوری مبنی بر اینکه هیچ اصولگرایی مخالف برجام نیست، در حالی است که بخش زیادی از مجموعه سیاسی اصولگرایان و از جمله خود وی در طول سالهای گذشته در صف مخالفان سر سخت توافق هستهای بودهاند. 19 اردیبهشت ماه سال 97 تعدادی از نمایندگان اصولگرا که ذوالنوری در رأس آنها بود، متن توافق هستهای را در صحن علنی مجلس دهم بههمراه پرچم امریکا به آتش کشیدند.
شورای حکام قطعنامهای علیه ایران ندارد
خبر دیگر اینکه، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایالات متحده امریکا بهدنبال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیستند. بهگزارش ایسنا خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر نوشته صدور چنین قطعنامهای به تشدید تنشها میان ایران و کشورهای غربی منجر میشد و میتوانست گفتوگوهای جاری در وین برای احیای توافق هستهای برجام را با مخاطراتی مواجه کند. آژانس بینالمللی انرژی اتمی در گزارش جدید فصلی خود که 10 خرداد در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت. درباره اجرای توافق هستهای ایران مدعی شده که این گفتوگوها نتیجهبخش نبوده و ایران از ارائه توضیحات لازم درباره ذرات اورانیوم کشفشده در چند سایت این کشور خودداری کرده است. منابع آگاه غربی اعلام کردهاند که گزارش جدید آژانس را صرفاً بهدلیل ادامه داشتن گفتوگوهای برجام نمیتوان نادیده گرفت اما صدور قطعنامه در حال حاضر محتمل نیست.
شرکت نکردن در انتخابات گناه نابخشودنی است
شنیدیم که، یک عضو مجلس خبرگان رهبری انتخابات را لیلةالقدر تقدیرات سیاسی و اجتماعی کشور خواند و گفت: خطی که دائماً القا میکند که انتخابات تأثیرگذار نیست و بیفایده است، چه در خارج چه در داخل، خط دشمن است. به گزارش جماران، حجتالاسلام والمسلمین جواد مجتهدشبستری، نماینده آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری افزود: باید باور داشته باشیم که شرکت در انتخابات صرف یک حق نیست بلکه تکلیفی است که سرباز زدن از آن گناهی نابخشودنی است و تکلیفی است که امنیت کشور و تمامیت ارضی کشور را حفظ میکند، دشمن را از طمع به این کشور مأیوس و او را خشمگین میکند؛ دوستان را امیدوار و خوشحال میکند و قلب مبارک حضرت ولی عصر(عج) خشنود میشود، ارواح طیبه شهدا و روح بلند امام راحل(ره) قطعاً خشنود خواهد شد.
تعیین حبس برای فیلمبرداری از اعدام یا قطع عضو
با خبر شدیم که، نمایندگان مجلس طرح جدیدی را در دست بررسی دارند که بر اساس یکی از بندهای آن برای فیلمبرداری از اعدام یا قطع عضو و انتشار آن در فضای مجازی حبس تعیین شده است. به گزارش تسنیم در ماده 7 طرح «تشدید مجازات همکاری کنندگان با اقدامات کشورهای متخاصم علیه امنیت و منافع ملی» آمده است: «هرگونه فیلمبرداری یا تصویربرداری از صحنه جرایم منجر به سلب حیات، حبس ابد یا جرایم موجب مجازات قطع عضو یا جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی یا سوانح و حوادث منجر به فوت یا صدمات بدنی یا اقدامات تروریستی، جز در موارد مقرر قانونی از جمله ماده 131 قانون آیین دادرسی کیفری، جرم محسوب و مرتکب به مجازات حبس تعزیری درجه پنج محکوم میشود. همچنین انتشار یا بازنشر فیلم یا تصاویر ضبط شده فوق الذکر که به نحو غیرمجاز تهیه شده یا بهصورت قانونی توسط دوربینهای مداربسته گرفته شده و یا به هر نحو بهصورت قانونی تهیه شده باشد مشمول مجازات مذکور خواهد بود. در صورت ارسال فیلم یا تصاویر فوق به شبکههای معاند یا بیگانه مرتکب به حداکثر مجازات مذکور محکوم میشود». کمیسیون حقوقی مجلس این هفته این طرح را بررسی میکند.
قطر: برجام به نفع کشورهای منطقه است
دست آخر اینکه، وزیر خارجه قطر با اعلام اینکه برجام به نفع کشورهای منطقه است گفت که این کشور آماده تسهیل گفتوگو میان تهران و واشنگتن است. به گزارش ایسنا، محمدبن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر روز جمعه در گفتوگو با سی ان بیسی گفت: امریکا متحد راهبردی قطر است و ما میخواهیم این اتحاد راهبردی را حفظ کنیم. از سوی دیگر ایران نیز همسایه ما است و میخواهیم شاهد ثبات در آنجا باشیم. وی با اشاره به آمادگی قطر برای تسهیل گفتوگو میان ایران و امریکا گفت: هماکنون ما درحال مخابره پیام به هر دو طرف هستیم تا در تعامل با یکدیگر مثبت و سازندهتر باشند و در اسرع وقت به توافق برسند. وزیر خارجه قطر در ادامه افزود که توافق هستهای در خاورمیانه در جهت منافع قطر و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج(فارس) است. وی همچنین اظهار کرد که از دیدگاه قطر باید چارچوب امنیت منطقهای میان ایران و شورای همکاری خلیج (فارس)وجود داشته باشد. آل ثانی تصریح کرد: ما باور داریم که این مهم است که ما هدایت این گفتوگوها را به دست بگیریم و آن را به کشورهای دیگری نسپاریم. ما استقبال میکنیم که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بخشی از آن باشند و از این گفتوگو حمایت کنند اما هسته این گفتوگو باید توسط ایران و اعضای شورای همکاری خلیج(فارس) به دست گرفته شود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
نامزدان اتهام زدند، فرصت پاسخ دهید
-
خیلیها میخواستند از جمهوریت انتقام بگیرند
-
انتخاب یا انتخابات
-
تشییع پیکر شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم
-
دیگه چه خبر
اخبارایران آنلاین